این روزها اگر از حال واردات خودرو بپرسید، باید عرض کنیم که خوب نیست و بیماریست که بین مرگ و زندگی دست و پا می زند. خودروی وارداتی که به یمن تعریف القا شده از سوی خودروسازان داخلی، همواره چیزی لوکس و بی مصرف بوده، تا کنون با تعرفه ای وارد می شد که یارای رقابت با تولیدات داخلی را از نظر قیمت نداشته باشد. این تعریف این روزها نیز که خودرو را در رده دهم اولویتهای وارداتی گنجانده اند و حتی اکنون که بصورت موقت آن را از وارد شدن، منع نموده اند، شدت بیشتری یافته است!
گرچه مصرف کنندگان و خریداران خودرو هیچگاه این تعریف را که خودروی روز، ایمن، زیبا، کم مصرف و راحت را یک کالای لوکس و غیر ضرور بنامیم، و در سوی دیگر محصولات بنجل، نا امن، از مد افتاده، قدیمی، پر مصرف و کم کیفیت را بدین بهانه و ناچار به خلق بفروشیم، قبول نداشته و ندارند.هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی مملکت و در پی او رئیس گمرک از کاهش تعرفه واردات کالاهای اولویت ۳ تا ۱۰ به ۵۰ درصد تعرفه فعلی خبر دادند. بدین ترتیب انتظار می رود که تعرفه واردات خودرو نیز به ۴۵ درصد (بعلاوه ۲۰ درصد مالیات) کاهش یابد. اما دلیل عمده این تصمیم گیری، افزایش شدید نرخ ارز، استفاده وارد کنندگان خودرو از ارز دولتی و فروش آن به نرخ آزاد و افزایش بی رویه قیمت کالاهای وارداتی بوده است. محاسبه تعرفه واردات با نرخ مبادله ای یا آزاد (حدود ۲۵۰۰ تومان) بجای ۱۲۲۶ تومان فعلی و در عوض نصف شدن عوارض وارداتی مثل دو کفه یک ترازو عمل کرده و تاثیر زیادی در قیمت نهایی کالاها و همچنین درآمد دولت از عوارض وارداتی نخواهد داشت. در عوض سود واردکنندگان از محل تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی به تدریج متعارف و قابل کنترل خواهد شد.
به عنوان مثال واردات یک خودروی ۱۰ هزار دلاری شامل ۲۵ میلیون تومان با نرخ فعلی مبادله ای بعلاوه حدود ۱۳ میلیون و پانصد هزار تومان (۱۱۰*۱۲۲۶*۱۰۰۰۰) عوارض و مالیات بر مبنای نرخ ۱۲۲۶ تومانی می شود. این هزینه همراه با هزینه حمل و بازاریابی و غیره در مجموع حدود ۴۰ میلیون تومان می شود. در حالیکه چنین خودرویی در بازار با قیمت حدود ۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد. حال اگر همین خودرو با عوارض و مالیات جمعا ۶۵ درصدی و مبنای ارز ۲۵۰۰ تومانی وارد شود، باید ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان (۶۵*۲۵۰۰*۱۰۰۰۰) به قیمت پایه آن افزود. یعنی حدود سه میلیون تومان افزایش قیمت را نیز شاهد خواهیم بود! در عوض شفاف سازی قیمت تمام شده و امکان نظارت بیشتر روی قیمت فروش این کالاها، میزان انتفاع دلالان را کاهش و امکان کاهش قیمت را فراهم می سازد. همه این محاسبات برای وقتی است که واردات خودرو آزاد باشد. در حالیکه در یک ماه اخیر واردات اتومبیل متوقف شده و بازار سیاهی برای این کالا شکل گرفته است. از سوی دیگر نیز شایعاتی مبنی بر گزینش تنها چند خودروی محدود برای واردات توسط دولت شنیده می شود. خودروهایی که کمتر با محصولات تولید داخل همپوشانی داشته باشند و سازندگان آنها نیز در تحریمهای بر ضد کشورمان، مشارکت نداشته باشند. شما فکر می کنید چند خودروساز با این مشخصات وجود دارند؟
ali
۳۰ آبان ۱۳۹۱پس دیگه از این به بعد از چین خودرو وارد میشه !!!
رضا
۳۰ آبان ۱۳۹۱به نظر من راه برای رانت خواری و رشوه گیری و غیره و غیره باز میشه.
البته قیمت ها افت میکنه. به نظر من افت کمی به خاطر اینکه بگن ارزون شد ارزون میشه و همینطور راه برای رانت خواران عزیز باز تر میشه.و سازمان حمایت کننده از مصرف کننده بدبخت ایرانی هم نظارت دقیق تر از پیش خواهد داشت.مگه نه؟
مسی
۳۰ آبان ۱۳۹۱اینا خودشون هم نمی دونند دارن چیکار میکنن!
اگه هفته ای یه بار از این تصمیم ها (تصمیم کبری)بگیرن … پراید میشه 100 میلیون!!!
در ضمن … سایت ویران خودرو رو هم فرستادن قاطی باقالی ها!!!
virankhodro.tk
امید
۳۰ آبان ۱۳۹۱من واسه شمالم دیروز در یکی از نمایندگی های فروش خودروهای منطقه ازاد انزلی چند خودروی چینی chery CHANCE و لیفان 620 1800 رو دیدم و واسم جای تعجب بود که لیفان که تو بازا هست چرا وارد کردن
فقط میخوام بگم من به حال خودم و مردم عزیزم تاسف میخورم که چرا؟؟؟!!!
روزبه
۳۰ آبان ۱۳۹۱الان مدیران ویران خودرو و سایهبان دارن حال میکنن، خدا کنه یه روزم دور دست ما بیفته!
ینی میشه!!
حمید
۳۰ آبان ۱۳۹۱خوب مسلما” از چین وارد میشه و خدا کنه از روسیه هم اتومبیل لادا رو با بقیه مشتقات بیارن تا جنسشون جور باشه
کماندار
۳۰ آبان ۱۳۹۱مسلما با روند فعلی مردم برای تنوع هم شده رو به چینی ها میارن
کیهان
۳۰ آبان ۱۳۹۱کم کم خودروی چینی میشه همون خودروی لوکس! چون سود بیشتری واسه واردکننده داره.
درپیتهای ایران خودرو با حذف خودروهای بهتر مثل 206 یا ال90 میشه خودرو داخل. مثلا سمند و روآ و… که میشن خودروی ملی!!
علي
۳۰ آبان ۱۳۹۱بنزین چینی هم وارد شد ماشین دیگه جای خود داره :|
وحید
۳۰ آبان ۱۳۹۱مجبورن برادرا از چین خودرو وارد کنن.کسی دیگه به اینا پا نمیده دیگه.پزو از ایران رفت گفتن میریم بجاش محصولات رنو در حد همون پزو میاریم،برید ببینید چی آوردن ارزونترینش 85الی 90 تومن به نام اسکالا.کاری نداریم کیفیتش معرکه س اما اونم گندشدراومده که داره کم کم غزل خدافظی رو میخونن…
حالا انتظار دارید برن از جنرال موتورز و نمدونم کجا و کجا اتومبیل وارد کنن؟؟
mohammad reza
۳۰ آبان ۱۳۹۱فقط میتونم بگم افسوس افسوس!…..
mohsen610
۳۰ آبان ۱۳۹۱با سلام ماهیچیمون مثل هیچ کجای دنیا نیست خودرومون جای خوددارد!!!!!!!!بشر دوباره به جنگل ÷ناه خواهد برد..وماسوار الاغ خواهیم شد !!به زودی, نه بنزین 800تومنی نه روغن50000هزارتومنی ونه هم لاستیک1000000تومنی ت÷ه, کوه ؛دره وصخره نوردی ,شخم زنی همه فن حریف تازه اوازم میخونه!!!با تشکر
نیما
۳۰ آبان ۱۳۹۱اینهمه گفته شد که تعرفه کم بشه برای اینکه آقایان دو شرکت بوووووووووووووووووق به خودشون بیان و بفهمن در دنیا چه خبره حالا قراره که خودروهایی وارد بشه که با تولیدات داخلی همپوشانی نداشته باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:-l :-l
پیام
۳۰ آبان ۱۳۹۱مطمئن باشید مافیای خودروساز داخلی هرگز اجازه نخواهد داد قیمت وارداتی ها کاهش یابد . اتفاقا در شرایطی که قیمت محصولات آنان شدیدا بالا رفته و حتی رسما در پی افزایش بیشتر آن میباشند باید این فاصله قیمتی با وارداتی ها همچنان حفظ شود . یادتان باشد چند سال پیش یکی از مدیران خودروساز گفت بازار داخلی مثل ناموس ما میباشد.
Kurosh
۳۰ آبان ۱۳۹۱اینها تا مجبور نباشن از این لطف ها به این مردم مظلوم نمی کنند. .! مطمئنم یکسری کله گنده روشون فشار آوردن تا از راه های دیگه بتونن جیب های خودشون رو پر نگه دارند. . .!?
ali
۳۰ آبان ۱۳۹۱در این صورت تغییری در قیمت ها مشاهده نخواهد شد به دلیل اینکه در قانون سابق مالیات و گمرک بر مبنای ارز مرجع 1226 تومانی محاسبه میشد در صورتی که در قانون جدید بر اساس ارز مبادلاتی که 2450 تومان است محاسبه میشود یعنی تعرفه گمرک را 50% کاهش دادند و مبنای محاسباته ارزی گمرک را 50% افزایش دادند .
SUNMARTIN
۳۰ آبان ۱۳۹۱ویران خودرو دست بکار شده و شروع به تعریف و تمجید از خودروی کاملا کپی و اکسپیر شده “دنا” (یادمه یه موقعی لاستیک بود) کرده و در مقاله ای نوشته “این دستاورد در تاریخ صنعت خودرو سازی کشور جهشی بزرگ به سمت و سوی طراحی پلت فرم و بدنه در کنار آزمایشگاه کنترل رام و سیستم های فوق پیشرفته تعلیق و…..” مدیر عامل سایه بان هم نون بهش قرض داده و در این رفاقت دو سر سود بهش تبریک گفته جالب اینجاست که در شماره “288” دنیای خودرو از ورود تعدادی پرادو 2012 فول آپشن به قیمت 22 ملیون صحبت شده که مشتی نمونه خروار هست حال آقایان مفت خور بگن لوکس و یا از این صحبت ها برای مخاطب خاص چرا خودشون با 22 ملیون خودروی 180 ملیونی سوار میشن ؟؟
ali
۱ آذر ۱۳۹۱آقایان من با یکی از دوستانم که در کار واردات ماشین هست صحبت می کردم میگفت گمرک چند وقتی هست که بر اساس دلار 2450 محاسبه می شود برای همین هم با اینکه قیمت دلار در حال پایین امدن بود باز هم قیمت خودرو بالا رفته است.
البته من باز هم از ایشون می پرسم تا یکوقت اشتباهی اطلاعات غلط به شما دوستان نرسونم.
ولی در هر صورت امیدوارم شرایط زندگی هر روز بهتر شود. با تشکر.
حسین
۱ آذر ۱۳۹۱مختار خودتی ؟! حیف نیست مسلمان! من مازاراتی سوار نشم پژو آردی سوار شم
احمد
۱ آذر ۱۳۹۱یک سوال برام پیش اومده
قیمت دلار بره بالا ماشین گرون می شه.
قیمت دلار بیاد پایین باز هم ماشین گرون می شه!!!
یک نمایشگاه دار که پولش از پارو بالا می رفت می گفت ماشین بهمون نمی دن چون تحریم هستیم ولی چیزی که من تو یکی از گمرک ها دیدم حداقل برای خودرو این مسئله تحریم چرت بود
فردین
۱ آذر ۱۳۹۱دوست عزیز اسم تحریم برای من و شماست برای افزایش قیمت برای مصرف کننده هستش خودرو با دلار 12250 وارد کردن اونم با دلار 30000 حساب میکنن دارن ملت و میدوشن.
فردین
۱ آذر ۱۳۹۱تولید پراید برای کشور یک افتخار ملیست حرف مفت نزنید دوستان!!!!!!
سعید
۲ آذر ۱۳۹۱تو رو خدا به سایت 124 که برای نظارت بر بازار است نگاه بندازید قیمتهاش نصف قیمت های واقعیه بازاره بعد ملت چکار کنن بگن سازمان تعذیرات بیا فلانی و که ماشینش رو گرون میگه بگیرید شدنیه اونوقت نصف ایران و باید برخورد کنن دیگه …..
آریا
۴ آذر ۱۳۹۱جه بازاری داریم ما بازار شامه چه گناهی کردیم ایرانییم جه خودروهایی جه بازار رقابتییه چه ویران خودرویی چه سایبا مطمئنی هرسال به اندازه 8سال دفاع مقدس کشته می دیم بهبه چه خودروهایی نمی دانم بخندم یا گریه کنم یا سکوت امان از بی قانونی
بابك
۶ آذر ۱۳۹۱مردم بووووووقن به سمند یک چراغ روی اینه کنار نصب می کنن 3 میلیون اضافه تر میفروشن .مردم هم ذوق میکنن به خدا منم باشم مثل ایرنخودرو میندازم مردم
احمد.ف
۸ آذر ۱۳۹۱عجب رویی اینا دارن؟ من که دیگه کف کردم:
«… با این حال انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو از این موضوع هم ابراز نگرانی کرده و طی بیانیهای به زوایای اثرات مخرب آزادسازی واردات خودروهای زیر 2500 سیسی بر اقتصاد ملی پرداخته است.
در بخشی از این بیانیه آمده است : در حالی که قطعهسازان و خودروسازان داخلی تحت شدیدترین فشارها در حال تولید هستند، در تصمیمی سوال برانگیز واردات خودروهای با حجم موتور تا 2500 سیسی تحت عنوان خودروهای کم مصرف مجددا آزاد شد!
این وضعیت در حالی است که هم اکنون خودروسازان و قطعهسازان با مشکلات زیادی از جمله رشد نرخ ارز، کمبود نقدینگی، عدم پرداخت تسهیلات بانکی و رشد قیمت مواد اولیه درگیر هستند و انتظار دارند در این شرایط سیاست گذاریها در راستای حمایت از تولید ملی و صنعتگران ایرانی باشد…»
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=331428
مسی
۹ آذر ۱۳۹۱دلیلش اینه که منافع خودشون رو در خطر دیدند!!!
خودشون( خودروسازان و قطعه سازان ) بنز و BMW سوار میشن … اونوقت ملت رو مجبور می کنن که پراید سوار شوند.
ننگ بر کسانی که از این بیانیه ها می دهند.
من
۹ آذر ۱۳۹۱از 206 وطنی هم بنویسید!
میثم
۱۰ آذر ۱۳۹۱دوستان فاتحه این دو شرکت دزد و بیشرف بخونید که به ** خوردن افتادن و انشالا نابود شن و دیگه حتی یک دوچرخه از در سالن های ماست بندیشون در نیاد چه برسه به این افتابه لگنهای دورهً تیرکمون شاه!!!
اميد
۱۰ آذر ۱۳۹۱واقعان اینهمه خودرو پرایدهست مابهتراست بجای پراید سوار گاری بشم هم امنیت داره هم قیمتش مناسبه بروبابا با این خودروی ملیتون
امین
۱۲ آذر ۱۳۹۱خدا ریششونو بکنه.هرچی زودتر
محسن آبادان
۱۵ آذر ۱۳۹۱چرا دیگه موضوع جدید نمیذارید اه
سفیر
۲۲ آذر ۱۳۹۱20 میلیون پول دارم ، نمی تونم ماشین بخرم ! شرکت أن خودرو و اون یکی که سال به سال رحمت به پارسال شدن ، از جونم میترسم برم ازشون بخرم ! بازار دست دوم هم که خودرو 5 سال کارکرده شده هم قیمت صفر و باهم رقابت دارن . چه حال خوشی دارم