این روزها اگر از حال واردات خودرو بپرسید، باید عرض کنیم که خوب نیست و بیماریست که بین مرگ و زندگی دست و پا می زند. خودروی وارداتی که به یمن تعریف القا شده از سوی خودروسازان داخلی، همواره چیزی لوکس و بی مصرف بوده، تا کنون با تعرفه ای وارد می شد که یارای رقابت با تولیدات داخلی را از نظر قیمت نداشته باشد. این تعریف این روزها نیز که خودرو را در رده دهم اولویتهای وارداتی گنجانده اند و حتی اکنون که بصورت موقت آن را از وارد شدن، منع نموده اند، شدت بیشتری یافته است!
گرچه مصرف کنندگان و خریداران خودرو هیچگاه این تعریف را که خودروی روز، ایمن، زیبا، کم مصرف و راحت را یک کالای لوکس و غیر ضرور بنامیم، و در سوی دیگر محصولات بنجل، نا امن، از مد افتاده، قدیمی، پر مصرف و کم کیفیت را بدین بهانه و ناچار به خلق بفروشیم، قبول نداشته و ندارند.هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی مملکت و در پی او رئیس گمرک از کاهش تعرفه واردات کالاهای اولویت ۳ تا ۱۰ به ۵۰ درصد تعرفه فعلی خبر دادند. بدین ترتیب انتظار می رود که تعرفه واردات خودرو نیز به ۴۵ درصد (بعلاوه ۲۰ درصد مالیات) کاهش یابد. اما دلیل عمده این تصمیم گیری، افزایش شدید نرخ ارز، استفاده وارد کنندگان خودرو از ارز دولتی و فروش آن به نرخ آزاد و افزایش بی رویه قیمت کالاهای وارداتی بوده است. محاسبه تعرفه واردات با نرخ مبادله ای یا آزاد (حدود ۲۵۰۰ تومان) بجای ۱۲۲۶ تومان فعلی و در عوض نصف شدن عوارض وارداتی مثل دو کفه یک ترازو عمل کرده و تاثیر زیادی در قیمت نهایی کالاها و همچنین درآمد دولت از عوارض وارداتی نخواهد داشت. در عوض سود واردکنندگان از محل تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی به تدریج متعارف و قابل کنترل خواهد شد.
به عنوان مثال واردات یک خودروی ۱۰ هزار دلاری شامل ۲۵ میلیون تومان با نرخ فعلی مبادله ای بعلاوه حدود ۱۳ میلیون و پانصد هزار تومان (۱۱۰*۱۲۲۶*۱۰۰۰۰) عوارض و مالیات بر مبنای نرخ ۱۲۲۶ تومانی می شود. این هزینه همراه با هزینه حمل و بازاریابی و غیره در مجموع حدود ۴۰ میلیون تومان می شود. در حالیکه چنین خودرویی در بازار با قیمت حدود ۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد. حال اگر همین خودرو با عوارض و مالیات جمعا ۶۵ درصدی و مبنای ارز ۲۵۰۰ تومانی وارد شود، باید ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان (۶۵*۲۵۰۰*۱۰۰۰۰) به قیمت پایه آن افزود. یعنی حدود سه میلیون تومان افزایش قیمت را نیز شاهد خواهیم بود! در عوض شفاف سازی قیمت تمام شده و امکان نظارت بیشتر روی قیمت فروش این کالاها، میزان انتفاع دلالان را کاهش و امکان کاهش قیمت را فراهم می سازد. همه این محاسبات برای وقتی است که واردات خودرو آزاد باشد. در حالیکه در یک ماه اخیر واردات اتومبیل متوقف شده و بازار سیاهی برای این کالا شکل گرفته است. از سوی دیگر نیز شایعاتی مبنی بر گزینش تنها چند خودروی محدود برای واردات توسط دولت شنیده می شود. خودروهایی که کمتر با محصولات تولید داخل همپوشانی داشته باشند و سازندگان آنها نیز در تحریمهای بر ضد کشورمان، مشارکت نداشته باشند. شما فکر می کنید چند خودروساز با این مشخصات وجود دارند؟
امین
۲۲ آذر ۱۳۹۱هر سال ملت ایران به تعداد کارمندان شرکتهای خودرو ساز داخلی بابت استفاده از خودروهای بی کیفیت این شرکتها در جادههای ایران کشته میدن باز هم این حضرات دست از این کارها نمیکشند.
yasin
۲۵ آذر ۱۳۹۱بدبخت تر از اینم میشیم. یادمه تا پارسال میگفتم ده تومن دیگه داشته باشم ماشینمو میفروشمو با این ده تومن یه ماشین مدل بالای فلانو میخرم. الان 30 تومن گذاشتم رو ماشینم یه مزدا 3 مدل 88 به زور بهم میدن. خدایا کمکمون کمتر دزدی کنیم
ادد
۲۶ آذر ۱۳۹۱داغ یه ماشین با کلاس رو دلمون گذاشتند بابا به کی بگم من عاشق ماشینم تا کی باید منتظر یه خودروی باحال بشینم تورو خدا فکر مارو بکنین واردات ازادشه
Syamak
۲۶ آذر ۱۳۹۱کل این محاسبات که گفتی،یعنی چه؟!
نا امید
۲۶ آذر ۱۳۹۱خسته شدم به خدا….
من نمیخوام پژو یا پراید و سمند سوار شم به کی باید بگم؟
اخه گناه من چیه تو این جهنم دره به دنیا اومدم؟
مگه هیوندا.لکسس.تویوتا.کیا.میتسوبیشی.مزدا چشه؟کجای اینا تو دنیا لوکسن؟اینا فقط تو این مملکت بسته و خفه ما کالای لوکس هستن.حتما مردم باید تو این چرخ گوشتای داخلی تیکه تیکه شن تا چرخ تولیدات کثافتتون بچرخه؟
اگه فقط به اندازه سر سوزن شم اقتصادی و مدیریتی تو مجلس یا دولت بود با یک حساب سر انگشتی میشد فهمید رتبه اول در مصرف سوخت و کشته های تصادفات در دنیا ماحصل همین غده سرطانیه صنعت(خودروسازان)
خسته ام….خسته
حشمت
۲۷ آذر ۱۳۹۱تنها را که هست باید واردات خودرو ازاد بشه
محسن
۲۹ آذر ۱۳۹۱واقعا جناب نا امید خیلی باحال گفتی نمیشه به کسی هم اعتراض کرد . میخوام بدونم اونایی که این آشغالا رو تولید میکنن خودشون چی سوار میشن
سعید
۲۹ آذر ۱۳۹۱مدیر عامل ایران خودرو گرند ویتارا داره
پیام
۴ دی ۱۳۹۱این که چیزی نیست باز خوب گراند ویتارا سوار میشه طفلک دبیر انجمن-احمد نعمت بخش- خودروسازان خودش آزارا گرنجور داره پسرشم طفلک مازراتی سوار میشه.
McCarty
۲۹ دی ۱۳۹۱بیچاره ها …. آخى
امیر
۷ دی ۱۳۹۱تو کشور ما فقط مردم عادی ضرر میکنن تمام آقایون وزرا با تویوتا لندکروز اینورو اونور میرن تمام قطعه سازان خودور در کشور ما خودشون و بجه هاشون بنز و لکسوس سوارند آخه اگه قطعاتتون استاندارد خودتون پراید سوار بشید
ممد
۹ دی ۱۳۹۱آقا من یک دستگاه ۱۳۲ دارم چرا انقدر بد میگین از سایپا؟!! مگه چه گناهی کرده ماشیناش به این خوبی!!!!
هر وقت سوار ماشینم میشم احساس میکنم عذراییل هی نگام میکنه، فرشته خداس بده مگه؟
بی ام و این امکاناتو داره؟!
Robert
۲۳ دی ۱۳۹۱آقا ممد ، دمت گرم ..با این کامنت شما اینقدر خندیدم که اشکم دراومد !!! له له شدما …داغونم الان
aryamehr
۲۲ دی ۱۳۹۱به نظر من که آزاد نمیشه اگه بشه ماشینای وارداتی ارزون میشه وماشینای تولید فرغون خودرو وسایپا خطر فروششون بسیار پایین میاد بنابراین به خاطر حمایت از تولید داخل این کارو نمیکنن جون مردم ارزش نداره مهم حمایت از تولید داخله کی به کیه
alidiab
۲۳ دی ۱۳۹۱آقا ممد دمت گرم خیلی با حالی
امیر
۲۶ دی ۱۳۹۱خدا کنه آزاد نشه.ما تبریزی ها که هرچی ماشین مدل بالا از هر برندی باشه رو بدون نرخ گمرک و عوارض می خریم حال می کنیم.از بنز و بی ام و بگیر تا کادیلاک و شورولت و کرایسلر و فورد (-:
مهسا
۲۸ دی ۱۳۹۱تا زمانی که بسیاری از هموطنهامون با راهکارهای مختلف از زیر دادن مالیات فرار می کندد؛ دولت نیز بهترین راهکار اخذ مالیات بنا به درآمد مردم را خودرو انتخاب میکند! چون خودرو تا حد زیادی نشان دهنده درآمد واقعی شماست و نمیتوانید بخرید و سود کلانی به دولت پرداخت نکنید!
جالبه نه؟ با هر دستی که بدی با همون هم میگیری
البته تر و خشک با هم میسوزن و دودش تو چشم قشر فقیر میره
نه؟
میثم
۳۰ دی ۱۳۹۱نه!
Afshin
۸ بهمن ۱۳۹۱خودشون عمرأ این لگن های ایرانی رو سواربشن.
فقط خارجی سوار میشن، آخه میدونن چه آشغالهایی تولید میکنند
خدا لعنتشون کنه
حامد
۱۳ بهمن ۱۳۹۱منم یه سمند ال ایکس مدل نود داشتم ولی آشغال بود فروختمش
عرفان
۱۴ بهمن ۱۳۹۱بابا نخرید اگه سایپا خرابه نخرید شما که پولاری مدل بالا بخرید عزراعیل111شده20 ملیون توالمان با این قیمت یعنی3ماه گارگری کنی میتونی فرشته سوار شی اینجا با پول مهندسی میتونی کلا سر مردم بزاری فوقش یه 206
bita
۱۵ بهمن ۱۳۹۱توروخدا یه مدت نخرید. بزارید این آشغالاشون دستشون باد کنه بفهمن چه جوری باید قیمت گذاری کنن .
مهران
۲۱ بهمن ۱۳۹۱دیدم آقایون نوشتن داغ ماشین با کلاس به دلمون موند !!!
آقا این چه حرفیه ؟منِ جوون که بعد از کلی کار کردن پولِ یه پژو رو جمع کرده بودم ـو حالا نمیتونم با همون پول یه پراید بخرم باید چی بگم ؟
خداوکیلی باید چی بگم ؟!!!!؟!؟!!!
عاشق ماشین
۲۲ بهمن ۱۳۹۱من تا حالا یه ماشین هم نداشتم به خدا دارم دیونه میشم اما پول ندارم فقط حسرتشو می خورم هرشب تو رویا رانندگی میکنم
bizhan
۲۲ بهمن ۱۳۹۱سلام لطفا مدیران سایت.یه تحلیلی بزارین آیا خودرو پائین میاد یا نه؟ با توجه به نزدیک شدن انتخابات و راضی نگه داشتن مردم
امين
۱۰ اسفند ۱۳۹۱دوستان من یک ماه پیش یک دستگاه لکسس Rx 350 مدل 2013 خریدم به قیمت 350 میلیون !!!
در حالی که با 400000 هزار درهم پارسال یه رنجرور مدل 2012 در دوبی خریدم و هنوز هم دارم. به نرخ پارسال حساب کنی رنجرور خیلی ارزون تر از لکسوس برام در اومد. واقعا که قیمت های ماشین در مسخره شده .
خدا کنه واردات ازاد بشه .
vahid
۴ اسفند ۱۳۹۳واقعا خیلی قدرنشناسین. این همه اپشن ها ک تو ماشین های داخلی هست چیه پس اینا همه اش حاصل طراحیه.امکاناتی مثل راهنما برف پاک کن و هزاران اپشن دیگه ….حالا ی چن سالیم هست رو ماشینا فرمون میزارن.ایشا… سالهای بعد ترمزم میزارن
مانی
۴ اسفند ۱۳۹۳یعنی اقا ممد خدا بهت عمر بابرکت بده به قران به خاطر خرید ماشین اینقدر داغونم ولی این کامنت تورو خوندم کلی خندیدم. خدا دلت روشاد کنه…
خدالعنت کنه اونایی که باعث میشن ما این ماشینای آشغالو سوار شیم
آمین…