برخی از قطعات ارزانقیمت خودروها، از پلاستیک هستند که البته آن قسمت میتواند جزو قسمتهای مهم خودرو باشد. در خودروسازی، نباید کیفیت را فدای ارزانسازی کرد وگرنه آن خودرو میتواند کابوسی برای خریدار و حتی شرکت تولیدکننده شود!
در اینجا یک مکالمه بین راننده خودروی تندر ۹۰ و مکانیک را مشاهده میکنیم و بزرگترین ایراد خودرو در همینجا نمایان میشود.
راننده: در حال حرکت در اتوبان با دنده ۵ بودم که ناگهان صدای زوزه بلندی از گیربکس خودروی من آمد و دنده ۵ قفل شد.
مکانیک: ایا خودروی شما روغنریزی داشته است؟
راننده: خیر
مکانیک: ایا گردگیر پلوس را چک کردهاید؟
راننده: خیر.
مکانیک: به احتمال خودروی شما خشک کار کرده و گردگیر پلوس آن شکسته است.
مکانیک میگوید که خودروهای تندر ۹۰، در بخش گیربکس و در کانون آن، گردگیر پلوس دارای ضعف هستند. گردگیر پلوس در این خودرو از پلاستیک پی وی سی است و کیفیت بد این قطعه باعث شده که کیفیت بقیه اجزای این خودرو را زیر سؤال ببرد.
چون جنس این قطعه از پلاستیک (نه چندان مرغوب) است به مرور فرسوده شده و خشک میشود و بعدها پاره میشود و اگر پاره شود به دلیل عدم وجود زه گردگیر در این خودرو روغن داخل گیربکس تخلیه شده و پلوس هم پاره میشود و چون یکی از قطعات مهم خودرو پلوس است هزینه تعویضان مبلغی گزاف است!
مکانیک گیربکس خودرو را باز کرده و مشاهده میکند که پلوس پاره شده و دنده ۵ کاملاً خرد شده است. این قطعات را کاملاً عوض کرده است و هزینه ی این دو قطعه
یک میلیون و هشتصد هزار تومان است. پس لازم است دارندگان این خودرو، هر ۶۰ هزار کیلومتر یک بار، گیربکس این خودرو را مورد بازبینی پیش مکانیک متخصص قرار دهند.
منبع: هفتهنامه دنیای خودرو
نویسنده:کسری خیاطیان
کوشا
۸ اسفند ۱۳۹۳تو رنج پژو ۲۰۷ چه ماشینی خوب هستش؟آیا خود ۲۰۷ ماشین خوبی نیست؟علت اختلاف قیمت بین نمایندگی و بازار چیه؟
لطفا منو راهنمایی کنید
ارکام نو
۲۲ اسفند ۱۳۹۳عین سمند se
مهدی
۱۱ شهریور ۱۳۹۴سلام
من هم دقیقا امروز گریبانگیر این مشکل شدم
تو جاده با دنده 5 نمی تونستم برم، صدای زوی بلندی می داد
بردم مکانیکی، شفت گیربکس رو باز کرد، دیدیم گردگیر پاره شده
خلاصه با هزینه
55000 گردگیر
110000 ، سه لیتر روغن گیربکس
60000 دستمزد
کار من رو راه انداخت
مکانیک می گفت اکه گیربکس مشکل پیدا می کرد برا تندر 90 حدود 5 میلیون خرج ور می داشت
حسین
۲ دی ۱۳۹۴سلام
می خواستم بدونم آیا در خودرو های دیگه مثل 405 و 206 و پارس و سمند هم نیاز هر مدت یکبار گرد گیر پلوس تعویض شود؟ در این صورت هر چند کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
علی
۳۰ خرداد ۱۳۹۶باسلام به پدالیهای عزیز .
با اجازه شما مطالبی که بنظرم مفید است را برای آگاهی بیشتر مینویسم البته عذر میخوام اگه مقداری طولانیست.
در تمامی خودروهای دیفرانسیل جلو وظیفه انتقال نیروی خروجی گیربکس به هرچرخی از طریق پلوسهای لغزنده انجام میشود
لغزنده به این معنی که در محلهایی که معمولا در هر پلوس دوتا ست وظیفه لغزش به سمت بیرون وداخل در هنگام چرخشها وبال پایین رفتن در اثر ضربات جاده انعطاف لازم تامین شود .
در محل های لغزش دارای سبدی وساچمه میباشد و معمولا پر از گریس است وروی آن روکشی از جنس لاستیک(همان گردگیر) است که در تمام خودروها همین است از بنز وبی ام و بگیر تا همین ال نود با کیفیت های متفاوت که البته مال ال نود هم با کیفیت هستش
اما مشکل از اونجا شروع میشه که در تمام خودروها از گریس در داخل گردگیر استفاده شده اما در ال نود دنده معمولی قطعات داخل گردگیری که به گیربکس نزدیکتر است توسط روغن واسکازین که از طریق گیربکس به گردگیر راه دارد روانسازی میشود بقیه خودروها راه ندارد ودر خروجی گیربکس کاسه نمد هست. .
واینجاست که بمحض پاره شدن گردگیر ،روغن واسکازین گیربکس تخلیه شده وگیربکس جام (قفل)میکند واین میتواند بدون هشدار یا با هشدار(روغن ریزی )اولیه باشد .
درماشینهای معمولی پس از پاره شدن گردگیر تامدتها که هنوز گریس کامل تخلیه نشده پلوس سالم میماند وشما بایک بازدید دوره ای میتوانید نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید
امادر مورد ال نود باید مثل تسمه تایم در کیلومترهای توصیه کارخانه تعویض نمایید
لازم است یاد آور شوم اتوماتهای ال نود این مشکل را ندارند وگردگیر معمولیست