بر اساس آمارهای منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودروی دوگانهسوز در خطوط تولید خودروسازان داخلی با افت ۴۶ درصدی همراه بوده است.
افت تولید دوگانهسوزها در شرایطی است که طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر استفاده مجدد از کارت سوخت در فرآیند سوختگیری خودروها از سوی دولت منتشر شده است، هرچند دولت علت بازگشت کارت سوخت را جلوگیری از قاچاق سوخت اعلام کرده است بااینحال برخی از کارشناسان معتقدند این اقدام به افزایش قیمت سوخت در آینده منجر خواهد شد.
ازاینرو پیشبینی میشود که تقاضا برای دوگانهسوزها با توجه به فاصله قیمتی میان بنزین و گاز در ماههای آینده افزایشی شود. بااینحال با توجه به مشکلاتی که خودروسازان در تأمین قطعات موردنیاز خود در خطوط تولید با آن مواجه هستند، نمیتوانند به این حجم از تقاضا پاسخ دهند؛ بهطوریکه کاهش تولید در ۷ ماه سال جاری گویای این مسئله است. در مجموع تا پایان مهر، ۳۱ هزار و ۹۰۲ دستگاه انواع خودروی دوگانهسوز از سوی شرکتهای خودروساز به بازار عرضه شده است.
این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته، شرکتهای خودروساز توانسته بودند ۵۹ هزار و ۲۴۴ دستگاه خودروی دوگانهسوز را تولید کنند. در ۷ ماه گذشته، سهم ایرانخودرو از تولید دوگانهسوزها، ۲۷ هزار و ۷۱۰ دستگاه بود. این تعداد خودروی دوگانهسوز به سه مدل پژو پارس، پژو ۴۰۵ و سمند محدود میشود. در میان آنها سمند دوگانهسوز بیشترین حجم تولید را به خود اختصاص داده است. سمند دوگانهسوز طی این مدت در ایرانخودروی تبریز به تعداد ۱۲ هزار و ۶۶۰ دستگاه تولید شده است. درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته، ۲۵ هزار و ۸۴ دستگاه سمند در این سایت تولید شده بود. این نشاندهنده افت ۵/ ۴۹ درصدی تولید این خودرو است.
شرکت سایپا تنها با تولید خودروی تیبا در فهرست تولید دوگانهسوزها قرار دارد. این خودروساز طی ۷ ماه سال جاری در مجموع ۴ هزار و ۱۹۲ دستگاه تیبا دوگانهسوز را در سایت سایپا کاشان، تولید کرده است. تولید این خودرو نیز با افت ۴۰ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است؛ بنابراین در حال حاضر تنها ۴ مدل خودروی دوگانهسوز در شرکتهای خودروساز داخلی تولید میشوند.
محمد
۷ آذر ۱۳۹۷این نوع اخبار واسه رفتن به استقبال گرانی بنزینه
۱) افت فروش دوگانه سوزها
۲) افزایش قاچاق سوخت
۳) ا رزانترین بنزین دنیا
۴) ۹۵٪ فوب خیلج فارس طبق قانون
…
ولی مثلا نمیگن که واسه :
۱) تولید تمام گروههای خودرویی نصف شده
اونم بخاطر عدم عرضه، بخاطر انتظار گرانی خودرو از سوی خودروسازانه
.
۲) افزایش قاچاق سوخت بخاطر تورمیه که پدر ما رو فول اچ دی آورده جلو چشممون، نه قیمت بنزین کشورهای همسایه
.
۳) بنزین توی تمام کشورهای تولید کننده ارزانتر از بقیه جاها فروخته میشه
اما نسبت درامد به هزینه سوخت تو هیچ کشوری مثل ما نیست که یه باک بنزین ۵٪ و هزینه ۴ تا باک بنزین واسه ۱ ماه که مصرف روتینه، ۲۰٪ درامد مصوب رسمی یه نفر رو شامل بشه
.
۴) فوب خلیج فارس رو هی بهش نزدیک میشیم،
اما چون تورم داریم اما طبق اعلام رسمی بانک مرکزی تا الان که همه چی ۲-۳ برابر شده، تورم ۱۱ درصده، هی ارزش پول ما کم میشه که از فوب عقب میمونیم
.
.
واسه مواردی مثل نان، افزایش کیفیت و … هم معمولا پای ثابت دلایله
.
دیگه این توجیه ها با این فشار زندگی، واقعا روی اعصاب آدم پیاده روی میکنه کاش حداقل چیز فرض نمیشدیم کاش همون اصل مطلبو میگفتن والا بهتره اینجوری ما عادت داریم چی میشه همون اول بگن عزیزلن فقط چند درصد میخواد گرون بشه دیگه همه میدونن که تورمه
مرتضی مقدم
۷ آذر ۱۳۹۷با بیشتر صحبتاتون موافقم اما بانک مرکزی آمار تورم رو بالای 40 درصد اعلام کرده و اونکه شما فک کنم شنیدین تورم شهریور ماه بود که 11 درصد میشد یعنی نسبت به ماه قبل خودش.تمام فیلم هایی که بازی میکنن برا چاپیدن ملته.دولت میگه خب همه چی که سه برابر شد اتفاقی نیفتاد من چرا سود بیشتری نبرم این وسط؟همه برا جیب مردم کیسه میدوزن.
فرامرز
۷ آذر ۱۳۹۷تورم ۱۱ درصدی شهریور رو مثلا در مقایسه با شهریور پارسال اعلام کردن. از اینا باشه تورم مرداد تا شهریور صفره
حسین
۷ آذر ۱۳۹۷اگر قراره دوباره بنزین سهمیه بندی بشه و مثلا 60 لیتر بنزین به همه (با نرخ دولتی بدن) ، باید به تاکسی ها هم همین میزان سهمیه بدن اما نرخ گاز را افزایش ندهند تا همه تاکسی ها گازسوز باشند!
ما بنزین را وارد میکنیم و میزان نفتمان بسیار کمتر از گاز مان هست! نباید این سرمایه ملی الکی مصرف شود!
حالا ساخت ماشین گازسوز هیبریدی پیش کش ، از همین ظرفیت فعلی استفاده کنیم!
مهدی
۷ آذر ۱۳۹۷گاز سوز کردن بدترین کار ممکن هستش خودتحریمی هم بدتر . باید دولت روابط بین اللمل بازبینی کنه به جای تولید بمب متحرک بره دنبال اصلاح حمل ونقل عمومی و خودروی کم مصرف
فرامرز
۷ آذر ۱۳۹۷من کلا با اقتصاد وصله پیله ای که مبتنی بر یارانه و کوپن و … هست (که اینا خودشون باعث رانت و فساد بیشتر میشه) مخالفم. بهترین کار اینه همه چی آزاد بشه و پایه حقوق مثل کشورهای دیگه مثلا ساعتی ۵ یا ۱۰ دلار بشه. البته بدون نظارت بر شغل های سیاه (که قرارداد و بیمه و مالیات توش رعایت نمیشه) این امکان پذیر نیست.
net
۷ آذر ۱۳۹۷درب فلزی باک ماشینهای دوگانه سوز سایپا مثل پراید و تیبا خیلی خوب هست قسمت باک گاز درب فلزی هست و سر باک پنهان هست و مثل درب باک بنزین فلزی هست و مشخص نمیشه ماشین دوگانه سوز هست ولی باک ماشینهای ایران خودرو دوگانه سوز مثل پارس ۴۰۵ سمند قسمت باک گاز درب فلزی نداره و پلاستیکی هست و اشکار هست و مشخصه که ماشین دوگانه سوز هست و خیلی زشت هست که مثل ماشینهای سایپا درب فلزی نداره و پنهان نیست
مهدی
۷ آذر ۱۳۹۷داستان که از اول مشخص بود! تحریم و ترامپ که همش کشکه … زمان احمدینژاد که تمام عالم مارو تحریم کردن دلار زیر ۴ تومن موند الان چی میشه که با تحریم ناقص میشه ۲۰ تومن ؟ داستان اینه که دولت از پس بازپرداخت پول مردم که توی بانک ها بود بر نیومد بنابراین ارزش پول ملی رو انداخت تا درامدای فروش نفت و گاز وقتی مییاد تو ایران یهو ارزش ۵ برابر پیدا کنن و طلب های مردم از موسسه ها ۵ برابر افت کنه و نه تنها راحت بدهیا رو پرداخت کنه بلکه بشه یه نون دونی واسه جیبشون چون بودجه رو به ریال بستن نه به دلار و یورو پس درصد زیادی میره توی جیب دالتون ها
مهدی
۷ آذر ۱۳۹۷متاسفانه با دولتی طرف هستیم که کمر همت بسته واسه نابودی ایران اون هم نه از روی بی خردی بلکه به عمد… من توی نفت و حفاری که زمینه فعالیت خودمه به وضوع خرابکاری رو از طرف مدیران ارشد میبینم خیلی راحت بخوام بگم الان عوامل و جاسوسای انگلیس و فرانسه تمام شاهرگ های اقتصادی کشور رو تو دست دارن
مهدی
۷ آذر ۱۳۹۷البته تحریم ها بسیار موثر بوده و خواهد بود ولی سیستم داخل هم به دلیل دخالت افراد بی سواد و فسیل شده در سیستم هم ناکارامد هستش افراد قیمت بنزین هم ناگزیر اتفاق می افته و چاره ای هم نیست سیستمی که به دنبال توهمات خودش هست از این بهتر نمیشه