دنیای اقتصاد: درحالیکه کمتر از دو سال و نیم دیگر به پایان عمر دولت دوازدهم و سررسید ابرپروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین باقی مانده است، تجاریسازان کشور همچنان اوضاع مناسبی در تولید ندارند و در فروردین امسال نیز با افت شدید تیراژ مواجه شدهاند. بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی فروردین امسال در مجموع تنها ۱۰۵ دستگاه انواع خودروهای تجاری شامل مینیبوس، میدلباس، اتوبوس و کامیون در کشور به تولید رسیده است. این آمار نشان میدهد تولید تجاریها در مقایسه با فروردین سال گذشته حدود ۸۸ درصد افت کرده است.
این افت شدید کاملا با ماجرای تحریم و همچنین مشکلات مالی تجاریسازان در ارتباط است. خودروسازی ایران از مرداد سال گذشته رسما از سوی دولت ایالات متحده آمریکا تحریم و در نتیجه آن، اولا ارتباط با شرکتهای خارجی قطع و ثانیا تامین قطعات از داخل و خارج به مشکل خورد. در واقع تحریم سبب شد تجاریسازان داخلی شرکای خارجی خود را از دست بدهند، همانها که قرار بود کمک کنند ابرپروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین تا اواسط سال ۱۴۰۰ انجام شود. سختی تحریمها به حدی بود که شرکای چینی نیز ارتباط با تجاریسازان ایرانی را کاهش داده و حتی در مواردی قطع کردند. ازآنجاکه بهدلیل مشکلات مربوط به نقلوانتقال پول، تامین قطعات از خارج مختل شده، تیراژ از این ناحیه نیز متضرر و روندی نزولی طی چند ماه گذشته به خود گرفته است. در بحث تامین قطعات داخلی نیز مشکلات مالی اجازه نداده تجاریسازان نیاز خود را سر وقت و به مقدار لازم تامین کنند. مجموعه این مشکلات اجازه نداده تجاریسازان در بستری مناسب به تولید محصول ادامه دهند و جدا از بحث افت تیراژ، برخی از شرکتهای مربوطه عملا تعطیل شدهاند. با ادامه این روند، قطعا امکان اجرایی شدن ابرپروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین وجود ندارد و میتوان گفت این طرح عملا به محاق رفته است. طبق این پروژه عظیم، قرار است بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده تا پایان دولت دوازدهم (حدودا دو سال و سه ماه دیگر) اسقاط و با محصولات نو جایگزین شوند.
- اوضاع نابسامان تجاریسازان
اما نگاهی بیندازیم به آمار تولید خودروهای تجاری در اولین ماه امسال تا مشخص شود شرایط تولید این محصولات تا چه حد وخیم است. طبق آمار منتشره، طی فروردین امسال تنها هفت دستگاه مینیبوس و میدلباس در کشور به تولید رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۹۲ درصدی را نشان میدهد. تجاریسازان در فروردین ۹۷ نیز فقط ۹۲ دستگاه مینیبوس و میدلباس تولید کرده بودند. آمارها میگویند در این بازه زمانی سه دستگاه مینیبوس و میدلباس در ایران خودرودیزل و چهار دستگاه نیز در عقاب افشان تولید شده و سایر شرکتها شامل پیشرودیزل آسیا، گروه بهمن، هوراندخودرودیزل و سروش دیزل مپنا هیچ تولیدی در اولین ماه امسال نداشتهاند. در بخش اتوبوس نیز آماری پنج دستگاهی در کارنامه تولید تجاریسازان به ثبت رسیده است و این موضوع افت ۹۱ درصدی را در مقایسه با فروردین سال گذشته نشان میدهد. هر پنج دستگاه اتوبوس موردنظر در عقاب افشان به تولید رسیده است و این در حالی است که این شرکت طی فروردین سال گذشته ۵۵ دستگاه تولید داشت.
اما اوضاع تولید در بخش کامیون اگرچه بهتر از اتوبوس و مینیبوس بوده، اما تیراژ این محصولات نیز بسیار پایین و ناامیدکننده است. تجاریسازان در فروردین امسال ۹۳ دستگاه کامیون را به تولید رساندهاند که با توجه به تیراژ ۶۷۹ دستگاهی در ماه مشابه سال گذشته، افتی ۸۶ درصدی نصیب آنها شده است. ۵۳ دستگاه از آمار موردنظر سهم ایران خودرودیزل است و شرکتهای سایپادیزل، گروه بهمن و زامیاد نیز به ترتیب، ۲۰، ۱۸ و دو دستگاه تیراژ داشتهاند.
هادی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸خرید کامیون و اتوبوس تو این بازار اوضاع بازار شده افسانه
۱ میلیارد بدی اتوبوس یا کامیون با این همه گرانی لاستیک و هزار تا خرج دیگه زندگی …
اصلا جور در نمیاد نه دخل نه خرج
حسین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸طرف اومده در تلویزیون میگه با کدوم دلار میخواین خودرو دست دوم وارد کنید؟
کاش من جای مجری بودم ، میدونستم چی بش بگم!!
میگفتم بخاطر الایندگی خودرو های داخلی سالی چند میلیارد دلار دارو وارد میکنیم؟ سالی چند میلیارد تومن به بیمه های درمانی باید بدیم؟
بخاطر مصرف سوخت 1.5 برابری شون سالی چند هزار لیتر بنزین را به جای صادرات ، تو حلق 405 و پراید و سمند میریزیم؟
بخاطر ایمن نبودن شون سالی چند میلیارد دلار ضرر میکنیم؟
چرا الایندگی تاکسی تویوتا 10 ساله فرودگاه تهران از تاکسی صفر کیلومتر داخلی کمتره؟
این سوال ها رو ازش میپرسیدم تا کمی خجالت بکشه!
هرچند اینقدر وقیح هستن که باز جواب میدن و میگن نباید وارد بشه!
Abbas
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸داداش برو ببین با درهم چه ماشینایی میشه وارد کرد،سرت سوت میکشه،مسئله اینه اینا خودشون نمیخوان،اینا میخوان امثال من و تو همیشه گشنه باشیم تا خدایی نکرده فکرمون جای دیگه نره
ایلیا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸داداش پول کشورت کاملا بی ارزش شده.
همون خودرو دست دوم خارجی حتی اگه 5 هزار دلار قیمتش باشه با گمرک میشه نزدیک به 150 ملیون، اینم از دسترس اکثر مردم خارجه.
Abbas
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸دوست عزیز پس برو ببین با همون ۱۵۰ میلیون چی میتونی بیاری،اینجا با ۱۵۰ میلیون چی میتونی بخری،چند روز پیش تو یکی از سایتای خرید و فروش خودروهای دست دوم تو امارات یه بی ام و سری ۳ کوپه تمیییز مدل ۲۰۰۹ پیدا کردم ۲۲۵۰۰ درهم،هر جوریم با گمرک حسابش کردم زیر ۲۰۰ شد(اون روز درهم ۳۹۰۰،ولی الان بالای چهارتومنه فک کنم)همون روز رفتم مشابهشو تو ایران پیدا کردم زیر ۵۰۰ نبود،داداش همون طور که گفتم مشکل از جای دیگس
Abbas
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸خدایا مرسی از اینکه داری صدامو میشنوی مرسییییی
مزدا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸خدا میگه بهت قدرت انتخاب و اختیار دارم.
حمیدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸امروز شنیدم شهردار تهران گفته باید برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی اتوبوس دست دوم از اروپا وارد کنیم
این یعنی تولید داخلی کاملا به دردنخور هست و تولیدات چینی هم با اینکه تلویزیون 24 میگیه چین با ماست ولی طرف چینی به خاطر منافع زیادش با امریکا به ایران اتوبوس نو ارزان قیمت نمیده منظورم کینگ لانگ هست و قیمت اتوبوس های نو اروپایی هم برای ایران خیلی خیلی گران در میاد
احتمالا مثل زمان کرباسچی از مجارستان اتوبوس وارد کنن بعد از چند سالم داغون بشن و بندازنشون دور
JDM
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸سایپا دیزل اف اچ 500 رو نصف اپشن هاشو ورمیداره با اشغال ترین کیفیت منتاژ میکنه تازه چینی هم هست
اونوقت بالا یه میلیاردو هشتصد میچپونه به مردم
مهدی دهقان
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸الهی شکر که این اشغال سازا تعطیل شدن به امید تعطیلی سبک سازها ما ۱۰ میلیون بیکار داریم ۱۰ هزار نفر کارگرای ایرانخودرو و سایپا هم روش والا