برای دومین بار در یک سال اخیر، احتمالا بزودی شاهد سونامی قیمتهای خودرو مخصوصا خودروهای وارداتی خواهیم بود. تا همین چند وقت پیش واردکنندگان رسمی خودرو از ارز دولتی برای واردات استفاده می کردند که هرچند با تاخیر به آنها پرداخت می شد، اما در نهایت قیمت یک خودروی وارداتی را نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش می داد. بماند که واردکنندگان محترم و با انصاف در موقع فروش خودرو، قیمت را با ارز آزاد محاسبه می کردند. از آنجا که قرار است تخصیص ارز با سه قیمت و به ترتیب اولویت انجام شود و خودرو نیز در اولویت آخر و بعنوان کالای لوکس غیر ضروری تشخیص داده شده، از این پس باید با ارز ۱۲۲۶ تومانی برای واردات خودروها خداحافظی کرد. با این حال اگر انصاف را رعایت کنیم قیمت خودروهای خارجی با احتساب ارز آزاد ۱۹۰۰ تومانی نیز نباید تغییری را شاهد باشد. زیرا پیش از این نیز قیمتهای فروش با احتساب ارز آزاد محاسبه می شدند. اما شما این را باور می کنید؟
رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز اعلام کرد که قیمتهای خودروهای وارداتی مورد تایید این سازمان است. خدا را شکر که این سازمان که نام مبارک حمایت از مصرف کننده را هم یدک می کشد، مشکلی در قیمتهای فضایی خودروها نمی بیند. و حتی در مورد پیش فروش های سه و شش ماهه هم طرفداری وارد کنندگان را می کند. با این روند بنظر نمی رسد که این سازمان نماینده شایسته ای برای تامین حقوق مصرف کنندگان ایرانی باشد.
دبیر انجمن خودروسازان نیز با اشاره به کاهش ۳۶ درصدی تولید خودرو در سه ماهه نخست امسال، از تداوم روند کاهشی تولید در ماههای آینده به شرط عدم ارائه تسهیلات ۲ هزار میلیارد تومانی درخواستی خودروسازان گفت. این مبلغ عظیم تسهیلات را که باید یک باج خواهی بزرگ از سوی خودروسازان قلمداد کرد، در حالی به کمبود نقدینگی مرتبط می شود، که خودروساز ایرانی از ماهها قبل از تولید یک خودرو، آن را پیش فروش کرده و هزینه تولید آن را پیشاپیش دریافت کرده است. بعلاوه از ابتدای سال تاکنون چندین بار بصورت رسمی و غیر رسمی، قیمتهای خودروهای داخلی افزایش یافته اند. آخرین نمونه هم درخواست ایران خودرو و زامیاد و سایپا برای افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمتهای خودروی آنهاست. احمد نعمت بخش این درخواستها را به دلیل افزایش هزینه های تولید اعلام کرده است.
بنابراین می توان گفت که سوء مدیریت خودروسازی در ایران با هزینه از جیب مردم همچنان به روند خود ادامه می دهد.
سری به بازار خودرو هم می زنیم. ۲۰۶ در حال رسیدن به رکورد ۳۰ میلیون تومان است. البته انواع غیر اتوماتیک قیمت به مراتب کمتری دارند. اما دیدن برچسب قیمت ۱۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومان برای تیپ ۲ این خودرو، واقعا جای تعجب دارد. قیمت انواع تندر در بازار با افزایش عرضه خوشبختانه روندی کاهشی را طی می کند. اکنون تندر فول ایران خودرو ۱۸.۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. اما نمونه پارس خودرویی آن حدود ۱۹ میلیون تومان به فروش می رسد که این هم با توجه به یکسان بودن دو خودرو و حتی کیفیت نسبی آنها، از عجایب رفتار خریداران ایرانیست. ایران خودرو هم پیش فروش تندر را در مرداد ماه در حالی آغاز کرد که سود مشارکت را از ۲۲ درصد به ۱۶ درصد کاهش داده است. زمان تحویل هم زودتر از آبان ماه نخواهد بود.
پیش فروش دوم رانا هم که با تبلیغات شرکت سازنده همراه بود، تنها چند دقیقه دوام آورد و ظاهرا از این سیاه بازی، تنها خود کارخانه و نمایندگان آن سود بردند و دست دلالان محترم متفرقه و تک و توک مصرف کنندگان از این خودرو کوتاه ماند. گفته می شود که ظرفیت این خودرو از ۲۵ هزار دستگاه اعلامی دوباره به ۵۰ هزار دستگاه افزایش یافته و البته معلوم نیست آن ۳۰ هزار دستگاهی که امسال تولید می شوند و پیش فروش نشده اند، چگونه به بازار می رسند. رانا باید خیلی زود جای خالی ۲۰۶ را در بازار ایران پر کند، وگرنه محصولات چینی که بیشتر آنها از سمت کرمان می آیند، تهدیدی بزرگی برای ایران خودرو ایجاد می کنند. البته گفته می شود که ایران خودرو به خودکفایی ۹۰ درصدی در ساخت ۲۰۶ رسیده است. اما آیا با وجود قطع همکاری پژو با ایران، هنوز امکان تولید این برند بدون مشکل حقوقی برای ایران خودرو وجود دارد؟
سوزوکی گراند ویتارا هم که اکنون قیمتی فضایی دارد، با مشکل تامین قطعه مواجه شده است. گفته می شود که ویتارا احتمالا با بازار ایران خداحافظی کند. این اتفاق می تواند ایران خودرو را بیشتر به شرکای چینی نزدیک کند. حتی گروه بهمن هم این روزها با یک دوجین چینی تازه بدوران رسیده نمایشگاه برپا می کند و آبروی کیفی و سابقه خود را زیر سوال می برد.
سایپا هم اعلام کرد که سال آینده بروی پلتفرم X100 یا همان پراید اصلاح شده یک خودروی جدید در رده قیمتی متوسط! به بازار معرفی خواهد کرد. اگر پراید را که در شرایط فعلی، ارزانترین خودروی ایران است، یک خودروی ارزان بدانیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که این پراید جدید که مثلا با نام ۱۵۱ عرضه خواهد شد، هم قیمت تیبا باشد! از تیبا گفتیم. قرار است نمونه هاچ بک این آهوی ایرانی هم تابستان سال آینده به بازار بیاید. همچنین نمونه فول آپشن تیبا با کد EX هم بزودی به بازار می آید. آپشنهای اضافه شده شامل آینه برقی، پنجره های برقی عقب و رینگهای آلومینیومی هستند. البته سایپا بهتر است بجای بازی با این آهو بیشتر روی کیفیت آن کار کند.
در این روزها همچنین کارشناسان از ضرورت تجدید در استراتژی خودرو ۱۴۰۴ سخن گفتند. عمده نظرات هم عدم توجه به سرفصلها و ناتوانی در رسیدن به اهداف برنامه توسعه برای تولید خودرو و قطعات تا سال ۱۴۰۴را بیان می کنند.
احمد.ف
۳ مرداد ۱۳۹۱خدا وکیلی خبرهای داخلی با خارجی را در همین سایت مقایسه کنید. اخبار خارجی ۹۵ درصدش در مورد نوآوریها، مدلهای جدید، پکیجهای اسپرت، تکنولوژیهای جدید و … است. اما اخبار داخلی را ببینید، قیمت ۲۰۶ افزایش پیدا کرد، سایپا درخواست افزایش قیمت داد، شرایط فروش جدید ایران خودرو اعلام شد، وانت روا!!! و …
این شده وضعیت ما!!!
Matin
۳ مرداد ۱۳۹۱سلام…
شاید عجیب تر از همه ی اینها پافشاری خودروسازی ها برای افزایش قیمت و روند تولید خودروهای بی کیفیت و حتی پیش فروش خودروهای غیرعادی و بنجول ((رانا و پراید جدید)) هستش و نکته غیرقابل تامل اینکه سازمان حمایت کننده از مصرف کننده یا بهتر بگم حمایت از تولید کننده قیمت ها رو مناسب میدونه و اینجاس که همه متوجه میشن چه سفره ی برای خودشون پهن کردن که انقدر مشغول خوردن هستن که به طوری کلی همه چی رو فراموش کردن حتی اسم سازمانشون …
برام جالبه خودرو رو یه وسیله لوکس تلقی میکنن !!!!!
یکی بگه ماشینی که در راستای کیفیت و ایمنی و امکانات ساخته میشه خودروی لوکس محسوب میشه ؟
خودروی لوکس به خودروی میگن که الماس کاری باشه یا از طلا باشه
اگه لوکس به قیمت ماشینه یا زیبایشه پس چرا اینها (خودروسازی و سازمان حمایت مصرف کننده و دلالان(که خودشون دلالان).) به زیبایی قیمت و بالا میبرن بعد اونوقت این لوکس تیغ زدن مردم محسوب نمیشه …!؟
اگه دولت 30 ساله داره حمایت میکنه این خودروساری ها رو مردم 40 ساله دارن حمایت میکنن با خریدن ماشیناشون اینها باید اول جواب مردم بدن…
دیگه داره ارزو میشه بره جوان ایرانی سواره ماشین دلخواهش بشه …
ما مردمانی صبوریم ولی ببینیم یکی داره سوئاستفاده میکنه اونو سرجاش میشونیم پس مردم هوشیار باشید!
sahand
۳ مرداد ۱۳۹۱متین جان,درست میگی,مردم ایران مردم صبوری هستند ولی به قول زنده یاد فریدون فروغی:آآآآآآآآآی شیاد,میخوای بمونی تو,اما صبر که بره میدهم جزای تو.
علیرضا.م
۱۱ مرداد ۱۳۹۱من فروردین ماه پژو 207 ثبت نام کردم. موعد تحویل مرداد بود. دوستم همزمان تندر 90 از پارس خودرو ثبت نام کرد با 17 میلیون و 150. الان 2 ماهه که ماشینشو تحویل گرفته. اونوقت 6 مرداد از نمایندگی به من زنگ زدن که پس از 5 ماه که پولم خوابیده بیا تندر 90 ایران خودرو بردار با قیمت 17 و 500! تازه تحویلشم 1 ماه بعده.
این ظلم رو به کی باید گفت؟!
به سازمان حمایت زنگ زدم هیچ کس پاسخگو نیست!
نیما
۱۳ مرداد ۱۳۹۱صبر کن 207 بگیر خیلی سود می کنی
ناصر
۳ مرداد ۱۳۹۱دیگه افزایش قیمت خیلی عادی شده و اگه نشه باید تعجب کرد
علی
۳ مرداد ۱۳۹۱ما نباید از کارخانه اتومبیل بخریم اگر چند ماهی کسانی که می خواهند اتومبیل بخرند از بازار تهیه کنند کارخانه ها ورشکسته می شوند.
امید
۶ مرداد ۱۳۹۱من حرف تونو تایید میکنم خودم هم قبلا اینو گفتم که اینجوری بشه ولی کو گوش شنوا من میخوام بگم نظر شخصی من اینه که دیگه کسی از اینا ماشین نخره چیکار میخوان کنن
اشتباه از ما هست که با خرید خودرو، اونا فکر میکنن چی ساختند و قیمت بجای اینکه کم کنن بیشتر میشه!
چرا فقط ما باید به ساز فرقون سازا برقصیم یک بارم شده اونا با ساز ما برقصند ببینن مردم چی میکشن
از تون خواهش میکنم نخرید این فرقونارو با این همه قیمت بالا
علی قضایی
۶ مرداد ۱۳۹۱آقا امید حرفه شما درست من هم همین نظرو دارم .ولی بعضی هاواقعا مجبورن کسی که نهایتا 10-15تومن میتونه بده واسه خرید وشدیدا برای کار و….به خودرو احتیاج داره اون باید چیکار کنه؟با این وضع اقتصادی هم بیشتر خریداران رو تقریبا همین رنج قیمتها هستن.
شاهین
۳ مرداد ۱۳۹۱به دلیل بی کفایتی بعضی ها … :-D
ایران شده بهشت دلالان :-D
عجب مملکتی داریم !!!
iman1
۳ مرداد ۱۳۹۱علت همه این گرونیها فقط و فقط یک دلیل میتونه داشته باشه:
اینکه شرکتهای خودرو سازی داخلی علیرغم ادعای خودشون شدیدا” به قطعات وارداتی وابسته هستند وتولید خودروی ملی فقط یک دروغ بزرگه
ادعای تولید خودروی ملی با ایران
مسئولیت تولید قطعات خودری ملی ایرانی با چین
اینم نتیجه 30 سال حمایت همه جانبه دولت از صنایع خودرو سازی
یونس
۳ مرداد ۱۳۹۱ماشین هیوندا از کیا خیلی بهتره
sahand
۳ مرداد ۱۳۹۱باشه عزیزم…
DELLUX
۴ مرداد ۱۳۹۱تو خودتو ناراحت نکن
یه متضرر
۴ مرداد ۱۳۹۱آهاااااا…به نکته قابل توجه و بسیار سازنده ای اشاره کردی
جون تو تمام مشکل ومعضل کشور ما فقط دونستن فرق کیفیتی هیوندا و کیا بود که شما روشنش کردی…..!
thanks a lot!!!!!!1
parham 15
۴ مرداد ۱۳۹۱یه چیزی گفتی فضا عوض شه .
دانیال
۳ مرداد ۱۳۹۱چه جوری میشه دلال شد؟ منم می خوام دلال شم پس . بخدا خیلی بدبختیم
ممد
۳ مرداد ۱۳۹۱هی ی ی ی ی ی ی ی ی ی خدا
شاهین
۳ مرداد ۱۳۹۱با خودروهای وطنی باید این کارو کرد … :-D
فیلم زیر را ببینید … :-D
http://www.aparat.com/v/ab7c1653181552aa2c5b533245c26086153983
مهدی
۳ مرداد ۱۳۹۱اووووف … تیبا هاچ بک
از کنایت به سازمان حمایت از بوووووق خوشم اومد پدال
sunmartin
۳ مرداد ۱۳۹۱قیمت آهن پاره های “ویران خودرو” و “سایه بان” داره به قیمت آپارتمان در شهرستان ها نزدیک میشه ..کیفیت که افت داشته بعنوان مثال :تجربه شخصی از 206 تولید 90 ,داشبورد مواد 100 در صد بازیافتی ,بدنه نازکتر ,کیفیت رنگ افتضاح , صدای تعویض دنده طوری که از داخل خودرو بوضوح شنیده میشه و..پس با این افت کیفیت همونطور که در تاپیک های پیشین گفتم نمیدونم با چه رویی درخواست کمک مالی ملیاردی هم کردن ..فکر کنم این ضرب المثل زیبادر اینجا صدق کنه:در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته ,البته که اینها نه حیا دارن و نه وجدان کاری و انصاف و فقط به سود بیشتر فکر میکنن اگه شما اینقدر افتادین “پیسی” (در ماندگی مالی) چطور به رئیس جمهور دوست و برادر تاجیکستان 207 سفارشی واسه تولدش هدیه میدین و …چرا ما باید هزینه ول خرجی های شما و آقازاده هاتون رو بدیم؟؟
اریا
۳ مرداد ۱۳۹۱یادش بخیر قدیما!!!
یه پولی دست و پا کردیم یه 206 دوسال کارکرد گرفتیم گفتیم سال بعد 24-25 تومن جور میکنیم یه آوانته یا مگان 1600 میگیریم یا تویوتاهاچ بک … خلاصه یه ماشین نصفه نیمه ابرو دار
تا اومدیم بجنبیم آوانته ومگان شد 40تومن گفتیم سگ خورد حالا یه 207 اتومات بگیریم اونم داره میشه30خود 206 هم که داره میشه 20تومن اگه بتونم زنمومو راضی کنم MVM 110 هم باید کم کم جای فکر داشته باشه- خدا مارو از پراید نگه داره
پیام
۸ مرداد ۱۳۹۱ناراحت نباش من خودم پارسال شهریور یه 207 اتومات ثبت نام کردم امسال اردیبهشت تحویل گرفتم تا الان هر روز یه جاش عیب مکنه راهم که نمیره تو سر بالائیم میمونه خلاصه ماشینای ایراد خودرو همه اشغغغغغالن
hamed
۳ مرداد ۱۳۹۱دوستان بیخودی اینقدر ناله نکنید !
از ماست که بر ماست …!!!
مهدی
۳ مرداد ۱۳۹۱تقصیر خودمونه که میخریم.طوری نمیشه حداقل شش ماه ملت این اهن قراضه ها رو نخرن.یبار باید حساب کار دستشون بیاد.اونا میبینن هر چی گرون کنن ملت بیشتر میخرن.نخرین اقاجان.نخرین.مشکل ما اینه نهایت اعتراضمون اینه تو یه همچین سایتهایی فقط واسه هم نطق میکنیم
رضا امپراطور
۳ مرداد ۱۳۹۱من موندم که اون یک نفری که به پست اول به فرموده های آقای احمد.ف لایک نزده و رای مخالف زده کیه.
لااقل مثله مرد بیاد بمویسه که چرا حرف منطقی ایشون رو چرا مخالفت کردن!!!!!!!
DELLUX
۴ مرداد ۱۳۹۱خود کرده را تدبیر نیست…
احمد خ
۴ مرداد ۱۳۹۱به خدا یه روزی جواب پس میدن…می بینن از دست ما مردمی که همه چیزو همه سرمایشونیم کاری بر نمیاد اینجوری سوء استفاده می کنن…افسوس…
حسین
۴ مرداد ۱۳۹۱یه روز خوب بوش داره میاد!
شاهین
۴ مرداد ۱۳۹۱:-Dدلیل افزایش قیمتها اینه که … :-D
دلالان دستشون با پالان دوز :-D در یک کاسه است !!!
mohamad
۴ مرداد ۱۳۹۱متاسفانه بازهم سایت پدال سلیقه ای عمل میکنه مدیر محترم شماقبول ندارید که چه ظلم و ستمی از طرف دو شرکت خودروسازی به مردم میشه
فرزاد
۴ مرداد ۱۳۹۱آقایون اینقدر حرص نخورین!
مطمئن باشین اگه یکی از شماها هم جای اونا بودین همین کارو و حتی بدترشم میکردین! مگه همین الان تو کار و شغلی که دارین وجدان کاری دارین؟؟
نمیخواد به من جواب بدین… به خودتون جواب بدین!
احسان
۶ مرداد ۱۳۹۱دمت گرم از ماست که برماست ما هیچوقت به فکر دیگران نیستیم فقط خودمونو میبینیم
sunmartin
۴ مرداد ۱۳۹۱ظرف ماه آینده قیمت انواع خودرو 20 درصد افزایش خواهد کرد از الان میگم که یه حالت نوستراداموسی پیدا کنم..دلم خوش بشه دیگه کلا نمیشه خودرویی که دارم رو عوض کنم یعنی باید خیلی مایه دار باشی تا بشه با این گرونی لحظه ای جلو بری (کارش از ماه و سال گذشته) حتی چینی ها هم گروون شدن و دارن به قیمت سراتو و سوناتا در چند سال گذشته میرسن …عصن یه وضی
مصطفی
۴ مرداد ۱۳۹۱واقعا واسه این خودرو سازای داخلی متاسفم .عجب رویی دارنا!!!بابا یعنی چی که 206 خودرویی که نهایتا 20 میلیون بود حالا میگن 26 میلیونه!!!!!!! ای وای خاک بر سر یکی یکی شون
بازم ابراز تاسف میکنم . واقعا که !!!
فرشاد
۵ مرداد ۱۳۹۱آقا قضیه ی این فروش مسخره ی ایران خودرو چیه؟
مثل اینکه برای این ماه کلا هیچی نمیفروشن.
برین تو سایتشون ببینید.
اگه اینطور بشه قیمتها نجومی میشه.
منصور
۵ مرداد ۱۳۹۱فکر کنم خودرو سازها و مسئولان ایران هنوز این سایت رو ندیدن
در ضمن بچه ها تا سایت رو فیلتر نکردن مراعات کنید
شاید همین رو هم ازمون گرفتن
sunmartin
۵ مرداد ۱۳۹۱کاملا با منصور موافقم خیلی صحبت پخته ای بوود کمی رعایت کنید چون ممکنه دیگه جایی حتی واسه بحث هم نباشه میدونید که منظورم چی هست؟؟
کورش
۶ مرداد ۱۳۹۱به اس ام اس تبلیغاتی اومده: حساب شده قدم بردارید، ایران خودرو!
تو سایت که میری نوشته مثلا 5 میلیون پیش بده برای آبان از “خودرو های قابل فروش” با اخذ مابه تفاوت بهت میدن!!!!
این دیگه نوبره که ندونی چی میخری، مث اینه که بری یه خونه ای خاستگاری باباهه بگه من چهار تا دختر کور و کچل دارم، تو بیا سر سفره عقد بشین بسته به مهریه ای که میدی یکیشون رو تحویلت میدم.
بابا نخرید، این آشغالا رو باید تحریم کرد که اینجوری با غرور ادما بازی نکنند.
amir
۶ مرداد ۱۳۹۱برای منم اومد ولی به نظر من ایرانخودرو با این حرکتش یه جورایی اعلام ورشکستی میکنه
احسان
۶ مرداد ۱۳۹۱خیلی جالبه همه دنیا میان تبلیغ میکنن بهترین کیفیت با نازل ترین قیمت توی ایران بدترین کیفیت ممکن و با بالاترین قیمت عرضه میکنن واقعا چی داره بهمون میگذره …
خدایا کاش تو ایران نبودیم چه گناهی کردیم که باید انقدر حسرت ماشینای خارجی رو بخوریم آخه
sunmartin
۸ مرداد ۱۳۹۱باسلام به دوستان همیشگی پدال خبری رو در می خوام اعلام کنم که در یکی از معتبرترین سایت های خودرویی خوندم ولی با دیدن این خبر کمی تعجب کردم آخه قبلا یه طور دیگه بوود؟؟
http://www.asrekhodro.com/fa/news/85/bodyView/19157/خودرو.30.درصد.گران.می.شود.html
ابهام در تخصیص ارز مرجع به صنعت خودرو
خودرو 30 درصد گران می شود
واین در حالی است که 2 هزار ملیارد هم از بودجه رو به خودشون دیروز اختصاص دادن و به قولی کمک مالی گرفتن حالا با این قیمت های نجومی “(طوریکه 206 تیپ 6 داره به مرز 30 ملیون میرسه)” نمیدونم بازم چرا براشون نمی صرفه اما دلیلش رو با کمی فکر کردن میشه فهمید..این 2 شرکت اینقدر طی این سالها بهشون کمک مالی شده ، تعرفه واردات رو اونقدر بالا در نظر گرفتن که کسی به ذهنش واردات خودرو رو خطور نکنه و شرکت های ایرانی یکه تاز میدان باشن و بازار انحصاری داشته باشن ،دیگه سود های ملیاردی اون ها رو راضی نمیکنه و میخوان کل اقتصاد مملکت و در آمد هارو به جیب بزنن به همین خاطر هست که مدام مینالن
sunmartin
۱۱ مرداد ۱۳۹۱دست در دست هم (با کمک سازمان حمایت از تولید کنندگان ملیاردر) دهیم به مهر شرکت خودرو ساز را کنیم فربه تر
با فزونی روز به روز قیمت ، تا نباشیم ز قافله تورم عقب تر
با بگیر و ببند و راند خواری کنیم گمرکات را مسدود تا شوند خرسند از ما همه دوستان خودروساز عبوس