در نبود رقابت این طبیعی است که شرکتها به دنبال کسب سود حداکثری بدون توجه به ارزشگذاری صحیح کالا باشند. هنگامی که دروازههای کشور به نام حمایت از تولیدکننده، بسته شوند، نباید انتظار بالا رفتن کیفیت یا فروش با قیمت منصفانه را از همان تولیدکننده حمایت شده داشته باشیم. این تجربهای ایست که در دهههای اخیر بر ما ثابت شده و البته دود آن به چشم مشتری و مصرفکننده ایرانی میرود.
مدیران خودرو، قیمتهای خود را بهروز کرد و البته باید گفت که گرانتر کرد. البته ممکن است در حضور قیمتهای فضایی و غیرقابلباوری چون بالای ۶۰۰ میلیون برای دنا پلاس توربوی اتومات، قیمت ۵۰۰ میلیونی آریزو ۵ توربوی اتومات و ۶۹۷ میلیونی آریزو ۶ چندان هم عجیب نباشد. شاید هم در آیندهای نزدیک همین قیمتها هم تبدیل به خاطره شوند.
اگر منصفانه به این قیمتها نگاه کنیم و آن را با قیمتها در سایر نقاط عالم مقایسه کنیم، عمق فاجعه بیشتر نمایان میشود. مگر نه این است که این خودروها در حال حاضر در ایران مونتاژ میشوند و از معافیتهای مختلف و مشوقها بهره میبرند. پس باید قیمت آنها نیز مساوی با سیار بازارهای دنیا باشد. بهعنوانمثال قیمت تیگو ۷ در امارات ۶۵ هزار درهم معادل ۴۲۵ میلیون تومان (به نرخ آزاد درهم در بازار در تاریخ امروز ۳۰ شهریور ۹۹) فروخته میشود. یعنی تقریباً نصف قیمت بازار ایران! قیمت تیگو ۵ نیز معادل ۳۰۰ میلیون است و قیمت یک آریزو ۶ فول در گرانترین نسخه خود در چین هم ۱۰۷ هزار یوان یعنی ۳۹۸ میلیون تومان میباشد.
رؤیاهای بسیاری از مردم برای خرید یک خودروی حداقلی نیز در حال پرپر شدن هستند و ظاهراً مسئولان نیز جز راهحلهای نخنما و خلقالساعه، توان و یا ارادهای برای حل این مشکلات ندارند. شرکتها و دلالان در حال زدن جیب مردم هستند و نظارت تنها تبدیل به یک شعار غیر قابل باور شده است.
قیمت روز خودروهای مدیران خودرو: ام وی ام - چری - فونیکس - اکستریم
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
ام وی ام X22 پرو | دستی | ۸۵۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
ام وی ام X33 کراس | دستی | ۹۵۰,۶۰۰,۰۰۰ | ۹۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
ام وی ام X33 کراس | اتوماتیک | ۱,۰۵۶,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
ام وی ام X55 پرو | IE | ۱,۴۷۱,۴۰۰,۰۰۰ | ۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
ام وی ام آریزو ۵ | اسپرت FL | ۱,۲۹۱,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس آریزو ۶ پرو | --- | ۱,۴۳۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس آریزو ۶ GT | --- | ۱,۶۱۴,۱۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس آریزو ۸ | اکسلنت | ۲,۱۸۹,۶۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۷ پرو | پریمیوم | ۱,۷۳۰,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۷ پرو | پلاگین هیبرید | --- | ۲,۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۷ پرو مکس | --- | به زودی | --- |
فونیکس تیگو ۸ پرو مکس | IE | ۲,۸۰۹,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس | پلاگین هیبرید | ۲,۷۹۷,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس FX | پریمیوم (۱.۶) | ۱,۹۶۶,۷۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
اکستریم VX | --- | ۳,۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
اکستریم LX | --- | ۲,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | --- |
اکستریم TXL | --- | ۳,۲۲۶,۷۰۰,۰۰۰ | --- |
سورنا
۳۰ شهریور ۱۳۹۹در یک کلام حقمونه فقط بلدیم تو مجازی و تاکسی و هشتگ زدن و … قد قد کنیم به قول معروف مردمی که در مقابل ظلم سکوت میکنه گناهش کمتر از ظالم نیست
خدارو شکر من مشکلی ندارم ولی وقتی میبینیم مردمم تو مشکل هستن لذت استفاده از امکاناتم کوفتم میشه :(
نسل بی عرضه ای هستیم کاش زودتر یه تغییری بدیم و …
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹لا لا لالای لالای ، لالالای لای ، لالا لالای لالای ، لالای لای ، که امشب شب عشقِ که امشب شب عشقه ….
عزیزان همه باهم ، بکوبیییییم ، بکوبیییم که خاک بر سرمان شد ???? .
وای وای
گفتم یه خبرایی هست ، اما خداروشکر هنوز تا میلیاردی شدن یه چند میلیونی کوچولو فاصله مونده .
خدایی دیگه وقتش شده هر کسی چینی سواره ، کلاس بزاره ? ، حق میدیم بهشون .
توجه کردین وقتی طرف ۲۰۷ سواره کنار یه ۲۰۶ سوار پشت چراغ وای میسته ، چطوری ژس میگیره . حالا فکر طرف تو x33 چه حالی داره …. .
70
۳۰ شهریور ۱۳۹۹داداش تغییر ما شکم سیراست نه برای کسانی که صبح میرن سرکار بعدش غروب تو اسنپ فقط برای اجاره خونه شکم سیر کنند بعدش اگه داری برای خودت داری با عرضه
سورنا
۳۰ شهریور ۱۳۹۹مشکل همینه که به قول شما شکم سیرا نیازی به تغییر نمیبینن چون فقد به فکر خودشونن
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹جناب 70
قیمتهارو میبینی .خوب نگاه کن !
همینشم همش تو صف به نوبت و اِلتماس فروش میره .
اون روزی که میگید فلان فلان هر کسی که بخره اما کاشف به عمل میاد که چند میلیون ایرانی ثبتنام کردن و اون روزی که دیدی دنا شده ۶۰۰ میلیون ، امروز تحویل بگیر و نگو چه خبره و چرا اینطوری شده .
بازم جا داره ، اینقدر باید گرون بشه که دیگه واقعاً کسی نتونه بخره ، اما میبینیم که هستند کسانی که میخرند ، چندتا چندتا هم میخرند .
چند نفر اعدام میشوند به نام سلطان ، اما چند روز بعد دوباره قیمتا میره بالا و بالاتر .
ایشالاه پراید بشه یک میلیارد تا ببینم بازم کِیف میکنید یا اَشک میریزید وقتی که بقیه کالاها هم گرون میشه با همینی که به مسخره گرفتید .
شکم سیر !!!
به قول سورنا ، درست میگه :
دنیا را هم داشته باشی اما وقتی ببینی اطرافیانت و مردمت زجر میکشن ، کوفتت میشه ، اما از طرفی هم وقتی میبینیم اسم اختلاس عادی شده بین جماعت ، بیاعتناع میشی به وضعیت امروز .
بهراد
۳۰ شهریور ۱۳۹۹آقا نیما یه زمانی میگفتم پراید میشه قیمت پرشیا،چینی جای کره رو میگیره ژاپنی و آلمانی دست نیافتنی ترین میشن،راه حلشم این بود که نزاریم ارزون ترینا دنباله روی گرونترا بشن،وقتی کره ای گرون شد کسی چینی نخره،یا ماشین ایرانی خواست نرخشو ببره بالا براش سر و دست نشکنیم(زنجیره رو یه جایی قطع کنیم)، حداقل با منطق بریم جلو هر چقدرم ارزش پولمون کم باشه بازم دلیلی برای ۱۰۰ میلیونی شدن پراید نیس!
یه ترفندیه که فقط با گرون کردن بازارگرمی می کنن و بیشتر میفروشن،کافی بود وقتی واردات بسته شد ماشین داخلی نمیخریدیم حتی از نمایندگی تحویل نمیگرفتیم هزینه انبار کردن ماشینا کارخونه رو ورشکسته میکرد.یا با کاهش قیمت میدادن بازار دلالارو کن فیکون میکردن.
کاش دور بعدی ترامپ بیاد ببینیم فصل دومش چه شکلی میشه؟بازم شکست مفتضحانه میخوره؟
" Swedish Arrogant Tiger "
۳۰ شهریور ۱۳۹۹چری تیگو هفت 810 میلیون؟!
لعنتی ها همین سه سال پیش هم با وجود
وضع آشفته ای که همون موقع هم وجود داشت
Xc90 و لندکروز تو بازه 800 میلیون بودن…
Enzo
۳۰ شهریور ۱۳۹۹وقتی طرف برای پراید هاچبک ۱۱۲ تومان پول میده … آدم میمونه توحیرت.کاش یه بلای آسمانی نازل شه ترو خشکو با هم از بین ببره شاید بتونیم تو یه دنیای دیگه حس زندگی کردن مثل یه انسان و بدست بیاریم .اینجا که مثل هرچیزی داریم جون میکنیم بجز انسان.لعنت بر باعثو بانیش
رضا
۳۰ شهریور ۱۳۹۹علی برکت الله
حسن
۳۰ شهریور ۱۳۹۹فکر کنم خیلی خوب میدونی امثال علی برکت الله مترسکی بیشتر نیستن.
ممد ژانگولر
۳۰ شهریور ۱۳۹۹تو تمام دنیا هنوز که هنوزه دارن رو خودروهای پرنده کار میکنن
ولی تو کشور ما از ۴۰ سال پیش خودروهاش در حال پرواز بوده و هست ??
M3csl
۳۰ شهریور ۱۳۹۹خلایق هرچه لایق
Peyman56
۳۰ شهریور ۱۳۹۹نمیدونم چرا فقط هزینه ها رو مردم از اول تا حالا دادن.هبچوقت نشد یکم بخاطر مردم آقایون هم از آرمانهاون فقط یکبار کوتاه بیان تا مردم بتونن نفس بکشن.فقط در حد نفس
حسن
۳۰ شهریور ۱۳۹۹ارمانها وسیله است برای رسیدن به مدینه ی فاضله در خانه هایشان
مهدی
۳۰ شهریور ۱۳۹۹ارمان ها وسیله ای است برای رسیدن به مدینه فاضله در دیار یانکی ها
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹آرمانها وسیلهای است برای رسیدن به سیرک دَلقَکها ، دَلقَک .
دیجی70
۳۰ شهریور ۱۳۹۹یه دوماه دیگه ام وی ام تیگو7 هم قیمت بوگاتی شیرون میشه وانت پراید هم قیمت فورد150 سمند هم قیمت s500وبی ام دبلیو8lمیشه هم قیمت بویینگ 747وحقوق یه کارگر میشه 2783691با 4درصد افزایش علی برکتااله
بنیامین
۳۰ شهریور ۱۳۹۹نتیجه 42 سال بی عرضگی
Amir
۳۰ شهریور ۱۳۹۹اوج افتضاح در صنعت گاری سازی ایران، یه خبر راجع به رانا پلاس بود و ایرانخودرو با افتخار اعلام کرده «جلو آمپر این خودرو دیجیتال است که قابلیت افزودن لوگوی سیستم های جدید مانند سیستم پایداری (ESC)، سیستم تنظیم باد تایرها (TPMS) و سیستم فرمان برقی (ESP) و… را دارا است.»
دقت کنید منظورش از دیجیتال یه ال سی دی قدیمی مثل ال نوده، و با افتخار میگه سه تا لوگو روش گذاشتن، یعنی این سیستما رو ندارن فقط رو ال سی دیش جای لوگوشم گذاشتن، اگه اینم کار خودتون بود دلم نمیسوخت اینم دادین چین براتون زده.
از اون بدتر چند نفر اینجا هستن میان از گاری سازی و کلا صنعت کشور دفاع میکنن
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹Amir آقا جون
یه فرمانده زمان خدمت داشتیم که پس از سالها پیکانش را فروخته بود و از تیبایی که از طرف ارتش قسطی خریده بود ، جوری با آب و تاب برای ما که سربازش بودیم تعریف میکرد که من عاشق تیبا شده بودم ولی پیش خودم و تو دلم داشتم میترکیدم که چرا یه ایرانی اون هم کسی که جونشو برای این کشور در جنگها کف دستش میگذاره ، باید تمام عشقش داشتن یه تیبا اون هم قسطی باشه و جوری پلاستیک پیچیش بکنه که انگاری مثلاً یه خودروی افتصادی در حد سوناتا یا کمری یا اصلاً یاریس سوار شده .
بخدا این مردم گناه مفصر نیستند .
اینقدر در بیتجربگی و ندیدنها به سر میبریم که تیبا میشه در حد کمری یا کرولا از دیدگاه یه ایرانی و چینیها هم میشن لاکچری و در حد داشتن بنتلی از دیدگاه همین مردم .
هر بار که دوبی میرم و جوانانشون را میبینم ، فقط داغون میشم که چیه جوانان ما تز اینها کمتره وقتی این همه ثروت خدادادی داریم ولی عربها فقط نفت دارند و بَس .
اما ما خاک داریم ، نیروی انسانی بیکار داریم ، آب داریم ، معدن داریم ، چهار فصلیم ، باسواد علاف داریم ، تمدن و اصالت داریم غنی ، به شدت غیرتمند و میهن پرستیم ، گاز داریم (( دوستان اگر بدونید این گازی که در تمام کشور میسوزه در خانههاتون ، چقدر باارزش هست برای تمام کشورهای پیشرفته در جهان و ما اینقدر راحت میسوزونیمش و اصراف میکنیم )) .
ما همه چیزی از خودمان داریم ولی در عمل هیچ چیزی هم نداریم .
چون کشور را دزد و مافیای متظاهرنما برداشته و داره ریشه کشور را میسوزونه و سوزونده .
فقط همین را میدونم که دیگه یه معجزه میتونه به دادمون برسه و لعنت به ترامپ کثیف .
مهدی
۳۰ شهریور ۱۳۹۹اوج تناقض و ارمان
ایلیاا
۳۰ شهریور ۱۳۹۹همه ی کامنتت درست بود اگر لعنت آخر رو درست میفرستادی. ترامپ 4 ساله که اومده، قبل از این چهار سال وضعیت اقتصا و خودروسازی و فرهنگ و آزادی در این کشور چطور بود؟
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹آقا ایلیاا
کاری به مباحث دیگه ندارم
اما در اقتصاد ، بله ، خوب بودیم ، بالا یا پائین داشتیم ، اما به سبب پشتوانه ثروتمند بودن کشورمان ، همیشه بازار خوب و همه چیز بوده و کلاً در کشور ما اکثریت بیزینسها و تولیدیها جواب میده .
به نظرم ، اگر پیج جناب مهندس فرهاد کاشانی را دنبال کنید ، پِی میبرید که همیشه بیزینس در کشور ما خوب جواب میده و سودآوره .
شما کاری به این دو سه سال نداشته باش که ترامپ جنگ اقتصادی راه انداخته ، شما آمار ورودی کالاها و فروشش در کشور را در نظر بگیر .
قبل از این تحریمها ، سالی بالای ۱۰۰هزار خودرو ناب خارجی وارد میشد و در سال بالای ۱/۲۰۰/۰۰۰ خودرو فروش میرفت که در سطح جهانی همتراز کشورهای پیشرفته بودیم (( تازه این را در نظر بگیرید که این همه خودرو را دو برابر گرانتر از قیمت جهانی میخریدیم ، ولی باز در دسترس بود و راحت خرید میکردیم )) .
یا بازار موبایل که بهترین و آخرین مدل موبایل را در کشور در سال به تعداد میلیونی وارد و میفروختند و قابل دسترس بود .
توجه کردید تا مردم میخوان جون بگیرند و اقتصادشون پیشرفت کنه ، خارجیها سریع واکنش نشون میدن ، چون میدانند اگر ایرانی جماعت ثروتمند بشه ، در پیشرفت و نوآوری بهترین هستند در جهان و انگار قانونشون اینه که نباید جون بگیرند .
پروپاگاندای جهانی نسبت به ایران را اهمیت نده ، اونی که در خارج از کشور زندگی کرده و میکنه ، خوب میفهمه ایران چه بهشتیه و ما فقط بخاطر به راه انداختن پروپاگاندای شبکههای اینترنتی و ماهوارهای دشمنهامون که نمیخوان این کشور جون بگیره ، بدبین شدیم به ایران و زندگی در ایران و فکر میکنیم هر کسی از ایران محاجرت کرد ، خوشبختترین آدم روی زمینه .
مگه غیر از اینه که قبل از وجود ترامپ و زَدَنِش زیر توافق برجام ، یه کارگر ایرانی با حداقل یک سال کار کردن ساده و خرید شرایطی و قسطی ، راحت میتوانست یه پراید صفر خریداری کنه و حتی پژو ، اما حالا به سبب جنگ اقتصادی ، همون کارگر ساده باید با این حجم کم حقوق و گرانی کالاها ، حداقل پنج سال کار کنه و اگر مثلاً بعد پنج سال پراید ۱۰۰ میلیون باقی بمونه (( که غیر ممکنه )) .
لطفاً واقعبین باشید ، اما مطمئن باشید که هدف ترامپ همونیه که سر لیبی آورده و لیبی را چند تیکه کرده تا منابعش را خیلی راحت به تاراج ببره و داره میبره .
یه روزی انگلستان حرومزاده جهان بود (( هنوزم هست )) ، اما امروز آمریکا شده حرومزاده جهان ، معلومه که چین و روسیه مقابله میکنند ، چون اگر مقابله نکنند ، یکی مثل ترامپ اگر میتوانست ، دنیا را به تاراج میبرد و همه را میکُشت .
ما امروز در جنگ هستیم ، اما انتقاد من از داخلیها اینه که چرا اینهایی که در دستگاههای دولتی سواستفاده میکنند و مردم را سرکیسه میکنند را به دادگاه نظامی و صحرایی نمیکشند تا درس عبرت بشه برای بقیه (( میدونید چرا ؟ چون دزد و پلیس خودشون هستند و سخت شده جدا کردن دزد از پلیس در یک خانواده بزرگ دولتی ، اما باید مبارزه کرد و یه فکری به حال آقازاده بازی و دزدیها بشه و دست مافیایی شدن کالاها از …. کوتاه بشه ، چون تنها راه همینه و در غیر این صورت ، کشور از داخل میپاشه و نه از بیرون ! )) .
مهرآیین
۳۰ شهریور ۱۳۹۹@NAVID0098
با پول یک پراید در خارج از کشور میتوان یک مرسدس بنز کلاسC متعلق به سال ۲۰۱۰ خرید اما با همان پول در داخل کشور نمیتوان صاحب چنین خودرویی شد و معلوم نیست علت این اختلاف قیمتها چیست و چرا خودروهای خارجی در بیرون مرزها قیمت کمتری نسبت به ایران دارند و چرا خودروهای داخلی از جمله پراید که حتی مدل صفر آن از هیچ لحاظ با مرسدس بنز کار کرده سالها پیش قابل مقایسه نیست قیمتی برابر با آن دارد !؟ در مورد گرانی خودرو چند مسئله وجود دارد . یکی اینکه دولت مانع واردات خودرو به کشور شده است در حالی که تقاضا برای خودروهای با کیفت و به روزجهانی در بازار وجود دارد و این باعث می شود که تقاضا زیاد باشد و بنابراین در نبود عرضه کافی چه در داخلی ها و چه در خارجی ها افزایش قیمت طبیعیست . دیگر اینکه خودرو سازان داخلی هم خودرویی به بازار عرضه نمی کنند و هم اینکه عملا خودروهایشان را به اسم کمبود قطعه دپو کردند! آن هم با بهانه های خنده دار . مثلا یکبار خبرش بود که آقایان می گفتند ماشین ها لاستیک دارند ولی زاپاسشان را نداریم در حالی که می توانستند مثلا از آن صد هزار ماشین بیست هزارتا را کم کنند ((چهار لاستیک از هر خودرو)) و هشتاد هزارتای باقیمانده را با زاپاس به بازار عرضه کنند . مشخص است که عدم عرضه خودرو سازان برای گران فروشی بیشتر و استفاده بیشتر از بلبشوی بازار و اقتصاد است . متاسفانه مدریت وحشتناک خودرو سازی ایران به دنبال اینست که به صورت غیر واقعی خود را سود ده نشان دهد و قطعا مدریت این مسائل در دست دولت است چون ایران خودرو و سایپا دولتی هستند و آن ها هستند که در واقع بازار را قیمت گذاری می کنند ضمن اینکه توقف واردات خودرو هم بی منطق است . مردم که تا کنون از انحصار در صنعت خودرو خیری ندیدند پس ادامه انحصار چه کمکی می خواهد به این صنعت بکند؟ با یک عملکرد ثابت نمی توان نتیجه متفاوتی گرفت چون مدتهاست که آقایان یک کار ثابت را انجام می دهند و انتظار دارند اتفاق تازه ای در این حوزه رخ دهد ولی رخ نمی دهد و انحصارهای سنگین خودرو روز به روز به بحرانی تر شدن این وضعیت دامن می زند
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹آقا مهرآیین :
با شما موافقم .
مطمئناً به سبب مافیا بازی در تمام صنایع به خصوص خودرو ، ما هیچگاه خودروساز نمیشیم حتی برای ۱۰۰ سال دیگه هم باشه ، فایده نداره .
اما بحث واردات جداست و دلار نیست ، چون اگر بود میریختند تو بازار که دلار گران نشه وکنترل بشه .
اما این را در نظر بگیر که هرچی هم دلار بالا بره ، به نفع دولت و به ضرر مردم هست و هرچی هم صداسیما بگه ما موافق بالا رفتن دلار نیستیم ، دروغ ۱۰۰٪ میگه ، چون راحت پول ملی را بیارزش میکنه و کسری بودجه را جبران تا بتونه هزینههای سربار دولتی مثل حقوق کارمندان را بده ، اما چه فایده که ریال بیارزش شده و اصلاً گیریم که یه کارمند ساده مثلاً به جای ماهی ۳ میلیون بیاد و ۱۰ میلیون حقوق بگیره اما وقتی همه چیز گران شده ، دیگه هیچ ارزشی نداره و اون کارمند اون زمانی که حقوقش ۳ میلیون بود و همه چیز ارزان بود ارزش داشت و نه حالا که حقوقش شده مثلاً ۱۰ میلیون اما هزینههاش شده اندازه ۲۰ میلیون خرجی در ماه (( مثال زدم )) .
شما فکر کن سال ۱۳۹۶ یه کارگر تو رستوران گارسونی هم میکرد ، میتوانست یه موتور سیکلت ایرانی ۱۲۵ cdi بخره به قیمت یک میلیون و حقوقش هم حدود یک میلیون بود ، اما همون کارگر رستوران حقوقش امروز شده دو میلیون و حداقل باید ۶ ماه کار بکنه که بتونه همون موتور سیکلت را ۲۰ میلیون بخره(( تازه اگر خرج هیچی نکنه و خونه باباش مفت بخوره و هزینه جانبی و اساسی نداشته باشه )) .
مهرآیین
۳۰ شهریور ۱۳۹۹@NAVID0098
نوید جان دوست عزیز حتی در سال ۹۶ و ۹۷ که اوج واردات خودرو به کشور بود طبق آمار از کل منابع ارزی که برای واردات همه گروه های کالایی به کشور اختصاص داده می شد واردات خودرو فقط ۲ درصد آن را شامل می شد (( ۱۵۰۰۰ خودرو در سال ۹۷ که بیشترین تعداد واردات در طی ادوار گذشته بوده))پس کاملا مشخص است که ارز بری واردات خودرو و صرفه جویی ارزی در شرایط تحریم فقط یک بهانه برای به انحصار گرفتن بازار خودرو بوده و یک بهانه دیگرشان نیز بیکاری شاغلان سایپا و ایرانخودرو است که حدود ۱۲۰ هزار نفر هستند ولی آیا این معقول است که ۸۰ میلیون نفر بخاطر ۱۲۰ هزار نفر قربانی شوند و به اجبار از محصولات بی کیفیت و بدون ایمنی داخلی استفاده کنند؟؟ متاسفانه واژههایی مثل حمایت از تولید کننده داخلی و کارگر ایرانی ، حمایت از مصرف کننده ، حمایت از قشر آسیب پذیر ، عرضه محصول متناسب با توان مالی مردم و …………. غیره غیره و ذالک همه اش باد و هواست و فقط فضای انحصار گرایانه با هدف دنبال کردن منافع عدهای خاص شکل گرفته است
saeed
۳۰ شهریور ۱۳۹۹الان بی عرضه بودن ما به ترامپ چه ربطی داره؟ اون داره به نفع کشورش کار می کنه. ما چی؟!
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹آقا saeed
ترامپ داره از قدرتش سواستفاده میکنه و نه چیز دیگر (( مثل این میمونه که من چون زورم به همسایهام برسه و چون خودم هم قانون تصویب میکنم ، هر کاری که بخوام و هر ظلمی که بشه به سبب ضعیف بودن همسایهام سرش بیارم و هروز یا ازش باج بگیرم یا کُتکش بزنم )) .
ترامپ با این کارش داره بَردهداری جهانی میکنه (( چون خودش هم قانون تصویب میکنه و هم قانون را نقض میکنه چون قدرتشو داره )) .
اما خوبیش اینه که چشم و نگاه جهانی را باز کرده و مطمئناً در آینده خیلیها بازنگری در سیاست خارجیشون با آمریکا میکنند تا بلایی که سر ایران داره میاره با دلارش ، سر بقیه نتونه بیاره و جلوش گرفته بشه .
زیزیگولو
۳۰ شهریور ۱۳۹۹هر کس ماشین چینی با این قیمتا بخره عقلش کمه
حسن
۳۰ شهریور ۱۳۹۹مشکل اینجاست که الان حتی اگر فرضا درهای گمرک باز بشه و بخواهیم خودرو وارد کنیم به دلیل تحریمها با کمبود ارز مواجهیم، لذا با واردات خودرو ارز کمیابتر شده و طبعا گرونتر میشه و این تسلسل گران شدن ارز و همه چیز ادامه داره.
راه حل اساسی برای خودرو و اقتصاد و به ویژه نیازهای اصلی تر جامعه،تغییر نگرش حاکمیت به سیاست بین المللیش هست وگرنه این اوضاع هیچ وقت بهبود پیدا نمی کنه.
Abbas.Lambo
۳۰ شهریور ۱۳۹۹داداش به والله درِ اون صندوق توسعه ی ملیشونو باز کنن و یک هزارم از اون پولایی که توش انبار کردن رو خرج این مملکت و ملت کنن،مملکت که سهله،دنیا گلستون میشه،تحریم و نبود ارز دروغی بیش نیست
مهدی
۳۰ شهریور ۱۳۹۹توی هر مقطعی که خودرو گران شده،شبیه همین کامنتا رو دیده ایم و بعدها که دوباره نگاه به گذشته میکنیم،جز خنده ای تلخ و البته عبرت آموز بر لبانمان نیست … به جای نق زدن،عبرت رو بچسبید دوستان!
رامتین
۳۰ شهریور ۱۳۹۹تحریمها هم برگشت. بنظرم دیگه امیدی نباید داشت.
NAVID۰۰۹۸
۳۰ شهریور ۱۳۹۹آقا رامتین
این جَوِ رسانهای بود که آمریکا راه انداخته و در عمل هیچ کاری نتونسته بکنه و تا یک ماه دیگه تحریمها برداشته میشه (( خود سازمان ملل و اروپا هم پشت هواخواه ایران در اومدن در این زمینه )) .
اما جای سوال برای من اینه که اگر تحریمها هم برداشتند و ما اسلحه بخواهیم بخریم ، به سبب تحریمهای بانکی و بسته شدن سوئیفت ، چطوری میشه خرید کرد و گیریم عملاً تحریم هم برداشته شده ، ولی باز نمیشه اسلحه خریداری کرد و در اصل و فقط حکم تشریفاتی و جو روانی آرامش برای ایران داره .
نامجو
۳۰ شهریور ۱۳۹۹ظریف و روحانی امروز همراه با تندروهای وحشی تو بوق و کرنا کردن که ملت ایران در برابر امریکا پیروز شده. آقای روحانی! از روز اول به بهت رای دادیم که با پشتوانه ملت در برابر تندروهای خانمان سوز بایستی نه اینکه با همدستی اونها و با بی عرضگی تمام کشور رو به نابودی بکشونی
ایران دیگه تمام شد
محمد
۳۰ شهریور ۱۳۹۹نصف حقمونه
مهرداد كمال
۳۰ شهریور ۱۳۹۹عوضش امنیت داریم!!