شورای رقابت اکنون در همان مسیری گام برمی دارد که چند سال پیش، سازمان حمایت طی کرد. در آن زمان سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، انگار وظیفه داشت تا افزایش قیمت خودروها را وجههای قانونی ببخشد. همین عملکرد شبههانگیز، باعث شد که شان این سازمان در حد وکیل مدافل خودروسازان تنزل نماید. در ابتدای ورود شورای رقابت به موضوع خودرو، شعارها و کمانه زنیها برای کاهش شدید قیمتها نیز باعث بازی دادن بسیاری از خریداران و مصرفکنندگان خودرو شد. در عوض نوع عملکرد این شورا به گونهای بود که باعث افزایش قیمت در عین رکودی طولانیمدت بود. با تغییراتی که در دولت و ریاست شورای رقابت ایجاد شد، اولین انتظار برای تغییر عملکرد از شعار به شفافیت شکل گرفت. اما نتیجه عمل و ظاهر امر نشان می دهد که این شورا در دام تولیدکنندگان خودرو افتاده و با آنها همداستان شده است.
با وجود تأکیدات پیاپی مقامات بلندپایه دولت برای افزایش نیافتن قیمت خودرو و یا مخالفت با چنین افزایشی، سرانجام شورای رقابت پس از مدتها کشوقوس و تأخیر، با تمهیداتی برعکس این گفته را پیاده نموده است. بنا به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، با دستورالعمل جدید، قیمت انواع خودروهای تولید داخل بین ۳.۷ درصد تا ۶.۹ درصد افزایش مییابد.
البته این افزایش منوط به شروطی گشته است که بیشتر بوی تزویر و تحمیق می دهد! از جمله حذف بازار حاشیهای و تفاوت قیمت کارخانه و بازار که با وجودی که در کنترل خودروسازان است اما کوچکترین امیدی برای انجام خودخواسته چنین عملی و از دست دادن سود آن وجود ندارد.
شرط دوم اختیاری بودن آپشن است. بر اساس این بند، نباید آپشنها به صورت تحمیلی به مشتریان عرضه شوند. با وجودی که نیت و ظاهر بند مطلوب به نظر میرسد، اما نه میتوان خودروسازان را برای ارائه خودروهای با آپشنهای مختلف، محدود کرد و نه خودروسازان از نقشه خود برای فروش خودروها با آپشنهای بیشتر برای عبور از سد قیمتی شورا، کوتاه خواهند آمد.
اصلاح رویه فروش و پیشفروش خودروها برای جلوگیری از دلالی و فروش به مصرفکننده حقیقی، سومین شرط و شاید اصولیترین و واقعیترین شرط شورا باشد. قطعاً با کنترل روند فروش و اطمینان از خرید توسط مصرفکننده واقعی، قسمتی از فاصله قیمتی بازار و شرکت کاسته خواهد شد.
به گفته رئیس شورای رقابت در این فرمول جدید از عامل کیفیت نیز استفاده شده و پارامترهایی نظیر قیمت ارز، تورم بخشی و بهرهوری نیز درنظر گرفته شدهاند.
پنج شرط اعلامی از سوی شورای رقابت به شرح زیر است:
- میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول (مورد تأیید شورای رقابت) قرار گیرد.
- آپشن های نصب شده روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد.
- طرحهای فروش به نحوی که دریافت کننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد، اجرا شود.
- بازار حاشیه از میان برداشته شود.
- فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت (به نحوی منصفانه) اصلاح شود.
بدین ترتیب قیمت خودروهای تعیین شده بدین شرح اعلام شده است:
- پژو 405SLX: قمیت جدید ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان با ۶.۹ درصد افزایش.
- پژو ۲۰۶ تیپ ۵: قیمت جدید ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با ۵.۷۶ درصد افزایش.
- پژو ۲۰۶ صندوقدار وی هشت: قیمت جدید ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۳ درصد افزایش.
- رانا: ۳۲ میلیون تومان با ۶.۹ درصد افزایش.
- پژو پارس جدید: ۲۹ میلیون تومان با ۶.۱۹ درصد افزایش.
- سمند LX بنزینی: ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با ۵.۳ درصد افزایش.
- پراید ۱۳۱ اس ایکس: ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با ۴.۸۲ درصد افزایش.
- تیبا: ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با ۵.۹۷ درصد افزایش.
- ام ویام سه سیلندر: ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با ۳.۷۹ درصد افزایش.
- ام ویام چهار سیلندر: ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۳.۴۹ درصد افزایش.
- MVM 530: با ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۴.۵۷ درصد افزایش.
- ام ویام X33: با ۶۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۳.۸۸ افزایش.
- ام ویام ۳۱۵: ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با ۴.۱۳ افزایش.
به گفته رئیس شورای رقابت خودروسازان در اوایل هفته آینده و پس از امضاء تفاهمنامه با شورای رقابت مبنی بر پذیرش این شروط میتوانند قیمتهای جدید را اعمال کنند. رئیس شورای رقابت تأکید کرد چنانچه خودروسازی از دستورالعمل شورای رقابت و قیمتهای تعیین شده تخطی کنند مشمول جریمه و برخورد قانونی خواهند شد.
آیا با وجود این افزایش قیمت، خودروسازان همچنان از حمایتهای مالی وعده داده شده که منوط به تثبیت قیمتها بود، استفاده خواهند کرد؟ آیا برای حمایت از مصرفکننده در برابر این افزایش قیمت، راهکاری چون تسهیل واردات خودروهای ارزان نیز اعمال خواهد گردید؟ آیا تضمینی برای انجام همین شروط حداقلی و ظاهری نیز وجود دارد؟
mahdi
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود به همه دوستان
دیشب خبر جدید در مورد قیمت خودرو اومد که قیمتها رو شورای رقابت (به قول خودشون) اصلاح کردند
من اولین برداشتم این بود که این تغییر قیمت فقط وفقط بر این مبنا بوده که مردم چقدر میتونند برای خودرو بپردازند
وگرنه به هیچ وجه قیمت گذاری بر اساس تولید و کیفیت و ………. ارائه نشده
از دوستان میخوام به هیچ وجه فریب نخورند و من بر این باورم که این قیمتها هنوز هم ناعادلانه هست
فقط این چندتا نکته رو قبول دارم
1 دلار 3000 تومنی رو قبول ندارم چرا که 1100 بوده و خود دولت توی بازار ارز داره دلالی میکنه و دلار رو گرون میفروشه پس افزایش قیمت دلار توی همه زمینه ها بهانه هست و خود دولت باید جوابگو باشه
2 به هیچ وجه قبول ندارم که پراید بیش تر از 4 میلیون میارزه
3 سمند و 405 و پارس و 206 اینها بیش از 6 میلیون نمیارزه
دوستان واقعیت اینه:
((((شورای رقابت دست نشونده خود دولت و خودرو سازان هست پس از شریک […] انتظاری نداشته باشید)))))
خودروهای که دارند به مردم میدند فقط و فقط بدرد اسقاط میخوره و به هیچ وجه ارزشی ندارند
این آقایون توی یه چیز مهارت فوق العاده دارند
((((( فریب مردم)))))
خدا کنه که مردم متوجه این فریب آقایون ………… بشند
چه میشه کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳شورای خیانت
خاوری مزراتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳اینایی که تو شورای رقابت تز اقتصادی میدن یه عده پاچه ور مالن..دوستان اینارو و حرفهای اینارو با حرف اقتصاددانا اشتباه نگیرید..اینا یه مشت گوش به فرمانن… متاسفم برا خودم :-(
امیدی به اصلاح این فرایندها در کشور نیست
VAHID JINPACHI
۲۲ خرداد ۱۳۹۳دوباره قیمت ها کشید بالا….
باز هم گرون تر میشه …
امیدوارم که خدا این چهار تا استخون رو توو دهنشون خرد کنه .
انزو
۲۲ خرداد ۱۳۹۳آخه ظلم تا کی؟تا کی ما هم باید تحمل کنیم و هیچی نگیم؟این چ مسخره بازیه ک داریم.شرکت بنز میاد طرح جدید میزنه کیفیت و اپشن رو ارتقا میده قیمت رو میاره پایین اونوخ اینجا کیفیت روزبروز بدتر قیمت روزبروز بالاتر!!!
انزو
۲۲ خرداد ۱۳۹۳ما کجای جهنم هستیم دقیقا؟
علیرضا الف
۲۲ خرداد ۱۳۹۳طبقه هفتم هستیم.
مسی
۲۳ خرداد ۱۳۹۳طبقه منفی هفت
كاظم قاقي
۲۲ خرداد ۱۳۹۳واقعا برای همتون متاسفم هیچکدوم از شماها شرایط مملکت رو درک نمیکنین
majid
۲۵ خرداد ۱۳۹۳واقعا تو وضع مردم رو درک میکنی؟بابا ببین مردم چقد بشون فشار میاد!چشماتو وا کن جون من!ببین وقتی آمریکا تحریم میکنه ما ضرر میکنیم یا اون بالا سریا!بابا اونا دارن و با داشته هاشون حال میکنن ما چی داریم؟چشماتو وا کن
نیما
۲۲ خرداد ۱۳۹۳بچه ها حاضرین یه کمپین راه بندازیم برای جلوگیری از وضع خراب بازار خودرو در ایران . یه پیج فیسبوک و اگر هم شد یه وب سایت میسازیم . و حمایت همه مجله ها و عرصه های مرتبط با خودرو جلب میکنیم .
info.nimadavari@gmail.com
خاوری مزراتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳دوستان پدالی پیشنهاد خوبیه..موافقید کمپین راه بندازیم..مطمئن باشید میشه صدای اعتراضمونو به گوش مسئولون!! برسونیم
لطفا نظر بدید
AndromedA
۲۲ خرداد ۱۳۹۳دوستان گل من، فکر کردین خود مسئولین نمیدونن ملت بیچاره توو چه وضعیت اسفباری دارن زندگی میکنن ؟
فکر میکنین با کمپین میشه کاری کرد؟
میشه توو خونه زیر کولر نشستو پست داد توو سایتو کامنت گذاشتو به جایی رسید؟
تفکرتونو عوض کنین
تا حرکت عملی بصورت میلیونی وجود نداشته باشه ماستم نمیتونیم بخوریم.
جمع کردن این جمعیت میلیونی از این کمپینا واسه “ما” ایرانیا جواب نمیده
[…]
AndromedA
۲۲ خرداد ۱۳۹۳پدال نظرمو حذف کرد
ولی لپ کلام این بود که با زیر کولر نشستنو پست دادن توو سایت یا کامنت زدن زیرش به هیچجا نمیرسیم
ممنون بابت پدال که هوای خودشو داره و ریسک نمیکنه خدایی نکرده بزنن فیلترش کنن. واقعا ممنون خیلی سخته نوشتن به نحوی که هم مطلب ادا شه هم فیلتر نشین. خدا حفظتون کنه
<3
خاوری مزراتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳بنظرت یه اعتراض درست و مدنی چه جور شروع میشه؟؟
این که دیگه سیاسی نیست
یه درخواسته برای کاهش تعرفه های خودرو، کیفیت بالاتر خودرو و کاهش قیمت ها
بنظرت این کار بدیه
مهم نیست که اقدامی صورت بگیره از جانب مسئولون
مهم اینه که بدونن معترضیم به این وضع
شاخصه یه اعتراض درست همینه چون منجر به اقدام عملی میشه اما داد و هوار کردن موضوع رو امنیتی میکنه
sorena
۲۲ خرداد ۱۳۹۳جلوگیری؟
خیالات خوشی دارین من قبلا همین پیشنهاد رو دادم اما شکل گیری هرگروهی که به مخالفت با یکی از پولسازترین صنایع بکنه میتونه جرم محسوب بشه،با عناوینی مثل تشویش اذهان عمومی یا…
بعد هم این دوتا غول گردن کلفت تر از این حرفاس و کسانی هم خرید میکنن بی سوادهایی هستن که نمیدونن ان جی او. یعنی چی چه برسه به انتظار حمایت.
عليرضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳آخر سر اگه تاثیر گذار باشیم به جرم اخلال در بازار و امنیت نظام دسته جمعی اعدام!
AndromedA
۲۲ خرداد ۱۳۹۳منم میخاستم همینو بگم (البته نا با این خشونت خخخ)
شما یک میلیاردم درصد فکر کن بتونی ماست بخوری
Aidin
۲۲ خرداد ۱۳۹۳حرفی تو گرون بودن این ماشینای آشغال ندارم.
اما برادر من قیمت اصلیه دلار 1100 تومن نیست.قیمت اصلی دلار همین قیمت الآنشه.قیمت دلار با توجه به وضعیت اقتصادی معلوم میشه و اقتصاد ایران اقتصاد خوبی نیست.
اگر دلار 1100 بدن قیمتش غیر واقعی میشه که عواقبش میشه اینکه اقتصاد ایران بیمار باشه.
Aidin
۲۲ خرداد ۱۳۹۳راستی اینم فراموش کردم بگم.
اخیرا تعداد مناطق آزاد رو به افزایش.یک جیزی تو مناطق زاید به چشم میخوره.واردات ماشین بدون عوارض.مناطق آزاد به جایی گفته میشه که توش سرمایه گذاری بشه برای تولید بدون عوارض.اما عملا شده ورود ماشین بدون عوارض.کاری ندارم که چه سودی میکنند از واردات ماشین تو این مناطق.اما میشه گفت نشانه هایی از برداشتن عوارض داره نمایان میشه.بیخود نمیان کلان شهری مثل تبریز رو پر کنن از ماشینهای بدون عوارض.
100% پشت این قضیه یک سیاستی هست.
البته نظر من اینه.
خوشحال میشم بچه ها هم در این مورد نظر بدن
کیان
۲۲ خرداد ۱۳۹۳آیدین جان اینا تا بتونن تو مناطق آزاد ماشین میفروشن بعد که خوب فروختن یکی میاد میگه “این چه وضعیه تموم شهر ها پر شده از ماشین های امریکایی” بعد میان محدوده تردد ماشین ها رو کوچیک میکنند و کلی ماشین رو دست مردم باد میکنه اونوقت همون شرکته وارد کننده میاد این ماشین ها رو بقیمت بز میخره میبره اون ور آب…
مسی
۲۳ خرداد ۱۳۹۳جناب کیان
باید خدمتتون عرض کنم که قیمت این ماشینها اونور آب خیلی کمتره.
هرچقدر هم بز خری بکنه … باز هم اونور آب ارزون تره
Ehsan
۲۲ خرداد ۱۳۹۳همه تصمیم ها رو اون بوق بالا در تصویر دوم میگیره
فقط یک نکته میگم قیمت پژو پارس elx صادراتی 16 میلیون ، قیمت برای فروش به مردم خودمون 38 میلیون ، بیش از دو برابر :-x
Germany & Japan
۲۲ خرداد ۱۳۹۳گرون شدن ماشین دیگه واسمون عادی شده ، لعنت بر کسی که خون مردم رو کرده تو شیشه
g
۲۲ خرداد ۱۳۹۳اقا کاش ارزونتر بشه ماشین تا خانوم افشار با همسره محترم و محبوب دل ایرانیان بتونن خریداری کنند برن ماه عسل اااا
محسن
۲۲ خرداد ۱۳۹۳دارم روزی رو میبینم که این فرغون سازها ورشکسته شدن
باشه خودتون خواستین پس بگیر که اومد
رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳بچه ها بنظرتون چطور میشه تو شهر کوچیک و محرومی مثل شهر ما که یکی از بیشترین آمار بیکاری فقر و محرومیت رو در کشور داره آقای صاحب نمایندگی مجاز خودرو ساز بزرگ وطنی در شهر ما خونه 4.5 میلیاردی داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا شهرهای بزرگ رو خدا میدونه!
و همچنین روسا و مدیران ارشد….
مسی
۲۳ خرداد ۱۳۹۳کدوم شهری ؟
زیگما
۲۲ خرداد ۱۳۹۳شورای رقابت….
خجالت خجالت…
خاوری مزراتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳این کار دوستان شورای رقابت در تعیین دولتی قیمت ها جز به ضربه زدن به حیثیت و اعتبار بازار آزاد و اقتصادرقابتی دلیل دیگه ای نداره… اقتصاددانا سیصد ساله دارن میگن تنها جایی که میتونه قیمت رو رقابتی کنه نهاد بازار رقابته اما این شورا با قیمتهای دستوریش نابودکننده بازاره..
sorena
۲۲ خرداد ۱۳۹۳حرفام تو این حوضه تکراری شده اما یاد آوری میکنم تو این مملکت 3تا چیر هس که وجودشون همیشه ضرر میرسونده یکیش همین شورای رقابته،دوتا ی دیگه رو هم بنا به دلایلی نمیتونم بگم
حسام
۲۲ خرداد ۱۳۹۳فرغون سازا،ننگ برا شما
Danyal
۲۲ خرداد ۱۳۹۳با سلام
فکر میکنم لیست قیمت برای خانواده 206 همون اشکال تایپی سایت car.ir داره.
لطفا در صورت اشتباه بودن اصلاح کنید.
چون رانا 32 میلیون ولی 206 تیپ5 قیمتی برابر با 28 میلیون داره.
رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳همیشه وضعمون همینطور بوده به مرگ میگیرن که به تب راضی بشیم. هر چند این 2-3 سال اخیر خودش از صدتا مرگ بدتر بوده
در ایران مشتری و مصرف کننده یعنی هیچ و کلا مردم
فقط بدرد استفاده ابزاری میخوریم…
نکته اسفناک اینه که شما با همین قیمتهای اعلام شده با افزایش قیمت هم ماشین گیرتون نمیاد و باید خیلی بیشتر پرداخت کنین.
نصب آپشن روی خودرو فقط ابزاریست جدید برای دزدی و کلاهبرداری بیشتر از مردم وگرنه پراید چه ایربگ داشته باشه چه نداشته باشه هیچ فرقی نداره چون کشته میشید ایمنی به ساختار کلی ماشین بستگی داره و کلا ایمنی غیرفعال .ایربگ فقط زجرشو بیشتر میکنه.
محسن
۲۲ خرداد ۱۳۹۳من از همه مردم خواهش میکنم به نمایندگان مجلس فشار بیارن که تعرفه واردات خودرو برای حد اقل 50 سال آینده صفر بشه
36 سال صبر کردن دیگه کافیه
رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳آقا محسن نمایندگان[…]!!؟؟!!
یاد یه ضرب المثل بسیار زیبا افتادم که خودتون کاملش کنین:
شریک …. و رفیق قافله
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود .
رضا با ادبی رو بذار کنار . اینها لیاقت ندارن . بذار چنتا
ابدار برات بگم :
سگه زرد ، برادر شغاله .
گه کم بود ، سنده ار طاق افتاد .
همشون سر و ته یک کرباسن .
رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳میلاد دمت گرم
کاملش کردی :-)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود .
نماینده ی مردم ؟؟؟؟؟؟
دلت خوشه ها . حیف که نمیتونم اینجا جوابت رو بدم .
فقط در همین حد بهت بگم که دنبال ازادراهی هستند که از ایران راحت برن
کربلا .
majid
۲۵ خرداد ۱۳۹۳حیف این ضرب المثل ها نبود که حروم اینا کردی؟
Ehsan
۲۲ خرداد ۱۳۹۳نمایندگان […]!!!!!
والا من که نماینده ای نمیبینم ، اینها نماینده یک جای دیگرند نه مردم
این فردی که به اصلاح شده نماینده شهر ما 4 سال وزیر علوم بود چه گلی به سر وزارتش زد که بخواد به نمایندگیش بزنه ، کارهای 4 سال وزارتشم که یکی یکی داره رو میشه از اعطای بورس های غیر قانونی تا …
شاهین
۲۲ خرداد ۱۳۹۳آقا این قیمت ها واقعی هستن؟ یعنی V8 شده 28 تومن؟ من با دوستم رفتم واسش یه V8 بگیریم کمتر از 40 تومن پیدا نکردیم تو بازار.خود سایت هم زده بود 35 و خورده ای.
رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳شاهین جان با همین قیمت ها هم باشه مردم پشتک میزنن ولی نیست
فاصله بین قیمت کارخانه و بازار که دلالان محترم و خداشناس میل میفرمایند این دلالان عزیز که شاخ و دم ندارن خود نمایندگی های خودوسازا هستن
شاهین
۲۲ خرداد ۱۳۹۳:|
پس یعنی الان قیمت V8 از 35 تومنی که سایت زده میاد رو 28 تومن؟! :D
ولش کن رضا،من برم درسمو بخونم!
محمد رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳واقعاً حرفت رو صد در صد قبول دارم دلال واقعی همین خودرو سازها هستند وقتی در عرض چند دقیقه فروش نقدی تکمیل میشه وسایت با سرعت جالب اینترنت اصلا ً باز نمیشه کار کیه؟ تو نمایندگی هم نوبتت نمیشه واسه این نوع تصمیم گیری ها متاسفام فقط ماشین گرون میشه وهیچی تغییر نمیکنه
رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳من با چندنفر از افرادی که در نمایندگی های مختلف هستن ارتباط دارم و میدونم که چه کارایی انجام میدن.
به اسم اقوام و فامیل ….
غفاری
۲۲ خرداد ۱۳۹۳شاهین عزیز بدان و آگاه باش همانا قیمت واقعی قیمتی است که پای معامله پول میدهی
شاهین
۲۲ خرداد ۱۳۹۳غفاری جان صد در صد اینی هست که شما میگی.البته قیمت واقعی اونم نیست ها! خدا نکنه موقع معامله از یه جایی ماشین بگیری که نااهل باشه.هزارتا ادا در میاره،خرج سند دوبله سوبله،خلافی،وکالت و…
یعنی اگه کسی از این چیزا سر در نیاره و بره ماشین بگیره واقعا بهش اجحاف میکنن بعضیا(همه ی نمایشگاه ها این جوری نیستن.)
شاهین
۲۲ خرداد ۱۳۹۳در دستورالعمل جدید قیمت خودرو که از سوی شورای رقابت تصویب شده قیمت پژو 206 از نرخهای فعلی کارخانه چند میلیون پایینتر است که به گفته رییس شورای رقابت این تفاوت قیمت به دلیل این است که خودروساز مدعی است از ابتدا درباره سال پایه قیمت خودرو با مسئولان وقت شورای رقابت به توافق نرسیده است.
به گزارش انتخاب، شورای رقابت در جلسه عصر روز گذشته – چهارشنبه – دستورالعمل جدید قیمت خودرو را تصویب کرد که بر مبنای آن ماشینهای داخلی از 3.7 تا 6.9 درصد افزایش قیمت داشتند.
شورای رقابت این بار به شکل رسمی مقادیر مد نظر را در فرمول قرار داد و در بستهای قیمتهای جدید تصویب شده را اعلام کرد.
اما فرمول فعلی در یک نقطه ابهامی بزرگ دارد که آن بحث قیمت خودروی پژو 206 است.
در فرمول جدید شورای رقابت قیمت مصرفکننده در سال 93 برای 206 تیپ 5 معادل 28 میلیون و 200 هزار تومان و برای 206 صندوقدار V8 معادل 28 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که در حال حاضر قیمت کارخانه چند میلیون بالاتر از نرخ جدید شورای رقابت محاسبه میشود؛ به این ترتیب که قیمت 206 تیپ 5 معادل 34 میلیون و V8 معادل 34 میلیون و 500 هزار تومان معامله میشود.
این رقم در بازار آزاد نیز افزایشی چهار میلیون تومانی نسبت به کارخانه پیدا میکند.
اما دلیل اصلی این اختلاف قیمت تفاوت دیدگاه خودروسازان با طراحان فرمول اولیه قیمت خودرو در سال پایه است.
رضا شیوا – رییس شورای رقابت – در این باره گفت: خودروساز مدعی است که از ابتدا درباره سال پایه قیمت خودرو با مسئولان وقت شورای رقابت به توافق نرسیده و تفاوت قیمتها به این دلیل است.
به گفته شیوا نمایندگان شرکت خودروسازی مربوط روز شنبه به شورای رقابت خواهند رفت تا نحوه مدیریت این اختلاف قیمت را مشخص کنند ولی تا آن زمان احتمالا همچنان بین قیمت مد نظر شورا و خودروساز تفاوتی چند میلیون تومانی باقی خواهد ماند که در چند ماه گذشته نیز در بازار وجود داشته است.
رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳پدال یه ساعت تایپ کردم نظر نوشتن پس کوش؟؟
چرا ناپدید شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خاوری مزراتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳من قبلنم گفتم دوباره میگم اینایی ک این شورای رقابت رو ساختن و دارن توش اینجوری مانور میدن تنها و تنها یه نیت دارن و اون هم بدبین کردن مردم نسبت به اقتصاد آزاده…
در کشورهای توسعه یافته مثلا ایالات متحده شورای رقابت وجود داره ..بااینحال فرق اساسی شورای رقابت ما با مدلهای جهانی اینجاست که در آمریکا و امثالهم شورای رقابت واقعا در حوزه “رقابت” کار میکنه ولی در ایران شورای رقابت تنها کاری که انجام نمیده ایجاد رقابت رد بازارهاست
مکانیسم شورای رقابت در ایالات متحده بدین ترتیبه که در قانون این کشور قسمتی هست به نام ضد تراست یا قانون شرمن که در 1890 تصویب شده. بدین معنا که هرجا شرکتی به تنهایی وارد بازار بشه و سعی کنه بیش از 35درصد بازار رو بگیره یا در همراهی متقلبانه در قالب یک کنسرسیوم با سایر شرکتها بالای 40درصد کل بازار رو بگیرن دولت و شوا وارد عمل میشه شرکتها رو جریمه سنگین میکنه و سهم اونهارو به مقدار قانونی کاهش میده
این قانون بسیار خوب عمل کرده بطوریکه اقتصاد ایالات متحده بازترین اقتصاد جهانه و مدام در معرض تخریب خلاق و نوآواری های اقتصادی قرار میگیره جالب اینه که ایالات متحده بارها فورد و جنرال موتورز رو بخاطر نقض این قوانین جریمه کرده
لینک معنای انحصار
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA_%28%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%29
لینک مفهوم دقیق قانون ضد تراست شرمن
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86_%D8%B4%D8%B1%D9%85%D9%86
متاسفم برای کشورم که همه چیز در اون به بازی گرفته میشه حتی مفهوم کلمات
..متاسفم برای اون فردی که اقتصاد خونده اما منافع مردم و ملت رو قربانی قدرت طلبی خودش میکنه..متاسفم برای صنعت گری که حاظره جنس گرون به مردم بده اما با کیفیت بد
اینهم یه لینک دیگه
http://www.aftabir.com/articles/view/politics/world/c1_1323673744p1.php/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%B6%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D9%85%D9%86-%DB%B1%DB%B8%DB%B9%DB%B0
من
۲۵ خرداد ۱۳۹۳خاوری جان نظرت رو با اجازه در یک سایت پربیننده دیگه کپی کردم ناراحت نشی
sadegh
۲۲ خرداد ۱۳۹۳بچه ها من یه چیزو نفهمیدم، اینا میگن افزایش، ولی تا 2 هفته ی پیش SLX زیر 30 تومن نبود، حالا شده 25 تومن، قضیه اش چیه؟؟
خاوری مزراتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳فک کنم صادق جون این قیمتا، قیمت مدلهای پایه س که اگه فول بشن چند میلیونی میره روشون
sadegh
۲۲ خرداد ۱۳۹۳خاوری جون، یعنی اگه یکی رفت و این SLX رو خرید، برف پاکن و گرم کن شیشه و چراغ صندق عقب و… دیگه میوفته گردن خودش! درسته؟؟
آخه اینا که ماشیناشون آپشن ندارن، باید از این چیزا بردارن تا ماشین ارزون بشه!
یه وقت رفتی بخری دیدی موکت کف ماشین پهنه، تعجب نکن، چون صندلی ها آپشن حساب میشن!
شلبى
۲۲ خرداد ۱۳۹۳خدایا کى میشه خودروسازیه اینا برشکست شه و کلا جمعش کنن.
خاوری مزراتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳ایسنا
http://www.isna.ir/fa/news/93032211702/علت-تفاوت-قیمت-206-با-فرمول-شورای-رقابت-چیست
در فرمول جدید شورای رقابت قیمت مصرفکننده در سال 93 برای 206 تیپ 5 معادل 28 میلیون و 200 هزار تومان و برای 206 صندوقدار V8 معادل 28 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که در حال حاضر قیمت کارخانه چند میلیون بالاتر از نرخ جدید شورای رقابت محاسبه میشود؛ به این ترتیب که قیمت 206 تیپ 5 معادل 34 میلیون و V8 معادل 34 میلیون و 500 هزار تومان معامله میشود.
این رقم در بازار آزاد نیز افزایشی چهار میلیون تومانی نسبت به کارخانه پیدا میکند.
اما دلیل اصلی این اختلاف قیمت تفاوت دیدگاه خودروسازان با طراحان فرمول اولیه قیمت خودرو در سال پایه است.
رضا شیوا – رییس شورای رقابت – در این باره به ایسنا گفت: خودروساز مدعی است که از ابتدا درباره سال پایه قیمت خودرو با مسئولان وقت شورای رقابت به توافق نرسیده و تفاوت قیمتها به این دلیل است.
به گفته شیوا نمایندگان شرکت خودروسازی مربوط روز شنبه به شورای رقابت خواهند رفت تا نحوه مدیریت این اختلاف قیمت را مشخص کنند ولی تا آن زمان احتمالا همچنان بین قیمت مد نظر شورا و خودروساز تفاوتی چند میلیون تومانی باقی خواهد ماند که در چند ماه گذشته نیز در بازار وجود داشته است.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود . چی بگم ؟؟؟؟
بهترین ماشین هایی که در ایران میتونید بخرید :
دوو اسپرو . گالانت . بنز 230 . کریسیدا . کرونا . و ….
سگشون میرزه به این لگن ها . البته به جز ال90 .
sadegh
۲۲ خرداد ۱۳۹۳میلاد، بدبختی میدونی کجاس؟؟ آخه این ماشینا هم مشکلات خودشونو دارن؛
مثلا بعضیاشون مصرف بالایی دارن، اگه یه موقع خراب شدن، قطعاتشون بد گیر میاد، به خاطر مدلهاشون، یهو دیدی قانون اومد که تهویلشون بدید و کارت سوختاشونو سوندن،
میخوای بری ماشینای تولید داخل بخری، باز هم کوهی از مشکلات داره!!
خدا، میخوای بمیریم؟؟؟؟
شلبى
۲۲ خرداد ۱۳۹۳من خودم الان گالانت دارم واقعا ازش راضیم ، درسته بالاخره چون بیست و دو سه سال از این ماشینا میگذره یه سرى خرج ها و رسیدگى ها نیاز دارن ولى من الان با پول ماشینم یه پرایدم نمیتونم بخرم تا حالا هم هر کارى کردم نتونستم خودم رو راضى کنم که بفروشمش مثلا پراید یا سمند بخرم، مصرف ماشین من در شهر صدى ۱۱ لیتره تازه با اینکه اتومات هستش
وسایل این ماشینا هم تماماٌ در خیابان چراغ برق با قینت خیلى خوب پیدا میشه البته باز بستگى به ماشینش داره مثلا هوندا لوازمش گرونتره ولى باز اختلاف زیادى با قطعات خودروهاى داخلى ندارن، لوازم خاجى و بدنه اى این ماشینا گرونه این درسته،
sadegh
۲۲ خرداد ۱۳۹۳شلبی جان، منم دقیقا با تو و میلاد هم نظرم، و کاملا کار درستی میکنی که ماشینتو نمیفروشی، چون بهتر از اون دیگه گیر نمیاری، بحث من کلی، که چرا باید این وضع باشه، که ما باید ماشین 30 سال پیش رو به ماشین صفر تولید داخل ترجیح بدیم؟؟!
وگرنه حرف تو که رد خور نداره، زاپاس گالانت به صد تا سمند می ارزه
majid
۲۵ خرداد ۱۳۹۳گالانت الان قیمتش چنده؟قطعاتش خوب دووم میاره؟ارزش داره بجا پراید برم یه گالانت بگیرم؟
شلبى
۲۲ خرداد ۱۳۹۳حرفت کاملا درسته صادق جان،متاسفانه این مشکل ماشین هم مثل خیلى دیگه از مشکلات این مملکت مثل اینکه حل شدنى نیست.
majid
۲۵ خرداد ۱۳۹۳ماشین ما یه 405 اس ال ایکسه!توی سه سال 58هزارتا رفته و بالاترین سرعتی که باهاش رفتیم 130تا بود ولی نکته جالبش اینه که هر سال باید سرسیلندرش رو عوض کنیم چون به دلایل نامشخص سرسیلندر میسوزونه
من
۲۵ خرداد ۱۳۹۳مجید احتمالا گاز سوز هست ماشینت چون ماشین ماهم(پارس) که دوگانه سوزه سر سیلندر سوزوند که نمایندگی 600 میخواست دادیم به یه تعمیرگاه با 200 تومن
دیگه هم گاز نزدیم مشکلی پیش نیومده
میدونین که موتور های بنزین سوز گاز رو در جای بدی میسوزونن
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود .
خوب کاری میکنی شلبی جان . نفروش .
قطعات همه ی ماشین ها هم در چراغ برق هست و هم در میدان قزوین .
انزو
۲۲ خرداد ۱۳۹۳میلاد گفتی ال 90.یادته وقتی میخواست بیاد گفتن جانشینی واسه پیکان هست و میخایم ب قیمت ارزون واسه قشر کم درامد وارد کنیم؟؟؟الان پولدارا فقط میتونن بخرن.حالا حساب کنین چقد ارزون میخرن ک میخواستن واسه قشر کم درآمد بدن.اونوخ شده این!!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود .
پدال جان پست نیسان پیکاپ رو درست کن بریم اونجا دیدگاه بگذاریم .
این چیه گذاشتی ؟؟؟؟
گور باباشون . هر غلطی میخوان بکنند . هر کسی هم دوست داره بره بخره .
فقط به خریدار ها بگم که بین بد و بدتر ، گزینه ی بد رو انتخاب کنند .
پدال چرا نمیشه تو پست نیسان دیدگاه گذاشت ؟؟؟؟؟
خاوری مزراتی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳آره …چرا نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انزو
۲۲ خرداد ۱۳۹۳تو اون پست واسه اولین بار وقتی وارد شدم دیدم نوشته بازدید 1.ینی نفر اول بودم ک میشد کامنت گذاشت اونم خراب بود. :D
مهدی ف
۲۲ خرداد ۱۳۹۳چه بدبختی که ما داریم بخدا با این ارابه های مرگ که سالانه جان هزاران نفراز برادران وخواهران ما رو میگیره خدا لعنتشون کنه با این قیمتای مسخره ومسخره بازیاشون با اون شورای رقابتشون اونا همشون ازخودشون هستند وبس وفقط زورشون به ماهامیرسه
junior
۲۲ خرداد ۱۳۹۳سلام دوستان
یعنی قیمت خودروهایی که تو این لیست نیستن تغییری نمیکنه؟
مثلا سمند EF7.
مهدی ف
۲۲ خرداد ۱۳۹۳ببینید داره ام ویام سه سیلندر رو 20میلیون میده ماشینی که هر موقع تو جاده خراب بشه میتونی زیر بغلت بگیری وببری تعمیرگاه جمع کنید بابام با اون شورای رقابتتون
سعید
۲۲ خرداد ۱۳۹۳اینجوری که شورای رقابت اعلام کرده قیمت اکثر خودروها مثل 206،l90 و غیره پایین اومده -پس افزایش چرا زدن
قیمت 206 تیپ 5 تو سایت ایران خودرو برای فروش نقدی 36 میلیون هستش ولی الان شورای رقابت اعلام کرده 28 میلیون تومان
معلوم نیست کی به کی هستش
کرمانشاه
۲۲ خرداد ۱۳۹۳خدایا یا مارو بکش یا قدرتی بده اینارو خفه کنیم
کافر مقدس
۲۲ خرداد ۱۳۹۳خوشا ب حال […] که مردمانشان ما هستیم . . . . . . .
طرف میره پراید میخره 22تومن چون میدونه فردا میشه 25تومن ک با 2تومن سود بفروشه . . . .
از سال ــــــه 71ـه دارن انواع اقسام پراید و پژو رو مونتاژ میکنن سال ب سال هم گرونتر و بی کیفیت تر !
انصافا هیچ کشوری اندازه ایران تیراژ نداره!!!
sina
۲۲ خرداد ۱۳۹۳اصلا نگران اینا نباشید… فردا رنگ خودرو هم جز آپشن حساب میشه! (بارنگ.بی رنگ)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود .
الان من چی بگم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هزینه ساخت پراید؛ 3 میلیون و 700 هزار تومان !
دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران با انقاد از مدیریت حاکم بر صنعت خودرو کشور که با بهانه حمایت از صنعت هزینه های زیادی را بر مردم تولید می کند، هزینه تمام شده پراید را تنها 3 میلیون و 700 هزار تومان دانست.
دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران با انقاد از مدیریت حاکم بر صنعت خودرو کشور که با بهانه حمایت از صنعت هزینه های زیادی را بر مردم تولید می کند، هزینه تمام شده پراید را تنها 3 میلیون و 700 هزار تومان دانست.
به ندرت می توان کسی را در ایران یافت که از وضعیت خودرو رضایت داشته باشد. انحصار طولانی مدت در تولید خودروهای بی کیفیت داخلی که بسیاری از آنها تنها در ایران تولید شده و با قیمت های گزاف به فروش می رسند رفاه مصرف کننده را به سود عده ای اندک نابود کرده است.
بهانه اشتغال زایی 500 هزار نفری شاغلان بخش خودرو که آمارها نشان می دهد کمتر از 40 هزار نفر در بخش تولید خودرو فعالیت می کنند باعث شده است تا عده ای در مقام توجیه تولید خودرو با وضعیت کنونی بر بیایند.
نیازی به توضیح نیست که آمار 500 هزار نفری به خدمات خودرو مانند تعویض روغن، پنچرگیری، تعمیرات و … مربوط می شود که چه خودروی داخلی در بازار باشد و چه خودروی وارداتی باکیفی تغییر نمی کند.
سید سعید امامی دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی سخن گفت، خودروسازان داخلی در برابر انحصاری که دارند خدمات ارائه نکرده و عملا جاده بین مصرف کننده و تولیدکننده در صنعت خودرو جاده ای یک طرفه است. آنها در حالی از خدمات پس از فروش می گویند که اگر خودروی تحویلی به خریدار نقصی داشته باشد، به جای تحویل خودروی جدید که در قانون بدان تصریح شده و یا حداقل رفع عیب سریع و بدون هزینه، با صرف زمان زیاد و بهانه های مختلف در مقابل اخذ هزینه از مشتری رفع عیب می کنند که به ندرت رضایت مشتری را به دنبال دارد.
امامی افزود: هزینه تمام شده خودرو در ایران به دلیل سومدیریت و انحصاری عمل کردن به شدت بالا بوده و هر بار به بهانه حمایت از صنعت هزینه های زیادی را بر مشتریان تحمیل می کنند بدون آنکه از خود بپرسند پس چه کسی از مصرف کننده حمایت می کند. ظاهرا وظیفه وزارت صنعت تنها حمایت از تولیدکننده های خودرو است.
امامی تاکید کرد: برآوردهای دقیق کارشناسی نشان می دهد که در صورت مدیریت صحیح و ابتدایی که نیاز به برنامه ریزی حتی میان مدت نیز ندارد در خط تولید؛ 3 میلیون در هزینه تمام شده خودروی پراید صرفه جویی فوری اتفاق می افتاد که اگر هزینه های ناشی از ریخت و پاش و یا عوارض بی ربط از آن کسر شود هزینه تمام شده پراید نه حدود 20 میلیون تومان که تنها 3 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود.
sadegh
۲۲ خرداد ۱۳۹۳یعنی میخوام چنان دادای بزنم که از هوش برم!!!
هی میخوام فحش ندم، هی میخوام فحش ندم، ولی مگه این[…] چیز میذارن؟؟!؟!!؟!؟
خو بی انصافا؛ […]، 1 میلیون، نه، 2 میلیون، نه، آقا 10 میلیون!
تو بیست میلیون داری از میکشی!!! اونم فقط تو صنعت خودرو، حالا بقیه چیزا بماند،[…]
پدال نظرمو سانسور نکن.
sorena scirocco
۲۲ خرداد ۱۳۹۳بابا بی خیال،واسه ما عشق ماشینا تنها راه رفتنه،از گواهینامه گرفتنمون تا ماشین خریدنمون همیشه سوارمون شدن،
باید از ایران بریم،همین
Mohammad XX
۲۲ خرداد ۱۳۹۳لعنت به همه شون. اینا درست بشو نیستن.
چند ماه پیش بود که مجلس یه گزارش واسه دل خوش کردن مردم از تخلفات خودروسازان داد و بعد همه دیدیم که هیچ اتفاق مثبتی نیوفتاد. حالا چه طور باور کنیم اون سه شرط اجرا بشن؟! قیمت ناعادلانه رو هم بزارین کنارش. آخه مملکته داریم؟
» ممنون پدال که همیشه کنار مردمی
عليرضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۳اجباری نبودن آپشن ؟میشه بگن دقیقا کدوم آپشن؟نکنه کیسه هوا و یورو ۴ منظورشونه؟ یا abs؟اونی که این حرفو زده تعریفش از آپشن احتمالا ظبط سی دی خور و زیر پایی(کفی) ماشینه.
P.G
۲۲ خرداد ۱۳۹۳دوستان من خیلى وقته دیگه اصن اخبار لگن هاى داخلى رو دنبال نمى کنم،چون دیگه حالم ازشون بهم میخوره،اما یه چیزى تواین خبر برام جاى سواله!
منظور از عبارت V8 پشت اسم 206SDچیه؟؟؟نکنه موتور corvette z06 روش گذاشتن ما خبر نداشتیم؟؟؟
خواهشا یکى ما رو از نگرانى نجات بده:)))
شاهین
۲۲ خرداد ۱۳۹۳داداش این کد شناساییش هستش! مثل E0،E1 و E2 تندر.
V1 موتور 1600 داره و حداقل امکانات.
V20 موتور 1400 داره و حداقل امکانات.
V8 موتور 1600 داره و حداکثر امکانات.
این سه تای بالایی همه جعبه دنده دستی دارن.
V9 موتور 1600 داره و حداکثر امکانات با جعبه دنده ی اتومات.
البته مدل های دیگه هم وجود داره مثل V2 که فکر کنم دوگانه سوز هستش.
P.G
۲۲ خرداد ۱۳۹۳مرسى شاهین جان،یکى از بزرگ ترین گره هاى ذهنمو باز کردى:)
فقط یه چیزى،حداکثر امکانات ینى دستمال کاغذى و کفى و روغن موتور و برف پاک کن و دفترچه راهنما و زاپاس و رادیو و اینا دیگه. . .
sorena scirocco
۲۲ خرداد ۱۳۹۳v20 دوگانه سوزه،v28مشابه وی 8 اما کاملا ایرانیزه با دشبرد راناالآن هم وی 8 فک نکنم تحویل بدن همون وی 28 جاش تحویل میدن،مردم خوشحال و ساده نگر هم فقط عاشق اون ال سی دی تایب بی و پارک سنسورش اند غافل از اینکه هیچ کدام از آپشن هایی که رو 206 های غیر ایرانیزه میتونستید بانازل ترین قیمت نصب کنید رو این لعنتی ها نصب نمیشه(ای سی یو قبلیها همه ی آپشنارو تعریف کرده بود(لیمیتر،ای اس پی،کروز کنترل و …))
مهدی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳همش دروغه اینا یه روده راست تو شکمشون نیست فکر کنم اینقدر دروغ گفتن خودشونم باورشون شده
sunmartin
۲۲ خرداد ۱۳۹۳ادعای نوستراداموس را ندارم امادر کامنت های 2 و نیم سال پیشخود چنین روزی را پیش بینی میکردم ، دو شرکت بزرگ مونتاژ کاری که سالیان سال حساب ها و طراز مالی خود را باقیمت های نجومی آهن پاره های غیر استاندارد و دیس کانتینیو شده به فروش رسانده با سیاست قطره چکانی بازار را دچار عطش و کمبود ساخته دلالان جهت افزایش نرخ و بازار گرمی کاذب اجیر کرده اند اکنون قیافه حق به جانب گرفته و طلب کار مردم ناچار و دولت هستند. انبار های این شرکت ها مملو از خودرو اما با تعاریفی که شرح دادم قطعات کمیاب و مشتری متضرر سرگردان و قیمت ها روز به روز در جهت صعودیجهش دارند و بازنده اصلی این روند مردم آلودگی شدید زشتی چهره شهر ها و این سیر قهقرایی بروش چنیزاسیون است بظاهر خودروها فرانسوی و ژاپنی هستند اما غریب به 90 درصد قطعات آنها چینی است با مسدود کردن مبادی ورودی خودرو و افزایش عملی نرخ کارمزد و عوارض ورود خودروهای خارجی عرصه را بر مردم تنگ و دست این دو شرکت را برای چپاول هرچه بیشتر دارایی های مردم باز نگاه داشته اند
امید
۲۲ خرداد ۱۳۹۳اینجا که اومده پایین قیمت چجوری حساب شده؟
با افزایش 6تا7درصدی؟
lmbx
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود
من اول تو اخبار تهران خبر رو دیدم هم خیلی عصبی شدم هم خیلی خندیدم!!
به خدا حداقل اینا ما عشق ماشین هارو چی فرض کردن پژو پارس 29 میلیون بعد تو بازار کمتره 43 تومن نمیدن یعنی 14 میلیون تفاوت قیمت اونوقت این حروم خورای میان میگن چشم حتما از فردا 29 میلیون پژو پارس میدیم دست ملت!بعد جوک بودنش این جاست که رانا که همین الان 32-33 تومن همون 32 تومن باقی میمونه
واقعا من نمیدونم چرا خودشون سنگ رو یخ میکنن.
من چند بار گفتم بازم میگم ظلم به خود هم عین ظلم کردن گناه بزرگی من به شخصه باهزار تا دلیل فنی غیر فنی معتقدم خرید لگن از اینا حرومه.دارو که نیست خونه که نیست نداشته باشی اواره بشی ماشینه اگه مردم یه سال نخرن درست میشه اگه هم خیلی نیاز دارن دست دوم بخرن که به نظرم سالمش با کیفیت تره صفره.
از دوستان کسی نمیدونه چرا این موتورهای ایکس یوام با حجم 1905 سی سی فقط 8 تا سوپاپ داره واقعا چی فکر کردن!