بازار خودروی ایران با تنوع محدود مدلها و سایه سنگین خودروهای ساخته شده توسط دو شرکت بزرگ و با وجود حمایتهای آشکار و نهان سالیان دراز، جلوه ای انحصاری و گاهی مافیایی دارد. با این حال در برابر این اتهام، خودروسازان خود را بری می دانند. مخصوصا اکنون که انحصار در خودرو باعث ورود شورای رقابت به جریان قیمت گذاری خودرو نیز شده است.
بنابراین شرکتهای خودروسازی گزارشی دو بخشی تهیه و تدوین کرده اند که ادعا می کند انحصار خاصی در بازار خودرو ایران وجود ندارد و اینکه منتقدان، بازار را انحصاری میدانند، بیشتر به هیاهوی تبلیغاتی میماند تا واقعیت!
خودروسازان با آمار و ارقام نشان دادهاند در بازار خودروی کشورهای صاحب نام در عرصه خودروسازی مانند ایالاتمتحده آمریکا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی نیز انحصار به چشم میآید. در این گزارش، نشان داده شده که در کشورهای صاحب صنعت خودرو نیز این خودروسازان داخلی هستند که فرمانروایی میکنند و بیشترین سهم فروش را در اختیار دارند. اتفاقاً اتهام اصلی خودروسازان ایرانی نیز همین است که عنوان میشود ایران خودرو، سایپا و زیر مجموعه آن یعنی پارس خودرو به عنوان سه غول نیمه دولتی، بالای ۹۰ درصد سهم بازار خودرو کشور را در اختیار دارند و چندان جایی برای نفس کشیدن دیگران نیست. حالا خودروسازان در پاسخ به این اتهام عنوان میکنند که در سایر کشورهای صاحب صنعت خودرو نیز اوضاع به همین منوال است و آنجا هم شرکتهای داخلی در بازار خود حکمرانی می کنند.
از نظر خودروسازان، وقتی در ژاپن، تویوتا و نیسان و هوندا می تازند و سهم بزرگی از بازار آمریکا در دست جنرال موتورز و فورد و کرایسلر است و کیا و هیوندایی دو قدرت اصلی بازار کره به حساب میآیند، پس نباید از سهم بالای ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو در بازار ایران متعجب بود و انتقاد کرد. بر این اساس تفاوت چندانی میان بازار خودرو ایران و بازارهایی مانند ژاپن و آمریکا و کره و… از باب انحصار خودروسازان داخلی، به چشم نمیآید!
انحصار در آسیا
طبق گزارش مبسوط خودروسازان، بازار کشورهای صاحب نام در صنعت خودرو هم سهمی عمده را به خودروهای ساخت داخل اختصاص می دهند.مثلا در ژاپن که کشوری پرآوازه در خودروسازی است، و تنها نام شرکت تویوتای آن برای نشان دادن قدرتش در صنعت خودرو، کافی به نظر میرسد، شرکتهای داخلی سهمی بیش از ۹۴ درصد را در اختیار دارند و سهم خودروسازان خارجی کمتر از ۶ درصد است. سه شرکت تویوتا، هوندا و نیسان نیز به تنهایی بیش از ۷۱ درصد بازار خودرو ژاپن را به خود اختصاص دادهاند و سایر شرکتها مانند مزدا، سوزوکی، میتسوبیشی سهمی کمتر از ۲۳ درصد دارند. با این شرایط، خودروسازان خارجی عملاً فرصتی برای عرض اندام در ژاپن ندارند، چون در این بازار، غولهای داخلی خودروسازی به اندازه کافی به چشم میآیند و ژاپنیها عملاً نیازی به محصولات آلمانی و آمریکایی و فرانسوی ندارند. در واقع نیاز بازار خودرو ژاپن به واردات، بسیار ناچیز و شاید در حد صفر است.
در مالزی هم ۸۰ درصد سهم بازار خودرو را شرکتهای داخلی به خود اختصاص دادهاند. پرودوا و پروتون دو خودروساز داخلی مالزی به شمار میروند که صاحب بیش از نصف بازار این کشور هستند. در بین خودروسازان خارجی حاضر در مالزی، تویوتا سهمی ۱۳ درصدی دارد و هوندا نیز هشت درصد بازار را در اختیار دارد. در واقع بازار خودرو مالزی بیش از کره جنوبی نیازمند واردات است، هرچند نقش اصلی در این بازار را نیز داخلیها ایفا میکنند.
اما در ایران هم به عنوان یک کشور آسیایی، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز اصلی ایران، بیش از ۸۶ درصد سهم بازار را در اختیار گرفتهاند که در این بین، ایران خودرو اول است و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب دوم و سوم هستند (البته کنسرسیوم سایپا و پارس خودرو با ۵۲ درصد بالاتر از ایران خودرو قرار می گیرد. خودروهای وارداتی در بازار ایران، تنها ۶ درصد سهم دارند و سایر شرکتهای مونتاژ داخلی نیز ۸ درصد بازار را در اختیار دارند. انحصار در کشورهای اروپایی
اما در اروپا و در بازار فرانسه، خودروسازان بسیاری از جمله تویوتا، نیسان، فیات، ب ام و، داچیا و فورد روزگار میگذرانند، با این حال، ۵۲ درصد از سهم بازار به داخلیها اختصاص یافته است. رنو، پژو و سیتروئن به عنوان سه خودروساز بزرگ فرانسه، بیشترین سهم بازار این کشور را در اختیار دارند و ۴۸ درصد باقیمانده بین خارجیها تقسیم شده است. در بین خارجیها یعنی فولکس واگن و زیرمجموعه مشهورش یعنی آئودی، ۱۸ درصد بازار را به اشغال خود درآوردهاند که بیشترین سهم به حساب میآید. در مجموع فرانسویها ۴۸ درصد نیاز بازار خودرو خود را از راه واردات تأمین میکنند که نشان از فرصت مناسب خودروسازان خارجی برای حضور در این بازار است. در آلمان خودروسازان خارجی ۳۸ درصد نیاز را تأمین میکنند، و ۶۲ درصد سهم بازار خودرو نیز در دست آلمانیها است که نصف این رقم را فولکس واگن و بنز به تنهایی در اختیار دارند. در واقع ۳۱ درصد سهم بازار خودرو آلمان در اختیار دو شرکت بوده و ۳۱ درصد دیگر نیز بین امثال اوپل و BMW و آئودی تقسیم شده است.
انحصار خودروی آمریکا
اما در ایالات متحده، کشوری که ۹۰ درصد بازار خودرو آن را شرکتهای داخلی در اختیار دارند. در ایالاتمتحده آمریکا، برندهای معتبری مانند تویوتا و نیسان و فولکس واگن نیز حضور دارند، منتها عملاً شرکتهایی آمریکایی به حساب میآیند چون در خاک این کشور به تولید مشغولند.
در واقع در کنار نام برندهایی مانند هیوندایی و ب ام و و نیسان و سوبارو، کلمه «آمریکن» نیز به چشم میآید که نشان میدهد این شرکتها در خاک آمریکا و احتمالاً با قطعات ساخته شده در این کشور، خودرو تولید میکنند. با این حساب اگر اینها را نیز جزو خودروسازان آمریکایی به حساب بیاوریم، بازار ایالاتمتحده عملا از واردات خودرو بینیاز است. در بین برندهای خارجی حاضر در بازار آمریکا، بیشترین سهم را هوندا موتورز ژاپن به خود اختصاص داده و پس از آن باید از نیسان موتورز ژاپن یاد کرد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
mojtaba..designer
۱۱ مهر ۱۳۹۲کیوان حسنی و محمد حسین امینی یکتا عضو آکادمی طراحی لامبورگینی…..نیما سمیعی مهندس مکانیک تو فراری….خانم یاسمین فدایی طراح ولوو…..کمه ؟ ایمان مقصودی…چند تای دیگه که تو استودیو های پینین فارینا و زاگاتو و برتونه مشغول به کار و تحصیل ان…..نادر فقیه زاده طراح بی ام دابلیو……12تای دیگه از مهندس مکانیک گرفته تا طراح و دپارتمان فناوری توسعه دایملر مرسدس…..و خیلی های دیگه که استعداد های زیادی دارن….
خود من 19سالمه و 3بار مقام طراحی تو مسابقه های سایپا و فورد و آئودی داشتم
ولی با این وجود هیچ کدوم از این به اصطلاح خودروساز ها قبولم نکردن……الان هم با 2تا از هم کلاسیامون داریم واسه یه مسابقه تو 17نوامبر وسه فورد آماده میشیمو یه دعوت نامه هم از مرسدس داریم…….من خودمو تعریف نمیکنم و قصدم هم مورد توجه قرار گرفتن نیست!
فقط میخوام بگم چه استعداد هایی تو ایران هستو امثال مسیح اونارو از بین میبرن و اجازه نمیدن که تو وطن خودشون باشنو به پیشرفت کشورشون فکر کنن….
همین جور آدما ان که نمیخوان ایران پیشرفت کنه و دم از اسلام و پیغمبر میزنن ولی……
خواهشن یکم فکر کنین به حرفام……
ما توان اینو داریم که با برند های دنیا مقابله کنیم…جایی که کره با هیچ منبعی مثل نفت تونسته با بی ام و و بنز و امثال اون رقابت کنه ما چرا با این همه استعداد و ثروت نتونیم ؟؟؟؟؟؟
علیرضا
۱۲ مهر ۱۳۹۲ایرانخودرو برای نخبگان دعوتنامه فرستاده که با این شرکت همکاری داشته باشند یه سری به سایتش بزن.
حسین(1)
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴اینایی که گفتی درست…
انتظار داری الان یکی بیاد بگه بیایین چیکار کنیم؟؟؟
منتظر نباش تمرکزتو رو مسابقه پیش روت حفظ کن…
یه چند تا هم از اون طرح هایی که زدیو مقام اوردیو نیاوردی رو هم برامون اینجا پست کن تا ببنیم با چه استعداد با شکوهی طرف هستیم…
mojtaba..designer
۱۱ مهر ۱۳۹۲من دانشجوی طراحی صنعتی ام……و تو متن این ماجرا هام…..امیدوارم یه روزی ایران هم به اوج این صنعت برسه
نوید
۱۱ مهر ۱۳۹۲دوستان مساله اینه اگه تعرفه نباشه صنعت خودروسازی کشور(از قطعه سازی و لوازم جانبی و … تا خود خودرو سازان) تعطیل میشه این یعنی از بین رفتن 8 میلیون فرص ت شغلی مستقیم و غیر مستقیم که تو این صنعت مشغولند
تعرفه کارش اینه
البته من هم قبول دارم پیشرفت این صنعت با توجه به امکاناتش خیلی کم بوده
سیاوش
۱۱ مهر ۱۳۹۲بابا من نمیدونم این حضرات مردم رو چی فرض میکنند ! واقعا” فکر میکنند مردم ایران بچه اند؟ شما گمرکی رو بردار، مثل ژاپن و آلمان و…. بعد ببینید چقدر انحصار میمونه تو دستتون؟
اونا انحصار رو با کیفیت محصولشون نگه داشتن نه با گمرکی!!! شما با کیفیت هیوندای ماشین بزن اونوقت مردم 100 % از ایران خودرو میخرن ، اصلا با کیفیت تویوتا بزن ، 100
درصد بازار مال تو ، معلومه وقتی مدیران یک شرکتی چنین تفکرات کودکانه ای داشته باشند ، محصولاتشون از این بهتر انتظار نمیره
mojtaba..designer
۱۱ مهر ۱۳۹۲تو هیچ درکی از صنعت و اقتصاد و علم نداری پس لطفا دیگه کامنت نذار و نیا اینجا چون واقعا جوک میگی و معلوم نیس هدفت چیه ؟؟؟
جناب مسیح
sunmartin
۱۲ مهر ۱۳۹۲بله با عمل میشه ثابت کرد که ما به تولید این آهن پاره های دو شرکت ویران خودرو و سایه بان معترض هستیم یک نکته وجود داره که همبستگی در بین خریداران وجود نداره و صنف یا (ngo) نیست که نمایندگان خریدارن و مصرف کنندگان به مشکلات و عدم رضایت مشتری بپردازند و، در چنین شرایطی و فقدان سازمانی واقعی برای حمایت بی بدیل از مصرف کننده واقعی و نه عده ای کثیری دلال که تنها خودرو را برای خرید و فروش در نظر میگیرند شرکت های تولید خودرو یکه تازی میکنند به دنبال توسعه و تحقیق (rda) و حتی استفاده از متد جدید نیستند بلکه با ادامه تولیدات بسیار قدیمی و اکسپیر شده تنها برای سود مالی بیشتر حرکت میکنند از طرفی دولت اعتدال هم با ادامه سیاست های دولت کریمه از ورود خودرو با تعرفه پایین جلوگیری و همچنان این سیر تسلسل ادامه دارد
mojtaba..designer
۱۲ مهر ۱۳۹۲جناب حسین…..من طراحی رو تو دانشگاه و مدرسه یاد نگرفتم که جوگیر بشم!!!
استعداد طراحی تو خون منه…….پس خودتو عزیزم صدا بزن.
الکی نیس من 5ماه دیگه واسه قرارداد و تحصیل به دپارتمان مرسدس میرم
در ضمن من نگفتم میخوام دنیارو عوض کنم من گفتم باید بیس سیستماتیکه صنعت خودرو عوض بشه…با درجه ی مشهوریت نرسیدم طراح های تاپ ایرانی تو کل دنیا زیاده و من با چند تاشون ملاقات داشتم و خوبه که به اونا بها داد.اگه جلوی یه سری تفکرات اشتباه گرفته بشه.من قبل داشتن دعوت نامه هم شور داشتم…من کل حرفم اینه که نباید این سرمایه های ذهنی رو از دست بدیم
hossein
۱۲ مهر ۱۳۹۲حرص نخور:)
برو به سلامت.امیدوارم موفق باشی!فقط لحن حرف زدنت باید قشنگتر بشه.هرچند خب 19 سالته.مهم نیست زیاد.یاد میگیری بهتر حرف بزنی و کمتر حرص بخوری!!:)
farhad
۱۲ مهر ۱۳۹۲متاسفانه در صنعت خودروسازی ایران مثل خیلی از صنایع دیگر معضلی به نام انحصار طلبی وجود داره ! انحصارطلبی بخش دولتی که متاسفانه مردم بایستی بار این معضل رو به دوش بکشن و تاوان این وضع رو به بدهند . سوال اینجاست که کجای دنیا مردم مجبورند که بابت ماشینهائی که بیش از بیست سال از تعطیلی خطوط تولیدشون و دموده شدن آنها می گذره هزینه های گزافی رو بپردازند و تازه کارخانه های تولید کننده شون ضامن بعدش نباشند یعنی خدمات و پشتیبانی بعد از فروش این محصولات خواب و رویائی بیش نیست و علیرغم کاستی هایی که دارند چه از لحاظ ایمنی ، فنی ، ظاهری و …. باز هم مردم بایستی بدون چک و چونه هزینه گزافی بالایشان بدهند !!!؟؟؟ راستی در بحث صادرات این خودروها این سوال مطرح است که چرا به قیمتی بیش از یک پنجم به کشورهایی مثل سوریه ، آذربایجان ، کشورهای آسیای میانه و حتی افغانستان مثلاً صادر شود تازه هنوز به گمرکاتشون نرسیده برگشت می خوره اونهم به این علت که کمترین اصول اولیه استاندارد در ساختشون رعایت نشده و توان رقابت با مدلهای خارجی رو ندارند !!؟؟؟؟؟؟ مگه مردم ایران چشونه که نمیتونن از این بذل نظر و توجه تولید کنندگان محترم داخلی بهره مند شوند ؟؟؟ جداً مگه نه اینکه چراغی که به خونه رواست ………. !!!! پس این واقعیت رو بایستی تا بحال فهمیده باشید که مشتری اول و آخر این تولیدات بنجل و بی کیفیتتون همین مردم عزیز خودمون هستند . پس بیائید با مردم خودمون مهربونتر باشیم و بیشتر انصاف داشته باشیم . ممنون
mojtaba..designer
۱۲ مهر ۱۳۹۲با هرکسی باید مثل خودش صحبت کنی!!!
شما به کسی کنایه نزنی همشین لحنی رو نمیشوی! بزرگ بودن به سن و تجربه نیس!
به درک و فهمه…..شما اگه سر کل کل داری بهتره جای دیگه کل کنی…در من ضمن من فقط از خودم دفاع کردم اگه به دل گرفتین عذر میخوام..
و البته گفته باشم هدف کامنتای من بحث علمی و آشکار کردن حقیقتاس نه معرفی کردن خودم..
grazie molto
محمد
۱۳ مهر ۱۳۹۲چه مقایسه مسخره ای. اولا این کشورهایی که با خودروسازای ایرانی مقایسه شدن اونقدر از لحاظ قیمت و کیفیت بر روی محصولاتشون کار کردن که مردم با عشق و علاقه محصولات رو خریداری می کنند و نیازی به خرید ماشینای خارجی ندارن در واقع حق انتخاب وجود داره ولی مردم به خاطر کیفیت بالا به خودروهای داخلی گرایش بیشتری دارن. در ثانی تو کشور ما عواملی مثل تعرفه واردات بسیار بالا، قیمت بالای دلار و تحریم (به شوخی) باعث شدن که قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی به طرز محیر العقولی بالا بره و کیفیت نداشتشون هم روز به روز پایین تر بیاد اگه اسم این انحصار نیست شما یه اسم بهتر براش پیدا کنید.
محمد
۱۳ مهر ۱۳۹۲ای کاش شرکتای داخلی به جای صرف این همه وقت، انرژی و هزینه برای انجام این تحقیقات( که صرفا برای کلاه گذاشتن سر مردم بیچاره انجام میشه و هیچ ملاک علمی و منطقی نداره) یه کم هم برای ارتقاء کیفیت محصولاتشون وقت و انرژی میذاشتن.
hossein
۱۳ مهر ۱۳۹۲خیلی بی ادبانه حرف میزنی دیزاینر!!:D
جوابتو نمیدم چون هنوز خیلی بچه ای!!دقیقا بزرگی به درک و فهمه که…
بهتره جنبه انتقاد داشته باشی.همین…
دیگه هم چیزی ننویس و بیشتر از این خودتو کوچیک نکن چون جوابتو نمیدم.
برو آکادمی مرسدس!!!!!!!:DDDDDDDDDDDDD
سعید از بوشهر
۱۴ مهر ۱۳۹۲انحصار
انحصار
انحصار
انحصار
پیام
۲۰ مهر ۱۳۹۲بدبختی ماست واقعا بدبختی، اگه زحمت بکشین یه سری برین تو “Atous yahoo”قیمت خودروهای هیوندا،کیا و تویوتا رو ببیننین بیشتر به عمق فاجعه میرسین…..؟
جواد
۲۴ مهر ۱۳۹۲یه روز ما از اون ور به دنیا می رسیم
میلاد.فقط المان.فقط بنز.
۱۴ آبان ۱۳۹۲درود.
چقدر پر رو هستند این ها.اگه بازارو با خارج مقایسه میکنی.باید همه چیز رو با اونجا مقایسه کنی.
مارمولک های مفت خور.
((( ایران و المان )))
كاظم
۱۷ آبان ۱۳۹۲ایناخودشونوباشرکتهای دنیامقایسه میکنن!!!واقعاخنده داره!اگه هم توژاپن وامریکاواروپابازارشون انحصاریه بخاطراینه که ماشیناشون بروزوباکیفیتن!گمرکشونم کمه!چرا!چون مردمشون حق انتخاب دارن وسراغ ماشینی میرن که کیفیت وامنیت داشته باشه!!!نه مثل ایران که همین جوراشغال بی کیفیت می دن بیرون!گمرکش 120درصده!مردمش ازسر مجبوری میخرن!!
سعید از بوشهر
۳ دی ۱۳۹۲انحصار
انحصار
انحصار
Nima
۲۱ دی ۱۳۹۲یه سوال ذهن منو مشغول کرده.
گمرک دقیقا چند درصده؟
بعد برا یه ماشینى که پلاک نمیشه(مثل آمریکایى)چیکار بکنیم که پلاک شن؟