دنیای اقتصاد: خودروسازی جهان مدتهاست در مسیر طراحی و تولید محصولات نوین از جمله برقیها، هیبریدها و البته خودرانها قرار گرفته و بسیاری از کارشناسان معتقدند آینده صنعت خودرو به چنین محصولاتی تعلق دارد. در این شرایط، پرسش اینجاست که خودروسازی ایران چه سهمی از برقیها، هیبریدها و خودرانها خواهد داشت؟ آیا اصلا قرار است خودروسازی ایران در مسیر چنین فناوریهای مهمی قرار گیرد؟ اگر پاسخ مثبت است، چه اقداماتی تا به امروز برای طراحی و تولید خودروهای موردنظر انجام شده و چه زمانی به این فناوری خواهیم رسید؟
چندی پیش محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی از اقدامات این وزارتخانه در راستای توسعه فناوری خودرو هوشمند خبر داد و اعلام کرد تا آمدن اینترنت ۵G وقتی نمانده است. مدتهاست صحبت از اینترنت ۵G در جهان خودروسازی است و بسیاری از شرکتهای خودروساز دنیا به دنبال برقراری آن در محصولات خود هستند. این شرکتها قصد دارند با استفاده از این سیستم، پروژه بزرگ خودرانها (خودروهای بدون راننده) را پیش ببرند. حال با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات، ظاهرا خودروسازی ایران نیز قصد دارد در مسیر جهانی طراحی و تولید محصولات خودران قرار بگیرد؛ موضوعی که منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه حملو نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بر آن تاکید میکند.
بنابرگزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، منطقی در گفتو گویی در این زمینه با بیان اینکه خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای اشتراکی و خودروهای خودران، جزو چهار حوزه هوشمندسازی خودروها یا به نوعی خودروهای آینده هستند میگوید: بنابراین در نسل جدید خودروسازی با این چهار پدیده روبهرو هستیم و اگر میخواهیم به این موضوع (فناوری هوشمند خودروسازی) ورود کنیم، باید هر چهار مورد آن را مدنظر داشته باشیم. وی میافزاید: سه مبحث از خودروهای آینده موردتوجه قرار گرفته است که نخستین آن به خودروهای الکتریکی مربوط میشود. این نوع خودروها از سال ۲۰۰۵ مورد توجه قرار گرفتهاند؛ بنابراین مدت زمان زیادی هم از ظهورشان در جهان نگذشته و میتوان آنها را نوظهور دانست. منطقی تاکید میکند: فناوریهای نوظهور این فرصت را به ما میدهد که در صورت توجه بتوانیم همگام با سایر کشورها وارد این فضا شویم. یکسری از فناوریها هستند که سالهاست از ظهور و بروز آن میگذرد و ما در این حوزه ناچار به تقلید خواهیم بود؛ اما در فناوریهایی مانند نانو و بایو امکان پیشرفت همگام با خارجیها وجود دارد.
این گفته دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بسیاری از کارشناسان نیز تایید کرده و معتقدند خودروسازی ایران میتواند خود را به قافله فناوریهای جدید در جهان خودروسازی برساند. در واقع کارشناسان معتقدند اگر قرار است سرمایهگذاری کلان جدیدی در خودروسازی شکل بگیرد، بهتر است مرتبط با حوزه فناوریهای پیشرفته باشد تا صنعت خودرو ایران را به دانش فنی روز دنیا متصل کند. البته طبعا با وجود تحریم، پیش بردن چنین پروژهای دشوار است و سرمایهگذاری بسیار کلانی را نیز میطلبد و از همین رو زمانبر خواهد بود. در این مورد، منطقی اما معتقد است که در یک افق ۵ ساله میتوان به فناوری تولید خودروهای خودران دست پیدا کرد. وی میگوید: برای چنین پروژه بزرگی باید در کشور بر سر فناوری نوین خودروسازی اجماع ایجاد و مسوولیت توسعه فناوری خودروهای نسل جدید به گروهی تنفیذ شود و حمایتهای لازم صورت گیرد. دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته تاکید میکند: مطمئنم در صورت توجه ویژه به این حوزه، میتوانیم به سرعت با بقیه کشورهای جهان همگام شویم؛ کشورهای آمریکا، هند و چین روی فناوریهای نوین کار میکنند و بین، چین با سرعت زیادی پیشرفت کرده و اگر غفلت کنیم، ممکن است در آینده چشمباز کنیم و ببینیم اتوبوسهای برقی چینی خیابانهای کشور را تسخیر کردهاند.
منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان کشور آمادگی ورود به مرحله تولید محصولات نوین را دارند، گفت: خودروسازان اتفاقا در این مورد فعالیتهایی نیز انجام دادهاند؛ بهعنوان مثال سایپا همزمان با تولید کوئیک، مدل برقی آن را نیز معرفی کرد؛ بنابراین همین الان کوئیک دو مدل برقی و بنزینی دارد و میتوانیم ادعا کنیم خودروی برقی ساخت داخل داریم. وی ادامه میدهد: ایرانخودرو هم واحدی تشکیل داده که روی اجزا و سیستمهای خودروهای نسل آینده کار میکند و حتی به نمونههایی هم برای طراحی دست یافته است. منطقی با بیان اینکه خودروهای نوین دارای چند نسل هستند، میگوید: نسل صفر این خودروها، مدلهای معمولی هستند؛ با این تفاوت که یکسری امکانات مانند گیربکس اتوماتیک یا کروز کنترل روی آنها نصب شده است. وی میافزاید: نسل بعدی هم خودروهایی هستند که سیستمهای بیشتری دارند و اغلب با دخالت راننده میتوانند در مسیر قرار گیرند. در این خودروها به نوعی سعی شده با استفاده از سیستمهای نوین، از حجم درگیری راننده کاسته شود. وی با بیان اینکه نسل سوم نیز به خودروهای کاملا خودران مربوط میشود، تاکید میکند: در ایران بهطور نسبی بین نسل اول و دوم قرار داریم.
Saeed
۱۵ آبان ۱۳۹۸لامصبا اول سعی کنید یه ماشین بسازید تست ایمنیش تو یورو انکاپ و iihs ، پنج ستاره بشه بعد بیاین ادعای خودروی الکتریکی و خودران کنید?
گاری درست میکنید ، تست ایمنیش یک ستاره هم زیادشه….
بعد به دنبال ماشین های خودران؟؟
لابد میخواین پراید و سمند رو خودران کنید!!!؟؟؟؟
مسعود
۱۵ آبان ۱۳۹۸حساب کن مشکل خودران و جاده و علائم و و و و رو حل کردی تو ایران ، با نیسان های آبیو رانندگان عزیزشون و امثالهم چه میکنی تو جاده ها ؟؟؟ برادر من واجب تر از خودران داشتن تو خیابون داشتن فرهنگ درست رانندگیه ، برید بزرگترین مشکل رو حل کنید
امیر
۱۵ آبان ۱۳۹۸فکر کردم شوخیه خبرش یا حداقل اون چیزی ک فک میکردم نباشه…اما واقعا همچین قصدی دارن!!!!?
سیرک خوبیه…
Abbas
۱۵ آبان ۱۳۹۸ینی جک تر از این متن به عمرم ندیدم،عزیزم همین لگناتو مث آدم بزن ماشین برقی و خودران پیشکش،هزاران میلیارد سرمایه هم حروم نکنین که نهایتش بشه یه کوییک آر با سقف ماتیک زده و دوتا باتری قلمی که تو کنترل تلویزیون میذارن
(منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان کشور آمادگی ورود به مرحله تولید محصولات نوین را دارند؟؟)شما هنو آمادگیه دست کشیدن از پلت فرم ۴۰۵ و پرایدم ندارین که مال قرن گذشتن بعد آمادگی تو این زمینه رو دارین؟؟؟
در کل میخوام بگم ما به نابودی شما راضی تریم تا پیشرفت،خلاص
اتول
۱۵ آبان ۱۳۹۸الان دیگه دوگانه هم نمیتونن تولید کنند، چه برسه به خودران؟!
یک چیزی میگن خر بشنوه تب میکنه!
محسن
۱۵ آبان ۱۳۹۸خدا خودش رحم کنه این نخبه ها برای طراحی صندوق 206 به اندازه طراحی جنگنده اف 35 هزینه کردن برای اینکار احتمالا بودجه 10 سال کشور میپره
Bilbo
۱۵ آبان ۱۳۹۸وقتی اضافه کردن یه صندوق عقب به طراحی ۲۰۶ اس دی ۲۵۰ میلیون دلار خرج رو دست ایرانخودرو میذاره، چرا روتحقیق و توسعه نسل ماشین های آینده وقت نذارن؟ میدونید که….
بی نام
۱۵ آبان ۱۳۹۸متأسفانه ما ملتی هستیم که تو خواب و رؤیا زندگی می کنیم تا واقعیت. از مردم عادی گرفته تا دولتی های کله گنده. هممون فکر می کنیم می خوایم میلیاردر بشیم و دولتمون هم فکر می کنه می تونه جای امریکا و المان و ژاپن و چین رو بگیره. اون هم با شعار نه با عمل.
Elmiraj
۱۵ آبان ۱۳۹۸پدال این چی بود خدایی…..
چرت تر از این تو عمرم نخوندم……
Alireza
۱۵ آبان ۱۳۹۸داداش شما چه حوصله داری رو این حرفا مقاله میدی سنسور دنده عقبو حذف میکنن خودران که پر رادار و دوربینه بسازن جدی میگم خواهشا دیگه روی این حرفای بی پایه یه عده معلوم الحال پدال نباید مقاله بذاره
SS
۱۵ آبان ۱۳۹۸میخواستم یه نظر در مورد این مقاله بنویسم
بعد فهمیدم پدال اینو گذاشته یه ذره بخندیم حال و هوامون عوض شه بی خیال شدم !!!
جناب منطقی سمندی که در دوره شما طراحی شد و قرار بود 4 ستاره ایمنی بگیره 1 ستاره هم نگرفت برگشت هنوز اسباب خنده ما هست نیاز به لطایف جدید نبود ???
Amir.ferrari
۱۵ آبان ۱۳۹۸???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
مهراد
۱۵ آبان ۱۳۹۸تورو خدا اینقدر مارو نخندونید اون از کویک این از این شبهای برره اینقدر خنده دار نبود
Mohammad amin
۱۵ آبان ۱۳۹۸جکی بیش نیست
جت100
۱۵ آبان ۱۳۹۸اخ جون نیسان زامیاد خودران
مرتضی
۱۵ آبان ۱۳۹۸فقط همینو بلدید:باید پیشرفت ایجاد بشه ، باید هوشمند بشه ، باید بومی بشه. هیچوقت هم نمیشه مگه اینکه تحت فشار از یه جایی باشید
الان مثلا قراره پراید خودران داشته باشیم؟ اونم لابد هوش مصنوعیش چینیه وسط اتوبان هنگ میکنه
Alireza
۱۵ آبان ۱۳۹۸اصلا میگیم ی چیز خفن ساختن، وجدانا کی میاد سوارش بشه
امین
۱۵ آبان ۱۳۹۸وای یه اختلاس چندصد میلیونی دیگه. برای تحقیق و توسعه خودران. واسه یه صندوق 250 میلیون. اینکه حداقل 999 میلیون لازمه
samurai
۱۵ آبان ۱۳۹۸ممد جوات اذری جهرمی
هم اذریه هم جهرمیه شمال و جنوبو بهم وصل کرده :))))
F.A
۱۵ آبان ۱۳۹۸درود بر شما
مدیران کشوری که از مونتاژ خودروی های ۳۰-۴۰ پیش کشور کره جنوبی و چین عاجزه و کیفیت فعلی تولیدات ایران به مراتب کمتر از کیفیت تولیدات ۳۰-۴۰ پیش کشورهای مذکور است؛ حالا تصمیم به تولید خودروهای خودران گرفته !؟!؟!!؟!؟!؟!؟ ?
واقعأ باید به این خبر بخندیم و یا گریه کنیم؟!؟!؟!
F.A
۱۵ آبان ۱۳۹۸با احترام اضافه می کنم که
تقریبأ ۷ تا ۱۰ هزار خودروی وارداتی مردم حدود ۲ سال است که در گمرکات ایران و دوبی و عمان در گرما و سرما در حال نابودی هستند و مهمتر اینکه پول (دلار) خودروهای مذکور هم پرداخت شده و مدیران ایران از حل مشکل این خودروها عاجز هستند و اما اینک همین مدیران دائم العمر قصد دارند خودروهای خودران بسازند؟!???
ناصر
۱۷ آبان ۱۳۹۸خودرو سازان با چراغ سبز دولت پدر ملت را در آوردند و شورای رقابت در اصل شورای رفاقت بود .اینها هم از آخور می خورند هم از کاه دان خدا به داد ملت مظلوم و مفلوک برسد
محمد
۲۰ آبان ۱۳۹۸ای کاش میشد این حرفها رو باور کرد در زمانی که تکنولوژی با سرعت برق پیشرفت میکنه متاسفانه صنعت ایران دست یک سری آدم های بیسواد هست که حتی نمی دونن هوش مصنوعی رو چطور نوشته میشه چه برسه بخوان در این زمینه فکر بکنن ای کاش میشد به این چیز ها امید داشت ولی ما هر امیدی داشتیم نقش بر آب شده تا زمانی که نتونیم قطعات مورد نیاز مون در این زمینه که اصلی ترینش GPU هست خودمون بسازیم یا مهمتر تا زمانی که نتونیم باطری مورد نیاز این خودرو ها رو تولید کنیم با این وضعیت تحریم حتی فکر کردن به این موضوع هم دوردست به نظر میرسد چه برسه به تحقیق و توسعه و تولید. این موضوعی نیست که بشه وابسته کشور دیگه بود چون وارد کردن تکنولوژی خودران به معنی دو دستی دادن تمام اطلاعات مهم این صنعت دست خارجی هاست.