بر اساس جدیدترین گزارش انجمن جهانی خودروسازان که به معرفی بزرگترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۱۲ پرداخته است، ایران با تولید ۹۸۹ هزار و ۱۱۰ دستگاه انواع خودرو در جایگاه هجدهم دنیا قرار گرفت که نشان از سقوط ۵ پله ای ما در تولید خودرو نسبت به سال ۲۰۱۱ دارد.
این آمار حاصل تولید در دو بخش سواری و تجاری است که ایران در سال ۲۰۱۲ به نقل از این مرکز، ۸۴۸ هزار دستگاه سواری و ۱۴۱ هزار و ۱۱۰ دستگاه تجاری تولید کرده است. همچنین به صورت تفکیک شده ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر تولید خودروهای سواری در رده هفدهم و از نظر تولید خودروهای تجاری در رده نوزدهم جهان قرار گرفت.
ضمن این که سهم ایران از تولید جهانی خودرو، سال گذشته به حدود ۱/۱ درصد رسید. ایران در قاره آسیا نیز رتبه هشتم بزرگترین خودروسازان را بدست آورد.
این در حالی است که به نسبت سال ۲۰۱۱، کارخانجات داخل با کاهش ۴۰ درصدی تولیدات مواجه شدند. ایران در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب رده سیزدهمی بزرگترین خودروسازان جهان شده بود. کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در ایران در حالی در سال ۲۰۱۲ رخ داد که در همین سال تولید جهانی خودرو با رشد ۵.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ به ۸۴ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۰۹ دستگاه رسید.
اما پس از ایران نگاهی کلی به سایر کشورها می اندازیم. بر اساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان، چین در سال ۲۰۱۲ با تولید ۱۹ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۸۰۸ دستگاه عنوان بزرگترین خودروسازان جهان را بدست آورد. آمریکا و ژاپن نیز به ترتیب با تولید ۱۰ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۸۸۴ دستگاه و ۹ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۷۱۱ دستگاه رده های دوم و سوم را بدست آوردند. همچنین کشورهای آلمان، کره جنوبی، هند، برزیل، مکزیک، تایلند و کانادا نیز از نظر تولید خودرو در سال ۲۰۱۲ رده های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.
سال گذشته مصر با نرخ کاهشی ۳۰.۹ درصد و اوکراین با نرخ کاهشی ۲۷.۱ درصد نیز از این نظر در رده های بعد از ایران قرار گرفتند. این در حالی است که بیشترین رشد تولید خودرو مربوط به کشورهای تایلند، اسلواکی و اندونزی به ترتیب با ۷۰.۳، ۴۰.۷ و ۲۷.۱ درصد بود.
در منطقه خاورمیانه ترکیه با تولید یک میلیون و ۷۲ هزار و ۳۳۹ دستگاه عنوان بزرگترین خودروساز منطقه را به خود اختصاص داد و ایران دوم شد.
با وجود کاهش ۴۰ درصدی تولید، ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر تولید خودرو بالاتر از کشورهایی مانند اسلواکی، آرژانتین، ایتالیا، رومانی، لهستان و مالزی قرار گرفت.
منبع : تین نیوز
میلاد
۱۶ فروردین ۱۳۹۲افرین افرین .
feri
۱۶ فروردین ۱۳۹۲آقای محمدرضا ریاضی بهتر بود بجای تیتر این خبر مینوشتین:
“” ایران در رتبه اول قوطی حلبی سازی دنیا درسال 2012 شد!!! “”
لطفا هرچه سریعتر اصلاح شود…
بانک عکس خودرو (carimage.ir)
۱۶ فروردین ۱۳۹۲دقیقــــــــــــــــــــــــــــــــــا همینطوره
sina
۱۸ فروردین ۱۳۹۲هه هه حتما 18 تا کشور داریم که خودرو میسازه ایرانم بینشون اخریه!!!تازه بدبختیش اینجاست که نمیسازه با کیفیت مضخرفتر خودروهای کشورهای دیگه رو کپی میکنه
ك
۲۰ فروردین ۱۳۹۲اگر دولت اینطوری که میگه واقعا در فکر مردم باشه باید باید باید بعد از چهل پنجاه سال که پشتیبان کارخانه های خودروساز داخلی بوده حالا کمی از خدا بترسه و تعرفه خودرو رو نه کم بلکه صفر کنه تا این خودروسازها بفهمند که تا الان هم بهشون ارفاغ میشده و اینطور از مردم طلبکار نباشند با این اجناس بنجلشون . بابا ما اگر نخواهیم سازنده خودرو در جهان باشیم کی رو باید ببینیم؟؟ همش که نمیشه یک طرفه رفت هرچی مردم مظلومن که نمیشه روی دوششون سوار شد.
مصطفی
۲۹ فروردین ۱۳۹۳چرا به قوطی حلبی توهین می کنی
Dinel
۲۰ فروردین ۱۳۹۲هر چی فکر میکنم خیلی خوب شد که این طوری شد به هر حال دوره بنجل سواری سو ء استفاده از مردم پول اضافی دادن مردم بابت یک مشت ماشین قدیمی از رده خارج شده و بنجل داره به سر می رسه تا کی میتونن خودروساز سالاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
aryamehr
۲۳ فروردین ۱۳۹۲این چیش آفرین داره اگه متنو بخونید رتبه بندی از لحاظ تعداد خودروست واسه همین معیار مناسبی واسه رتبه بندی نیست وقتی کیفیت رضایت مشتری خدمات پس از فروش و… وسط بیاد اون موقع جایگاه کشورا مشخص میشه خودتون فکر کنید ایران بالاتر از ایتالیاست لامبورگینی هم از سمند بالاتره؟؟؟!!!!
محسن آبادان
۱۶ فروردین ۱۳۹۲ما همچنان ایستاده ایم و خواهیم ایستاد و تن به این خفت نمیدهیم که چنین مبالغی برای زباله های متحرک این خودرو ساز ها واریز کنیم مردم ایران تا کی میخواید به حرف زور گوش کنیم تا کی انحصار ؟؟؟؟؟؟؟ تا کی حرف زور؟ آخه تا کی به بهانه حمایت از تولید ملی شیره ملت رو میخوان بکشن بخدا همش دست مردمه فقط نخریم
دبیر انجمن فرغون سازان
۱۷ فروردین ۱۳۹۲تا وقتی من هستم همینه که هست .
yazdan
۱۶ فروردین ۱۳۹۲از لحاظ تولید 18 جهان شده ولی از لحاظ کیفیت چندم هستیم؟؟؟؟؟؟؟
بانک عکس خودرو (carimage.ir)
۱۶ فروردین ۱۳۹۲1800
محسن آبادان
۱۶ فروردین ۱۳۹۲تنها یک خودرو وارداتی به تمام تولیدات این چند سال گذشته ایران ارزش داره
amir
۱۶ فروردین ۱۳۹۲خودرو سازی داخلی با وجود تعرفه 110 درصد واردات خودرو خارجی و …. و بدون هیچ رقیبی در بازار انحصاری داخلی محصولات بنجول و از رده خارج رو به مردم ایران که هیچ حق انتخابی ندارند در بازار انحصاری داخلی میفروشند و مردم ایران هم از روی ناچاری محصولات از رده خارج و بنجول خودروسازی داخلی به چند برابری قیمتی که به عراق و ونزوئلا و …. اشانتیون میدند رو در ایران از روی اجبارخریداری می کنندباید هم تعداد تولیدات محصولات بنجول خودروسازی ایران در جهان و نست به کشوهای دیگه و بازار رقابتی جهانی در جهان بالا باشه
sunmartin
۱۶ فروردین ۱۳۹۲آقا امیر خیلی حال کردم با جملاتت واقعا هم فکریم باید واژه ای جدید برای این عمل شنیع ساخته بشه یاد حکایت ناصر الدین شاه و وزیر اعظم افتادم که ناصرالدین شاه در پی دروغ های شاخدار و غیر منطقی وزیر به او گفت : تو قبح دروغ و رذالت هم شکستی و باید واژه ای جدیدی برای اینکار تو ساخته بشه
Reza
۱۶ فروردین ۱۳۹۲اگه از لحاظ کیفیت بود که اول میشدیم!
milad
۱۶ فروردین ۱۳۹۲لطفا تصحیح کنید:رتبه 18 مونتاژ در جهان.. هنر نکردن چون توی مدت اخیر دیدیم که یک پیچ رو هم خودشون تولید نمیکنن و از کشور دوست و برادر چین وارد میکنن.صادرات هم که وضعشو همه میدونن چطوریه!
amir
۱۶ فروردین ۱۳۹۲مشکل اینجاست که مونتاژ کردن هم بلد نیستند هر روز و ماه و سالی که از مونتاژ کردن یک خودرو در ایران میگذره کیفیت محصول کاهش و قیمت افزایش پیدا میکنه درصورتی که خارج ایران با کذشت زمان کیفیت مونتاژ افزایش و قیمت محصول کاهش پیدا میکنه برای کاری که خودروسازها در ایران انجام میدند کلمه معادلی وجود نداره و باید از فرهنگستان زبان و ادب فارسی درخواست بشه که یک کلمه معادل برای کاری که خودروسازها در ایران انجام میدند پیدا کنند
masoud
۱۶ فروردین ۱۳۹۲تپاندن فکر کنم کلمه خوبی باشه
محسن آبادان
۱۶ فروردین ۱۳۹۲فقط کافیه تعرفه گمرک رو بردارن سال 2013 ببینم چه رتبه ای گیرشون میاد اینا دارن به زور اینارو به ما میندازن به ملتی که حق انتخاب ازشون گرفته شده و به زور باید سوار این زباله ها بشن
sunmartin
۱۶ فروردین ۱۳۹۲با امیر،محسن آبادان،میلاد موافق و هم صدا هستم .بنظر من این آمار تنها جنبه آماری از لحاظ تعداد داره مثلا این فرغون ها و آهن پاره های ویران خودرو . سایه بان که در هیچ نقطه ای از جهان طالب نداره و تولید نمیشه بجز اینجا! حالا اگه درشکه هم تولید میکرد باز هم همین آمار بود استفاده از قالب های کهنه و فرسوده شده بکارگیری نازکترین ورق ها بدلیل قیمت کمتر و به صرفه تر بها ندادن به خودرو های جدید تولید جنون آمیز 2 یا 3 مدل به مدت نیم قرن نبود خلاقیت استفاده نکردن از نیروهای طراح و همکاری نکردن با کشورهای صاحب سبک .این قوم خودرو ساز و دنبا له های اونها تنها به فکر منفعت طلبی بیشتر هستند و گرنه نه تولید مهم است و نه رضایت مشتری ، مصرف کننده چه حقی این وسط داره؟ این تولید آهن پاره در سالیان سال موجب میشه که اگه یه روزی تعرفه ها برداشته بشه واردات و نمایندگی های واقعی خودروهای خارجی وارد بشن ایران به بزرگترین زباله دانی خودروهای 3 تا 6 دهه گذشته تبدیل میشه
بانک عکس خودرو (carimage.ir)
۱۶ فروردین ۱۳۹۲مثلا از همین سمنــــــــــــــــــــــــد فک کنم 43 مدل داده بیرون!!!!!!!
یا پراید 1000 مدل
حتی پکان بار که 7/8 مدل داده بیرون
اشكان
۱۹ فروردین ۱۳۹۲دقیقا
sunmartin
۱۶ فروردین ۱۳۹۲داش مسعود دمت قیییژ میتپانن ناجور
محمدعلی
۱۷ فروردین ۱۳۹۲ساخت هر پراید سه ساعت و هر سمند و پژو هم 5 ساعت
تازه باید اول میشدیم
ولی قطعا تو کشتار ملت عزیز ایران سایپا و ایران خودرو اول شدند تبریک میگم
علیرضا
۱۷ فروردین ۱۳۹۲با سلام و درود خدمت مدیران ارزشی این دو گاری ساز بزرگ و مردم کش این رتبه غرور آفرین رو به همه ی این عزیزان تبریک میگم از خداوند متعال تعطیلی هرچه زودترشون رو خواستارم و امیدوارم روزی برسه که کمیت خودروهاشون عین کیفیتش بچسبه زمین که دیگه تو رویای یه گاری با کیفیت زور الکی نزنن
elliot
۱۷ فروردین ۱۳۹۲با وجود کاهش 40 درصدی تولید، ایران در سال 2012 از نظر تولید خودرو بالاتر از کشورهایی مانند اسلواکی، آرژانتین، ایتالیا، رومانی، لهستان و مالزی قرار گرفت.
———————
باید به جای کاهش مینوشتی با وجود بازار انحصاری
faghir
۱۷ فروردین ۱۳۹۲دوستان یه کم هوش و فکر به خرج بدهید دنیا بیشتر از 18 کشور تولید کننده خودرو نه مونتاز وجود ندارد.
اینها خوب بلدند از نااگاهی سیاسی اقتصادی و فرهنگی عوام استفاده حداکثری ببرند.
یه سر انگشتی کشورهای خودروساز جهان را بشمارید تا دوهزاریتان تکانی بخورد….
یا علی
faghir
۱۷ فروردین ۱۳۹۲زاپن-المان-امریکا-کره -چین-ایران-روس-سوئد-ایتالیا -فرانسه-اسپانیا-هند-برزیل-مکزیک-انگلیس-مالزی-استرالیا-اتریش-هلند—–تولید کننده.—-19کشور
تایلند-کانادا-چک-ترکیه-اندونزی-اسلواکی-ارزانتین-لهستان-بلزیک-تایوان-افریقا جنوبی-مجارستان-ازبکستان-اوکراین-مصر-صربستان-فنلاند—-مونتاز کننده—-18کشور
علیرضا
۱۷ فروردین ۱۳۹۲باید سر و کوبید به دیوار این اخبارا جز جفت پا رفتن تو اعصاب ملت چیز دیگه نداره کدوم صنعت خودرو سازی اسمم کشور باید عوض کنیم بذاریم little china
حسن
۱۷ فروردین ۱۳۹۲متاسفانه اثار زیان بار تحریم ها و برخی محدودیت های بانکی در نقل و انتقال پول در نهایت تاثیر خود را بر بزرگترین صنعت کشور (خودروسازی) گذاشت امیدواریم با در نظر گرفتن تمامیه اولویت ها و اخذ سیاست های منطقی در سطح خرد و کلان کشور به رتبه قابل انتظار که همان ده خودرو ساز برتر جهان می باشد بازگردیم چنانچه مسئولان عزیز با شروع ساله 1392 شعار حماسه اقتصادی و سیاسی را سرمنشا کار خود قرار دهند قطعا تمامی مشکلات و تحریم ها را پشت سر گذاشته و به جایگاه حقیقی خود که حق مردم شریف و انقلابی ما می باشد خواهیم رسید .
ومن ا… توفیق
مهدی
۱۷ فروردین ۱۳۹۲حالت خوبه ؟!!!
اشكان
۱۹ فروردین ۱۳۹۲قیمت های وحشتناک این خودروها بی کیفیت چطور چه موقع میخواهد عادلانه شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میلاد
۲۵ فروردین ۱۳۹۲اصلا ما اگه خودرو داخلی نخوایم کیو باید ببینیم؟به مدت 3 ماه خودرو نخرید اونوقت در این مونتاژ کاری های کثیف و بی رحم بسته میشه.لطفا مردم همه با هم به مدت 3 ماه خودرو نخرید.انوقت مجبورند گمرک خودرو را بردارند مثل تمام کشور های اطرافمون.لطفا اطلاع رسانی کنید.
faghir
۱۷ فروردین ۱۳۹۲فروش خودرو بدون بوق!
اشكان
۱۹ فروردین ۱۳۹۲باعث تاسف است !!!!!!!!!!!!!!!!!!
احسان 16v
۱۷ فروردین ۱۳۹۲تولید آشغال مگه کاری داره ؟
بانک عکس خودرو (carimage.ir)
۱۹ فروردین ۱۳۹۲نه کی گفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
milad
۱۷ فروردین ۱۳۹۲حسن آقا فقط میتونم بگم تو خوبی…با این فکر منجمددر قرن 21!!!!!!!!!!!!!!!!
hosein
۱۷ فروردین ۱۳۹۲شرکت های خودرو سازی دلیر ایران با صادرات خودرو به عراق انتقام هشت سلال دفاع مقدس و شهدای عزیز وگران قدر را از عراق خواهند گرفت و ضربات مهلک جانی و مالی فراوانی به این کشور و مردمش تهمیل خواهند کرد درود بر شما غیور مردان
امین
۱۷ فروردین ۱۳۹۲بابا برین جــعــمــش کنین.
خودتون مسخره اید ما هم دارین مسخره می کنین مقام 18 کیلویی چنده بابا …….
اصلا بگین مقام اولیم ، چیش به ما میرسه ، ما باز هم باید پشت این لگنا بشینیم .
دانیال
۱۸ فروردین ۱۳۹۲فکر شو کن از این مقدار حداقل 60% تولید رو پراید و پیکان بار تشکیل میدن ، اگر یه کشور مثل آمریکا بخواد مثل ایران این آت و آشغالا رو تولید کنه تیراژ تولیدشون از 100 میلیون هم بالاتر میزنه .
اشكان
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ای ول
amin
۱۸ فروردین ۱۳۹۲ای دادبیداد ای خدای بزرگ کمک
Reza
۱۸ فروردین ۱۳۹۲بچه ها حواستون باشه پیدال رو فیلتر نکنن!
mohammad
۱۸ فروردین ۱۳۹۲اهای مردم این خودرو سازها میخوان از شماها سواستفاده کنن شما گول ظاهرشونو نخورید! اینا همشون سواستفاده گرن؟؟ مبادا شماها گول خودروسازها بخورید ها! اصلن کم نیارید! اینا فقط میخوان ماشین هاشنونو به ما ها قالب کنن! جواب اقا رضا : دوست عزیز پیدال نه! کلمه ی درستش پدال هست!
اشكان
۱۹ فروردین ۱۳۹۲بدترین خودرو سازی جهان متاسفانه ایران است پس رتبه تولید مهم نیست
مجيد
۱۹ فروردین ۱۳۹۲انحصار رو از خودرو بردارن اونوقت مشخص میشه چه رتبه ای رو کسب میکنن.
اخه یکی نیست به این … ها بگه دست از سر این ملت بردارین تو رو خدا .
نمیتونین ماشین اسباب بازی بسازین رفتین الت قتاله ساختین ملت رو بکشین؟؟؟
ادعا ادعا ادعا . بس کنین تو رو خدا. هیجدهم نه بگین اولین مردم هم باور میکنن.
بانک عکس خودرو (carimage.ir)
۱۹ فروردین ۱۳۹۲راس میگی.
خداییش دو تا اسب بازی میساختن که سرگرم بشیمو بخندیم
نه اینکه کشته بشیمو گریه کنیم!
.
.
.
.
.
چمیدونم یه فورد کنترلی یا مثلا فراری 458 یا … میساختنو بازی میکردیم!
koenigzegg
۲۰ فروردین ۱۳۹۲ایران در آفتابه سازی رتبه اول رو داره پس حتمآ در خودرو سازی هم رکورد میزنه !!!!!!!!!!!
بهنام
۲۱ فروردین ۱۳۹۲این خبر رو بخانید ببینید چی به جه ماشینهایی به ملت میدن
http://www.niksalehi.com/newspaper/view/043676.php