برای ایرانیها «قیمت خودرو» همواره بحثی چالش برانگیز بوده و طی دو سه سال گذشته نیز داغ تر شده است و حالا که دولت پیشین به پایان رسیده و دولت جدید روی کار آمده، برای خیلیها جالب خواهد بود که بدانند خودروها در این هشت سال چه تغییرات قیمتی را به خود دیدهاند. مقایسه قیمت خودرو از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت دهم تا به امروز، نشان میدهد قیمت خودرو در این هشت سال، بیش از سه برابر رشد کرده است.
تنوع تولید
به اواسط سال ۸۴ برویم و به روزهایی که محمود احمدینژاد از شهرداری تهران راهی ساختمان ریاستجمهوری شده بود. در آن روزها صنعت خودرو ایران تنوع محصول زیادی داشت و بازار پر بود از خودروهایی که برخی از آنها در حال حاضر تنها در مدل دست دوم شان قابل مشاهدهاند و دیگر به تولید نمی رسند. اگر نگاهی به لیست خودروهای داخلی در سال ۸۴ بیندازیم، با نامهایی همچون پراید، پژو ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، سمند، ماکسیما، زانتیا، ورنا و حتی رنو پی کی روبرو میشویم که در این جمع، چهار خودرو آخری هماکنون دیگر به تولید نمیرسند. جداول قیمت این خودروها در سال ۸۴ نشان میدهد که نرخ آنها طی هشت سال گذشته تورمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده است. به عبارت بهتر، قیمت انواع خودروهای داخلی از اواسط سال ۸۴ (آغاز ریاستجمهوری محمود احمدینژاد) تا اواسط سال ۹۲ (پایان ریاستجمهوری احمدینژاد)، دو تا بیش از سه برابر رشد را به خود میبیند.
دلایل رشد قیمت خودرو
نظر کارشناسان
در باب اینکه چرا قیمت خودرو در این هشت سال با چنین شدتی صعود کرده، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح میشود که هر یک در جای خود جای نقد و بررسی دارد. در این بین، چند دلیل عمده برای افزایش قیمت خودرو در دوره هشت ساله ریاستجمهوری محموداحمدینژاد از سوی کارشناسان برشمرده میشود که عبارتند از: «افت شدید تولید»، «اعمال سیاست تثبیت قیمت خودرو»، «بروز مشکلات مالی در صنعت خودرو»، «افزایش نرخ ارز» و «تحریمهای بینالمللی» که از سه تای آخر با نام کلی تر «رشد هزینههای تولید خودرو» یاد میشود. البته کارشناسان در حالت کلی تر نیز معتقدند رشد هزینههای تولید است که سبب شده تیراژ خودروها افت کند و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، قیمتها روندی به شدت صعودی را به خود ببینند.
نظر فعالان صنعت خودرو
اگر پای صحبت فعالان صنعت خودرو بنشینیم، آنها با انتقاد شدید از سیاستهای دولت هشت ساله احمدینژاد، تاکید میکنند که عمده مشکلاتشان ناشی از همین سیاستها به خصوص عدم حمایت مالی، سرچشمه میگیرد. آنها میگویند که دولت در این سالها کمترین تسهیلات مالی را با بیشترین بهرهها در اختیار خودروسازان قرار داده و اگرچه تولید خودرو در سال ۹۰ به اوج خود رسید، اما در نهایت افتی شدید را تجربه کرد و حالا حدود یک سوم آن سال است. خودروسازان البته از افزایش نرخ ارز نیز صحبت به میان آورده و این موضوع را یکی از دلایل رشد هزینههای تولید و در نتیجه بروز مشکل مالی در صنعت خودرو و در پی آن، افت تیراژ میدانند. تحریمهای بینالمللی نیز در جای خود تاثیری غیرقابل انکار بر بالا رفتن هزینه تولید خودرو و پایین آمدن تیراژ جاده مخصوصیها داشته است. تحریمها علاوه بر اینکه سبب شدند خودروسازان بزرگ از ایران بروند و نقل و انتقال پول بسیار سخت و محدود شود، کلی هزینه روی دست خودروسازان گذاشتند چون آنها مجبور بوده و هستند قطعات موردنیاز خود را از طریق واسطهها و با قیمتی بیش از نرخ واقعی تامین کنند.
تغییرات قیمتی طی هشت سال گذشته
در اواسط سال ۸۴، قیمت پراید شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده و حالا که هشت سال گذشته، برای خرید این خودرو باید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول بپردازیم. این یعنی قیمت پراید حدودا دو و نیم برابر شده است، هرچند پراید هنوز هم ارزانترین خودرو داخلی به شمار میرود.
از پراید که بگذریم، پژو ۴۰۵ نیز افزایش قیمتی حدودا ۲/۳ برابری را از سال ۸۴ تا به امروز داشته است. این خودرو در تابستان ۸۴ با قیمتی حدود ۱۲ میلیون تومان به فروش میرسید اما حالا ۲۷ میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس هم که هشت سال پیش نزدیک به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشد، حالا باید برای خریدش ۳۵ میلیون تومان هزینه کرد. با این حساب، قیمت پژوپارس از آغاز دولت احمدینژاد تا پایان دولت او، دو برابر رشد کرده است.
اما از وانت پیکان هم بشنویم؛ خودرویی که بازمانده ای از پیکان به شمار میرود و در مقایسه با سال ۸۴ قیمت آن ۲/۸ برابر افزایش را به خود میبیند. وانت پیکان در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد حال آنکه در تابستان ۸۴ تنها پنج میلیون تومان به فروش میرسید. دیگر وانت معروف در ایران؛ یعنی وانت نیسان آبی هم در این هشت سال رشد قیمت زیادی را تجربه کرده، در حالی که تابستان ۸۴ فقط هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، حالا خودرویی ۲۶ میلیونی به حساب میآید. در واقع قیمت وانت نیسان در دولت محمود احمدینژاد سه برابر شده است.
متورم ترین خودرو
اما به سراغ پژو ۲۰۶ برویم و ببینیم آنها چه تغییرات قیمتی در هشت سال گذشته داشته اند. طبق جداول موجود، مشتریان میتوانستند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را در تابستان ۸۴ با قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان خریداری کنند، اما حالا باید ۳۵ میلیون بدهند تا بتوانند پشت فرمان این خودرو بنشینند. با این حساب، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول هشت سال گذشته سه و نیم برابر شده است. همچنین تیپ ۵ پژو ۲۰۶ نیز که در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد، هشت سال پیش در همین موقع ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسید. با یک حساب سرانگشتی مشخص میشود قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ در دولت احمدینژاد بیش از سه برابر شده است. از سوی دیگر قیمت مدل اتومات پژو ۲۰۶ نیز در این هشت سال ۳/۷ برابر رشد را به خود میبیند که در بین خودروهای مورد بررسی بیشترین تورم را داراست. در واقع ۲۰۶ اتومات را باید متورم ترین خودرو داخلی در دولت محمود احمدینژاد دانست. این محصول در آغازین روزهای دولت نهم قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشت، اما حالا اگر در بازار گیر بیاید، باید ۵۱ میلیون تومان بابت خرید آن هزینه کرد.
پژو ۲۰۶ تا سال ۹۰ جزو پرتیراژترین خودروهای داخلی به شمار میرفت، اما از سال ۹۱ و پس از قطع ارتباط پژو با ایران خودرو، تولید آن به شدت کاهش یافت و قیمتش شدیدا بالا رفت. در حال حاضر ایران خودروییها مشغول تولید مدل به اصطلاح ایرانی ۲۰۶ هستند.
از ۲۰۶ هم رد شویم و نگاهی بیندازیم به تغییرات قیمت سمند. این خودرو را در تابستان سال ۸۴ میشد با قیمتی حدود ۱۳ میلیون تومان خریداری کرد، اما حالا باید ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داد تا سوار مدل LX آن شد. این یعنی قیمت سمند در دولت محمود احمدینژاد بیش از دو برابر شده است.
منبع : روزنامه ی دنیای اقتصاد
feri
۱۴ مرداد ۱۳۹۲مبارک صاحباشون ما پول به آشغال نمی دیم
M3 E92
۱۴ مرداد ۱۳۹۲اگر کاهش کیفیت هم کنارش در نظر بگیریم خیلی بیشتر از اینها رشد داشته………
خیلی ساده لوحانه بود این مطلب…
یه پسل باهوش
۱۴ مرداد ۱۳۹۲اون سالا اگه به یکی می گفتی تو خیابون پورشه دیدم بهت می خندید یا نگران حالت می شد
قشر متوسط پراید پیکان پژو سوار می شدن
اونایی هم که دستشون به دهنشون می رسید زانتیا ماکسیما امثاله
اصلا اون موقع هیوندا ها هم در حد اوانته بود
بعد اروم اروم تویوتا کمری پرادو بعدشم هیوندا
دروغ می گم مگه چندتا تویوتای 2005 تو بازار شما می بینی ؟؟
چیزی که از افزایش قیمت بیشتر منو ناراحت می کنه
اینه که سر یه چهارراه یه مرسدس سی ال اس کنار 15 شونزده تا پراید می ایسته
دیگه چیزی نگم بهتره خودتون در جریان هستید…
همه بخونید و لایک کنید...................
۱۴ مرداد ۱۳۹۲……………..(همه بخونید)…………..
مقصر اصلی فقط پدال که اجازه میده هرکی بیاد و نظر بده……………….
وقتی من اون حرف و کلمات اون […] دیدم…………….
فقط خدا خدا میکردم که زودتر یکی بیاد پاکش کنه……………..
ممونم هستک که سریع رسیدگی کردی……………..
همه لایک کنید تا سایت پدال اجازه (ثبت نام و ورود )داشته باشه تا هر کسی به راحتی نیاد و الفاظ زشت به کار ببره……………
درضمن من یکی از کاربرهای اصلی هستم فقط اسم خودم تغییر دادم…………….
پدال این کارو بکن……………….
مهیار
۱۵ مرداد ۱۳۹۲من تقریبا هر روز توی قسمت فروش سایت ایران خودرو میرم الان مدت تقریبا طولانی بود که ایران خودرو پیش فروش قطعی داشت اما امروز تمام پیش فروش های خود رو قطع کرده(بجز وانت پیکان) و پیش فروش(نه به صورت قطعی) میکند سوالی که برام مطرح شد این که مگه میشه همه ی ماشین ها هم زمان با هم تموم بشن ؟
nima
۱۴ مرداد ۱۳۹۲یادش بخیر . سال 84 ما یه 405 صفر موتور فرانسه گرفته بودیم به قیمت 9 میلیون . یادم میاد اون موقع ها پرادو تازه وارد ایرا ن شده بود قیمتش 40 میلیون بود و اگه جانباز بودی به قیمت 10 یا 15 میلیون یه پرادو صفر میخریدی .
مهیار
۱۵ مرداد ۱۳۹۲ما 405 مدل 83 داشتیم موتورش 1800 ایرانی بود چطور مدل 84 فرانسوی ؟
اسکالید
۱۹ مرداد ۱۳۹۲سال 84 پژو 405 موتور فرانسه ؟
عقل کل اگه سال 84 موتور فرانسه بود چطوری توی سال 83 ایران خودرو اونقدر افتضاح به بار آورد و اون همه پژو 405 آتیش گرفت؟
HASSANBMW
۱۴ مرداد ۱۳۹۲تازه این روند افزایش قیمت برای ماشینای داخلی اینقدر بوده!!!
ماشینای واردات که 5یا 6برابر شده،امثال پرادو و …
علیرضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۲با تشکر از تازه تر کردن داغ دلمون اما پژو پارس اونموقع 15ملیون و پونصد بود 206 اتوماتیکم 15ملیون و ششصد ماکسیما 30 ملیون بود
حسین
۱۴ مرداد ۱۳۹۲خوش به حال 8 سال پیش
فورد شلبی
۱۴ مرداد ۱۳۹۲دمش گرم ،دمش گرم
قیمت پراید و با هیوندا یکی کرد
حسین
۱۴ مرداد ۱۳۹۲کاشکی حقوق ها رو هم می نوشتید!
مثل حقوق معلمان و کارگران و…
ali
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ماسال 82 ،یه دونه پژو 405 گرفتیم ، 11 میلیون، الان 13 مشتری داره..
بعد از این همه سال استفاده…. واقعا جای خنده ، که هیچی گریه داره…
رهام
۱۴ مرداد ۱۳۹۲با توجه به اینکه مثلا 206 موتور و اکثر قطعاتش سال 84 فرانسوی بود حالا نمیدونم(هند،چین شایدم افغانستان) و کیفیت خودروها آشغال شده باید گفت خودروها 10 برابر گران شدند.
ali
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ماسال 82 ،یه دونه پژو 405 گرفتیم ، 11 میلیون، الان 13 مشتری داره..
بعد از این همه سال استفاده…. واقعا جای خنده ، که هیچی گریه داره.
رضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۲به به ببین آقای احمدی نژاد تو این سال ها چه کرده!!!
به نظر من هیچ دورانی مثل ریاست جمهوری آقای خاتمی نمیشه…
واقعا همه چیز یه تثبیت قیمت داشت نه مثل الان شب می خوابی صبح میبینی همه چی دو برابر شده…
امیدوارم دولت آقای روحانی بتونه از زیر سلطه ی این خودروسازهای کثیف بیرون بیاد…
esi
۱۴ مرداد ۱۳۹۲خاتمی!!!!!
جک گفتی کلی خندیدیم
رضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ببین آقا پسر من نمیدونم شما چند سالته ولی سن من اونقدر قد میده که زمان رفسنجانی و خاتمی رو یادم بیاد…
اون زمان پراید سوار شدن آرزو نبود…
اون زمان گوشت و مرغ خوردن آرزو نبود…
اون زمان…لا اله الا الله…
من یه جوون 23 ساله ام.دارم درس می خونم و تو یه مغازه ی تعمیرات کامپیوتر هم کار می کنم…
ولی نمی دونم چه جوری آینده ی خودم رو بسازم…
اصلا می تونم آینده ای داشته باشم؟؟!!
ولی باید به آقای روحانی امیدوار بود
یه پسل باهوش
۱۴ مرداد ۱۳۹۲من که جرئت ندارم چیزی بگم
ولی ایشالله روحانی ایران رو بر می گردونه به اون سالهای اوج و شکوفایی
زنده باد روحانی (:
hamed
۱۴ مرداد ۱۳۹۲کاش حقیقتو مینوشتید و قیمت رو در ابتدای سال 91 یا انتهای سال90 رو مینوشتید بعد از اون قیمت سال 92 رو میذاشتید و مردم خودشون قضاوت میکردن که علت چیه این کار شما یعنی سیاه نمایی و دروغ گویی
AMIN
۱۴ مرداد ۱۳۹۲به این جمله توجه کنید:
آنها میگویند که دولت در این سالها کمترین تسهیلات مالی را با بیشترین بهرهها در اختیار خودروسازان قرار داده و اگرچه تولید خودرو در سال 90 به اوج خود رسید، اما در نهایت افتی شدید را تجربه کرد و حالا حدود یک سوم آن سال است…
خوب به نظر من باید وام هم نمیداد تا در این دو کارخانه تخته میشد(مثلا قبلش چه تنوع خودرویی بود؟ چه تکنولوژی اضافه شده بود؟)حتی پیکانم فقط یه رنگ داشت… اگه هم شیشه مات بود میشد مدل فول… خنده داره
بحث این هشت سال نیست یا تقصیر این دولت نیست(بهتر تقصیر رو گردن یه نفر نندازیم و اینکه مابقی رو مبرا بدونیم چون با رفتن این شخص بقیه که نفعی دارند به کار خودشون با خیال راحت ادامه میدن(اونایی که حسابی منفعت دارند))…
یکی از مهمترین علت های افزایش قیمت همین تحریم هاست که همه هم شاهدش هستند…
سال 88 پراید دوگانه سوز بود هشت و نیم میلیون تومان… که البته نسبت به 4 سال قبلش که حدود 7 تومن بود کپسول گاز روش اضافه شده بود پس افزایش قیمت تا اون موقع مشکلی نبود… ولی طی این دوساله که قیمت ها نجومی شدن که علتش کاملا مشخصه…
چون تولید خودرو نسبت به سال 84 تقریبا سه برابر شده بود… پس چرا همون موقع ایران خودرو و سایپا اعتراضی نسبت به وام ها نکردند؟ واینجور تولید بالا ادامه داشت؟ اونموقع نفعش خوب بود، نه؟؟؟؟
یه پسل باهوش
۱۴ مرداد ۱۳۹۲اقای عزیز درد ما اینه که لیفانی که ماشیناشو الان تو ایران تا 70 تومن می خرن تا 6 سال پیش موتور دوچرخه می ساخت ما می خوایم بدونیم تو این مدت جدا از افزایش قیمت که اصلا همش هم تقصیر امریکاس
به غیر از تیبا خودروی دیگه ای هم تولید شد ؟؟؟؟
(رانا که همون 206 )
سینا
۱۵ مرداد ۱۳۹۲جناب پسل باهوش خوبه بدونی ، تیبا هم از یک ماشین چینی که شرکت چری تولید میکنه،کپی شده…
برو سایت شرکت چری ، اینم آدرسش:
حامد
۱۵ مرداد ۱۳۹۲تیبا هم که زیمنسه
اسکالید
۱۹ مرداد ۱۳۹۲تیبا هم ماله خودمون نیست دوسته من ، پلت فرمش ماله پرایده که تقویت شده موتورشم ماله پرایده با کمی افزایش حجم، طراحیش هم ماله پنین فارینا ایتالیا است که توی مجله ماشین نوشته بود به دلیل کمبود بودجه ای که سایپا در اختیار پنین فارینا گذاشته بود و محدودیت شاسی ماشین ،طراحیش این طور شده ، یعنی شده مثل پشه کوره ، مثلا سایپا به پنین فارینا گفته : لطفا اندازه 10000 دلار واسه ما طراحی کنید ، انگار که رفتند از بقالی تخمه بخرند
x-master
۱۴ مرداد ۱۳۹۲موافق با دولت نهم لایک مخالف دیسلایک
(الان مسیح میاد دیسلایک میده)
x-master
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ببخشید مسیح میاد لایک میده
بدرام
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ببخشید روحانی ام نمیتونه کاری انجام بده وضع همینه
احمد
۱۵ مرداد ۱۳۹۲روحانی، اگه بزارن کار کنه، وضع خیلی بهتر میشه..
زمانی که خاتمی بود که اولین خودروی ملی. تولیدشده بود …..
اقا سیاسی نشه بیان ما رو بگیرن.
حرفام زیاد امیخته به سیاست نبود……..
AMIR1992
۱۴ مرداد ۱۳۹۲دکتر دستشو گرفته بالا یعنی قیمت ها هنوز بالاتر میره.
★★ــــــیّدعلی ذوالفقاری★★
۱۴ مرداد ۱۳۹۲رئیس جمهور بایستی یک مهندس باشد. با یک هندسه ی صحیح کارها را جلو ببرد. دنیا مدیون مهندس هاست. تیغ بیستوری یک جراح ساخت یک مهندس است. دیزاین یک خودرو کار یک مهندس است. دیوایس هایی نظیر تلفن همراه،خروجی فکر یک مهندس است و الی آخر.
خداوند خودش یک مهندس است.
فردید
۱۴ مرداد ۱۳۹۲این هم خودش یک نوع انقلاب است. بالاخره تزِ مائو هم چنان دارد تجربه می شود: انقلابِ مداوم…
بدرام
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻣﯽﺷﻪ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﮕﻨﺪ ﭼﻨﺪ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ
ali
۱۴ مرداد ۱۳۹۲بابای من ماهی 1.5 میگیره..
ماهی 1.5 هم از مستعجرامون میگیریم……..
میشه ماهی سه تومن……..
ما خانواده ای 6 نفره هستیم……..
میلان
۱۹ مرداد ۱۳۹۲بابای من آدم زخمتکشیه و متوسط ماهی 5.5 الی 6.5 میگیره ، بابام مزدا داره منم پرشیا دارم که اسپرتش کردم ، به شدت عشق ماشینم ولی چون شهرمون کوچیکه بابام اجازه نداد اون زمان که مزدا3 و مگان 27 تومن بود پرشیا را عوض کنم، چون اینجا ماشین خیلی توی چشم میره اگه یکی پرادو یا …. سوار بشه میگن یا قاچاق فروشه یا رشوه بگیر، خدایا یادش بخیر جنسیس کوپه 55 تومن بود آخ خدا ، الان دارم التماسش میکنم که یه مگان بخره ولی نمیخره
احسان
۱۴ مرداد ۱۳۹۲کاش مقایسه ای از درامدها رو توی این 8 سال هم بذارید تا نشون بدی چطوری طبقه متوسط جامعه نابود شد
حامد
۱۵ مرداد ۱۳۹۲طبقه متوسط چیه بابا. میلیاردر ها به زانو در اومدن
بدرام
۱۴ مرداد ۱۳۹۲والا ما از هرکس میبرسیم درامدشون خوبه
ali
۱۴ مرداد ۱۳۹۲پس چی….
هه هه هه …..
حمید
۱۴ مرداد ۱۳۹۲به امید پیروزی…
x-master
۱۴ مرداد ۱۳۹۲دوستان نمیدونم به چی این مملکت می نازید.
شاید الان منفی بارونم کنید ولی من از زمانی که خودمو یادمه نه از ایران خوشم میومد نه از گذشته ی ایران که نمیدونم بزرگترین کشور دنیا بوده و…
من از کشوری که زندگی میکنم راضی نیستم من در کشوریم که برادر چشم دیدن برادرو نداره و پسر به پدرش میگه چرا نمی میری ارثتو تقسیم کنیم.
هرکی به هر کس یا چیزی از ایران چه الان چه 2000 ساال پیش بنازه بنظر من مشکل داره و الکی خوشه
یه پسل باهوش
۱۴ مرداد ۱۳۹۲نه داداش ما تحت هیچ شرایطی از اینجا بیزار نمی شیم
اگه هم داد بیداد می کنیم چون می خوایم اصلاح بشه نه اینکه نابود بشه
این مردونگی نیس که با بدبخت کردن یه عده بریم اونور اپ زندگی کنیم
بعد چن سالم برگردیم یه مشت ادم شریف رو تحقیر کنیم
من یه گرافیستم و تا جایی که سوادم اجازه بده واسه اصلاح شدن ایران تلاش می کنم
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۱۵ مرداد ۱۳۹۲درود.به همه چیزش مینازم.به ایرانم.به شاعراش که تمام کتابهاشون داره تو کشور های دیگه که تو داری سنگشو به سینه میزنی داره تدریس میشه.به معماراش.به دکتر هاش.
به خاکش که حاصل خیز ترین خاک دنیاست.به موقعیت جغرافیاییش که هیچ کشوری این موقعیت رو نداره.به کوروش.به منشور حقوق بشرش که شهره ی عالم و ادمه.به خیلی چیز ها……………………………………….. نیا این جا بحث و عوض کن.تو با این مملکت و مرز وبوم مشکل نداری.تو با وجود زیادیه خودت مشکل داری.تو هیچ وقت از خودت خوشت نیومده.تو هنوز خودتو نشناختی.چطور میتونی ایران رو بشناسی.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شاید من و خیلی ها با این دولت یا حکومت ابمون تو جیبمون نره.ولی حاضر نیستم که یک اجنبی به خودش اجازه بده به کشور من چپ نگاه کنه.
((( دوباره میسازمت وطن حتی با استخوان خویش )))
نا بلدی و بی لیاقتی مدیران رو به پای کشور عزیزمون نذار.
V12
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۱۵ مرداد ۱۳۹۲اصلاح میکنم:
تو یه جوب نره.
V12
ماهان
۱۴ مرداد ۱۳۹۲ببین چی شده که ملت میخوان برگردیم به 8 سال پیش..
اسکالید
۱۹ مرداد ۱۳۹۲خب الان که آرزو داریم آقای روحانی کشور را برگردونه به شرایط 8 ساله پیش، یعنی بازم 8 سال به عقب افتادگی های گذشته اضافه شد که حدودا میشه :
100+8= 108 سال ، خب چیز مهمی نیست، 108 سال که چیزی نیست ها مسیح جون ؟؟؟
aryamehr
۱۴ مرداد ۱۳۹۲خدا کنه درست شه همه چی من که امیدی ندارم چیزی درست شه اولش که احمدی اومد هم همه اینو میگفتن تا کی سادگی امید کاذب
نوید
۱۴ مرداد ۱۳۹۲کیا پاین از ایران فرار کنیم؟
نخود آش
۱۵ مرداد ۱۳۹۲سلام وخسته نباشید خدمت پدالیهای عزیز
میگم یه جوری حرف میزنید که دارم میترسم. دوستان نور امیدی ندیدم (البته هنوز) ولی لااقل شما امید بدین. آیه یاس نخونین. اینقدر نگین گرونی کم نمیشه زیاد هم میشه…
در ضمن دو نفر تازه وارد به اسم های esi و hamed اومدن که یا مثل مسیح اند یا خودش.
با تشکر از دوستای خوبم. پدالی های گل
روشن فکر
۱۵ مرداد ۱۳۹۲طرف دانشگاه پیام نور انار آباد رشته غیر حضوری مهندسی آب و خاک با ۲ ترم مشروطی و ۱ترم نامه از شورای آموزشی وپیش نماز محله شون داره درس میخونه بعد میگه این مملکت جای موندن نیست قدر ما رو نمی دونن باید از اینجا بریم .
مشکل مملکت ما فرار مغز ها نیست موندن بی مغز هایی مثل شماست ( … ) !!!
فکر نکنم شما در حدی باشی و سوادش رو داشته باشی که راجع به تاریخچه ۲۰۰۰ ساله ایران و عقاید مردش نظر بدی
اگر میتونی بیا آبادش کن
حامد
۱۶ مرداد ۱۳۹۲ببخشیدا ولی همین رشته ای که شما گفتی تو اروپا سر آخر به اندازه قشر متوسط ما در آمد داره و فولکس واگن سوار میشه.تازه اینجا هم بی سواد نیست کسی. اگر هم شما سواد داری به نظرت میتونی با درآمد خودت که از تحصیل به دست آوردی یه تویوتا بخری؟ یا سر آخر مثل همه به پراید قانعی؟ ببینیم و تعریف کنیم
Edi♪♫
۱۵ مرداد ۱۳۹۲اون ماشینی که احمدی نژاد داره سوار میشه چیه بی هویته!!!
405 که پرشیا شده
جلال
۱۵ مرداد ۱۳۹۲با اینکه وضع مردم خرابتر شد ولی تو خیابونها خیلی راحت میشه ماشینهای یک میلیاردی دید
خیلیها تو این گرونیها سود ها کلان بردن