رپورتاژ: برلیانس از خودروسازان مطرح چینی است که سابقه همکاری با کمپانیهایی چون بیامدبلیو، پورشه، ایتال دیزاین و پنین فارینا را دارد. محصولات برلیانس را اولین بار سایپا در سال ۹۳ وارد ایران کرد و سپس در سال ۹۴ خط مونتاژ آنها در پارس خودرو ایجاد شد. H330 اولین مدل از برلیانس بود که وارد ایران شد و پس از موفقیتش در بازار کشور، سایپا مدل H320 را نیز به لیست وارداتیهای برلیانس اضافه کرد. این اتومبیل همچنین اولین خودروی مونتاژ شده از برلیانس در پارسخودرو بود.
چرا برلیانس کارش گرفت؟
مدلهای سری H برلیانس از تولیدات اقتصادی این کمپانی بودند که مصرفکنندگان قشر متوسط چین و روسیه و کشورهای آفریقایی را هدف قرار میدادند. همین حقیقت موجب موفقیت برلیانس در ایران با بحرانهای همیشگی اقتصادی شد. رانندگان ایرانی بعد از سالها که انتخابی غیر از تولیدات تکراری و خستهکننده سگمنت اقتصادی داخلی نداشتند و همچنین ناتوان از خرید مدلهای جدید و روز جهان به دلیل گرانی آنها بودند، یکباره با محصولاتی متنوع و در عینحال مقرون به صرفه مواجه شدند. خودروهایی که شاید در سطح تولیدات اروپایی و ژاپنی و کرهای نبودند، اما از طراحیهایی مدرنتر و امکانات ویژهتر برخوردار بودند. برلیانس H320 از H330 موفقتر هم بود. چرا که H320 مدل هاچبک سدان H330 است. هاچبکها همواره در ایران مورد استقبال واقع میشوند و تقریبا مشتریان دائمی بین جوانان دارند؛ هرچه ظاهرشان اسپرتتر، طرافدارانشان در میان جوانان بیشتر. البته بانوان نیز از مشتریان خوب هاچبکها در ایران به شمار میروند.
با دقت بر اینکه برلیانس H320 تقریبا در هیچ زمینهای با برادرش اختلافی ندارد به جز طراحی بدنه، میتوان دریافت که دلیل اصلی استقبال بیشتر از آن همین چهره جذابترش بوده است. طراحی ظاهری این خودرو به خصوص در بخش عقب بسیار اصولی و متناسب است و تمام جذابیتها و آیتمهای لازم یک هاچبک جوانپسند را دارد. البته طراحان H320 سعی کردهاند که علاوه بر تبدیل اچ۳۳۰ به یک هاچبک جذاب ظاهری اسپرتتر نیز به آن بدهند.
علاوه بر این برلیانس H320 با یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپه وارد کشور شد، ولی به دلیل نارضایتیهای مشتریان از قدرت این موتور، پارسخودرو موتوری ۱.۶ لیتری در قلب اچ۳۲۰ جایگزین کرد تا مشکلاتی که مشتریان این محصول با آن مواجه بودند، برطرف شود. شاید همین احترام به نظر مصرفکننده از سوی پارسخودرو نیز یکی دیگر از دلایل موفقیت H320 در ایران باشد.
دلیل دیگر اینکه این هاچبک اقتصادی هم مانند دیگر محصولات برلیانس در ایران با دو گیربکس دندهای و اتوماتیک عرضه میشود. یعنی حق انتخاب بیشتری را با نوسان قیمتی در اختیار مشتری قرار میدهد. گیربکسها در مدلهای دستی ۵ سرعته و در مدلهای اتومات ۴ سرعته هستند. موتور ۱.۵ لیتری برلیانس H320 توان تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت را دارد. سقف سرعتش ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صدش ۱۳ ثانیه ثبت شده است. اما آنچه به محبوبیت این خودرو میافزاید، مصرف سوخت آن در کنار این خصوصیات فنی است. این خودرو ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف دارد.
قیمت برلیانس H320 در ایران
برلیانس H320 از خودروهای موفق بازار ایران محسوب میشود. این خودرو در میان هاچبکهای شناخته شده رقیب مانند پژو ۲۰۶، توانست فروش خوبی برای خودش دست و پا کند. یکی از عوامل این موفقیت قیمتگذاری مناسب سایپا و پارسخودرو بود. برلیانس H320 در بدو ورود خودرویی با طراحی روز و جذاب بود که همقیمت خودروهای داخلی عرضه شد. شاید بتوان گفت در آن زمان خودرویی با قیمت مدلهای اتوماتیک H320 و خصوصیات آن در بازار کشور یافت نمیشد. قیمت خودروی H320 در سال ۹۴ حدود ۴۲ میلیون بود که اختلافش با رقبای داخلی کمتر از ۱۰ میلیون میشد. این قیمت تقریبا تا سال ۹۷ ثابت ماند؛ که یکی دیگر از دلایل استقبال از خودرو محسوب میشد. اما در سال ۹۷، قیمت اچ۳۲۰ هم تحت تأثیر افزایش قیمت ارز قرار گرفت. در حال حاضر (اسفند ۹۸) قیمت برلیانس H320 در بازار ایران حدود ۱۷۰ تا ۱۹۰ میلیون برای مدلهای صفر دندهای و اتوماتیک و۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون برای مدلهای کارکرده تخمین زده میشود که با مقایسه با رقبایش در بازار همچنان مقرون به صرفهتر به نظر میآید.
علی
۲۴ خرداد ۱۳۹۹مرسی که بخش نظرات را باز گذاشتید
Soli
۲۴ خرداد ۱۳۹۹چقد سقف انتظاراتت کوتاهه
Zonda R
۲۴ خرداد ۱۳۹۹برلیانس رو باید بدون تعصب نگاه کرد
مدل 320 بشدت خودروی خشکی هست
فضای محدود صندلی عقب
صندوق کوچیک
کولر معمولی
چراغهایی با تکنولوژی قدیمی
(ولی با خودروهای وطنی قابل قیاس نیست چون خودرچی سال 2014 هست و 16 سال از جدیدترین خودروی وطنی تکنولوژیش بروز تره)
استهلاک متوسط
موتور گیربکس هماهنگی مناسبی داره
ارگونومی خوبی داره
امکانات کاربردی داره
بازار مناسب دست دوم
من تجربه موتور 1500 cc رو دارم ولی میگن 1650 شتاب بهتری داره
در کل بنظر شخصیم حداقل اینه چینیه رقیبش فک میکنم 207(206+) یه دورگه ی برزیلی چینی مونتاژ ایران با مارک پژو که صدای فنش گوش ادمو کر میکنه
در حدش نیست چون پلت فرمش برای 2 دهه پیشه
بهراد
۲۴ خرداد ۱۳۹۹بازار لوازم یدکیش چطوره؟ گرونه یا همه جا میشه پیداش کرد؟
ممد ژانگولر
۲۴ خرداد ۱۳۹۹داداشم
لوازم یدکی کجا بود
نوکدماقتودیدی لوازم یدکیشو دیدو
خودت باید بشینی گوشه خونه با پرینت ۳ بعدی تولید کنی
GT
۲۴ خرداد ۱۳۹۹آقا فقط نوبتی فحش بدید
فقط سری۳
۲۴ خرداد ۱۳۹۹واقعا به نسبت قیمت ماشین خوبی هست .از منتاژیهای داخلی دیگه خیلی بهتره
Farzad
۲۴ خرداد ۱۳۹۹قیمتش کجا مناسبه ؟
فقط سری۳
۲۴ خرداد ۱۳۹۹باقیمت ۲۰۷ مقایسه بشه میبینی که ارزونتر هست وبهتر
ارش
۲۴ خرداد ۱۳۹۹یه ماشین آشغال با هندلینگ ضعیف و کیفیت پایین کابین و سواری خشک و قیمت خنده دار ۲۰۰ میلیون و پرفورمنس ضعیف تر از ۲۰۶ تیپ ۵.
ساسان
۲۴ خرداد ۱۳۹۹پرفورمنس 206؟!!!!!!!!!! تا خود درب وردی شمار12 ایران خودرو!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هیچی نداره حداقل ظاهر کسل کننده خودروهای داخلی رو هم نداره و کمی به روزتره.من این خودرو رو سوارشدم همرده های دیگرشم تست کردم. واتفاقا” به علت مرکز ثقل پایینش هندلینگ بسیار خوبی سرپیچ داره…فرمان پذیریشم خوبه.
از قدرت کم موتور و وزن زیاد رنج میبره…عرض خودرو چندسانت از سمند بیشتره و کمی در کوچه های تنگ ازیت کنندست..نقطه کور زیادی داره وقتی دنده عقب میگیرید دید عقب بسیار کمه…
در مصافتهای طولانی بسیار راحته…محل قرارگیری دسته دنده بسیاردرست وهمراستا وبا نگهدارنده دستتونه که این موجب میشه موقع تعویض دنده حس خوبی بهتون دست میده.
سیستم صوتی و تهویه مطبوع خوبی داره.
سینا BMW
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ماشین نسبتا ضعیفیه ولی بد هم نیست، برای کسایی که سانروف و صفحه نمایش دوست دارن خوبه، البته تعدادشون هم خیلی زیاده?? ظاهرش از عقب هم کپی شدست، نمی دونم چرا چراغ جلوش شبیه تیباست، ولی در کل زیاد بد نبود
۲۰۶ هم خودش خوبه مخصوصا از نظر سرعت و موتور ولی قدیمیه، ولی از اونجا که ما کلا از بهترین و جدید تریت ماشینی که ساختیم یه نسل گذشته? زیاد قدیمی حساب نمی شه
Genius
۲۴ خرداد ۱۳۹۹206 تیپ 5 قبل 90 اگه باشه قطعا برلیانس چینی زپرتی جلوش حرفی برای گفتن نداره اما اما اما اگر امروز بخوام 206های ایرانیزه فاقد مالتی پلکس 90 به بعد رو بخرم یقینا به خرید برلیانس 320 فکر میکنم چون جفتشون چینی هستن و کیفیت مونتاژ پارس خودرو نسبت به ایران ناسیونال بشدت بالاتره
آریا ماشین
۲۴ خرداد ۱۳۹۹۲۰۰ میلیون تومان
قبلا با این پول میشد توسان و اسپورتیج خرید حالا باید بدی به برلیاااااانس h320
خدایا عذابات تموم نشد؟
pooriya.bmw.germany
۲۴ خرداد ۱۳۹۹لاشه ۲۰۶ به صدتا از این چینی ها نمیدم
الان با خواندن کامنت ها فرق ماشین باز با بقیه مشخص میشه
کسی که کمتر اطلاعاتی از ماشین و رانندگی داشته باشه میدونه که چی ماشین و کدوم اسباب بازی
اینایی که میگن برلیانس بهتره کارشون نداشته باشین مدارس تعطیله تو سایت ها و فضاهای مجازی ولوو هستن
۲۰۶ واسه صد سال پیش هم که باشه این ات آشغال های چینی تا صد سال دیگه به پاش نمیرسه
OMID
۲۴ خرداد ۱۳۹۹دلال ها با همین حرفهای الکی پدرمون و درآوردن
کسی با علاقه به 206 ماشین باز نمیشه:)
قبول دارم از خیلی از اشغال های داخلی دیگه بهتره ولی بازم آشغاله
مخصوصا با گیریکسش مشکل داشتم من
پدرمو دروارد هر روز باهاش مشکل داشتم شایدم شانس من بوده
محمد
۲۵ خرداد ۱۳۹۹یه تیپ شش مدل ۸۳ دارم،با 320،000 تا کارکرد هر موقع بگید با برلیانس شرطی درگ میگذارم?این از بحث کیفیت.
از لحاظ آپشن هم بخواید بگید، 207 پانوراما که تا دو ماه دیگه میاد تو بازار بهتر هست،ضمنا همه قطعات 206 و 207 گیر میاد اما این هیچیش گیر نمیاد.
OMID
۲۵ خرداد ۱۳۹۹همینایی که هی میگن نخرید نخرید و ماشین داخلی لگنه و این حرفا الان هی میان از ۲۰۶ تعریف میکنن
این آشغالا تعریف ندارن
عزیز یا اشغاله یاخوبه دیگه کدومش؟