رپورتاژ: شرکت تویوتا ۳۶ مدل خودرو تولید میکند. بعضی از آنها سدان، برخی شاسی بلند یا کراسآور، مینیون، کامیون و برقی یا هیبریدی هستند. از این تعداد ۲۱ مدل وارد ایران میشود اما خوشبختانه انتخابهای نمایندگی ایرتویا برای واردات، جزء بهترینهای شرکت تویوتا بوده است.
تویوتا لندکروزر گرانترین وسیله نقله موجود این شرکت است که ۸۵ هزار دلار فروخته میشود. اگر نام این خودرو را در سایت دیوار جستجو کنیم خواهیم دید که قیمت آن کمتر از یک میلیارد تومان نیست.
این برند ژاپنی به خودروی مورد علاقه آمریکاییها هم تبدیل شده برای همین سهم بزرگی از تولیدات تویوتا در آمریکا تولید میشود. بر اساس امتیازدهی مخاطبان یک سایت آمریکایی تویوتا لندکروزر از نظر امنیت و راحتی در جایگاه دوم محصولات تویوتا قرار دارد. از سال ۲۰۱۳ موتور لندکروزر به یک موتور سه لیتری تبدیل شد. این خودرو در آخرین سری خود، یعنی لندکروزر هریتیج یک موتور ۵.۷ لیتری دارد که به مناسبت جشن ۶۰ سالگی تولید خودرو به بازار قرار است عرضه شود. مدلهایی که در ایران فروخته میشوند مربوط به قبل از سال ۲۰۱۳ هستند.
در بررسی ANCap تویوتا اگرچه با پنج ستاره ایمنی سربلند بیرون آمد اما هنگام تصادفهای شدید از روبرو ریسک آسیب دیدن پای راننده و سرنشسن راننده وجود دارد. از سوی دیگر هنگام تصادف درها خود به خود باز نمیشوند و از کنارهها هم هیچ خطری راننده را تهدید نمیکند.
با وجود وزن سنگین این خودرو، قابلیت راندن ۱۰۰ کیلومتر در ۹ ثانیه را دارد و البته در این مسافت ۱۳ لیتر بنزین میسوزاند که در مقایسه با شاسی بلندهای دیگر معقول است اما تقریبا دوبرابر سدانهای تویوتاست. ناگفته نماند که به خاطر مصرف بالای بنزین، باک آن ۱۳۸ لیتر ظرفیت دارد.
تویوتا لندکروزر یک خودرو هشت نفره و مناسب زندگی خانوادگی است. گیربکس آن از مدل پنج سرعته اتوماتیک بوده. این خودروی شناخته شده به دلیل باز بودن مرزهای کشور برای واردات تویوتا شاسی بلند به خوبی بین ایرانیان فرصت شناخته شدن پیدا کرده است. همچنین این خودرو با هیکل درشتش بیشتر مناسب سفرهای بیرون از شهر و توان و قدرتش برای آفرودسواری بسیار راضی کننده است. طوری که امکان بالا و پایین رفتن از کوهستانهای تند و تیز، تپههای شن و رودخانه کم عمق را فراهم میکند. شاید به همین دلیل است که چند سال پیش لندکروز به خودروی پرفروش قطر تبدیل شد.
البته نباید فراموش شود که این خودروی گران قیمت، لوازم یدکی گرانی هم دارد. برای مثال در دیوار یک کفپوش عقب آن را به قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش گذاشتهاند.
لندکروز از نسل دوم پا به ایران گذاشت و تا نسل سیزدهم آن وارد ایران شد. نسل هشتم نسبت به نسل هفتم تغییراتی را در سپر جلو تجربه کرد. آخرین نسلی از تویوتا لندکروزر که به طور گسترده در بازار ایران عرضه شد سری ۲۰۰ این خودرو بود که در دو مدل ۶ و ۸ سیلندر بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ وارد میشد.
در یک لندکروزر یک ورودی هوای بزرگی وجود دارد که دو سمت آن دو چراغ بزرگ نصب شده. این خودرو هیچ شباهتی به مدلهای روز با طراحیهای ظریف ندارد و با این طراحی سعی میکند قدرت خود را به نمایش بگذارد. این نمای بی روح با چراغهای حجیم در پشت آن هم تکرار شده. بنابراین اگرچه تویوتا هرچند سال یک بار فیسلیفت جدیدی از این خودرو به بازار میدهد اما هیچ گاه به سمت طراحیهای ظریف پیش نرفته است. به همین دلیل تویوتا مناسب رانندگی پرهیجان جوانان نیست. داخل کابین نیز طراحی قدیمی وجود دارد. غربیلک فرمان آن ساده، همچنین جای فرمان و ضبط آن هم محافظهکارانه است. در عوض میتوان گفت به جای طراحی امروزی، تویوتا لندکروزر بدنه ایمن و امکانات مناسب نصب کرده است. امکاناتی نظیر گیربکس ۵ سرعته خودکار، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، کلید استارت موتور، یخچال، کروز کنترل، آینههای الکتروکرومیکی، شیشه شورهای چراغ جلو، سانروف و سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغها بر اساس نور محیط.
امروز برای خرید یک لنکروزر راهی به جز یک مدل دستدوم آن نیست. برای همین بهتر است هر روز نگاهی به آخرین آگهیهای این خودرو در سایت دیوار بیاندازید و حواستان را به آخرین آگهیهای آن جلب کنید.
منبع : ویرلن