روز صنعت معدن در سال ۱۳۹۲ ، مصادف شد با آغاز تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه صنعت خودرو ایران ، تحریمهایی که به گفته کارشناسان، شرایط سختی را متوجه خودروسازان خواهد کرد. آمریکایی ها برای اولین بار است که بزرگترین صنعت ایران پس از نفت را به طور مستقیم هدف تحریم های بین المللی قرار دادند تا صنعت نیمه جان خودروسازی کشور را به کما ببرند .
تحتتاثیر این تحریمها، هزینه تولید در شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت که با توجه به شرایط فعلی (افزایش هزینههای تولید)، هم تولید دچار مشکلات بیشتر خواهد شد و هم قیمتها افزایشی بیش از این را تجربه خواهند کرد. در تحریمهای جدید، شرکتهای کره ای پیشتازند، با این حال تمام شرکتهای طرف فعالیت با خودروسازان ایرانی، در صورت هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودرو ایران، با برخورد شدید دولت آمریکا مواجه خواهند شد.
اما به نظر می رسد که تنها راه مقابله با تحریم ها ، جایگزین کردن شرکت های چینی باشد تا به واسطه آنها، قطعات موردنیاز خود را تامین کنند که باید دید این پروسه چقدر زمان میبرد و خودروسازان در فاصله اجرای تحریمها تا پیدا کردن جایگزین، چگونه روزگار خواهند گذراند.
اما این تحریم های جدید یک بار دیگر نام پیکان را بر سر زبان ها آورده است . آرمان خالقی ، عضو کارگروه حمایت از تولید ، اظهار داشته است “ اگر قرار است در شرایط تحریم قرار بگیریم باید خودرویی تولید کنیم که سطح تکنولوژی پایینی داشته باشد، به همین دلیل ممکن است در نوع موتور و قطعات مورد استفاده در صنعت خودرو تجدید نظر شود و در نهایت، تکنولوژی تولید خودرو مورد بازنگری قرار گیرد….. ممکن است برای تأمین یک قطعه کوچک به خارج وابسته باشیم که در نتیجه، تکنولوژی تولید خودرو را باید تغییر دهیم که ممکن است در این زمینه مثلاً ناچار به تولید خودرویی مانند پیکان باشیم که دارای بدنه خودروهای جدید باشد ولی موتور آن، همان موتور پیکان باشد.“
maRmUlAk
۱۳ تیر ۱۳۹۲اینجا باید گفت روحانی مچکریم
آرش
۱۳ تیر ۱۳۹۲بزا روحانی بیاد …. چوب نخورده آخ میکشی ؟
007
۱۳ تیر ۱۳۹۲آخه هنوز که ریاست جمهوری رو تحویل نگرفته.چرا اینجوری می کنید.ایرانیا همیشه خوش استقبال و بد بدرقه اند.
نیما
۱۳ تیر ۱۳۹۲داداش بجای خریدن این آشغال های ایرانی با قیمت 40 میلیون میشه با همین پول یه هیوندا اکسنت 2012 خرید که قیمتش 10000دلار که با ارز 3هزارتومانی و گمرک 45درصدی میشه 40 میلیون یا مدل های هم قیمت از برند های دیگه .
007
۱۳ تیر ۱۳۹۲داره میگه کره مارو تحریم کرده تو میگی هیوندا بخرید.عجب…
Fox
۱۳ تیر ۱۳۹۲اینا همش سیاست خودرو سازای داخلی با این حرفها می خواهند فروش را بالا ببرند(با ترس از بدتر شدن اینده خودرو کشور )
علی
۱۳ تیر ۱۳۹۲پیکان هرچی باشه ایمنیش که از پراید بیشتره
مهران
۱۳ تیر ۱۳۹۲اگه پیکان رو با یه ظاهر جدید بسازن و یخورده رو موتورش کار کنن تا مصرف کمتری داشته باشه،شیشه ها برقی باشه.سیستم انقال قدرتش رو تقویت کنن و ترمز abs و فرمان هیدرولیک باشه و البته زیر 10 میلیون بدن قطعا مشتری هایِ زیادی خواهد داشت.یه مدل جدید طراحی کردن که اگه گوگل سرچ کنید میبینید و بنظرم خوبه
sunmartin
۱۳ تیر ۱۳۹۲با شرایطی که ایران در پیش گرفته خود رو بیش از پیش مورد تحریم قرار میده و این تحریمها سبب افزایش مجدد و مجد قیمت قطعات یدکی و نایاب تر شدن اونها میشه با توجه به ایزوله شدن شدید صصنعت مونتاز خودرو تنها برندگان اصلی این مناقصات افراد متمول و وابستگان آنها ، دلالان و محتکران گرامی و در طرف دیگر متضرران مردم همیشه در صحنه و افراد معمولی بدون پارتی و درآمد ناچیز هستند که دیگه حتی انتظار برای اونها بی معنی شده چرا که هروز بدتر از دیروز و با این شعار درحال گذراندن باقی عمر در مملکتی که 60 سال پیکان رو تولید کرد و تا قرن ها پراید و 405 رو ادامه میده بتازگی هم با گرفتن ژست صنعت کمونیستی میخوان باز پیکان رو احیا کنند خودرویی که با گاری فرق چندانی ندارد
آرش
۱۳ تیر ۱۳۹۲خلایق هرچه لایق …
bmw
۱۳ تیر ۱۳۹۲آقایونی که زیاد حرف میزنید . با این جاده های مزخرفی که ما داریم با این قیمت های سر سام آور همین پیکان برای ما عالی هست. بعدشم چرا نمک میخورین نمکدون میشکنین . همتون یک دفعه سوار پیکان شدین . بد بوده ماشین ضعیفی بوده خدا وکیلی انقدری که پراید آدم کشته پیکان کشته ؟؟؟؟؟؟ سگش شرف داره به تیبا پراید MVM چینی آشغال . بخاری داره که سمند نداره. بیچاره فقط کولر نداره با فرمون هیدرولیک که البته فرمونش هیچ فرقی با پراید نداره. اگه دوباره تولید بشه من میخرم چون واقعا قطعاتش ارزون هست .
علی
۱۳ تیر ۱۳۹۲پس واقعا رسیدیم به گفته یه سری از دوستان
خلایق هرچه لایق
مگه کسی گفت پراید خوبه؟ مگه کسی گفت ماشین چینی خوبه؟
چرا انقدر بدبختیم؟ با اسم بی ام و کامنت گذاشتی. چرا ایرانی نباید مثل سابق توان خرید بی ام و رو داشته باشه؟ حالا بی ام و نخواستیم حداقل یه ماشینی هم رده تویوتا های تولید روز رو از خدا بخوایید
تا وقتی شما مردم هستید که حاضرید ماشین 50 سال پیش رو که هیچ امنیت و آسایشی همراه با تکنولوژی توش نیست رو سوار شید و به به چه چه کنید همین پیکانم زیاده
اصلا چرا پیکان داداش شما شتر و قاتر سوار شو دیگه اصلا خرج لوازم یدکی،بیمه،بنزین نمیدی امنیتش هم از پراید و پیکان بیشتره؟ آیا این همه که پیکان آدم کشته خر و قاتر و شتر کشته؟
پس نتیجه از حرف امثال این دوستمون میگیریم که بجای بنز و بی ام و و تویوتا و پیکان و پراید، قاتر و شتر سوار شیم
امیرحسین
۱۳ تیر ۱۳۹۲از یک طرف تحریم.از یه طرف دیگه که ربطی هم به(کشور های غربی)ربطی نداره .گمروک!!!!!!
همینا باعث پسرفت ما میشه.
محمد........
۱۴ تیر ۱۳۹۲عجب مردمی داریم خدایا……بابا بخدا تنها جایی تو دنیا که 405سمند و پراید سوار میشن ایرانیا هستن.
مگه این صاحبای ایران خودرو و سایپا چه حقی دارن که به خاطرشون باید هر لگنی سوار شیم.چرا نیابد مثل همه مردم دنیا یه ماشین خوب و با کیفیت و با انتخای خودمون و هر برندی از هر جای دنیا داشته باشیم به جای اینکه بگی تمامی محصولات این دو آشغال ساز به درد نخورن دارید از ماشینای 80سال پیششون حمایت میکنید؟شما ها دیگه کی هستسد
فرامرز
۱۴ تیر ۱۳۹۲بریم دعا کنیم موتور پیکان رو روی پراید نندازن بشه آخر تکنولوژی!!!
علی
۱۴ تیر ۱۳۹۲از اینا هیچی بعید نیست
اشكان
۱۴ تیر ۱۳۹۲پیکان وانت و روا که موتور پیکان روشه که داره تولید مشه متوقف نشده که دوباره بیاد
pedalino
۱۴ تیر ۱۳۹۲ای بابا چقد پشت سر پیکان عزیز و گرامی وارجمند بدگوئی می کنین. انگار نه انگار حدود چهل پنجاه سال به ما خدمت کرده.
با همین ماشین خواستگاری مرفتن، ازدواج می کردن، مسافرت می رفتن، خاکسپاری می رفتن. تازه ماشین آموزش رانندگی بوده. اینکه چیزی نیست ماشین پلیسم بوده. اصلاً پیکان جون کجا که نبوده، همه جا بوده. اگه قبول ندارین برین بپرسین. اون قدیما خواستن یه حالی بدن هیلمنم آوردن (با موتور پیکان). بابا موتورش 5تا یاتاقان ثابت داره. مکانیکا میگن میل لنگش نمی بره!!!!!! (چشم حسود کور)
بخدا مردم با پیکان جوانان (مثلاً مدل اسپرتش) حال می کردن. تازه تو باکش هر بنزینی خواستی بریز، نه نمیگه. اصلاً تو بنزینش الکل بریز ، نه نمیگه. جرمی کلارکسون هم گفت دوست دارم یبار برونمش.
آه روح ایران خودرو، پیکان جان کجایی تو؟ دلمون واست تنگ شده. بیا دوباره یه حالی بما بده.
درسته فرمونش هیدرولیک نیست ولی دور که میزنه. درسته ترمزاش ABS نیست ولی بالاخره وامیسه دیگه حالا یه کم دیرتر، کمی صبور باشین. از قدیم گفتن عجله کار شیطونه. واسش بوق میذاشتن ماشاء ا.. بوقه بنزی. آدم حال می کرد!
میگین کولر نداره، بدرک که نداره . در عوض لایه اذون دیرتر سوراخ میشه. یه کم به فکر محیط زیست باشین.
میگین شتاب، سرعت، راحتی، امکانات، ایمنی و … نداره. بابا خیلی ناشکرینا.
با تولید همین پیکان جون ایران خودرو هی بزرگ و بزرگتر شد. مدیراشم پولدارتر و فربه تر شدن. با سود فروش پیکان رد پای پژو سمند و بقیه باز شد.
علی
۱۵ تیر ۱۳۹۲کمپانی معظم فولکس واگن هم بعد از جنگ دوم جهانی روی سرمایه هایی که بیتل (غورباقه ای خودمون) براش به ارمغان اورد شکل گرفت و رکورد تولید توی تاریخ خودروسازی رو هم داره پس دلیل میشه که هنوز فولکس واگن اون رو به همون شکل تولید کنه؟
عزیزم پیشرفت هم چیز خوبیه بخدا
امثال شما دوستان هستید که ایران 100سال دیگه هم پیشرفت نمیکنه چون توی سال 1449 هم با ماشین مدل 1349 حال میکنید
مهدی قادری هریس
۱۶ تیر ۱۳۹۲پیکان سالاره
sunmartin
۱۷ تیر ۱۳۹۲به زودی شاهد تردد خودروی پیکان خواهیم بود تجربه ثابت کرده که اگر تمامی صحبت های آقایان رو برعکس کنیم به حقیقت میرسیم “وقتی میگوید تولید نمیشود” با این فرمول ساده تولید میشود وقتی میگویند قیمت ها کاهش میابد با ید منتظر افزایش بود و الی آخر
سعيد
۲۳ تیر ۱۳۹۲پیکان اگرتولیدبشه کشورهای دیگه واسمون چی میگن اونا دارن ماشیناشونوروزبه روزامکاناتی ترمیکنن ماهم داریم ازبالایهومیپریم سال83
کامران
۲۶ مرداد ۱۳۹۲آقا جان شاید تعریف شما از پیشرفت چیز دیگه ای باشه یا اونا.کشور اسلامی ما نمیتونه مورد قبول اونا خودرو تولید کنه محل نذارید.اونا تو خیلی از موارد به ما اتهام نقض حقوق بشر و از این حرف ها میزنن.ما باید تلاش کنیم که از اونا فاصله بگیریم نه همرنگشون بشیم.حتما تو حجاب هم باید مثل اونا شد
reza
۲۸ فروردین ۱۳۹۳آقا میگین ایران جت جنگنده درست میکنه ولی چطور نمیتونه خودرو تولید کنه طراحی خودرو از طراحی جت جتگنده و موشک ها آسون تره. به نظر من خودروسازان ایرانی هیچ چی را خودشون نساخته اند. عاقبت 50 سال کار روی هیلمن هانتر پیکان امروزی که قدرتش رو کم کردن ولی سوختش زیاد تغییری نکرده. ایران فقط حجم موتور خودرو رو می آره پایین .پژو200 رو 1800 میکنه هزینه گمرک ماشینهای خارجی 60درصد کل قیمت ماشین
xantia
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳(((اگر قرار است در شرایط تحریم قرار بگیریم باید خودرویی تولید کنیم که سطح تکنولوژی پایینی داشته باشد)) واقعا این […] چه فکری کرده که این حرفو زده، واقعا خدا نابود کنه شما وامثال شما رو
امیر
۱۹ بهمن ۱۳۹۳میترسم ی روزی برسه مجبور بشیم کالسکه سوار بشیم…
خدایا مرسی…