پس از مدتها کشوقوس بر سر پرونده خودروهای دپو شده در گمرک، اواخر وقت دیروز بالاخره خبر ترخیص بخش عمدهای از آنها اعلام شد. آنطور که معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرده، ۱۳ هزار خودرو دپو شده در گمرک، هفته آینده ترخیص میشود. به گفته مهرداد جمال ارونقی، با پیگیریهای انجام شده در گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب پیشنهاد جامع ارائه شده به شورای عالی هماهنگی سران قوا، فرآیند ترخیص بیش از ۱۳ هزار خودرو دپو شده در گمرکات، از هفته آینده آغاز خواهد شد.
چند ماه میشود که هزاران خودرو وارداتی در گمرکات داخلی دپو شدهاند و هرچند بخشی از آنها دارای ثبتسفارش جعلی هستند، بااینحال بیشتر دپو شدهها از مسیر قانونی به کشور آمدهاند. به نظر میرسد ۱۳ هزار دستگاه خودرویی که معاون گمرک خبر از ترخیص آنها داده، جزو ثبتسفارشهای قانونی به حساب میآیند. با ترخیص این خودروها، شرکتهای واردکننده میتوانند بخش بزرگی از تعهدات خود را در قبال ثبتنامکنندگان انجام دهند، هرچند فعلاً مشخص نیست مبنای قیمتگذاری آنها چیست و به چه قیمتی تحویل داده خواهند شد؛ اما اعلام ترخیص این ۱۳ هزار خودرو در شرایطی است که گویا هنوز تصمیمی درباره خودروهای دارای ثبتسفارش جعلی گرفته نشده و آنها همچنان باید در گمرک خاک بخورند. این خودروها در دورانی ثبتسفارش شدهاند که سایت مربوطه (سایت ثبتسفارش) بسته بوده و از همین رو دولت فعلاً برای ترخیصشان از گمرک قانع نشده است.
- هشدار سازمان حمایت به خودروسازان
معاون نظارت سازمان حمایت با بیان اینکه وزارت صنعت باید پاسخگوی مجوز فروش مدتدار خودرو باشد، گفت: اگر شرکتهایی مشغول پیشفروش خودرو هستند، حتماً باید مجوز وزارت صنعت را دریافت کرده باشند. شهرام میرآخرلو، با اشاره به اینکه در حال حاضر همچنان واردات خودرو بهصورت سیبییو به کشور ممنوع است، اظهار کرد: ممکن است برخی شرکتها قطعات خودرو را بهصورت سیکی وارد و در کشور مونتاژ کنند.
وی با بیان اینکه سازمان حمایت برای صیانت از حقوق مصرفکنندگان اعلام کرده کلیه شرکتها حق فروش مدتدار خودرو را به هیچ عنوان ندارند، افزود: فقط باید تحویل فوری ۳۰ روز انجام شود. مصرفکنندگان باید این موضوع را موردتوجه قرار داده و از خرید خودرو بهصورت مدتدار حتی با قیمت قطعی با سودهای مشارکت بالا اجتناب کنند. میرآخرلو تصریح کرد: اگر شرکتهایی مشغول پیشفروش خودرو هستند حتماً باید مجوز وزارت صنعت را دریافت کرده باشند در غیر این صورت مجاز به پیشفروش نیستند.
وی در پاسخ به این پرسش که شما تأکید زیادی به مردم برای عدمخرید خودرو بهصورت مدتدار دارید، اما چرا همچنان فروشهای مدتدار برخی از شرکتها با مجوز وزارت صنعت در حال انجام است، گفت: از نظر ما در این شرایط نباید خودروهای خارجی بهصورت فروش مدتدار فروخته شود، اما اگر وزارت صنعت مجوزها را ارائه میکند در آینده خود باید پاسخگوی وضعیت خریداران این شرکتها باشد. میرآخرلو با اعلام اینکه نظارت سازمان حمایت بر بازار خودرو هرروز شدیدتر میشود، گفت: پروندههای مختلفی به تعزیرات حکومتی و سایر مراجع قضایی ارسال شده که مشغول بررسی آنها هستند؛ اما باید این را بگویم بخشی از محصولات امکان تولید ندارند و باید برای جلب رضایت مشتریان اقدامات لازم را انجام دهیم. معاون نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: در حال حاضر نباید تاوان فشارهای وارده به صنعت خودرو را از مصرفکنندگان گرفت.
علیرضا
۱۴ دی ۱۳۹۷این ماشینا زیر آفتاب شدید و گرد و خاک دیگه اون ماشین سابق نمیشن…
حسن
۱۴ دی ۱۳۹۷حالا ترخیص هم بشن چه سودی برای مردم معمولی داره؟
MORI
۱۴ دی ۱۳۹۷یعنی میگین قضیه تاخیر در ترخیص برنامه خودشون نبوده که این خودروهارو با قیمت جدید به فروش برسونن؟؟؟؟
بهراد
۱۴ دی ۱۳۹۷کجاس اون کارمند زبون بسته که یهویی 10000 تا رد کنه با یه کد اشتباه …
power active
۱۴ دی ۱۳۹۷دولت سود کرده. دلار گرون شده سودش و دولت می کنه. کی به کیه…