دنیای اقتصاد: جاده، خودرو، راننده و مرگ؛ ایرانیها سالهاست به شنیدن اخبار مربوط به تصادفات جادهای عادت کردهاند و فرقی هم نمیکند محل نزول اجل، کوهستانی باشد و برفگیر و پیچدرپیچ، یا صاف و فراخ و هموار. تفاوتی ندارد کورهراه باشد یا اتوبانی چهار بانده یا حتی مسیری در بلندیهای شهر برای رفتوآمد به محل تحصیل؛ مرگ سیاهیاش را روی همه آنها گسترانده و هیچکس را از کودکان خردسال گرفته تا نانآوران خانه و دانشجویان و… امان نمیدهد.
در تازهترین مانور مرگ، ۹ تن از دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات تهران به دلیل واژگونی اتوبوس قربانی و ۲۵ نفر نیز مجروح شدند تا داغ بزرگ دیگری در قاب خاطرات تلخ سوانح جادهای کشور ثبت شود. روایات مختلفی درباره حادثه دیروز گفته شده، از جمله سکته راننده و نقص فنی اتوبوس. این در شرایطی است که در سوانح جادهای همواره سه عامل جاده و خودرو و نیروی انسانی نقش دارند و معمولاً مجموع اینها، حادثه را پدید میآورد. جدا از اینکه اتفاق دیروز میتواند احتمالاً با جاده خطرناک و دارای پیچ تند محل حادثه و همچنین ناتوانی راننده در کنترل اوضاع، در ارتباط باشد، به فرسودگی اتوبوس سانحه دیده نیز مربوط است. طی این سالها رسم شده که اتوبوسهای تقریباً از رده خارج و فاقد معاینه فنی را به دلیل ممنوعیت تردد در شهر، در نقاط دیگری- مثلاً همین محیطهای دانشگاهی- مورداستفاده قرار میدهند.
طبق اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، «خودروی واژگون شده تحت نظر شهرداری نبوده است»، بنابراین به نظر میرسد میتوان آن را در شمار همان اخراجیها از شهر به حساب آورد. حال پرسش اینجاست که چه فرقی بین مسافران داخل شهر با سایر مناطق است که اتوبوسهای فرسوده و مستهلک برای یکی رواست و برای دیگری ناروا؟ تحت یک قاعده کلی، وقتی خودرویی مستهلک و ناامن است (ظاهراً اتوبوس موردنظر یک روز قبل از حادثه، ترمز بریده)، نباید استثنایی برای محل تردد آن باشد. اینکه چرا اتوبوسهای مردودی، در محیطهای دیگری به کار گرفته میشوند و ظاهراً نظارتی هم روی آنها نیست، پاسخی درخور میخواهد و هرچند داغدیدههای دیروز را مرهمی نخواهد بود؛ اما حداقل شاید جلوی داغی تازه را در فردا بگیرد.
Mohammad
۶ دی ۱۳۹۷ناوگان حمل و نقل عمومی یک کشور اگه فرسوده باشه میدونید میثل چی میمونه
مثل رستورانی که غذای مسموم به مشتری میده
اشکالی نداره همچنان با تفکر اگه خدا نخواد و اگه خدا بخواد به راهمون ادامه میدیم
datsun
۶ دی ۱۳۹۷این مرگ میرها این چنین برا ما ایرانی ها تبدیل به یک عمر عادی شده متاسفانه.
واقعا اگه یکم دولت مردان به فکر مردم بودن و همه وجدان کاری داشتیم شاید حال روز بهتری تا الان داشتیم.
بهراد
۶ دی ۱۳۹۷بعضیا حتی پلاک هم ندارن، تموم BRT های شهر ما هم همینطور. یعنی خدا ناکرده تصادف کنه بزنه به ماشین یا آدمی، شما نمیتونی باعث توقیف و منتقل شدن به پارکینگ بشی . شاید راننده ی زحمتکش بهش ظلم بشه ولی همچنان ماشین های قدیمی سر کارند.
اتفاقا تو مانور خبری گفتن اتوبوس هیبریدی یا CNG همچین چیزی میسازیم که هوا تمیز تر بشه ولی اونم یه ماه دور افتخاری زد و الانم ناپدید شد.
تو لوس آنجلس ولوو کامیون های الکتریکی براشون میسازه و آلودگی صوتی کمتر و آلودگی هوای صفر دارن ولی ما وقتی پشت یه اتوبوس قرار میگیریم اگر رانندش یه نیش گاز بزنه همه زیر اون همه دود ناپدید میشیم. مسئولین مرسی که به فکرمون هستین.مرسی که از خارج فقط پول گرفتنو یاد گرفتین اما خدمت گزاری رو نه
ali
۶ دی ۱۳۹۷مشکل ساختن نیست
مشکل اینه چرا بسازن؟
مگه اینجا خارجه؟
اینجا ایرانه. شما من بقیه لیاقتشو نداریم. وقتیم که لیاقتشو نداریم برامون نمیسازن دیگه
هشت میلیارد دلار تصویب کردن تا سوریه رو بسازن
نوش جونشون والله
ما دهه شصتیا یادمون تو مدرسه بودیم صبح و شب بهمون میگفتن امریکا موشک فلان قیمت داره که اگه با پولش میتونه کل فقرا رو برا دو سه سال سیر کنه
بریتانیا فلان زیردریایی داره قیمتش اینقدره و با اون پول میشه کل فقرا رو پولدار کرد
همشم برامون از کشورای غربی میگفتن یکبارم نمیگفتن مثلا روسیه یا چین یا کره ی شمالی هم موشک داره فلان قیمت . معلم ها همه از یه جایی خط میگرفتن این چیزا رو بگن.
الانم همینه. امریکا موشک میسازه پولشو داره ما نداریم. ما میخواییم موشک بسازیم باید گرسنه بمونیم تا پولش بره رو موشک یا بقیه چیزا
کلا خیلی فرقه بین امریکا که موشک داره و مایی که موشک داریم و میخواییم این و اونو نابود کنیم
حسین
۶ دی ۱۳۹۷مشکل اینه الان که این اتفاق افتاده همه دنبال اصلاح ناوگان دانشگاه ها و جاده های دانشگاه ها هستن! باید کلی تر به قضیه نگاه کرد و اصلاح ناوگان و جاده دانشگاه ها گام اول باشد اما هدف اصلاح استاندارد های کلی اتوبوس ها باشد!
باید سیستم ترمز خودکار در وسایل سنگین اجباری شود!
Zonda R
۶ دی ۱۳۹۷ناوگان اتوبوس رانی فرسوده یا راننده های ناایمن؟
چند روز پیش بود ک باعث توقیف یک اتوبوس شرکت واحد به علت گفتن ناسزا به همسر بنده و کشیدن سمت تو لاین سبقت روی ماشین ک ممکن بود لج بازی راننده باعث مرگ خانواده من بشه
بعد روز دادگاه راننده میگفت من اشتباه کردم معذرت میخوام خانوادم گناه دارن…!!!
پس خانواده ی بقیه چی؟ اونا چه گناهی کردن ؟
خانواده ی این دانشجوها چه گناهی کردن؟
دود کردن ماشینا تقصیر ناوگان کهنس اما ایا این حجم از بی توجهی راننده اونم با مسافر شایسته ی برخورد شدید نیست؟
SAEED Z
۶ دی ۱۳۹۷درسته, خیلی وقتا راننده ها مقصر هستن. اینجور راننده هایی که میگید هدفشون صرفا کار و کاسبی و امرار معاش کردن هست! بدون توجه به حقوق مردم! و جالبه وقتی مورد مواخذه قرار میگیرند, تنها بهانه شون تمسک جویی به ” خونوادم/بچه هام گناه دارن! ” !!!
راستی Zonda R عزیز خیلی وقته اصلا نیستی! خوشحال شدم یکی از کاربرای قدیم پدال و دوباره دیدم! زنده باشی.
امیر
۶ دی ۱۳۹۷خانه از پای بند ویران است خواجه در بند نقش ایوان است
کلا اگه پشت فرمان خودروهای تواید داخل کسی طوریش بشه بدون شک خوابش میومده ولاغیر . پس هیچکس نمیتونه هیچ ایرادی از وسایل نقلیه تولید داخل. راه های غیر استاندارد قوانین راهنمایی و رانندگی در خدمت خودرو ساز. گواهینامه های صادر شده بدون آموزش حداقلی و غیره بگیره .
Mad.z.Max
۶ دی ۱۳۹۷به خداوندی خدا وقتی خبر رو شنیدم، دردش رو تو مغز استخونام حس کردم، من دیروز صبح فهمیدم… به عبت حجم بالای کاری و گرفتاری و مشغله از اخبار دورم مدتیه.
واقعا واقعا بر باعث و بانیان اینجور اتفاقاتی ننگ و شرم ابدی بیاد..
انقدر ک مه جون انسان اینجا بی ارزشه، هیچی بی ارزش نیست. بچه های نازنین و تحصیل کرده ی مملکتمون به این راحتی کُشته و ناقص شدن. خدا نگذره از بانیان اینجور اتفاقات، از کسانی که باعث عقب موندگی و فرسودگی تک تکه اجزای این کشور هستن.
چقدر باید خبر کشته شدن افراد بی گناه تو جاده و خودرو و هواپیما و قطار و کشتی و ساختمون مستهلک و فرسوده بشنویم؟ چقدر باید درد و رنجی که از پر پر شدن کودکان و جوانان برومند و نازنین کشورمون بهمون وارد میشه رو تحمل کنیم؟
دلم خون شده باز، اشک های بی اختیارم دید چشمام رو تار میکنه همش از دیروز..
Abbas lsx/ltx
۶ دی ۱۳۹۷اتوبوس ول شده بچه ها مردم مردن
صدا و سیما هم یه روبان مشکی زده و عذای عمومی اعلام کرده
ولی نه برای دانشجو ها
برای…