بلاخره بعد از چند هفته سیاه بازی سازمانهای به اصطلاح حمایت از مصرف کننده و کمیته قیمت گذاری خودرو و خودروسازان، قیمتهای جدید خودرو هم برای چندمین بار در سال جاری افزایش شدید و رسمی را تجربه کردند. این در حالیست که بارها خودروسازان بدون مجوز این سازمانها هم قیمتهای خود را افزایش داده بودند. اینک قیمت خودروها بطور متوسط ۲۰ درصد رشد یافته اند.
در این میان حقوق خریداران و کسانی که با اندیشه خرید یک خودرو با دارایی و پول محدود خود به پیش خرید دست زده بودند، نیز طبق روال معمول نادیده گرفته شده و اکنون باید بدنبال تهیه مابه التفاوت قیمت جدید یا انصراف از دریافت خودرو باشند. بسیاری از ثبت نام کنندگان اکنون حسرت این را خواهند خورد که چرا در زمان ثبت نام خودرو را از بازار آزاد نخریده بودند و اکنون با وجود خرید از نمایندگی و معطلی چند ماهه و تاخیر در تحویل و مشکلات دیگر، باید پول بیشتری نیز بپردازند!مسلم و واضح است که این روند در نهایت به نابودی صنعت خودروی ایران منجر خواهد شد که به هر ترتیب ممکن تنها بدنبال گرفتن پول بیشتر و به بهانه های مختلف است. نگرانی برای صنعت خودروی ایران و فعالان و کارکنان این عرصه با وضع مدیریتی موجود بی مورد نیست و آمارهای تولید و مقایسه قیمتها با درآمدهای جامعه خریداران خودرو در ایران با سایر نقاط جهان نیز تاسف بار است.
مصرف کننده ایرانی باید بابت خودرویی با تکنولوژی منسوخ و ظاهر تکراری و ایمنی پایین و امکانات و رفاه ناچیز و مصرف سوخت و هزینه نگهداری بالا و خدمات پس از فروش افتضاح، پول یک خودروی روز دنیا با همه این مشخصات را بپردازد! با ادامه این روند صعودی قیمتهای خودرو، تا پایان سال تندر خودروی اغنیا خواهد شد و پراید نیز به یک وسیله لوکس تبدیل خواهد شد!
- مقایسه قیمتهای مصوب جدید با قیمتهای قبلی
-
مدل خودرو
قیمت جدید
قیمت سابق
-
رانا
۲۱,۵۰۰,۰۰۰
۱۵,۰۰۰,۰۰۰
-
تندر E1
۱۸,۹۰۰,۰۰۰
۱۵,۳۰۰,۰۰۰
-
تندر E2 پارس خودرو
۲۱,۰۴۰,۰۰۰
۱۷,۵۴۰,۰۰۰
-
تندر E2 ایران خودرو
۲۱,۶۰۰,۰۰۰
۱۷,۵۴۰,۰۰۰
-
سمند SE
۱۷,۴۸۰,۰۰۰
۱۴,۸۵۸,۰۰۰
-
سمند EF7
۲۱,۸۱۸,۰۰۰
۱۹,۴۵۴,۰۰۰
-
سمند LX
۱۹,۴۵۸,۰۰۰
۱۷,۲۴۲,۰۰۰
-
سورن ELX
۲۵,۶۳۰,۰۰۰
۲۱,۱۸۴,۰۰۰
-
سمند دوگانه
۲۱,۹۴۰,۰۰۰
۱۸,۲۸۲,۰۰۰
-
پژو ۲۰۶ تیپ ۲
۱۹,۴۲۴,۰۰۰
۱۷,۴۸۴,۰۰۰
-
پژو ۲۰۶ تیپ ۶
۲۴,۹۷۰,۰۰۰
۲۰,۸۱۲,۰۰۰
-
207i دنده ای
۲۴,۱۶۰,۰۰۰
۲۰,۱۳۷,۰۰۰
-
207i اتومات
۲۷,۳۲۰,۰۰۰
۲۲,۷۶۱,۰۰۰
-
۲۰۶ Sd V8
۲۲,۶۹۰,۰۰۰
۲۰,۴۲۱,۰۰۰
-
۲۰۶ Sd V9
۲۶,۹۷۰,۰۰۰
۲۱,۹۷۷,۰۰۰
-
پژو ۴۰۵ TU5
۱۸,۶۶۹,۰۰۰
۱۶,۶۴۷,۰۰۰
-
پژو ۴۰۵ دوگانه
۱۹,۱۱۳,۰۰۰
۱۷,۴۲۰,۰۰۰
-
پارس سال
۲۲,۹۷۰,۰۰۰
۲۰,۴۸۱,۰۰۰
-
پارس اتومات
۲۶,۴۴۴,۰۰۰
۲۳,۲۲۳,۰۰۰
-
پارس ELX
۲۷,۵۴۰,۰۰۰
۲۳,۱۹۴,۰۰۰
-
ویتارا اتومات کلاس ۸
۷۵,۰۰۰,۰۰۰
۵۸,۲۷۴,۰۰۰
-
ویتارا اتومات کلاس ۵
۷۰,۰۰۰,۰۰۰
۵۳,۹۲۲,۰۰۰
-
ویتارا دنده ای کلاس ۸
۶۹,۱۵۰,۰۰۰
۵۲,۷۷۰,۰۰۰
-
سوزوکی کیزاشی
۸۵,۷۵۰,۰۰۰
۷۷,۰۰۰,۰۰۰
-
تیبا
۱۵,۴۰۰,۰۰۰
۱۲,۸۵۰,۰۰۰
-
پراید SX
۱۲,۵۳۰,۰۰۰
۱۰,۵۰۰,۰۰۰
-
پراید SL
۱۱,۹۴۰,۰۰۰
۹۹,۰۰۰,۰۰۰
-
مگان اتومات
۴۴,۶۰۰,۰۰۰
۳۷,۲۱۰,۰۰۰
-
نیسان ماکسیما
۶۷,۵۰۰,۰۰۰
۵۸,۹۹۰,۰۰۰
-
نیسان پیک آپ
۵۰,۳۵۰,۰۰۰
۴۲,۰۰۰,۰۰۰
حاجی فیروز
۱۸ مهر ۱۳۹۱دوستان توجه کنید این فقط یه فاز از گرانی ماشین ها بود. هدف افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت خودرو بود.پس تا قبل از اتمام سال منتطر خبرهای خوش دیگری نیز باشید.راستی اتحادیه اروپا و آمریکا تحریمهای جدیدی رو هم آماده کردن.چقد اینجا خوش میگذره خدا
راد
۱۸ مهر ۱۳۹۱ای خدا دلگیرم ازت ای زندگی سیرم ازت.به خاطر همچیز این مملکت.بیچاره ما دهه60ها
سعید
۱۸ مهر ۱۳۹۱با شناختی که از مردم ایران دارم با گرون تر شدن حریس تر میشن این که شکی درش نیست
در ضمن خدمتتون بگم که همه چی هماهنگ شده : از یه طرف قیمت خودرو های داخلی رو گرون می کنن و از طرف دیگه گمرکی رو زیاد کردن ( 135%) تا باز همین اشغال های داخلی رو بخریم
به اندازه این عرب های هربستان هم ازمون نمی یاد که با هم هماهنگ باشیم و نخریم پس بسوزید و بسازید که این همون مملکتی هست که پدرانمون برامون ساختن
محمد
۱۸ مهر ۱۳۹۱قیمت هایی که توی سایت سازمان حمایت اومده چرا فرق داره؟؟؟؟؟؟
faghir
۱۸ مهر ۱۳۹۱کمک کمکککککککککککککککککککککککک
Wolf Man
۱۸ مهر ۱۳۹۱چرا رسانه های ایران که استاد نقد های بی پرده در همه ی زمینه ها هستند! سران خودرو سازو مورد نقد قرار نمیدن؟ جرا وقتی یک خودرو ساز در یک رسانه حضور پیدا میکنه و از فتوحات دست نیافتش حرف میزنه انگار هیچ کارشناس خودرویی که بی طرف و علمی بتونه نقدشون کنه وجود نداره؟
آیا ضربه ای که ما از تحریم ها خوردیم کمتر از ضربه ی برخی از هموطنان ما از قبل تحریم ها نبود؟ دشمن واقعی ما کیه؟
amir
۱۸ مهر ۱۳۹۱دیروز رفتم نمایندگی اقدام به خرید خودرو کنم که با این قیمتهای باورنکردنی مواجه شدم. واقعا برای خودم و کشورم متاسفم.
کوروش
۱۸ مهر ۱۳۹۱تنها راه نجات اینه که مردم برای شش ماه مثلا تا فروردین سال 92 از خرید خودروی صفرکیلومتر و خرید خودرو از نمایندگی ها خودداری نمایند بعد اون موقع قیافه این به ظاهر خودروسازان دیدنیه ( البته به فرض محال )
به نظر نمی رسه ما ایرانی ها حاضر به چنین کاری باشیم. خوب تا زمانی که نمی توانیم باید این وضعیت را تحمل کنیم.
مردمی که بابت پراید پول می دهند ( شاید بعضی ها بگویند چارهای نیست ) چرا تولید کننده تولید نکند البته چاره هست کافیه همه با هم به فکر این کشور باشیم و برای مدتی هم که شد به منافع فردی فکر نکنیم
محمد رضا
۱۸ مهر ۱۳۹۱شرم بر شما،شرم بر شما… چنان بغضی گلویم را می فشارد که دگر تاب سخن ندارم….
ali
۱۸ مهر ۱۳۹۱پس چرا قیمت ها را بیشتر از خود سایت ایران خودرو زدین؟!از خود فروش اینترنتی ایرا خودرو گرانتر زدین بعدش 206 و 207 که تولید نمیشه شما قیمت زدین بعدش هم با این دلار خوروسازانمان جیکار کنند با این دلار خب مجبورند گران کنند خب چاره ای ندارند که
SUNMARTIN
۱۸ مهر ۱۳۹۱تیتر روزنامه های اقتصادی به شدت امروز مضحک و تراژدی بود:
“احتمال آسیب دیدن 2 شرکت خوب خودرو سازی کشور به دلیل تقاضای افزایش قیمت و تایید رسمی آن”
البته عده ای ظاهر بین و همیشه در صحنه این سخنان رو با دل و جان قبول میکنند
عصن یه وضیی..
بابک
۱۸ مهر ۱۳۹۱اگر بهانه افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت دلار است پس مبلغ سپرده های پیش خرید خودرو را هم معادل دلار در زمان ثبت نام براورد کنند بنده که در زمان ثبت نام پیش خرید ال 90 در مرداد ماه 10 میلیون تومان معادل 6600 دلار پرداخته ام انصاف نیست با افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو سپرد ه ام معادل قیمت سابق دلار بر آورد شود …دزدی که فقط بالا رفتن از دیوار مردم نیست ؟
حسین
۱۸ مهر ۱۳۹۱به خدا قسم فقط سه چهار ماه ماشین نفروشن پدرشون در میاد تو رو به خدا ماشین نخرید تا شاید از یک هزارم عقلشون استفاده کنن
کورش
۱۸ مهر ۱۳۹۱اگر مافیای خودرو و آقازاده ها اجازه میدادن و دولت دلسوز واقعا صلاح مردم رو میخواست، همین فردا ورود ۵ نوع خودرو با قیمت حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار رو آزاد اعلام میکرد و با دلار ۳۰۰۰ تومن وارد کننده میوورد و حاشیه سود حدود ۳ در صد هم میگرفت اونوقت میدید که قیمت گاری های ایران خودرو و سایپا چی میشد. منظورم اینه که اون […] که جیب خودشون رو به همه چیز ارجح میدونن، حالا هم که صنایع داخلی توان تولید ندارند، حاضر نیستند گمرک ۱۰۰ درصدی رو حذف کنند تا اقلا این ملت خیالشون از این بابت راحت باشه.
ایرانی
۱۸ مهر ۱۳۹۱با افزایش قیمت ارزز قیمت خودرو وارداتی با تعرفه گمرک حدودان 4برابر قیمت جهانیست.اگه تعرفه گمرک پایین بشه دو خودرو ساز بزرگ کشورمون هم کیفیتو میبرن بالا هم قیمت ها خوب میشه و هر کس خودرو دلخاهشو میخره ناینکه مجبور بشه خودرو وارداتی رو چند برابر قیمتش یا خودرو بی کیفیت داخلی بخره.نظر من اینه که اقاجون گمرکو ازاد کنید اینقدم از دو خودروساز بزرگ داخلی حمایت نکنید
وحید جوون 20 ساله هستم
۱۸ مهر ۱۳۹۱حساب میکنم باید پنجاه سال کار کنم تا اون ماشینی که هم سنام تو کل دنیا 1سال کار میکنن میخرنو بتونم بخرم
علی
۱۸ مهر ۱۳۹۱ای کاش این زالو ها حداقل این فدر شرف داشته باشند که آشغال های پیشفروششون رو به قیمت قبلی بدهند!!
shift
۱۸ مهر ۱۳۹۱به خدا نمی دونیم چی بگیم چیکار کنیم .
اصلا به کی بگیم !!!!!
ما محکومیم به خرید این خودرو ها با همین قیمت…..
بینوا
۱۸ مهر ۱۳۹۱خدا با شمر و یزید محشورشون کنه که رانای 11 میلیونی را 21 کردن.خدا […]
reza
۱۸ مهر ۱۳۹۱این هم از اخلاق مرکانتیلیستی خودروسازان ما !
به مرمدم به چشم اسکناس نگاه می کنند !
مال حرام = پوست کلفتتتتتتتتتتتتتت !
مهدی
۱۸ مهر ۱۳۹۱به قول حافظ :تا بوده چنین بوده تا باد چنین بادا
ایرانی
۱۹ مهر ۱۳۹۱با سلام
امیدوارم به زودی ور بشکنند تا دیگر اینجور خون مردم رو تو شیشه نکنند
یه متضرر
۱۹ مهر ۱۳۹۱ببخشید دوستان این مطلب کپی از سایت عصر خودرو هستش ولی فک کردم شاید خوندنش واسه شما هم خالی از لطف نباشه (گران شدن خودرو و چند سوال
عصر خودرو : پس از یک هفته سردرگمی در افزایش بهای خودروهای داخلی و رفتوآمدهای بسیار، سرانجام دیروز اعلام شد که بهای محصولات دو شرکت خودروسازی کشور افزایش خواهد یافت. این در حالی است که به رغم آنچه گفته میشود، توجیهات جالبی برای افزایش بهای خودرو به میان میآید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از تابناک دیروز اعلام شد که بهای محصولات ایران خودرو، قطعا معادل ۱۰ درصد و محصولات سایپا بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که هنوز درباره بهای واقعی این دست از خودروهای تولید داخل، کیفیت آنها و بحث رقابتی سازی تولید خودرو در کشور بحثهای فراوانی است.
بنا بر این گزارش، از سال گذشته بحث افزایش بهای خودرو از سوی خودرو سازان بسیار دنبال میشد و قطعه سازان خودرو نیز در این میان، لزوم افزایش قیمت خودرو را گوشزد میکردند.
در اوایل سال جاری، مصوبه افزایش بهای خودرو اعلام شد، ولی چندی بعد و بلافاصله کمیته تنظیم بازار این مصوبه را لغو کرد و اجازه افزایش قیمت خودرو را نداد. در آن زمان بحث بر سر افزایش ۶ درصدی بهای خودرو بود، ولی امروز درصدی به مراتب بیشتر بر قیمت خودروها افزوده میشود.
البته توجیهات فراوانی پیرامون این امر میشود؛ از جمله آنکه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع گفته: کاهش تولید خودرو در سال جاری، هزینه سربار خودروسازان را افزایش و بهرهوری آنها را کاهش داده است. وی همچنین گفته است که تولید برخی قطعات مانند ایربگ ارزبری دارد و تولیدکننده نمیتواند محصول خود را با نرخهای گذشته عرضه کند.
این در حالی است که گفته می شود، ساخت خودرو در کشور تا اندازه بسیاری بومی سازی شده و واردات محصولات و قطعات یدکی خودرو به کمترین میزان رسیده است. (صحبت از ۹۸ درصد بومیسازی خودرو است).
اما در این میان چند پرسش اساسی مطرح است:
نخست این که در جایی که سخن از بومی سازی تولید خودرو به میان میآید، صحبت از ارزبری برای قطعات چه معنا دارد؟ قطعهسازان به درستی اشاره میکنند که هزینههای سربار تولید افزایش یافته و به شکل عمده دلیل آن را اجرای هدفمندی یارانهها، نوسانات ارزی و فشار بینالمللی عنوان کردهاند. دقیقاً مشخص است که نوسان ارز و محدودیتهای بینالملل مربوط به بحث واردات مواد اولیه و تهیه آنها است. آیا در این شرایط که هنوز نوسانات ارز و محدودیتهای تحریم منجر به افزایش هزینه تولید میشود سخن گفتن از بومی سازی خودرو در کشور محلی از اعراب دارد؟
اگر این چنین نیست و هنوز صنعت خودرو در کشور به اندازهای وابسته به خارج است که نوسان نرخ ارز و تحریم به این آسانی بر هزینه تولید به شکلی سرسام آور تأثیر میگذارد، یک بار برای همیشه اعلام کنیم که صنعت خودرو در کشور همان صنعت مونتاژ است و نه چیزی بیشتر از آن.
پرسش دوم آنکه، آیا رسیدن به مرز استاندارد خودرو (نصب ایربگ و امثال آن) که منجر به ارزبری صنایع خودروی کشور شده، حق مصرف کننده است، یا آنکه مصرف کننده باید تاوان فشار نهادهای نظارتی به خودرو ساز برای رسیدن به استاندارد را پس دهد؟ در جایی که هنوز بسیاری از محصولات تولیدی در شرکتهای خودرو سازی با استاندارد جهانی فاصله دارد، آیا مصرف کننده هنوز باید بین تأمین امنیت جانی و یا کاهش هزینه برای خرید خودرو یکی را برگزیند؟
پرسش سوم، حتی اگر فرض کنیم و بپذیریم که هماکنون افزایش بهای خودرو، ضروری و ناگزیر است، باید پرسید مصرف کننده خودروی داخلی کیست؟ جز آن است که بازار هدف خودروهایی همچون پراید در داخل قشری است که توان خرید خودرو با قیمتهای بیش از ۱۵ میلیون تومان را ندارد. آیا در ماههای اخیر، قدرت خرید افراد در جامعه نیز بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته یا دقیقاً عکس این امر رخ داده است؟
وضعیت تسهیلات بانکی چطور؟ آیا به همین میزان تسهیلات بانکی برای خرید خودرو افزایش یافته یا همچنان همان نرخ از تسهیلات و با هزاران مشکل و رفت و آمد برای دریافت آن پابرجاست؟
توجیه میشود که چنانچه بهای خودرو افزایش نیابد، خودرو سازان مجبور به کاهش تولید و حتی تعطیلی تولید خواهد شد؛ اما آیا اگر قیمت خودرو افزایش یابد، مصرف کننده نیز مجبور به تعطیلی خرید خواهد شد یا آنکه سرانجام خود را ناچار میبیند که برای آنچه تحمیل شده در جایی که رقابت هیچ معنایی ندارد، سر تسلیم فرود آورد؟
در اوضاع کنونی اقتصاد کشور، میتوان به آسانی پذیرفت که افراد از مصرف کالاهای لوکس و وارداتی به کشور صرف نظر کنند. به راحتی میتوان پذیرفت که آنچه ضروری نیست و لازمه واردات خارجی دارد را حذف کرد. اما فشار برای خرید خودرویی که ادعای بومی سازی آن میرود و با نوسان نرخ ارز و تحریم نهایتاً باید قیمت آن افزایش یابد، به هیچ وجه پذیرفته نیست.
و نکته پایانی آنکه پس از چندین دهه مانور و حمایت از صنعت خودرو در کشور با تعرفه واردات و غیر از آن، آیا هنوز این صنعت به درجهای نرسیده که بتواند در یک چنین شرایطی مدیریت بازار را به شکلی اساسی و عادلانه صورت دهد و همچنان باید همچون همیشه، هرگونه فشاری بر این صنعت در نهایت بر مصرف کنندهای که هیچ چارهای جز تسلیم ندارد، بار شود؟ اگر چنین است، لطفاً پاسخ این پرسش را بدهید که این همه حمایت به چه دلیل بوده است؟
محمود
۱۹ مهر ۱۳۹۱مطمئن باشید ، مطمئن باشید
تعرفه واردات خودرو برداشته شود ، خودروسازان وطنی به غلط کردن می افتند .
سعید
۱۹ مهر ۱۳۹۱ایا فکر کیکنید دزدی از دیوار مردم بالا رفتن هست؟
کیهان
۱۹ مهر ۱۳۹۱خیلی دلم میخواد بدونم کی به کامنت “یک متضرر” رای مخالف داده؟!!!
محمود
۱۹ مهر ۱۳۹۱من هم دلم می خواد بدونم اون کیه که می یاد و به کامنت هایی که به مذاق خودروسازان وطنی خوش نمی یاد منفی می ده؟!
کیهان
۱۹ مهر ۱۳۹۱گور پدر خودرو ساز داخلی! وقتی اون من مصرف کننده رو حمایت نمیکنه من چرا بکنم؟ مگه من چند سال جوونم؟ چند سال زنده ام؟ چند بار زندگی میکنم؟! مگه جون خودمو خانوادمو از سر راه آوردم؟ مدیر کدوم یکی از همین شرکتا ماشینشون از محص.ولات آشغال خودشونه؟! مثلا مدیر سایپا خودش پراید یا تیبا (با شعار زیبای ایرانی!!!!!) سوار میشه؟؟؟
دیگی که برای من نمیجوشه میخوام سر سگ توش بجوشه!!!!
محمود
۱۹ مهر ۱۳۹۱چی می گی آقا !!!
مگه مدیران عزیز سایپا جونشون رو از سر راه پیدا کردن ، سوار پراید بشن .
م.ع
۱۹ مهر ۱۳۹۱ما که ی ال 90 ثبت نام کردیم…موقع پول گرفتن خیلی خوب حواسشون جمع اما نوبت به مشتری بدبخت که میرسه هر جوری خواستن رفتار میکنن من دارم میرم انصراف بدم پولمو بذار تو کاسبی بیشتر داره واسم تا بخوام این گاری های ایران خودرو رو بخرم
احمد.ف
۲۰ مهر ۱۳۹۱احسنت!
علي
۱۹ مهر ۱۳۹۱بنده 12/7/90 یکدستگاه 206 تیپ 2 ثبت نام نمودم که تاریخ تحویل آن مرداد 91 بود تا الان حتی دعوتنامه برای واریز مرحله دوم را هم دریافت نکرده ام.تازه اگر دعوتنامه صادر شود با قیمت جدید صادر می شود و باید مابه التفاوت را هم پرداخت کنم!!!!!اینم بجای عذرخواهی و دیر کرد تحویل خودرو می باشد.
واقعا اینست رسم مشتری مداری
خودرو رو عمدا دیر تحویل می دهند تا قیمتش گران شود آیا این پول حلال است.ما به کجا باید مراجعه کنیم.
اگه میگن قیمت دلار رفته بالا خوب سود پول ما رو هم به دلار محاسبه کنن
واقعا ننگ بر ما
sunmartin
۱۹ مهر ۱۳۹۱با کامنت “کیهان ” هم عقیده ام آخه وقتی آهن پاره سازهای “ویران خودرو” و “سایه بان” مردم رو حمایت نمیکنن و فقط در صدد چاپلوسی بیشتر در اتاق صنایع و معادن و حامی همیشگی و اسپانسر شون سازمان حمایت از “آهن پاره فروشان” هستند من چرا به فکر حمایت از صنایع داخلی باشم “عصن مگه صنایه داخلی و چیزی به اسم تولید ملی وجود داره؟؟” رفرنس میدم به خبری که در اردیبهشت ماه منتشر شده بود “ورود بیش از 6500000 قطعه با برند ایساکو و سایپا از چین” و یا واردات بی رویه و تایید شده از کشور دوست و برادر چین ، در چنین شرایطی که این شرکت های مفت خور و باج گیر روی به مونتاژکاری آهن پاره هاشون آوردن و در صدد هستن این محصولات اکسپیر شده رو (به نظر من تمامی تولیدات به اصطلاح داخلی از رده خارج هستن) به قیمت طلا بفروشن که همینم شد و به آرزوی دیرنه شون که همانا سرکیسه کردن بیشتر مردم و پر کردن حساب های شخصی و گروهی آقایون بود عملی شد بهر حال اوضاع نه تغییر میکنه و نه امیدی به تغییرش هست تازه در ماه های پایانی سال “” قیمت خودرو با رشد غیر قابل تصوری بالاتر میره”” و شاید خیلی از مردم دیگه خواب داشتن یک خودرو رو هم نبینن .انا لله و انا علیه راجعون :اینه عاقبت جوون ها تو ایرووون