افزایش تعرفه واردات خودرو به مرحله حساسی رسیده است. در حالی که با وجود آلودگی شدید هوا و مصرف سوخت وحشتناک در کشور انتظار میرفت تا دولت شرایط را برای ورود خودروهای مدرن جهانی تسهیل کند، اما در حرکتی برعکس و در راستای حمایت از تولیدات منسوخ و آلاینده داخلی نظام تعرفهها جهشی شدید را تجربه خواهد کرد.
دولت در فهرست تغییرات تعرفهای در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۶ پیشنهاد کرده، تعرفه واردات انواع خودرو از ۱۰۰۰ سیسی تا بیش از ۳۰۰۰ سیسی به ۵۵ تا ۱۵۰ درصد افزایش یابد.
بر اساس فهرست تغییرات تعرفهای در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۶، دولت پیشنهاد کرده است، تعرفه واردات خودروهای بیشتر از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی به ۵۵ درصد و خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی به ۹۵ درصد افزایش یابد.
بر اساس پیشنهاد دولت، تعرفه واردات خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی از ۵۵ درصد به ۱۳۰ درصد و تعرفه واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ سیسی به ۱۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
واردات خودروهای بالای ۳ هزار سی سی و همچنین خودروهایی با قیمت بالاتر از ۴۰ هزار دلار نیز به طور کامل ممنوع خواهد شد. بدین ترتیب پای تعداد زیادی از خودروهای لوکس از برندهای مرسدس بنز، BMW، پورشه، ولوو، لکسس و غیره از ایران برچیده خواهد شد. این تعرفههای پیشنهادی برای تصویب نهایی و اجرا به هیئت دولت رفته تا بهزودی تصویب شود.
در صورت تصویب نهایی و ابلاغ این طرح، قیمت خودروهای وارداتی و البته به تبع آن داخلیها افزایش چشمگیری خواهند داشت. بعلاوه واردکنندگان و خریداران بهناچار به سراغ نسخههای توربو با حجم موتور پایینتر و یا هیبریدیها خواهند رفت زیرا اگرچه این خودروها از مدلهای تنفس طبیعی و با حجم بالاتر، معمولاً گرانترند اما در بازار داخلی و با این نظام تعرفهای بهمراتب ارزانتر تمام خواهند شد!
جدول تعرفههای جدید پیشنهادی دولت برای واردات انواع خودرو به شرح زیر است:
مهران
۲ دی ۱۳۹۶چرا کلا واردات رو ممنوع نمیکنن که هم خیال خودشون رو راحت کنن هم خیال ما رو اینجوری فقط دارن به شعور و فهم و حقوق اولیه ما میخندن
مهران
۲ دی ۱۳۹۶چقد مسئولین ما *** که به جای اینگه بیان از صادرات خودرو ( مثل ترکیه ) واسه خودشون یه راه درآمد باز کنن و با اجازه ورود به دیگر شرکت ها و تاسیس کارخونه هاشون داخل ایران (با تولید خودروی های به روز جهانی ) به اقتصاد و …… چیزای دیگه کمک کنن که البته این کار خیلی مزیت های دیگه هم داره که خارج از حوصله این بحث هست میان با زیاد کردن تعرفه این کار رو انجام میدن
معین
۳ دی ۱۳۹۶مسئولین ما متاسفانه فقط ب فکر جیب خودشونن … بجای اینکارا بیان کارخونه های برند های خارجیو راه اندازی کنن …کلی هم موقعیت شغلیه جدید ایجادمیشه .و کلی هم به اقصاد کشور کمک میکنه
. ماهم بجای اشغالای تولید داخل ماشینای بهتر سوار میشیم ک الایندگی کمتر و کیفیت بهتری دارن .. و برای کم شدن میزان الودگیه هوا هم خیلی کمک بزرگیه.. بنظر من باید واردارت خودروهای هیبرید ب داخل بیشتر بشه .. البته ن ب قیمت دلخواه مسئولین ب قیمت درست ..
Behrouz anzali
۳ دی ۱۳۹۶اینا میخوان اشغال به خورد ما بدن مثل اشغالهای ادمکش داخلی ! واقعا متاسفم . واقعا من تو این فکرم کسی که تعرفه ها به شکل در اورده واقعا از خودرو چیزی میدونه . خیلی متاثر شدم واقعا . حالا برا چی 40 هزار دلار بالاتر نمیشه وارد کرد این یعنی چی . من درک نمیکنم.
achtung
۳ دی ۱۳۹۶بی ام و ۳۲۰ اگر بیاد چند درمیاد؟
ایرانی
۳ دی ۱۳۹۶ظلم فاحش….
اگه اینهمه اختلاس نبود به این تعرفه ها یه مقدار ناچیز برای جبران کسری بودجه حق میدادم…(آخه نسبت فروش نفت به جمعیت هشتاد میلیونی ایران واقعا خیلی هم زیاد نیست) اما چه کنیم که در هر صورت از کف ما ملت رفته…
حسین
۳ دی ۱۳۹۶نه عزیز به هیچ صورت نمیشه به اینا حق داد اگه نفت به نسبت جمعیت کمه در عوض ما دارای بزرگترین ذخایر گاز دنیا هستیم تازه تو صادرات پسته با اختلاف دو برابری از دومین صادر کننده یعنی آمریکا ،اول دنیا هستیم بعلاوه این که اساس مالیات برای کشور هایی است که ذخایر نفت و گاز ندارن تازه، ایران اگه ایران بودن باید بیشترین توریستا به ایران می آمدن (اگه جستجو کنی میبینی به ایران میگن نگین زمین شناسی جهان)
ایرانی
۳ دی ۱۳۹۶ای کاش ماشین زیر ۱۵۰۰ سی سی خوب و با کیفیت وارد میشد اونم با سوبسیت …!! ۵۵درصد چیه دیگه…!!! و در دسترس ملت بود… تا اینهمه شاهد آلودگی تصویری و دودی و تلفات نبودیم… به جای تولیدات همیشه بد داخلی و …
محمد
۳ دی ۱۳۹۶میدونین چیه . میخان فروش خودروهای چینی را بسیار افزایش بدن و به سود نجومیشون برسن
مردم کی هستن دیگه!
خخخخخخخ
حسین
۳ دی ۱۳۹۶اتفاقا برعکس با این کار قیمت خودرو های چینی هم چون وارداتی هستن افزایش پیدا میکنه (مثل جک اس ۵ که موتورش ۲ لیتر هست و…) و میتونن راحت تر افزایش قیمت بدن و خودرو های داخلی را به مردم بندازن
morteza
۷ دی ۱۳۹۶واقعا همینجوره.به زودی تولیدات سایپا (فرغون) فقط رو پایه ی چینی میچرخه.ویرانخودرو هم همینطور شما نگاه کن دیگه نمونش دانگ فنگ هایما چریهای فرغون و و و.
سودی که اینا میبرن….
پولی که تو جیب کومونیست ها میریزن.
چی میشه گفت.
ما فقط نمیخریم.همین.من یکی که خیلی متعهدم به نخریدن .دیگران خودشون باید موضعشون رو مشخص کنن.
الهی
۳ دی ۱۳۹۶برره به معنی واقعی کلمه
الهی
۳ دی ۱۳۹۶یعنی ولوو اس۹۰ با کمترین آپشنش هم بالاتر از ۴۰ هزار دلار هست؟!!!
تکلیف سفارشات قبلی چی میشه؟!!
محمد
۳ دی ۱۳۹۶واقعا چی تو سرشون میگذره؟
فروپاشی؟!!!!!!!
ایرانی
۳ دی ۱۳۹۶پدال یه چیزی میگم حذف نکن لطفا…
به نظر شما آیا با قانون واردات خودروی زیر چهل هزار دلار چه برندهایی بیشترین فروش را میتونن داشته باشن.. و دوباره به پادشاهی بازار خودروی ایران میرسن…؟!
امثال کیا و هیوندایی و…
و دنبالش ………….. ملت سر کارن…
ایرانی
۳ دی ۱۳۹۶فک کنم کیا و هیوندایی هم یه رشوه حسابی داده باشن… این قانون جدید.. قانون امثال این برندهاست…
مرتضی
۳ دی ۱۳۹۶فقط می توان از آقایان به خاطر بزرگتر کردن حباب قیمت و ایجاد گرانی در این مملکت،،،،،، تشکر کرد….فقط تشکر.
امیرهمایون
۳ دی ۱۳۹۶از حالا باید اشغالای چینی رو به قیمت کره ای و ژاپنیها بخریم
sjs
۳ دی ۱۳۹۶تا 400 با روحانی…
هردم از این باغ بری میرسد
به به
power active
۳ دی ۱۳۹۶یه آدمایی در توانشون بود که ماشین وارداتی بخرن اما با این اوضاع دیگه واسشون میشه یه رویای دست نیافتنی … چه قدر به ملت دارن ظلم می کنن مردمم صداشون در نمیاد این آقا یونم با ماهی ۱۰ ملیون در آمد واسه خودشون تصویب میکنن. بخدا مردم بریدن اعصاب ندارن این دیگه زندگی کردننیست زنده نگه داشتن…
reza
۴ دی ۱۳۹۶اگر افزایش تعرفه واردات خودرو تصویب شود چیزی جز خیانت و ظلم به این مردم نیست.
تا کی باید مردم تاوان عقب ماندگی صنعت خودرو را بدهند.!
امیرحسین بشیرفرهمند
۴ دی ۱۳۹۶من دیگه از هیچ کسی گله ندارم ، فقط از خدا سوالم اینه ، چه گناهی کردم که در این زمان واین جغرافیا به دنیا اومدم ?