بعد از گاف عجیب سخنگوی دولت در توجیه علت افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به ایران، این بار رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی، دلیل عجیب دیگری را بیان نمود.
آقای روحانی در پاسخ به این سؤال که چرا تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۱۰۰ درصد زیاد شده گفت:
آنچه در دولت گزارش دادند، گفتند خودروهایی که به نام هیبریدی میآید، هیبریدی نیست و واقعیت این است که همان خودروی معمولی است که به اسم هیبریدی هست. اگر هیبریدی واقعی باشد، حتماً تعرفه بسیار کمی خواهد داشت.
رئیس دولت در پاسخ مجری که پرسید آیا دستور بازنگری در تعرفه خواهید داد، افزود:
اگر هیبریدی واقعی باشد، یعنی ماشینی که هم بتواند با سوخت فسیلی کار کند و هم بتواند با باتری کار کند، حتماً ما کمک خواهیم کرد. و این به محیط زیست ما کمک خواهد کرد.
مجری البته افزود که همین خودروهای هیبریدی هم تا ۵۰ یا ۶۰ کیلومتر با باتری کار میکنند.
این در حالی است که به صورت واضح در قانون جدید، تعرفه خودروهای “هیبریدی” تا ۱۱ برابر افزایش یافته است نه خودروهایی که هیبریدی نیستند و به نام هیبریدیاند! بنابراین منتظریم تا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی واقعی را به رقم سابق یا کمتر از آن بازگرداند و برای خودروهایی که هیبریدی نیستند اما نام هیبریدی دارند، تصمیم دیگری بگیرد!
پیش از این نوبخت، سخنگوی دولت نیز گفته بود که خودروهای هیبریدی تأثیری در کاهش آلایندگی هوا در شهرها ندارند و موتور برقی آنها تنها در سرعتهای بالا و در خارج از شهر عمل میکنند!
باید دید چه کسی این اطلاعات غلط را به دولتمردان میدهد و چه هدفی از این کار داشته یا چه سودی از آن میبرد. شایسته است که مسئولان تصمیم گیر ما نیز از مشاورانی مطمئن و کارشناس استفاده نمایند.
خودروهای هیبریدی در ایران
خودروهای هیبریدی که تاکنون وارد بازار کشورمان شدهاند تنها مدلهای معدودی میباشند. تویوتا پریوس، هیوندای سوناتای هیبریدی و تویوتا کمری هیبریدی و چند مدل انگشتشمار مثل لکسس CT200h، بامو i8، و تویوتا C-HR بودند. هیچکدام از این خودروها با تعاریفی که رئیس و سخنگوی دولت اعلام نمودهاند، همخوانی ندارد.
مزیت خودروهای هیبریدی
مخاطبان پدال علاوه بر آشنایی با خودروهای هیبریدی جهان، مزیتهای این خودروها را نیز بهخوبی میشناسند. خودروهای هیبریدی در دو سطح هیبریدی و پلاگین هیبریدی عرضه میشوند که انواع پلاگین را میتوان با شارژر و برق بهصورت جداگانه نیز شارژ نمود.
بهعنوانمثال هیوندای سوناتا مدل Se هیبریدی با قیمت پایه ۲۳ هزار دلار، مصرف سوختی ۵.۶ لیتری به صورت ترکیبی ارائه میکند. مصرف سوخت این مدل در شهر ۶ لیتر و در جاده ۵.۲ لیتر است. در عوض مدل پلاگین هیبریدی با قیمت پایه ۳۲ هزار دلاری، مصرف سوختی ۲.۳۷ لیتری را ارائه میکند و میتواند ۴۳ کیلومتر نیز پیمایش به صورت تمام الکتریکی داشته باشد.
علاوه بر کاهش آلایندگی در خودروهای هیبریدی که بهطور مستقیم بر کاهش آلایندهها مخصوصاً در شهرها مؤثر است، کاهش مصرف سوخت نیز در ابعاد کلان میتواند تأثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور و جلوگیری از هدر رفت سوخت داشته باشد.
پیشنهاد پدال برای تعیین تعرفه واردات منصفانه
ما پیشنهاد میکنیم که برای حمایت از مصرفکنندگان و همچنین ایجاد رقابت در صنعت تولید خودروی داخلی و ارتقای تکنولوژی در بخشهای مصرف سوخت، ایمنی و رفاهی، تعرفه واردات خودرو به رقمی کمتر از قبل برگردانده شود. در عوض در کنار این تعرفه مشوق و جریمههایی نیز بدین صورت لحاظ گردد. مثلاً خودروهایی با مصرف سوخت کمتر از ۶ لیتر شامل ۱۵ درصد بخشودگی تعرفه شوند و هر چه میزان مصرف سوخت و آلایندگی کمتر شود، میزان بخشودگی نیز بیشتر شود. بهگونهای که برای یک خودروی تمام الکتریکی به صفر برسد. با افزایش مصرف سوخت و آلایندگی نیز از رقم پایه، به همین نسبت جریمه تعرفه در نظر گرفته شود. بعلاوه برای خودروهای گرانقیمت و لوکس نیز به ازای هر ۱۰ هزار دلار افزایش قیمت، مثلاً ۱۰ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شود.
این راهحل در سایر کشورها نیز به صورت سیاستهای تشویقی تا آنجا پیش رفته که بهعنوانمثال حتی روی قیمت خود کارخانه نیز برای خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی تخفیف اعمال میشود.
با چنین راهحلی قیمت یک خودروی وارداتی مشابه خودروهای تولید داخل با حدود ۴۰ درصد تعرفه همراه خواهد بود. خودروهایی که تکنولوژی پیشرفتهتر، قیمت و مصرف و آلایندگی کمتری دارند، مقرون بهصرفهتر خواهند شد. خودروهای لوکس و گرانقیمت نیز به همان نسبت تعرفههایی بسیار بالاتر خواهند یافت.
مصطفی
۴ بهمن ۱۳۹۶یعنی تویوتا پریوس هیبریدی واقعی نیست فقط اسمش هیبریده!
Raha
۴ بهمن ۱۳۹۶بعضی مواقع باید سکوت کرد
ش
۲۵ بهمن ۱۳۹۶نه اتفاقا اتفاقا تو اینجور مواقع باید داد زد
سعید
۴ بهمن ۱۳۹۶البته انتظار ما از مسئولین کشور بیش از اندازه است،39 سال بدون کارشناسی دولتهاشون رو به جلو بردن، از کی و کجا چه انتظاری دارید؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
رضا
۴ بهمن ۱۳۹۶“باید دید چه کسی این اطلاعات غلط را به دولتمردان میدهد و چه هدفی از این کار داشته یا چه سودی از آن میبرد. شایسته است که مسئولان تصمیم گیر ما نیز از مشاورانی مطمئن و کارشناس استفاده نمایند.”
واقعا چه سوال سختی کردی پدال !!!!
چه هدفی داشته یعنی ؟؟؟؟؟؟
abbas us.c
۴ بهمن ۱۳۹۶هیبریدی واقعی نیستند!!!!
په با نوشابه کار میکنن!!!
حسین
۴ بهمن ۱۳۹۶اقای رییس جمهور این خودروها همان خودرویی می باشد که چند سال است با کارشناسی دقیق ودرست ومطابق صنعت روز دنیا وا باتعرفه مناسب وبه حق وارد شده لذا خواهشمندم اگر به دلیل مشکلات مالی و …..خودتان می خواهید ان را گران کنید لطفا صنعت پیشرفته دنیا را زیر سوال نبرید هیچکس نمی تواند مانع تابش خورشید شود
عارف
۴ بهمن ۱۳۹۶عمرا اینا انقدر بی سواد نیستن که این حرف ها رو میزنن فقط مردم رو نادان فرض کردن!
دکترعابدی
۵ بهمن ۱۳۹۶طبق امار درسال حداکثر8000خودروبامیانگین قیمتی 25هزاردلارواردکشور میشودکه جمعابالغ بر200میلیون دلارمیشه که باتعرفه بیش ازدوبرابری حدود1000میلیارتومان معادل همان 200میلیون دلارگیردولت میایداین درحالیست که درامدامسال دولت 90میلیارددلاربوده ویارقم واردات قاچاق 12میلیارددلار مقایسه ارقام نشان میدهددرامدحاصل ازاین تعرفه های کذایی برای دولت پول خردهم حساب نمیشه ولی دولت چنین پافشاری روی این رقم ناچیزمیکنه مسلمامافیاهای متعددی روی این قضیه. ودولت اثردارندکه دولت مجبوربه توجیه های بچه گانه وخنده دارمیشودوحاظراست منافع ملت محیط زیست رقابت سالم ودههاسود وفایده دیگررافدای این مافیای چپاولگربیرحم کند?????
احسان یاقوتی
۷ بهمن ۱۳۹۶من یک پیشنهاد کاملا معقول میدم به تمامی دولتمردان و تصمیم گیران نظام
اینکه این راهی که شماها دارین میرین کشورهای اروپایی و شرق اسیا چند سال پیش با صحیح و خطا رفتن و به یک قانون مدون و معقول رسیدن
الان دیگه فرصت صحیح و خطا و قلق گیری نیست ، تجربه راه پیموده شده میتونه چراغ مناسبی برای جهل شما در برخی تصمیمات باشه
باتشکر
م.ش
۲۵ بهمن ۱۳۹۶فقط می خوان بنزینشونو بفروشن
همونطوری که اجازه ساخت خودروهای برقیو نمیدن