ایستگاه خبر

بین مدل‌های مختلف دنا چه تفاوتی وجود دارد؟

موتورهای مشابه، امکانات رفاهی متفاوت

رپورتاژ: دنا یکی از افتخارهای ایران‌خودرو است. خودرویی که تاکید دارد بدون حمایت مهندسان خارجی ساخته شده و تعصب زیادی بر کیفیت آن دارد.


ایران‌خودرو از این ماشین دو مدل را روانه بازار کرده و برای همین خریداران ابهام زیادی بین خرید دنا معمولی و دنا پلاس دارند. در مطلب زیر درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو دنا نکاتی را به شما یادآوری می‌کنیم.

شباهت‌های دنا پلاس و دنا معمولی

اگر مقابل دو خودرو بایستید در ظاهر هر دو دنا شبیه به هم هستند. اگر هم تفاوتی باشد بسیار جزئی و محدود به گرافیک جدید چراغ‌ها و انحنای بدنه در زاویه بغل و شیشه سرنشینان عقب است. اما با نگاه از بالا متوجه سانروف دنا پلاس می‌شویم؛ چیزی که در سقف دنا معمولی وجود ندارد. اگر لنزمان را بر روی موتور این دو زوم کنیم باز هم تفاوتی بین موتورهایشان پیدا نمی‌شود. چراکه هر دو دنا یک موتور آلمانی EF هفت دارند که ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. موتور هر دو ۱۶ سوپاپه و یورو چهار است. یعنی موتوری مشابه آریزو۵ از شرکت چینی چری دارد. در شتاب و مصرف سوخت هر دو نیز تفاوت چشم‌گیری دیده نمی‌شود. چنانچه هر دو در ۱۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسند. دنا پلاس تنها دو دهم مصرف بنزین بیشتری دارد.


یکی از شباهت‌های هر دو دنا در فرمان جمع‌شونده خودرو است که با تنظیم فاصله فرمان و صندلی به افزایش ارگونومی راننده در اتاق منجر می‌شود.


اتاق هر دو دنا از نظر تریم و تنظیم صندلی هم تفاوت چندانی با هم ندارند. در هر دو خودرو تنها می‌توان صندلی جلو را به صورت برقی تنظیم کرد. همچنین از صندلی عقب هر دو می‌توان به صندوق دسترسی داشت.

یکی از ویژگی‌های دنا پلاس هم سیستم قطع خودکار بنزین است. این سیستم هنگام تصادف فعال می‌شود و از بروز آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند.

تفاوت‌های دناهای مختلف

وقتی تجهیزات دو خودرو را بررسی کنیم متوجه تفاوت‌هایی در ویژگی‌های امنیتی دو خودرو می‌شویم. دنا پلاس برخلاف دنا معمولی که فقط دو کیسه هوا دارد، از چهار کیسه هوا برخوردار شده.

از نظر چراغ و نوردهی دنا پلاس نور بیشتری به سرنشینان و همچنین راننده می‌دهد. دنا پلاس برخلاف دنا معمولی یک چراغ هم در فضای پایین دارد. همچنین چراغ روز چیزی است که فقط دنا پلاس از آن برخوردار شده. علاوه بر آن طراحی جدید چراغ‌های عقب نمای زیباتری به دنا پلاس داده است.

در جست‌و‌جوی دنای سریع‌تر

هنگام خرید دنا ELX دو گزینه توربو و معمولی دوباره مقابل شما قرار می‌گیرد. این یعنی همان موتور دنا پلاس به توربوشارژ مجهر شده. دنا توربو که آخرین مدل دنا وارد شده به بازار است قدرت بیشتر و سرعت بالا تری دارد. یعنی سه ثانیه زودتر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. همچنین با تکیه بر این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۲۲۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. البته ایران‌خودرو فعلا فروش آن را متوقف و در سایت خود هم مشخصات فنی آن را حذف کرده است. برای خرید دنا از مدل توربوشارژ باید سراغ سایت دیوار بروید. با توجه به اینکه ایران‌خودرو در مدت افزایش نرخ ارز تنها دوبار درخواست خرید خودرو را پذیرش کرده تنها قیمت مرجع، قیمت بازار است که بر اساس آن دنا معمولی حدود ۷۷ میلیون و دنا پلاس ۹۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (552 ديدگاه)

    در مورد کیفیت جنس فلز بدنه دنا
    در مورد کیفیت رنگ بدنه
    در مورد مسایل فنی موتور دنا و ….
    از مجله وزین پدال تقاضا دارم با حداق دو خودرو مشابه مقایسه شود . با تشکر

  2. یاس ی

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    الان مدل توربو 120 میلیون قیمت داره توی بازار، خدایا خودت کمک کن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۶ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      خدا قرار نیست هیچ کمکی بکنه
      اونایی که میخرن هستند که با خریدشون به خودشون و بقیه خیانت میکنن و به شعور نداشتشون توهین

      موافقم 8
      مخالفم 3
  3. مهدی اکرمی

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (88 ديدگاه)

    “دنا یکی از افتخارهای ایران‌خودرو است”؟؟؟ افتخار؟؟
    “خودرویی که تاکید دارد بدون حمایت مهندسان خارجی ساخته شده و تعصب زیادی بر کیفیت آن دارد.” اونوقت پاراگراف بعدی به موتور آلمانیش اشاره کرده، هرچند قطعاتش چینیه.
    “هنگام خرید دنا ELX دو گزینه توربو و معمولی دوباره مقابل شما قرار می‌گیرد.”؟؟ ELX؟؟؟
    آگهی میکنید ایراد نداره این یه کار معمول در دنیای امروزه، ولی خداییش متنو درست بنویسید.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  4. Reza

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    《یکی از ویژگی‌های دنا پلاس هم سیستم قطع خودکار بنزین است. این سیستم هنگام تصادف فعال می‌شود و از بروز آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند》اگه منظور سوئیچ اینرسی که یک سیستم کاملا معمولی و روی همه خودرو ها نصب میشه و حتی روی پیکان وانت های ۱۰ سال پیش هم نصب شده

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. مهدی

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    مصداق کامل خر همونه پالونش عوض شده

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. Mopar or No Car

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    اینجاست که شاعر میفرماید:
    ای بابا جمع کن کاسه کوزت و…..

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. رضا

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور ای اف هفت المانی نیست
    موتور باز طراحی شده تی یو فایو است
    ولی ایران خودرو مدعی است این کار را با کمک المان انجام داده
    اگر المانی است بفرمایید در کدام محصول المانی استفاده شده است ؟!!!

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. آرش

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بر ھموطنان عزىز
    نظرات را مىخواندم خىلى خوبھ اما
    بزرگواران ھر بخش اىن و ھر خودرو اىرانى براى ھر پىچ ھم ھزار آزماىش و محاسبھ و دقت لازمھ و ھمون قطع کن سوخت شاىد براى جاىگاھش و … خىلى از مھندسىن مملکت ما زحمت کشىدن
    فکر کنم بجاى پر توقعى ىھ خدا قوت بگىد و دمتگرم بھتر باشھ
    اگرم کسى سىستمى بھتر بلدھ بسم اللھ برھ اراىھ بدھ ب شرکت ھا
    ىا حق

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. حسن

      ۲۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موتور دنا ای اف۷ طراحی آلمان هستش ولی چون مختص آب و هوای گرم وخشکه برای شرایط آب و هوای ایران مناسبه نه آلمان

      موافقم 0
      مخالفم 2
  9. ز

    ۱۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نتیجه می گیریم هم شرکت بدرد نمی خوره هم اب و هوای کشور چون هرچی موتور بدرد نخوره به آب و هوای ایران می خوره

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا