دستیابی به تفاهم هستهای که میتواند منجر به لغو تحریمها در آینده نزدیک شود، روی بازار و صنعت خودروی کشور نیز تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت.
از سویی، لغو تحریمهای صنعت خودرو، مشکلات ناشی از تأمین قطعات را تا حدود زیادی حل خواهد نمود. اکنون خودروسازان، برای محصولات اروپایی خود نظیر انواع پژو و رنو، وابستگی زیادی به قطعات پیشرفته اصلی دارند و جایگزینی نسخههای غیر اصلی نظیر نمونههای چینی هم باعث بروز مشکلات عدیده ای شده است.
از سویی حذف تحریمها، میتواند زمینه را برای حضور خودروسازان جدید و افزایش رقابت و تنوع در بازار نیز فراهم سازد.
کاهش نرخ ارز، مهمترین پیامدی است که میتوان از لغو تحریمها انتظار داشت. این کاهش میتواند ناشی از تسهیل مبادلات ارزی و امکان صادرات گستردهتر و دریافت درآمدهای نفتی کشور باشد. در این صورت باید در قیمت مواد اولیه و قطعات و ماشینهای وارداتی، شاهد کاهش بیشتری باشیم. اما چالش اصلی زمانی بروز میکند که بدانیم، قیمت محصولات داخلی و هزینههای آن، اعم از تولید و عرضه، بهسختی به نرخ خای قبلی بازمیگردند. بهعنوان مثال نمیتوان حقوق و دستمزدها را مطابق کاهش نرخ ارز؟، کاهش داد. در این صورت قدرت رقابتی محصولات داخلی چه در بازار داخل و چه در بازارهای صادراتی، به شدت کاهش خواهد یافت. به همین منظور، دولت احتمالاً به صورت مصنوعی تا حد ممکن از کاهش نرخ ارز و در نتیجه کاهش درآمدهای خود نیز جلوگیری خواهد نمود.
از سویی، اگر قیمت محصولات داخلی تغییر چندانی نکند و قیمت وارداتیها، کاهش یابد، قدرت رقابت محصولات داخلی کاهش مییابد. در این حالت احتمالاً تعرفه واردات به تدریج افزون خواهد شد.
به نظر میرسد که با توجه به موارد یادشده، چندان چشمانداز روشنی لااقل در بازار خودرو پدیدار نباشد. اما موارد مثبت لغو تحریمها و حداقل انتظارات را باید بدین صورت فهرست نمود:
- افزایش کیفیت محصولات داخلی
- کاهش نسبی قیمتها یا تثبیت آنها در خودروهای داخلی
- کاهش قیمت خودروهای وارداتی
- افزایش رقابت و حرکت بهسوی بهرهوری بالاتر
- حضور خودروسازان خارجی و افزایش حق انتخاب خریداران
- کاهش ریسک سرمایهگذاری و افزایش امنیت سرمایه
- افزایش تولید محصولات
- …
با این وجود، حل مشکلات صنعت خودرو قطعاً زمانبر بوده و نیاز به مدیریت صحیح و کارآمدی دارد. مدیریتی که سودآوری را بر منافع مشتریان ترجیح نداده و دیدگاهی درازمدت، خلاقانه، منصفانه، عمیق و همهجانبهنگر داشته باشد.
دیدگاه شما در رابطه با چشم انداز صنعت و بازار خودروی ایران پس از لغو تحریم ها چیست؟
سپهراد
۲۱ فروردین ۱۳۹۴من همین الان خیالتون رو راحت کنم قول شرف میدم تحریم ها به همین روزا برداشته نمیشن.توقع نداشته باشید تا امضا شد پراید بشه هفت میلیون و پارس بشه 18 میلیون و نیسان قشقایی و ماکسیما 30 میلیون و…خیلی ها دارن از همین روند سود میبرند.خیلی از بالایی ها.اینجوری بشه سایپا و ایران خودرو باید برن غاز بچرونن.توی ایران تجربه نشون داده که هر چی که قیمتش رفت بالا هیچ وقت مثل قبل پایین نمیاد و اینو تجربه نشون داده.
پیروز
۲۱ فروردین ۱۳۹۴حالا مگه قبل از تحریم چی بودیم و چی کار می کردیم که الآن با برداشته شدن تحریم دوباره به اون شرایط بر گردیم؟
مانی
۲۲ فروردین ۱۳۹۴هرسال میگیم دریغ از پارسال…
تواین مملکت هیچی ارزون شدنی نیس .
سجاد
۲۳ فروردین ۱۳۹۴اون رنو تو عکسو پلاک منطقه از نزدیک دیدم خیلی قشنگتر از عکسشه. دوستان جریان چیه ایران تجارت چرا فیلره!؟ بهترین سایت واسه خرید ماشین کارکرده بود
شادمهر
۲۴ فروردین ۱۳۹۴تو این 28 سال سنی که از خدا گرفتم شاهد ارزانی فراوانی بودم.
مثلا 1 جنسی 1000 تومان گرون میکنند، بعد از کلی هیاهو و صر و صدا میکنن 800
آقا دست از سر این صنعت قاتل بردارند. یعنی ارباب پول و قدرت انقدر گستاخ هستند که به بهانه اشتغالزایی در سال جان بیش از 20000 نفر رو در تصادفات بگیرند!!!؟؟
بماند تعداد زیادی مجروح و معلولین به جا مانده.
آبين
۲۴ فروردین ۱۳۹۴به نظر میرسه تا زمانی که دولت نتونه یک تصمیم درست و حسابی و اساسی درباره خودرو بگیره و به قول معروف اون بالا بالاها ذبنفع تولیدات ایران خودرو سایپا باشند ملت ایران از استفاده از ماشینها به روز – کم مصرف و ایمن اروپایی و دیگر کشورها حالا حالاها محروم خواهند بود البته بجز قشر ثروتمند که تو هیچ برهه ایی مشکلی متوجهشون نیست
مهدی ناصری
۲۵ فروردین ۱۳۹۴برداشته شدن تحریم ها هم به مانند اجرا شدنشون به نفع عده ای خاص هست که خودرو سازان مزخرف مملکت جزو همونا هستند.
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ایران خودرو و سایپا خیال میکنن گردنشون کلفته ولی از نظر من از مو هم باریک تره فقط کافیه نخرید مفهومه ن خ ر ی د همین الان پست چراغ چک موتورو خوندم آقاجان مگه نمیگید ماشیناشون فلانه بیساره نخرید دیگه 111 چند وقته اومده مگه کل ملت خریدن تازه ور میدارن ارتفاع میزنن سیستم میندازن روش کلی هم حال میکنن دکی باو لاستیک 11 اینچی چیداره که بخوای بدنه و موتوری که روش سوار شده بهش بگی ماشین نخرید ببینم به کی میخوان بفروشن ماشیناشونو حالا هی منو امثال من بگن کو گوش شنوا همین الان خدا میدونه چند تا دنا فروخته میشه و چقدر دلال ها پول بالا پایین میکنن
sky watcher
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا این نظر منه هیچ قیمتی پایین نمیاد
شما بنظرت اگه مثلا ford یا بنز تو ایران تولید بشه میان اون ماشینارو با قیمت پژو به ما میدن ؟ نه عزیز من نه
الان نگه kia serato تو سایپا تولید نمیشه ؟ ارزونه ؟ والا قیمت وارداتیش ارزونتر بود تا اینی که اینا دارن سمبل میکنن
این پژو ها و پراید و ماشین های چینی تا عبد تو ایران تولید میشه چرا؟ چون سود خوبی توشه
تو این مملکت ماشین باید زیر 5 تومن پای تولید کننده در بیاد تا به مشتری ۵۰ تومن بندازش
واین فقط خاصیت پراید و ماشین های چینیه نه ماشینای آلمانی و آمریکایی
اگه خودرو آمریکایی و آلمانی هم تو ایران تولید بشه اون وقته که دیگه کلا گمرک اجازه واردات رو نمیده و مجبوری ماشین تولید داخل رو با قیمت دو برابر خودرو وارداتی بخری
و پراید و خودرو چینی و این آشغال های مثلا داخای تا عبد تولید میشه
حالا میگب نه … نظاره کن …
سعید
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴10 در صد مشکلات مربوط به تحریمه 90 درصد سو مدیریته حاضرم قسم بخورم که بعداز لغو تحریم ها هیچ اتفاقی نمیفته ما اگه نصف کره ای ها کار کنیم والله تحریم دیگه هیچ اثری نداره
علی
۲۴ تیر ۱۳۹۴ای کاش دولتی ها کاری بکنند که شرکت های خارجی بازار خودرو رو به دست بگیرند و اونها بازار خودروی کشور رو مدرن تر بکنند دقیقا مثل کاری که ترکیه انجام داد