دستیابی به تفاهم هستهای که میتواند منجر به لغو تحریمها در آینده نزدیک شود، روی بازار و صنعت خودروی کشور نیز تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت.
از سویی، لغو تحریمهای صنعت خودرو، مشکلات ناشی از تأمین قطعات را تا حدود زیادی حل خواهد نمود. اکنون خودروسازان، برای محصولات اروپایی خود نظیر انواع پژو و رنو، وابستگی زیادی به قطعات پیشرفته اصلی دارند و جایگزینی نسخههای غیر اصلی نظیر نمونههای چینی هم باعث بروز مشکلات عدیده ای شده است.
از سویی حذف تحریمها، میتواند زمینه را برای حضور خودروسازان جدید و افزایش رقابت و تنوع در بازار نیز فراهم سازد.
کاهش نرخ ارز، مهمترین پیامدی است که میتوان از لغو تحریمها انتظار داشت. این کاهش میتواند ناشی از تسهیل مبادلات ارزی و امکان صادرات گستردهتر و دریافت درآمدهای نفتی کشور باشد. در این صورت باید در قیمت مواد اولیه و قطعات و ماشینهای وارداتی، شاهد کاهش بیشتری باشیم. اما چالش اصلی زمانی بروز میکند که بدانیم، قیمت محصولات داخلی و هزینههای آن، اعم از تولید و عرضه، بهسختی به نرخ خای قبلی بازمیگردند. بهعنوان مثال نمیتوان حقوق و دستمزدها را مطابق کاهش نرخ ارز؟، کاهش داد. در این صورت قدرت رقابتی محصولات داخلی چه در بازار داخل و چه در بازارهای صادراتی، به شدت کاهش خواهد یافت. به همین منظور، دولت احتمالاً به صورت مصنوعی تا حد ممکن از کاهش نرخ ارز و در نتیجه کاهش درآمدهای خود نیز جلوگیری خواهد نمود.
از سویی، اگر قیمت محصولات داخلی تغییر چندانی نکند و قیمت وارداتیها، کاهش یابد، قدرت رقابت محصولات داخلی کاهش مییابد. در این حالت احتمالاً تعرفه واردات به تدریج افزون خواهد شد.
به نظر میرسد که با توجه به موارد یادشده، چندان چشمانداز روشنی لااقل در بازار خودرو پدیدار نباشد. اما موارد مثبت لغو تحریمها و حداقل انتظارات را باید بدین صورت فهرست نمود:
- افزایش کیفیت محصولات داخلی
- کاهش نسبی قیمتها یا تثبیت آنها در خودروهای داخلی
- کاهش قیمت خودروهای وارداتی
- افزایش رقابت و حرکت بهسوی بهرهوری بالاتر
- حضور خودروسازان خارجی و افزایش حق انتخاب خریداران
- کاهش ریسک سرمایهگذاری و افزایش امنیت سرمایه
- افزایش تولید محصولات
- …
با این وجود، حل مشکلات صنعت خودرو قطعاً زمانبر بوده و نیاز به مدیریت صحیح و کارآمدی دارد. مدیریتی که سودآوری را بر منافع مشتریان ترجیح نداده و دیدگاهی درازمدت، خلاقانه، منصفانه، عمیق و همهجانبهنگر داشته باشد.
دیدگاه شما در رابطه با چشم انداز صنعت و بازار خودروی ایران پس از لغو تحریم ها چیست؟
بهنام
۱۶ فروردین ۱۳۹۴به نظر من باید کارخانه های داخلی بسته بشن جاشونو به صنایعی که میتونیم صادرات داشته باشیم بدن,مثل صنعت کاشی و سرامیک.بهترین راه حل اینه خودرو وارد بشه با تعرفه کم چون تو صنعت خودرو سازی هیچی نیستیم!!
حسین . ش
۱۶ فروردین ۱۳۹۴کاملا با نظر این دوستمون موافقم. به خاطر سیاستهای اقتصادی اشتباه یک عده تا کی این چیزایی که اینا تولید میکنن و اسمشو میزارن خودرو ، باید تنها انتخابهای ما باشن.
احمدرضا
۱۶ فروردین ۱۳۹۴باید به خودروسازان داخلی فرصت داد ولی نه یک فرصت ابدی. به هر حال ما که از چین کمتر نیستیم چطور اونا تونستند توی خودروسازی پیشرفت کنند ؟ پس ما هم میتونیم. ولی باید سال به سال تعرفه ها کم بشه مثلاً توی یک دوره ده ساله تعرفه به صفر برسه. اگه توی این دوره نتونستیم پیشرفت کنیم خوب معلومه که خودروساز نیستیم و باید خودروسازیو تعطیل کنیم و بریم سراغ یک صنعت دیگه و بیخودی انرژی و پول ممکلتو توی این صنعت تلف نکنیم
حسین . ش
۱۷ فروردین ۱۳۹۴به نظر شما خودروسازای داخلی فرصت کمی تا الان داشتن؟ به تنهایی روی پلت فرم پژو 405 ، غیر از خود 405 ، پرشیا، سمند،تازگیا دنا ، ( این وسطا هم یه 7-8-10 سالی موتور پیکان رو با بدنه 405 قاطی پاتی میکردن میشد روآ ) رو 24 ساله که دارن تولید و به عبارت بهتر مونتاژ میکنن و دست بردار هم نیستن فقط قیافه ماشین رو عوض میکنن. اونوقت خداییش به نظر شما کشور ما میتونه خودروساز بشه؟ با این روندی که تولید خودرو تو ایران دست دولت هست هیچ وقت ما خودروساز نمیشیم. تنها اگر خودروسازی به صورت واقعی و نه نمایشی به بخش خصوصی واگذار بشه شاید 20 سال دیگه یک کارای کوچیکی بشه کرد.
جواد
۱۷ فروردین ۱۳۹۴تنها راه حل احداث شرکت های خودرو سازی جدید با علم دانشگاه هاست
مروت
۱۸ فروردین ۱۳۹۴البته و صد البته با رویکرد مدیریت جدید برای صنعت خودرو سازی نه مدیریت فعلی که به جای خودروسازی به دنبال پول سازی است.
Mohsen610
۱۸ فروردین ۱۳۹۴با سلام […] پس مردم با این ماشینای بی کیفیت وقاتل برباد ندیم!! با مردم صادق باشیم جان انسانها دیگه پول نیست که وارد کیسه بعضی دلاهای بی مسولیت بشه .اگه بخوایم مثل کشورهای پیشرفته باشیم باید مثل همونا عمل کنیم تعرفه تا این حد بی مفهومه !! ولی اگه جیب آقاراده ها از جان انسانها ارزشمندتر نباشه یا حق
محمدرضا
۲۰ فروردین ۱۳۹۴به هر حال باید قبول کنیم که از چین کمتریم !
آرزوم بود پژو پارس داشته باشم ، خریدمش ، اونقدر بد بود که روزی هزار بار لعنت میفرستم به خودم واسه خریدش !
الانم منتظر دریافت جی 5 اتوماتم تا از شر این پارس خلاص شم !
مهران
۲۰ فروردین ۱۳۹۴دقیقا همینطوره ، واقعا باید کارخانه های خودرو سازی تعطیل بشن و جایه خودشونو به سایر صنایع بدن ، موقعیت کشور ما از نظر آب وهوا مناسب هست و باید به سمت کشاورزی و تولید غذا بره چون همیشه مشتری خودشو داره .
farshid
۱۶ فروردین ۱۳۹۴وای اگه ارزان بشه چی کار کنم 44 میلیون دادم پرشیا elx
امیر
۱۶ فروردین ۱۳۹۴بله اقا فرشید اون موقع که بچه ها تو همین سایت خواهش می کردن که خودروهای بی کیفیت و گرون داخلی رو نخرید که گوش شما و بقیه مردم ایران بدهکار نبود وپیش فروش های خودرو برای خودرو ساز ها از رویا هاشون هم بیشتر بود ، باید فکر یک همچین روزی رو میکردی . حالا منتظر باشید همه ی اونایی که برای منافع شخصی و طمعشون تا تونستن طلا و سکه خردین هم … .این وعده خدا برای اهتکار کنندگان است .
سعید
۱۶ فروردین ۱۳۹۴چه با تحریم و چه بدون تحریم مهم اینه که مسئولان و دستاندرکاران صنعت خودرو بخوان که اوضاع این صنعت بهبود پیدا کنه
Ghost
۱۷ فروردین ۱۳۹۴مهم اینه که نمیخوان بهبود پیدا کنه , مگه جیب خودشون .
AMIMAN
۱۶ فروردین ۱۳۹۴سلام .
موافقم با نویسنده و قرار نیست تغییری در قیمت ها حاصل بشه .
وقتی که […] هم دست بشن همون موقع هستش که دیگه هیچ امیدی برای مردم پیاده باقی نمیمونه.
و مثل همیشه از ماست که بر ماست .
mamad
۱۶ فروردین ۱۳۹۴…بجای اینکه از مملکت دارها بخوایم ما هم مث همه ی دنیا از حقوق مساوی از همه ی تکنولوژی ها برخوردار باشیم میایم و فقط حمایت از چیزی میکنیم که تاثیر در روند عادی زندگیمون نخواهد داشت
سامی
۱۶ فروردین ۱۳۹۴تازه میخوان 10% هم قیمت رو ببرن بالا !!
مثل سال های قبل روز ب روز قیمت ها بالاتر و کیفیت ها پایینتر .
فقط ب نفع تولید کننده میشه ک سودش بیشتر میشه همین .
سالار
۱۶ فروردین ۱۳۹۴خودروی داخل جای بحث نداره که بخوایم حرفشو بزنیم فقط تعطیلش کنن اخه این اشغالای دهه پنجاه هم شد ماشین
mamad
۱۶ فروردین ۱۳۹۴فقط بلدیم حرف بزنیم
حامد
۱۶ فروردین ۱۳۹۴جالبه بدونید حدود 10% جمعیت شاغل تو ایران با صنعت خودروسازی مستقیم و غیر مستقیم رابطه اقتصادی دارن.تعطیلی خودروسازی ایران ی شوک اقتصادی به بازار کار وارد میکنه. از طرفی انحصار تو واردات باعث شده که اینا تنبل بشن و نخوان پیشرفتی رو تو خودرو هاشون ایجاد بکنن. اگر بشه همکاری های علمی و فنی رو با خودروساز های در جه 1 دنیا ایجاد بکنن مطمئنا با توجه به سرمایه هایی که داریم میتونیم از این رخوت خارج بشیم.و مهمتر از اون دست های پنهانی که رانت رو تو صنعت خودرو سازی ایجاد کردن حذف بشن شک ندارم میتونیم تو بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
شایان
۱۶ فروردین ۱۳۹۴از الان به همتون قول میدم هیچ تغییری در هیچ صنعت و هیچ قسمت اقتصادی شاهد نخواهیم بود […]
جواد
۱۷ فروردین ۱۳۹۴افزایش چی….؟!
شایان
۱۸ فروردین ۱۳۹۴افزایش چی یعنی چی من گفتم تغییری حاصل نمیشه شما چی داری میگی؟!
محمد
۱۶ فروردین ۱۳۹۴تحریم باشیم دودش میره توی چشم مردم
تحریم هم نباشیم بازم دودش میره توی چشم مردم
جالبه واقعا…
مک میسل
۱۶ فروردین ۱۳۹۴100% ارزون نمیشه،ولی ممکنه که انحصار ورداشته بشه و تعرفه ها بیاد بالاتر!
ولی ممکنه قطعات بهتر بشن و شاید مدل های جدیدی بزنن.
مک میسل
۱۶ فروردین ۱۳۹۴درکل 3ماه دیگه الافیم تا ببینیم چی میشه.
اگر هم تحریم ها ورداشته بشه یه 2ماهی توی بحرانیم یعنی چی؟
یعنی اینکه قیمتا نمیدونن با خودشون چند چندن یروز میبینی دلار1500 فردا پا میشی میبینی شده2تومن پس اون فردا پا میشی میبینی شده دونه500!!!
البته امیدوارم کشور خوبی بشه بعد از برداشتن تحریم،و حداقل کیفیت قطعات بهتر شه و ماشینهایی حتی امسال دنا و رانا مگان و حداقل جیلی تولید کنیم.اینطوری میتونیم تو کشورای داغونی مثل یمن،لبنان،عراق و و و…ماشین صادر کنیم.
دنا رو که روسیه ای ها خیلی خوششون اومده البت اونجا با موتور تی یو5 عرضه میشه که یکم ضعیفه.
و اگر 150 اسبی توربو ای اف7 میذاشتن و سانروف و دنده اتومات هم همراه دنا بود میتونست تو کشورای دیگه ای مث ترکیه و بلغارستان چک و اسلواکی و هلند و… فروش خوبی بکنه به عنوان ماشین ارزون قیمت خانوادگی.
حجت
۱۷ فروردین ۱۳۹۴ترک ها ماشینهای اصیل اروپایی رو ول کنن بیا آشغال ایرانو بخرن تو دیگه کی هستی برو آب بزن به صورتت از خواب بیدار بشی. اون چند تا سمند هم که به زور ترکیه مجبور شد از ایران وارد کنه به خاطر اینکه ایران چند هزار مگان وارد میکرد از ترکیه اجازه دادن.
Ali
۱۶ فروردین ۱۳۹۴من که چشمم اب نمیخوره
genius
۱۶ فروردین ۱۳۹۴بعد از گذشت چیزی بیش از 40سال از باصطلاح خودروساز شدن ما این باعث بسی شرمساری است که هنوز در بسیاری قطعات اصلی خودرو وابستگی شدیدی به قطعات وارداتی داریم و از اون نگران کننده تر رد کردن این موضوع و ادعای ساخت خودروی ملی است!!
به امید روزهای بهتر…
Ehsan
۱۶ فروردین ۱۳۹۴فعلا که چشم انداز اینه ، افزایش قیمت تا 10 درصد
mamad
۱۶ فروردین ۱۳۹۴امیدی به این صنعت نیست نیست نیست…شراکت هم با خودرو سازهای بزرگ میشه خریدن تکنولوژی های قدیمی و ارزانشون….وسلام
شیطان
۱۶ فروردین ۱۳۹۴تحریم ها هم برداشته بشه ، مسئله این جاست که منطقه ای که ما داریم توش زندگی می کنیم بیشینه ی مردمش اهل” خود تحریمی” یا خود محدودی” هستند و اوضاعش نه فقط در مورد ماشین ، که تو هیچ چیز دیگه ای هم درست بشو نیست…
شایان
۱۷ فروردین ۱۳۹۴ای شیطون
شیطان
۱۷ فروردین ۱۳۹۴بزار سر شونه هاتو ببوسم شایان :D
omid
۱۷ فروردین ۱۳۹۴مشکلات صنعت خودروی داخل پایه ای تر و اساسی تر از این حرفهاست که با لغو تحریمها انتظار تغییر و تحولی در آن داشته باشیم و با این تغییرات شاید تحولات و پیشرفتهای اندکی در صنعت به وجود آمده و تولید و بازار کمی رونق بگیرد، اما راه حل اصلی و نهایی مشکلات صنعت خودروسازی را باید در اساس و پایه و استراتژیها و نحوه مدیریت آن جستجو کرد.
تحریم خودروی ایرانی جهاد درراه خداست
۱۷ فروردین ۱۳۹۴سی سال از خدا عمر گرفتیم و همیشه به همین امید و آرزوهای محال سر کردیم آخرشم دیدیم برآورده شدن آرزوها فقط برای عده ای خاص هست .این مطالب یا بهتر بگم رویاپردازی هاشاید برای یه بچه شیرین باشه و الا برای نسل ما که پوستمون کلفت شده خیالی باطل هست فقط.عزیزان من زیاد دلخوش به لغو تحریم ها نباشید نه تنها صنعت خودرو بلکه […]
جواد
۱۷ فروردین ۱۳۹۴به اسم پروفیلت لایک دادم …
پیام
۱۷ فروردین ۱۳۹۴هه هه واقعا جالبه!
مگه تو این مدت که قیمتاشون تا فلک بالا رفت دستمزد کارگرای بدبخت رو چقدر بالا بردن که حالا بهانه بشه برای گرون نگهداشتن قیمت و جلوگیری از واردات و بالا نگهداشتن نرخ ارز؟
دلار دو هزار و خورده ای بالا رفت قیمتش ولی دستمزد کارگر بیچاره همش پنجاه تومن بالا رفته که اگه نرخ تورمو نگاه کنی یعنی کمتر شده نه بیشتر!
به هر حال ما که تو این کشور عادت کردیم که هر اتفاق بدی بیافته جنس گرون میشه اگر هم اتفاق خوبی بیافته بازم جنس گرون میشه! در هر صورت فقط گرون میشه و قیمت چیزی پایین نمیاد.
این درسیه که تو بازار ایران میگیری.
حامد
۱۷ فروردین ۱۳۹۴آقا ما که انتظار نداریم خودروساز ایرانی رقیب لامبورگینی بشه.فقط سرمایه ها باید در جاهای درست هزینه بشن.چرا ایرانخودرو نباید بودجه تحقیق و توسعه رو افزایش بده؟ جذب تکنولوژی بکنه؟ ولی بره تو پتروشیمی سرمایه گذاری کنه؟ دلیلش تو نهاد خود ماست.ما همه میخوایم یک شبه ره صدساله رو بریم. این تحریما باعث شد شکاف طبقاتی سر به فلک بکشه.همه هرجور که میتونن شاسی بلند سوار بشن.تولید کننده ها همه شدن واسطه و دلال..همش به خاطر تحریم و انحصاری بودن بازاره.چرا وزیر خارجه چین و روسیه زمان خوندن بیانیه نبودن؟ وقتی تحریما برداشته بشه اولین کشورهایی که ضرر میکنن اینان.بعد از اون واسطه های خدانشناسی که هر آشغالی رو از این کشورها با ارز دولتی وارد میکنن و با ارز آزاد به مردم قالب میکنن ..ی حرفایی رو نمیشه زد.اگه گفته بشه میترسم فردا سایت پدال رو به جرم تشویش اذهان عمومی فیلتر کنن.اگه ی مقدار دیدمون رو خاکستری کنیم و صبور باشیم شاید بشه به آینده امیدوار بود.نسل ما نشد نسل بعد.
محمود تبریزی
۱۷ فروردین ۱۳۹۴سلام دوستانی که میگویند کارخانه های ایرانی را ببندیم مد نظر داشته باشند که اگر خارجیها بدونند ما خودروی داخلی نداریم همین چینیهای اشغال میشه عتیقه الان میدونند ایران حداقل سمند میزنه مجتاج نیست آمدند مذاکره آنوقت بایستی بشیم عربستان هر چی گفتن دهمون را باز کنیم و نوش جان کنیم نه دادا غلطه همین صنعت داخلی را از بین ببریم دزدان صنعت را از بین ببریم
2s
۱۷ فروردین ۱۳۹۴تو ایران یاد گرفتم چیزی گران شد دیگر به قیمت قبل بر نمیگردد
hamed
۱۸ فروردین ۱۳۹۴تا وقعی که سیستم مدیریتی و قبول ضرر تو این شرکت ها درست نشه هیچی نمیشه!!!
تا موقعی که بفهمم بعد از 7 سال یک خودرو رو از رده خارج کنن و جایگزین بدن بیرون درست نمیشه!!!
تا موقعی که مارکت های خودرو درست کنن که اول ماشین باشه بعد خریدار نه اول پول و خریدار بعد تحویل ماشین با هزار عیب درست نمیشه!!!
با عمل کار برآید به سخنرانی نیست
بابک
۱۸ فروردین ۱۳۹۴تولیدخودرو در ایران اشتباهی است که بخاطر لج بازی کودکانه داره تکرار میشه ! وقتی کشورهای دیگه ارزانتر و بهتر تولیدمیکنند بهتره از واردات خودرو حمایت بشه ودر صورت لزوم تکنولوژی منتاژ توسط شرکتهای بزرگ پس از کسب موفقیت در بازار داخلی به منظور رونق بیشتر برند خودشان ، رایگان وارد ایران خواهد شد .
علی
۱۸ فروردین ۱۳۹۴خدایی یک هفته شانگهای جین بودم هر جی جشم جشم کردم یه دونه محض نمونه خودروی جینی ندیدم
فقط روز اخر یه جیلی پیدا کردم
خود جینی ها هم میدونن که جه اشغالی تولید میکنن
الکی الکی به خاطر خرید های ایران جین هم شد تولید کننده اتومبیل
احسان(احسان سابق)
۱۸ فروردین ۱۳۹۴خدا لعنت کنه کسایی رو که وضعیت خودروسازی و بازار خودرو رو تو ایران به این روز رسوندن.درش رو گل بگیرید بره بابا
GT-R'
۱۹ فروردین ۱۳۹۴من فقط از مسولان می خوام کهاگر یه روزی تحریم لغو شد این تعرفه ماشین رو زیاد نکنن مثلا 100درصدش نکنن دستشون درد نکنه خسته هم نباشن.درضمن محدودیت واردات ماشین رو از 2500ccبه 1500cc کاهش ندن درستشون درد نکنه خسته هم نباشن که این همه سال در صنعت خودرو کار شکنی کردند. تحریم همش بهونه و بازیچه بود برا فاصله طبقاتی
مهران
۲۰ فروردین ۱۳۹۴کارخانه جات خودرو سازی داخل و هر صنعت دیگر که دولت یا … دست داشته باشن هیچ وقت به نفع مردم کار نمیکنن نمونه قابل ملموسش سیمکارت که تا حدودی خصوصی شد قیمت رقابتی شد و باقی ماجرا…… ببینید !چقدر فرق داره؟ حالا شما بگین دولت میتونه به نفع کی کار کنه؟؟؟؟!!!!!!