پیش از این وزیر صنعت کسانی که قصد کردهاند تا بهبود کیفیت و کاهش قیمت، خودروی داخلی نخرند را خائن، ضد انقلاب و مرتکب فعل حرام نامید. سپس روزنامه مرتبطشان، آنها را “مگس” خواند و اینک نوبت مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون سازمان توسعه تجارت ایران است که با ادبیاتی زشت و سخیف، به این حرکت بتازد و از تمثیلهایی مانند انگل درون حلزون و دستی در آستین مرموز، در توصیف این حرکت خودجوش و واقعاً مردمی استفاده کند.
با این روند، باید منتظر شد و دید که اطرافیان وزیر در مرحله بعدی، کدام جنبه از ادب و ادبیاتشان را رو خواهند کرد؛ هرچند که امیدواریم عاقلی پیدا شود و این ماشین توهین را متوقف کند.
ابتدا متن کامل یادداشت “محمدرضا مودودی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور افغانستان و معاون سازمان توسعه تجارت ایران ” را که در روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، بخوانید و سپس پاسخ عصر ایران به این افاضات را مطالعه کنید:
کمپین «دلواپسان خودروی صفر داخلی»
معروف است که ما ایرانیها میدانیم چه چیز را نمیخواهیم، اما بهواقع نمیدانیم که چه چیز را میخواهیم! و این ضعف فرهنگی، چهبسا قرنهاست که ما را در مسیر تاریخ گمراه کرده است! اگر نخواهیم نمودهای این ذهنیت را در تاریخ و سیاست جستوجو کنیم،
اما در بخش اقتصادی نیز این قاعده، مستثنا نیست و ردپای این ذهنیت را حتی میتوان در فضای کسبوکار داخلی مشاهده کرد. بهعنوان نمونهای از بیشمار مثالهای مشابه، خودرو از جمله محصولاتی است که واردات آن، آستانه تحمل بسیاری از منتقدان داخلی را چنان کاهش داده که گاهی نعرهزنان و مویهکنان، دایه مهربانتر از مادر شده و از نابودی صنعت داخلی گلایه میکنند و از انباشت خیابانهای شهرها از خودروهای لوکس وارداتی مرثیه میسازند و در همان حال، با چرخشی اعجابآور و همزمان، دیوارهای تعرفه را چون چماقی بر سر تولید داخل میکوبند و با انتقاد از کیفیت و عملکرد خودروهای ساخت داخل، مظلومیت مصرفکننده داخلی را هوار میکشند و از انحصار خودروسازان، فغان سر میدهند!
بهاینترتیب حکایت عبرتآموز آن پدر و پسری را بازگو میکنند که الاغی را برای فروش به بازار میبردند و نمیدانستند که بنابر قضاوت عوام، مصلحت آن است که پیاده طی طریق کنند یا سواره؟! و هر انتخابشان، در نهایت قضاوتی تلخ برایشان به دنبال داشت!
اما این حکایت، فقط گویای تصویری از واردات یا تولید داخل نیست، بلکه حتی در بخش مصرف هم، باز بهنوعی قابل تعمیم است. در حالیکه کشور با مشکل بیکاری دست به گریبان است و واحدهای صنعتی، آسیبخورده از ترکشهای تحریم ظالمانه غرب، در بستر احتضار به سر میبرند و هنوز سر از بالین محدودیتها و محرومیتهای جهانی برنداشتهاند؛ برپایی کمپین «خرید خودروی صفر داخلی ممنوع» که بهتازگی در شبکههای مجازی رواج یافته، چه معنای پنهان و آشکاری میتواند داشته باشد؟!
صرفنظر از تمام ضعفها و کاستیهایی که صنعت خودروی داخلی مبتلا به آنهاست و هیچگاه قابل دفاع نبوده و نیست؛ اما منصفانه آن است که روی دیگر این سکه را نیز نادیده نگرفت و حداقل به اندازه یک پرسش کوتاه از خود سؤال کنیم که منافع حاصل از این نهضت ضدتولید داخل، به جیب چه کسانی میرود؟! و چه کسانی از صرف این همه انرژی برای تخریب تولیدات داخلی، سود میبرند؟!
در علم انگلشناسی، انگلی هست که بعد از ورود به بدن حلزون خیلی زود با کمبود منابع غذایی مواجه میشود و از آنجا که بدن کوچک حلزون نمیتواند تمام نیاز این مهمان ناخوانده و مهاجم فرصتطلب را تأمین کند، پس باید این بدن کوچک را با یک اندام بزرگتر جایگزین کند. بنابراین با حمله به چشمهای حلزون، آنها را متورم میکند، آنقدر که چشمهای ورمکرده حلزون موردتوجه پرندگان قرار میگیرد و بنابراین شکار این طعمه را به فرصتی برای جابهجایی تبدیل میکند و انگل محیط بزرگتری برای زندگی خود مییابد.
در صنعت خودروی جهانی نیز به نظر میرسد خودروسازان خارجی که از یکسو نظر به بزرگی بازار داخل ما دارند و از سوی دیگر با انباشت خودروی تولیدی در انبارهایشان مواجهاند؛ با دیده سهمخواهی به بازار ایران مینگرند در حالیکه تولیدشان بسیار بیشتر از تقاضاست، بازار بکر ایران را بسیار جذاب میبینند و چشمپوشی از بازار حداقل ۲ میلیارد دلاری این صنعت، برایشان بسیار دشوار است، بنابراین صرف فقط ۵ درصد از مبلغ کل این بازار نیز چندان دور از تصور بازاریابی نیست و در نهایت میتواند برای آنها بسیار سودآور باشد.
درست است که تمام مرثیهها در مذمت اجحاف خودروسازان داخلی در حق مصرفکنندگان مظلوم و بیپناه است (!) اما چرا این دلسوزان مردم، دلواپس فلجشدن چند هزار بنگاه در بزرگترین زنجیره تولیدی کشور نیستند؟! و چه سودی از این آب به آسیاب خودروسازان خارجی ریختن، نصیب آنها میشود که اینچنین دلسوزی و دلواپسی را به یک نهضت عمومی تبدیل کردهاند؟!
تورم چشم خودروی داخلی که آن را به شکاری لذیذ برای رقبای خارجی تبدیل میکند، محیط زندگی کدام انگل اقتصادی کشور را وسعت خواهد داد و شرایط رشد و محیط تکثیر آن را بهینه خواهد کرد؟! و انباشت خودروهای صفر در انبارهایی که با لذت و شعف تصویر آنها را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند، چه فایدهای برای اشتغال جوانان دارد و چه تاج باشکوهی به سر مردم در این جشن بزرگ اتلاف سرمایههای ملی میگذارد؟!
شکی نیست که خودروی داخلی نوزاد ۵۰ سالهای است که هنوز بالغ نشده است (!) اما قربانیکردن این فرزند ملی و عضو خانواده بزرگ اقتصاد ایران در پای منافع رقبای خارجی، بیتردید نه افتخاری ارزشمند برای مردم ایران است که بتوانند به خاطرش هورا بکشند و پایکوبی کنند و نه شایسته جشنی است که بتوان شادمانه در مرگ صنعت پویای این کشور برایش، در شبکههای اجتماعی رقصید!
اگر کیفیت خودروی داخلی مشکل دارد، این فقط نشانه سوء مدیریت نیست؛ بلکه برآیند شرایطی است که بر صنعت خودروی داخلی نیز مانند صنایع تولیدی دیگر کشور تحمیل شده است. وقتی تحریم، بهصورت مستقیم صنعت خودروی داخلی ما را نشانه رفته بود و امکان تبادل دانش فنی و فناوری روز را از این صنعت دریغ کرده، سزاوار نیست تمام ضعفهای موجود را به حساب این صنعت گذاشت و عامل تمام کمبودها را مدیریت این صنعت دانست.
وقتی کشورهای غربی، در طول سالهای گذشته تحریم، تمام راههای مبادله را در برابر ایران مسدود کردهاند و تا مرز مرگ صنعت ایران پیش رفتهاند، کدام غیرت ملی حکم میکند که امروز فرش قرمز فراروی تولیدات همان غرب ستیزگر پهن و در وصف خودروهای خارجی مدیحهسرایی کرد و سنگ کم به ترازوی تولیدات داخلی نهاد! چه افتخاری در این تملق اقتصادی نهفته است؟! کدام قرینه دیگری را میتوان در تاریخ ملتها یافت که چنین نسبت به دشمنان اقتصادشان کرنش کرده باشد و تحقیر و نفرتشان را سجده کرده باشد؟!
گاهی لازم است که فقط تابلوی «ممنوع» جادهها را تماشا نکنیم؛ بلکه به آن دستی که این تابلو را بالا گرفته است هم نگاهی بیندازیم! دستی شاید فرو رفته در آستینی مرموز که بهراستی نمیدانیم از آن کیست!
پاسخ: دست خدا با جماعت است
- بلافاصله بعد از تیتر کمپین خودرو، نوشتهاید که ما ایرانیها میدانیم چه نمیخواهیم ولی نمیدانیم چه میخواهیم. سپس ماجرای پدر و پسر و الاغشان را مطرح کردهاید که آخرسر هم نفهمیدند با کدام ساز مردم باید برقصند؟!
- سخن از “تخریب تولیدات داخلی” به میان آوردهاید. اما واقعیت این است که باید میگفتید “تولید خراب داخلی”.
هیچ کس دوست ندارد آنچه مهر “ساخت ایران” میخورد، آنقدر بیکیفیت باشد که نتواند بدان افتخار کند. خودرو هم از این امر مستثنی نیست. قطعاً همه ماهایی که به یک ایران سربلند و پیشرو میاندیشیم، بسیار دوست داریم نه تنها خودروهای فاخر و کیفی تولید خودمان را سوار شویم، بلکه آن را با سربلندی به کشورهای دیگر صادر کنیم.
اما متأسفانه آنچه تولید میشود، چنان وضعیتی دارد که وقتی خودروی وطنی را به نمایندگی میبری و از مشکلاتش شکایت میکنی، این جمله آشنا را میتوانی از خود کارکنان نمایندگی بشنوی که “ای آقا! چه انتظاری داری؟ ماشین ایرانی است دیگر!”شما خودروی با کیفیت تولید و عرضه کنید و گرانفروشی نکنید، آنگاه خواهید دید که مردم ایران با اشتیاق، خودروهای داخلی خواهند خرید و از تولید منزه و متعالی داخلی حمایت خواهند کرد.
- مرقوم فرمودهاید: “حداقل به اندازه یک پرسش کوتاه از خود سؤال کنیم که منافع حاصل از این نهضت ضدتولید داخل، به جیب چه کسانی میرود؟! و چه کسانی از صرف این همه انرژی برای تخریب تولیدات داخلی، سود میبرند؟!”
متأسفانه صورتمسئله را نادرست نوشتهاید. هیچ نهضت ضدتولیدی از سوی مردم راهاندازی نشده است بلکه این نهضت، دقیقاً در راستای حمایت از تولید است چرا که تولیدکنندگان را وامیدارد که از این پس، به سمت محصولات کیفی بروند. آیا درخواست مردم از خودروسازان که از این به بعد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کنید، نهضت ضدتولید است؟ اگر اینگونه باشد، باید گفت که اگر مردم از خودروسازان بخواهند خودروی بیکیفیت و گران تولید کنند، نهضت حمایت از تولید راه انداختهاند؟!
علاوه بر این، در پاسخ به سؤالتان که منافع این ماجرا به جیب چه کسانی میرود؟ بهتر است مستحضر باشید که بزرگترین منتفع این ماجرا مردم هستند که اگر صدایشان شنیده شود، پس از سالهای دراز که ناگزیر از خودروهای بیکیفیت و گران شدهاند، خواهند توانست، خودروهای بهتر و با قیمت مناسبتری سوار شوند و صدالبته کمتر قربانی تصادفات شوند.
البته شما میگویید که خودروسازان خارجی برنده این ماجرا هستند. این یک امر بدیهی در اقتصاد است که هر کسی کالای خوب و با قیمت مناسب ارائه دهد، برنده میشود، چه خودرو باشد، چه چای و چه لوازمالتحریر و چه هر چیز دیگر.
بنابراین، سخن گفتن از اینکه در این ماجرا خودروسازان خارجی برنده میشوند، اعتراف به سطح نازل کیفیت و قیمت بالای تولید داخلی است.
بنابراین بهجای هزینه کرد از مردم، فکری به حال کیفیت و قیمت خودروهای داخلی کنید. - بحث انگل و حلزونتان هم آنقدر بیادبانه است که ترجیح میدهیم وارد این مقوله نشویم و قضاوت را درباره توهینی که کردهاید به مردم واگذاریم. فقط به این نکته میپردازیم که انگل، کسانی هستند که سالهای سال از خون مردم ارتزاق کرده و امروز طلبکار هم شدهاند.
- پرسش کردهاید که این کمپین چه فایدهای برای اشتغال جوانان دارد و چه تاج باشکوهی به سر مردم در این جشن بزرگ اتلاف سرمایههای ملی میگذارد؟!
در پاسخ باید گفت که هدف این کمپین، ارتقاء کیفیت و تناسب قیمت خودروهای تولید داخل است که همراستا با سند چشمانداز ایران است که مقرر میکند صادرات یک میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴ (ده سال بعد) محقق شود. چنین هدفی، نه تنها از اشتغال نمیکاهد بلکه اشتغالزا نیز هست.
اتلاف سرمایههای ملی هم، نه کمپین مردم که تبدیل فولاد و مواد اولیه دیگر به محصولات نامرغوب است، اتلاف سرمایههای ملی، این است که خودروهایی بسازیم که صفرشان از فرسودههای خارجی، بیشتر بنزین میسوزانند. اتلاف سرمایههای ملی یعنی تولید خودروهایی که با تصادفاتی معمولی سرنشینانشان را به کشتن میدهند یا در جا آتش میگیرند.
درباره تاج باشکوه هم ما از شما میخواهیم که خودتان بفرمایید وضعیت فعلی خودروسازی که شما دم از آن میزنید، چه تاجی بر سر مردم نهاده است؟ دست پیش میگیرید که پس نیفتید؟
- خدا خیرتان دهد که بهترین تعبیر را درباره صنعت خودروسازی داخلی به کار بردید: “نوزاد ۵۰ سالهای است که هنوز بالغ نشده است”
وقتی صنعتی بعد از نیم قرن، نوزاد و نابالغ است و همچنان اصرار دارد مردم تغذیهاش کنند و در مقابل، خرابکاریاش را رفع و رجوع کنند، حتماً با یک موجود بیمار مواجه هستیم که بهجای ترحم، به مداوا نیاز دارد. علاج این بیمار هم که از فرط تنبلی، زخم بستر گرفته، از جا برخاستن و حرکت کردن است.
انصاف دهید که در کجای دنیا، خودروسازی وجود دارد که ۵۰ سال سابقه داشته باشد و وضعیتش اینگونه باشد؟ در ۵۰ سال گذشته، خودروسازیهایی که راهاندازی شدهاند، یا توانستهاند روی پای خود بایستند و سودآوری داشته باشند و سری در میان سرها درآورند یا بساطشان را جمع کردهاند تا نه خود را بیازارند و نه مردم را. خودروسازی ایران هم چارهای جز انتخاب یکی از این دو راه ندارد: یا باید اصلاح شود و یا بساطش را جمع کند تا مردم تکلیفشان را بدانند. ما البته دوست داریم گزینه اول رخ دهد.
- باز هم پای تحریمها را به میان کشیدهاید. بله! حتماً تحریمها اثر داشتهاند ولی مگر قبل از تحریمها، وضعیت خودروسازی مناسب بود؟ وانگهی تمام تقصیر را به گردن تحریمها انداختن و سهم مسائل دیگر را نادیده گرفتن، چشم بستن بر روی دردهایی است که روز به روز مزمنتر میشوند.
چندی پیش یکی از مدیران ارشد خودروسازی کشور میگفت که در سالهای گذشته، به حدی استخدامهای غیرضروری و توصیهای شده است که هماکنون ناگزیریم به هزاران نفر حقوق اضافه بدهیم و این در حالی است که میتوانیم با یکسوم کارکنان موجود، کارخانه را اداره کنیم. این یعنی اشتغالزایی کاذبی که منجر به افزایش قیمتها شده و مردم باید هزینه استخدامهای سفارشی و سیاسی و … را بپردازند.این تنها یکی از مشکلاتی است که هیچ کس عزمی برای حلش ندارد و علاوه بر آن، دهها مشکل ریزودرشت نیز گریبانگیر این صنعت است که باید توسط مسئولان حل شود ولی گویا برخی از آنها، مأموریتی جز حمایت متعصبانه از خودروسازی و اهانت به منتقدان برای خود قائل نیستند.
- مردمی که تصمیم گرفتهاند خودروی بیکیفیت نخرند را نواختهاید که در برابر دشمنان کرنش کردهاند: ” کدام قرینه دیگری را میتوان در تاریخ ملتها یافت که چنین نسبت به دشمنان اقتصادشان کرنش کرده باشد و تحقیر و نفرتشان را سجده کرده باشد؟! ”
اولاً اینها همان مردمی هستند که در جنگ ۸ ساله، در برابر مهاجمان و حامیان جهانیشان جانانه ایستادند. بنابراین، حرمت نگه دارید و بدانید که درباره چه کسانی، چه چیزی میگویید.
ثانیاً این مردم نیستند که تملق میکنند، بلکه متملقان کسانی هستند که در شبه رسانههایی که با رانت اداره میشوند، سعی در مالهکشی سخنان وزیر و حمایت متعصبانه از خودروسازی بیکیفیت داخلی دارند. مصداقهایش را خودتان بهراحتی پیدا کنید.
ثالثاً مردم تحقیر و نفرت را سجده نمیکنند. بلکه اتفاقاً علیه آن به دست به اقدام زدهاند و دیگر نمیخواهند خودروهای متعلق به قرن گذشته میلادی را به قیمت گزاف تحمل کنند. شما اگر راست میگویید بهجای تحقیر و نفرت، تکریم و عشق به میان آورید.
- گاهی نیز لازم است تابلوی دور زدن ممنوع را نیز در جاده دید و مردم را دور نزد و دانست که در کمپین اخیر، هیچ ماجرای مرموزی وجود ندارد، دست و آستین، همه متعلق به مردمی است که امید بستهاند به “یدالله مع الجماعه”.
در پاسخ باید گفت، درباره خودرو که سنگش را به سینه میزنید مردم دقیقاً میدانند چه میخواهند و چه نمیخواهند.
اگر شما نمیدانید، یک بار برای همیشه بدانید: ” آنچه مردم نمیخواهند خودروی بیکیفیت و گران است و آنچه میخواهند، خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب است.” امیدوارم فهمیده باشید که مردم چه میخواهند و چه نمیخواهند.
درباره ماجرای پدر و پسر و الاغشان هم، ماجرا را برعکس دیدهاید چرا که اتفاقاً این مردم هستند که نمیدانند به چه ساز شما برقصند: زمانی که سخن از خودکفایی و حمایت از خودکفایی است فریاد میزنید که ما خودروسازان خودکفا شدهایم و زمانی که قیمت دلار بالا میرود، خودکفایی یادتان میرود و فریاد میزنید قطعات وارداتیمان گران شد و باید خودرو را گران کنیم. یا به هزار تبلیغ و تیزر، مردم را به خرید خودرو تشویق میکنید و بعد از خرید، آنها را در مراکز خدمات پس از فروش سر میدوانید و … .
منبع: عصرایران
حسین . ش
۱۶ شهریور ۱۳۹۴پاسخ بسیار مناسبی از طرف عصر ایران به این معاون وزیر ارائه شده بود آفرین
احمد
۱۶ شهریور ۱۳۹۴نعمت بخش توهین زشتی به مردم کرد :
توقع دارید من مثل شما پراید سوار شم ؟ جمع کنید آقا
amir
۱۶ شهریور ۱۳۹۴به مگان میگه ماشین داخلی این دنیا که هیچی ولی اون دنیا باید به همین مردم التماس کنی
محمد علي
۱۷ شهریور ۱۳۹۴بابا دمتون گرم عالی بود منطقی بدون تشویش و مبالغه باید با این مطالب مفید و جواب های منطقی پاسخ این افراد که دائماً در حال عوام فریبی هستند رو داد خواهشاً پدال این مطالب رو در جهت افزایش دانش عمومی بازم ادامه بده
amir
۱۷ شهریور ۱۳۹۴اگر خودروی صفر بخرید ضد انقلاب و خیانتکار به نسل بعد هستید.بی ادبی رو از حد گذروندند با این ادبیات حتما سهام آن ها باید واگذار شود.
ALI R
۱۶ شهریور ۱۳۹۴همه ی این ها میان میخورن و میرن بعدی همین کار رو میکنه تازه باید گفت دولت تدبیر و امید
حالا باید منتظر پسا تحریم باشیم
شایان
۱۶ شهریور ۱۳۹۴همینطور هم گفتم و بازم میگم اینا همش حرفه مفته هیچ فرقی نمیکنه وضع کشور مطمئنا بدتر خواهد شد و با شیبه ملایم قیمت ها افزایش پیدا میکنه حالا این شیب میتونه در مواقعی تندتر هم بشه ولی خبری از ملایم شدن پیدا نمیشه تا حالا هیچکس از خودش نپرسیده که خب حالا پسا تحریم هم بشه خب چی میشه؟ پولهای بلوکه شده آزاد میشه خب به کی میرسه؟ جواب سادست به از ما بهترون خب تحریم برداشته میشه باشه چی پیش میاد جواب راحته برای یه سری گردن کلفت نه همه گردن کلفت ها خوب میشه عزیزان ایران در سالهای قبل بیشترین فروش و درآمد و از نفت داشته وضعمون این بود الان که قیمت نفت روز به روز داره میاد پائین تر و ارزون تر میشه انتظار چی دارین لگن ساز ها هم باید قیمت های آشغالاشونو بیارن پائین تر چون اگه نیارن نابود میشن حداقل اقشار یه خرده پایئن تر بتونن لگن بخرن بسه دیگه پول مفت خوردن و سود بیجا بردن
ارش
۱۶ شهریور ۱۳۹۴کمپین خرید خودرو صفر ممنوع اگه باعث کاهش قیمت خودرو هم نشه ولی باعث شد مسوولان دل سوز ملت و خادمان ملت رو خوب بشناسیم !بشناسیم که مسوولان فقط دنبال منافع شخصی خود و یه عده خاص هستن نه منافع ملی کشور.باعث شد ذاتشون رو خوب بشناسیم
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۴درود به همه دوستان
من مدتهاست که اخبار خودرو رو از منابع مختلف مخصوصا اینترنت و چند تا سایت داخلی که معروف و پر بازدیدکننده اند دنبال میکردم حتی تو همین سایتها هم یا اشاره به کمپین یا اگر میشد بخش نظرات کاربرا غیر فعال بود یکی از اونها هم که به نسبت پربازدید کنندس خیلی تابلو از خودروسازها دفاع میکنه کارشناسا هم که اکثرا از خودروسازها دفاع میکنن وقتی دیدم که پدال جانانه داره از حق مردم دفاع میکنه حساب کاربریمو فعال کردم تا تو بحثها فعال باشم وهم بتونم به نظرات دوستان رای بدم بقول آرش تو این قضیه بعضیا ماهیت خودشون خوب نشون دادن
با آرزوی موفقیت برای مردم ایران
احمد باقری
۱۶ شهریور ۱۳۹۴دیگه موندیم چی بگیم.
حجت
۱۶ شهریور ۱۳۹۴من خودم سال 1378 کارشناس فنی ایران خودرو بودم توی دوره های فنی هم توی نظر سنجیها اون زمان می نوشتم برین جمع کننین و گند زدین به هر چی ماشینه . ***و ………. ولی اسم نمی نوشتم حالا بماند بیرونم کردن ولی حالا جای دیگه استخدام شدم ولی من تحریمو 16 ساله پیش آغاز کردم.
حسین
۲۱ شهریور ۱۳۹۴درود بر شما!
مسلم
۱۶ شهریور ۱۳۹۴این رسانه ملی هم فقط ازشون حمایت میکنه اصلا درباره این کمپین چیزه خاصی نمیگه باید مردم جلوی هر2 شرکت جمع بشن و اعتراض خودشون رو به صورت علنی نشون بدن
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۴دیشب برنامه پایش دونفر به اصطلاح کارشتاس آورده بود که از صحبتاشون معلوم بود داشتن یه جورایی به خیال خودشون غیر مستقیم ولی تابلو کارهای خودرو سازها رو توجیح میکردن یعنی اگه حتی یه آدم عادی هم از خیابون میبردن جواب این کارشناسارو میداد یعنی به قدری رو اعصابم بودن که میخواستم سرمو بکوبم به دیوار
اینم از رسانه ملی
سعید
۱۶ شهریور ۱۳۹۴خودرو ایرانی نمیخریم ….دیگر بس است……
مسلم
۱۶ شهریور ۱۳۹۴من فقط از 5 ماه دیگه میترسم!! یعنی نزدیک عید سال !! خدا کنه مردم برعکس همیشه اون موقع سراغ خرید ماشین نرن!! یعنی اگه مردم بتونن جلو خودشون رو بگیرن و عید ماشین نخرن مطمعنن پیروزی با ملت عزیزه ولی یه چیزی که هست اینه که خیلیا هنوز با این کمپین اشنایی ندارن
Salleh
۱۶ شهریور ۱۳۹۴مردم پول ندارن آجیل بخرن ماشین کجا بود
amir
۱۶ شهریور ۱۳۹۴قدرت خرید خیلی ضعیفه امکان خرید ماشین دم عید شاید 10 درصد تاثیر بذاره شانس کمپین این بود که با رکود بازار شروع شد و اوج گرفت
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ایشا الله تا اون موقع درشونو گل گرفتن
بیژن دولت سرایی
۱۶ شهریور ۱۳۹۴الان ما دقیقا میدونیم که خودروهایی رو که سی-چهل سال پیش یه کشور طراحی کرده، قطعاتش رو چین داره تولید میکنه بعد تو ایران مونتاژ میشه نمیخوایم ….یعنی یه ماشین “شتر-گاو-پلنگ” بی کیفیت با قیمت نجومی و به اسم تولید ملی نمی خوایم و میخوایم تولیدات روز دنیا رو با قیمت عادلانه بخریم
پس ما هم میدنیم که چی رو نمی خوایم و هم میدونیم که چی رو میخوایم
شما بهتره خودتو از کوچه علی چپ بکشی بیرون…
Arash-zr
۱۶ شهریور ۱۳۹۴پاسخ بسیار درست و دقیقی بود
من این اتفاقات رو خوب میدونم چرا که به نظرم برای اولین بار که یک جورایی مردم رو تصمیم گیرنده نهایی یا حداقل تاثیر گذار میبینند!
قبلا مثل اینکه مردم موظف و یا ناچار به خرید بودند! ولی امروز دست نگه میدارند تا به خواسته بر حق خودشون برسن ، واقعا از این مردم باید تشکر کرد.
در مورد وضعیت رسانه ملی : واقعا شرم آوره که این رسانه مردم رو نادیده میگیره و باید از این وضعیتش خجالت بکشه که هیچ وقت حرف مردم رو نمیرسونه. من مطمئنم که با این رفتار ها رسانه ملی خیلی زود اعتبار و محبوبیتش رو در بین مردم از دست میده و اگر این رفتارشان را عوض نکنند دیگر کسی به گفته آنها اعتماد نمیکند.
با تشکر
علی
۱۶ شهریور ۱۳۹۴سال 92 با هزار قرض و قوله یک پارس خریدم. خدا شاهده از روز اول تمامی آپشنش مثل آیینه برق، صندوق پران، سیستم داخلی برق صندلی و…. مشکل داشت. تا زمان پایان گارانتی هم درست نشد که نشد. هر بار رفتم گفتند قطعه اش نیومده و این جزو تعهدات نیست . از اون طرف هم هربار خانمی خوش سر وزبان زنگ زد که راضی هستین ما هم از ترس سرویس بعدی بله را با اجازه خودمان دادیم. امروز سه ماهه که تصمیم به خرید ماشین نو داشتم. اما با اطلاع رسانی کمپین دست نگهداشتم. یاد شعاری که پشت شیشه 405 نوی توی مشهد افتادم:
” خر بخر اما از ایران خودرو نخر:
آقای وزیر اصلاح طلب قلابی الکی خوش. ظاهرا مصاحبه سال 84 یادت رفته که خودت این راهو اون زمان به مردم پیشنهاد میدادی. حالا چی شده که همون مردم خاِین و وطن فروش شده اند. *** ضد انقلاب و وطن فروش اونیه که بارشو بسته و بجای ماشین داخلی از کیسه ملت و بیت المال ماشین خارجی سوار میشه. *** من و مثل من به این ملت خیانت کردیم که در جنگ میهنی شرکت داشتیم و سلامتی روحی و جسمی خودمان را از دست دادیم تا تویی امروز وزیر بشی و ملت نجیبی را که کارد به استخونش رسیده با واژگانی که فقط لایق ***است مورد عتاب و خطاب قرار بدی. ***
Lambo
۱۶ شهریور ۱۳۹۴فوقالعاده جواب دادی عصر ایران،،واقعا پر رو هستن این اقایون
Hamid...Audi
۱۶ شهریور ۱۳۹۴آقا یا من نمیفهمم یا بازم من نمیفهمم!!! :|
اگه تولید داخله چرا با گرون شدن دلار گرون میشه با ارزون شدنش ارزون میشه؟!!
اگه تولید داخل نیست چرا انقدر سنگ تولید داخل بودنو میزنن و تعرفه سرسام آور واسه خودرو های خارجی در نظر میگیرن؟!!
SS
۱۶ شهریور ۱۳۹۴بسیار عالی
این کارشناسان خبره!!!
ماشاا… انقدر طولانی مینویسند و به هر دری میزنند که بگویند کیفیت خودروهای قرن پیش ما (که 10000 کیلومتر کار نکرده نیاز به تعمیرات اساسی دارند) خوب است
که اگر کسی بخواهد جوابشان را بدهد باید نامه ی بلند بالایی تهیه کند و به همه موارد پاسخ دهد
بنتلی
۱۶ شهریور ۱۳۹۴فک کنم قسمت ساخت خودرو های صادراتی با یک سوم تعداد کارگرا اداره میشه (دستمزدکم)و اون قسمت کارخونه هنوز تحریم نشده(قیمت پایین) و چین هم اطلاعی از اون قسمت نداره(کیفیت بیشتر)،تازه باید از تونل زمان رد شن برن اون قسمت:-)
SS
۱۶ شهریور ۱۳۹۴دوستان این متن هم بخونید
در خبرگزاری ایسنا گذاشته شده
من هم جوابشو به شرح پایین در پایگاه ایسنا دادم، نمیدونم منتشر بشه یا خیر
http://isna.ir/fa/news/94061610171/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88
در پاسخ به کارشناسان محترم، که به هر دری زدند تا از محصولات داخلی حمایت کنند:
بنده از هردری جواب ایشان را میدهم
1- کشور هایی که نام بردید و در مورد تعرفه آن ها صحبت کردید یا خودروسازانی مانند پروتون دارند که حداقل 4-5 خودرو با 5 ستاره ایمنی از معتبرترین موسسه های سنجش ایمنی جهان دارند و هرروز در حال پیشرفت می باشند و یا راه را برای سرمایه گذاری و تولید خودرو های روز کمپانی ها معتبر باز گذاشته اند و سپس تعرفه ای برای حمایت از تولید خودروی باکیفیت داخلی وضع کرده اند. تولیدات داخلی در ایران اکثرا بر پایه پژو 405 (پارس، سمند، دنا) که در دهه 90 میلادی یک ستاره ایمنی کسب کرده و پراید که هیچ ایمنی ندارد، ساخته می شوند. پس چگونه بازار داخلی را بازارهای دیگر مقایسه میکنید؟؟؟
در ضمن تعرفه اسمی واردات در ایران 45 درصد است، در حالی که در عمل با مالیات های جدید وضع شده، قیمت خودرو های ارزان خارجی به بیش از دو برابر میرسد.
2- مردم در زمانی گرانی خودرو اعتراض نکردند ، زیرا تحریم های بین المللی علیه خودروسازان وضع شده بود و چاره ای به جز اکتفا به خودروهای داخلی نبود. که در پاسخ به این اعتراض نکردن مردم، خودروسازان سنگ تمام گذاشتند هرروز کیفیت را کاهش و قیمت را افزایش دادند، تا جایی که قیمت ها 3 برابر شد و کیفیت به گونه ای شد که خودرو ها در کمتر از ده هزار کیلومتر نیاز به تعمیر اساسی پیدا میکنند. اما اکنون خودروسازان می توانند با همکاری شرکت های بزرگ خارجی بهترین خودرو ها را تولید و جایگزین خودروهای از رده خراج فعلی کنند، اما به خاطر سود خود، این کار را انجام نمی دهند.
رابطه تیراژ تولید و قیمت، و گفته شما هنگامی منطقی است که خودروهای روز جهان در داخل تولید شوند و گفته شود و با تیراژ بالاتر، قیمت پایین تر می آید، نه اینکه خودروهای قرن گذشته را تولید کنیم و بگوییم اگر تیراژ بالا رود، ارزان می شود.چرا مردم باید خودرو های بی کیفیت قرن گذشته را خریداری کنند به امید آنکه تیراژ زیاد شده و قیمت این ارابه های مرگ کم شود؟؟
3- قیمت پراید در آمار اعلامی گمرک 5500 دلار و پژو پارس 5600 دلار است. لطفا منطقی باشید ، هیچ کس در بازار آزاد عراق پراید را با قیمت 9500 دلار خریداری نخواهد کرد، چرا که گزینه های بسیار بهتری پیش رو دارد. تنها مصرفی که پراید در بازار عراق دارد، تاکسی است، که بخاطر قیمت کم و جادار بودن آن است. در ضمن در حال حاضر عراق کشوری جنگ زده است و نباید وضعیت بازار آن را ایده آل در نظر گرفت.
4- قطعا امکان جایگزینی خودروهای تولید داخل با خودروهای خارجی بهتر وجود دارد و هیچکس انتظار ندارد با قیمت پراید، مرسدس بنز سوار شود، بلکه انتظار این است که برای مثال خودروهای روز مانند رنو کوئید و سوزوکی سلریو با قیمت مشابه تولید شوند که ایمنی و کیفیت به مراتب بهتری از پراید دارند ( وبرای 30 سال آینده هم در خط تولید باقی نمانند!!!)
در ضمن ارزان ترین مدل هیوندای، مدل ای 10 است که حدود 7000 دلار قیمت دارد نه 15000 دلار که رقیب پراید محسوب میشود اما هیچ وقت با چنین تعرفه گمرکی نمی توان خودرویی جایگزین وارد کرد. چرا که خودرو های هم قیمت پراید در خارج از کشور خودرو های کوچکی هستند که اگر وارد شوند رقیب خودرویی مانند دنا می شوند و مشتری زیادی نخواهند داشت، اگرچه از ورود چنین خودرویی هم (هیوندای ای10) جلوگیری شد.
5- کسی خواستار از بین رفتن خودروسازی نیست، بلکه باید از این صنعت در جهت درست حمایت بشود، نه مانند آنچه تاکنون شده و منجر به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است.
به نظرم تابحال مشخص شده که بدون کمک خارجی و با این مدیریت، خودروساز نخواهیم شد. چرا که تنها خودروی ملی که با این مدیریت ساختیم، سمند بود که شاسی فرانسوی، طراحی بدنه انگلیسی و موتور آلمانی دارد. پس بهتر است با همکاری شرکت های بزرگ و معتبر بین المللی، خودرو های فعلی را سریعا جایگزین کرده و سپس به فکر ساخت خودرو ملی باشیم.
6- در پایان سخن هم در مورد ایمنی خودرو
در تمام جهان عامل ببیشترین تصادفات، خطای انسانی است اما خودروی با کیفیت و ایمن ، در مرحل اول با سیستم های ایمنی فعال، اشتباه راننده را جبران و مانع از تصادف می گردند و در مرحله دوم با ایمنی غیرفعال جان سرنشین را حفظ می کنند و خسارت را به حداقل می رسانند.
اما در خودرو های از رده خارج داخلی در مرحله اول، اگر اشتباهی از راننده رخ دهد، خودرو ها باعث تشدید آن میشوند و در صورت وقوع تصادف، کوچکترین بخششی از خود نشان نمی دهند
یه توهم زده
۱۶ شهریور ۱۳۹۴سلام به همه .یه خبر خوب!
بالاخره پس از چندین وچند بار توهین مسئولان دلسوز! به ملت بزرگ ایران و تشدید کمپین تحریم در نهایت مدیر عامل سایپا مجبور به عذر خواهی شد!مدیر عامل شرکت سایپا رسما در بخش خبر بیست و سی از مردم به خاطر کیفیت پایین محصولات این شرکت عذر خواهی کرد.این اولین نشانه خوب از قدرت وحدت و همدلی مردم برای تنبیه این به اصطلاح خودروسازان است.باز هم قدرت همدلی مردم خود را نشان داد و به همه ثابت شد که اگر با هم باشند همه کاری می توانند انجام دهند.
amir
۱۶ شهریور ۱۳۹۴این عمل سیانس تبلیغاتیه اگه نه خیلی مرد تشریف داره جواب اونایی که تو تصادفات عزیزشون رو از دست دادن بده ماشینی که ترمز نمیگیره نمایندگی نگه قطعه نداریم و با تمسخر بگه بروماشین خارجی بخر
محمد
۱۶ شهریور ۱۳۹۴هیچ وقت یک ایرانی را تهدید مکن که اون روی سگش بالا بیاد تو و اون کارخانه های اسباب بازی رو یکجا مدره
سام
۱۶ شهریور ۱۳۹۴با سلام
دوستان، شک نکنید که برخی از افراد در کشورمان به هیچ عنوان راضی نیستند که مردم از خودروی خوب و مناسب بهره مند بشوند و به اصطلاح چشم و گوششان باز شده و یا توقع شان بالا برود!فقط کافی است که به خزعبلات و جوسازی هایی که در چند روز اخیر در یکی از سایت های خبری معروف کشور علیه استاندار خوزستان می شود توجه کنید تا حساب کار بهتر دستان بیاید،گناه این شخص این است که تردد خودروهای پلاک اروند را در سرتاسر استان خوزستان آزاد اعلام کرد و همین مجوز باعث شد که خیلی از مردم متوسط و عادی این اقلیم از نعمت سواری و مالکیت خودروهایی همچون هیوندای،تویوتا،کیا،شورولت و فورد و…..برخوردارشوند،همین مسئله که اتفاقا امر خوب و مبارکی است دستمایه حمله مکرر به این شخص شد و گویا اولین حمله کننده به این فرد هم وزیر صنعت بود! نکته جالب اینجاست که برخی ها حتی بیکاری جوانان خوزستان و یا گرد و غبار را هم به این مسئله گره زده و خواهان لغو این مجوز به بهانه خروج ارز از کشور شدند،یکی نیست که به اینها بگوید که این مسائل چه ربطی به واردات خودرو دارد و آیا با خرید ابوقراضه هایی! همچون پراید و 405,…..مشکل بیکاری جوانان و گرد و غبار حل می شود؟!بارها گفته ام که کلماتی چون «اشتغال» و «خودکفایی» و «خروج ارز» و «صنعت ملی» اسم رمز خودروسازان رند و ….کشورمان است.بقیه قضاوت با خود شما عزیزان.
رضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۴درود بر تو خیلی به نکته مهمی اشاره کردی
محمد
۱۶ شهریور ۱۳۹۴خرید خودرو ایرانی حرام است…..
ARASH//LANCER//EVO//1987
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ما انگل اونایی که از انگل تغذیه میکنن چی هستند
AHMADREZA
۱۷ شهریور ۱۳۹۴پدال میخواستم یه چی بنویسم حال همه تازه شه ولی ترسیدم سانسور بشه
مهران
۱۷ شهریور ۱۳۹۴وقتی مسئولین که به خاطر شرایط و جایگاهشان همواره باید مودب و منظم و موجه باشند اینگونه گستاخند و سخیف حرف می زنند ، دیگه چه انتظاری از بقیه جامعه می توان داشت.
امیرحسین
۱۷ شهریور ۱۳۹۴یکی از مغلطه هایی که آقایون در جواب گرونی ماشین استفاده میکنن قیمت پراید هست.میگن با 6 هزار دلار چه ماشینی میشه خرید؟؟؟؟!!
آقایون چرا از قیمت پژو و سمند و پرشیا نمیگید؟؟چرا دنا رو مقایسه نمیکنید؟؟؟
با پول 206 میشه “هیوندای i20” یا “ام جی 3” خرید
با پول دنا میشه هیوندای اکسنت خرید
تازه فقط با ماشینهایی که وارد ایران شدن مقایسه کردم وگرنه در سطح جهانی لیست بلندی از ماشینهاییست که با پول پرشیا و دنا قابل خرید هست
Dani
۱۸ شهریور ۱۳۹۴کسی که بودجش ۶۰۰۰ دلاره هم میتونه یه ماشین کارکرده مناسب بخره،حتماً که نباید ماشین صفر بگیره،خودتون هم که از قیمت خودرو کارکرده تو کشورای همسایه خبر دارید
اث میلان
۱۷ شهریور ۱۳۹۴سلام دوستان،من از همه خواهش میکنم تا حد امکان تا حداقل 3 ماه دیگه به تحریم ادامه بدن،مگه ما چه فرقی با آلمانها داریم که چندین ماه صنایع لبنی را تحریم کردن که قیمت هاشون را پایین بیارن،ماشین که به جونمون بند نیست،بیابید باهم متحد بمونیم تا زمان لغو تحریم های بین المللی، الان پاییز تو راه است،مدل های 2016 داره میاد، کمپین تحریم خرید خوب داره پیش میره،کم کم زمان اجرای توافق نامه رفع تحریم هسته ای نزدیک میشه،این 4 مولفه باعث کاهش حداقل 30% خودرو میشه،بیاییم به این 2 تا فرغون ساز داخلی و به وارد کننده های زالو صفت مثل رامک خودرو، آسان موتور،اطلس خودرو،ایرتویا،و وارد کننده های خودرو های چینی،بفهمانیم،تا ما ملت خرید نکنیم اینها هیچ کار نمیتونن،الان زمان مناسبی است جهت تحریم 4 مولفه دارن هم زمان میشن،ببینید توسان 2015 را که تا چند هفته قبل داشتن به 162 تومان به مردم می انداختن، الان به 139 میدن بازهم خریدار نداره،اگه متحد باشیم شک ندارم قیمت همین ماشین به 110 خواهد رسید،تمامش همینجور،تیوولی ماشین جدید سانگ یانگ که رامک خودرو میفروشد،قرار بود اول 108 باشه،بعد که دیدن خرید خبری نیست،آوردنش به 89 تومان،ماشین 2016 بود،دوستان 3 ماه دیگه ادامه بدیم این اتحاد را، مرسی هم وطن فهیم من،،،،
انگل
۱۷ شهریور ۱۳۹۴تجارت خارجی عرصه آزمون و خطا آقای مشاور انگل شناس
توجه به اینکه این آقای مشاور یکی از مشاورین وزیر صنعت معدن و تجارت است که فاقد هرگونه تحصیلات مرتبط با تجارت خارجی، تجربه مدیریت دولتی و یا فعالیت کارشناسی مرتبط یا حتی نامرتبط در سطح ادارات دولتی می باشد و تنها تجربه کاری قابل توجه وی، فعالیت در یکی از شرکتهای تحت تملک وزیر محترم و قابل ذکرترین شاهکارهای علمی و ادبی او تألیف کتاب زندگی نامه وزیر فعلی صنعت،معدن و تجارت به نام زیستن برای آفریدن (خاطرات مدیریتی محمدرضا نعمتزاده از نیمکت مدرسه تا صندلی وزارت) ونیز چند مقاله در جراید کشور در ذکر محسنات و مناقب ایشان می باشد ، با حفظ سمت به عنوان معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت به این سازمان تحمیل گردیده و شایعات موجود حاکی از طالع بلند ایشان و احتمال ترقی وی به پست معاونت کل و حتی ریاست کل سازمان می باشد. این در حالی است که تجربه استفاده از مدیران وارداتی فاقد تخصص و تجربه که تنها به صرف روابط شخصی و گروهی به بدنه دولت تزریق گردیدند، یکی از تجربه های تلخ و شکست خورده دولتهای نهم و دهم بود که به عنوان یکی از نقاط منفی عملکرد این دولتها همواره از سوی منتقدان صاحب اندیشه مورد انتقاد قرار می گرفت.
Mohsen610
۱۷ شهریور ۱۳۹۴با سلام وتشکر،یکی به این اقایون بگه خودتون وخانوادتون چه ماشینی سوار هستید؟؟؟؟بعد غیرت وحمیت وکشوردوستی ومنطقشون قضاوت کنید یقین داشته باشید خودروی ایرانی ندارند..همه چیزومیخوان ماست مالی کنن وبا پول گزافی که به جیبهاشون سرازیر میشه به اهدافشون برسن..لطفا اینقد سنگ کشور دوستی به سینه نزنید.
solat
۱۷ شهریور ۱۳۹۴این اقایون با چرت و پرت هاشون دیگه نمیتونن سر مردمو شیره بمالن و هر چی بیشتر به مردم توهین میکنن انسجام و همبستگی مردم بیشتر میشه و در واقع نمیتونن مانع روند حرکت رو به جلو مردم بشن
امیر
۱۷ شهریور ۱۳۹۴یک نکته جالب اینه ک سران و مسولین نگران کم شدن و پیر شدن جمعیت هستن و میگن از بارداری جلوگیری نکنید ولی نگران این نیستن که سالی 25 هزار نفر تو این جاده ها میمیره!!!
هر دو نوزاد یا دوتا نفری که قدرت بچه دار شدن داشته باشن توی تصادفات از بین بره یعنی یک خونواده از نسل آینده حذف شده! حالا بصورت تصاعدی حساب کنید چه تاثیری روی جمعیت میزاره!
تمام رفتار ها و تصمیماتشون ضد و نقیضه !
ما حاضریم یک جوان در خودروسازی بیکار بشه ولی جوان یا کودک دیگری در جاده جونش رو از دست نده.
بنده خدا
۱۷ شهریور ۱۳۹۴واقعا جوابی داد که دهن این افراد *** رو بست .
بسیار عالی بود لذت بردم ، دست مریزاد .
به قول دوستمون خوب این آدما رو شناختیم بعد از این کمپین .
همچنان باید ادامه داد .
خداوند با صابرین است
اث میلان
۱۸ شهریور ۱۳۹۴دوستان برای موفقیت کمپین باید به شهرستان ها برسه،تو شهرهای بزرگ تقریبا داره خودش را نشان میده،وقتش شده که وارد کننده گان زالو صفت و فرغون سازهای داخلی و چینی های اشغال را در شهرستان ها هم زمین گیر کنیم،سران شرکت های رامک خودرو و آسان موتور واطلس خودرو ایرتویا و ایران خودرو و سایپا و کرمان موتور و مدیران خودرو،و،،،آماده طوفان از جانب این بار شهرستان ها باشین،شک ندارم اگه حتی غرق نشین،تقریبا به زمین سخت کوبیده میشین،ما ایرانی ها همه باهم هستیم،،به امید خداوند متعال