سرانجام با تاخیری فراوان با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت از امروز سایت ثبت سفارش خودرو مجدداً باز شد و در ابتدا هم محصولاتی از لکسس و به تدریج سایر برندها، امکان ثبت سفارش را دریافت نمودند.
دیروز در جلسهای با حضور نمایندگان مجلس از کمیسیونهای مرتبط، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سازمان بازرسی کل کشور، معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و نمایندگان اتاق بازرگانی ایران رسیدگی به وضعیت واردات خودرو و تعرفههای واردات در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در این جلسه موضوعات مختلف مطروحه در این حوزه علیالخصوص موارد پیگیریشده از سوی مردم از نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس هیئتمدیره انجمن واردکنندگان خودروی ایران در خصوص این جلسه گفت:
در این جلسه آقای شریعتمداری قول دادند مشکلی را که پیش از تصدی ایشان در وزارت صنعت و معدن و تجارت و از اواخر دولت یازدهم ناشی از توقف ثبت سفارش خودرو اتفاق افتاده بود تا چهارشنبه هفته جاری در قالب دستورالعمل شرایط جدید واردات خودرو برطرف کنند و متعاقب آن سایت ثبت سفارش خودرو نیز برای واردکنندگان خودرو باز شود تا با حذف بازار سیاه خودروهای وارداتی، فشار روانی جامعه، برطرف و از تضییع بیشتر حقوق مصرفکنندگان جلوگیری شود.
فرهاد احتشام زاد ادامه داد: رئوس دستورالعمل جدید واردات خودرو که امروز ابلاغ خواهد شد، دارای شفافسازیهایی در خصوص بخشهای ذیل است:
- کاهش تعرفه جدید نسبت به میزان اولیه منتشر شده در روزهای اخیر
- فعال شدن مجدد شرکتهای غیر نمایندگی با شرایط تسهیل شده برای آنها
- احتساب توأمان سقف دلاری و حجم موتور برای تشخیص کالای لوکس
- تسهیلات واردات خودروهای هیبریدی
بسته بودن طولانی مدت ثبت سفارش خودروهای وارداتی با شائبه هماهنگی دولت با واردکنندگان خاص، باعث آشفتگی در بازار خودرو، افزایش شدید قیمتها و بلاتکلیفی تعداد زیادی از واردکنندگان و خریداران خودرو بود. این موضوع در نهایت باعث گردید تا دولت بتواند مصوبه خود در زمینه افزایش شدید تعرفه واردات را نیز مطرح نماید.
با توجه به قول مساعد وزیر صنعت مبنی بر بازگشایی این صنعت به نظر میرسد علاوه بر حرکت مجدد قیمتها در این بازار بهسوی تعادل برخی برندهایی که درصدد بازگشایی مجدد ثبت سفارش بودند نیز به جمع رقبای بازار خودروهای وارداتی افزوده شوند که از میان آنها میتوان به فولکسواگن، بورگوارد و لوکسژن اشاره کرد.
این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که بنابر آخرین اعلام رسمی تعداد خودروهای مانده در گمرکات ایران به بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است. البته برخی منابع غیررسمی این رقم را ۱۵ تا ۱۶ هزار دستگاه و حتی بیشتر عنوان میکنند.
از سوی دیگر طی مدت زمانی که ثبت سفارش متوقف شده بود، واردکنندگان علاوه بر دستوپنجه نرم کردن با مشکلاتی از قبیل پرداخت سود دیگر مبتنی بر عدم تحویل بهموقع خودرو با شکایتهای رسمی مشتریان خود نیز مواجه بودند، بهنحویکه به گفته دبیر انجمن واردکنندگان ۴۰۰ پرونده قضایی علیه واردکنندگان تشکیل شده است.
در همین حال با توجه به وضعیت فعلی بازار علاوه بر تعدیل قیمتها و حرکت آنها بهسوی قیمتهای واقعی با حضور برندهای جدید شاهد شکلگیری رقابت شدیدتری میان برندهای موجود در بازار خودرو کشورخواهیم بود.
رضا
۶ دی ۱۳۹۶اونی که تو ایرانه زندگیش چند حالت داره
میتونه به هر کشوری دیگه دمهاجرت کنه و از اینجا راحت شه
میتونه این جا باشه و پول دار باشه حالا از راه درست یا غلط
میتونه فقیر باشه عمری رو با تفکر ترس از مرگ و فقط به دنبال نونی باشه برای بقا
اول رو انشالله هر کی میتونه عملی کنه و درنگ نکنه
دومی رو که دیگه واقعا از راه درست افراد اندکی بهش میرسن
سومی هم که غریب به ۹۹ درصد جامعه دچارن
سطح تفکر جامعه اگه پایین باشه و قانع باشن به زنده موندن و دنبال رفاه و آسایش نباشن و در گذشته گیر کرده باشن و همش خودشون رو به گذشته بچسبونن همین میشه
روز به روز در تنزل و افول پیشرفت میکنیم
سامان اذری
۶ دی ۱۳۹۶اقایون که کلی ماشین داشتند جلوی ثبت سفارش رو گرفتند بعد تو هر ماشین 40-50 میلیون گرونتر فروختند
بعد جلوشو باز کردند
به همین ساده گی میلیاردها تومن این ور و اون ور شد
مچکریم ***
بنزما
۷ دی ۱۳۹۶باید خدمت دوستانی که به اقای … رای دادن برادر ایشون سلطان واردات خودرو و ظاهرا از زندون که که برگشته تصمیم گرفته کیسه رو محکم تر و قوی تر بدوزهشاید برای کانادا لازم بشه
تا ۱۴۰۰ به همون بنده خدایی که جو گیر شده بودید تا ۱ شب واسش تو صف رای گیری بودید میسپرمتون
البته مشکل از اون نیست وقتی خود مردم میرن به یه مشت مولتی میلیاردری که من وشما پشمشم نیستیم رای میدن همین میشه بعدم بهونشون
اینه که اون یکی بدتر بود بد و بدتر انتخاب کردیم
اونمدمجلس بود رای دادن لیستی هییییییی لیستی که خیلیاشون رونمیشناختیم
ما که داریم میریم اون ور به خدای بزرگ میسپرمتون یه کم بصیرت روشنگری بچه های پدال بازمنسبت به خیلی از سایتای مجازی عالین امیدوارم هر کسی سهم خودش رو ادا کنه
morteza
۱۰ دی ۱۳۹۶پدال حرف نداره خداییش.بخدا تو یه صفحه تو یه سایتی به یه نفر که اقا هم بود نوشتم “ناناز” یارو آدمینه تایید نکرد بعد اون قسمت سخیف و مستهجن”ناناز” رو ممیز کرد تا جنبه عمومی جرم رعایت بشه.خخخ.مملکت که نی دیوونه خونس.
morteza
۱۰ دی ۱۳۹۶نظرت خیلی سنگین بود داداش.دارم هضمش میکنم.اولی رو عشقه عملیش میکنم.
- A M I R -
۶ دی ۱۳۹۶قانون منع واردات خودروهای بالای 40 هزاردلار همچنان هست یا تغییر کرده ؟
اگه تغییر نکرده باشه شاهد افزایش قیمت وحشتناک محصولات آلمانی میشیم !!
فی الواقع شاید هستیم :(
محمد
۷ دی ۱۳۹۶من نمیدونم مگه نمیگفتن با مشارکت ایرانخودرو بنز میخواد سری E رو تو ایران مونتاژ کنه؟؟؟
که انتقال تکنولوژی خوبی هم داره کار با بنز
پس با سقف ۴۰ هزار دلار اون چی میشه؟؟؟
الف.ی
۶ دی ۱۳۹۶از ماست که بر ماست و واس ماست
ونوم اف ۵
۶ دی ۱۳۹۶۲۵۰ درصد میبریم بالا بعدش با ریش سفید بازی در نقش قهرمان ظاهر میشیم و ۵ درصد تعرفه رو کم میکنیم و هم مردم راضی میشن که تعرفه ۵ درصد کم شده و هم مقامات که ۲۴۵ درصد سود کردن
Muty
۶ دی ۱۳۹۶دوستان سایت ثبت سفارش خودرو
آدرسش چیه ؟!!
پرسپولیس
۶ دی ۱۳۹۶این توقف ثبت سفارش و واردات وانواع محدودیت ها شده بازی وجوک وداستان تعدای نایاب شدتعدادی نجومی قیمت خوردتعدادی پول دادن خودرونیست عده ای جرات نمیکنندریسک کنندخودروهای فرانسوی آرام بدون سرو صداواردمیشوندچینی هاوخودروهای ایرانی بیشترین خرید داشته اندوتعدای عاشق خودرو توی دنیای مجازی همه روزه منتظراخبارخودروی جهان هستنددرکل چیزی به نفع مصرف کنندوه مشتری نبوده خودروسازی داخل هم همچنان پیشتازپول گرفتن ولگن سازی هستندچیزی جزگران شدن هم رخ نداده متاسفانه …..
John
۶ دی ۱۳۹۶*** خودشون بزرگترین واردکننده هان، با این کارشون میخواستن بیشتر سود کنن، حمایت از تولیدکننده داخلی بهونه ست
رامتین
۶ دی ۱۳۹۶لکسوس rx200 مگه بالای 40000 دلار نیست؟
توحید
۷ دی ۱۳۹۶دقیق نمیگن میخوان چیکار کنن
ارمین
۶ دی ۱۳۹۶این خوبه الان یا بده؟؟
NAVID۰۰۹۸
۶ دی ۱۳۹۶چه جالب
به مرگ بگیر و به طب رازی شو
چه سیاستی
این هنره ها
تو همچی هم خداروشکر صِدق میکنه
لبنیات مرغ گوشت تااااااااااااااخودرو و………
یعنی به جرئت میگم مافیا آقازاده ها و وابسته هاشون پادشاهی میکنن
هنرشون شده باز و بسته کردن انواع قانون
برای تَلَکه کردن مردم
محمدرضا
۷ دی ۱۳۹۶“کاهش تعرفه جدید نسبت به میزان اولیه منتشر شده در روزهای اخیر”.
واقعا کسی بود اینو ندونه؟دست اینا رو نشده هنوز؟
علی آغو
۷ دی ۱۳۹۶بهتر مردم نخرن تا بازار کنترل بشه حالا ی عمری نداشتن یک سال دیگه هم روش اونی هم که میخره بزار دهنش سرویس بشه تها علاج این معضلات ایجاد کمپین نخریدن هست
Ali
۱۲ دی ۱۳۹۶برای اینکه ملت سوار ماشین خوب نشوند و هوا سالم نباشد و مصرف سوخت هم کم نشود و مرگ و میر هم بیشتر شود و روحیه ملت خراب شده و نشاط کاهش یابد و خودروهای داخلی را گرانتر بفروشند ، مگر نه ماشین دست دوم مدل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ از همه لحاظ بهتر است
علی
۱۴ دی ۱۳۹۶سوال من این است که چرا ما باید ماشین را دو و سه برابر قیمت جهانی خریداری کنیم با اینکه درآمد ما ۱/۵ حقوق مردم دنیا هم نیست ، چرا ، مگر جان و زندگی ما ارزش ندارد ، حالا خوبه ملت ایران بیشترین جمعیت جوان را دارد