دنیایاقتصاد: قیمت خودرو بار دیگر از سایتهای آگهیدهنده حذف شد، این در شرایطی است که طی دو هفته گذشته درج آگهی در سایتها روند رفت و برگشتی را تجربه کرده است.
با توجه به روند افزایشی قیمت در نیمه اردیبهشت سالجاری، مسوولان و سیاستگذاران بخش خودرو علت اصلی این مساله را فعالیت دلالان در سایتهای درج آگهی عنوان کردند و معتقد بودند واسطهها با حضور در فضای مجازی و ثبت آگهی اقدام به قیمتسازی در بازار میکنند. از این رو با هماهنگیهای صورت گرفته با پلیس فتا مقرر شد ثبت آگهی در این سایتها نظاممند شود. به همین منظور آگهیهای خودرو از سایتها برای چند روز حذف شد تا سازوکار ثبت آگهی تدوین شود. اعلام قیمت از سوی اتحادیه نمایشگاهداران بهصورت روزانه و درج قیمت در سایتها نهایتا ۳ درصد بالاتر از قیمت اعلام شده اتحادیه، فرمولی بود که برای آگهیهای خودرویی در سایتها تعریف شد.
البته این شیوه قیمتگذاری سوالاتی را نیز بهدنبال داشت. سوال اول این بود در حالی اتحادیه بهعنوان مرجع اعلام قیمت برای سایتها مشخص شده است که در درست بودن قیمتهای اتحادیه تردید وجود دارد و برخی از فعالان بازار قیمتهای اعلامی اتحادیه را بیشتر از قیمتهای مورد معامله در بازار میدانند. مشخص نبودن مرجع نظارت برقیمتگذاری در سایتها از دیگر ابهامات شیوه درج قیمت آگهی در سایتها بود. با این حال از هفته گذشته قرار بود تا قیمتها براساس این فرمول در سایتهای فعال در زمینه درج آگهی خودرو، بهروزرسانی شود. اتفاقی که البته نیفتاد و شاهد بودیم که سایتها بعد از چند روزی که از درج آگهی خودرو منع شده بودند بعد از برطرف شدن موانع، بار دیگر آگهیهای خودرو را با قیمتهای متفاوت و نجومی منتشر کردند. دلیل این مساله را در میان صحبتهای رضا الفتنسب، سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی میتوان جستوجو کرد. الفتنسب دلیل این مساله را عدمهمکاری اتحادیه نمایشگاهداران در زمینه اعلام قیمت خودروها عنوان کرد.
با این حال بعد از فعالیت چند روزه سایتها در زمینه درج آگهی خودرو به روال گذشته، شاهد هستیم که از دیروز سایتها اقدام به درج آگهی خودرو بدون قیمت کردهاند. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران، در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» میگوید: اتحادیه نمایشگاهداران بهصورت روزانه قیمتها را در اختیار رسانهها از جمله سایتهای فعال در زمینه درج آگهی خودرو قرار میدهد؛ اما علت اینکه این سایتها از اعلام قیمت برای آگهیهای خود خودداری کردهاند را نمیداند.
وی در پاسخ به گلایه اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی در ارتباط با اعلام قیمت تعداد اندک خودروها توسط اتحادیه نمایشگاهداران میگوید: اتحادیه نمایشگاهداران تنها قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را اعلام میکند و به قیمت خودروهای وارداتی ورود نمیکند. این مقام صنفی دلیل این مساله را تغییرات آنی در قیمت خودروهای وارداتی عنوان میکند. موتمنی در ادامه گفتوگوی خود همچنین به انتقاد از شیوه قیمتگذاری در سایتهای خرید و فروش آنلاین خودرو پرداخت و اظهار کرد که خرید و فروش خودرو یک کار تخصصی است و در شرایطی که نمایشگاههای خودرو که دارای مجوز فعالیت هستند در این زمینه فعال هستند، نباید این کار از طریق سایتها انجام شود.
این فعال بازار حضور سایتها در روند خرید و فروش خودرو را تنها باعث دامن زدن به فعالیت دلالان و واسطهها عنوان میکنند. در شرایطی موتمنی حضور سایتها در داد و ستد خودرو را رد و آن را عامل گسترش دلالی عنوان میکند که بخشی از کارشناسان بازار حضور این سایتها را عامل شفافیت قیمت میدانند. بهنظر میرسد، عدمنظارت کافی از سوی نهادهای نظارتی، حلقه مفقوده این روزهای بازار خودرو است. این مساله مورد توجه موتمنی هم قرار دارد. این مقام صنفی میگوید سازمان حمایت با توجه به جایگاهی که دارد باید وظیفه نظارت انجام دهد، اما متاسفانه این سازمان در وظایف محوله در این بخش کوتاهی میکند. عدمنظارت در کنار نبودن راهکار مشخص ابهامات زیادی را در بازار ایجاد کرده است؛ بهطوریکه در این شرایط خریدار و فروشنده تکلیف خود را نمیدانند.
- سایپا به دنبال افزایش تولید کوییک
سایپانیوز: معاون برنامهریزی جامع تولید سایپا گفت: باتوجه به استقبال مشتریان بازار از کوییک و کسب سهستاره کیفی در نخستین ارزیابی سال ۹۸، سایپا تولید این خودرو را افزایش میدهد. مسعود پروین با اشاره به رویکرد مثبت بازار نسبت به خودرو کوییک افزود: این خودرو در حال حاضر اقتصادیترین خودرو سهستاره کشور محسوب میشود که توانسته در جمع رقیبان، سهم مناسبی را در بازار کسب کند.
وی بااشاره به برنامه گروه سایپا برای تولید محصولات جدیدتر گفت: در سال جاری قصد داریم تولید کوییک را افزایش دهیم تا سهم بازار سایپا در رده قیمتی این خودرو افزایش یابد. پروین تاکید کرد: بهموازات تولید محصولات پرتیراژ جهت پاسخگویی به نیاز بازار و تنظیم قیمتها، تولید کوییک افزایش خواهد یافت تا در برنامه رشد تولید ۹۸، سهم و جایگاه بیشتری به این خودرو اختصاص یابد. بهگفته معاون برنامهریزی جامع تولید سایپا، این گروه راهبرد افزایش تولید و تنوع محصول را در سال جاری دنبال میکند و تاکنون توانسته در زمینه رشد تولید، به اهداف مدنظر در برنامه سال ۹۸ دست یابد.
محمد حسین
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸هر کی میگه کی بود کی بود من نبودم?
Alireza
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸آخرش هم میگن همش کار ترامپه پس مرگ بر امریکا
قیمت پیاز رو هم امریکا برد بالا مسوولین ما پاک پاکن
NAVID۰۰۹۸
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸من غِبطه میخورم به این همه مدریت مسئولین .
شما میخواهید آمریکا را از پا درآورید ، مدیر صادر بفرمائید آمریکا مَلئون و نه آقازاده مدیران را.
ایلیا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸دوستان شما ایراد رو از مدیر و مدیریت میدونید؟
یعنی توی این چهل سال بالاخره یک مدیر خوب نداشتیم که اوضاع خودرو رو سامان بده؟
یه مدیر خوب نداشتیم که اوضاع بیکاری رو سامان بده؟
اوضاع مسکن رو سامان بده؟
بلیط پرواز ده برابر شده مدیر مقصره؟
فرهنگ نابود شده مدیر مقصره؟
این کلمه ی مدیر فقط یه عاملی شده که مقصرین اصلی با خیال راحت کارشون رو بکنن در حالیکه هرچی بدبختی داریم از سیاست های کلیه که نه ما نه مدیر حتی اجازه ی حرف زدن در موردشون نداریم.
مدیر که از اسمون نیومده، خود ما هستیم، حالا خود ما نباشیم برادر و پسر عمو و همشهری و همکلاس ما داره مدیریت میکنه خارج از این که نیست دیگه، خب این یعنی اینکه اگه خود ما که ادعامون میشه هم مسئولیت داشته باشیم بازم اوضاع همینه.
مدیر خودروساز از خداشه که خودرو خوب بسازه، نه بخاطر ما، بخاطر خودش که پیشرفت کنه.
از خداشه که قیمت پایین بفروشه که مردم ازش راضی باشن، ولی نمیشه، به بن بست خوردن، همونطور که در موارد دیگه کاری پیش نمیره
MOHAMMAD.DEMON
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸خدا وکیلی کی میتونه قبول کنه
بدون برداشته شدن تحریم ها میشه بازار ماشین کنترل کرد
تحریم باشه ارز نیست
خب ارز نباشه واردات قطعه نیست
قطعه نباشه تولید نیست
تولید نباشه تقاضا میره بالا
تقاضا بالا باشه عرضه نباشه قیمت میره بالا
درمان چاقو خوردن که چسب زخم پاندا نیست
هادی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸تحریم بی معنیه تو ایران وقتی همه چیز هست جز مدیریت
همین حرف شما مردمه که باعث میشه مسول جامعه گند کاری هاشو پشت تحریم قایم کنه
نمونش امروز ۴۰۰ تومن قیمت سکه اومد پایین تحریم کیلو چنده
به امید نابودی قاتلان خودروساز
parsa
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸این قدر تو انبارای سایپا و ایرانخودرو و تو کمرگ ماشین آماده ترخیص هست که با وارد شدنشون راحت میشه قیمتا رو متعادل کرد منتهی دوستان به این سودا قانع نیستن
حمید
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸اخه این همه حرص خرید برا چیه نخرید اگه کم نشد
Abbas
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸خداییش دیگه نمیدونم از اون بالایی هاش بنالم یا از ملت دلال،عجب روزگاری شده بسسس عتیقه،مملکتی که با یه سایت آگهی قیمتا توش بالا و پایین میشن همون بهتر که ***خلاص
sina7
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸تا وقتی بازار آزاد نباشه این ماجراها ادامه داره
باید،باید و باید واردات انواع خودرو ازاد بشه و تعرفه های گمرکی وحشتناک بهش نخوره تا ببینین خود بازار چجوری درست میشه
قدم دوم هم باید این باشه که به جای لج بازی یکم به فکر مردم عادی باشن نه به فکر قدرت خودشون که اونم بسیار بسیار دور از فکره =)))
پس نتیجه میگیریم امیدوار به درست شدنش نباشید =)))))
محمد ج
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸خب اگ واردات ازاد بشه باز تقاضای ارز زیاد میشه ، ارز ک کم بشه باز گرون میشه
و در نهایت همون اش و همون کاسه
MjM
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸این مملکت و این صنعت خودرو تا گردن توی لجنه!