دنیای اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی دیروز در واکنش به پرسشی مبنی بر سرانجام تسهیلات ارزی وعده داده شده به خودروسازان، گفته بود که «با وجود مخالفت با تامین نقدینگی خودروسازان (از مسیر تسهیلات بانکی) برای نشان دادن حسننیت خود مقرر کردیم بیش از ۸۴۰ میلیون یورو بهصورت السی خارجی در اختیار شرکتهای خودروساز قرار گیرد تا پس از یک سال، این مبلغ یا بهصورت ارزی یا بهصورت ریالی پس داده شود.» وی تاکید کرده بود که «خودروسازان در آن مقطع اعلام کردند حاضر به پذیرفتن این ریسک نیستند و در نهایت اعتباری که برای آنها در بانک کونلون چین در نظر گرفته شده بود، دست نخورده باقی ماند و در ادامه صرف امور دیگری شد.» همتی در نهایت با «فشل» خواندن خودروسازی، این پرسش را مطرح کرده بود که تا چه زمانی قرار است حیات این صنعت فشل ادامه یابد؟
این اظهارات با دفاع دبیر و همچنین مشاور انجمن خودروسازان مواج شد. احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: ظاهرا آقای همتی نمیداند خودروسازان سرکوب مالی شدهاند و محصولاتشان را با زیان میفروشند. پرسشم از وی این است که اگر خودروسازی را متوقف کنیم، بانک مرکزی میتواند سالی ۱۵ میلیارد دلار ارز بابت واردات خودرو تامین کند. پس از دبیر انجمن خودروسازان، داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن نیز با انتقاد از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی علیه خودروسازی گفت: بانک مرکزی میگوید خودروسازی فشل است، مگر خودش فشل نیست؟
جایگزینی خودروهای قدیمی
دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: تا جایی که من خبر دارم سایپا (برای جایگزینی پراید) روی پلت فرم ایکس ۲۰۰ (پلتفرمی که تیبا و ساینا روی آن ساخته شدهاند)، اتاقکهای جدید طراحی کرده و ایران خودرو هم پارس را (به واسطه افزایش تیراژ) جایگزین پژو ۴۰۵ خواهد کرد.
شورای عالی استاندارد در شرایطی اوایل آبانماه برای تعیین تکلیف استانداردهای ۸۵ گانه تشکیل جلسه خواهد داد که وزارت صمت بسته پیشنهادی اجرای این استانداردها را برای ارائه به شورای مزبور آماده کرده است. هفته گذشته زمان مقرر برای جلسه تعیین تکلیف اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در شورای عالی استانداردها بود که به تعویق افتاد؛ اما جلسه پیش روی این شورا بسیار با اهمیت خوانده میشود چرا که از یکسو سازمان ملی استاندارد بر زمان مقرر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه تاکید دارد و از دیگر سو با توجه به تحریمهای فراگیر، حذف هر محصول خودروسازان را با ضرر بیشتری در تولید همراه خواهد کرد؛ بنابراین بسته پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است، بهطوریکه این بسته باید توامان هم نظر سازمان ملی استاندارد را جلب کند و هم گوشه چشمی به تداوم فعالیت خودروسازان داشته باشد. حال این سوال مطرح است که وزارت صمت در بسته پیشنهادی خود چگونه میخواهد هر دو طرف را راضی نگه دارد؟
آنچه مشخص است در بسته وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف برخی از خودروهای تولیدی پیشبینی شده است، حال آنکه خودروسازان از این موضوع خیلی نگرانی ندارند. ظاهرا وزارت صنعت حذف یک مدل از خودروی پراید و یک مدل دیگر از ۴۰۵ را در دستور کار قرار داده است؛ بنابراین حذف این دو خودرو با تمامی مدلهای آن از خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور فعلا مطرح نیست. به این ترتیب وزارت صنعت به خروج دو مدل از خودروهای پراید و ۴۰۵ رضایت داده حال آنکه طبق استانداردهای ۸۵ گانه این دو خودرو با تمام مدلهای ارائه شده از سوی خودروسازان باید از خط تولید خارج میشدند چرا که توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند.
در این زمینه روز گذشته «دنیای اقتصاد» گفتوگویی با نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد انجام داد و وی نیز بر خروج دو مدل از خودروهای پراید و ۴۰۵ صحه گذاشت. نیره پیروزبخت به «دنیای اقتصاد» گفت پیشنهاد وزارت صمت که قرار بود در جلسه شورای عالی استاندارد مطرح شود، حول حذف یک مدل از پراید و یک مدل دیگر از پژو ۴۰۵ میچرخد. جلسهای که البته برگزار نشد و طبق اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد، قرار است اوایل آبان تشکیل شود تا خروج یک مدل از پراید و پژو ۴۰۵ بهصورت رسمی اعلام و در ارتباط با نحوه اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو تصمیمگیری شود. البته رضا رحمانی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت بخشی از پیشنهادهای این وزارتخانه را رونمایی کرد. رحمانی در این ارتباط تاکید کرد که قرار است در گام اول اجرای استانداردهای ۸۵ گانه یک مدل پراید از خط تولید خارج شود. پیشتر بر اساس اظهارات مسوولان ارشد سازمان استاندارد، دیماه سال جاری آخرین مهلت شرکتهای خودروساز برای اجرای این استانداردها در خطوط تولید است. به این ترتیب در شرایطی دی ماه ۹۸ بهعنوان آخرین مهلت برای خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای تعریف شده برای تولید محصولاتشان مورد تاکید قرار گرفته است که تا کنون این تاریخ چند بار جا به جا شده است.
آخرین بار قرار بود خودروسازان رعایت استانداردهای ۸۵ گانه را از دی ماه سال گذشته آغاز کنند؛ اما شرایط حاکم بر زنجیره خودروسازی و آسیبپذیری آن از ناحیه تحریمها سبب شد تا بحث اعمال استانداردهای ۸۵ گانه تعلیق شود. اینکه خودروسازان در برابر اعمال هر استاندارد مصوبی مقاومت میکنند و از متولیان آن (سازمان حفاظت از محیطزیست یا سازمان ملی استاندارد) برای به عقب انداختن زمان مقرراجرای استانداردها چانهزنی میکنند، موضوع جدیدی نیست؛ اما این بار اجرای تحریمها بیش از پیش بر بهانههای خودروسازان افزوده است و به نظر میرسد که سازمانهای متولی استانداردها نیز چارهای جز پذیرش خواست خودروسازان ندارند.
پیش از این رئیس و معاونان سازمان ملی استاندارد بارها تاکید کرده بودند که استانداردهای ۸۵ گانه در زمان مقرر (پایان دی ماه امسال) اجرا خواهد شد این در شرایطی است که شرایط تحریمی کشور ظاهرا مسوولان این سازمان را مجبور به عقبنشینی کرده است بهطوریکه به اعتقاد برخی از کارشناسان حذف تنها دو مدل از خودروی پراید و ۴۰۵ نمیتواند حکم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشد؛ اما این سوال مطرح است که آیا سازمان ملی استاندارد چاره دیگری به غیر از پذیرش بسته وزارت صنعت دارد؟
آنچه مشخص است در کنار فشار تحریمها، دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سالجاری نسبت به تحویل دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ تعهد معوق دارند. همچنین ایرانخودرو با موعد تحویل شهریور سال آینده نسبت با پیش فروش پژو ۴۰۵ اقدام کرده است، بنابراین حذف این خودرو حداقل تا یک سال آینده امکانپذیر نخواهد بود. بیتردید پراید و پژو ۴۰۵ با توجه به قدیمی بودن پلتفرمهای خود امکان ارتقای کیفیت و پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را نخواهند داشت و باید با توجه به اجباری شدن این استانداردها خطوط تولید شرکتهای خودروساز را ترک کنند؛ اما همانطور که اشاره شد تاثیرپذیری زنجیره خودروسازی از تحریمها و کاهشی شدن تیراژ خودروسازان سبب شده تا سیاستگذار کلان خودرو و مدیران خودروساز تمام هم و غم خود را روی صعودی کردن نمودار تولید قرار دهند، این در شرایطی است که رعایت کردن مباحث مرتبط با استاندارد در قدم بعدی قرار گرفته است. در این زمینه سازمان استاندارد هم با توجه به شرایط خاص تولید، اصراری روی رعایت استانداردها نداشت.
- مسیر پرپیچ و خم استانداردهای خودرویی
استانداردهای خودرویی طی یکسال و نیم گذشته فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده است بهطوریکه با اجرای مرحله نخست استانداردهای اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد. آنچه مشخص است تا ابتدای دی ماه ۹۶ خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵ گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل میدادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج میشدند. از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای ۶۳ گانه را پاس میکرد؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده بود.
این مهلت تا اول دی ماه ۱۳۹۷ برای این خودروها باقی ماند اما از زمستان پارسال، ۲۲ استاندارد دیگر نیز اضافه شده بهطوریکه پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد برای خودروها الزامی شد. البته ذکر این نکته اهمیت دارد که رعایت این استانداردها تنها مربوط به خودروهای تولید داخل نیست و شرکتهای واردکننده نیز موظفند برای محصولات وارداتی خود گواهینامه استاندارد جدید را اخذ کرده، در غیر این صورت از ورود آن خودروها به کشور جلوگیری میشود؛ اما با مرحله نخست اجرای استانداردهای اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند. بهطوریکه در آن زمان، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانهسوز) در بخش خودروهای داخلی و همچنین MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، آریو ۱۵۰۰ سی سی، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ در بخش خودروهای وارداتی و مونتاژی به دلیل پاس نکردن استانداردهای ذکر شده از سبد محصولات خودروسازان و واردکنندگان خارج شدند.
بعد از خروج این تعداد خودرو، شرکتهای خودروساز و همچنین واردکنندگان از زمستان ۹۶ تا اولین ماه تابستان سال گذشته به مدت ۶ ماه دیگر، یعنی تا ابتدای تیرماه ۹۷، باید گام دوم را در زمینه رعایت استانداردها با رعایت ۲ استاندارد دیگر برمیداشتند؛ بنابراین خودروهایی که در تیرماه سال گذشته شرایط تولید و واردات پیدا میکردند، باید امکان پاس کردن ۶۳ استاندارد را عملیاتی میکردند. این در شرایطی است که تا پایان دی ماه پارسال رعایت تمامی استانداردهای ۸۵ گانه الزامی شد، اما این استانداردهای جدید چه هستند که مورد انتقاد خودروسازان نیز واقع شده است؟
در ادامه به ذکر تعدادی از آنها خواهیم پرداخت. سیستم ترمزگیری خودروهای سواری، نصب وسایل روشنایی و علامتدهندههای نوری، سیستم تهویه مطبوع، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار از انحراف مسیر، سیستم محافظت از عابران پیاده بخشی از ۲۲ استانداردی است که در این مقطع خودروسازان ملزم به رعایت آن هستند. همانطور که مشاهده میشود بخش قابلتوجهی از این استانداردها حول مسائل ایمنی خودروها است. با این حال برخی از این استانداردها مانند محافظت از عابران پیاده با توجه به وضعیت تولید خودرو در کشور و همچنین سطح استانداردها بلندپروازانه به نظر میرسد؛ اما از آنجا که تحریمهای مرتبط با صنعت خودرو از مرداد سال گذشته بازگشت و همچنین شرکتهای خودروساز با چالشهای دیگری از قبیل نوسانات نرخ ارز مواجه شدند، سازمان ملی استاندارد به منظور همراهی با وضعیت موجود و همچنین کمک به خودروسازان برای حفظ تیراژ، اصراری روی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از اول دیماه سال گذشته نداشت؛ بنابراین خودروسازان تنها باید همان ۶۳ استانداردی را که تا اول تیرماه ملزم به رعایت آن بودند را در دستور کار قرار میدادند.
حال در شرایطی که سازمان استاندارد یکسال با خودروسازان همراهی کرده است به نظر میرسد بار دیگر اجرای استانداردهای مدنظر خود را از ابتدای دی سال جاری از خودروسازان طلب کند. هر چند با توجه به پیشنهاد وزارت صمت در ارتباط با حفظ تمامی خودروهای موجود و حذف برخی از مدلها عملا فشار چندانی از این ناحیه متوجه شرکتهای خودروساز و همچنین آمار تولید آنها نخواهد شد.
- راه میانبر
پیشنهاد وزارت صمت درباره اجرای استانداردهای ۸۵ گانه قرار است به شورای عالی استاندارد برده شود، پیشنهادی که ظاهرا به حذف دو مدل از دو خودروی قدیمی کشور منجر خواهد شد. در این زمینه از حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو پرسیدیم که بهترین مسیر برای رضایتمندی خودروسازان و سازمان ملی استاندارد در راستای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه چیست؟ وی پاسخ داد که با توجه به شرایط حاکم بر زنجیره خودروسازی به صلاح نیست که محصولی از سبد شرکتهای خودروساز حذف شود. این کارشناس ادامه میدهد سازمان ملی استاندارد میتواند با همکاری وزارت صمت و خودروسازان جلوی تولید برخی تیپها را بگیرد و همچنان اجازه دهد تولید تمامی مدلها ادامه پیدا کند زیرا وضعیت تنوع درسبد محصولات خودروسازان چندان مساعد نیست. وی معتقد است راه میانبری که سازمان ملی استاندارد میتواند در شرایط فعلی برگزیند، این است که کف استانداردها را همان ۶۳ استانداردی قرار دهد که خودروسازان موظف بودند در تیرماه سال گذشته عملیاتی کنند و برای آن بخش از استانداردها که قرار بود تا دیماه سال گذشته رعایت شوند از خودروسازان برنامه بخواهد. کریمی سنجری معتقد است در برنامه درخواستی از شرکتهای خودروساز باید ابتدا مسائل ایمنی مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس با اشاره به اینکه پراید و پژو ۴۰۵ در صدر خودروهایی قرار دارند که شرایط پاس کردن استانداردها را ندارند، میگوید: حذف هر یک از این محصولها شرایط بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده و بیش از پیش به مصرفکنندگان فشار میآورد. این مساله در ارتباط با پراید که کف قیمتی را در بازار به خود اختصاص داده بیش از پیش مشهود است.
محمد
۳۰ مهر ۱۳۹۸پارس جایگزین 405 و اتاقکهایی بر پایه مدلهای تیبا و ساینا!!!! ?
مشکل امنیت خودروهای ایرانی حل شد
Alireza
۳۰ مهر ۱۳۹۸آره چون سود پارس بیشتره چراغ 405 رو عوض کردن بیست میلیون گرونتر میفروشن
مزدا
۳۰ مهر ۱۳۹۸دروغ پشت دروغ
۱۵ میلیارد دلار صرف واردات خودرو کردن ارزش داره به اینکه سالی میلیون ها دلار هزینه الودگی هوا و تصادفات ناشی از بی ایمنی خودرو داخلی و… کردن.
این پول های که بانک به خودروسازان میده مگه صرف خودروسازی میشه!!؟؟نه حاجی میرن خونه و زمین و ویلا میخرن بعد به قیمت خدا تومن میفروشن.
تک تک همین مدیران خودرو ساز از خودشون گرفته تا زن و بچه هاشون سوار خودروهای لوکس میشن.
هرکجای دنیا بگی مدیران خودروساز به جای سوار شدن به خودرو ساخت خودشون سوار بنز و بیمر میشن ازت تست الکل میگیرن
کورش
۳۰ مهر ۱۳۹۸از معدود حرفهای درستی که رییس بانک مرکزی زده همین بود
SS
۳۰ مهر ۱۳۹۸قیمت خودرو ها در کارخانه بالاتر از بازار هست ولی باز هم سرکوب مالی شدن?!!
اگر همون 15 میلیارد دلاری که شما ادعا میکنید در 10 سال گذشته سالانه صرف واردات یا حتی مونتاژ خودرویی مثل تویوتا یا برندهای معتبر دیگه میشد الان سالانه 15 میلیارد در عدم خرابی خودروها و مصرف سوخت صرفه جویی داشتیم. هزینه جان انسان ها که قیمتی نمیشه روش گذاشت و با حلبی های شما در جاده ها به باد میره رو حساب نمیکنیم اصلا. در اون شرایط بازار دست دوم هم از خودرویی مثل تویوتا اشباع میشد و مثل کشورهای پیشرفته کسانی که قدرت خرید کمتری داشتن میتونستن مدل های کارکرده ولی با استاندارد روز دنیا رو خریداری کنن.
جدای از این بحث ها، حالا ایکس 200 و پراید رو کاری ندارم که شرکتش ادعا میکنه متفاوت هستن ولی پژو پارس که رسما فقط فیس لیفت 405 هست پس چه تفاوتی از نظر پاس کردن استاندارد دارن? چراغ های قشنگ تر باعث پاس شدن استاندارد میشه?!
کورش
۳۰ مهر ۱۳۹۸کاملا درست گفتی متاسفانه واقعیت تلخ
MehdiTurbo
۳۰ مهر ۱۳۹۸اینا منفعت خودشونو میبینند نه مردم و محیط زیست،خودروهای داغون الودگی هوا،خیلی از بیماری ها مال همین الودگی هواست،اعصاب،بعد خودشون تو کانادا تو بهترین هوا ماشینای خوب سوار میشند مردمم اینجا تو الودگی دست و پا میزنند.
Genius
۳۰ مهر ۱۳۹۸والا هر چی در منابع و مراجع علمی و مهندسی زیر و رو کردم هیچ کجا ندیدم نوشته شده باشه مشکل آلودگی ساز بودن موتور احتراقی خودرو یا فقدان ایمنی اون با تعویض تریم داشبرد و جلوپنجره حل خواهد شد هر چند اینجا وانت گاریسان با قلب تپنده پیکان و پرشیا و سمند با کالبدی نوین در قاموس 405 همچنان تولید میشن و فقط 405 در مظان اتهام قرار داره!!!!!
The notorious critic
۳۰ مهر ۱۳۹۸به خدا طراحی اون ماتر تو عکس اول برام جالب تره.
Genius
۳۰ مهر ۱۳۹۸عکس دوم و حمل ساید وانت 151 با ترولی دستی بدون هیچ تکنولوژی خاصی اوج عقب موندگی این کارگاه های مونتاژگری درجه 4 رو هویدا میکنه!!!!
af.1024
۳۰ مهر ۱۳۹۸فقط 15 میلیارد دلار؟؟ واقعا رقم قابل توجه نیست واسه دولتی سر ارز 4200 تا الان 18 میلیارد دلار پول مملکت رو به فنا داده عین خیالشم نیست.
شهرام
۳۰ مهر ۱۳۹۸15 میلیارد دلار از محل صرفه جویی سوخت مصرفی (صادرات آن ) و لوازم یدکی خیلی راحت تامین می شود
نوید جهرمی
۳۰ مهر ۱۳۹۸فقط توی کشورای کمونیستی اینجوره که هر کار میکنن، منت میزارن سر مردمش که داریم بهتون لطف میکنیم.
هر گندی هم دارن میزنن همه مقصرن جز خودشون. مردم یه کم برا خودمون شخصیت قائل باشیم. یه مدت نخریم.
اینایی هم که هی میرن پول میدن برا پیش خرید. بعدا نیان بنالن که چرا ماشینو تحویل نمیدن. ما زبونمون مو در آورد از بس گفتیم فقط چند ماه از اینا نخرید.
خلایق هر چه لایق
عیسی
۳۰ مهر ۱۳۹۸باید کمپین امضا تشکیل بدیم و از قوه قضاییه بخوایم که با توجه ب اینکه اکثریت بالای 90درصدی مردم دل خوشی از جاده مخصوصی ها ندارن زودتر ب حق مردم رسیدگی ، و امکان خرید ماشینهای خارجی رو با گمرک خیلی کم باز کنه
البته بالای ۹۰%تو ایران یعنی هیچ ،?
مجتبی
۳۰ مهر ۱۳۹۸این همه خانواده رو داغدار کردن بسشون نیست یه مشت کاخ نشین که سوار پورشه و بنز بی ام و میشن برای کسانی که با خون دل خوردن وقرض ووام میرن یه ارابه مرگ بگیرن میان تصمیم گیری میکنن
ناصر
۳۰ مهر ۱۳۹۸تا تو هر شرایطی میخریم اوضاع همینه
P.K.H
۳۰ مهر ۱۳۹۸پس بنظرت تویوتا پریس بخریم که حقمونه ولی امان و امان و امان
رضا
۳۰ مهر ۱۳۹۸برید ببینید قسمت درمانی سایپا دکتراش چقدر زیاد حقوق و مزایا می گیرن .مهندس و کارگر انقدر کم
بهراد
۳۰ مهر ۱۳۹۸منطق اینا اینه “هر چی گرونتر بهتر”
حالا یه عزیزیم بود که میگفت بدنه پژو پارس از 405 عریض تر و محکم تره.
دوستای دنا پلاس سوار ناراحت نشن ولی یه عده فک می کنن پلاس از معمولی مقاوم تره.که متاسفانه بعد تصادف متوجه میشن.
بنظرم استاندارد ترین ماشین ایران از لحاظ بدنه همون 405 های قدیمی 2000 که وارداتی فرانسه هست که اولش قیمت زیر 5 میلیون داشت (البته مدل مونتاژ همون سالا با قیمت حدود یک میلیون کمتر فروخته میشد)اگر تا حالا نپوسیده باشه.
چون بقیه مدلها با بدنه های نازک تر، تعداد لایه کمتر در کلاف و ستون A و رکاب زیر راننده و سیستم CNG استانداردو بهم زدن
samurai
۳۰ مهر ۱۳۹۸کسانی که میرن به اینا پول میدن گاری تحویل میگیرن باید خشکشون کرد گذاشت تو موزه لوور به عنوان انسانهای پسا اولیه :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
حسین
۳۰ مهر ۱۳۹۸عزیز من بعضیا هم واقعا مجبورن خب. شما نباید یه طرفه بری به قاضی
mostafa
۱ آبان ۱۳۹۸هیچ وقت منتظر خبرهای خوب نباشید . چون از شرایط فعلی خیلی ها دارن هزاران نسل بعد از خودشون رو تامین مالی میکنن و قطعا اجازه بهتر شدن شرایط رو نداشته باشید.فقط برای بازی با افکار عمومی هر چندوقت یکبار یک خبر خوشحال کننده که قطعا درست از آب در نمیاد پخش میکنند بین مردم .
محمدرضا یعقوبی
۱ آبان ۱۳۹۸این ها ظاهرا باورشون شده، یک زه بغل و آینه بغل و چراغ عوض کردن، باعث تغییر مدل میشه؟؟