در تحقیقی که توسط انستیتوی تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان امریکا انجام شده، دادههای سازمان بهداشت جهانی مورد استفاده قرار گرفته تا نرخ مرگ ومیر بر اثر بیماریهای قلبی، سرطان، تصادفات رانندگی و بیماریهای مغزی در ۱۹۳ کشور با هم مقایسه شود. بر این اساس، در کشوری مانند امریکا، مرگ و میر بر اثر سرطان و بیماریهای قلبی، ۱۰ برابر بیشتر از مرگ بر اثر تصادف در رانندگی است.
مطابق این مطالعه، متوسط جهانی حادثههای منجر به مرگ در رانندگی ۱۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است. ایمنترین کشور برای رانندگی، جزیرههای کوچک مالدیو در اقیانوس هند است که میزان تصادفات منجر به مرگ، تنها ۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار راننده است. عنوان خطرناکترین کشور هم به کشور افریقایی نامیبیا رسیده که در آن ۴۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته میشوند. البته کشوری مانند امریکا هم وضعیت جالبی ندارد و با میزان مرگ ۱۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار راننده، در ردهای پایینتر از سطح متوسط ایمنی برای رانندگان قرار میگیرد. این وضعیت امریکا، وقتی بهتر جلب توجه میکند که در کشورهای قابلمقایسه از قبیل بریتانیا، ژاپن، سوئیس و سوئد، همگی تنها ۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر جان خود را در رانندگی از دست میدهند. حتی رانندگی در کانادا (۸)، فرانسه (۷) و آلمان (۶) هم با ایمنی بیشتری همراه خواهد بود.
در تصویری که میبینید، ۲۵ کشور ایمن جهان از نظر تصادفات رانندگی با رنگ سبز و ۲۵ کشور خطرناک جهان با رنگ قرمز مشخص شدهاند. مهمترین چیزی که در این تصویز جلب توجه میکند، قرار گرفتن ایران در بین کشورهای قرمز رنگ است که نشاندهنده نیاز به جادههای امنتر در کشور است. ایران با نرخ ۳۸ فوت به ازای ص هزار نفر جمعیت در سال گذشته، مقام سوم خطرناکترین کشورها برای رانندگی را از آن خود کرد. این آمار باید مورد توجه مقامات مسئول قرار گیرد تا این همه تلفات انسانی و مالی بر اثر ناامنی خودروها و مشکلات راهها و فرهنگ رانندگی در سریعترین زمان ممکن، به استاندارهای جهانی و حتی بهتر از آن کاهش یابد.
زمینه جالب دیگر این تحقیق، مقایسه درصد مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی با بیماریهاست. بر این اساس، کشور امارات متحده عربی با ۱۵/۹ درصد مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی، خطرناکترین کشور دنیا برای رانندگان محسوب میشود؛ این در حالی است که متوسط درصد جهانی مرگ و میر بر اثر این عامل، ۲/۱ درصد است. این درصد در کشور امریکا، ۱/۸ درصد است و با اینکه اندکی از متوسط جهانی کمتر است، ولی باز هم از آمار بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است. گزارش کامل این تحقیق از اینجا قابل دریافت است.
alireza
۲ اسفند ۱۳۹۲درسته که امنیت خودرو خیلی مهمه ولی من فکر میکنم مهمتر از اون رعایت قوانین مقررات نمیدونم چرا وقتی داخل ماشین میشینیم بکلی اخلاق و رفتارمون عوض میشه و فکر میکنیم وارد پیست مسابقه شدیم بنظر من ما بهتره از خودمون شروع کنیم
یاسر
۲۳ اسفند ۱۳۹۲بقول معروف یه سوزن بخودت بزن یه جوالدوز به دیگران
هادی
۲ اسفند ۱۳۹۲به یاری ایران خودرو و سایپا و یه سری راننده با اعتماد به نفس کاذب که پراید رو با لامبرگینی مقایسه میکنن مقام اول رو کسب میکنیم
محمد
۳ اسفند ۱۳۹۲بعضی وقتها هنگام رانندگی فقط میتوانم برای یک سری راننده ها با تکان دادن سر از ته دل طلب فهم وشعور از خداوند طلی کنم
یاسر
۳ اسفند ۱۳۹۲انرژیتو هدر ندره. درست بشونیستن
sorena330
۲ اسفند ۱۳۹۲درکنار تولید ارابه های مرگ(خودروهای ایرانی) فرهنگ ما نقش مهمی داره…
هنوز افرادی رو داریم که بچه ی تا 5 سال رو روی پاشون رو صندلی جلو می نشونن هنوز بعضی ها در اتوبان دنده عقب حرکت میکنن هنوز حرکت در لاین مخالف و زورکی راه گرفتن یه زرنگی تلقی میشه هنوز روندن از شانه ی خاکی و لاین اظطراری توانایی آفرود ماشینامونو نشون میده هنوز راهنما،فاصله طولی،رانندگی بین خطوط برای رانندگان تعریف نشده است…
من اول خود مردم رو به خاطر بی فرهنگی در رانندگی مقصر میدونم بعد خودروساز های بی شعورو
سهیل 561
۸ اسفند ۱۳۹۲حرفت کاملا درسته ولی مشکل ما اینه ماشین ها از استاندارد جهانی خیلی خیلی عقبه/بعدش جاده های برون شهریمون خوب نیست/که خوشبختانه چند ساله دارن راه های استانی رو به هم یک طرفه تفکیک میکنن که خیلی از تصادفات رو حذف میکنه/
زمانی که یک طرفه باشه جاده دیگه نیاز نیست شتاب ماشینت خیلی بالا باشه که از اتوبوس و کامیون سبقت بگیری یا ماشین روبه رویی خلاف بیاد و تصادف کنی
sorena330
۲ اسفند ۱۳۹۲کامنت من بعد 7-8 دقیقه هنوز منتشر نشده
نه سیاسیه نه غیر اخلاقی نه غیر مرتبط و نه تبلیغاتی
یاسر
۳ اسفند ۱۳۹۲عزیز اومد دیگه چقدر عجولی؟ ایشالله تو رانندگی اینجوری عجله نکنی.
Zonda R
۷ اسفند ۱۳۹۲F.A
تو دفترچه هایی که به جهان گردانی که وارد ایران میشن داده میشه
نوشته از رانندگی در ایران جدا خودداری کنید
Ehsan
۲ اسفند ۱۳۹۲به نظرم اولین علت بالا بودن آمار تصادفات ، رانندگی بسیار بد رانندگان عزیز میهنمان ایرانه به عنوان مثال من که در کرمان زندگی میکنم کمتر از 15 درصد رانندگان از راهنما استفاده میکنند
علت دوم عدم کیفیت ماشین هاست که این لطف مسئولین کشوره و به نظرم تغییر هم نمیکنه
و علت سوم نداشتن جاده استاندارد و مناسب
البته رانندگی بد ما ایرانی ها علل زیادی داره از جمله فشارهای روانی ، اقتصادی و …
Rezgar
۳ اسفند ۱۳۹۲یعنی خودرو و فرهنگ رانندگی ایرانی ورقهای بی کیفیت همه با هم دست بکار قصابی ملت هستن وزیر نخواهد بود که تایلندونامیبیا را خواهیم گرفت
هادی
۳ اسفند ۱۳۹۲از ماست که بر ماست.
به قول معروف ما خیلی هم خوش چ..س..ی..م راه باد هم وامیستیم.
خیلی ماشینامون استاندارد و ایمنی دارن ما هم با فرهنگ رانندگی مون دیگه تکمیلش میکنیم.
به نظر من کسی که از بی فرهنگی در رانندگی کشته میشه حقشه ولی بی گناه اون کسایی هستند که قربانی بی فرهنگی دیگران میشن.
یعنی کاش فقط اون بی فرهنگه تنهایی کشته میشد لامصب چند نفر دیگه را هم با خودش میکشه.
amir-bmw
۳ اسفند ۱۳۹۲بهمون کم لطفی کردن .
من مطمئنم ما پتاسنسیلشو داریم که مقام اولو بگیریم :D
ESI
۴ اسفند ۱۳۹۲بابااینم خودش یه افتخاره
یوسف
۴ اسفند ۱۳۹۲میگن سیپامطمن واقعامطمنه؟
hero
۷ اسفند ۱۳۹۲مدال برنز رو به ایران دادن! مبارکه
با این اوضاع انحصارطلبی خودروسازان ایرانی و روی آوردن مونتاژکاران داخلی
به سمت چینی ها و کیفیت بسیار پایین جاده های کشور ایشالا سال آینده میریم
که مدال طلا رو بگیریم
محمود
۱۲ اسفند ۱۳۹۲خبر در مورد آمریکا غلط است!!! :
“….کشوری مانند امریکا هم وضعیت جالبی ندارد و با میزان مرگ ۱۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار راننده، در ردهای پایینتر از سطح متوسط ایمنی برای رانندگان قرار میگیرد….”
اتفاقاً چون میزان مرگ و میر از متوسط جهانی (18 نفر در 100هزار) پائین تر است وضعیت قابل قبولی دارد.
ادمین عزیز در متن آورده شده بایستی بجای “سطح متوسط ایمنی” از عبارت “سطح متوسط مرگ و میر” استفاده بنمائید.
Haj Hossein
۲۲ اسفند ۱۳۹۲من اعتقاد دارم فرهنگ و شعور آدمارو میشه از رانندگی اونها فهمید. من 27 سالمه از 13 سالگی توی جاده ها رانندگی کردم. یادم نمیاد هنوز کاری کرده باشم که کسی برام بوق بزنه یا شاکی بشه. جز مواردی که طرفم ناشی بوده. باید احترام گذاشتن چه به دیگران چه به قوانین جا بیفته. که اونم برمیگرده به فرهنگ پایین مردم ما. بیاین از الان مثل یک جنتلمن رانندگی کنیم. زود جوش نیاریم بدو بیرا نگیم لاین مخالف نریم. دوبل پارک نکنیم. الکی سرعت نریم مخصوصا وقتی یکی میخواد سبقت بگیره بهش راه بدیم نه اینکه ما هم سرعتمونو زیاد کنیم. از الان شروع کنیم خودمم باید بیشتر رو خودم کار کنم. بیاید فرهنگ سازی کنیم دوستان. عیدتون پیشاپیش مبارک. سفر بی خطر
محمد کاظم نیمه فروش
۲۷ اسفند ۱۳۹۳با سلام دوستان من راننده ترانزیت هستم و واقعا از رانندگی کردن در جاده های کشورهای اروپایی لذت می برم وهر چه قدر هم در انجا رانندگی کنم خسته نمی شم اما وای به وقتی که از مرز وارد ایران میشم تا بیام تهران و بار رو خالی کنم شکنجه میشم البته اینو هم خدمتتون بگم که راننده ترانزیت شدنم رو مدیون همین رانندگان بسیار بد هموطن هستم که برای رها شدن از این شکنجه رو به خارج از کشور اوردم و واقعا راحت شدم.
نادر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴یه نصیحت به من شد:
دو چیز را اگر رعایت کنی؛ زنده میمانی:
اول: تصور کن که همه راننده ها ناشی هستند.
دوم: از حقت بگذر.
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۴من خودم تو کشور های اروپایی بودم و با چشم خودم دیدم تا مردم جامعه فرهنگ رانندگی رو یاد نگیرن نمیشه کاری از پیش برد اونجا تو ترافیک گیر میکردی بوق نمیزدن اما وقتی خودرو های امدادی میومدن و یکی بهشون راه نمیداد بوق میزدن به ای میگن فرهنگ .