لیست خودروهای وارداتی مجاز به کشور، بالاخره در سایت ثبت سفارش واردات رونمایی شد. جدا از خودروهایی که سابقه ورود به ایران را داشتند، مشاهده خودروهایی که پیش از این به صورت موردی وارد کشور می شدند در لیست مذکور، قابل توجه به نظر می رسد.
برندهایی همچون آلفارومئو، سوبارو و… در حالی در لیست خودروهای مجاز وارداتی قرار گرفته اند که پیش از این وزارت صنایع و معادن با استناد به شرایط چهار گانه مستند در آیین نامه ضوابط فنی خودرو از ارائه مجوز واردات به برندهای مذکور به دلیل عدم وجود مراکز خدمات پس از فروش خودداری می کرد.حال در شرایطی که مسوولان این وزارتخانه همچنان بر پایبندی به آیین نامه و ضوابط مذکور اصرار دارند، به ارائه مجوزهایی اقدام می کنند که پیش از این در این زمینه حساسیت های جدی به خرج می دادند.
هر چند با زمینه سازی ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی پیش بینی می شد که رویه ثبت سفارش واردات خودرو تغییر کرده و شرایط واردات تسهیل شود، اما اصرار بر اجرای ضوابط واردات خودرو که از سوی مسوولان دو وزارتخانه مورد تاکید قرار می گیرد، خود مانعی بر سر راه آزاد سازی واردات خودرو است؛ چراکه هر دو وزارتخانه می توانند تفسیر جدیدی از ضوابط مذکور ارائه دهند که این خود سدی در راه آزاد سازی واردات تعبیر می شود.
از سال گذشته که به اعتقاد برخی از فعالان صنعت خودرو جریانی با توسل به ضوابط و مقررات موجود، مانع از واردات خودروهای خارجی به کشور می شد، سایت ثبت سفارش به کلی مسدود و وزارت صنایع هر آنچه را که صلاحدید خود بود انجام می داد. به طوری که ثبت سفارش بیشتر به خودروهای سنگین و راهسازی اختصاص می یافت و از لیست خودروهای سواری مجاز خبری نبود. هر چند عدم ارسال لیست مجاز، محل اختلاف دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی شده بود اما مسوولان صنعتی همچنان بر آن پایبند و اخیرا نیز مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنایع در اظهار نظری عنوان کرده که این روش تغییر نخواهد کرد.
حال با زمینه سازی ادغام، اولین گام ها برای تسهیل در واردات خودرو برداشته شده و لیست ۲۰ برند وارداتی در سایت ثبت سفارش قرار گرفته است.
لیست مذکور گویای آنست که وزارت بازرگانی رویکرد مشتری مدارانه را بر تولید داخل صنعت خودروسازی که طی دهه های گذشته به بهانه اشتغالزایی و توسعه محصول داخلی پیشرفت لازم را نداشته، ترجیح داده است. بنابراین با ادامه این روند خودروسازها در شرایط دشواری قرار خواهند گرفت چراکه ظاهرا حمایت از تولید با هر شرایطی، در دستور کار وزارت بازرگانی نیست. وزارت صنایع نیز با ارائه مجوز واردات به خودروهایی که پیش از این با محدودیت مواجه بودند، اولین گام های رفع ممنوعیت در این زمینه را برداشته است.
لیست کامل انواع مدلها و برندهای خودروهایی که امکان واردات آنها به ایران فراهم شده به شرح زیر است:
از کشور سوئد خودروهای با برند scania با سه مدل کشنده r420، p380، p340
از کشور ترکیه خودروهایی با برند fiat با مدل مینیبوس نوکاتو l4h2
از کشور ایتالیا خودروهایی با برند alfa romeo با دو مدل سواری mito و gulieto
از کشور چین خودروهای با برند mg با مدل سواری ۵۵۰
از کشور فرانسه خودروهایی با برند Renault با چهار مدل سواری latitude، koleos، fluence و laguna
از کشور ژاپن خودروهایی با برند Nissan مدل سواری murano
و همچنین از این کشور خودروهای با برند toyota با مدلهای سواری corolla، camery، landcruse، prado، hiace، hilux، yaris، fortuner، fg، cruser، rav4، orion، is360، e350، ls460، rx35
و همچنین خودروهای با برند Subaru با مدل سواری Subaru
از کشور کرهجنوبی خودروهای با برند KIA در هفت مدل سواری cerato، cadenza، sportage، sorento، mahave، carenz، optima
و همچنین از این کشور خودروهای با برند Hyundai در مدلهای سوای sonata، genesis، centenial، i20، i30، ix55، sa، ntafe، ix35، h1، granduer
و از کشور کره با برند ssangyong مدلهای سواری rodius، action، cayron، rexton
و از کشور آلمان خودروهای با برند Benz در مدلهای سواری a200، b200، b180، c200cgi، c300، c350، cl500، cls350، glk3504matic، sl350، sl500، slk300، slk350، s350l، s500، s5004matic، e200cgi، e3، e350
و همچنین از این کشور خودروهای با برند BMW در مدلهای z423il، z30i، z35i، 125i، 523i، 120i، 330i، 740li، 750li
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
حمید فرجامی قاین
۲۸ شهریور ۱۳۹۰امیدوارم که اوضاع صنعت خودرو بهتر شود تعرفه ی90درصدی خیلی زیاد است طبق برنامه الان باید تعرفه 60درصد می بود نمایندگان در مجلس هم مقصر اند که90درصد را تصویب میکنند من خودم علاقه یزیادی به خرید کالای ایرانی دارم و تا جایی که میتوانم کالای با کیفیت خوب ایرانی می خرم و میگویم کالای ایرانی افتخار ایرانی کالای قاینی افتخار ایرانی ولی باید یک حالت رقابتی هم باشد امیدوارم نمایندگان مجلس برای سال 91حداقل تعرفهی 80درصدی را تصویب کنند نمیگم به یک باره از 90 بیاییم روی 60 ولی باید این کار انجام گیرد
حمید از دیار طلا(زعفران) و یاقوت سرخ(زرشک) جهان
سپهر
۲۸ آذر ۱۳۹۳چیز توپیه
سعید
۲ فروردین ۱۳۹۴قیمتاشون چندین برابره
Saber
۳۱ فروردین ۱۳۹۱Salam
Mishe khodrohaye dizel ham begid
Che modelhai mojazan ke vared beshan
سید علی
۲۹ خرداد ۱۳۹۲یک سوال
من تو بابل لامبور گینی و دو مدل شورولت کوپه و سدان با “پلاک ملی”دیدم
تو رشت هم یه جگوار و 2تا فورد با “پلاک ملی” دیدم
یکی به من بگه چه خبره؟
علی
۲۸ آبان ۱۳۹۲داداش وقتی گالاردو و مرسدس بنز اس ال اس پلاک میکنن فکر میکنی چ خبر باشه!؟خب معلومه!همش از اون قضایاست!