حتما تا به حال در جاده های بین شهری خانواده هایی را دیده اید که وسایل سفر را روی باربندی که برروی سقف خودرویشان نصب شده است بسته اند و از شهری به شهر دیگر در حرکتند. اما با وجود اینکه مردم اهل سفر هستند و با هر تعطیلی جاده های کشور مملو از خودرو هایی می شود که برای گذراندن تعطیلات در حال خروج از کشور هستند، به نظر می رسد هنوز خودرویی که مناسب مسافرت باشد در کشور به تولید نمی رسد.
کارشناسان خودروهای ون با تعداد صندلی بیش تر یا استیشن هایی را که فضای عقب آن ها بزرگ تر از خودروهای معمولی است خودروهایی می دانند که برای مسافرت های خانوادگی در جاده های آسفالت و هموار مناسب هستند . اما نکته اینجاست که با وجود حجم انبوه مسافرت هایی که در فصول مختلف سال در کشور انجام می گیرد ، خودروسازان تاکنون قادر به ارائه ی محصولی که بتواند نیاز بازار را به خودروهای مسافرتی تامین کند نبوده اند .
تجربه ی تولید خودروهای ون یا استیشن بازمی گردد به تولید خودروهایی همچون پراید و پژو۴۰۵ استیشن و کاروان . خودروهایی که حالا مدت هاست از تولید آن ها می گذرد . چرا که با کمک های خشک و امکانات محدود برای مسیرهای طولانی ، مشتریان را از خود دلسرد کردند و خودروسازان که با عدم استقبال مواجه شدند ، با قطع تولید عملا صورت مساله را پاک کرده و عملا بخش وسیعی از بازار را رها کردند .
اما یکی از کارشناسان فعال در حوزه خودرو عدم استقبال از خودروهای ون و استیشن را در مسائل فرهنگی جستجو می کند . این کارشناس با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده از خودروهای سفری در کشورمان جا نیافتاده است می گوید : ” در کشور ما ترجیح مشتریان بر خرید خودروهای سواری سدان است . البته با توجه به اینکه تولیدکنندگان این محصولات برای تغییر یا جلب سلیقه ی مشتری ها بسیار ضعیف عمل کردند تا آنجا که حالا مشتری ها از داشتن چنین خودروهایی محروم هستند و هیچ گاه هم به صورت اصولی با این خودروها آشنا نشده اند . ”
با نگاه خودروسازان به تولید خودروهای خاص و عدم ریسک پذیری و اضافه شدن کاهش تولید و کمبود نقدینگی ، به نظر می رسد بخشی از بازار خودرو از دست رفته است ، بخشی که می توانست مخاطبان خاص خود را داشته باشد و حالا نصیب بازار خودروهای وارادتی شده است .
آلبومی که در زیر ضمیمه شده است مربوط به برترین خودروهای مسافرتی در قاره اروپا در سال ۲۰۱۳ می باشد .
منبع : روزنامه ی دنیای اقتصاد
حسین
۲۷ تیر ۱۳۹۲مردم ما ماشینی میخرند که با توجه به پولی که میدن:
زیبا
کم مصرف
جادار
باشه و
ضایع نباشه!!
پولی واسه این جلف بازی های مرفهین هم متاسفانه یا خوشبختانه ندارند!
سهیل
۲۷ تیر ۱۳۹۲تویوتا ون پریویا یکی از انتخاب های خوب بازار هست … همینطور ون H1 هیوندای البته قیمتشون خیلی بالاست (مثل بقیه ماشین ها) … ون ارزون قیمت هم زیاد هست توی بازار دنیا …
آقای “حسین “شما نماینده مردمی ؟ با سواری و هچبک چجوری میشه 5 -6 تا آدم بزرگ رو برد مسافرت ؟ واقعآ عذاب آور میشه مسافرت …
خیلی ها هستن ماشینشون فقط واسه مسافرت هست و توی شهر با توجه به ترافیک و هزینه ها ترجیح میدن از اتوبوس و تاکسی و دوچرخه و … استفاده کنن …
که اتفاقآ خیلی هم کار خوب و ارزشمندی هست هم به سلامت جامعه و محیط زیست کمک میکنن هم به کاهش ترافیک و استرس روزانه …
سهیل
۲۷ تیر ۱۳۹۲پدال اگه میشه یه مقایسه بین ون های موجود در بازار انجام بدین … مرسی
علی
۵ مرداد ۱۳۹۲آقا من از طرف حسین آقا جواب میدم
واسه مسافرت 5 نفره با سواری خیلی راحت 3 نفر میشینن عقب 2 نفر هم جلو
و اما مسافرت 6 نفره سه نفر اول که هیکلشون گنده تره میشینن عقب دو نفر هیکل کوچیک هم با راننده جلو
گاهی مواقع هم مشاهده شده که توی مسافرت های 6 نفره 4 نفر هیکل کوچیک میشینن عقب راننده با او هیکل گنده هه هم میشینن جلو
به همین سادگی
مهرداد
۱ مرداد ۱۳۹۲واقعا برای طرز فکرت متاسفم
مطلب سهیل را مطالعه کن شاید نظرت مثل او عوض شود
محمدرضا
۲ تیر ۱۳۹۴حسینجانداداش
بریشمالباپرایدشبی۳۰۰هزاربابتیهاطاقبوگندوکلاسهها
دوماباباکاروانارزانهمهستکهمنوتوهمبخریم
مشکلاینجاستکهماتویهپراید۸ملیونیدومیلیونسیستممیبندیم
نخود آش
۲۷ تیر ۱۳۹۲جای خیلی چیزا توی ایران و تو زندگی مردمش خالیه .این که خیلی پیش پا افتاده به حساب میاد
از قول مسیح :من باشم پراید 111 استیشن به جای اینا میخرم
محسن
۲۷ تیر ۱۳۹۲خودرو مسافرتی؟!!!!
ما تو همین پرایدش موندیم و می خوایم سر به تنش نباشه… یک در صد فکر کنید ایران خودرو و سایپا خودرو مسافرتی تولید کنند!!!
Yas
۲۷ تیر ۱۳۹۲چرا فرهنگ؟وقتی خودرو سازان بی لیاقت داخلی نمیتوانند ماشین بسازن به فرهنگ مردم ما چه ربطی داره؟
این به فرهنگ چه ربطی داره که سایپا و ایرانخودروی بی لیاقت نتونستن تندر ۹۰ أستیشن رو بیشتر از یک ماه تولید کنن؟تو همون یک ماه هم تعداد کثیری فروخته شد.
اینو از ته دلم میگم خاک بر سر بی لیاقتشون….
سهیل
۲۷ تیر ۱۳۹۲تندر 90 استیشن هم خوب بود البته یا باید موتورش با توربو شارژر تقویت میشد یا اینکه یه موتور 1.8 لیتری روش میزاشتن چون بدنه و همینطور ظرفیت حمل سرنشین و بار سنگین تر شده بود ولی موتور تغییری نداشت و همینطور صندلی هاش عوض میشد تا بشه بهش گفت ون … فکر کنید توی این ون سرنشین ردیف آخر چطور میتونه از سیستم تهویه ماشین استفاده کنه که فقط رو داشبورد خروجی داره
یه پسل باهوش
۲۷ تیر ۱۳۹۲متاسفانه ما ایرانی ها به لطف پیکان خوب یاد گرفتیم خودرو یه وسیله اییه که یه کاپوت یه اتاق و یه صندوق داره تراجیحا هر چی کشیده پر مصرف هم باشه بهتره…
اما خانواده های پرجمعیت یا شایدم افرادی که فقط از خودرو توقع سفر دارن تو ایران موندن چی بگیرن چون هیچ ام پی وی مناسبی نیس
برین ببینین کانادایی ها بیشترین پولو به این ماشینا می دن
amir
۲۷ تیر ۱۳۹۲اتفاقاً چون ایرانى ها اهل سفرند این چیزارو مى خرند اما اگه به قیمت مناسبى فروخته شه مثلاً یه کاروان معمولى رو پنج میلیون بدن، من یکى حاضرم بخرم، فکرشو بکنید با این کاروانا با خانوادتون بزنید به جاده و یه یک هفته اى عشق کنید. البته این رویاها براى خارجى ها خاطره شده. هییییییى
احسان
۲۷ تیر ۱۳۹۲توصیه به کارشناسای محترم صنعت خودرو:خواهش میکنم اسم تولید داخلی ماشینا رو نیارید.اگر جون هموطناتون رو دوست دارید فعلن حرفی از داخلی سازی نزنید.همین بحثای داخلی سازی بوده که هنوز داریم گاری و شبه گاری سوار میشیم.الان میان زیر تانکر اب 4 تا چرخ میذارن با قیمت 10 رقمی به خورد ملت میدن که اینجور به جای 2-3 نفر کل یه خاندان قتل عام میشن
در ضمن کدوم جاده های ما ظرفیت این ماشینا رو دارن؟تو این جاده ها 2 پراید به زور از کنار هم رد میشن چی برسه این غول ها رو ببریم تو جاده
نه برادر ما از اینا نمی خوایم.شما داری خوشبحالت
amir
۲۷ تیر ۱۳۹۲داداش تو از این ماشینا خوشت نمیاد چرا نظرتو تحمیل میکنى؟ عامل تمام بدبختى هامون همین ما فرض کردن خودمونه.
feri
۲۷ تیر ۱۳۹۲به شیشه دودی گیر می دن شما می گی ون و مینی بوس تا دیروز نوار ضبط رو می گرفتن کروک تولید شد بعد متوقف کردن آنا بود فکر کنم
جاوید
۲۸ تیر ۱۳۹۲این ماشین ها برای کسانی خوب است که یک سدان شهری دارند و در کنار آن یک خودروی مسافرتی هم میخرند
مثل فیلم های خارجی باب یه سواری داره مامان هم یه سواری داره ولی برای پیک نیک و مسافرت یک همچین ماشینی هم دارند و با خانواده به گردش می روند
ما اندر خرید یک پراید قراضه هم مانده ایم
علی دادا
۲۸ تیر ۱۳۹۲تو ایران میشه به عنوان خونه هم به حساب بیاد
siavash
۲۸ تیر ۱۳۹۲این ماشیتا واسه اروپایی هاس که کشورشون امنیت داره شب میزنن کنار با زن و بچه تو جنگل می خوابن با اون مناظر طبیعی سر سبزشون کشور ما که امنیت نداره شب مجردی هم نمیتونی کنار جاده بخوابی تا صبح چرخای ماشینتم نمونده چه برسه به جنگل و با زن و بچه بعدشم کدوم مناظر که آدم بخاطرش کاروان بخره در یاچه هایی که داره خشک میشه(هامون و ارومیه و زاینده رود و …) یا جنگلهایی که پر از آشغال شده خودم تو شمال دیدم ماشینای شهرداری میرفتن تو جنگل آشغالارو خالی می کردن باورتون نمیشه هر جا پیاده می شدم پر از آشغالو جانور و کثیفی بود برم واسه این طبیعت پول به کاروان بدم…!
محمدرضا
۲ تیر ۱۳۹۴داداشماخودمونکردیم
مگهآدمازمریخاومدهآشغالریخته
تاکیتافتهجدابافته
فرزاد
۲۹ تیر ۱۳۹۲مردونه من مجرد چتوری وجود کنم با این کاروان گیرم همه هم پسر برم مسافرت.
حالا تصور میکنیم که من بچه طهرون دارم میرم شمال از کجا؟؟ جاده چالوس دیگه اقا بزن بریم.
اگه بدون گیر از طهرون زدیم بیرون اولین جا اول جادس که باید افسر محترم رو توجیه کنیم اینی که عقب ماشین اویزونه داره میاد هم چراغ استپ داره هم راهنما.
یک ساعت بعد سد کرجیم اونجا هم میگن ماشینو میتونی ببری ولی ورود هرگونه خونه به جاده ممنوعه.
بعد از یک ساعت توضیح و بروشور نشون دادن میگه تازه اومده ؟وامم میدن روش ؟و ما به مسیرمون ادامه میدیم.پل خوابو گچسرو نساءو سیاه بیشه مرزن آباد پارک فین رو هم رد کردیم اونوقت بچه های چالوس چو میندازن این طهرونیا ویلاشونم با خودشون میارن که کاسبی ما کساد بشه آقا چه کاریه همون چادر 6نفره خودمونو عشقه.
توضیح=این فقط واسه لبخند تو این ماهه مبارک بود مخلص همه پلیسهای زحمتکش راهنمائی رانندگی هم هستیم.
amir ali
۳۰ تیر ۱۳۹۲جون میده واسه موقع بیرون پرت کردنه صاحب خونه ها
MAHDI
۳۰ تیر ۱۳۹۲مدلای خود کششی که حاضرم قسم بخورم زیر 150 میلیون در نمی یاد اون مدل سفید که زیرش یه مورگان یا هولدن کوپه هست که اصلا کالای لوکس محسوب می شه واسه ملت پس تا وقتی چادر هست و پارک اینا میشه تجملات از نظر اقایون ولی واسه اسباب بازی زیر پای اقازاده ها هی بدک نیست پس می مونه مدلای کششی بعد از این که 50 میلیون دادی یکی از اینا می بندیش پشت پراید بعد تو گردنه حیران یا پیر عبدالا تیک اف درجا می کشی باهاش
علی
۳۱ تیر ۱۳۹۲خدا خیرتون بده. خودروی معمولی هم نمیشه خرید. دنبال چه چیزایی میگردید!!!
داشتن یه پژو با 30 ملیون تومن قیمت برای خیلی ها “آرزوست” !
علی
۳۱ تیر ۱۳۹۲405 …
یعنی میشه منم یکی داشته باشم ؟!!!
ملت توهم دارن!
داشتن خودرو 30 ملیونی برای خیلی ها آرزوست. حالا دنبال خودرو فلان با کیفیت فلان می گردن !!!
جای بسی تعجب دارد…!
مهرداد
۱ مرداد ۱۳۹۲متاسفانه تا وقتی امثال حسین آقا و طرز فکر امثال آنها را داریم که به این نوع کاروانها سوسول بازی میگن باید وضعمان این باشد .واقعا چنین خودروهای مسافرتی با امکانات رفاهی خوب چرا نباید داشته باشیم. چرا کمپانیهای خودرو سازی بفکر ساختن اینگونه خودروها نیستند تا معلوم شود چقدر خواهان در ایران دارد
حسین
۶ مرداد ۱۳۹۲با سلام
من می خواستم یک ون مسافرتی در مشهد بخرم قیمت خوبی می داد علت را از صاحب ون پرسیدم گفت این ون شش صندلی دارد ولی باید بیمه نه نفر را بدهی ودر ثانی هر پلیس راه و گشت و ایست بازرسی کلی جواب بدهی که این وسیله یک ون شخصی مسافرتی است نه یک وسیله عمومی و مسافر کش و گاها یک دو مورد پلیس را ماشین را می خواباندن و کل وسایل آن را زیرو می کند.وی گفت متاسفانه مشکل ما خود پلیس را است در بین راه واقعا زورگویی میکند و این برای خود من که سالی دو سه بار مسافرتهای طولانی دارم به اثبات رسیده .باید اول قوانین در این مورد درست بشود بعد خودرو مسافرتی….
محمد غریب
۲۳ خرداد ۱۳۹۳چند ماهه دنبال چنین ماشینی می گردم که خودم تبدیل کنم ………….تسلیت می گم مجوز می خواد […]
محمدرضا
۲ تیر ۱۳۹۴باسلام
مردمعجیبشدنبرایاینکهچشمهمرادربیارندمیلیونهاپولماشینمیدنکهفقطمیشهباشبریتاچالوسومحمودآبادوجالباینکهاینراهراهرسالهزاربارمیرن
وجدانااگردومیلیاردهمپولماشینبدیوآخرشبراخوابودستشوییمشکلداشتهباشیمفتنمیارزه
چرابعضیازماازاینهمهشهرقشنگایرانفقطنورمحمودآبادرابلدیمخداوکیلیچندنفرتا چابهاروگوواتروچندنفرتاماکووبازرگاندیدند
نمیدونمتاکیمردممیخانعقدههایماشینبهرخهمکشیدنراتوجاده چالوسوهرازخالیکنند
ایکاشمردمقدراینامنیترامیدونستنوبهجایویلاهایمرطوبشمالکهکلیپولپاشمیدن
توکاروانخودشونتودلطبیعتکردستانیا لرستان،بهسرمیبردن
قبولدلرمپولشنیستامابهراحتیمیشهماشینهایدوکابینراتبدیلکرد
احمد
۱۷ آبان ۱۴۰۱سلام.میشه بگید با ماهی هفت میلیون و نیم چطور میشه اونو خرید؟