صنعت خودروسازی ایران با این همه سابقه و ادعا و حمایت، جلوی سازندگان تازه کار و بی نام و نشان چینی زانو زد تا از پلتفرم ابداعی آنها استفاده کند. بنا به گزارشها، یکی از بزرگترین و باسابقه ترین خودروسازان ایران، با یک شرکت نسبتا گمنام چینی برای خرید پلتفرم یک خودرو به توافق رسیده است.
از چند ماه پیش خودروسازان بزرگ داخلی با بهانه مقابله با تحریمها مذاکره با خودروسازان چینی برای همکاری مشترک را آغاز کردند. در قدم اول یکی از خودروسازان بزرگ کشور با یکی از خودروسازان چینی برای خرید و واردات پلتفرم یکی از خودروهای تولیدی آن خودروساز بدون سیستم های پیشرانه و انتقال نیرو به توافق رسیده است. و موتور و گیربکس آن توسط شرکت داخلی و از تولیدات همین شرکت خواهد بود. با توجه به سرعت عمل خودروسازان داخلی در طراحی بدنه، حداقل دو سال برای طراحی بدنه و اتاق باید زمان را در نظر گرفت و با در نظر گرفتن زمان برای نصب موتور ملی یا سایر موتور ها، گیربکس، تعلیق، ترمزها، سیستم های الکترونیکی و تجهیزات، تست های فنی و ایمنی و اخذ استانداردها و گواهی نامه ها، دو سال دیگر به این پروسه باید افزود. نهایتا رویت خودروی ملی دیگری از این خودروساز، به چهار سال زمان نیاز دارد مگر اینکه در این موارد نیز چینی ها بداد این شرکت برسند. تازه معلوم نیست ملقمه ساخته شده چه کیفیت و ویژگی هایی خواهد داشت.باید در نظر داشت که چینی ها پلتفرم مستقلی برای ما طراحی نمی کنند و طرح های آنها، کپی از پلتفرم های عمدتا ژاپنی می باشد. امیدواریم، مصرف کنندگان و خریداران خودرو مجبور نباشند، بهای آزمون و خطای مدیران را بار دیگر از جیب خود بپردازند. چشم انداز شما از خودروی ملی ایرانی-چینی چگونه است؟
km
۱۷ شهریور ۱۳۹۲من دوچرخه سواریو به سوار شدن خودروی ملی چه اورجینال چه با پلتفرم چینی ترجیح میدم!!!
M3 E92
۱۷ شهریور ۱۳۹۲تو اخبار صحبت از رجعت پیکان هست.. بعید میدونم کراس اوری در کار باشه..
یه پسل
۱۷ شهریور ۱۳۹۲ابتدای دهه ی هشتاد ما بخاطر مدیریت صحیح
تونستیم سمند رو تولید کنیم
و با پژو و نیسان سیتروئن قرار داد ببندیم
و از اون بهتر اینکه با پیکان خداحافظی کنیم
اما این سالها واقعا …
اسکالید
۱۷ شهریور ۱۳۹۲واقعا خاک بر سر این صنعت ، هر سال به اندازه زلزله بم کشته میدیم، من 25 سالمه و چیزی از ماشین بازی نفهمیدم فقط به خاطر سیاستهای حمایتی از دولت ، عشقمون کور شد ، هالا رفتند سراغ چینی ها ، چینی ها میگن عجب […] گیر آوردیم ، ماشین های ما توسط مردم ایران تست میشن تا بفهمیم عیب ماشین کجاست ، من که عمرا ماشین چینی سوار نمیشم ولی آخه بی انصافها MVM و لیفان که مثل پشه کوره هستند چرا 60 ملیون ، چرا با ادعای 40 سال خودروسازی رفتید منت کشی چین ؟، چرا بعد از 40 سال طریقه مدیریت را نفهمیدید؟ مردم ایران تا کی تاوان ندانم کاریه شما را پس بدهند ؟؟؟؟
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲تا وقتی سرمایه گذاری نشه و جوان هایی که طرح های خوبی برای خودرو دارند دراین شرکت ها مشغول به کار نشوند هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد
امین
۱۷ شهریور ۱۳۹۲بد جوری باهات موافقم !!!!!!!!!!
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲حاظری با این دوچرخه تا مشهد بری ؟یه حرفی رو بزن که بشه درکش کرد
km
۱۷ شهریور ۱۳۹۲هواپیما واس دکوره؟ دوچرخه سواری هم ورزشه هم عضلات پارو قوی می کنی هم هوا رو آلوده نمی کنه و … تا دلت بخواد برات بگم. تو کشور های اروپایی دوچرخه سواری کار روزانشونه مثل هلند. ولی ما باید پرایدو انتخاب کنیم که لحظه شماری می کنه برا گرفتن جونمون؟؟؟ آره داداش ما خیلی عقبیم
محسن
۱ مهر ۱۳۹۲آقا بیاید فردا بکوبیم بریم مشهد با دوچرخه
slr722
۱۷ شهریور ۱۳۹۲صنعت خودرو سازی ایران درست بشو نیست…
yasin
۱۷ شهریور ۱۳۹۲واقعا که!!!ماالان باید روی دست چینی هاوکره ای ها می زدیم ولی الان کارمون به جایی رسیده که باید جلوی چینی ها زانو بزنیم آخه چرا؟ این همه مناظره نتیجش چی شد؟ فقط امیدوارم چیز خوبی در بیاد.
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲ای آقا شما هم چه انتظاری داری
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲اشتباه نکن همین چینی ها که الان یک قطب اقتصادی شده اند به خاطر جذب سرمایه وسرمایه گذاری در صنایع مختلف پیشرفت کرده اند وبه همین دلیل اگر ایران اینجوری پیشبره درچند سال که نه وحتی تاابد به چینی ها نمیرسه پس اشتباه نکنید
yasin
۱۷ شهریور ۱۳۹۲الکی این همه مناظره گذاشتند مخ مردمو خوردند که آخر بریم جلوی چینی ها که چندسال پیش سه چرخه تولید می کردند زانو بزنیم؟واقعا ناراحتم .
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲مطمعن باش اگر همین طوری پیش بره مضعمون از این هم بدتر می شه
nima
۱۷ شهریور ۱۳۹۲یک کلام نخرید تا آدم شن !؟. :( نه این که تا تو سایت ایران خودرو اومد ظرف 2 ساعت ظرفیت پر بشه . آقا نخرید !.
پول شما هم جمع میشه یه دفعه میرین یه ماشین باحال خارجی میخرین . ;)
:/
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲1 اولا ما خیلی ها پول ندارندوخدا میدونه تا دوسال دیگه پولش چه قدر میشه 2 مگه میشه بدون ماشین جایی رفت مگه تمام تهران مترو داره یا ما منوریل داریم؟
دادگر
۱۷ شهریور ۱۳۹۲نه شرقى نه غربى ، جمهورى خلق چین!
ببخشید زیاد قافیه نداشت ولى لااقل معنا داره. خدارو شکر به مدد جانفشانیهاى پدرانمون از وابستگى به آمریکاى جنایتکار نجات پیدا کردیم تا بزرگترین مشترى آشغالخر کشور دوست و همسایه و بیشرف چین باشیم…
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲اون وقت میان تظاهرات سال 1388 رو میگن انقلاب مخملی . والا ما از شما راحتی می خواهیم
حسین
۱۷ شهریور ۱۳۹۲آقا ما وسایل چینی نمیخواهیم,دیگه ماشین که جای خودش رو داره.
فکر کنم با این سابقه ای که از جنس چینی تو ایران دیدیم,ماشینشو هرکی سوار بشه ظرف 1 ماه نکشیده خراب میشه.
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲البته ما میریم آشغالاش رو می خریم وگرنا چین محصولات با کیفیت زیادی دربازار جهانی فروش می رود (هرجایی به جز ایران)
سیروس
۱۷ شهریور ۱۳۹۲تا وقتی قبول نکنیم توی خودروسازی عقب مونده ایم وضعمون همینه.
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲اون وقت بعضیا میان میگن چرا مهندس های خودرو سازی رو ماشین های ایرانی توربو نمی گذارند بابا ما حتی طرح های ماشین هامون رو تازه بدون سیستم محرکه از چین می خریم
عرفان
۱۷ شهریور ۱۳۹۲پس دنا و خودرو های%100 تولید داخل چی شد؟؟؟؟؟
اینم از ایران خودرو…..
8سال پیش که سمندو ساخت همه حال کردیم گفتیم صنعت خودرو سازیمون داره پیشرفت میکنه اما الان…..
آخه وقتی این همه طرح و نابغه ایرانی وجود داره چرا میرن دنبال چینی ها؟؟؟؟
یعنی اون چینی ها از جوونای ما بهترن؟؟؟
یعنی ما اینقدر بدبختو ناتوانیم که نمیتونیم یه پلتفرم طراحی کنیمو بسازیم.
حالا چرا چین ؟؟ چرا رنو نه ؟؟ چرا تویوتا نه؟؟؟ واقعا آینده صنعت خودرو سازی ما چیه؟؟
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲البته ناگفته نماند که همین سمند رو طراحان انگلیسی طراحی کردند یه سری به سایت ویکی پدیا بزنید
DroidCT
۱۷ شهریور ۱۳۹۲معنی واقعی خودکفایی و وابسته نبودن و اون همه شعار و ادعا رو الان میشه فهمید!
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲وقتی چوب بستنی هارو از آلمان وارد می کنیم معنی خود کفایی از بین میره
حسین
۱۷ شهریور ۱۳۹۲با استقبالی که مردم لز لین ماشین خواهند کرد هر روز قیمتش گرونتر میشه و زمانی دیگه پول خریدن این ماشین واسه ما زیاد میشه و باید بریم خودرو هندی و روسی بخریم!!
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲ببین اثلا روسیه حاظره به ایران ماشین بده یا با ما همکاری کنند
VAHID JINPACHI
۱۷ شهریور ۱۳۹۲همکاری ایران و چین…
این دیگه معرکه است …
خدا به دادمون برسه …
این همه کشور حالا چرا چین ؟؟؟
با هر جا همکاری می کردی بهتر از چین بود…
عرفان
۱۷ شهریور ۱۳۹۲تنها راه نجات صنعت خودرو سازی اینه که: یا این مدیرانی که یک درصد هم دلشون واسه مردم نسوخته برکنار شن و مدیران دلسوز بیان رو کار یا ایران خودرو و سایپا از جوونای ایرانی که طرح های بسیار خوبی دارن استفاده کنن یا با یه شرکت خارجی پیشرفته مثل تویوتا یا هیوندای یا هوندا و ازین جور شرکتا همکاری کنه.
به خدا ما راضییم با رنو و پژو همکاری کنه تا پیشرفت کنه.
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲معلم حرفه وفن ما می گفت یکی از دانش آموز هاش چندین طرح خودرو برای ایران خودرو داشت به ازای این که دراین شرکت کار کنه اون ها این درخواست رو قبول نکردند و خواستند طرح ها را به قیمت 1میلیون بخرندکه قبول نکرد.خلاصه ی حرفم اینه که اینجوری این جوان ها که سرمایه ی ملی ما هستند به هدر میروند و همین شخص الان طبعه ی آمریکا است وبه همین دلیل است صنعت خورروی ما هر روز بد تر میشود (این جریان برای 4 سال پیش بود)
عرفان
۱۷ شهریور ۱۳۹۲دلار هم رو 3250 گیر کرده پایین نمیاد لامصب.
کرمانشاه
۱۷ شهریور ۱۳۹۲همه چیز ما شده چین! اون مسیح کجاست تا پیشرفت لگن سازای داخلیشو ببینه ! یکی نیست بگه شما تو ساختن قطعه پراید موندین شمارو چه به رقابت با تویوتا و هیوندای و امثال اینا!راستی گروه بهمن که چینی ساز شده کسی میدونه قصدی واسه تولید مزدا 3 2014 داره یا نه؟
nima
۱۷ شهریور ۱۳۹۲اقا مسیح دیگه این دوربرا پیداش نمیشه !!!! :/
شاید از طرف ایران خودرو رفته چین الان زیر کولر ، یه عالمه میوه و اینا جلوش داره با برادران چینی همفکری می کنند یه پلتفرم باحال طراحی کنن . بعدش بزنن تو دهن این کافرای خودرو ساز . :) =) ;)
یه پسل
۱۷ شهریور ۱۳۹۲الان هر روستای چین یه دونه کارخونه خودرو سازی داره به سلامتی
اون موقع که ایران پیکان تولید می کرد اینا به دوچرخه های 28 معروف بودن
فقط یه سوال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خود کمپانی های چینی پلت فرم ماشیناشونو می خرن
همین 315 رو پلت فرم سئاته
حالا باز ما می خوایم از اینا پلت فرم بخریم؟؟
اقا یکی ما رو توجیح کنه
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲اگه گفتی این به چه معنیه به معنیه اینه که چین جذب سرمایه داره وروی صنعتش سرمایه گذاری میکنه ولی ایران چی؟
مصطفی
۱۷ شهریور ۱۳۹۲باید شبانه روز نشست و گریست. اینا حتی کپی کاری هم بلد نیستن ، میرن نسخه کپی برداری شده چینی ها از روی پلت فرم های ژاپنی رو می خرن.
بازم بگین پارس از فلان ماشین چینی بهتره !!! پراید از فلان ماشین چینی بهتره !!! باید از صنعت خودرو سازی داخل حمایت کرد !!!! صنعتی که باید برای مردم رفاه و آسایش فراهم کنه، شده بلای جان مردم !!! مثل زالو افتاده به جون ملت !!!
امیدوارم ایران خودرو و سایپا و رانت خواری ناشی از آنها برای همیشه نابود بشن !!!
اصلن صنعت خودرو نخواستیم !!!
sepi
۱۷ شهریور ۱۳۹۲هههه پلتفرم چینی با موتور مثلا ملی (EF7) چه […] بازاری میشه !!!!!
aryamehr
۱۷ شهریور ۱۳۹۲بعله حالا بیاید از اتحاد بگید بگید نخرید بپوسه ملت هم نمیخرن واقعا هرکس بیاد اینجا و فک کنه با این حرفا کسی نمیخره خیلی … تشریف داره میگن چرا این همه کشور فقط چین چرا داره کدوم کشور غیر چین با ما تجارت داره مردم ما هم کلا سه دستن یه سری از بیخ وبن تو فضان یه سری هم خوش خیالن مثلا فک میکردن دولت جدید اومد همه چی حله این وسط ی دسته دیگه هم هستن که درک درستی دارن ولی چون اینقدر کمن به حساب نمیان واقعا متاسفم
ALI
۱۷ شهریور ۱۳۹۲به خدا خودروهای چینی خیلی پیشرفته تر از اشغالاییه که الان داریم سوار میشیم یه سر به سایت http://www.carnewschina.com بزنید متوجه میشید که خودروسازای ما دارن برندهایی که تو چین هم محبوبیتی نداره وارد میکنن وگرنه چین تو چندیال اینده جز بزرگترین صادرکنندهای خودرو میشه دوستان.
عرفان
۱۷ شهریور ۱۳۹۲آقا اصلا این تولید شد. شاسی بلند با موتور 1800 !!!!!!!!؟؟؟؟؟
1700 کیلو وزن با موتور 1800 !!؟؟!!!!!
من میگم کلا بیخیال شیم شاید نوه های ما بتونن ماشینای انگلیسی و آمریکایی سوار شن و ببینن صنعت خودرو سازی ما شده مثل بنز. البته اینی که گفتم واسه سال 2070 یا 2080 هست…..
یه پسل باهوش
۱۷ شهریور ۱۳۹۲حالا که شده
منظورم تولید شاسی بلن با موتور 1800 سی سی
معرفی می کنم
لیفان ایکس 60
با قیمتی بالغ بر 70 میلیون تومان پول بی زبون
امکاناتشم بیسه
فقط یه موچکل کوچولو داره اونم اینه باید موقع سر بالایی خانم بچه ها رو پیاده کنی تا به ماشین کمک کنن
یکمی وزنش زیاده واسه موتور
.
یکم
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲تا ساا3000 هم اگر همین طوری پیش بره به بنز نمیرسیم چون خودش روزانه رشد میکنه
رهام
۱۷ شهریور ۱۳۹۲خوشبینانه اینه که این شاسی بلند با موتور ملی ایران خودرو باشه ،اگه خدایی نکرده زبونم لال این خودرو ساز سایپا باشه که یعنی سایپا 161 هم میاد به بازار ..آن هم با موتور پراید
aventador twin turbo
۱۷ شهریور ۱۳۹۲این جور که عکس نشون میده این از mvmهم کوچک تره
محسن.د
۱۷ شهریور ۱۳۹۲صددرصد موتورش موتور405 یا206. مثل بقیه محصولاتش. فکرشو بکنید یه شاسی بلند با موتور405!!! چه شود!!! این کار درجهان فقط از ایرانخودرو برمیاد :-)
mohamad
۱۷ شهریور ۱۳۹۲سلام من ترجیح میدم همین اشغالهای چینی رو سوار بشم ولی پولم رو به سایپا و ایران خودرو ندم
بیشرف ها خجالت نمیکشن ایران خودرو و هیوندای هر دو با هم خودرو سازی رو شروع کردند هیوندای کجا و ایران کجا
افتضاحه الان هم رفتن سراغ خودرو سازهای چینی خنده داره
jalal
۱۷ شهریور ۱۳۹۲خاک بر سرشان خاک بر سرشان خاک برسرشان فقط همین یکی رو کم داشتیم یه مشت احمق و نفهم که هدفشان بیشتر پول در آوردن است تا به پیشرفت ملی حالا رفتن طرح های چینی را بگیرند که در دنیا از نظر کیفیت هیچ اعتباری ندارد این درست خلاف پیشرفت ملی است دشمنان ما درست همین را می خواهند آن احمقا دارن مفت مجانی آرزوی دشمن را برآورده میکنند . دشمن هم از آن ور آب به ما میخندن وما رومسخره می کنند . به نظر شما ما با این احمقا چه کار کنیم؟ که ما آرزوما پیشرفت ملی است؟
soroosh
۱۷ شهریور ۱۳۹۲کاش میفهمیدم این کسی که صحبت دوستان در رابطه با عدم همکاری با چین رو دیس لایک میکنه کی هست! امیدوارم که فقط کار مسیح باشه……!
لیاقت بعضیا به همین سه چرخه چینی هست…………!
خـــدا از سرتون نگـــذره که اینجــور آرزوی سوار شدن چهارتا ماشین خوب رو به دل جوونامون میگذارید..!
مجید
۱۷ شهریور ۱۳۹۲بابا ایواله کشور دوست و مسلمان چین….
خخخخخخخخخخخخخخخخخ
حسن
۱۷ شهریور ۱۳۹۲اصلا مشکل صنعت ما نه تکنولوژی هست نه کپی رایت نه …
فقط و فقط یه عده دلال و سوپسیت خور افتادن به جون مملکت از هر چیزی که پول توشه دارن درصد خودشون رو می گیرن. این پلاتفرم چینی هم یه بهونه جدید برای پول حروم درآوردن یه عده این وسط هست.
amir
۱۷ شهریور ۱۳۹۲خودروسازی و بازار خودرو در ایران با وجو تعرفه 110 درصد واردات و … انحصاری و در اختیار دولت هست و خودروسازی داخلی حتی مونتاژ کردن هم بلد نیست و هر روز و ماه و سالی که میگذره کیفیت مونتاژ پایین تر میاد و قیمت بالاتر میره و خودروساز داخلی و دولتی فقط فکر پول هست و تا الان یک فرم ایثار پر میکردند و میگفتند قطعه x در کارخانه y در ایران تولید میشه و بعد قطعه رو به چین سفارش میدادند تا با پایینترین کیفیت و قیمت و … با بسته بندی و … بهشون تحویل بده و الان هم که دیگه خودشون رو راحتتر کردند و رفتند سراغ خودروهای چینی و پلتفرم چینی که دیگه مشکلی از نظر جایگزینی قطعات خودرو چینی با قطعات درجه چندم چینی برای افزایش سود و .. نداشته باشند
skazi 68
۱۷ شهریور ۱۳۹۲و باز هم چین