تبدیل یک خودروی پراید به یک خودروی هیبریدی، ایده ای بود که توسط شانزده نفر از فارغ التحصیلان رشته های مختلف مکانیک، برق، قدرت، صنایع و نرم افزار در مرکز مکانیک و خودروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به انجام رسید. این خودرو که از سال ۹۰ طراحی و توسعه آن آغاز شده، فیس لیفت پراید بعلاوه پیشرانه هیبریدی می باشد.
حسین زیارتی، سرپرست تیم طراحی خودروی پاراکس در تشریح مزیتهای این خودرو می گوید:سیستم انتقال قدرت و بدنه این خودرو متفاوت و شتاب آن ۵۵ درصد بیشتر از خودروی پراید و مزیت دیگر این خودرو نسبت به موتور بنزینی ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت است.
خودروی پاراکس در سه حالت تمام برقی، تمام اسپرت و تمام هیبریدی طراحی شده و در حالت تمام برقی، مانند خودروی برقی عمل می کند و تنها با انرژی الکتریکی حرکت می کند در این حالت سرعت حرکت این خودرو ۹۰ کیلومتر در ساعت است.
در حالت تمام اسپرت هدف افزایش شتاب و سرعت بیشینه به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و حالت تمام هیبریدی با هدف کاهش مصرف سوخت طراحی شده است.
این خودرو در حالت الکتریکی میتواند با ۳۰ دقیقه شارژ مسافت ۴۰ کیلومتری را طی کند و ازجمله امکانات جانبی این خودرو می توان به سیستم پیشرفته مانیتورینگ و نمایش اطلاعات، سیستم عیب یابی و نمایش خودکار و آنلاین، سیستم امنیتی تشخیص هویت راننده با اثر انگشت، قابلیت ذخیره تمامی اطلاعات خودور، اطلاعات دارای برق ۲۲۰ ولت و سایر امکانات موجود در خودرو های روز دنیا اشاره کرد.
این خودرو با وزن ۹۶۰ کیلوگرم به صورت پنج دنده طراحی شده و توانایی حمل ۴ نفر را دارد، بدنه آن از جنس کامپوزیت و سیستم انتقال قدرت آن از نوع موازی جلو محرک است.
به نظر می رسد توسعه چنین فن آوری هایی، یکی از نیازهای جامعه امروزی ما باشد. با توجه به افزایش مصرف سوخت و هزینه های آن و آلودگی روز افزون هوا، توجه بیشتر به مقوله خودروهای پاک و سرمایه گذاری و حمایت از چنین جریاناتی، می تواند علاوه بر تقویت جریان علم، فن آوری و نوآوری از دانشگاه به صنعت ، باعث خودکفایی و جلوگیری از هدررفت انرژی و سرمایه ملی ما باشد.
sorena330
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳باعرض پوزش به دلیل ارتباط کم موضوع کامنت با تاپیک:
–آیا با تخصیص ارز مرجع به سایپا و ایرانحودرو موافقید یا نه؟–
یه پسل باهوش
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اگه چن سال پیش بود نه موافق نبودم
چون باز هم خودرو ساز ها علاوه بر گرفتن ارز مرجع خودرو شون رو گرونتر هم می کردن
اما اگه با این قضیه قیمت خودرو بیاد پایین
من بشخصه طرفدارش هم هستم چون اینا که تعرفه ها رو بر نمی دارن
نهایتا به یه شکل دیگه قیمت رو بیارن پایین
AndromedA
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳پسل باهوش ینی چندسال پیش دزدی میکردن ولی الان نمیکنن ؟؟
فکر کردی الان ارز مرجع باعث اروزنتر شدن خودرو میشه؟؟
انقد ساده ای؟
با مسئولینی که قبول نمیکنن خودروشون ایمنی نداره نمیتونی انتظار تصمیمگیری بصورت منتقی داشته باشی (مث تناسب قیمت تمام شده با قیمت فروش و ایمنی و هزار چیز دیگه)
رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳به خودرو سازان داخلی هیچ امیدی نیست
خاوری مزراتی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳من سالهاست از خودروسازان داخلی قطع امید کردم
sorena330
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳لطفا با لایک و دیس لایک در نظرسنجی شرکت کنید…
مرتضی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳دم این بچه ها گرم
قلی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اینا هم دلشون خوش…….
امیر مسعود
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ما با اصراف سرمایه مخالفیم
محمد
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳کاش از این استعداد ها استفاده کنن.امبدوارم این خودرو به سرنوشت خودرو پیتون دچار نشه. ما با این استعدادها میتونیم ابر خودروساز بشیم.ولی نمیدونم چرا این استعدادها رو جذب نمیکنن و
یه پسل باهوش
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳یادمه اوایل که حرف تولید رانا شده بود
اون اقایی که به عنوان مسئول داشت صحبت می کرد خیلی با افتخار می گفت:
ما پلت فرم جدیدی تحت عنوان رانا تولید کردیم
بعد فهمیدم که اینا تعویض چراغ های جلو عقب ماشین رو طراحی پلت فرم جدید می دونن
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
خیلی دلت خوشه هااااا .
مگه یادت نیست زمانی که آقای منطقی مدرعامل ایرانخودرو در زمان طراحی و
پیش نمایش رانا چیگفت ؟؟؟
گفتش ما با تولید سمند دیپلم بیا لیسانس گرفتیم با عرضه ی سمند سورن
فوق لیسانس و با تولید رانا دکترا گرفتیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به جان هممون گفت . هنوز سنداشو دارم .
فقط اگر کسی میتونه با این تفاسیر ، به من بگه خودروسازهای دیگه الان
مدرکشون چیه ؟؟؟
Ehsan
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳یا دکتراشون افتخاری بوده و خودشون به خودشون دادن یا از دانشگاه مرحوم … مدرک گرفتند
حسين
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳کارشون واقعا ستودنیه. اصن نمیدونم چی بگم. حیفه این همه انگیزه و استعداد که بهشون توجه نمیشه. چند سال پیش دانشجوهای یکی از دانشگاه های صنعتی (اگه اشتباه نکنم امیرکبیر بود) یه داشبورد طراحی کردن. در مراسم رو نمایی یکی از بزرگترین طراح های جهان اومده بود و گفته بو کارشون واقعا مدرنه و با استانداردهای بین المللی مطابقت داره. اما مدیرای خودروسازیهای داخلی با اینکه دعوت شده بودن نیومدن. همین دانشجو ها سال بعدش در مسابقات طراحی خودرو کانسپت تو آلمان مقام اول کانسپت ترین طراحی داخلی و مقام اول کلی رو بدست آوردن. بدون داشتن امکانات و مراکز طراحی در ایران،که همه رو شگفت زده کرد. چند سال پیش هم ی خودرو هیبریدی در دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شد. لعنت به خودروسازای ما و آفرین به دانشجوهای پر تلاشمون…
sorena330
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳خودرو پیتون رو هنوز فراموش نکردیم حتی نمایندگان یه خودروسازی برای بازدید نیومده بودن
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
بله خودروی پیتون یک نماد اشکاره . اتفاقا همین امروز وقتی مجله
ماشین رو خریدم ، دلایل به تولید نرسیدن خودروی پیتون رو نوشته .
و از همه مهتر اینکه پدال هم در مجله ماشین تبلیغ کرده …..
پدال امیدوارم که موفق بشی .
خاوری
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳میدونی عاقبت کااینا کجاس حسین آقا؟
اینا سه قسسمت میشن
قسمت اولشون اپلای میکنن و میرن pen state, MIT, EPFL, ,… و یه زندگی راحت و آروم رو با کار برای آمریکایی ها و اروپایی ها بدست میارن
**
قسمت دومشون چون ریه هاشون به هوای آلوده اینجا عادت داره اینجا میمونن و تا ابد غصه میخورن و هیچی نمیشن جز یه عده منتقد که کاری ازشون برنمیاد
**
دسته سوم هم دلسرد میشن و کلا بی خیال تولید ونوآوری میشن و راههای غیرمتعارف رو برای رسیدن به آرزوهاشون پی میگیرند
حسين
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳خاوری جون، باهات موافقم. اتفاقا منم میخواستم بگم که بیشتر این افراد معمولا توسط کشورهای اروپایی جذب میشن. حقم دارن به خدا بمونن که چی بشه؟؟!
امیر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳دسته چهارمی هم با احترام به اوین راهنمایی میشن!!!
خاوری مزراتی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳بله یادم رفت بگم امیرجان..
sorena330
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳نعمت بخش:10ماه گذشته موفق به دریافت وام از صندوق توسعه ملی شدیم و دو باره درخواست وام داده ایم و معاون وزیر موافقت کرده در ضمن با اختصاص ارز مبادله ای که چندی پیش دولت قولش را داده بود می توانیم شیب افزایش قیمت رو ملایم تر کنیم مثلا بجای افزایش 15درصدی با دریافت منابع مادی افزایش13درصدی داشته باشیم…
مبلغ وامی که 10 ماه پیش گرفته شده هنوز محرمانه هستش
چه بلایی بر سر منابع مادی این دولت داره میاد؟این همه تخصیص سرمایه برای چی؟چرا به دیگر صنایع و بنگاه های اقتصادی در حال سقوط که حداقل اینهمه فساد ندارند منابع تعلق نمیگیره؟؟!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود . از طرف من بهشون بگو شیب مهم نیست . قطرشو کم تر کنند .
خاوری
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳خود حمایتشون اقتصادی نیست!کجای کاری شما..اقتصاد کجا بود..این کاری که اینا میکنن تو بخش تولید فقط خاله بازیه
علی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳به نظر من تا وقتی که از طرح ها و ایده های داخلی حمایت نشه، صنعت خودرو سازی در همان سطح پراید باقی می مونه ;-)
feri
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اینم پراید برقیه دیگه با شاسی محکم مخصوص کنسرو
ژیار
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳باید قبول کرد فقط حمایت از خلاقیت داخلی صرف کافی نیست بلکه تعامل و استفاده از دانش، تجربه ونیروی متخصص کمپانیهای مطرح خارجی امری لازم حداقل برای 2دهه میباشد. نمونه کار خودروسازهای کره ایی
امید
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳یعنی باید گفت خاک بر سر سایپا و ایرانخودرو مخصوصا مهندسین و مدیراش با این همه بریز و بپاش نتونستن یه کار درست کنن اونوقت این دانشجوها تو اولین تجربشون چنین حرکتی کردن
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
من اگر وضعم خوب بود . بهشون پول میدادم پروژه های بهتر و بزرگتر دست
بگیرند .
xsajad
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳میلاد وقتی پولدار شدی همچین قولی بده چون همه اون هایی که به ثروتی رسیدند هر قولی که دادن فراموش کردن تازه من اون حاجی هاش رو میگم بقیه که سهله البته فکر نکن منظورم مسئولان دولتی هست دی:
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
قبول دارم حرفتو . ولی کمک کردن رو خیلی دوست دارم . از خودم
تعریف نمیکنما . ولی خب کلا دوست دارم .
sadegh
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳آفرین به این انگیزه و ابتکار، ولی حیف که این استعداد ها توی نطفه خفه میشن تا یه سری گردن کلفت گردن کلفت تر بشن.
AUDI R8
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درود
واقعا خسته نباشید
شلبى
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳افرین به هوش و تلاش این دوستان، فقط حیف که خیلى از بسترها تو ایران اماده نیست و خیلى از این کارها رو کسى بهش نکاه هم نمیکنه
PEUGEOT
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳درسته از کنار بدنه پرایده ولی از جلو حداقل از پراید قشنگتره
جا داره از تمام دانشجویانی که این خودرو ساختن تشکر کنم
حداقل این نشون دهنده اینه که دانشجویان ما توانایی ساخت این خودرو ها رو دارن ولی کسی نیست ازشون حمایت کنه
Ehsan
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳باید به این دانشجویان تبریک گفت
در جایی که به ابتکار ها و این حرکت ها بهایی داده نمیشه ، این قبیل کار ها جای تبریک داره
و خاک بر سر خودروسازان ما که فقط مونتاژ کارن
در کشورهای دیگر هر پولداری که یک شرکت خودروسازی میزنه شروع به تولید خودرو میکنه و مهندسان رو جمع میکنه برای تولید برند خودش ولی در ایران همه میروند یک ماشین چینی پیدا میکنند و همون ماشین آشغال رو مونتاژ میکنند ، مثل مدیران خودرو یا کرمان خودرو یا چندتا از این مونتاژ کارای دیگه
آترون- فقط ایتالیا فقط پاگانی و آلفا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳پیتون یه چی دیگه بود ….
Mohammad XX
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳کاش ازشون حمایت میشد.
جوونامون با کمترین امکانات این چیزا رو میسازن. اگه حمایتشون کنن و امکانات در اختیارشون بذارن بعد یه مدت خودروسازی مملکت از این رو به اون رو میشه.
اما مسؤلین فقط بلدن بچاپن و جیبشون رو پرتر کنن
سام
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳باعرض سلام و ادب خدمت کارکنان محترم سایت پدال
دوستان، من تازه وارد سایت شدم اما چند نکته را خدمتتان عرض می کنم.
1- در جامعه ای که همه احساس زرنگی می کنند و می خواهند از ساده ترین راه پول دربیارن و اکثریت دلالی رو به شغل های شرافتمندانه ترجیج می دن انتظار اینکه بازار سالمی را در زمینه خودرو شاهد باشیم غیر واقع بینانه است. تاحالا از خودتون سئوال کردین که چند درصد مردم ترکیه،دوبی،یاژاپن و…..توفکر دلالی اند یا می خوان سر هموطنشون رو کلاه بزارن اونهم از راه ناسالمی.چرااینقدر زمین، ماشین، خونه توی ایران گرونه و قیمت هر چیزی چند برابر خارج از کشوره.می دونین چرا؟ چون اکثرینمون دنبال پول مفت هستیم.از کار کردن خوشمون نمیاد.فوق العاده حسود و خودخواهیم و ازبالاتر از خودمون بدمون میاد.مشکل رفتاری و اخلاقی مون خیلی زیاده و تا خودمون رو اصلاح نکنیم تا ابد درب روی همین پاشنه می چرخه.پس بیاییم خودمون رو اصلاح کنیم . یا علی باتشکر
خاوری مزراتی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳عزیز دلم اگه دوس داری تا منطقی باهم حرف بزنیم و حرفتو نقد کنیم بیا وسط.
ببین نازنین سام
ما تو اقتصاد میگیم افراد به صورت کاملا عادی باهوش و البته قانون گریزند یعنی اینکه اگر قانونی برای5000نفر وضع بشه من درحالت عادی دوس دارم که اونو انجام ندم مخصوصا اگه هزینه ای به م تحمیل کنه..مثلا اگه قانونی وضع بشه ک این افراد همگی باید500هزارتومن برای ماشینشون خرج کنن تا با نصب یه قطعه خودرو استانداردی محیط زیستی رو پاس کنن.اون یه نفر درحالت غیراجباری درفرض علم اقتصاد تمایلی به خرج کردن500تومن نداره چون اجباری نیست و اون یه نفره نمیتونه به صرف هزینه کرد محیط زیستو درست کنه چون باقی اون هزینه رو نمیکنن
و اگه اجباری باشه هم سعی میکنه که این هزینه رو انجام نده چون بافرض اینکه 49نفر اون هزینه رو میکنن ماشین او خسارت چندانی به محیط زیست وارد نمیکنه
بااین مثال میخواستم اینو به عرضت برسونم که اگر اینجا دلالی بیداد میکنه و در کشورهای موردمثال شما تولید بیداد میکنه به خاطر قوانین، نهادها و وضعیتهایی است که بر مردم حاکمن…
وقتی اینجا کمترین مقدار آزادی های فردی وجود داره و دولت مالک جان ومال و ناموس مومنین است وقتی هیچ کس حق انتقاد از سیاسیون رو نداره وقتی روزنامه ها که دیدبان حوزه عمومی هستن فرط و فرط بسته میشن وقتی دولت هیچ احتیاجی به مالیات مردم ندارد و مدام با تولید نفت باداورده به مشروعیت سیاسی بی اعتناست و رانت قدرت و ثروت رو میان نزدیکان خودش به صورت ناعادلانه توزیع میکنه و … پس هیچ انتظاری نداشته باشد افراد غیرعقلایی برخورد کنن و رفتاراقتصادی غیرعقلانی ازخودشون بروز بدن و تولیدکننده بشن..نهاد تولید جز در سایه آزادی و حقوق سیاسی و نهادهای فراگیر ایجاد نمیشه
رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳اساسا در ایران چیزی که به نفع مردم باشه انجام نمیگیره
احسان(احسان سابق)
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳بچه های ایران کارشون خوبه و به این دانشجوها تبریک میگم اما مشکل از پول و سرمایه گذاری هست حتی شرکت های کوچیکتر هم نمیتونن برای تولید حتی محدود چنین طرح هایی سرمایه گذاری کنن و پس باید شرکت های بزرگتر دستبکار بشن.اما شرکت های بزرگ ما چی هستن؟ایران خودرو و سایپا.یعنی من حاضرم پولم رو دست دزد بدم اما دست این دو شرکت ندم
junior
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳تو این مرزو بوم یک اصل وجود داره. اونم اینکه هر چی بیشتر بدونی منزوی تر میشی.
Just 323
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا دمشون گرم خدایی لایک داره … همون طور که بارزه همه خودروسازای کشورمون به فکر جیب هستن اما واقعا این بچه ها واقعا دمشون گرم تونستن یه حالی بدن.. البته ما استعداد های کشورمون واقعا ستودنی است اما تا زمانی که بخوان توسل به زور بشن و محدودیت بذارن همهینه که است.. در کل خسته نباشبد..
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳بسمه تعالی
جا داره از دانشجو های عزیز تشکر کنیم که به ما امید دادن هرچند که توجهی بهشون نمیشه ولی تلاششونو میکنن.این کارشون نشان داد که ما هیچی از کشور های دیگه کم نداریم،فقط نمی خوایم پیشرفت کنیم.
من موندم این دو شرکت با اینکه دستشون رو شده و مردم میدونن که اینا دزدن ولی چرا دست از اینکارشون بر نمیدارن؛اصلا یکم تو ذاتشون شرم و حیا نیست،این همه کشته دادن،بازم همون آش و همون کاسه!!!!!!!!
.: ما میتونیم،پرچم بالاست :.
امین
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳احسنت به بچه های فهیم و باهوش ایران.
خدا میدونه جوونای ایرانی توانایی هاشون مثال زدنیه اما بهشون میدون داده نمیشه اگه بدور از سیاسی کاری خودرو سازی مارو میدادن دست همین جوونای باهوش خودمون میدیدیم چطور محصولاتی در خور و شایسته نام ایران تولید میکردن.
متاسفانه این خودرو سازی ما توسط یه مشت مدیر سیاسی اداره میشه که هیچی حالیشون نیست نتیجه میشه یه صنعت لوس و تنبل با محصولات بی کیفیت و گران با بازار انحصاری و حمایتتهای بی جای مسولان.
جالبتر اینکه همیشه طلبکار هستن که ما داریم ضررمیکنیم بهمون پول بدین وام بدین ارز مرجع بدین از طرفی تو قیمت گذاری هم دخالت نکنین اجازه بدین قیمتها رو باللا ببریم!
اخرشم یه مشت گاری تولید میکنن با قیمتهایی سرسام اور…
واقعا باید خون گریه کنیم
مدیرایی که یه ذره به به فکر جون و مال هموطناشون نیستن ذره ای بهشون احترام نمیذارن فقط و فقط جیب مردمو خالی میکنن و با سالی 20 هزار کشته در تصادفات رسما شدن قاتل جون مردم کشور خودشون،بازار در انحصار گرفتنو تنها به فکر منافع و قدرت خودشونن و حتی ذره ای انصاف هم ندارن.
بخدا ما لیاقت بهترینها رو داریم به امید نا بودی ایران خودرو وسایپا در نتیجه اعتلای نام ایران بزرگ.
امین
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳به همه ی این حرفا که تو کامنت بالا گفتم حالا نحوه فروش وتحویل همین گاریها هم در نظر بگیرید. ..
واقعا انگار مردم اسیر جنگی این خودروسازا هستن که اینطوری باهاشون رفتار میکنن پول مردمو میگییرن هر وقت دلشون خواست ماشینو میدن اصلا هم هیچی براشون مهم نیس.
اقای […] دبیر انجمن گاری سازان تو اون دنیا چطور جواب میدی؟
ایشالا که زودتر نابود شید که ما بچه های ایران نفسی بکشیم
Un4given
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳دقت کردین تو تیمشون دختر نیست، دقیقا به همین دلیل الان این چهار چرخ درست شده !
saied
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳وای بازم پراید :( مثلا چی میشد اکه این کارو رو ۲۰۶ انجام میدادن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولی باز دستشون دور نکنه .
PEUGEOT
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سعید جان توی دانشگاه ما فارغ التحصیلان روی SD206 این کارو کردن البته قیافشو عوض نکرده بودن و فقط موتور هیبریدی براش ساخته بودن که حداکثر سرعتش 140 کیلومتر بود
آتوسا
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳زورم بزنین تانکم درس کنین از پراید بیرون نخواهید آمد
GTR-50
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ای ول بچه های دانشگامون …. قزوین
محمد
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳بازم غیرتشون از گاریسازا داخلی بیشتره
ata
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳اگه همین 16 نفر تو مملکت یه کاره ای بودن وضع ما این نبود
کاظم
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳اخه چه فایده! فقط واسه دل خوشى خودشون درست کردن !!!!اینجا خودتم بکشى! اندازه پشه هم برات ارزش قاىل نیستن!
علیرضا
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳آفرین به این دانشجوها و به امید تعطیلی ایران خودرو و سایپا که […] هستند.