محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم خواست تا با صبوری بیشتر، قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی را تحمل کنند تا این صنعت بتواند بر مشکلات فائق آید. در حالی که سیاست کلان دولت در بخش خودرو، تاکنون به صورت شفاف اعلام نشده بود، وزیر جدید صنعت هم خیال مصرف کنندگان را راحت کرد و از خودروسازی داخلی با سیاستهای حمایتی دفاع کرد.
وی که در برنامه پایش حضور یافته بود نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آنها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گرانتر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایینتر آنها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد.ظاهراً حمایت دهها ساله مردم از خودروسازی و صبوری آنها برای تحمل و خرید خودروهای از رده خارج، پر مصرف، نا امن، بی کیفیت، بدون امکانات، قدیمی، پر استهلاک، گران قیمت، آلوده کننده، نا راحت، طراحی از مد افتاده و با خدمات پس از فروش ضعیف هنوز کافی نبوده است. جناب وزیر باید بین حمایت مردم از کار و سرمایه ایرانی و تقویت تولید ملی و حمایت از سودجویی و سوء مدیریت تمایز قائل گردد. حمایت از خودروسازی باید در قسمت مدیریت، دانش فنی و بازاریابی جهانی باشد و در ضمن باید معلوم شود که بازخورد و نتیجه این همه کمک، حمایت و توجه ویژه به این صنعت در طول این همه سال چه بوده است. کاهش تولید و افزایش قیمت
وزیر صنعت همچنین کاهش تولید را دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو دانسته و اعلام امیدواری کرد با تأمین ارز مورد نیاز خودروسازان، امسال ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. این در حالی ست که در شش ماه نخست سال تنها ۲۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که ۴۴ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۰ نشان میدهد. همچنین قرار است سال آینده ۱.۵ تا ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو تولید گردد. اما سؤالی که مطرح است اینکه آیا با افزایش تولید، قیمتها به ارقام سابق بر میگردند؟ مسلم است که جواب چیست. در این صورت امکان فروش این تعداد خودرو با قیمتهای چند برابر به مردم وجود دارد؟ در حالی که بیش از یک میلیون مشتری برای خودروهای زیر ده میلیون تومان پیش بینی میشود، آیا چنین خودرویی نیز تولید میگردد؟
آزادسازی واردات
واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر هم با قرار گرفتن آنها در اولویت دهم آزاد شد. با این حال تعرفه واردات این خودروها دو برابر میشود. خودروهای کم حجمتر است که در اولویت ۹ قرار دارند اکنون ۴۵ درصد تعرفه واردات پرداخت میکنند. در حالی که تعرفه واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر پیش از ممنوعیت ۷۰ درصد بود و به گفته وزیر صنعت این رقم به ۱۴۰ درصد افزایش خواهد یافت!
این در حالی ست که برای واردات هر خودرو با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر نیاز به اسقاط یک خودروی فرسوده و مصرف بین ۶ تا ۱۰ لیتر به اسقاط ۴ خودروی فرسوده و با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر به اسقاط ۶ دستگاه خودروی فرسوده نیاز است. بدین ترتیب میتوان پیش بینی کرد که خودروهای با پیشرانه پر حجم و پر مصرف، افزایش قیمتی تصاعدی پیدا کنند.
عرفان
۲۳ مهر ۱۳۹۲erfan-s
این […] از قیافش معلومه که کیه و چیه.آخه پیرمرد 60 ساله چه میدونه ماشین چیه به جای این باید یه آدم جوون بذارن که از دنیای خودرو سر در بیاره نه این یارو که پراید ماشین آرزو هاشه.
140% گمرکی؟؟؟؟بازم کفگیرشون خورد به ته دیگ میخوان مردمو بتیغن.لعنته 80 میلیون ایرانی به همه ی این آدمای …
اینا کاری کردن که اگه دلار به 700 تومن هم برسه ، ماشین وارداتی با نرخ گمرکی بشه قیمت دلار 3500 تومن الان.
erfan.s
سام*
۲۳ مهر ۱۳۹۲140 درصد تعرفه واردات خودروهای بالای 2500 سی سی.مگه چه خبره.یعنی چی اینکار.همین کار باعث جهش دوباره قیمت خودرو میشه.هیچ امیدی به پایین اومدن قیمتها نیست.
مهدی
۲۳ مهر ۱۳۹۲یه جستوجو کنید تو اینترنت ((خودروی روحانی))
جالب بود نه !!! پس تا برنامه بعد.
مصطفی
۲۳ مهر ۱۳۹۲این وضعیت شرم آور تا زمانی که دولت پای خودرا از صنعت خودروسازی بیرون نکشد ادامه دارد . دولت ها در شرکت های ایران خودرو و سایپا ذی نفع هستند و در مقابل این سودجویی حاضرند همه چیز مثل زحمات کارگران ، طرح های متخصصان ، سرمایه های ملی ، سوخت های فسیلی جایگزین نشدنی ، جان انسان ها و از همه بالاتر نام و آبروی ایران عزیز را فدا کنند …
جهانگير
۲۳ مهر ۱۳۹۲فقط تحریم و نخریدن این بنجل فروش ها
عرفان
۲۳ مهر ۱۳۹۲سلام. بچه ها ماشین تا 180 میلیون کروک چی داریم؟؟؟؟؟دست دوم هم باشه عیبی نداره ولی فقط کروک باشه.جووووووووون مادرتون راهنماییم کنید.
عرفان
۲۳ مهر ۱۳۹۲سلام.بچه ها ماشین کروک تا 180 تومن چی بخرم خوبه؟؟؟؟؟؟دست دوم تا 2005 هم باشه مشکلی نداره ولی فقط کروک باشه. اگه راهنماییم کنید ممنون میشم. مرسی.
رضا
۲۳ مهر ۱۳۹۲واقعا حرفاش از فحش هم بدتره… آخه… با نیشخند میگی مردم یکمی بیشتر تحمل کنن که شما […] بتونید سر پا وایسید؟؟؟
این همه سال خوردن و بردن و جیباشون رو پر کردن حالا با پررویی و …
عرفان
۲۳ مهر ۱۳۹۲erfan-s
عرفان داداشه من، تو این مطلب که جای این سوالا نیست.میخوای بد و بیرا و دیس لایک بهت بدن؟؟؟؟
برو تو سایت باما اونجا همچین چیزی با این قیمت میتونی پیدا کنی. بچه های این سایت که بانک اطلاعات نیستن برادره من.
jalal
۲۳ مهر ۱۳۹۲وقتی یه مشت آدم عوضی سر کار باشند روز به روز به فکر پول باشن چی توقع داری توقع داری برای مردم دل بسوزانند به خدا قسم یک ذره ته دلشون انصاف ندارن می خوان سر مردم زرنگ بازی در بیاورند خدایی هم هست باید اون دنیا جواب پس بدن .
سينا
۲۳ مهر ۱۳۹۲یعنی وقاحت تا این حد؟!!!!!
علی
۲۴ مهر ۱۳۹۲اخه این […] داره چی میگه خجالت نمیکشه مرد گنده اخه درسته با این مردم اینجور رفتار کنن یعنی حق ما اینه مثه چی جون بدیم و با وام پراید بگیریم!!!! اینا وقتی انتخاب میشن دیگه هرکی میره سراغ کیسه خودش که تا اخرین لحظه پرش کنه مردم فقط نقش بازیچه رو تو مملکت دارن.اینجا هیچکی برای ما خدمت نمیکنه همه بنده امیال و ارزوهای شیطانیشونن{خدا اخرو عاقبتمونو بخیر کنه}
ایرانی
۲۴ مهر ۱۳۹۲آقای وزیری که به گفته ی خودش از سواری پراید و سمند هیجان زده
میشه دو حالت بیشتر نداره
1- یا از خودروهای روز جهان و استاندارد های فوق الهاده آنها بی اطلاعه
2- یا ملت را … فرض کرده
جواب با خوانندگان عزیز.
یه پسل باهوش
۲۴ مهر ۱۳۹۲چه بی رحم است سیری که به گرسنه می گوید شکیبا باش
zondar
۲۴ مهر ۱۳۹۲عجیب نیست خب تحصیلات و اطلاعاتش در این حده دیگه.
صفا
۲۴ مهر ۱۳۹۲آسایش مردم به درک از جان مردم برای پر شدن جیب دیگران مایه میذاره
این مسئولین بی مسئولیت […]
مردم رو چی فرض کردن
این همه سال این ملت رو سرکیسه کردن کافی نبود؟
این همه سال خون مردم رو تو شیشه کردن کافی نبود؟
تا کی تا کجا مردم باید تاوان بیکفایتی و بی لیاقتی شما و امثال شما و این صنعت کپکی خودرو رو بپدرازند؟
مدیران و مالکان ارشد این تجارت کثیف چقدر بهای این خودکفایی رو میپردازند؟
جان چند نفر از آنها به خطر میافته ؟
چندنفر آنها از نظر مالی و امکاناتی دارند بخودشان سخت میگیرند؟
چطور یک وزیر اینقدر … میتونه باشه که از جان مردم کشورش برای سودجویی یک مشت مفت خور مایه بگذاره؟
امیر
۲۴ مهر ۱۳۹۲بهترین جمله رو پدال گفت
“ظاهراً حمایت دهها ساله مردم از خودروسازی و صبوری آنها برای تحمل و خرید خودروهای از رده خارج، پر مصرف، نا امن، بی کیفیت، بدون امکانات، قدیمی، پر استهلاک، گران قیمت، آلوده کننده، نا راحت، طراحی از مد افتاده و با خدمات پس از فروش ضعیف هنوز کافی نبوده است. “
hero
۲۴ مهر ۱۳۹۲سلام دوستان اشتباه نکنید این مافیای خودرو قصد جیب شما رو نکرده
قصد جون شما رو کرده. فقط با یه روش میشه با این غده های سرطانی مبارزه کرد
باید ایرانیا متحد شن خودروی داخلی رو تحریم کنن. نخرید. این آشغالا رو نخرید.
به امید اون روزی که بساط ایران خودرو و سایپا برای همیشه برچیده بشه
آمین
sepi
۲۴ مهر ۱۳۹۲هی !!!!
آخه دردای ما که یکی دوتا نیس !!!
مملکتی که وزیر صنعتش از زاغارت ترین ماشین تعریف کنه …….. (جای خالی رو خودتون پر کنید)
sunmartin
۲۵ مهر ۱۳۹۲تحمل بکونبد، تحمل …عده ای تازه وارد میدان شدند و باید جیب اینها هم با ملیاردها پریشه پس گریه و تحمل کنید
e.scamp
۲۵ مهر ۱۳۹۲کسی میدونه ماشین آقای وزیر چیه؟
بنز یا بی ام و یا …
امیراتابک
۲۵ مهر ۱۳۹۲افسوس و دو صد افسوس ……………
خر همون خره فقط پالونش عوض شده
آرش
۲۵ مهر ۱۳۹۲سلام به همه دوستان
به نظر من وقتی هرچی ما اعتراض می کنیم و کسی توجهی نمی کنه باید خودمون دست به کار بشیم آقایون بیایین باهم متحد بشیم حداقل اونایی که به این وب سایت سر میزنن متحدبشیم تحریم کنیم خودرو از این خودروساز ها نخریم یعنی من که ماشین دارم با همین کنار بیام(بنده پراید دارم) یااگه خواستم عوض کنم دست دوم بگیرم اونی که ماشین نداره خودرو های دست دوم بگیره اونی هم که وضع مالی خوبی داره خودرو خارجی دست دوم بگیره خیلی ساده است یک سال اگه همه ایران متحد می شدند کافی بود
نادر
۲۸ مهر ۱۳۹۲رفیقم چند روزی یه پارس lx گرفته قرار بود یورو 4 باشه اس ام اس زدن تبد لش کن به یور 2 نمی تونیم یور 4 بدیم بنده خدا ناچاری رفت تبدیل کرده روزی که رفته بودیم از پارکیینگ تحویل بگریم دیدم ماشین روش پاور ویندز نداره شیشه ها معمولی شده دیگه سولار نیست….. ؟!!
خب آقای وزیر حمایت کردن به کنار این اگه اسمش دزدی نیست پس چیه واقعا خجالت بکشین حمایت کنیم تا شما…. از کیفیت قطعات داخل ماشین نگم بهتر واقعا اشغال و بی کیفیت حالا این ظاهرش خدا عالم موتور tu5 که روش چه آشغالی باشه.
ehsan
۲۹ مهر ۱۳۹۲تعرفه واردات صفرکنن اونوقت ببین ظرف یک سال این خودروسازای کلاش باید بنگاه ماشین خارجی راه بندازن یا نه
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۳۰ مهر ۱۳۹۲درود.
ما به چه کسی در این دولت تدبیر امید دل خوش کنیم؟ یا امیدوار باشیم؟؟؟
اینم از قاتل های لگن ساز دفاع میکنه.
((( ایران و المان )))
مهران
۳ آبان ۱۳۹۲من تصمیم گرفتم تا زمانی که شرایط اینطوری باشه دیگه ماشین نخرم! و به یه ماشین معمولی اکتفا کنم!چون اصلا درست نیست که گمرک 90% بدم و با دلار 3 برابر شده ماشین بخرم (چه داخلی و یا خارجی )که جیب یه عده پر بشه !به اسم خرید خودرو!
باور کنید بهترین و تنها راه همینه!
مرتضی
۴ آبان ۱۳۹۲آقای وزیر واقعا شرم آوره که از پراید تمجید میکنی. منی فقط 2 ماه با 33 میلیون پول بی زبون رفتم دومین خودروی به اصطلاح ملی (رانا) خریدم واقعا کلافه شدم. هنوز 2000 تا راه نرفته هزار تا درد گرفته این ماشینو. یکم به فکر مردم عادی باشید که با بدبختی پول درمیارند اون وقت با پولشون باید این آشغالارو بخرن.
حمید
۸ آبان ۱۳۹۲آقا یه مسائلی را در نظر داشته باشید.
از صنعت قدیمی و فرتوت خودروسازی ایران غیر از چند هزار کارمندشون میلیون ها نفر از تعمیرگاه ها تا دلال ها و … نون می خورند.
حالا تصور کنید تولید 50 درصد کاهش داشته و مردم هم همون 50 در صد باقی مونده را نمی خرند چون منتظرند دلار ارزون بشه قیمت بیاد پایین و این نتیجش از نون افتادن کلی از مردمه.
پس وزیر میاد این حرفارو میزنه تا مردم جو گیر و همیشه در صحنه بریزند از ترس گرون تر نشدن این آشغالا رو می خرند و کارخونه ها رو از ورشکستگی نجات میدند.
خیلی ساده
یاسا
۱۰ آبان ۱۳۹۲من که ماشین خارجی دارم .
انها هم که ندارند به خودشون مربوطه .
تا میتونید این ماشینها ی ایرانی رو بخرید.
لذت میبرم میبینم مردم انقدر مشکل دارند.
باز هم بخرید .
اخرش چی ؟ همه میمیرند .
چه بهتر که تو تصادف بمیرند