دنیایاقتصاد: روز گذشته یکی از قطعهسازان مطرح کشور در نشستی خبری از تولید ناقص ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دو شرکت خودروساز کشور خبر داد. وی در این زمینه تاکید کرده بود که ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو محصول ناقص در ایران خودرو و ۱۰۰ هزار دستگاه دیگر در شرکت سایپا بهدلیل نبود قطعه امکان تجاری شدن ندارند. اظهارات این قطعهساز کشور در شرایطی است که تولید ناقص خودرو در شرکتهای خودروساز همچنان ادامه دارد و ظاهرا ایران خودرو و سایپا تصمیم بر توقف تولید ناقص ندارند.
در این زمینه سوالی که مطرح میشود این است که خودروسازان خود خواهان تولید خودروهای ناقص هستند یا فشار سیاستگذاران صنعتی منجر به ادامه تولید چنین خودروهایی شده است؟ آنچه مشخص است تولید خودروهای ناقص برای خودروسازان بهطور حتم هزینهساز است؛ چراکه به گفته برخی از دستاندرکاران تولید، برای تکمیل این محصولات، خودرو یک بار دیگر باید در خطوط تولید خودروسازان قرار بگیرد. هرچند قرارگیری دوباره در خطوط تولید مانع از بیکاری کارگران خط میشود، اما در هر صورت برای خودروساز هزینه ایجاد خواهد کرد.
به این ترتیب به نظر میرسد که خودروساز با آگاهی از کمبود برخی از قطعات چندان تمایلی به تولید محصول ناقص ندارد؛ چراکه این اقدام با توجه به شرایط نقدینگی آنها، هزینهساز خواهد بود؛ اما در پاسخ به این سوال که سیاستگذاران و تصمیمسازان صنعت خودرو بهخصوص مسوولان صنعتی چه نفعی از تولید ناقص میبرند باید گفت که محصولات ناقص هم در آمار تولید خودروسازان جای میگیرد، بنابراین مسوولان صنعتی میتوانند ادعا کنند که تولید روالی عادی دارد و حتی پیش از گذشته رشد داشته است. بدین ترتیب اگر تولید ناقص خودرو برای خودروساز نفعی ندارد، اما حداقل برای مسوولان صنعتی کشور شاهدی بر ادامه تولید و رشد آن خواهد بود. آنچه مشخص است در شرایط کنونی برنامهای برای توقف تولید محصولات ناقص وجود ندارد و تولید برای جا خوش کردن در پارکینگ خودروسازان همچنان ادامه دارد؛ اما در مورد تولید محصولات ناقص یک کارشناس خودرو در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» نظر دیگری دارد.
وی با انکار نقش مسوولان صنعتی در این مورد تاکید میکند که خودروسازان در هر شرایطی بهدنبال تامین نقدینگی هستند و تولید خودروهای ناقص نیز خود گواه نبود نقدینگی در این شرکتها است. این کارشناس خودرو ادامه میدهد که در خودروسازی با توجه به عدم تامین برخی قطعات، تولیدکنندگان به اصطلاح «دو تا یکی یا سه تا یکی» میکنند، به این معنا که کسری قطعات یک خودرو را از خودرو ناقص دیگر تامین میکنند. این کار میتواند از تعداد خودروهای ناقص در شرکتهای خودروساز به میزان چشمگیری کم کند. وی ادامه میدهد که یا کسری قطعه خیلی زیاد است که خودروساز نمیتواند به اصطلاح دو تا یکی کند یا خودروساز با توجه به بدقولی دولت در ارائه تسهیلات، اصراری برای تکمیل این خودروها ندارد.
- خبر جدید درباره واردات خودروهای هیبریدی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چرا قانون لغو تعرفه خودروهای هیبریدی اجرا نمیشود؟ گفت: لغو تعرفه خودروهای هیبریدی منوط به این است که مصوبه مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان تائید شود. چنانچه بر این مصوبه ایرادی گرفته نشود بعد از تائید مجلس تعرفه خودروهای هیبریدی لغو خواهد شد.
محمدرضا فیاض افزود: برای لغو تعرفه خودروهای هیبریدی مسیر طولانی را در پیش داریم. البته ما به عنوان نماینده وزارت صمت نقشی در تصویب قوانین نداریم؛ اما به نظر میرسد که در شش ماه نخست امسال قانون لغو تعرفه شامل حال این خودروها نشود.
مشاور وزیر صنعت در واکنش به خبر ترک خودروسازان چینی از ایران هم این طور گفت: خودروهای چینی در ایران تولیدی نداشتند که حالا بخواهند این بازار ۸۰ میلیون نفری را ترک کنند. بخشی از این خودروها هم به کشور وارد میشدند که با ممنوعیتها وارداتشان سختتر شده است.
او در توصیهای به مردم گفت: توصیه ما به مردم این است که خرید خودروهای داخلی بهتر از خارجی و چینی است.
Genius
۴ تیر ۱۳۹۸خودروسازی تو این مملکت سالهاست سیاسی شده از همون روزی که مونتاژ پراید با لابی بنیاد مستضعفان در سایپا شروع شد می شد فهمید خودروسازی ایرانی بجای یک صنعت پویا و متناسب با اقتضائات زمان به یک سپر ضربه گیر برای سیاست مداران تبدیل شده.مونتاژ خودروهایی که ناقص اند خیلی هم ناقص اند مثلا ECU که مغز متفکر خودرو باشه رو ندارند فقط و فقط برای جلوگیری از بیکاری و اعتراضات کارگران انجام میشه در حالیکه منطقی نیست
امیر.عارف
۴ تیر ۱۳۹۸آقا این ماشینها مثلا ناقص هستند .
Abbas
۴ تیر ۱۳۹۸((توصیه ما به مردم این است که خرید خودروهای داخلی بهتر از خارجی و چینی است.))
گهر بار تر از این سخن به عمرم ندیدم
سورنا
۴ تیر ۱۳۹۸همش دروغه هیچ نقصی وجود نداره
قانون کم بودن و تقضای زیاد و قیمت زیاد رو دارن اجرا میکنن
دنبال یه پول مفت و وام های هزار میلیاردی هستن
مهدی
۴ تیر ۱۳۹۸چون مردم ازاری خوب است
یا هست
یا لذت دارد
یا سادیسم داریم
یا خوشمان میاید
یا به کسی مربوط نیست
یا دلمان میخواهد
یا نمیدانیم چه کار کنیم
یا میترسیم از بالاییها نانمان قطع شود
یا ….
یا…
بهراد
۴ تیر ۱۳۹۸خوش خبر باشی، همونطور که در تامین آلیاژ آلومینیوم برای تولید رینگ لنگ می زنن
اگر یه حرکتی بشه که تو تولید ورق حلبی هم لنگ بزنن اون وقت دیگه بدنه ای نخواهد بود که روش چن تا وسیله هم بچسبونن
ببینیم کی این آب هویچه قطع میشه
بهراد
۴ تیر ۱۳۹۸https://tamasha.com/v/9dVaz
سلطان تویی بقیه اداتو در میارن (لادن طلایی)
MjM
۴ تیر ۱۳۹۸به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…
Delporto
۴ تیر ۱۳۹۸این وضع به خاطر رفع بهانه اجرایی کردن توقف تولیده. مثلا خیلی از خودرو ها فقط سینی ندارن. از لحاظ قانونی ناقصه ولی هر وقت بخوان با دلالی با قیمت بالاتر میفروشن. کسی که زه برمیداره پروو پروو. سینی هم میذاره صندوق به خریدار میگه خودت ببند دیگهههه اااااا بد نشووو
امیر
۵ تیر ۱۳۹۸فقط توصیه خط آخر :)
توصیه ما به مردم این است که خرید خودروهای داخلی بهتر از خارجی و چینی است.:)
payam
۸ تیر ۱۳۹۸یه نمایش مسخره از خودروساز ها برای دامن زدن به گرونی بازار!
دو ماه پیش از یکی از سایت های تولید پژو پارس tu5 ایرانخودرو بازدید داشتم
حتی ابر توی ستون ها رو دیگه نصب نمیکردند!
نبود قطعه هم همش دروغه فقط برای ایجاد کمبود توی بازار و افزایش قیمت این کارو میکنن.
خودروهایی که تولید میکنن هر کدوم عمدا یک قطعه روشون سوار نمیکنن تا بگن ناقصه و به بازار نفرستنشون!
هر کدوم از خودروها یه قطعه به صورت سلیغه ای روشون نصب نمیشد!
یکی قربیلک فرمان روش نمیزاشتن یکی سپر جلو یا عقب و یکی انباره اگزوز و یا سنسور پارک عقب!
آخه سپر یا انباره اگزوز که ای سی یو نیست که بگی خارجیه و نمیتونیم وارد کنیم ! مگه بجز قطعات الکترونیکش دیگه چیشو وارد میکنیم آخه!
شاید باورتون نشه اما پارس tu5 حتی ترمز عقبش رو هم از دیسکی به کاسه ای آنگرید کردن! میپرسی برای چی میگن اقتصاد مقاومتیه!
میپرسی مگه ترمز دیسکی عقب از خارج وارد میشه میگه نه تولید مشهده!…
جالبه که خود مهندس سرپرست اون سایت تولیدی ایرانخودرو خودش میگفت هرکدوم از این ماشینا 26 میلیون تومن هزینه تولید داره !!! شما حتی هزینه های سربار و … رو هم طوری حساب کنی که این ماشین دوبرابر این رو دستشون خرج بزاره بازم این همه کم کردن امکانت ماشین و کاسه ای کردن ترمز عقبش با حذف فوم و ابر توی ستون های ماشین با قیمت بالای صد میلیون واقعا غیرقابل توجیهه..و