ایستگاه خبر

دوچرخه و موتورسیکلت، بهترین وسیله در روزهای کرونا

رپورتاژ: با وجود گذشت چندماه از ورود ویروس کرونا به ایران و همه‌گیری آن، هنوز شاهد شیوع این بیماری هستیم. گرچه بررسی و اجرای طرح‌های مختلف توانسته به طور مقطعی بر میزان شیوع کرونا تاثیر بگذارد اما موفقیتی در برنامه‌های طولانی‌مدت نداشته‌ایم. در این میان کارشناسان، ناوگان حمل و نقل عمومی را از کانون‌های مهم شیوع ویروس کرونا معرفی کرده‌اند و یکی از راه‌کارهای اقتصادی برای تردد در شهر و دوری از تجمع و ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی صحیح را استفاده از وسایلی همچون دوچرخه و موتورسیکلت می‌دانند.

اقداماتی همچون قرنطینه کوتاه‌مدت، الزام استفاده از ماسک و وسایل ضدعفونی، کاهش ساعت کاری کارمندان، چرخشی شدن ساعات کاری، تعطیلی مشاغل و کسبه‌ها، طرح فاصله‌گذاری در وسایل حمل و نقل عمومی و … از جمله مواردی بوده که کمابیش از سوی مسئولین پی گرفته و رها شده است.

از آنجایی که تعطیلی کسب و کارها و مشاغل به صورت ۱۰۰ درصدی نبوده و کارمندان و شاغلان می‌بایست خدمات ارائه دهند، حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از پربحث‌ترین فضاهای انتشار ویروس کرونا میان کارشناسان معرفی شده است. چنانچه کارشناسان، ناوگان حمل و نقل عمومی را جزو مهم‌ترین کانون‌های شیوع کرونا معرفی و سهم آن را در انتقال ویروس بین ۲۶ تا ۲۷ درصد اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که رعایت فاصله اجتماعی، الزام استفاده از ماسک و وسایل ضدعفونی به طور کامل در وسایل حمل و نقل عمومی رعایت نمی‌شود و نظارت کاملی هم روی این سیستم وجود ندارد.

 

توصیه کارشناسان: استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی

اگرچه محدودیت‌های جدید تلاش دارد تا حضور و فعالیت‌‌های اجتماعی و همچنین تجمع افراد را تا حدود زیادی کاهش دهد، اما همچنان حضور حداکثری شهروندان در مترو و اتوبوس و تاکسی را شاهد هستیم. ناوگان حمل و نقل با کمبود وسیله نقلیه همراه است و  در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی موفقیت کاملی به دست نیاورده است.

همچنین مواجهه با فصل سرما هشدار مبتلا شدن به ویروس کرونا را بیشتر کرده است. چنانچه علیجان تبرایی، رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران می‌گوید: آسیب‌پذیری سیستم تنفسی ما در فصل سرما بیشتر است چراکه با آمدن هوای سرد در مجاری تنفسی، قدرت مقابله بخش تنفسی با ویروس، باکتری و یا هر عامل عفونی دیگر کمتر می‌شود. وجود رطوبت و نور کم خورشید و قرارگرفتن در محیط‌های بسته از دیگر علل بالاتر بودن آسیب‌پذیری بدن انسان نسبت به ویروس در فصل سرماست.

در حالیکه شهرداری تهران، طرح ترافیک را لغو کرد تا شهروندان برای تردد در سطح شهر مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نباشند، اما پس از دوره‌ای کوتاه اجرای طرح ترافیک نیز مجدد از سرگرفته شد.

کارشناسان این حوزه معتقدند با توجه به عدم مهار درست انتشار ویروس در حمل و نقل عمومی و فعال کردن مجدد طرح ترافیک، یکی از مفیدترین و اقتصادی‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت خود و رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از وسایلی همچون دوچرخه و موتورسیکلت است.

موتورسیکلت و دوچرخه، راهکارهای ارزان‌قیمت‌تر برای حفظ فاصله اجتماعی و تردد در شهر

نیاز به تردد در شهر و در عین حال حفظ فاصله اجتماعی باعث شده است بسیاری از شهروندان امریکا و اروپا بیشتر به این وسایل روی بیاورند. علاوه بر افرادی که سال‌ها از دوچرخه و موتورسیکلت استفاده می‌کنند، بسیاری از امریکاییان برای اولین بار است که در دوران همه‌گیری کرونا از این وسایل استفاده می‌کنند چون معتقدند با خیالی آسوده‌تر رفت و آمد کرده و به سلامت خود و شهروندان دیگر هم کمک می‌کنند.

باتوجه به افزایش قیمت‌های عجیب خودرو در ایران، دوچرخه و موتورسیکلت به نسبت اقتصادی‌تری است و می‌تواند قشر وسیعی از جامعه را دربرگیرد. اما پیش از استفاده از این وسایل، لازم است راکبان حواس‌شان به تمام موارد ایمنی و قانونی این وسایل نقلیه باشد از جمله اینکه تا حدممکن انفرادی و تک‌سرنشین باشند، کلاه ایمنی و پوشش‌های استاندارد داشته باشند، در تقاطع‌ها و جاهای شلوغ از عابران و دیگر وسایل نقلیه حداقل یک و نیم متر فاصله بگیرند و تمام مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Malt hill

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    موتور سبزه خوشگله
    هوا دیگه سرد شده نمیشه موتور و دوچرخه سوار شد!

    موافقم 20
    مخالفم 5
    1. مزدا

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2097 ديدگاه)

      یه جوری میگن موتور و دوچرخه برای روزای کرونای خوبه انکار دوچرخه رو سر کوچه مفت میدن!! دوچرخه و موتور از پراید هم گرونتر شده!! دیگه 80 درصد ملت به زور شکم خودشونو سیر میکنن دوچرخه یادشون نمی افته

      موافقم 73
  2. [—{^AMIN_MC20^}—]

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    دلم یه کاوازاکی میخواد????

    موافقم 20
    مخالفم 7
  3. سامورایی از قله فوجی

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    پدال به جای این چرت و پرتا درگ GR یاریس با هوندا سیویک تایپ آر رو بزار ?
    کانال یوتیوب carwow گذاشته

    موافقم 12
    مخالفم 15
  4. زیزیگولو

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    موضوع اینه که قیمت دوچرخه های تو بازارم نامتعارفه!!!

    موافقم 31
    1. Hadi

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      دوچرخه و موتور با این قیمت تو این هوا ?
      تبریک میگم تمام مشکلاتمون حل شد!

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        مسوولان ما فقط حرف میزنن ولی عمل هیچی

        موافقم 11
  5. Ahmadreza2002

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    این جمله داغونم کرد وقتی دیدم قیمت مدلای خوبش چنده:
    (موتورسیکلت و دوچرخه، راهکارهای ارزان‌قیمت‌تر برای حفظ فاصله اجتماعی و تردد در شهر)

    موافقم 23
    1. [—{^AMIN_MC20^}—]

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      بین ps4 و دوچرخه موندم!!!!
      آخه دوچرخه رو که نمیشه تو پاییز و زمستون استفاده کرد

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. Ahmadreza2002

        ۹ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        متولد چندی امین جان؟

        1. [—{^AMIN_MC20^}—]

          ۱۰ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (2098 ديدگاه)

          1999

        2. Ahmadreza2002

          ۱۰ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          ای بابا پس هم سن و سالیم تقریبا (من 2002)
          من فکر کردم سه چهار پنج سال جوون تر باشین شما

        3. [—{^AMIN_MC20^}—]

          ۱۰ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (2098 ديدگاه)

          اره رو اسمت هم هست

  6. Danial

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (466 ديدگاه)

    واقعاً باید واردات موتورهای برقی رو باز بزارن یا خودشون بسازن از اینایی که نیازی به تصدیق نداره حالا ی تصدیق لول پایینتر بزارن بگن ملت بیایین بگیرین برین تو خیابون با سرعت های محدود نهایتاً 60 تا باور کنید کلی از مشکل ترافیک و آلودگی حل میشه هم کسایی که کار میکنن میخرن هم کسایی که عین من یک نفره میشینن تو ماشین این همه رانندگی میکنن میرن سرکار و میان راحت میشیم دوچرخه تو تهران جواب نمیده هم آلودگی زیاده هم رانندگیا درست نیست هم خطوط مخصوص نداریم هم شیب خیابونا زیاده نفس طرف میگیره.

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. [—{^AMIN_MC20^}—]

      ۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      پس دوچرخه دنده ای برای چی ساخته شده؟؟

      1. OMID

        ۱۰ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2173 ديدگاه)

        مگر اون دنده دوچرخه چیکار می‌کنه
        از اول تا آخرش باید پا بزنی
        حالا یا سبک تر میشه که باید تند تر پا بزنی یا پدال سفت تر میشه که یواش پا بزنی
        اون چرخ دنده ها که نیروی پیشران تولید نمیکنن

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. [—{^AMIN_MC20^}—]

          ۱۰ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (2098 ديدگاه)

          خوب وقتی سبک شه پات خسته نمیشه

          موافقم 2
          مخالفم 1
        2. [—{^AMIN_MC20^}—]

          ۱۰ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (2098 ديدگاه)

          من تو خیابون دوچرخه سواری نکردم اما تو خاکی رفتم با دنده سبک پا خسته نمیشه

  7. میثم

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    والا من یه مدت با دوچرخه دنده ای رفتم تمام این گرفتاریهایی که دوستمون دانیال گفته رو واقعا خودم تجربه کردم.
    ولی دوچرخه برقی خیلی خوبه چون هم مشکل شیب حل میشه هم تابستون تمام هیکلت عرق نمیشه هم راحت سرعت میگیره
    ولی بدمصب خیلی گرون شده هرجور حساب میکنی نمی صرفه
    حالا مشکل دزدیدن باتری و چیزای گرون قیمت دوچرخه های برقی هم خودش یه معضلیه
    کلا ممکلت گل و بلبلی داریم ما

    موافقم 12
  8. محمد حسین

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (17 ديدگاه)

    اولا دوچرخه دانهیل گذاشتین بعد تیتر زدین برای استفاده دوچرخه تو شهر
    دوما قیمتا نجومیه یه کنندال سی دنده پارسال قیمت گرفتم شده بود 9 و نیم قیمت رو که شنیدم داشتم اتیش میگرفتم الان فکر نکنم همونو کمتر از 30 تومن بدن
    لاستیک کندا ابریشمی که 60 تومن بوده شده 200 تومن!!! با این قیمتا میشه فرهنگ سازی کرد؟؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. آرین

    ۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من دوچرخه سوارم و خیلی علاقه به دوچرخه سواری دارم ولی لامصب جامعه خیلی ناامن تر از قبل شده. جرات تنها رکاب زدن ندارم
    مشکل اصلی اینه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    من همچنان از ماشین استفاده می کنم
    دوچرخه بچه بازیه

    موافقم 2
    مخالفم 6
  11. میلاد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه به تجربه خودم تهران شهر کوهپایه ای حساب میشه و رکاب زدن آسون نیست اما بزرگترین مشکل دوچرخه سواری داخل تهران نبود مسیر مشخص دوچرخه یا بهتر بگم نبود فرهنگ و قوانین این وسیله نقلیست!!! ابدا هیچ ماشین یا موتوری شما رو به عنوان وسیله درنظر نمیگیرن!! خیلی از جاهای تهران اصلا امکان نداره با دوچرخه رفت و آمد کرد چون حتما باید از اتوبان!!!!! بری به اون محله مثل شهرک غرب

    1. Spk

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (24 ديدگاه)

      دوچرخه توی شهری مثل تهران فقط برای خرید سر کوچه خوبه یا استفاده به عنوان وسیله تفریحی در روزهای تعطیل در مسیرهایی مثل پارک چیتگر. غیر از این حالت اصلاً روی دوچرخه حساب نکنید. آدم دوتا خیابون باهاش میره، نفسش بند میاد و خیس عرق میشه. سربالایی ها که دیگه هیچی. چراغ و روشنایی درستی هم برای دم غروب نداره

  12. علی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همش نق نق نق. یه ادمای تنبل.
    از اینور تهران یعنی اطراف باغ فیس تا سید خندان دانشگاه میرفتم همش با دوچرخه. اوایل سخت بود. اما بعد یک هفته اسون شد. اسون نشد. به قدر کافی عضله هام رشد کرد. تنها جایی که دوچرخه سواری به خاطر شیب سخته بالاشهر تهرانه. اگه پایینتر از ونک هستین و مینالین یعنی تنبلی. بهونه جور میکنی.
    دوچرخه ی من نه خفنه نه برقی. یه فوجی ۲۰ ساله هست. مال پدرم بود. پدرم با همین میرفت اداره سر کار اون موقعا که ماشین نداشت. ۱۵ سالگی همینو بردم سابیدن رنگشو یه پرایمبر زدم بعدم اسپری رنگ مخصوص رینگ زدم بهش. تو این ۱۰ سال داره کار میکنه. دو تا طبق و ۵ تا خودرو داره. یعنی کلا ۱۰ دنده.
    باهاش کل تهرانو گشتم. به صورت روزنامه باهاش میرفتم دانشگاه برمیگشتم. تنبلین.
    فکر میکنین خارج غیر اینه؟ خارج همینه. اما تو خارج سختی رو به جون میخرن. سختی دوچرخه سواری رو میکشن. تنها ایراد همین نبود مسر دوچرخس. نه میشه تو پیاده رو رفت نه میشه تو خیابون دوچرخه سواری ایمن داشت. قبلا خیلی خرکی بود. الان خوب شده. ۲ سالیه که دوچرخه سواری بهتر شده. راننده ها احتیاط میکنن. همین تهران قبلا خیلیا دوچرخه سوار میشدن. شیب و کوهپایه ایی بودن چرا بر اونا مشکل نبود؟

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. Spk

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (24 ديدگاه)

      از این دست حرفای قشنگ و یک طرفه زیاد شنیدیم. به عنوان نمونه بخوایم بگیم، آمستردام هلند که استفاده از دوچرخه خیلی زیاده، یک چهارم تهران مساحت داره و یک هشتم تهران جمعیت. هوای تمیز و خنک اقیانوسی داره. مسیر مناسب عبور دوچرخه دارن و کوهستانی و پرشیب نیست. چطور ممکنه تهران و شهرهای ما با این جمعیت و دود و دم و مساحت زیاد رو با اونها مقایسه کرد؟ اصلاً ما ایرانی ها تنبل، کدوم کشور همسایه که هوای گرم مثل ما دارن، کسی با دوچرخه رفت و آمد میکنه؟ کشورهای عربی که حتی موتور هم استفاده نمیکنن، بسکه هوا گرمه

      1. رضا

        ۱۰ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (131 ديدگاه)

        پاکستان افغانستان ترکیه اذربایجان ارمنستان. تفلیس گرجستان خودم رفته بودم. تفلیس کلا کوهستانیه. با دوچرخه خیلیا میرفتن میومدن. حتی هتلمون چندتا دوچرخه داشت اهنی سنگین یک دنده. با دست نمیتونستی بلند کنی اما مسافرای اکثرا غربی سوار میشدن راحت پدال میزدن. یکی از دلایلی که اناتومی ماها زشته فعالیت روزانه نداشتنه. حالا یه خر مغزای اروپایی هستن با دوچرخه مسافرت میرن. تفلیس بودم حداقل ۱۰ بار دیدم یه سری خارجی اروپایی با دوچرخه پا شدن اومدن تفلیس. دوتا کیف عقب دوچرخه دوتام جلو دوچرخه میبندن. بارشون فکر کنم ۳۰ کیلو بشه.

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. علی آقا

          ۱۰ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (585 ديدگاه)

          حرفات تاحدودی درسته اما فکر کن من که کارمندم با دوچرخه برم سر کار. اول: دوچرخه را کجا پارک کنم که ندزدن؟ دوم: با بوی عرق و خیسی شلوار در محل زین چه کنم؟ سوم: اگر جایی مسیرم به اتوبان خورد چه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا