رئیسجمهور در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که احتمالا از وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تنظیم بازار خودرو سلب اختیار و کنترل واردات خودرو را از این وزارت خواهد گرفت، این در شرایطی است که چند ماهی است آشفته بازار خودرو مردم را اذیت کرده است و در نهایت، قیمتهایی از سوی دولت و به ریاست معاون اول رئیسجمهور برای اعمال در بازار و درب کارخانه اعلام شد که تعجب همگان را در پی داشت.
حال که مردم چند ماهی را برای دسترسی به برخی از مدلهای خودرو، در برابر تمامی خواستهها و سناریوسازیهای خودروسازان و دولت سرتمکین فرود آورده و در نهایت خود را در فشار قرار دادند تا بتوانند به خودرویی که به آن نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند، رئیسجمهور در مصاحبه شب گذشته خود اعلام کرده است که تصمیمات جدیدی برای بازار خودرو دارد.
این موضوع در شرایطی اعلام شد که به دستور رئیسجمهور، معاون اول مسئول رسیدگی به مسائل مرتبط با خودرو و تامین مالی خودروسازان شد تا در نهایت، با تامین مالی که از سوی دولت صورت میگیرد، قیمت در بازار شکسته شود، در حالی که برگزاری این جلسات نه تنها منجر به این نشد که قیمت در بازار شکسته شود و تولید به سر و سامان برسد، بلکه توافق محمدرضا رحیمی با خودروسازان این شد که در نهایت، فرمول جدیدی برای قیمتگذاری خودرو تصویب شده و در دستور کار قرار گیرد.
نقش وزارت صنعت در بازار خودرو
بر اساس این شیوه قیمتگذاری که براساس اعلام برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت در آن نقشی نداشته و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز به صراحت اعلام کرده که با این فرمول موافقتی نداشته است، اما این فرمول جدید ملاک عمل قرار گرفت و بر مبنای آن قرار بر این شد که خودروسازان، نرخ انواع مدلهای خودرو را رقمی بین نرخ محاسباتی و نرخ بازار آزاد تعیین کنند و در نهایت، اگر بالاتر از نرخ بازار، خودرویی را قیمتگذاری کردند، مابهالتفاوت آن به خزانه واریز شود.
مسعود موحدی، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در آخرین نشست رسانهای که با خبرنگاران به عنوان سخنگوی این وزارتخانه داشت، به صراحت اعلام کرد که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با این نرخ موافق نبوده است، اما دولت معتقد بود که نمی توان نرخ خودرو را به صورت پلکانی بالا برد و با ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش، آن را به نرخی رساند که بازار را بتوان کنترل کرد، حال رئیسجمهور اعلام میکند که اگر لازم باشد تنظیم بازار خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شود تا بلکه مردم در این وضعیت منتفع شوند و قیمت خودرو را در بازار پایین تر خرید کنند.
این در شرایطی است که از حدود دو سال قبل، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمتگذاری و تنظیم بازار خودرو را به کمیتهای متشکل از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و نمایندگان خودروسازان و نیز انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان تفویض کرد و از آنها خواست که بازار را کنترل کنند، البته قرار بر این شد که به شرطی قیمتها افزایش یابد که بازار کنترل شود.
بر این اساس، خودروسازان با افزایش پلکانی قیمتها موافق بودند و شرایط را به گونهای پیش میبردند که عرضه به موقع به بازار صورت میگرفت و بازار خودرو در آرامش به سر میبرد، تا اینکه دولت خود ورود کرد و حتی زمزمههایی مبنی بر این بود که مقامات ارشد اجرایی، اجازه برگزاری جلسات کمیته خودرو را نمیدهد، به همین دلیل هم جلسات به ندرت برگزار میشد و همین امر سبب شد که تخلفات در بازار خودرو به شدت بالا رود و نمایندگیها ترجیح دهند که خودرو را با قیمت دلخواه و خارج از ضوابط کمیته قیمتگذاری در بازار آزاد عرضه کنند. این در شرایطی است که احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در مصاحبهای تلویزیونی این دخالت مستقیم دولت را در کمیته خودرو و تعویق در برگزاری جلسات آن به صراحت اعلام کرد.
همین امر، جرقه افزایش قیمت در بازار خودرو بود؛ تا اینکه خودروسازان کمیته خودرو را دور زده و به دفتر معاون اول رئیسجمهور پناه بردند بلکه بتوانند قیمتها را بالاتر از آنچه که کمیته خودرو مصوب میکند، در بازار تعیین کرده و سود مناسبی را نصیب خود کنند، همچنین آنها این مصوبه را نیز از شورای پول و اعتبار دریافت کردند که ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خود یعنی دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا، هر یک به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده و برای تامین قطعات و حل مشکلات خود، از بانکها دریافت کنند.
دیدگاه رئیسجمهور در مورد بازار فعلی خودرو
در حالی که قیمت گذاری جدید خودرو که بر مبنای آن، قیمت پراید که مدنظر رئیسجمهور در مصاحبه شب گذشته بوده است، به ۲۰ میلیون تومان رسیده، از سوی کمیتهای به تصویب رسیده است که معاون رئیسجمهور، هدایت و راهبری آن را به عهده داشته است، حال رئیسجمهور از قیمت فعلی و وضعیت بازار خودرو، ابراز گلایه میکند.
در عین حال، صحبتهای شب گذشته رئیسجمهور مبنی بر حقانیت گفتههای شورای رقابت، نشانگر این است که احتمال دارد که قیمتگذاری خودرو به این شورا واگذار شود، موضوعی که البته مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائممقام وی نیز با آن موافق است. اما باید این سئوال را مطرح کرد که اگر سپردن قیمتگذاری به شورای رقابت تا این اندازه به نفع مشتریان و مصرفکنندگان در بازار است، پس چرا این تصمیم زودتر اتخاذ نشد؟
البته برخی از گفتههای رئیسجمهور نیز کاملا صحیح است، چراکه همواره خودروسازان مدعی بودند که خودرو ساخت آنها، خودروی ملی است و تمامی قطعات آن از داخل تامین میشود، تنها برای مدلهای محدودی از خودرو، قطعات خارجی است و باید از سایر کشورها وارد شود که آنگاه قیمتگذاری بر مبنای ارز مبادلاتی یا هر ارز دیگری محلی از اعراب دارد.
این در شرایطی است که رئیسجمهور در مصاحبه شب گذشته خود اعلام کرد که آن کالایی که ارزبری ندارد، باید با قیمتهای داخلی نرخگذاری شود و معنی ندارد که با قیمت ارز تعیین شود. در عین حال، خودروسازان هم باید مثل بقیه تلاش کنند از فضا درست استفاده کنند و تولیدشان را بالا ببرند؛ چرا که هم اکنون قطعهساز و کالاهای مربوط به تولید خودرو وجود دارد و خوشبختانه خودروسازان هم پولدار هستند.
در این میان احمدینژاد به نکته درست دیگری هم اشاره کرد و آن نحوه پیشفروشهای خودروسازان است. رئیسجمهور از این موضوع شب گذشته گلایه کرد و گفت: من شنیدم خودروسازان، خودرو را پیش فروش کردهاند و الان زیر آن قول خود زده و خودروها را با قیمت خیلی بالاتر از پیش فروش عرضه میکنند که اقدام بدی است. خودروسازان باید خوش قول باشند و احترام مردم را نگه دارند و الان صنعت خودرو حالت انحصاری گرفته است.
احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو
موضوع دیگری که در سخنان شب گذشته رئیسجمهور در مورد خودروسازان به آن اشاره شد، انحصاری شدن خودروسازان بود ؛به این معنا که به دلیل اینکه جلوی واردات خودرو گرفته شده است، بازار انحصاری شده است.، احمدینژاد در این رابطه در مصاحبه خود اعلام کرد که به این نتیجه دارم می رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم؛ چون وقتی این انحصار را به وزارت صنعت دادیم، آنها در مقابل واردات مانع تراشی کردند و در این شرایط کارخانههای داخلی مقداری دچار اجحاف می شوند.
وی افزود: خودرو پراید ۸ و نیم میلیون تومان بوده است مگر چقدر گران شده؛ از کجا؟ چطور؟ این اقدام خودروسازان بد است و امیدوارم خودشان اصلاح کنند. این گفتهها در شرایطی اعلام میشود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات خودرو تنها یک رای دارد و ممنوعیت یا عدم ممنوعیت ورود یک کالا به کشور در کمیسیون ماده یک که متشکل از دستگاههای متعددی است؛ تعیین میشود.
در عین حال، بارها و بارها اعلام شده است که تجارت در کشور باید آزاد باشد، یعنی به همان میزانی که باید صادرات را مدنظر قرار داد، باید واردات را نیز در نظر داشت.
رئیس جمهور همچنین این را نیز گفت که خودروسازان به فکر مردم ایران باشند و نباید کار به جایی برسد که مجبور شویم بگوییم اصلا عوارض را بردارند تا قیمت خودروهای وارداتی پایین بیاید؛ البته این بد است و ما می خواهیم از تولید خودمان حمایت کنیم.
احمدی نژاد تصریح کرد: نمی خواهم بگویم این کار را می کنند اما نباید این حس در خودروساز به وجود بیاید که از حمایت دولت ، نوعی سوء استفاده می شود.
خودروسازان باید قیمتها را به حالت واقعی برگردانند
صحبتهای شب گذشته رئیسجمهور نیز این وعده خوشایند را به بازار داد که خودروسازان باید قیمتها را به حالت واقعی و سابق برگردانند و دلال بازی کنار گذاشته شود، این میتواند یک نوید خوش به بازار باشد که قیمتها کاهش خواهد یافت، البته اگرچه تجربه نشان داده است که قیمت هر کالایی که در ایران بالا رود، پایین آمدن آن جزء کارهای سخت است.
احمدینژاد در این رابطه ادامه داد: از طرفی دولت در قبال واردات خودرو ۹۰ درصد عوارض می گیرد حتی وقتی قیمت ارز بالا رفت الان این عوارض به ۴۵ درصد رسیده است و از این طرف هم خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا می برند. او همچین خطاب به خودروسازان نیز اعلام کرد: اگر بنا باشد شما خودرو داخلی را با قیمت بالاتری به مردم عرضه کنید، حتی در قبال خودروهای مشابه خارجی این صنعت به دلیل نخریدن مردم مضمحل می شود.
به هرحال هم اکنون شرایط به گونهای پیش رفته است که بازار خودرو متشنج است و هنوز به تعادل نرسیده است، بنابراین با اعلام شب گذشته رئیسجمهور باید منتظر بود و دید که آیا قیمتها در بازار کاهش خواهد یافت و یا دولت چه تدبیر جدیدی برای بازار خودرو خواهد داشت.
منبع: خبرگزاری مهر
کدخدا
۱۰ اسفند ۱۳۹۱مردم دارند رنج و عذاب میکشند از دست اینگونه قوانین ، که حتی در کشورهای جهان اول هم توش پیدا نمی کنید – کشور جهان سومی داریم، پوز دادنش همه را به بدبختی و کشتن کشانده. تو را خدا کمی آگاه شوید یک گشتی تو سایتها فروش خودرو خلیج فارس بزنید ماشین ژاپنی ، آلمانی را می بینی از لحاظ نو بودن ، قیمت و کیفیت از ماشین صفر کیلومتر داخلی خیلی خیلی بهتر هست و …
بعد هم بهش میگن ماشین دست دوم که حتی 5 تا 10 هزار تا هم کار نکرده درش را باز کنی لذت می بری بوی نو بودن میده و …
3200 v6 24v
۱۷ اسفند ۱۳۹۱دومین پس لرزه تحریم خودرو ساز های داخلی
به نقل از سایت خبری تابناک :
فروکش کردن رقابت مشتریان، خودرو را زمینگیر کرد
پس از افزایش قیمتها در بازار خودرو، بسیاری از مصرف کنندگان به این نتیجه رسیدند که تنها راه کاهش بهای خودرو، نه التفات و اعتماد به گفته و وعدههای دولتیان، بلکه دست برداشتن از خرید خودرو برای مدتی و در واقع به نوعی تحریم خودروسازان است. پس از گذشت چند هفته از جنجال مصوبه خودرویی دولت، اکنون رقابت در میان مشتریان و فروکش آن، کار دست خودروسازان داده است.
کدخدا
۱۰ اسفند ۱۳۹۱به قول آقای قرائتی ، تحریم اقتصادی همش هم کار آمریکا نیست ما خودمان هم داریم خودمان را تحریم می کنیم – بابا بیاید کمی خدمت کنید – همین که مردم را مجبور کنید بنزین را بریزند داخل ماشین 9 الی 25 سال کارکرده خودش اسراف هست بابا فرسوده شده باید براتون معنی کرد یعنی آلودگی هوا، خرابی ، صرف زمان و هزینه و ضرر و …
کاری کردید که بنز 30 سال پیش قیمت شده 35 الی 55م نمی دونم کی باید بازنشست بشه و به قبرستان ماشینها برود
مهیار
۱۶ اسفند ۱۳۹۱من یک سوزوکی ویتارا ثبت نام کرده بودم درشهریور 91 که تحویل ان اردیبهشت 92 است درزمان ثبت نام در بازار ازاد 70میلیون قیمت داشت والان شرکت ایران خودرو بعد ازچند ماه در نوبت ماندن تحویل بهمن را با یک ماه دیرکرد 125میلیون میخواهد تحویل بدهد ما این همه مدت در نوبت ماندیم تاکمی ارزان تر بخریم ولی حالا باید گران تر بخریم اگر می دانستم اینجور میشود همان موقع از بازار ازاد میخریدم که هم ارزان تر باشد وهم پولم 9ماه دست ایران خودرو نماند تا ضرر کنم
محسن
۱۰ اسفند ۱۳۹۱ما در آستانه خرید یک دستگاه وانت زامیاد هستیم ولی با توجه به وضعیت بازار نمی دانیم چه کنیم. چطور می توان به قیمت واقعی دست یافت. می ترسیم خودرو را بخریم بعد قیمت به شدت افت پیدا کند. حال تکلیف چیست؟
Ashkan
۲ فروردین ۱۳۹۲سلام
دوست عزیز از نظر من شما کمی حوصله به خرج بدید تا چند ماه دیگه خودرو کاهش 20تا 30درصدی خواهد داشت.همچنین قبل از انتخابات هر چند موقتی خودرو با کاهش قیمت روبه رو میشه
ممل بد شانس
۱۰ اسفند ۱۳۹۱بچه ها به من میگن ممل بدشانس من که میخوام خودم رو فدا کنم فردا برم یه پراید اینترنتی بخرم تا قیمتا بیان پایین ولی بیاین مردونگی کنین بعدش پول ضرر من رو بدین چون من بخاطر شما دارم اینکارو میکنم….ولم کنین مو رفتم
حسين
۱۲ اسفند ۱۳۹۱دولت با گذاشتن تعرفه 45 درصدی داره به مردم ظلم میکنه
تعرفه واردات رو بردارن بعد ببینیم کی این ماشینایه اشغال ایرانی رو میخره
شروین
۲۰ اسفند ۱۳۹۱دلت خوشه حاجی؟دلار بالای سه هزار تومنه.یعنی ماشین رده پایین خارجی در حد رده پایین ما که پرایده که به مراتب از ماشینهای ما بهتر هم هست ولی قیمتش 10هزار دلاره باید بگیری 35میلیون تومن.به نظرت خیلی ارزونه؟مثلا آزرا 30هزار دلار یا همون صدمیلیون تومن.فکرکردی ماشین خارجی مفته؟ارز گرونه عزیزم
کیانوش
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ارز هرچی گرون باشه اگه گمرکی رو بردارن سراتو کوپه که 110 تومن بهترین مدلشه میشه 55 تومن خب خیلی فرق میکنه ها اینو واسه مثال گفتم مثلا 407 میشه 50 206 فرانسه میشه 21 تومن لوگان (داچیا) میشه 18 تومن اونم فرانسویش یاریس میشه 20 تومن تازه ماشینای دست دوم خارجی ارزون تر هم میشه
US
۳۰ اسفند ۱۳۹۱دوست عزیز تعرفه واردات خودرو 90 درصد است که با احتساب و سرشکن هزینه های جاری دیگر اهم از خودروی فرسوده، پلاک، ارزش افزوده، بیمه و … به حدود 110 درصد میرسه!!! اگه 45 درصد بود که مردم کلی دعا گوی دولت بودن…
saeed
۱۲ اسفند ۱۳۹۱حرفا رءیس جمهور امید وار کننده بود. اما اگه عوارض واردات برداشته بشه علاوه بر کاهش قیمتا غیر واقعی فعلی اگر خودرو سازهامون واقعا به معنای واقعی کلمه “خودروساز” باشند, بجای اینکه جلوی واردات بگیرن برای فروش بیشتر, به سمت بالا بردن کیفیت ماشین های تولیدیشون برن و جایی واسه خودشون تو بازار داخلی و خارجی باز کنند. اما متسفانه این جماعت خودروساز نیستن….
به امید اینکه عوارض واردات برداشته بشه تا لااقل مردم ماشینی که شایستش هستن سوار بشن.
حسین
۱۷ اسفند ۱۳۹۱من یه پراید 132 دارم تازه هم خریدم امروز اینجا هوا خیلی سرد بود ماشین روشن کردم از شهرستان میومدم تو جاده بخاری این ماشین گرم نشد تمام شیشه ها بخار گرفت به بدبختی اومدم توماشین یخ کردم آهای مسلمونا اهایی اونایی که این همه ادعای خدایی میکنید تورو خدااین ماشین که 20میلیون حساب مردم میکنید یه روزی باید جوابگو باشین چرا اینقدر ظلم میکنید 20میلیون بعدم اینه امکاناتش
We
۳۰ اسفند ۱۳۹۱دوست من حسین آقا سلام
من هم در مورد بخاری پراید در اولین روزی که خریدم با همین مشکل برخوردم!!! ولی اگه دفترچه ماشین رو مطالعه کنید دقیقاً گفته که بخاری این ماشین فقط در سه حالت آخر گرما میده!!! یعنی دریچه های بالای داشبور (جلوی شیشه)، ترکیب جلوی شیشه و زیر پا، و زیر پا به تنهایی!!! البته باز شنیدم که با یه کانال کشی ساده می توانید از دریچه های روبرو نیز هوای گرم دریافت کنید…
موفق باشید
وحید
۱۲ اسفند ۱۳۹۱ایول
مهرداد
۱۲ اسفند ۱۳۹۱یکی به من بگه تا حالا قیمت ماشین اومده پایین که این باره دومش باشه!!!!
احسان
۱۲ اسفند ۱۳۹۱ترخدا خواهش میکنم از فردا و پس فردا قیمت کل ماشین هارو به مردم بگید تا همه به خاطر افت قیمت اینقدر اذیت نشن؟؟ به اقای مهدی غضنفری بگید لطف کنن هرچه سریعتر قیمت ماشین هارو ارزون کنن ! بخدا مردم کلافه شدن از اینکه قیمت ماشین ها اینقدر بالا و پایین شده!؟
سعید
۱۳ اسفند ۱۳۹۱دعا کنید که خودرو سازان قیمت خود رو کاهش ندن تا تعرفه واردات 10 درصد دیگه کم بشه
اگه همین جوری پیش بره بهتره
دولت سر لج افتاده و ممکنه تعرفه واردات بشه 35 درصد
امير
۱۳ اسفند ۱۳۹۱سلام ضمن تشکراز مدیران سایت پدال در مورد گردآوریه مطالب و اخبار بروز خودرو. فقط یه گلایه از شما دارم:اونم اینکه چرا شمانرخ آزاد خودرو رو از سایت حذف کردین(مطلب بالای صفحه قیمتها رو هم مطالعه کردم) شما مگه هدفتون مطلع کردن بازدید کنندگان از قیمتها نیست؟مگه اعلام نرخ آزاد خودرو در این سایت تاثیری بر قیمتها داره؟
aryamehr
۱۴ اسفند ۱۳۹۱نه قیمتا تغییر میکنه نه وارداتیها ارزون میشه فقط حرف
کدخدا
۱۴ اسفند ۱۳۹۱تنها راه حل مشکل ملت آزادسازی واردات خودروهای کارکرده تا 3 سال با تعرفه 20% درصد هست
این سایت بصورت آنلاین سفارش می گیرد
http://www.japan-partner.com و به گمرک بنادر 141 کشور دنیا ارسال می کند
حالا به مقایسه ساده بکنید بنز مدل 2000 s320 در ایران سایت باما زده 158م
حالا در اینجا مدل 2001 را با کارکرد کمتر زده
Price: USD 10,813
FOB Price: USD 11,438
یعنی با دلار آزاد و هزینه حمل 44م در میاد
تازه ارز مبادله ای هم پیش کش خودشان
jalal
۱۵ اسفند ۱۳۹۱کسی میدونه چه جوری میشه از این وب سایت خرید کرد و ماشین مورد نظر رو وارد ایران کرد . مراحلش چطوریه ؟ امیدوارم کسی بتونه کمکم کنه .
ممنون از مدیران سایت پدال
کماندار
۱۷ اسفند ۱۳۹۱دقیقا درسته..باید واردات ازاد بشه تا ملت ماشین خوب سوار شن منتها نه دولت خودش رو پراید 20 تومنی 5 تومن سود میگیره اینکارو بعیده بکنه مگه بخواد در لگن سازیارو ببنده!
چون این لگن سازیا اینقدر مزه ماشینای کهنه و کم خرج با سود بالا زیر دندونشون رفته عمرا حاضر نیستن ماشین جدید به این راحتی منتاژ یا طراحی کنن
3200 v6 24v
۱۷ اسفند ۱۳۹۱الآن کوتاه بیایم باز همین آش میشه و همین کاسه …
به هیچ وجه نخرید حتی اگه ارزون شد
فرزاد
۱۷ اسفند ۱۳۹۱اولین و اساسی ترین وساده ترین اصل بازار از هزاران سال پیش تا الان میگه وقتی چیزی گرون شد بفروش ، وقتی ارزون شد بخر . تو ایران ملت دقیقا برعکس عمل میکنن و به نفع فروشنده ( خودتون که میدونید فروشنده کیه ) و به ضرر خودشون قیمتا رو هل میدن بالا ! فروشنده هم حالشو میبره این وسط . البته هنوز کاملا مطمئن نیستم قوانین عقلانی و جهانی و تاریخی بازار تو ایران هم مثل بقیه دنیاست یا نه ! صنعت کشور افتاده دست یه مشت گانگستر که به هیچی اعتقاد ندارن و به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستن . البته یه مثل هم هست که میگه خلایق هر چه لایق !
شروین
۲۰ اسفند ۱۳۹۱باید اینو درنظر داشت که قیمت خودرو افزایش نداشته.پول ما بی ارزش تر شده.آقای رئیس جمهور اگه میشه لطف کن اختلاف ریال و دلار رو به همون 1000تومن برسون نه سه هزاروپانصد تومن!ممنون
محسن
۲۲ اسفند ۱۳۹۱سوپسیت واردات رو حذف کنند (الان 110% است) همه چی حله.
علیرضا
۲۵ اسفند ۱۳۹۱دولت ما باید از چین یاد بگیره. اونا اقتصادشون برای چند دهه انحصاری بود(مثل الان ما) اما وقتی عضو سازمان تجارت جهانی شدن تونستن براحتی بازارهای بین المللی رو تسخیر کنن.
مجيد
۲۷ اسفند ۱۳۹۱خبرگزاری فارس: این روزها که افزایش بیش از حد قیمت خودرو صدای همه حتی رئیسجمهور را هم درآورده، شاید تنها سازمانی که برخلاف وظیفه خود، هیچ اعتراضی به بی سر و سامانی بازار خودرو نداشته، سازمان حمایت از مصرفکنندگان است. به قول معروف از سنگ هم صدا درآمد ولی صدایی از سازمان حمایت در نیامد.
sunmartin
۸ فروردین ۱۳۹۲خوب این انتقاد به کجا کشید من که گفتم قیمت ها تغییر چندانی نمیکنه تازه با ورود به فصول گرم بازار قیمت نجومی آهن پاره ها گرم تر میشه و خودروسازان و دنباله هاشون هم پر در آمد تر تنها مشکل ما اینه که مجبوریم خودروهای داخلی رو استفاده کنیم چون جلوی واردات مانند هر سال سنگ اندازی میشه و تعداد خودرویی هم که وارد میشه به قدری گمرک و تعرفه های مضحک که ربطی به خریدار که تنها گناهش خرید خودرو هست تحمیل میشه عملا از قدرت خرید ما خارج هست
سعید رجایی از بوشهر
۱۷ فروردین ۱۳۹۲چه میدانیم از این مافیای خودروسازان!
اشكان
۱۹ فروردین ۱۳۹۲دولت با گذاشتن تعرفه داره به مردم ظلم میکنه
تعرفه واردات رو بردارن بعد ببینیم کی این ماشینایه اشغال ایرانی رو میخره
اشكان
۱۹ فروردین ۱۳۹۲با سلام از همه مسولان خواهش میکنم تعرفه واردات خودرو را حذف کنند و واردات خودرو را ازاد بگذارند تا مشکل گرانی خودرو حل شود . با تشکر
karim
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲قیمت واقعی پراید مگه چقدره که میگن برامون نمی صرفه چرا اون موقع پراید 8000000 میلیون بود پولش ارزش داشت حالا که قیمت نهایی را 14300000 اعلام کرده همتون اعتراض کردید ما ها دیوانه ایم که همه جوره پشتتون هستیم موقع انتخابات میشه عزیز میشیم ولی کسی رای بیاره مارا ادم حساب نمی کنند متاسفم براتون
بهنام
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲باسلام
بنده وقتی نظرات عزیزان رو خوندم واقعا ذوق کردم و خواستم نظر شخصیه این حقیرم بخونیدکه چندان ناهم سویی با نظرات شماعزیزان نداره اینجای نظرات عزیزان ذوق کردن داشت که شعور اقتصادی مردم ما بالاست مشکل رو زود شناسایی میکنند که اگه یک مقدار اعتماد سازی بشه در جهت رفع این مشکلات از طرف مردم تلاش بیشتری خواهد شد
مشکل بازار های ایران و بخصوص بازار پرمتقاضی خودرو انحصاره که تعاریف غلط تعرفه گمرکی عامل همین انحصاربوده هدف از تعرفه گمرکی حمایت از تولید کننده داخلی به منظور افزایش رقابت پذیری ان در بازارهای خارجی و داخلی هست به شرط رعایت حقوق مصرف کننده و یعنی یک نگاه حمایتی دوسویه که هم مصرف کننده رو شامل میشه و هم تولید کننده رو تعریف غلطی که از حمایت یک سویه تعرفه گمرکی شده عامل اصلی انحصار در تولیدات داخلی چه ماشین و چه برخی صنایع دیگر است
فرجه زمانی که کشور ما و کره جنوبی صنعت خودرو سازی رو راه اندازی کردند زیاد فرجه زمانی طولانی نیست بسیار اندک است اما چرا ما در اینجای این صنعتیم و انها در جایگاه شایسته
تعریف حمایتی که در کره از صنعت ماشین سازی شد تعریفی بود با فرجه زمانی و بازه ی زمانی مشخص ولی ما این تعریف رو از تعرفه گمرکی نداشتیم و پدیده ای به نام انحصار رو بوجود اورده
که نه تنها عاملی بر نارضایتی مصرف کننده رو در پی داشته بلکه مهم ترین تاثیر اقتصادی ان عقب ماندگی صنعت خودروسازی رو نیز در پی داشته تعرفه گمرکی یکی از متدوال ترین روش های حمایتی از صنعت بومی هست به شرطی که جنبه حمایتی داشته باشه نه انحصاری ما اگر دید متفاوت تر و تعریف درست تری از تعرفه گمرکی داشته باشیم میتونیم برا صنایع بومی خودمون نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای خارجی هم فرصت ایجاد کنیم
و در اخر اینکه ماشین سازی یک صنعت تعیین کننده و هویت بخش به تولید و اقتصاد یک مملکت است نباید فقط به ابزار افزایش فروش و سود بیشتر یک عده خاص در بازار انحصاری داخل مد نظر گرفته شود
یاعلی موفق و پیروز باشید
زیگما
۲۰ اسفند ۱۳۹۲رییس جمهوز سابق
دانشگاهتان را ساختید؟
نیازی به پول داشتید،بیت المال در خدمتتان است.