ایستگاه خبر

آدرس‌های غلط در بازار خودروی کشور

دنیای‌اقتصاد: این روزها که بازار خودروی کشور با موجی جدید از التهاب و افزایش قیمت مواجه شده، برخی مسوولان و تصمیم‌سازان برای گذر از این شرایط، راهکارهایی توام با محدودیت پیشنهاد می‌دهند و خواستار رفتارهای پلیسی در بازار هستند. از حضور پر رنگ تعزیرات و نظارت بیشتر دولت گرفته تا بازگشت شورای رقابت و توصیه به مشتریان برای نخریدن، همه و همه راهکارهایی هستند که برای آرامش بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها پیشنهاد می‌شوند. این در حالی است که تجربه ثابت کرده هیچ‌کدام از این موارد نتوانسته‌اند حداقل در درازمدت چاره‌ساز بوده و بازار خودرو را از موج سهمگین التهاب و افزایش قیمت نجات دهند.


طی بیش از یک دهه گذشته، سیاست‌های محدودکننده و کنترلی و رفتارهای به اصطلاح پلیسی، به‌وفور در بازار خودرو اجرا و شکل گرفته است و اگرچه شاید موقت و گذرا و در ظاهر نتیجه بخش بوده‌اند، اما دوام نداشته و اثرات جانبی‌شان در نهایت گریبان بازار و مشتریان و البته خودروسازان را گرفته است. این در حالی است که روش جهانی و پذیرفته‌شده یعنی «آزادسازی» تقریبا هیچ‌گاه به معنای واقعی در بازار خودروی ایران (حداقل طی بیش از یک دهه گذشته) به اجرا درنیامده و طبعا بازار آرامشی طولانی‌مدت را تجربه نکرده است. نگاهی به تقویم بازار خودرو از گذشته تا به امروز نشان می‌دهد هر وقت ممنوعیت و محدودیت‌های دستوری از سوی دولت و سایر نهادهای تصمیم‌ساز بر سر بازار خودرو سایه انداخته، از دل آن رانت‌هایی بزرگ بیرون آمده است و در نهایت مصرف‌کنندگان واقعی و تولیدکنندگان (خودروسازها و قطعه‌سازها) زیان‌هایی آشکار و نهان را متحمل شده‌اند. از جمله این ضرر و زیان‌ها می‌توان به ایجاد فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار خودروها و در نتیجه، ایجاد رانت برای دلالان و واسطه‌گران، صعود منحنی قیمت ناشی از رشد دلالی و به اصطلاح سفته‌بازی، زیان چند هزار میلیاردی خودروسازان، عدم‌تزریق سر وقت مطالبات قطعه‌سازان و همچنین کاهش کیفیت قطعات و خودروهای تولیدی، اشاره کرد. در واقع تبعات منفی سیاست‌های کنترلی و پلیسی در بازار خودرو بسیار بیشتر از اثرات احتمالا مثبت کوتاه‌مدت آن بوده و با این حال هنوز هم روی اجرایشان اصرار می‌شود.

  • قیمت‌گذاری دستوری


اما نگاهی بیندازیم به راهکارهای پیشنهادی و سیاست‌های کنترلی نهادهای تصمیم‌ساز در بازار خودرو تا مشخص شود تبعات آنها چه بوده و آیا صلاح است دوباره اجرا شده با بر اجرایشان اصرار شود. معمولا اصلی‌ترین روش و سیاستی که دولت‌ها (در ایران) برای کاهش التهاب بازار خودرو و پایین آوردن قیمت‌ها به‌کار می‌بندند، کنترل دستوری قیمت است. این روش مختص دولت و وزیر خاصی نیست و بیشتر اوقات، نظر موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پشتوانه اجرای آن شده و می‌شود. در این روش، دولت سعی می‌کند قیمت خودرو را به صورت دستوری پایین آورده و به نوعی سرکوب کند تا مشتریان را راضی نگه داشته و مانع تبعات اجتماعی رشد قیمت در بازار خودرو شود. تا پیش از تصویب قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار (توسط شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه) دولت در پوشش شورای رقابت قیمت خودرو را کنترل (سرکوب) می‌کرد. پس از این مصوبه اگرچه گمان می‌رفت دولت دست از سر قیمت‌گذاری خودرو بردارد، با این حال بازهم به مداخله در بازار ادامه داد و نگذاشت قیمت‌ها را عرضه و تقاضا تعیین کند، نه دستور و بخشنامه.

در حال‌حاضر با وجود آنکه تصویب شده خودروهای داخلی تا پنج درصد زیر نرخ بازار قیمت‌گذاری شوند، دولت در قالب‌ستاد تنظیم بازار اجازه اجرای مصوبه‌ای را که خود پای آن را امضا کرده، نمی‌دهد. شاهد مثال تداوم دخالت دولت در بازار خودرو، همین فروش فوری‌های روزانه خودروسازان است که محصولات آنها با چندین میلیون تومان پایین‌تر از نرخ بازار، به فروش گذاشته می‌شوند. اتفاقا یکی از ریشه‌های اصلی التهاب این روزهای بازار خودرو همین قیمت‌گذاری کماکان دستوری است که سبب شده فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها همچنان بالا و جذاب (برای دلالی و واسطه‌گری) باشد. هرچند در ظاهر این چنین است که دولت با سیاست دستوری خود اجازه نداده قیمت کارخانه‌ای خودرو به بازار نزدیک شود و بنابراین سبب رضایت مشتریان شده است، اما ابهامات و البته واقعیت‌های پنهان زیادی در این رضایتمندی وجود دارد. اولا اینکه واقعا مشخص نیست خیر این اقدام دولت به مصرف‌کنندگان واقعی رسیده یا دلالان و واسطه‌گران سود آن را به جیب زده‌اند. ثانیا دولت با تداوم سرکوب قیمت، زنجیره خودروسازی را به سمت زیان بیشتر هدایت کرده است. گفته می‌شود خودروسازان بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان (بنا به روایت انجمن خودروسازان ایران، ۱۶ هزار میلیارد تومان) زیان انباشته دارند که دلیل اصلی آن، سرکوب قیمت در بیش از یک دهه گذشته بوده است؛ بنابراین با ادامه سیاست سرکوب، رشد زیان خودروسازان کاملا محتمل است و تبعات آن دامان صنایع خودرو و قطعه و البته مصرف‌کنندگان واقعی را خواهد گرفت، کما اینکه گرفته است. وقتی خودروسازان نمی‌توانند محصولات خود را با وجود مصوبه دولت، در حاشیه بازار بفروشند، نتیجه‌اش می‌شود واریز میلیاردها تومان سود به جیب دلالان و جولان آنها در بازار و تداوم زیاندهی صنعت خودرو. در چنین شرایطی، خودروسازها نمی‌توانند پول قطعه‌سازان را سر وقت بدهند و به‌تبع آن، تامین قطعات مختل و تولید کاهش پیدا می‌کند و اینجاست که بخش عرضه در مقابل تقاضا ضعیف و از دلش افزایش قیمت بیرون می‌جهد. از طرفی، قطعه‌سازان به ناچار و وقتی نمی‌توانند پول خود را دریافت کنند، از کیفیت تولیدات می‌زنند و نتیجه‌اش می‌شود افت کیفی خودروها.

  • پلیسی کردن بازار خودرو


دیگر راهکاری که در گذشته و این روزها برای کاهش التهاب و قیمت در بازار خودرو به‌خصوص از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، برخورد جدی‌تر تعزیرات و کنترل بیشتر قیمت‌ها از سوی دولت است. آنها معتقدند با نظارت دقیق و کنترل شدید در بازار خودرو می‌توان بساط دلالی و واسطه‌گری را جمع و منحنی قیمت را به سمت پایین کج کرد. جدا از مجلسی‌ها، برخی دیگر پا را فراتر گذاشته افزایش قیمت خودرو را به گردن سایت‌های اینترنتی انداخته و خواستار برخورد با آنها شده‌اند. چنین راهکارهایی در حالی مطرح می‌شوند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ریشه‌های افزایش قیمت خودرو را باید در مسائلی مانند ضعیف شدن بخش تولید و عرضه و همچنین تورم انتظاری در جامعه (و البته قیمت‌گذاری دستوری) دنبال کرد. به گفته آنها، تولید خودرو به‌دلیل تحریم با افت شدیدی مواجه شده و بنابراین عرضه و تقاضا متناسب با یکدیگر نیستند. از آن سو، تورم انتظاری شهروندان نیز بالا رفته و آنها تلاش می‌کنند سرمایه‌های خود را از جمله خودرو، به بالاترین نرخ ممکن بفروشند چون گمان می‌برند قیمت‌ها در آینده بالاتر خواهد رفت. در چنین شرایطی، مشخص نیست حضور جدی‌تر تعزیرات در بازار خودرو و ممانعت از درج قیمت در سایت‌های اینترنتی، دقیقا چه کمکی به کاهش التهاب بازار خواهد کرد. آیا می‌توان به شهروندان نیز مانند خودروسازان دستور داد خودروی خود را با قیمت مدنظر دولت و مجلس و نهادهای نظارتی بفروشند؟

  • بازگشت شورای رقابت


دیروز اما «ایسنا» در گزارشی عنوان کرد که تلاش‌هایی برای بازگشت شورای رقابت به بازار خودرو انجام شده و شاید این شورا پس از چند ماه دوری، به عرصه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بازگردد. جدا از اینکه چنین خبری صحت دارد یا نه به نظر می‌رسد بازگشت شورای رقابت به نوعی بازگشت به عقب است و دردی نه از مصرف‌کنندگان درمان می‌کند و نه از خودروسازان. شورای رقابت نزدیک به ۶ سال کنترل قیمت خودرو را در دست داشت، با این حال نتوانست رضایت توامان مشتریان و خودروسازان را فراهم کند. این شورا عملا سرکوب قیمت را در دستور کار خود داشت و بی‌توجه به نرخ بازار، مبنای قیمت‌گذاری را به هزینه تولید محدود کرده بود. مادامی که شورای رقابت در بازار خودرو حضور داشت، امیدی به آزادسازی قیمت نبود و در نتیجه زیاندهی خودروسازان و عدم‌پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌سازان و کاهش نسبی کیفیت کم و بیش ادامه پیدا کرد. در نهایت پاییز سال گذشته شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد و دولت چند ماه بعد مصوب کرد قیمت خودروها در حاشیه بازار تعیین شود. در حال حاضر اگرچه مشخص نیست بازگشت شورای رقابت صحت دارد یا نه اما به هر حال حضور دوباره این شورا در بازار خودرو، رویای آزادسازی را بر باد خواهد داد، ضمن آنکه نمی‌توان از تبعات این ماجرا از جمله تداوم زیان‌دهی زنجیره خودروسازی کشور در امان بود.

  • خودرو نخرید

cars cartoon
از راهکارهای پلیسی و دستوری که بگذریم، به‌تازگی برخی نهادهای دولتی پیشنهادی به اصطلاح تحریم‌وار را برای کاهش التهاب و قیمت در بازار خودرو ارائه داده‌اند. چند روز پیش سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: «در فضایی که تعدادی سودجو و دلال بدون کارشناسی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، از مردم تقاضا می‌شود خرید خودرو را عقب بیندازند تا شرایط خرید و فروش به روال عادی برگردد.» این اظهارنظر در شرایطی مطرح می‌شود که شهروندان به‌دلیل تورم انتظاری بالا، سعی می‌کنند کالاهای موردنیاز خود از جمله خودرو را هرچه زودتر خریداری کنند؛ زیرا گمان به افزایش قیمت بیشتر در آینده دارند. از نظر آنها، شرایط سیاست خارجی و اقتصاد داخلی کشور به شکلی است که تولید نزولی‌تر و قیمت صعودی‌تر خواهد شد و بنابراین بهتر است نیاز خود را هر چه زودتر تامین کنند تا با گرانی بیشتر و حتی نبود کالا مواجه نشوند. وقتی چنین تفکری در جامعه به وجود آمده، چطور می‌توان شهروندان را از خرید باز داشت؟ نکته دیگر اینجاست که نخریدن خودرو یا هر کالای صنعتی دیگر، قدم گذاشتن به سمت رکود است، آن هم در شرایطی که صنایع داخلی همین حالا نیز طوق رکودتورمی را به گردن آویخته‌اند. به نظر می‌رسد همان طور که ضعیف شدن بخش عرضه، بازار را ملتهب می‌کند، تضعیف تقاضا نیز سمت تولید را به دردسر خواهد انداخت، به‌خصوص خودروسازی را که با بحران نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند و چشم انتظار کمک مالی دولت است.

  • چرا آزادسازی نه؟


راهکارها و پیشنهادهای انقباضی در حالی برای کاهش التهاب بازار خودرو مطرح می‌شوند که پیش‌تر امتحان خود را پس داده و نتوانسته‌اند آرامش را به این بازار هدیه دهند. در این اوضاع و احوال، پرسش اینجاست که چرا دولت آزادسازی قیمت خودرو یا همان مصوبه خود (قیمت‌گذاری در حاشیه بازار) را اجرا نمی‌کند؟ وقتی دولت و مجلس و نهادهای نظارتی همه راه‌های کنترلی و انضباطی و دستوری را رفته و نتیجه نگرفته‌اند، چرا یکبار برای همیشه به آزادسازی اعتماد نکرده و بازار خودرو را به عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگانش وانمی‌گذارند؟ نگاهی به تجربه بازارهای جهانی خودرو نشان می‌دهد عدم‌دخالت‌های دولتی و تزریق سیاست‌های دستوری، سبب شده این بازارها مسیر طبیعی خود را طی کرده و بخش‌های عرضه و تقاضا در نهایت با یکدیگر کنار بیایند. در چنین بازارهایی، مشتری بی‌آنکه دولت نصیحتش کند، با لمس شرایط به این نتیجه می‌رسد که خودرو بخرد یا نخرد؛ از آن سو تولیدکننده نیز بسته به تقاضای موجود و در راستای حفظ خود، قیمت محصولاتش را تعیین می‌کند، به نحوی که گاهی افزایش قیمت می‌دهد و گاهی مجبور به تخفیف هم می‌شود. این خاصیت بازار آزاد است که در آن، مصرف‌کننده و تولیدکننده با درک رفتار متقابل، واکنشی درخور شرایط و تا حد امکان توام با سود یا حداقل زیان کمتر بروز می‌دهند. حال اینکه چرا تصمیم‌سازان داخلی اجازه نمی‌دهند بازار خودروی ایران نیز در ریل آزادسازی قرار گرفته و خود سرنوشتش را تعیین کند نه مصلحت‌اندیشی دولتی، پرسشی است که پاسخ آن را دولت و مجلس شورای اسلامی و قانون‌گذاران بهتر می‌دانند؛ هرچند البته پاسخ به این پرسش خارج از سیاست‌های به اصطلاح پوپولیستی نخواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. hasan

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (68 ديدگاه)

    الان تو سایت شیپور و امثال اون قیمت ماشینها رو دیگه نمیذارن و جاش زدن قیمت توافقی
    نمیدونم مثلا میخوان چی رو ثابت کنن با این کار

    1. محمد

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      از اون بدتر من در عجم از روزنامه وزین “دنیای اقتصاد”
      که نمیدونه آزادسازی قیمت خودرو به خواست خودروسازان بود و تا بهمن کشدار شد که عدد تورم سالیانه کمتر بشه
      و کماکان در اون زمان در حال توجیه بود
      .
      از اون بدتر الان هم نمیدونه که چرا داره گرون میشه
      که الان خودروسازی – نفت – معاملات بانکی و دلاری – خرید و فروش طلا، متن تحریمها هستن یعنی امروز که خودرو این قیمتو داره آخر سال همینو باید به خاطره ها سپرد
      و اینکه نقدینگی سمت بازار خودرو نره کجا بره؟ قیمت پیاز و تخم مرغ و مرغ با گرانی خودرو حداقل گرانتر نمیشه
      پس این عزیزان متخصص اقتصادی یا میدونن و نمیگه یا واقعا نمیدونن

      1. John

        ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (215 ديدگاه)

        متخصص اقتصاد کشور فقط اون بنده خدایی که گفت اقتصاد ماله خره
        این رئوس بر سر قدرت هم همه از مریدان آن شیخ

      2. arash

        ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (28 ديدگاه)

        نقدینگی مثل همه جای دنیا باید بره بازارهای مالی و بورس ولی متاسفانه دولت از بورس حمایت نمیکنه همین میشه که شد…!

    2. مزدا

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      امریکا هیچ وقت واردات خودرو رو تحریم نمیکنه چون معمار طراح تحریم خودش اینو گفته
      پ ن:اب از سر ما گذاشته با قیمت تقریبا میشه گفت قیمت های خودروهای داخلی آزادسازی شده خب لامصبا این تعرفه واردات رو بردارید و اجازه واردت بدید بزارید بازار خودرو یه نفسی بکشه.
      ملت خوب میدونن این مافیای خودرو چه مقام های دارن نمیدونم اون دنیا چطور میخوان به این ظلمی که در حق ملت ایران میکنن جواب بدن.خدا لعنتتون کنه

    3. arash

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (28 ديدگاه)

      اتفاقا کار خوبی کردن قیمت رو از دیوار و شیپور برداشتن
      من خودم توی گروه تلگرام ماشین ها چندیدن باز دیدم دلال ها میگن قیمت دوبرابر بزنین و جو میدادن خب مردم عادی هم قیمتا رو میبینن باور میکنن ارزون نمیفروشن
      تازه اگه تو گروه میگفتی گرونی بده و … سریع از گروه حذفت میکنن این برام پیش اومده?

  2. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (990 ديدگاه)

    وقتی خودروساز خودرو دپو میکنه و فقط هم به دلال های خودش میفروشه معلومه گیر کار کجاست چرا برخورد نمیشه

  3. مهدی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظرم اینا همش فرافکنیه داستان خیلی ساده پول بی ارزش شده و ارزش از دست داده مثل اقتصاد کشور و خورو هم مثل هرکالایی دیگه ای گرون شده و میشه تا اقتصاد و سیات خارجی درست نشه هیچ چیزی فایده نداره

  4. M

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (160 ديدگاه)

    خیلی از کشورهای پیشرفته کلا صنعت خودروسازی ندارن ، کاملا وارد کننده هستن ، وقت و سرمایه ی مردمشون هم رو گذاشتن توی صنایع دیگه ، واقعا دلیلی نمیبینم که خودروسازی داشته باشیم اونم دولتی ! این جاده مخصوص هم گل بگیرید درشو ! اون کارگر و قطعه ساز هم که بهونه کردید بیکار میشن نگرانش نباشید بعد از چند وقت اونا هم جذب صنایع دیگه میشن …

  5. arash

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (20 ديدگاه)

    نمیدونم چرا همه فکر میکنن خودرو گرون شده بابا بخدا این پول ما هست که بی ارزش شده شما یه یخچال ساید قیمت بگیر یه زمانی پراید با دلار 4 تومن 22 قیمت داشت الان با دلار 15 تومن چه توقعی میره شدیم ونزویلا رفت تمام./

  6. Omid

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (186 ديدگاه)

    عامل این وضعیت در ابتدا سیلست های کلی نظام و دیپلماسی حاصل از اونه ، اقتصاد کشور داره از هم میپاشه و تو شرایط فعلی هیچ روزنه امیدی هم نیست ، در ثانی دولت با روی کار آوردن مدیران رانتخوار و فاسد در راس شرکت های خودروسازی مافیایی ،به این قضیه دامن مئزنه ، طرف با استفاده از رانت پدر زنش پانصد دستگاه خودزو سلندرو اتومات به اسم پسر چهار ساله اش خریده ، و مدیر اوشرکت که سفارشی شده مدیر اینکار رو واسه اون شخص انجام دلدع ، طرف خریده ۶۰تومن ، الان میفروشه خدا تومن ، و این چرخه ناپاک و زیر زمینی نه فقط تو صنعت خودروسازی ، بلکه در بانک ها و سایر دستگاه ها انجام شده ، این مثال رو بذارید در کنار سایر اختلاس ها و وام های کلان چند ده هزار میلیاردی که طرف به صرف سفارش مسئولین نظام و دوست و آشناهاشون که نماد هزار دستان شدن این وام رو برداشته و پسم نمیده و کسی هم صداش در نمیاد که چرا پس نمیده ، حساب کار دستتون میاد که چرا اقتصاد کشور به این حال نزار در اومده ، این وضعیت مادامی در همه عرصه ها با روند سیاست فعلی هیچوقت درست نخواهد سد ، چرا که فساد و ارتشا چنان در بندبند ساختار نظام و سیستم حاکم رخنه کرده که با گشوندن یکی از این بندها ، تموم این سیستم آوار خواهد شد و سران مسئول هم از این وحشت دارن ، بنابراین لاپوشونی و دزدی ابدی و این چرخه معیوب رانت و اختلاس و رشوه و فساد برای همیشه تداوم پیدا خواهد کرد.

  7. ونوم اف ۵

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (89 ديدگاه)

    این اقتصاد دانی که این مطلب رو نوشته فکر کنم با چلوکبابش زیادی دوغ زده . مگه قیمت خودرو قرار نبود ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار باشه خوب چرا خودروسازها تولید رو افزایش ندادن . اگه کسی به خودروسازها فشار نیاره برا پراید قیمت ۲۰۰ میلیونی در نظر میگیرن . البته اینم اضافه کنم خودروسازها هم بلدن شورای رقابت رو دور بزنن مثلا سایت خرید فوری رو میبندن و به خودی ها میفروشن . فقط تنها راه ممکن بمباران جاده مخصوص هست با بمبهای سنگر شکن

  8. حسن

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (57 ديدگاه)

    اقتصاد یک کشور هیچ وقت از دولت یا هیچ سازمان دیگه ای دستور نمیگیره بلکه مثل یک‌ رودخانه راهه خودشو میره.
    اقتصاد و به طور کلی قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست.
    حاشیه بازار زمانی است که واردات آزاد و تولید توسط واحدهای خصوصی و متعدد بدون دست داشتن دولت انجام بشه.
    شاید بعضی از دوستان یادشون باشه مردم برای داشتن تلفن همراه بعضا تا ۲ سال باید تو نوبت میموندن و هزینه خیلی زیادی بابت سیم کارت میدادن.
    ولی وقتی عرضه توسط چندتا شرکت انجام شد حتی سیم کارت رایگان شد.
    همه باید قبول کنیم که اقتصاد ایران به شدت دولتی، غیر شفاف و رانتی هست و هیچ طرح و لایحه و دستوری توانایی ساماندهی آن را ندارد.
    همونطور که دوستان گفتن ارزش پول کاهش پیدا کرده بنابراین پراید ۲۲ میلیونی مطمئنا تا آخره سال ۶۶ میلیون خواهد شد و مردم هم هیچ کاری غیر از تماشا کردن انجام نخواهند داد.

    1. سجاد

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      من کاملاً با ایشون موافقم، آزادسازی به معنی آزاد کردن ایران خودرو و سایپا که آزادسازی نیست! آزادسازی یعنی حذف تعرفه و واردات آزاد خودرو به کشور، در اون شرایط ساندرو نسل دو میشه 9 هزار دلار و با همین دلار 15 تومانی به 150 تومن هم نمیرسه، اونوقت ساندروی پارس خودرو هم منطقی میشه، آقا مشکل جای دیگه ست، مشکل اینه که دو سال پیش هم همین ساندرو تو ایران نزدیک 15 هزار دلار بود و با توجه به اینکه نسل یکش بود یعنی دو برابر قیمت جهانی بود، یعنی مثلاً از 50 میلیون، 25 میلیونش میشد هزینه ی تولید و سود منطقی و 25 میلیونش میشد سهم نهادها! حالا دلار گرون شده میشه اون بخش گرون شدن هزینه ی تولید رو توجیه کرد ولی ظاهراً نهادهای مختلف هم خواهان دریافت سهمشون به نرخ دلار جدید هستند! این رو نمیشه توجیه کرد و همین نهادها هم پشت گرونی بیشتر خودرو هستند!

  9. کاوه

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    نویسنده محترم سوال فرموده اند چرا آزاد سازی نه؟
    جوابش اینه: چون بازار آزاد و رقابتی نیست و کاملا انحصاری آست
    نمیدونم فهم این مسئله خیلی سخته یا منفعت در نفهمیدنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا