دنیای اقتصاد: آخرین صورتهای مالی ارائه شده خودروسازان به بورس نشان میدهد زیان انباشته ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا تا پایان پاییز امسال به مرز ۱۱ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. با توجه به این رقم، رکورد زیان انباشته در خودروسازی ایران شکسته شد.
بنابر آماری که دو خودروساز بزرگ کشور به بورس اعلام کردهاند، زیان انباشته آنها تا پایان پاییز امسال به ۱۰ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور، زیان ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرده و سایپاییها نیز ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان زیان دیدهاند. هرچند صنعت خودرو سال هاست با زیان انباشته دست و پنجه نرم میکند، با این حال زیان حدودا ۱۱ هزار میلیاردی برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور به ثبت رسیده است.
شاید در نگاه اول این طور بهنظر برسد که زیان موردنظر با کمک دولت و همچنین آزادسازی قیمت خودرو، قابلجبران است، با این حال زیان ۱۱ هزار میلیاردی تنها بخشی از بحران مالی ایرانخودرو و سایپا به شمار میرود و داستان بدهیهایشان، مثنوی دیگری است.
طبق یک روایت، دو خودروساز بزرگ داخلی در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بخشهای مختلف دارند که از این رقم، ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان منتسب به قطعهسازان است و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم معوقات بانکی آنها را تشکیل میدهد؛ بنابراین غولهای جاده مخصوص از یکسو با زیان انباشته هنگفتی روبهرو هستند و از سوی دیگر با بدهیهای کلان دست و پنجه نرم میکنند و در این شرایط، حتی وعده کمک ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت به آنها نیز نمیتواند این حجم از بحران مالی را پاسخ دهد.
اما بررسی روند زیاندهی خودروسازان در سه فصل بهار و پاییز و زمستان نشان میدهد سال ۹۷ به نوعی نقطه عطف زیاندهی آنها بوده است. صورتهای مالی نشان میدهند ایرانخودرو و سایپا همواره طی سال جاری در مسیر ضرر قرار داشتهاند و نتیجه آن، رسیدن زیان انباشته به ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است. صورتهای مالی ارائه شده به بورس توسط ایرانخودرو، نشان میدهد این شرکت در فصل بهار ۷.۶ میلیارد تومان سود کرده، با این حال آبیهای جاده مخصوص در تابستان زیان ۲ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومانی را به ثبت رساندهاند. در فصل پاییز نیز ۲ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان دیگر به زیان این شرکت اضافه شده است تا در مجموع زیانی ۵ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومانی در کارنامه ۹ ماه امسال ایرانخودرو به ثبت برسد. روند زیاندهی ایرانخودرو طی سال جاری به این شکل بوده که این شرکت تا پایان بهار امسال حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سود داشته، اما در پایان تابستان و پاییز، به ترتیب ۲ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان و ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده است.
سایپاییها نیز طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس، در فصل بهار امسال ۸.۳ میلیارد تومان سود حاصل کردهاند، اما در تابستان متحمل زیان یک هزار و ۷۲۴ میلیارد تومانی شدهاند. دومین خودروساز بزرگ ایران در فصل پاییز هم ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان زیان حاصل کرده و در مجموع ۹ ماه امسال نیز زیانی ۵ هزار و ۲۹ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. روند مالی سایپا طی سالجاری نشان میدهد زیان انباشته این شرکت در پایان تابستان به ۲ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان و در انتهای پاییز به ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.
در باب ارقام اعلامی، یک ابهام بزرگ وجود دارد که به سود اعلامی خودروسازان در بهار مربوط میشود. هم ایرانخودرو و هم سایپا در حالی برای فصل بهار اعلام سود کردهاند که این سود در عرض سه ماه جایش را به زیان مجموعا ۴ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومانی داده است.
حال پرسش اینجاست که جا به جایی سود و زیان در این سطح چگونه رخ داده و آیا میتوان بر صحت اطلاعات ارائه شده خودروسازان به بورس، مهر تایید زد؟ در پاسخ به این پرسش، یک کارشناس مالی در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» گفت: ابهام موردنظر میتواند ریشه در دو موضوع داشته باشد، یکی نادیده گرفتن زیان شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان وهمچنین زیان انباشته آنها در فصل بهار و دیگری، اعلام غیر واقعی ارقام مربوط به هزینه تولید.
وی افزود: اگر اتفاق اول را فرض بگیریم، معنایش این است که خودروسازان زیان زیرمجموعههای خود را به همراه زیان انباشته در صورتهای مالی فصل بهار منعکس نکرده و در ادامه به فصول تابستان و پاییز منتقل شده است. این کارشناس با بیان اینکه این اقدام احتمالی در راستای عادی نشان دادن شرایط مالی خودروسازان صورت گرفته، تاکید کرد: اگر این فرض را صحیح بدانیم، خودروسازان با توجه به داغ شدن بحث آزادسازی قیمت و در راستای قانع کردن دولت برای اعمال این سیاست، زیان واقعی خود را در فصول تابستان و پاییز اعلام کردهاند؛ در واقع اعلام زیان واقعی بهعنوان حربهای برای ترغیب دولت به آزادسازی قیمت خودرو انجام شده است.
وی در مورد فرض دوم نیز گفت: ممکن است خودروسازان اصل افشای کامل اطلاعات در بورس را رعایت نکرده و برای آنکه در ظاهر نشان دهند سودده هستند، هزینه و قیمت تمام شده محصولات خود را کمتر از آن چه بوده، اعلام کرده باشند. این کارشناس تاکید میکند: اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، خودروسازان تخلف کردهاند، زیرا نباید هزینه تولید را کمتر یا بیشتر از آنچه هست، به بورس اعلام کنند.
هرچه هست، آنچه در آیینه بورس از شرایط مالی خودروسازان منعکس شده، نشان میدهد آنها در زیان و بدهی هنگفتی غوطهورند و به این راحتیها نیز توان خروج از این باتلاق را ندارند.
البته قطعا آزادسازی قیمت خودرو و تحقق وعده کمک ۱۲ هزار میلیارد تومانی (به زنجیره خودروسازی کشور) میتواند آنها را در مسیر کاهش زیان و بدهی قرار دهد، اما اینکه صنعت خودرو از چاه ویل مالی نجات یابد، با تردیدی بزرگ مواجه است.
فرض کنیم دولت طبق وعدهاش، ۱۲ هزار میلیارد تومان به خودروسازی کمک کند؛ این پول تنها میتواند بخشی از بدهی ایرانخودرو و سایپا را به صنعت قطعه جبران و فشار قطعه سازان را بکاهد، اما درد آنها را دوا نخواهد کرد.
آزادسازی قیمت نیز قطعا خودروسازان را به سمت کاهش زیان خواهد برد، اما نکته اینجاست که توان تولید آنها با توجه به داستان پر پیچ و خم تحریم، بسیار افت کرده است و تیراژ که بالا نباشد، قیمت بیشتر و بیشتر افزایش مییابد و این موضوع روی تقاضا و فروش اثر منفی میگذارد. شاید اگر اواسط دهه ۸۰ سیاست سرکوب قیمت اجرا نمیشد و قیمتگذاری در حاشیه بازار ادامه مییافت، خودروسازان کشور حالا گرفتار زیان ۱۱ هزار میلیاردی نبوده و بلکه سود نیز میکردند.
در مقطع فعلی نیز اگر پای تحریم در میان نبود و روند تامین قطعات مختل نمیشد و خودروسازان خارجی نیز نمیرفتند، میشد در کنار آزادسازی قیمت و کمک مالی دولت، از مسیر افزایش تولید و جذب سرمایه خارجی نیز از حجم بدهی و زیان انباشته خودروسازان کاست و آنها را وارد مسیر سوددهی کرد. فعلا اما تحریم سایه سنگین خود را روی خودروسازی انداخته و تا اتفاق سیاسی بزرگی (چیزی شبیه برجام) رخ ندهد، این سایه کنار زدنی نیست.
lmbx
۳ بهمن ۱۳۹۷دوستان کسی میدونه زیان انباشته یعنی چی؟
اصلا کلا بر چه اساس سود و زیان خودشون رو مشخص میکنند اینا که از طریق واسطه های خودشون ماشین ها رو به قیمت آزاد تحویل مردم میدادند!
Mohamad
۳ بهمن ۱۳۹۷زیان انباشه عبارته از کسر هزینه های جاری و غیر جاری از مجموع درآمد
اگه چیزی باقی موند که معناش سود خالصه
اما اگر این عدد منفی شد یعنی بدهی انباشه
وقتی هزینه تمام شده کالا بالاتر از قیمت فروش باشه شرکت دچار ضرر و بدهی میشه.
زیان انباشته خودروسازان اغلب وام های کلان بانکی و بدهی به قطعه سازان هستش و حتی از پس تسویه اقساط وام هاشون هم برنمیان.
توجه داشته باشید که میزان بدهی انباشته خودروسازان از سرمایه شون بالا زده در نتیجه خودروسازان ایرانی عملا، شرعا، عرفاً و قانونا ورشکسته اند و مشمول قانون 141 تجارت شدند و دو راه بیشتر ندارن
یا افزایش سرمایه
یا اعلام ورشکستگی!
Danial
۳ بهمن ۱۳۹۷آقا سوال و جواب بسیار خوبی بود لایک دارید هر دو
حالا موضوع اینجاست که دولت نمیتونه بزاره خودروسازی از بین بره و ورشکسته بشه چون درآمدش قطع میشه پس هرجوری هست با دزدی هم ک شده مثل این داستان سهمیه بندی بنزین و این چیزا حجم سرمایه رو افزایش میدن ک این موضوع باعث تورم میشه البته دولت همیشه تورم رو 1 رقمی یا نهایتا 15 درصد اعلام کرده درصورتی که همین الان ما کم کم در بعضی از جهات بالای 500 درصد تورم داریم حالا نکته اینجاست که چی برسر منو شما میاد که جوانیمون همیجوری داره رد میشه و میگزره حتی همین الان هم همه چی درست بشه دیگه برای ما دیر شده.
Mohamad
۳ بهمن ۱۳۹۷دولت نفعی از خودروسازها نمیبره!
اتفاقا وبال گردنشم هستن
چرا اینو میگم، چون در حال حاضر مجبوره 10-15 هزار میلیارد کمکشون کنه بلکه این رقم سنگین بتونه اینارو از منجلاب زیان فوق العاده ای که توش دست و پا میزنن بیرون بکشه.
در جریان باشید که حدودا نیمی از قطعات خودروهای داخلی داره در چین تولید میشه (!) و حق دارن که موج سنگین تورم ارزی تا این حد روشون تاثیر بزاره و ناچار باشن قیمتاشون رو 5درصد پایینتر یا بالاتر از بازار آزاد تثبیت کنن.
مزدا
۳ بهمن ۱۳۹۷یه جا میخوندم مدیر عامل برکنار شده سایپا میگفت به دستور وزیر صمت ما افزایش قیمت داده بودیم
ف
۳ بهمن ۱۳۹۷اون زمانی که دردهه 80توی هرکشوری بیخودی رفتن کارخانه زدن بدون حساب وکتاب و بدون اینکه توان رقابت داشته باشن تمام پول ها به فنا دادن ،حالا به اینها حقوق های نجومی ،پاداش های بیحساب وکتاب ،ریخت وپاش ها ،دزدی هاو…راهم اضافه کن باید فکر امروز رامیکردن.
البته ازاین مدیران نالایق توقعی هم نیست.
Amir213r
۳ بهمن ۱۳۹۷مونتاژ کارو ضررررررر!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
امیر.عارف
۳ بهمن ۱۳۹۷یک کارخونه ی موفق را با سود دهی مفت و مجانی تحویل گرفتید و با مدیریتی توانمند (مثل تمام بخشهای دیگه) امروز بجایی رسوندین که دیگه کاری از دست کسی بر نمیاد . میگم دوباره تحویل صاحبش بدین و با پولهایی که بالا کشیدین برین خونه بشینید و بگذارید صاحب اصلیش این صنعت و به دوران اوجش برگردونه.
آرمین
۳ بهمن ۱۳۹۷ایشالا ورشکست بشن خیالمون راحت بشه
خودمون با خرید از اینا باعث ادامه کارشون شدیم
Fk
۳ بهمن ۱۳۹۷بازمجبور شدم کامنت بدم
دوست عزیز اینا ب معنی کلمه ورشکسته هستن
کل اقتصاد ورشکسته شده
همین الان این دو کارخونه تعطیل شه
حقوق کارمندا دولت بده واردات ازاد بشه خیلی بیشتر از این حرفا سود میبره
سالی 20 هزار کشته دیشو حساب کن بیمه میده
حالا با خسارت ماشینو غیر کشتها کار نداریم
مصرف سوخت بالا و یارانه بنزین
و چیزای دیگه
این فقط ی نمونه کوچیک بود
بقولی
به کجا داریم میریم ما
NAVID۰۰۹۸
۳ بهمن ۱۳۹۷جُک سال = ضَرر خودروسازان ایرانی .
me84
۳ بهمن ۱۳۹۷.
اندر عجایب این مملکت اینه که شرکت خودروساز دولتی به بانک خود دولت بدهکاره و بعد دولت دوباره از اون بانک دولتی وام میگیره میده به اون خودروساز دولتی و خود دولت با سیاستهای اشتباهش کلی بیکاری بوجود آورده و بعد برای حمایت از خودروساز خودش میاد الکی بیکاری نیروهاشو بهانه میکنه و هی پول بهشون تزریق میکنه تا همچنان پابرجا بمونن و این وسط هم سازمان استاندارد و راهنمایی رانندگی و شورای رقابت که همشونم مال خودشه میان وسط یه چیزایی میگن و از اون طرف هراز گاهی هی واردات خودرو رو آزاد میکنن و بعد جلوشو میگیرن که خود گمرک هم مال خودشه و از یه طرف دیگه هم دلالهای فرمایشی و استخدامی خود دولت تو بازار هرج و مرج ایجاد میکنن و دلالهای معمولی هم فکر میکنن خبریه میرن قاطی اونا میشن و ملت فهیم هم سکانس پایانی این سناریو رو با شور و شعف هرچه تمام بازی میکنن و این چرخه همینطور ادامه داره. هدف همه اینا اینه که سود بیشتری بدست بیارن و گرنه این دولت و دولتهای قبل و بعد نه به فکر بیکاری کارگرا هستن و نه جان و مال مردم. اینها فقط به فکر سودشون هستن و مطمئن باشین اگر خودروسازی ما ضرر که هیچ، سود مورد نظر آقایون رو نمیداد تا حالا صد بار درشو بسته بودن و یه راه دیگه برای سرکیسه کردن ملت پیدا میکردن.
نتیجه همه این سناریوها اینه که خودروساز ما دوبله سوبله داره سود میده ولی بخور بخور زیاده.
محمدرضا
۳ بهمن ۱۳۹۷سال آینده حواله هایی که دلال ها خریدن پر پر میشه
نه خودرو هست نه پولی برای پس گرفتن !
جالبه الان پولشونو بدون سود هم پس میدن اما ملت نمیرن پس بگیرن و میرن اعتراض میکنن
ظاهرا هنوز متوجه نیستن خودرو و قطعه تحریم شده !!
وقتی بی ضابطه ثبت میکنن و بدون تعقل خرید نتیجه ای جز این نمیشه متصور شد
یکی تو کامنت ها نوشته مونتاژکار و ضرر ؟ بله درسته مونتاژ کارن اما قطعه و مواد اولیه از کجا باید تامین بشه ؟!
من فقط برای شاغلان این بخش ناراحتم و بس
به امید روزهای خوب ..
حسین 2
۳ بهمن ۱۳۹۷هم مردم رو بدبخت کردند .خیلیها جوان مرگ شدند این همه معلول گذاشتن دست جامعه. همه آرزوهای ما رو در خصوص داشتن خودرو روز و مورد علاقه نابود کردند در کمال تعجب زیان وحشتناک هم کردند .آخه چه کاری.لعنت بر باعث و بانیش
sina7
۳ بهمن ۱۳۹۷اینا پرایدو 100 میلیون هم بفروشن بازم میگن ضرر میدیم
ما ملت باید دهنمون سرویس شه تا بالاسریا و آقا زاده هاشون راحت زندگی کنن
واسه اینکه بگن ما زیر بار حرف کشورای دیگه نمیریم میان مردم عادی خودشونو بیچاره و فقیر و گشنه میکنن
واسه مکیدن خون ملت دست به هر ظلمی میزنن!!!
صبحا وقتی دارم میرم بیرون و میبینم ملت وایسادن تو صف گوشت روزم خراب میشه
این همه ظلم چجوری قراره جبران بشه؟؟؟
وقتی طرف تو دنیا جلو زن و بچش شرمندس،بهشت و حوری به چه دردش میخوره اخه؟؟؟
محمد
۳ بهمن ۱۳۹۷ضرر خودروساز یه دورغ محض
دارن آشغال ترین محصولات رو با قیمت های نجومی میدن دست مردم بازم ضرر؟
این زیان انباشته فقط برای سوء استفاده است
کارگر بدبخت این خودرو سازها مگه چقدر حقوق میگیرن
حقوق پرسنل 30 ال 40 درصد هزینه های جاری یه شرکت میشه
همش بازیه
ADAK
۳ بهمن ۱۳۹۷من کاری به سود زیان انباشه منباشته ندارم !
الهی به زمین گرم بخوره ، هر کسی مسبب بازی با جون مردم هست و خودش زن وبچه اش را با لکسس و بنز و پورشه جابجا میکنه …
ali a
۳ بهمن ۱۳۹۷خیلی وقته ورشکسته هستن…ولی با زور دولت و از جیب مردم حالا حالا هستن…. مگر اینکه ملت همتی به خرج بدن و ازشون نخرن که خیلی بعیده !!!… نهایتا اگه نخرن هم با یه وام مثله چند سال پیش همه حمله میکنن برای خرید ! ….
MjM
۴ بهمن ۱۳۹۷به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…
عماد
۴ بهمن ۱۳۹۷شما کل ماجرا رو توضیح دادید و واقعیت همینه که شما گفتید و الا خودروسازانی که پیش فروش یک ساله میکنند و در یک نوبت سرمایه ای اندازه خرید یک برند معتبر جمع میکنند چرا باید زیان ده باشند؟