سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت:
در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است.
وی اضافه کرد:
یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. همانطور که میدانید پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژو SD شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:
طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان میرسد. این در حالی است که با این میزان پول میشد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد:
ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث میشود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت میشود.
پارسایی درباره طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد:
در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.
وی ادامه داد:
بین سالهای ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبیشان نهایت سوءاستفاده را از آن داشتهاند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانکها و ۲۵ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود:
اینکه چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سوال دارد اما به نظر میرسد یکی از راههایی که به راحتی میتوانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحیهای کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند.
وی همچنین مدعی شد:
در دولت دهم هم ایرانخودرو را وادار کردند در یکی از کشورها خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمیدهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.
نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت:
امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.
عرفان
۲۶ مرداد ۱۳۹۸250 میلیون دلار برای یه صندوق عقب!!!!! هیچ فکر نکنم طراحی صندوق s کلاس این قدر هزینه ببره اگه واقعا این پول برای اختلاس و دزدی صرف شده حداقل روی یه چیز ابرومندانه می دزدیدین مثلا خط تولید جدید یا ساخت خودروی جدید هیچ کس هم کاری نمی کنه و خودروسازی به بهانه تولید چند خودروی پیش پا افتاده هر کاری دلش بخواد می کنه
ADAK
۲۶ مرداد ۱۳۹۸خب لامصبا درست حرف بزنید
یکی نشد قشنگ مردم را روشن کنه ، که ملت دوست و دشمن شون را بشناسن
“” میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمیدهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد “”
کشور مقصد کدوم قبرستونیه ؟! اسم نداره
Khan
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ونزوئلا
ash
۲۷ مرداد ۱۳۹۸آذربایجان
آریا
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ونوزوئلا
مهدی
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ونزویلا درسته چون اونجا برای بیمارستان هاشون برق ندارن تورم میلیون درصدی کسی حال نداره تکون بخوره چه برسه تولید
SS
۲۸ مرداد ۱۳۹۸و دقیقا چه کسی باید مواخذه بشه??
شرکتی که نه مشخص هست دولتیه یا خصوصیه
مدیرعامل های قبلی هم یا در کشور نیستن یا در سمت های بالاتر دارن همین “خدمت”ها رو بیشتر ارائه میدن
ایمان
۲۶ مرداد ۱۳۹۸تو مملکت ما چه خبره ؟؟؟؟
به بزرگی خدا دیگه سکوت جایز نیست
مردم شدن کُنده زیرِ ساطور و این جلادهای زمان هر کاری که دلشون میخواد به سر مردم بیچاره میارن
[??---------------SRT--??]
۲۶ مرداد ۱۳۹۸خبری نیست نزدیک انتخاباته …
حمید
۲۶ مرداد ۱۳۹۸غفلت از ایمنی خودرو ،یعنی بازی با جون ۹۹ درصد مردمی که پول ماشین خارجی ندارن !
حسن
۲۶ مرداد ۱۳۹۸250 ملیون دلار دزدیدن رفتن دیار فرنگ خانه خریدن گرین کارت و تابعیت گرفتن همه ش برای ایمنی بوده منتهی ایمنیه خودشون و خانوادشون .
حسن
۲۶ مرداد ۱۳۹۸250 ملیون دلار ایمنی مسئولان مربوطه را در دیار فرنگ با خرید ملک و گرفتن تابعیت تضمین میکنه .
hamid
۲۶ مرداد ۱۳۹۸این حرف ها مصرف داخلی داره. امیدی به بهبود اوضاع ندارم.ده ساله میگن تحقیق و تفحص مجلس از خودرو سازان و فلان و….. همش حرفه عملی در کار نیست.
ارشک
۲۶ مرداد ۱۳۹۸چی بگیم.مملکت نیست که سر گردنه است.
پیکان جوانان گوجه ای
۲۶ مرداد ۱۳۹۸هزینه طراحی سورن که فقط نمای جلو ش با سمند فرق میکنه و نما عقب فقط طرح چراغ ببینید چقدر بیشتر از دنا شده که کل طراحی تغییر دادن کاملا معلومه حسابی خوردن موقع طرح کاملا شکست خورده سورن
Fk
۲۶ مرداد ۱۳۹۸دوستان
بالاخره این وسط مستا شاید این پول خرج طراحی أرسی طوفانی ….شده باشه !!!!!!!
چین ظرف ده سال با ۲۲۶میلیارد دلار ۳۰۰میلیون شغل بوجود اورد
تو ی بازه زمانی تقریبا ده ساله از أواخر دهه هشتاد
لازم ب توضیح هم نیست که وارد کننده مواد خام و انرژی
گفته میشه تو ده سال فروش نفت اندازه کل کشف صنعت نفت کشور نفت فروخته شده
اونایی که رفتن چین میفهمن من چی میگم
من خودمم اشتباه فکر میکردم ولی وقتی از نزدیک دیدم متوجه خیلی چیزا شدم
مشکل ما مردم هستیم اول باید از خودمون شروع کنیم
Abbas
۲۶ مرداد ۱۳۹۸همین که گفته دو دهه پیش ارز ۴۰۰ تومن بوده گویای همه چیزه،من که فقط از این مطلب اقتدار اسلامی و ملت شریف رو میبینم
سورنا
۲۶ مرداد ۱۳۹۸نوش جونشون
ما کردم ایران حقمونه تا وقتی سکوت کنیم بیشتر از این حقمونه
amin
۲۶ مرداد ۱۳۹۸دکتر پارسایی نماینده شیراز انسان بسیار شریفی هستند
در پرونده سیتروئن c3 هم ایشون برای شاکیان سنگ تمام گذاشتند
مهردادكمال
۲۶ مرداد ۱۳۹۸عوضش امنیت داریم!!!
مهدی
۲۶ مرداد ۱۳۹۸مافیای روسی جلوی اینا باید شاگردی کنه، هردو کشنده هستن ، گرچه تعداد افراد کشته شده توسط مافیای خودروسازی بیشتر از مافیای قاچاق هست .
نیما
۲۶ مرداد ۱۳۹۸باز به انتخابات نزدیک می شیم.و این نماینده داره برا خودش بازار گرمی میکنه…مردم دیگه خستن و دیگه با این بازیا کسی پای صندوق نمیاد…
Amir evolution
۲۶ مرداد ۱۳۹۸جالبه با این همه تصادفات و بی ایمنی ماشینای این فرقون سازای کشور…. مردم عزیز ایران زمین میرن پراید و تیبا و سمند ثبت نام میکنن…. آخه حماقت تا کی؟
درواقع اون 250 میلیون واسه اختلاس بوده ک بعدا گفتن بزار صندقم عوض کنیم بهمون شک نکنن?
درود ب شرفتون واقعا
ابعاد و روش های مختلف از دزدیو میشه تو این مملکت دید
farid
۲۶ مرداد ۱۳۹۸یه نمونه دیگه موتور ۱.۳ لیتری سایپا بود. ۳۲۰ میلیون دلار براش دلار گرفتن.اونم تنها و تنها طراحی نه چیز دیگه. اوایلی که این خبر اومد خوش بودیم بالاخره یه موتور خوب بومی طراحی کردن. اما یک هفته نگذشته بود کم کم گفتن با کمک یه شرکت اتریشی بوده . وقتی میگه با کمک یک شرکت اتریشی یعنی ۹۹ درصدشو اتریش انجام داده ۱ درصدش رو خود سایپا. خودم طراحی صنعتی خوندم و چندمدت تو یه شرکتی کار میکردم. با ۵۰ میلیون دلار میشه دوتا خودرو با استاندارد اروپا از صفر تا صد رو طراحی کرد. با باقی پول میشه خط تولیدشو راه اندازی کرد تو کشور. کل خط تولید بنز تو ایران خودرو کمتر از ۲۵ میلیون دلار تمام شد.
شرکت معظم ولوو رو یادتون باشه به قیمت یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار فروختن به جیلی. ولوو همون موقعی که فروخته شد حداقل چهارتا مدل جدید و سه چهارتا انجین جدید رو طراحی و تولید کرده بود که رو این مدلای جدید بزارن. کل ولوو با کارخونه هاش تو ده تا کشور مختلف و مدلهای جدید و انجینای جدید همش یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار. اون زمان یادمه میگفتن ارزش ولوو به یک میلیارد هم نمیرسه اما جیلی براش یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار داده.
حساب کنین تو کشورای غربی که کارگر ماهی پنجاه میلیون تومن دستمزدشه، یه شرکت بزرگ مثل ولوو رو میشه ۱.۸ میلیارد دلار خرید. اما تو کشور خودمون یه انجین ۱.۳ لیتری اونم تو اتریش طراحی میکنن اسمشو میزارن بومی و براش ۳۲۰ میلیون دلار میگیرن.
Abbas
۲۶ مرداد ۱۳۹۸فقط اون یه نفری که به کامنتا دیس داده??
MjM
۲۷ مرداد ۱۳۹۸1- اقای نماینده تا حالا کجابودی؟
2- نزدیک انتخاباته زیاد حرف میزنید!
3- اگه سر حرفت بمونی حسابه!
4- ممکنه چند میلیارد بگیری بعد حرفاتم پس بگیری!
5- یا اینکه حرف میزنی و سرتو زیر آب میکنن!
این جا ایران است…
نوید جهرمی
۲۷ مرداد ۱۳۹۸تا اونجایی که بنده دیدم نماینده خوبی برای شیراز بوده. ولی یک دست صدا ندارد. اگر بقیه نماینده ها هم مثل ایشون، به جای جیب و منافع و باند بازی، فکر احقاق حقوق مردم بودن وضع این نبود.
از وقتی جناب رئیسی اومده سر قوه قضایه، اتفاقات خوبی داره میفته. اگر مجلس هم از دست لاریجانی در بیاد میشه امیدوار به بهبود مجلس بود.(نه بحث سیاسی دارم و نه کاری به چپ و راست)
ح.ع
۲۷ مرداد ۱۳۹۸تمام مشکلمون نفته..ای کاش نداشتیمش..
نوید جهرمی
۲۷ مرداد ۱۳۹۸نفت نعمته.برای کسی که بلده چیکار کنه. ما مشکلمون نفت نیست. مشکلمون اینه که آدم کاردون نداریم. کسی سر جای خودش نیست.
آدمهای بزرگ رو میزارن سر کارهای کوچک، و کارهای بزرگ رو دادن به آدم های کوچیک. همین شده که مستقیم داریم میریم به سمت گ ا