پیشفروش هفته گذشته سایپا نشان داد تا وقتی فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی وجود داشته باشد، عطش عمومی برای ثبتنام آنها فروکش نخواهد کرد و این موضوع بار دیگر لزوم عبور از قیمتگذاری دستوری را اثبات میکند. چهارشنبه هفته گذشته، سایپا اقدام به پیشفروش ۵۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت غیرقطعی و موعد تحویل آذر ۹۷ به بعد کرد و با استقبالی بیسابقه مواجه شد. بنا بر اخبار منتشره، در ساعات اولیه آغاز پیشفروش، حدود ۶ میلیون تقاضا برای ثبتنام وجود داشته و از همین رو سایت فروش هر چند دقیقه یکبار دچار اختلال شده است.
اخبار بعدی حکایت از اتمام پیشفروش موردنظر پس از حدود ۲۵ ساعت در ظهر روز پنجشنبه گذشته دارد و این در شرایطی است که سایت فروش بیش از ۷۵ میلیون بار مراجعه را در این بازه زمانی به ثبت رسانده است، یعنی تقریباً به اندازه جمعیت کل کشور. ثبت چنین رقم بزرگی به وضوح نشان میدهد خودرو به دلایلی بهخصوص دو نرخی بودن، این روزها از قالب مصرفی خود خارج و به کالایی سرمایهای تبدیل شده و از همین رو بخش قابلتوجهی از نقدینگی سرگردان، به بازار خودرو گسیل شده است.
بدون تردید، فاصله فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید داخل، اصلیترین دلیل این هجوم گسترده نقدینگی به شمار میرود، چه آنکه در حال حاضر تحویل گرفتن خودرو با نرخ کارخانه، حداقل ۱۰ میلیون تومان سود بیدردسر را به دنبال دارد. دنیای اقتصاد مینویسد: در این شرایط، پرسش اینجاست که چرا تصمیمسازان همچنان بر قیمتگذاری دستوری خودرو اصرار داشته و به این واسطه راه را برای جولان دلالی و واسطهگری در بازار خودرو باز گذاشتهاند. آیا بروز چنین اتفاقاتی (بیش از ۷۵ میلیون مراجعه به سایت فروش برای تنها ۵۰ هزار خودرو و عدم دسترسی بسیاری از مصرفکنندگان واقعی به خودروهای پیشفروشی) ادله لازم را برای کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری فراهم نکرده است؟
در حال حاضر نه مصرفکنندگان و نه خودروسازان، هیچکدام نفعی از شیوه فعلی قیمتگذاری و فاصله فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها نمیبرند و سود این ماجرا به جیب دلالها و واسطهها رفته و پیوسته بر طبل این التهاب و آشفتگی نواخته میشود. اما نکته مهمی وجود دارد که در کلام طرفداران آزادسازی قیمتها دیده نمیشود و آن اینکه قسمت عمدهای از سهم افزایش قیمتهای فعلی، نتیجه روند و برنامه خود خودروسازان است و کیست که نداند دمیدن در آتش دلالی و افزایش قیمت خودروها توسط خود خودروسازان صورت میگیرد و چه بسا اشتهای سیری ناپذیر آنها در کسب سهم بیشتر از افزایش قیمتها، نقطه پایانی نداشته باشد و همچنان شاهد افزایش قیمتها باشیم. خودروسازان ما نیک دریافتهاند که چگونه کنترل بازار را با مدیریت عرضه و ایجاد کمبود غیر واقعی به دست گیرند بنابراین چشمانداز روشنی نیز از عملکرد صادقانه آنها در زمان آزادسازی قیمتها نمیبینیم.
در این میان ممکن است راهحل کنترل دولتی بر نحوه تولید و عرضه پیشنهاد شود که آن هم در بازاری که رقابتی در آن وجود ندارد و حق خرید مردم و مصرفکنندگان به چند خودروی از رده خارج و بیکیفیت و گران محدود شده، راه به جایی نخواهد برد. بله میتوان به آزادسازی قیمتها برای کنترل بازار و جلوگیری از رشد تصاعدی قیمتها خوشبین بود اگر بازار نیز به سمت آزادسازی و حضور آزاد تمام رقبا پیش رود و در غیر این صورت انحصار همچنان مصرفکنندگان را در منگنه قرار خواهد داد.
(Ali (Chevy nova
۱۸ شهریور ۱۳۹۷تو سال 2018 اىن موضوعات واقعا مسخرست
امروز ىه لوازم فروش ماشىنهاى خارجى مىگفت هرکى مىخواد موتور ماشىنش رو تعمىىر کنه زودتر لوازم بگىره چون لوازم داره کم و کم تر مىشه و قىمتها گرون تر
خدا بدادمون برسه
Genius
۱۸ شهریور ۱۳۹۷عزیز دل اینکه همه چیز رو بسپاریم فقط به خدا و خودمون در عین حالیکه میدونیم داریم با سرعتی غیرقابل تصور بسمت نابودی میریم دست رو دست بذاریم کاملا غلطه چرا که باید با توکل زانوی اشتر ببندیم و با استمداد از خدا خودمون هم برای تغییر این شرایط تاسف آور اقدام کنیم
علی
۱۸ شهریور ۱۳۹۷به نظر من هم وقتشه قیمت پراید آزاد بشه و بر اساس قیمت یک قطعه سنگ قبر در تهران محاسبه و به روز بشه و به هر کسی هم یک سهمیه بیشتر ندن . حداقل بدونیم مرگ یبار ،شیون هم یبار .بریم گوشه قبرستون ی پک سیگار به حال و روزمون چس دود کنیم((( البته اینم بگم سیگار برای طول عمر انسان خوب نمیباشد)))نقطه .
با تچکر
(Ali (Chevy nova
۱۸ شهریور ۱۳۹۷الان قبر از خونه گرون تره
بهتر بعد مرگمون جسدمون رو بسوزونن و خاکسترش رو بسپارن به باد صبا
بهنام
۱۸ شهریور ۱۳۹۷آزادسازی قیمت واسه خودروسازی که جنساشو با دلار ۳۸۰۰ واسه چندین ماه انبار کرده
واقعا یه نعمته
آرین
۱۸ شهریور ۱۳۹۷کیه که این چیزا رو ندونه
فقط اونایی که میتونن بخرن به روی خودشون نمیارن که میدونن
ما هم قربانی طمع دیگرانیم
تف
ali a
۱۸ شهریور ۱۳۹۷آزاد سازی قیمت ماشین های داخلی فقط زمانی که گمرکی و مالیات و محدودیت حجم موتور خودرو های وارداتی کاملا برداشته بشه…وگرنه اوضاع از اینی که هست هم چندین پله بدتر میشه…
بهراد
۱۹ شهریور ۱۳۹۷و ممنوعیت واردات خودرو های آمریکایی هم برداشته بشه
امیر
۱۸ شهریور ۱۳۹۷به نظرم باید قیمت رو آزاد کنن.وقتی چنین مردم ساده لوح و منفعت طلبی هستیم که کوچکترین احترامی برای حق و حقوقمون قائل نیستیم خودروساز ها حق دارن اسبشون رو بتازونند.وقتی 6 میلیون نفر هموطن بی فکر به سایت سایپا هجوم می برند به قول دوستمون مرگ یک بار شیون هم یک بار…
دانیال روشنی
۱۸ شهریور ۱۳۹۷بدون برداشت مالیات و عوارض دولتی ،چطور آزاد کردن قیمت به مردمکمک میکنه؟
NAVID۰۰۹۸
۱۸ شهریور ۱۳۹۷فقط باید با صدای بلند گریه کنی بخندی به حال کشوری که برای زباله هم تو صف خرید می ایستند چرا که سود کنند و نیازی هم به خودرو ندارند .
:::pooriya:::Bmw::: Germany
۱۸ شهریور ۱۳۹۷مشکلی نداره قیمت خودروهای داخلی آزاد کنند
فقط باید واردات خودرو کاملاً آزاد بشه هزار جور تعرفه و عوارض هم برداشته بشه تعرفه گمرکی نهایت ۱۵ درصد باید باشه
شرکت های خودروسازی خارجی خودشون بیان آزادانه فعالیت کنند
ببنیم اون موقع ایران خودرو و سایپا چقدر میتونن دوام بیارن
Mohammad
۱۸ شهریور ۱۳۹۷عذرخواهی میکنم وسط بحث دوستان فقط میخوام اضافه کنم دور اصلی تحریم ها از آبان شروع خواهد شد ?
امیر.عارف
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ما بیشترین عذابی که میکشیم از نبود مدیرانی باسواد و پاکدست . نه تحریمهای خارجی اگه بخواهیم درصد بگیم حاصل این گرفتاریها 20درصد خارجی و 80درصد مدیران بیسواد و ناظرانی باج بگیر هست
امیر.عارف
۱۸ شهریور ۱۳۹۷آزادسازی اگه خارجی و داخلی باشه قابل دفاع هست . خودروسازی که میتونه وزیر جابجا کنه (بنا به گفته ی خودشون) و بالاتر از وزیر هم هیچ رغبتی برای بهبود نشان نمیدهد . تنها امیدی که برای بهبود این اوضاع آشفته وجود داره نخریدن توسط ما مردم هست که هنوز همه به این بلوغ و شعور نرسیدیم
مصطفی
۱۸ شهریور ۱۳۹۷من خودم تو خیابان سعدی که برای وارد کننده قطعات کیا و هیوندا کار میکنم الان چهار روز که فروش نداریم فقط به خاطر ارز اونم با قیمتهای نجومی .خودم پراید دارم رفتم تسمه تایم عوض کنم کل منطقه گشتم آخر هم با کلی التماس 80 دادم برای ی تسمه.