ایستگاه خبر

سرنوشت بازار خودرو پس از لغو تحریم‌ها

در حالی که صنعت خودرو یکی از اولویتهای اعلامی برای لغو تحریم در مرحله اول است، انتظارها از تأثیر این عامل در بازار ایران به شدت متفاوت است. روزهایی که قیمت خودرو روی ابرها پرواز می‌کرد، یکی از بزرگ‌ترین توجیهات خودروسازان در افزایش شدید قیمت‌ها، تحریم و عدم دستیابی به قطعات وارداتی و مراودات مالی بین‌المللی بود. اما اکنون که زمزمه لغو تحریم‌ها شنیده می‌شود، مقاومت‌ها در برابر کاهش قیمت از همین حالا آغاز شده و علل افزایش قیمت را نه تحریم بلکه بیشتر عوامل داخلی نظیر افزایش قیمت مواد اولیه و عدم پرداخت تسهیلات توسط دولت بر می شمارند.

دهن کجی قیمت خودرو به مصرف کنندگان
دهن کجی قیمت خودرو به مصرف کنندگان
اتحادیه اروپا قرار است از ابتدای دسامبر، تحریمهای خود را بر ضد ایران لغو نماید. اولین آثار این تصمیم، بازگشت شرکت‌هایی چون رنو و پژو به ایران خواهد بود. امکان تأمین مستقیم قطعات باعث تولید دوباره و رونق محصولاتی چون تندر، مگان و انواع پژو خواهد شد که افزایش قیمتی بی رویه یافته‌اند. مخصوصاً تأمین گیربکس‌های اتوماتیک، می‌تواند منجر به کنترل تقاضای بازار برای این خودروها و کاهش فاصله قیمتی این مدل‌ها با نمونه های گیربکس دستی شود. با این وجود، در تعامل دوباره با این خودروسازان، بهتر است تجارب پیشین بیشتر مد نظر قرار گیرد تا شرکایی منفعت طلب و بدون فایده چون پژو را دوباره این چنین پر و بال ندهیم. امکان حضور شرکتهای آمریکایی و ژاپنی نیز می‌تواند تأثیر مستقیمی در بهبود روند انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید خودرو به شرکتهای ایرانی باشد و مصرف کنندگان نیز تمایل بیشتری به چنین برندهایی ابراز می‌کنند.
در سوی دیگر، خودروسازان که به علت افزایش قیمت و سایر مشکلات، تیراژ تولید خود را از دست دادند و بدین علت زیانهایی نیز متوجه آن‌ها شد، همچنان تمایل به حفظ و حتی افزایش قیمت‌ها دارند. با این وجود، بازار خودرو ایران نشان داده که کشش چنین قیمتهایی را ندارد و خودروسازان نیز باید با یک دیدگاه منطقی با کاهش مناسبی در قیمت‌ها و افزایش کیفیت در کنار کمیت، زیان خود را جبران نمایند.
رنو مگان، یکی از منتفعین رفع تحریم
رنو مگان، یکی از منتفعین رفع تحریم
با رفع کامل تحریم‌ها، آزاد سازی ذخایر ارزی ایران باعث خواهد شد که قیمت دلار به طرز قابل توجهی سقوط کند. گرچه منافع بخشهایی از بازار و حتی صادرکنندگان، حکم می‌کند که این افت قیمت زیاد نباشد، اما رونق دوباره صنعت و اقتصاد، بدون شک باعث افزایش ارزش پول ملی خواهد شد و این به مفهوم کاهش هزینه مواد اولیه و تولید است. اگر قطعات این پازل به درستی در کنار هم قرار بگیرند، قیمتهای نهایی نیز کاهش چشمگیری را تجربه می‌کنند. خودروهای وارداتی نیز از این امر مستثنی نیستند و با افزایش ارزش ریال، قیمت آن‌ها نیز کاهش خواهد یافت. انتظار برای کاهش قیمت می‌تواند بازار خودروی ایران را تا شش ماه دیگر و مرحله دوم کاهش تحریم‌ها به اغما ببرد. همچنان سال گذشته که اظهارات رئیس شورای رقابت برای کاهش قیمت خودرو (هر چند غیر واقعی) اما با تأثیر بالایی باعث توقف خرید خودرو شده بود، این بار نیز می‌توان چنین روندی را به انتظار نشست. این در حالیست که خودروسازان از مردم خواسته‌اند تا همانند لغو تحریم‌های خارجی، دست از تحریم داخلی خرید خودرو هم بردارند تا بازار خودرو دوباره رونق یابد غافل از آنکه برای رونق این بازار باید خود خودروسازان آستین را بالا بزنند و قیمت‌ها را کاهش دهند.
خودروهای خارجی و کاهش قیمت در صورت رفع تحریم ها
خودروهای خارجی و کاهش قیمت در صورت رفع تحریم ها
انتظار و پیش بینی خود از بازار خودروی ایران را در ماه‌های پیش رو با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۴۹ دیدگاه‌ها

  1. vahid

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (108 ديدگاه)

    مگه یادتون نیست رئیس بانک مرکزی خودش تو تلویزیون گفت پایین اومدن قیمت
    دلار بیش از این صلاح نیست وبه ضرر مملکته یعنی این که هیچی مخصوصا ماشین حتی بارفع تحریمها هم پایین نمیاد…!

    1. آرمان

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اگه خوب گوش می کردی گفت تو شرایط تحریم قیمت دلار حدود 3000 تومان ، نه بعد از حذف تحریم !

      1. پدرام

        ۶ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        شما هم اگه خوب گوش میکردی فقط شروع مذاکره انجام شده
        اگر قرار باشه تحریم ها حذف بشه میره برای آخر سال 93
        پس تا اون موقع همینه

    2. رضا

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (49 ديدگاه)

      حتی اگر دلار بشه 700 تومان، عملا هیچ چیز ارزان نخواهد شد !!!!!

      1. حمید

        ۶ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (645 ديدگاه)

        رضا جان دیگه در این حد هم نیست ، خیلی جو دادی !!! البته دلار زیر 2 تومن هم نمیاد چه برسه به 700.

    3. ali

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پس خرید ماشین گرون هم به ضرر ماست ! تا ماشین ارزون نشه نمیخریم

  2. سجاد

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستای عزیز بنظرمن قیمت پایین نمیاد،برای حرفم دلیل دارم،وقتی دولت داره از بابت گرونی خودرو و ارز سود میبره دلیلی برا کاهش اون نداره،شما به حرفای چرند ریس بانک مرگزی گوش کنید،تاخواست دلار روند نزولی پیداکنه سریع باحرفاش جلوی کاهش نرخ دلارو گرفت،وتازمانی که نرخ دلار پایین نیاد هیچی ارزون نمیشه، وسود آقازاده ها توی گرونی نرخ ارزه ای لعنت به همشون…

  3. بهداد

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (102 ديدگاه)

    ﺳﻼم ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﺗﺎزﮔﯽ ﺷﺮﮐﺖ دﯾﺎرﺧﻮدرو ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﯾﮏ ﭼﯿﻦ ﺗﺤﺖ ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ ﺑﻨﺰ و ﻫﯿﻮﻧﺪاﯾﯽ در دوﻣﺪلe150 رو ﺑﻪ ﻓﺮوش ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﻣﺪل ﻫﺎچ وﺳﺪاﻧﺶ ﺣﺮف ﻧﺪارﻩ اﺗﻮﻣﺎﺗﻢ ﻫﺴﺖ اﻣﮑﺎﻧﺎﺗﺸﻢ ﻓﻮﻟﻪ 49500 ﺑﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﭘﻼک ﻣﯿﺸﻪ53

    1. میلاد

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      چینیه

  4. پدرام

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ولی اگه قیمتا بیاد پایین یعنی مثلا 3-4 سال پیش بشه که نمیشه!
    من یدونه جنسیس کوپه میگیرم

  5. زیگما

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    تولید خودرو نسبت به پارسال همین موقع نصف شده.لطفا به کسایی که قضد خرید خودرو از ایران خودرو و یا سایپا رو دارن بگید فعلا دست نگه دارن.تا ابد که نمیتونند از دولت استقراض کننن.بالاخره از پا در میان

    1. mehran911

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (2114 ديدگاه)

      زیگما دمت گرم گل گفتی

    2. یارو

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      درود
      زیگما جان گل گفتی
      ما باید از خرید خودرو دست برداریم و اگر می خوایم بخریم هم یا دست دو بخریم یا چینی (ام وی ام و لیفان و …)تا گمرک و ازاد کنن و یا کارخونه ها یه تکونی به خودشون بدن . در ضمن من معتقدم خودرو ساز های ایرانی نباید با کار خانه هایی فرنسوی چ.ن پزو و رنو و سیتروعن کار می کردند کار کنن اگه از همون اول با المانی ها و زاپنی ها کار می کردن الان وضع خودرو های ما خیلی بهتر بود

    3. مجید

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (114 ديدگاه)

      میدونستم بخدا سرت تو حسابه. بی دلیل چیزی نمیگی .ممنون از پستات استفاده میکنم

  6. امير علي

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (188 ديدگاه)

    نمی دونم چه اصراریه با خودروسازان فرانسوی قرار داد ببندیم و خودروهای رده خارج انها را با هزینه های بسیار بالا و قیمت های بسیار بالا تولید کنیم . اگه موتور 206 و 405 را از رده خارج کنن تمام محصولات ایران خودرو بی موتور می مونه !
    فکر می کنم برای شرکت های بزرگی مثل فورد و فولکس مقرون به صرفه باشه برای خاورمیانه در ایران خط تولید و یا نمایندگی مستقل داشته باشن چون دستمزد کارگر و نیروی متخصص در ایران ( به دلار و یورو ) بسیار پایینه و حتی از دستمزد در چین هم یه کم پایین تره .
    البته امیدوارم اگه قرار باشه یه شرکت معتبر خوردساز در ایران سرمایه گذاری کنه به دام شرکت ایران خودرو وسایپا گرفتار نشه و مستقل عمل کنه .

  7. رهام

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    تحریم بهونه شده براشون ،به نظر من بازار خودرو تو ایران تقریبا اشباع شده و تا زمانی که درست و حسابی ماشینها از رده خارج نشن و ماشینهای جدید جایگزین نکنن همینه،ببینین کی گفتم

  8. FOX

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تنها کاری که از مردم برمیاد نخریدن خودرو از آشغال سازها است!!!!!! به امید پیروزی!!!

  9. محمد از البرز

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    واسه یه یده مهم نیست که قیمت خودرو بیاد پایین یا بره بالا همسایمون بنز سی 200 2012 خریده من بدبخت 206 صندقدارخز دارم بسوزه پدر بی پولی رو که از دنیا عقبم با سر افتادم تو گل

    1. من

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      همین 206 صندوقدار خز شما ارزوی خیلی هاست :))

      1. ehsan

        ۷ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (11 ديدگاه)

        گل گفتی

  10. اسی 2160

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    چرا باید به ماشین های اهد بوق سایپا و ایران خودرو فلان قدر پول بدیم که نه خوشگلی دارن نه سواری خوبی دارن نه ایمنی نه آسایش…………..?

  11. رضا از حسن آباد

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    خداکنه ماشین ارزون شه ولی ارزون نمیشه چون تو ایران هرچی گرون شده دیگه دیگه پایین نیومده مثال تو 29 سالته میتونی 20 ساله شی ماشین هم همین طوره پایین نمیاد اگه بیاد خیلی جزیی خوش بحال سرمایه دار ها گرونی براشون مهم نیست این با هستیم که تو گل افتادیم

  12. کسری

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من دانشجو ارشد اقتصادم
    به نظر من با حرفای دیشب رییس جمهور مشخص شد آقای روحانی پیگیر و جوابگوی مردمه و همانطور که گفت واسه مسکن مردم برنامه داره پس واسه بقیه مسایل کشور هم برنامه داره
    تا یه سال دیگه هم ماشینا با کیفیت تر میشه و اگر نخریم طبق عرضه و تقاضا ارزون هم میشه
    من خودم پول نقد داشتم نخریدم خواهش میکنم نخرید
    سال 93 نتیجه شو میبینید
    مگه روحانی نگفت کلید دست مردمه
    خب ما با خرید نکردن میتونیم به شرکت ها فشار بیاریم

  13. رضا از حسن آباد

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    بسوزه پدر بی پولیرو که باید 206 آشغال سوار شیم

    1. حمید

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      اگه همه دست از خریدن برندارن روزی میرسه که دیگه همین 206 هم میشه 100 میلیون ، خواهش میکنم به نخریدن ادامه بدین .

    2. sorena330

      ۶ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      شما 206 آشغال سوار نشو برو تیبا سوارشو خب؟
      از سال 82 تنها خودرویی که با تکنولوژی poka yoke تولید شده تو خط تولید شماره3 که مدرن ترین تو خاورمیانه وبانظارت مستقیم پژو فرانسه همین آشغال بوده تازه الان سایپا میخواد تیبا 2 رو با این تکنولوژی تولید کنه.
      به نظر من تنها ماشینی که تولیدش نقطه عطفی در صنعت خودرو بوده همین 206 بوده چون شما عملا هیچ ماشینی رو تو تاریخ شبه خودروسازی ایران پیدا نمیکنی که همزمان با عرضه ی جهانی تو ایران هم عرضه بشه نمونش زانتیا،مگان گرند ویتارا 405.
      البته ناگفته نماند من از 206 های 90 به بعد متنفرم ولی بازم اگه یه روزی بخوام ماشین ارزونتر بخرم فقط 206 می خرم که تو 6 سال استفاده ازش حتی یه مشکل فنی هم پیدا نکرد.

      1. parham

        ۷ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        دوست عزیز من اولین باری هست که دارم نظر میدم ولی اگه کسی حرفی میزنه مثلا میگه 206 بدرد نمیخوره واسه اینه که 206 را با جنسیس و امثال اون مقایسه میکنه ولی برای یکی مثل من که 206 را با ماشین های تولید داخل مقایسه میکنم خوب 206 ماشین خوب و معقولیه
        مسئله بعدی اینه که بر اساس یک احتمال قیمت خودرو کاهش پیدا میکنه.
        اگر به سخنان رییس جمهور گوش کرده باشید متوجه شدید که با این اماروارقام چه فاجعه ای رخ داده و به احتمال زیاد دولت با خودروساز در باطن همکاری میکرده وگرنه خودروسازان هرچند که قوی باشند نمیتوانند به تنهایی قیمت یک پراید رو از 9 میلیون به 18-19ملیون برسونند اونم توی چند روز!
        واگر دقت کنید میبینید که این دولت حداقل در اغاز کارش پشتیبان مردم بوده و گزارش عملکرد 100 روزه اش رو ملاحظه کردید پس در این مورد عقل حکم میکنه که مدتی منتظر بمانیم و به تحریم خودروسازها ادامه دهیم تا جایی که قیمت ها به حول قوه ی اللهی نزدیک به سابق شوند.

      2. مسی

        ۷ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (269 ديدگاه)

        ***************************************************
        206 ماشین نمیشه … باجناق هم فامیل نمیشه

  14. حمید

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    با درود
    واقعا” ، باید از این اتحاد شکل گرفته حال خواسته یا نخواسته ، در مورد نخریدن خودرو قدردانی کرد و این تحریم خودروسازان را ادامه داد . اعتقاد من اینکه اگر توافق ادامه دار باشه ، قیمتها تا شش ماه آینده و یا کمی بعد از آن پائین میاد بد جوری . پس لطفا ” در مورد خرید خودرو فعلا” باید دست نگه داشت و تازه باید به این خودرو سازها فهموند که ملت طالب تکنولوژی جدید و پیوسته هستند نه این درپیتها.

  15. حمید

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    با درود
    واقعا” ، باید از این اتحاد شکل گرفته حال خواسته یا نخواسته ، در مورد نخریدن خودرو قدردانی کرد و این تحریم خودروسازان را ادامه داد . اعتقاد من اینکه اگر توافق ادامه دار باشه ، قیمتها تا شش ماه آینده و یا کمی بعد از آن پائین میاد بد جوری . پس لطفا ” در مورد خرید خودرو فعلا” باید دست نگه داشت .

  16. ممد

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید یه سری ماشین خوب بیاد تو خط تولید جدید منتاژ بشه و بدن دست مردم تا از شر این خودرو ها راحت شیم خلاص
    ما صنعت ملی خودرو به این شکل نمی خواهیم

  17. فرشاد

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    یه چیزی که هست اینه که در واقع مردم ایران الان از ایران خودرو و سایپا خودرو نمیخرن چون نمیتونن بخرن نه اینکه کاملا با بصیرت و هدف فشار آوردن به اونها نخرن.اگر قیمت یه کمی پایین بیاد دوباره شاهد صفهای چند متری برای خرید خواهیم بود.شک نکنید.

  18. رضا از حسن آباد

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    تاکی باید باید 206 پرشیا سوارشیم دیگه حالم بهم خورده از زندگی ماشین های ایرانی تنوع نداره 206 که 40 ملیون شده پرشیا هم 37 38 باور کنید برای ایران خودرو سود خالصه هیوندای با کیا هرروز یک ماشین جدید تولید میکنند تو ایران هم فرغون چه آپشن هایی دارن این ماشین های خارجی تو ایران هم سینه داشپرت عوض میکنن متاسفم برای این صنعت تو تو این 40 50 سال هیچ پیشرفتی نکرد

  19. رامین

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با در نظر گرفتن جمیع جهات انتظار پایین آمدن قیمت خودرو بعید بنظر میرسد و نهایتا” تفاوت با شرایط فعلی در حد ناچیزی خواهد بودکه البته چندی پیش وزیر صنایع آب پاکی را روی دست مردم ریخت و شورای رقابت هم با اطلاع از وضع موجود بازار عملا کاری انجام نداد.چقدر خوب بود اگر کسی واقعا ضرورت به تعویض خودرو ندارد خودروی جدید نخرد تا جایی که خودرو ساز قیمتش را کاهش و عادلانه در نظر بگیرد.البته امروزه خرید خودرو را کم شده که نتیجه اش خاک خوردن خودروهای بی کیفیت در کارخانه است .

  20. سر سخت

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    درود و سلام بر همگی.
    مثل دفعه های قبل باز هم میگم برای شکسته شدن قیمت های خودروهای داخلی باید دست از خریدنشون حتی شده واسه چند ماه برداشت حداقل تو این چند ماه آنقدر ضرر میکنن که یا مجبور میشن قیمتو بیارن پایین یا کیفیتو ببرن بالا.
    همونطور که تعدادی از کاربرای عزیز اینجا گفتن.
    واقعا هیچ کدوم از این خودروسازها چیزی به نام ماشین نمیسازن
    امروز یه تعداد از دانشجوهارو برده بودیم از کارخانه ایران خودرو بازدید
    آنچنان اینا تست انجام میدادن رو ماشین که انگاری لامبورگینی هست ولی نمیدونم چرا بازم با این همه تست همیشه یه نقصی باید پیدا بشه؟؟؟!!!
    تستاشونم بدرد عمشون میخوره.

    خلاصه نخرین تا به فکر بیوفتن. فعلا همین ماشینای چینی مثل لیفان و ام وی ام خیلی بهترن از پراید و تیبا و ماشین جیلی هم از سمند و پژو بهتره.
    به امید روزی که در این صنعت تغییر و تحول اساسی ایجاد بشه.

  21. وفا

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بازار خودرو در ایران دست یک عده خاصه متاسفانه.بدتر از اون اینکه خودرو در ایران به علت سیاست های فوق العاده غلط به عنوان یک کالای سرمایه ای مطرح می شه.این واقعا باعث تاسفه که کالایی که ارزش واقعی اون حتی با وجود تحریم به 10 میلیون نمیرسه به اسم حق گمرک و دنگ آقایون به قیمت گزافی عرضه میشه که واقعا بازهم جای تاسف داره

  22. qw

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تنها راه ارزون شدن خودرو تحریم بازار داخلیه. حتی تو کوتاه مدت هم جواب میده. ته این تحریم به نفع همه ی ایرانی ها تموم میشه چون مجبور میشن ماشین ایمن تر با کیفیت بهتر و قیمت خیلی پایین تر بسازن.

  23. داود قربان حسینی

    ۶ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام چرامامیگیم خودروی ملی بخریم امادرباطن تمام خودروهای داخلی همون ماشینهای 50سال پیش کره ای وفرانسوی است چرا خودمونو گول میزنیم چرا حالا که تحریمها می خواد برداشته بشه باز هم شرکتهای فرانسوی برای ما فرش قرمز پهن کردن تا دوباره اشغالاشون رو برای ما بفرستن وما اونها رو 50سال تولید کنیم و به این ملت بیچاره بندازیم چرا مردم ما مدلهای رده خارج اونها رو با ید مصرف کنند چرا نباید به روز باشیم.

  24. vahid

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (108 ديدگاه)

    داداش محمد ازالبرز درسته که اکثر ما نمی تونیم بنز بخریم اما باید سعی کنیم از ماشینی که داریم نهایت لذت رو ببریم شاید اون همسایه شما بابنز
    2012 ای که داره خیلی حال نکنه ولی کسایی هستند که با یه رنو قراضه
    حال دنیارو میبرند…!

  25. OMID

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    شک نکنید شب عید گرون میشیه اکه پول دارید الان بخرید دیدید دلار دوباره شد 3 هزار اصلن پایین نیمد بعده توافق حالا اگه توافق نمیشد میشد 5 هزار امریکا شک نکنید میزنه زیرش اگه پول دارید بخرید همین الان

  26. ASHKAN

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    بفرما این هم هدیه ارابه سازان مرگ به مردم رئیس پیشین پلیس نقش خودروهای غیراستاندارد در آلودگی هوای تهران را “فاجعه‌بار” می‌خواند. همزمان، سرهنگ هادی هاشمی، رئیس پیشین پلیس راهوار تهران وسایل نقلیه را عامل ۸۰ درصد از آلودگی هوای پایتخت معرفی می‌کند و می‌گوید اگر تمام خودروها از”کاتالیست” استاندارد استفاده کنند آلودگی هوا تقریبا از بین می‌رود.

    کاتالیست قطعه‌ای است که در مسیر خروج دود از اگزوز نصب می‌شود و میزان آلودگی ناشی از سوخت خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  27. عالی

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که ماشین ندارم هر چقد پول جمع کردم ماشین ها گرونتر شدن رفتم پولاما سکه خریدم ک با سودش بتونم ماشین بخرم از شانس ما سکه 1470 راباید بفروشم 820 که الان با پولام فقط میتونم دوچرخه بخرم.

  28. Casra

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بچه ها من اولین باره دارم نظر میدم, میخواستم آزتون بپرسم بین پارس و 206 و 206sd کدوم رو بگیرم بهتره؟ خودم پارس دوست دارم ولی همه میگن ماشین لشیه

    1. مصطفی

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      بهترین خرید 206 اس دی وی 8 .کم مصرف .صندوق دار.کم خرج.فوق العاده نرم به طوری که اصلا نمیفهمی دست انداز چیه .شیک .فقط سفید.

  29. مصطفی

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    فقط تحریم خودروهای داخلی باعث افت قیمت میشه .لطفانخرید.6ماه دیگه صبرکنین .

  30. لامبوی کرد

    ۷ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نهایتش اینه که پراید از 16 تومان میاد 13 مییون!بعدش مردم ازخوشحالی بال در میارن که پراید ارزون شده.مردم اینو میبینن که 3 تومان ارزن شده ولی اینو نمیبینن که از 8 تومن رفته 13 تومن.!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا