در حالی که صنعت خودرو یکی از اولویتهای اعلامی برای لغو تحریم در مرحله اول است، انتظارها از تأثیر این عامل در بازار ایران به شدت متفاوت است. روزهایی که قیمت خودرو روی ابرها پرواز میکرد، یکی از بزرگترین توجیهات خودروسازان در افزایش شدید قیمتها، تحریم و عدم دستیابی به قطعات وارداتی و مراودات مالی بینالمللی بود. اما اکنون که زمزمه لغو تحریمها شنیده میشود، مقاومتها در برابر کاهش قیمت از همین حالا آغاز شده و علل افزایش قیمت را نه تحریم بلکه بیشتر عوامل داخلی نظیر افزایش قیمت مواد اولیه و عدم پرداخت تسهیلات توسط دولت بر می شمارند.
اتحادیه اروپا قرار است از ابتدای دسامبر، تحریمهای خود را بر ضد ایران لغو نماید. اولین آثار این تصمیم، بازگشت شرکتهایی چون رنو و پژو به ایران خواهد بود. امکان تأمین مستقیم قطعات باعث تولید دوباره و رونق محصولاتی چون تندر، مگان و انواع پژو خواهد شد که افزایش قیمتی بی رویه یافتهاند. مخصوصاً تأمین گیربکسهای اتوماتیک، میتواند منجر به کنترل تقاضای بازار برای این خودروها و کاهش فاصله قیمتی این مدلها با نمونه های گیربکس دستی شود. با این وجود، در تعامل دوباره با این خودروسازان، بهتر است تجارب پیشین بیشتر مد نظر قرار گیرد تا شرکایی منفعت طلب و بدون فایده چون پژو را دوباره این چنین پر و بال ندهیم. امکان حضور شرکتهای آمریکایی و ژاپنی نیز میتواند تأثیر مستقیمی در بهبود روند انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید خودرو به شرکتهای ایرانی باشد و مصرف کنندگان نیز تمایل بیشتری به چنین برندهایی ابراز میکنند.در سوی دیگر، خودروسازان که به علت افزایش قیمت و سایر مشکلات، تیراژ تولید خود را از دست دادند و بدین علت زیانهایی نیز متوجه آنها شد، همچنان تمایل به حفظ و حتی افزایش قیمتها دارند. با این وجود، بازار خودرو ایران نشان داده که کشش چنین قیمتهایی را ندارد و خودروسازان نیز باید با یک دیدگاه منطقی با کاهش مناسبی در قیمتها و افزایش کیفیت در کنار کمیت، زیان خود را جبران نمایند. با رفع کامل تحریمها، آزاد سازی ذخایر ارزی ایران باعث خواهد شد که قیمت دلار به طرز قابل توجهی سقوط کند. گرچه منافع بخشهایی از بازار و حتی صادرکنندگان، حکم میکند که این افت قیمت زیاد نباشد، اما رونق دوباره صنعت و اقتصاد، بدون شک باعث افزایش ارزش پول ملی خواهد شد و این به مفهوم کاهش هزینه مواد اولیه و تولید است. اگر قطعات این پازل به درستی در کنار هم قرار بگیرند، قیمتهای نهایی نیز کاهش چشمگیری را تجربه میکنند. خودروهای وارداتی نیز از این امر مستثنی نیستند و با افزایش ارزش ریال، قیمت آنها نیز کاهش خواهد یافت. انتظار برای کاهش قیمت میتواند بازار خودروی ایران را تا شش ماه دیگر و مرحله دوم کاهش تحریمها به اغما ببرد. همچنان سال گذشته که اظهارات رئیس شورای رقابت برای کاهش قیمت خودرو (هر چند غیر واقعی) اما با تأثیر بالایی باعث توقف خرید خودرو شده بود، این بار نیز میتوان چنین روندی را به انتظار نشست. این در حالیست که خودروسازان از مردم خواستهاند تا همانند لغو تحریمهای خارجی، دست از تحریم داخلی خرید خودرو هم بردارند تا بازار خودرو دوباره رونق یابد غافل از آنکه برای رونق این بازار باید خود خودروسازان آستین را بالا بزنند و قیمتها را کاهش دهند. انتظار و پیش بینی خود از بازار خودروی ایران را در ماههای پیش رو با ما در میان بگذارید.
میلاد
۷ آذر ۱۳۹۲سلام.اقا راست میگین نباید این ماشینهای اشغال ایرانی رو خرید فقط باید کسایی بخرند که از جونشون سیر شده باشند.من خودم وارد کننده ماشین های خارجیم یعنی واقعا به اونا میگن ماشین.لااقل ادم میخواد پول بده پولشو بدونه کجا خرج کنه و تو جوب نریزه با این اوضاع که پول دراوردن سختو خرج کردنش اسون شده.دوستانی که قصد خرید ماشین خوب ودرجه 1 دارند ودوست ندارن پولشونو تو جوب بریزند و از خریدی که میکنند راضی و خوشنود باشند جهت هرگونه راهنمایی و واردات ماشین بنده در خدمتم.100% تضمین شده و *زیر قیمت بازار* .لطفا جهت استعلام فیمت و خرید انواع ماشین با شماره زیر تماس بگیرید یا ایمیل بزنید.بازرگانی آریا تجارت
حسین زاده از بوشهر 09172380509
aryatrading.ir@gmail.com
رضا
۱۱ آذر ۱۳۹۲به نظر شما مردم اینارو نمیدونن واز دل خوش ماشینای داخلی رو میخرن؟
کسی که نهایتا میتونه 10،20 میلیون به بدبختی جور کنه چه ماشینی میتونه بخره؟
وگرنه ما هم میدونیم چه ماشینی خوبه چه ماشینی بد.
امیرحسین
۱۵ آذر ۱۳۹۲بیاین همه باهم دوباره ماشینای دهه 60 و 70 میلادی رو بیاریم توخیابونا.اون موقع جوونای ما شورلت بلیزر و جمس و کاپریسو کامارو ایمپالا و بیوک و فورد واینجورچیزا سوارمیشدن باموتورای غول همه 5700 سی سی به بالا الان جوونا چیا سوارمیشن؟؟لیفان لوبو گریت وال و این آشغالای حلبی
باخودمون چه کردیم؟
ماشینای تو خیابونامونو نگاه کنیم ببینیم ب چی پول میدیم
نخرین ازین آشغالا حیفه جون و پول
اسی 2160
۷ آذر ۱۳۹۲چرا باید به ماشین های اهد بوق سایپا و ایران خودرو فلان قدر پول بدیم که نه خوشگلی دارن نه سواری خوبی دارن نه ایمنی نه آسایش .>>>>>>>>>>
آرمین 66
۷ آذر ۱۳۹۲حالم بهم میخوره از ماشین های ایرانی همش تکراری شده 206 که برای 13 سال پیشه پژو 405 برای 25 سال میشه پژو پرشیا 13 سال میشه سمند هم فقط چراغاشو عوض کردن 12 سال پراید هم 25 سال تیبا که عقبش با جلوش همخونی نداره 40 ساله پیکان وانت داره تولید میشه که فقط سپر عقب جلوشو تغییر دادن دنا هم که همون سمند چراغ جدیده رانا هم بدنش 206 صندقداره ماشین های ایران خودرو و سایپا خیلی بدرد نخورن عقب مونده ام صنعت خودرو سازی ما برمیگرده به 40 50 سال که هیچ پیشرفتی نکرده با تشکر از با تجربه ها ؟
اشكان
۸ آذر ۱۳۹۲آرمین 66 _ کاملا موافقم و با شما هم نظر
altima3600
۷ آذر ۱۳۹۲گرچه شریک هم خوب نبوده اگر شریک خوب بود خدا هم دوتا بود
hero
۸ آذر ۱۳۹۲استقبال مردم از خودروی ایرانی میتونه باعث قدرتمندتر شدن مافیای
انحصار طلبی بشه که چندین ساله خون مردم رو بیرحمانه سر میکشه
بیایید با تحریم خودروی ایرانی به ایرانی بودنمون که نه لااقل به
انسانیت خودمون احترام بزازیم
میثم
۸ آذر ۱۳۹۲ماشین ایرانی چرا کیفیت نداره
بهزاد
۸ آذر ۱۳۹۲نظر من این:باید بجای دست به دامن شدن به کشور های خارجی از نیروی داخلی استفاده کنیم.مگه ما جوونای این مرزوبوم چی کم داریم از اون چشم بادمیها یا ناپلئونی ها.ما اینهمه دانشجو با استعداد داریم که توی رشته مربوط به خودرو دارن درس میخونن وفارغ التحصیل میشن تموم دنیا دارن از فکر ما ایرانی ها توی تکنولوژی استفاده میکنن مثل طراح x6.حیف که عاقبت ما تو ایران مسافرکشیه یا سوپرمارکت…… یا معتاد شدن.
reza
۸ آذر ۱۳۹۲با سلام
دوستان همه میدونیم که عدد رقابت 3 هست نه 2 پس تا وقتی که دولت از 2 تا خودروساز حمایت کنه وضع همینجوره.چون این دو میشینن سیاستاشونو با هم هماهنگ میکنن اگه شرکت سومی هم باشه رقابت شکل میگیره.تحریمم برداشته بشه تاثیری نداره چون خودشونن که قیمتو تعیین میکنن.در کنار لغو احتمالی تحیم ها بیان وارداتو ازاد کنن ببینم بازم جرات میکنن ماشین آشغال تولید کنن یا نه.
محمد
۸ آذر ۱۳۹۲آرمین 66 راست میگی موافقم باهات
Afshin
۹ آذر ۱۳۹۲ماشینای ایرانی مثل عزاراییل میمونن باید باهاشون رلکس کنار بیایی چون چیزی به اسم کیفیت براشون تعریف نشده ماشینایی هم که تازگیا میزنن دیه از لحاظ کیفی افتزاح شده عوض اینکه روز به روز کیفتشو بالا ببرند همش پایین میاد ایران خودرو و سایپا شماها که اینقدر به جیب خودتون فکر میکنید فکر جووون ماها هم باشید برای آیندتون خوبه آخه
حمید
۹ آذر ۱۳۹۲سلام خدا رو شکر ما که راضییم از تحریم ها یه 206 تیپ 6 91 گرفتیم 22 تومان الان 38 تا40 میدم خلاصه بگم اون زمانی که تحریم نبود هیوندا کیا و…… نبود الان هرکسی میبینی یا کیا داره یا هیوندا بعضی هام پورشه تحریم ها فرصتی شده واسه پیشرفت کردن حالا اونیکه درجا میزنه میناله از بی پولی از این فرصت استفاده نکرده.من که مخالفم با ارزون شدن چون کار ازینی که هست بدتر میشه نصف کارخونه ها برشکسته میشن .
unkhown
۱۵ آذر ۱۳۹۲شما فقط فکر سود و ضرر خودتی نه مردم و پیشرفت صنعت و اقتصاد…
شهرام
۱۸ آذر ۱۳۹۲دوست عزیز حمید آقا اگر کمی از اقتصاد سرت میشد این مطالب رو نمینوشتی به قول خودت میگی تحریم خوبه و اونهایی که از این فرصت گرون شدن استفاده نکردند عقب موندند ، نه عزیزم تحریم و گرونی خلق پول نمیکنه بلکه پول رو از جیب یک قشر اکثریت به جیب عده ای اقلیت واریز میکنه در واقع ارزش افزوده ای در اقتصاد نیست که باعث رونق بشه ساده ترین مثال در مورد طلاست که با گرونی آن یک عده دست به فروش زدند تا سود کنند ولی عده ای که بنا به هر دلیلی طلا لازم دارند مجبور بودند تا همان طلا را با قیمت بسیار بالاتر بخرند پس پول یک عده به جیب عده ای دیگر میره که این بدترین نوع کسب است.
اریا
۱۰ آذر ۱۳۹۲بادرود متاسفانه صنعت خودروسازی ما متعلق به دهه70و80میلادی است که باذائقه مردم همان روزگار همخوانی داشته وجوابگوی این نسل نیست.نه از نظرتکنولوزی وکیفی.مردم از روی اجبار میخرن این اشغالهارو متاسفانه شرکت های خودرو ساز ایرانی فقط دارند برسرملت کلاه میزارند بااین ماشینهای بنجلشون
سامان
۱۰ آذر ۱۳۹۲تا موقعی که انحصار در تولید خودرو و عوارض گمرکی زیاد برای واردات باشه وضع هیچ تغییری نداره-یا باید گاری داخلی سوار شید یا باید چند برابر قیمت واقعی برای خودرو خارجی پرداخت کنید.
محمد
۱۰ آذر ۱۳۹۲خودروی بی کیفیت بخریم چون خودروی ملیه ؟؟؟؟؟ نخیر برادرم این خودروها ایرانی نیست و در شان ایرانی ها هم نیست ، هر وقت خودروی واقعا ایرانی و در شان ایرانیان ساختن اونوقت حتما میخریم ولی الان پول بالای آشغال نمیدیم …
javad
۱۰ آذر ۱۳۹۲با سلام.به نظر من باید واردات خودرو ازاد شود تا هم تولید کننده به فکرارزانی وکیفیت بشتر خودروها شود وهم مردم ایران طعم واقعی کیفیت ماشین های خارجی را بچشند.مگه ما ایرانی ها چی مون از عربها کمتره؟چرا وتا کی به خاطرهمایت از تولید کننده داخلی باید سوار ماشین های بی کیفیت وگران عصر هجر ایرانی باشیم؟
علی
۱۰ آذر ۱۳۹۲سالهاست که خودرو سازان ایرانی جیب خود را با پول مردم پر میکنند و هیچ توجهی هم به خواسته های معقول و بحق مردم ندارند ! به بهانه های مختلفی مردم را سر کیسه کرده و در قبال تولیدات معیوب خود هیچ توضیحی به مردم نداده اند و در کمال حیرت شاهدیم که مسئولین دولتی همچون جناب آقای نعمت زاده هم مدافع حق و حقوق خودرو سازان هستند نه مردم بی نوا !!! چرا خدا می داند. بهتر است ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، با صلابتی که از او سراغ داریم به صحنه وارد شده و جلوی اجحاف بانک مرکزی ( به دلیل پایین نگهداشتن ارزش پول ملی ، آنهم به عمد ) و نیز خودروسازان دولتی را بگیرد و بگذارد طعم شیرین پیروزی های اخیر تیم دیپلماسی به کام مردم بنشیند و الا با بی تفاوتی مردم مواجه خواهد شد ؛ که این اصلا چیز خوبی نیست…
علی
۱۱ آذر ۱۳۹۲روزی که اپراتور خارجی MTN ایرانسل وارد ایران گردید اول مقاومت شد، ولیکن همه مردم اثر این رقابت واقعی بین یک اپراتور داخلی همراه اول را دیدن که چگونه در نهایت بنفع مصرف کننده به پیش رفت ،واقعا اگر آنروز ایرانسل و سایر رقبای واقعی نمی امدند الان با توجه به نرخ تورم متقاضیان خطوط همراه اول همانند متقاضیان خودرو می بایست ماهها در لیست انتظار می ماندن البته فکر کنم قیمت آن نیز بالغ بر 20 میلیون تومان بود نه 10 هزار تومان
eilia1364
۱۳ آذر ۱۳۹۲اگه مردم یه کم تحمل کنن و فقط 6 ماه نخرن خودروهای ایرانی رو مجبور میشن شرایط و کیفیت رو بالاببرن، حتی احتمال آزاد شدن واردات خودرو هم هست، یه هیوندای رو وقتی بشه با 20 میلیون خرید کی دیگه پراید و پژو میخره؟؟! خدائیش؟ یه قاعده داریم توی فقه که میگه: الناس مسلطون علی اموالهم، ولی مردم عملا تسلطی روی پولشون ندارن و نمیتونن آزادنه تصمیم بگیرن که چه ماشینی بخرن؟ کجای دنیا این با دموکراسی همخوانی داره؟؟! بذارید مردم خودشون تصمیم بگیرن که از خودروی ملی حمایت کنن و یا از خودروی بیگانه! الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم، خدا لعنت کند کسانی که فقط در پی کسب منفعت خودشون هستند و با لگد مال کردن مردم بیگناه میخوان پیشرفت کنن!
ario
۱۳ آذر ۱۳۹۲سلام به همه
من موندم چرا داریم خودمونو گول میزنیم , قیمتها اگه قرار باشه بیاد پائین پراید که هفت هشت میلیون بود میشه ۱۵میلیون نمیشه ۱۰ میلیون,این ایرانخودرو و سایپا وقتیکه دارن راحت ماشین هاشونو با چند برابر قیمت میفرو شن مگه دیوانه شدن قیمت هارو بشکنن نهایتا پژو و پراید رو که. پر سوده براشون ۳ تا ۵ تومان میارن پائین بعد مردم هم میگن قیمت ها امدن پائین بریم ماشین بخریم
Mehdi
۱۳ آذر ۱۳۹۲هوشیاری و توقع مصرف کننده = افزایش کیفیت و کاهش قیمت هر نوع کالا
yakan
۱۴ آذر ۱۳۹۲هممون میدونیم چیزی به اسم کاهش قیمت تو ایران معنی نداره پس بهتره خودمونو گول نزنیم. با کاهش قیمت خودرو منافع کسانی به خطر میفته که همه مملکت دستشونه
Baltazar
۱۴ آذر ۱۳۹۲دوستان گرامی ، تجربه نشون داده که تو این مملکت هرچی بالا رفته دیگه پایین نیومده ، اگرم اومده یه درصد ناچیزی اومده پایین ، از طرفی ملت ما هر چقدر هم گرون بشه بیشتر برای خرید هجوم میارن ، چون دیدگاه تو این کشور دیدگاه دلالیه ، هنوز به اون حد نرسیدیم که یکپارچه با نخریدن فروشندگان و تولید کنندگان رو تشویق به رقابت و قیمت منطقی بکنیم ، در ضمن همین خودروسازات داخلی توانایی تولید خودرو ی با کیفیت رو دارن ، سمندهایی که به آذربایجان و روسیه با قیمت 4 میلیون صادر شد رو یادتون رفته؟اون موقع سمند ال ایکس رو باید 14 میلیون میخریدیم در حالیکه با کیفیت بالاتر با قیمت پایینتر به اون کشورها صادر شد ، در کشور سوئد بهترین رب ساخت کشور ایرانه با برند “یک و یک” که اصلا قابل قیاس با رب نمونه داخلی اون نیست . چرا؟ چون هر محصولی که میخواد به اتحادیه اروپا صادر بشه باید یک سری استانداردها رو طی کنه ، وگرنه کالا رو تحویل نمیگیرن ، بله تواناییش وجود داره ولی مارو عادت دادن به مصرف بنجل جات ، این سیاست دلالی و سودجویان وارد کنندگان و تولید کنندگان ماست که کیفیت و آسایش رو فدای جیب خودشون کردن ، آشغالترین خودروهای چینی رو وارد میکنن و با قیمتهای کذایی به ملت میفروشن و ملت هم پیش خرید میکنن و صداشون هم در نمیاد ، البته مردم تا حدود زیادی حق دارن چون حق انتخابشون محدوده ، به جایی رسیدیم که پراید شده 19 میلیون و ملت بازم میخرن
کاش تکنولوژِ همون دهه 1980 رو تو خودروسازیمون داشته باشیم ولی با همون کیفیت ، شما ماشینهای دهه 80 میلادی رو سوار شو و کیفیتشو با خودروهای صفر ایرانی مقایسه کن ، قطعا امتیاز رو به همون دهه 80 میلادی میدین ، من خودم سال 87 یه پرشیا صفر از نمایندگی تحویل گرفتم به قیمت 17 میلیون ، تاحالا کوچکترین تصادف و ضربه ای به ماشین وارد نشده و 60000 کیلومتر کار کرده و حسابی ازش مراقبت شده ، ولی به دلیل کیفیت پایین الان تمام اتاقش صدا میده و اصلا مثل روز نخست نیست ، در حالی که چند سال پیش یه آئودی 100 سوار شدم که فکر کنم حداقل 25 سال کار کرده بود ، کوچکترین صدا و لرزش از اتاق و موتورش احساس نکردم انگار رو هوا راه میرفت ، به این میگن تفاوت کیفیت
ثقفی
۱۸ آذر ۱۳۹۲با سلام درکشورهای توسعه یافته خریدخودروبه راحتی وباهرحقوق ودستمزدی قابل انجام است.همه ما ودست اندرکاران صنعت خودرودرکشورمان میدانیم بدلیل مافیای پولی ومنافع مالی فراوان برای یک گروه خاص هیچ وقت مردم ما مانند مردم امارات اتومبیل های باکیفیت ومناسب سوارنخواهندشد.درتعجبم باپتانسیل های بالا درتولید انواع محصولات کشاورزی ودامی واستقلال امنیت غذائی برای کشورمان که به راحتی قابل وصول است بازهم بدلیل همان زدوبندهاوسودهای غیرقابل اغماض ومحبت مسئولین عزیزبدنبال خودروسازی هستیم که باکوچکترین تحریم دستخوش این همه مکافات می شویم.پدربزگ من خودرونداشت ولی باتمام تحریم ها خودش گندم شیروگوشت خودش وخانواده اش راتامین کرد.
حمید
۲۲ آذر ۱۳۹۲به خدا اگه مردم با هم باشن و این خودروهای اشغال ایرانی رو نخرن قیمت این ماشینها خیلی میاد پایین
mjid! bana
۲۳ آذر ۱۳۹۲بادرود فراوان قدیمایادش بخیر تجارت پایاپای انجام میشد کسی که تبحر توکاشت مثلا برنج داشت برنجشو تولید میکرد وبا چیزکه نیاز داشت ولی تخصصی در تولیدش نداشت عوض میکرد حالا چه میشه که ما اینهمه پول این ملت رو هزینه تولید ماشینهای ازرده خارج دنیا نکنیم بیائیم جایی پول رو هزینه کنیم مثلا بخش کشاورزی که گلوگاه تمامی دنیاست یا بخش صنعتی که راحت از عهده اش برمیاییم ودرآمد زاست وبدیم و بهترین وبا کیفتترین ماشینهای لوکس دنیا رو استفاده کنیم بخدا وقتی قیمت خارجی البته بدون تعرفه مالیاتی آنچنانی دولت با ماشینهای آشغال داخای مقایسه میکنم گریه ام میگیره بخدا اگر فقط دولت اجازه میداد که ماشینهای دسته دوم خارجی دو الی سه سال کارکرده رو وارد میکردصد برابر از ماشینهای تولید داخل بهتر بود واین هزینه کلان تولید ماشینهای داخل رو توی یک بخش دیگه بکار میبست هم خدا راضی بود هم بنده خدا به امید آن روز
یاسر
۲۴ آذر ۱۳۹۲مشکل از مدیرای بی سواد و بی تجربه ی ماست که فقط به پول فکر میکنن و آخر سر خودشونم ضرر می بینن . ما مردمی هستیم که به سن وسال طرف نگاه می کنیم نه به سوادش.باید بگم خود من 10 تا مهندس مکانیک کار درست میشناسم که الان دارن تو خیابون ول می گردن.
پیام
۲۴ آذر ۱۳۹۲بخدا اگه فقط سه ماه مردم غیرت کنند ماشین نخرند به همتون قول میدم ماشین ال 90 چهل میلیونی بشه 5 میلیون یا پژو 28 میلیونی بشه 4 میلیون فقط سه ماه تنها مردمی تو دنیا هستیم وقتی جنسی گران میشه بجای تحریمش بیشتر به سمتش
می ریم!!
من یکماه پیش دبی بودم بخدا بدترین ماشینشون بهترین ماشین ما بوده خیای متاسف شدم که اونا چرا باید این وضعیتشان باشه و ما با این همه تمدن این اخر و عاقبتمان باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شهاب
۲۵ آذر ۱۳۹۲حمایت از تولید داخلی و خودروساز داخلی به چه قیمتی ؟؟؟
به قیمت خون هزاران هزار نفر از مردم مملکت که توی جاده ها به خاطر تولیدات آشغال ایران خودرو و سایپا جونشون را از دست دادند؟؟؟؟
به قیمت رفتن پولی که با هزار بدبختی به دست میاد به جیب این دو شرکت ؟؟
کی می خواهن جواب خون مردم بی گناه را بدن که باعث و بانیش بودن ؟؟
تف و لعنت
مصطفی
۲۷ آذر ۱۳۹۲آخه وقتی توان رقابت به خودرو سازی هیچ کشوری رو نداریم چرا مردم باید زجر بکشن
تنها راه حل صنعت ایران برداشتن حق گمرک از واردات خودروه یا میتونید با شرکتهای خارجی رغابت کنید که نوش جتنتون اگه هم نتونستید تکلیفتون معلوم میشه
BMW
۲۹ آذر ۱۳۹۲سلام به همه دوستان،من دارم راجع به سیاست های اقتصادی کمپانیای بزرگ خودروسازی ایران و اروپا تحقیق میکنم،میشه لطفا کمکم کنید ؟
r.mohammadi313@gmail.com