در حالی که صنعت خودرو یکی از اولویتهای اعلامی برای لغو تحریم در مرحله اول است، انتظارها از تأثیر این عامل در بازار ایران به شدت متفاوت است. روزهایی که قیمت خودرو روی ابرها پرواز میکرد، یکی از بزرگترین توجیهات خودروسازان در افزایش شدید قیمتها، تحریم و عدم دستیابی به قطعات وارداتی و مراودات مالی بینالمللی بود. اما اکنون که زمزمه لغو تحریمها شنیده میشود، مقاومتها در برابر کاهش قیمت از همین حالا آغاز شده و علل افزایش قیمت را نه تحریم بلکه بیشتر عوامل داخلی نظیر افزایش قیمت مواد اولیه و عدم پرداخت تسهیلات توسط دولت بر می شمارند.
اتحادیه اروپا قرار است از ابتدای دسامبر، تحریمهای خود را بر ضد ایران لغو نماید. اولین آثار این تصمیم، بازگشت شرکتهایی چون رنو و پژو به ایران خواهد بود. امکان تأمین مستقیم قطعات باعث تولید دوباره و رونق محصولاتی چون تندر، مگان و انواع پژو خواهد شد که افزایش قیمتی بی رویه یافتهاند. مخصوصاً تأمین گیربکسهای اتوماتیک، میتواند منجر به کنترل تقاضای بازار برای این خودروها و کاهش فاصله قیمتی این مدلها با نمونه های گیربکس دستی شود. با این وجود، در تعامل دوباره با این خودروسازان، بهتر است تجارب پیشین بیشتر مد نظر قرار گیرد تا شرکایی منفعت طلب و بدون فایده چون پژو را دوباره این چنین پر و بال ندهیم. امکان حضور شرکتهای آمریکایی و ژاپنی نیز میتواند تأثیر مستقیمی در بهبود روند انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید خودرو به شرکتهای ایرانی باشد و مصرف کنندگان نیز تمایل بیشتری به چنین برندهایی ابراز میکنند.در سوی دیگر، خودروسازان که به علت افزایش قیمت و سایر مشکلات، تیراژ تولید خود را از دست دادند و بدین علت زیانهایی نیز متوجه آنها شد، همچنان تمایل به حفظ و حتی افزایش قیمتها دارند. با این وجود، بازار خودرو ایران نشان داده که کشش چنین قیمتهایی را ندارد و خودروسازان نیز باید با یک دیدگاه منطقی با کاهش مناسبی در قیمتها و افزایش کیفیت در کنار کمیت، زیان خود را جبران نمایند. با رفع کامل تحریمها، آزاد سازی ذخایر ارزی ایران باعث خواهد شد که قیمت دلار به طرز قابل توجهی سقوط کند. گرچه منافع بخشهایی از بازار و حتی صادرکنندگان، حکم میکند که این افت قیمت زیاد نباشد، اما رونق دوباره صنعت و اقتصاد، بدون شک باعث افزایش ارزش پول ملی خواهد شد و این به مفهوم کاهش هزینه مواد اولیه و تولید است. اگر قطعات این پازل به درستی در کنار هم قرار بگیرند، قیمتهای نهایی نیز کاهش چشمگیری را تجربه میکنند. خودروهای وارداتی نیز از این امر مستثنی نیستند و با افزایش ارزش ریال، قیمت آنها نیز کاهش خواهد یافت. انتظار برای کاهش قیمت میتواند بازار خودروی ایران را تا شش ماه دیگر و مرحله دوم کاهش تحریمها به اغما ببرد. همچنان سال گذشته که اظهارات رئیس شورای رقابت برای کاهش قیمت خودرو (هر چند غیر واقعی) اما با تأثیر بالایی باعث توقف خرید خودرو شده بود، این بار نیز میتوان چنین روندی را به انتظار نشست. این در حالیست که خودروسازان از مردم خواستهاند تا همانند لغو تحریمهای خارجی، دست از تحریم داخلی خرید خودرو هم بردارند تا بازار خودرو دوباره رونق یابد غافل از آنکه برای رونق این بازار باید خود خودروسازان آستین را بالا بزنند و قیمتها را کاهش دهند. انتظار و پیش بینی خود از بازار خودروی ایران را در ماههای پیش رو با ما در میان بگذارید.
M Reza
۲۹ آذر ۱۳۹۲همه ی دولت ها تلاش میکنن تا مردمشون در رفاه باشن اما دولت ما تلاش میکنه از ما بچاپه برای دور و بریای خودش رفاهخ ایجاد کنه.اگه واقعا خودشون بخوان در کسری از ثانیه میتونن تولید خودرو های بنجل رو توقف بزنن و ماشین های وارداتی بدون گمرک وارد کشور کنن.
M.SH
۲۰ فروردین ۱۳۹۴خداکنه کاری به حجاجمون نداشته باشن اینا پیش کش
محمد علی اسدی
۳۰ آذر ۱۳۹۲ختمه کلام اینه که همه باید یه مدت خریدن خودرویه ایرانیو تحریم کنن تا اینا بفهمن هم باید کیفیتو بالا ببرن هم باید قیمتو پاین بیارن.
جا مانده
۲ دی ۱۳۹۲اگه تو صنعت خودرو 1 میلیون شاغل داشته باشیم و حقوق هرکدوم رو هم ماهانه 1 میلیون بگیریم. کلا ایران خودرو و سایپا رو هم منهدم کنیم، سالی 2 میلیون خودرو هم وارد کنیم (کمتر از تولید سالیانه پراید و مشتقاتش و پژو و سمندو..) اونوقت با عوارض گمرکی هر خودرو 6 میلیون ( که البته بنا به نسبت قیمت خوروها میشه این رو تعدیلش کرد) میشه همه اون 1 میلیوت نفر رو نون!!!!! داد!!!!!!!!!
تازه
میشه ایران خودرو و سایپا رو هم به موزه!!!!!! تبدیل کرد ( موزه هایی که میشه عنوان جنایتکار جنگی روشون گذاشت چون در خلال این سی سال صدها هزاران نفر رو کشتند!!)و با درآمد اون موزه ها هم میشه بخشی از اون پولی رو که قراره بدن به مثلا شاغلین!!!! صنعت جبران کرد
تازه میشه یه چند نفری از مدیران اون شرکتها رو تو این موزه ها مشغول به خدمت کرد تا یه وقت خدای نکرده از خدمت مقدس جا نمونن!!!!
درآمدی که از محل صرفه جویی مصرف سوخت و هزینه های ناشی از تصادفات صرفه جویی میشه رو هم میشه تو افزایش خدمات بیمارستانی ( همون بیمه سلامت ایرانیان) هزینه کرد
باور کنید با یه دو دو تا چارتای ساده هم میشه فهمید که این خودروسازا چه غده های سرطانی هستند که افتادند به جون اقتصاد و سلامت ایرانیان!!!!!
مهرداد
۱۰ دی ۱۳۹۲ایده قشنگیه ولی باید دونست که همچین خون آشام هایی قدرت های پشت پرده زیادی حمایتشون میکنن و قطعاً نابود کردنشون به قدرت زیادی نیاز داره
حمید
۴ دی ۱۳۹۲احسنت به دوستان همه دیدگاههای خوبی دارن واقعن دولت ما هم از کیسه میخوره و هم از توبره به دروغ از حفظ صنعت!!!خودرو دفاع میکنه و ماشین های آشغالو میده به مردم با چقدر سود و جون ملتو به خطر میندازه و هم از واردات تعرفه سود میبره
رضا
۱۶ دی ۱۳۹۲این خجالت اوره که این به اصطلاح صنعت گراهای اشغال خودرو ساز به بهانه گرونی دلار و تحریم ها مردم دارن خودشونو تیغ میزنن
رضا
۱۷ دی ۱۳۹۲سزای گرانفروش نخریدن است وبس . اگه فقط تاآخرسال مردم همت کنندودرشگه نخرن قیمتهاکاهش پیداخواهدکردامافکرنکنم اینطوری بشه . خلایق هرچه لایق .
بهروز ز ززز
۲۴ دی ۱۳۹۲من شاسی بلند می خوام ای خدا یعنی این آرزو رو با خودم به گور ببرم. تو سرما منتظر تاکسی میشم بعد یه بچه پولدار با یه پورشه میاد یواش از جلوت رد میشه که شکنجه بدتو هیییییییییییییییی
پوريا
۲۵ دی ۱۳۹۲مردم عزیز لطفا از خرید خودرو دست نگه دارید تا یک بار برای همیشه این مشکل حل بشود یا این شرکت های راهزن ورشکست بشن و یا اینکه قیمت و کیفیت خود را سامان بدهند با تشکر
مرگ یک بار شیونم یک بار
ناشناس
۲۶ اسفند ۱۳۹۲به نظر اینجانب در کنار تحریم خرید خودرو، وکلای جسوری هم بیان و از حق مصرف کننده دفاع کنن و مردم هم باید فعالانه از اونا حمایت مادی و معنوی کنن تا هم دولت تعرفه واردات رو پایین بیاره و هم اینا هم حساب دستشون بیاد. حتی خانواده های قربانیان تصادفات ماشینای ایرانی جلو مجلس و کارخونه ها تحسن کنن. یادمان باشد: حق گرفتنیست نه دادنی
رضا
۸ آذر ۱۳۹۳راه حل: نخریدن خودر
بهانه: کشتارایی که این ماشینای داخلی دارن
نتیجه: ورشکسته شدن خودروسازای عهد بوق و وارد کردن مماشینای خوب وارزون خارجی
رضا
۶ اسفند ۱۳۹۳لطفا تیبا نخرید
اگر بیچاره ای تیبا خریده می تونه برای رفع مشکلاتش که همه هم با آن دست گریبان هستند به آدرس ایمیل اینجانب rmashaiekhy@yahoo.com و یا تلفن 09385835551 تماس بگیره ، راهنماییش می کنم
یه ایرانی بیچاره!
۱۳ تیر ۱۳۹۴کسی که میخواد خودکشی کنه باید یا طناب بخره یا پراید!!!!!!!!!!! ولی آدم به یه وسیله ی خودکشی 20 میلیون تومن بده واقعا زوره،خیلیم زوره مگه نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا کی میتونه ما رو از دست این مافیای خودرو ساز داخلی نجات بده،
“کیفیت پایین:قیمت بالا “واقعا با عقل جور در میاد،چه استدلالی برای این کارشون دارن؟؟؟
سوال:منه ایرانی کم درآمد به چه نحوی صاحب خودرویی بشم که قاتل من نباشه!!!!!؟؟؟؟؟
NGT
۲۳ تیر ۱۳۹۴زر زدنو خوب بلدن دست پیش و گرفتن پس نیفتن…میخوان کسی حرف از ارزون شدن نزنه میگن قیمتها باشدت کم بالا میره یعنی هیچی دیگه بدهکارهم شدیم برید منت کنید قیمت ثابت بمونه هه ………
m
۲۵ تیر ۱۳۹۴دوستان همه میدونیم با شعار دادن کاری درست نمیشه و خودرو ساز هیچ اهمیتی نمیده که ما چی میگیم اونا فقط بفکر جیب خودشونن پس خواهشا بیایم با راه اندازی یه کمپین کاری کنیم که هیچ ایرانی خودروی آشغال داخلی رو به قیمت گزاف نخره فقط نخریم
ali
۱۸ مرداد ۱۳۹۴بچه ها،برای کدومتون پیش اومده که تو خانواده،فامیل،دوست یا همسایه بخان ماشین بخرن و شما بهشون گفته باشین :ماشین بی کیفیت ایرانی نخر؟کدومتون خاستین ماشین بخرین /ایرانی نخریدین؟یا غیر از خودتون کسیرو سراغ دارین که تحریم کرده باشه خودروهای داخلیرو؟
بچه ها مشکل همینجاست…..
بچه ها درد ما ایرانیا اینجاست..
داستان مرغ ماه رمضون.،داستان تخم مرغ،داستان سیب زمینی گوجه خیار پسته…………………………………………………… .
***
یه بنده خدا که منتظره..
۲۶ بهمن ۱۳۹۴آخر بعد تحریم قیمت هیوندای سانتافه 2015 چند میشه بلاخره الان بخریم یا بعد برداشت تحریم ها…