آنطوری که روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرده، خودروسازان توانسته اند جواز افزایش قیمت محصولات داخلی را اخذ نمایند. این در حالیست که سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، هنوز این افزایش ها را تایید یا رد ننموده است.
ظاهرا خودروسازان توانسته اند برای محصولات درخواستی خود مجوز افزایش قیمت بگیرند و با این حساب، بیشتر خودروهای داخلی در آستانه «شب عید» گران خواهند شد. بر این اساس، ایران خودرو برای انواع مدل های پژو ۲۰۶، تندرL90، پژو 207i و سوزوکی گرند ویتارا درخواست افزایش قیمت داده بود که با همه آنها موافقت شده است.
ازآنجاکه پژو ۴۰۵ ، پارس و وانت پیکان و سمند، خودروهای سودآوری برای ایران خودرو به شمار می روند، این شرکت ظاهرا درخواستی برای افزایش قیمت آنها ارائه نکرده است.
همچنین پارس خودرو نیز از سازمان حمایت درخواست کرده تا با افزایش قیمت بیشتر محصولاتش از جمله مگان و تندر L90 موافقت کند.
از آن سو سایپایی ها نیز خواستار افزایش قیمت محصولات ایکس ۱۰۰ (پراید) و تیبا شده اند.
هرچند سازمان حمایت پیش تر نیز با افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی موافقت کرده بود، اما به گفته فعالان صنعت خودرو، افزایش قیمت های قبلی چندان دندان گیر نبوده و نتوانسته کفاف رشد هزینه های تولید آنها را بدهد.
حال ظاهرا این بار خودروسازان موفق شده اند با استناد به مسائل و مشکلاتی که در تولید دارند (مانند تورم عمومی، رشد نرخ ارز و محدودیت های بین المللی)، مسوولان سازمان حمایت را برای رشد چند درصدی قیمت ها مجاب کنند.
طبق اخبار رسیده، به جز «پراید» و «تیبا» خودروهایی که درخواست افزایش قیمت شان به سازمان حمایت رسیده، حداقل حدود ۱۲ درصد (معادل حدودا ۱.۲ میلیون تومان) گران شده اند. رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به تندر L90 اختصاص دارد، حال آنکه خودرویی مانند پژو ۲۰۶ حدود ۱.۵ میلیون تومان افزایش قیمت خواهد داشت.
البته برخی خودروهای لوکس و مونتاژی که شاخص ترین آنها سوزوکی گراند ویتارا است، بیش از این مقدار افزایش قیمت داشته اند.
علاوه بر اینکه دلایلی مانند رشد نرخ ارز و محدودیت های بین المللی دلایل اصلی خودروسازان بابت افزایش قیمت ها به حساب می آیند و به اندازه کافی نیز برای مسوولان سازمان حمایت قانع کننده بوده اند، اما ظاهرا سازمان حمایت نیز هدف دیگری را از ناحیه موافقت با افزایش قیمت برخی خودروها دنبال می کند و آن، کاستن از شکاف قیمت کارخانه و بازار آنها است.
در حال حاضر به دلایلی از جمله کاهش عرضه و همچنین بروز مشکل در تامین قطعات برخی خودروها، شکاف قابل توجهی بین قیمت کارخانه و بازار آنها به وجود آمده و این وسط دلال ها هستند که از این آب گل آلود ماهی می گیرند.
در واقع پول حاصل از این شکاف قیمتی نه به جیب خودروساز، بلکه به جیب دلال ها می رود و مشتریان نیز مجبورند خودرو موردنظر خود را با قیمتی کاذب و غیر واقعی خریداری کنند.
در این شرایط، استدلال سازمان حمایت و حتی خودروسازان این است که وقتی قیمت کارخانه ای خودروها افزایش یابد، از التهاب و گرانی بازار کاسته می شود و پول حاصل از شکاف قیمت ها نیز به جیب خودروسازان به عنوان تولیدکننده می رود.
این استدلال اگرچه در جای خود درست و منطقی به نظر می رسد، اما در نهایت به افزایش قیمت خودرو می انجامد و مشتریان باید طعم تلخش را بچشند.
خودروها چقدر گران می شوند؟
اما ببینیم در صورت ابلاغ رسمی افزایش قیمت خودروها از سوی سازمان حمایت، خودروهای داخلی تا چه اندازه گران خواهند شد.
ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که به گفته مسوولانش در تولید تندر L90 و سوزوکی گراند ویتارا ضرر می دهد.
اگر لیست فروش «بهار تا بهار» ایران خودرو را ملاک آخرین قیمت های محصولات این شرکت بدانیم، پس از ابلاغ افزایش قیمت ها از سوی سازمان حمایت، پژو ۲۰۶ تیپ دو قیمتی بالای ۱۶ میلیون تومان را تجربه خواهد کرد.
طبق لیست قبلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده ترین مدل این خودرو) قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان داشته است و با در نظر گرفتن حدودا ۱.۵ میلیون تومانی که قرار است به آن افزوده شود، قیمت تیپ ۲ به بالای ۱۶ میلیون خواهد رسید. این محصول هم اکنون نیز در بازار افزایش قیمت داشته و ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
در بین سایر مدل های ۲۰۶، مدل V8 که صندوقدار به حساب می آید، هم اکنون ۱۷ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان قیمت دارد و با احتساب ۱.۵ میلیون وعده داده شده، V8 قیمتی نزدیک به ۱۹ میلیون تومان را تجربه خواهد کرد.
همچنین قیمت ۲۰۶ در مدل های تیپ ۶ و V9 نیز به بالای ۲۰ میلیون تومان خواهد رسید و با این حساب، پژو ۲۰۶ به دسته خودروهای ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بازار ایران قدم خواهد گذاشت. این دو خودرو البته هم اکنون نیز در بازار قیمتی بالای ۲۰ میلیون تومان دارند و طبعا وقتی نرخ کارخانه ای شان نیز بالا برود، باز هم در بازار صعود قیمت خواهند داشت.
از ۲۰۶ که بگذریم، پژو ۲۰۷ آی نیز توانسته در هر دو مدل دنده ای و اتومات خود مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت کسب کند و با این حساب، این محصول حدود یک و نیم میلیون تومان در نمایندگی ها گران می شود.
207 طی یکی دو هفته گذشته رشد قیمتی بسیار زیادی را تجربه کرده است، به نحوی که خبر می رسد مدل اتومات آن بالای ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد. با توجه به آنکه قیمت های بازار از قیمت نمایندگی هم تاثیر می پذیرد، هیچ بعید نیست ۲۰۷ به نزدیکی های ۲۸ میلیون تومان در بازار نیز برسد.
هرچند افزایش قیمت ۱.۵ میلیونی ۲۰۶ و ۲۰۷ در جای خود زیاد و قابل توجه به نظر می رسد، اما دیگر محصول ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا بیش از اینها افزایش قیمت خواهد داشت.
این محصول شاسی بلند که با مشکلات فراوانی در تولید روبه رو است و اختلافی شدید بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می آید، پیش بینی می شود حدود چهار میلیون تومان افزایش قیمت مصوب را به خود ببیند.
با احتساب افزایش قیمت چهار میلیونی، ویتارا نیز رسما به جمع خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان وارد می شود. این مونتاژی ژاپنی البته هم اکنون در بازار حدود ۶۰ میلیون تومان در مدل فول خود قیمت دارد و افزایش احتمالی نرخ کارخانه ای اش، قیمت بازار آن را به بالای ۶۰ میلیون تومان خواهد رساند.
تندر ۱۷ میلیونی
در بین خودروهایی که درخواست افزایش قیمت آنها به سازمان حمایت رفته است، تندر L90 را باید به نوعی صاحب حق آب و گل دانست، زیرا این محصول از همان بدو تولید نیز ضرر می داد و ایران خودرو و پارس خودرو بارها خواستار بالا بردن نرخ کارخانه ای اش شدند.
تندر L90 که قرار بود خودرویی ارزان باشد و زیر ۱۰ میلیون تومان و بعنوان جانشین پیکان برای اقشار ضعیف جامعه به دست مشتریان برسد، هم اکنون در بازار ۱۷ میلیون قیمت دارد. و دست قشر متوسط هم به زور به آن خواهد رسید!
این محصول مشترکا در ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می رسد و طبق اخبار رسیده، سازمان حمایت با افزایش قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی آن موافقت کرده است.با این حساب، تندر L90 در مدل فول خود قیمت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در نمایندگی ها تجربه خواهد کرد و این موضوع احتمالا سبب می شود قیمت تندر L90 در بازار، ۱۷ میلیون تومان را نیز رد کند.
تندر البته تنها رنویی نیست که سازمان حمایت با افزایش قیمت آن موافقت کرده، زیرا مگان نیز مشمول این افزایش شده است.
این محصول حدود ۳۳ میلیون تومان در نمایندگی ها قیمت داشت و حال مشتریان باید منتظر مگان ۳۶ میلیونی نیز باشند. مگان البته همین حالا نیز قیمتی بالای ۳۶ میلیون تومان در بازار دارد و بعید نیست با افزوده شدن سه میلیون تومان موردنظر، مگان قله ۴۰ میلیون را نیز فتح کند.
این افزایش سه میلیونی البته مختص مدل اتومات و دو هزار سی سی مگان است و سازمان حمایتی ها با افزایش قیمت دو میلیون تومانی مگان دنده ای ۱۶۰۰ سی سی نیز موافقت کرده اند.
اگرچه هنوز مشخص نیست سازمان حمایت با افزایش قیمت دیگر محصولات پارس خودرو مانند ماکسیما و نیسان قشقایی نیز موافقت کرده یا نه، اما این دو خودرو نیز ظاهرا با رشد هزینه های تولید روبه رو هستند و احتمال گران شدن شان چندان کم نیست.
mahdi
۲ اسفند ۱۳۹۰خوب خدارو شکر هر روز این ماشینای در پیت داخلی و گرون میکنن تا هیچ کس نتونه بخره من واقعا نمی دونم این تولید کننده های داخلی چه خدماتی میدن که باید حمایتشونم کرد فقط خدا کمکمون کنه
امين
۲ اسفند ۱۳۹۰به نظرم جای اینکه ال90 گرون کنید پرشیا 206 رو ارزون کنید تا تو انبار باد نکنه
شیما
۲ اسفند ۱۳۹۰بهترین خودرو سال آمریکای شمالی با کوهی از امکانات تنها 15,000$ قیمت داره اونوقت این گاری های موتور دار داخلی که پنج شش برابر ارزششون قیمت دارن سال به سال گرون میشن…
عجب!
ابی
۲ اسفند ۱۳۹۰من موندم این مملکت قانون نداره
چرا ما باید این خودروهای مسخرشون رو با این قیمت های بالا بخریم
خدا ازشون نگذره
روزیتا
۲ اسفند ۱۳۹۰خدایا رحم کن
امید
۲ اسفند ۱۳۹۰چه وضعشه.چرا باید 17 میلیون به خودرویی بدیم که باهاش میشه تو کشورهای عربی یه شاسی بلند مثله سانتافه 2009 یا اسپورتیج 2010 یا سراتو 2012 سوار شد؟ پرایدی که نهایت قیمتش باید 3 میلیون باشه و یه خودروی دانشجویی قلمداد بشه چرا باید 10 میلیون بهش بدیم؟ 206 که هر روز یه قطعه شو کم میکنن چرا باید 16 17 میلیون بهش بدیم؟ تورو خدا انصاف داشته باشین.چقدر به بابام فشار بیارم تا علاوه بر خرج خودم یه کمی هم بهم پول بده تا ماشین بخرم؟ فردا خواستم زن بگیرم با چه زبونی به خانواده اش بفهمونم که من نمیتونم برات ماشین بیارم چون شده 17 میلیون؟
محمد حسین
۳ اسفند ۱۳۹۰باسلام-تمام افزایش قیمتهابه خاطرخرید بی رویه مااست تازمانیکه مامردم ساده لوح باشیم وبخریم ایران خودرو وسایپاوپارس خودرو کلاه سرملت میگذارندوسرمایه دار شدند از بس مامردم ساده هستیم خودرو اشغال چینی پنج میلیونی را سی میلیون به ما قالب میکنند دولت هم حرفی نمی زند چون سود کلانی میبردکسی حتی به جانبازان هم رحم نمی کند خودرو قسطی به انهامیدهند می گویند نرخ سود 14درصد ولی من حساب کردم27درصدبود شمارابه خدا به این بیچاره ها رحم کنید.
محسن
۴ اسفند ۱۳۹۰خوب معلومه وقتی نمیتونن با بازارهای خارجی رقابت کنن میان هزینه گمرکی قیمت ماشینهای وارداتی رو بالا میبرن تا از اون ور هم قیمت ماشنهای خودشون رو افزایش بدن. همش تقصیر خودمونه به قول اون دوستمون که نوشته بود اگه ماشین ازشون نخریم اونوقت مجبورن قیمتا رو بیارن پایین. تا وقتی این طوری ما رفتار کنیم اونا هم از خدا خواسته هر جور میخوان قیمت ماشینا رو افزایش میدن. خدا رحمشون کنه که اینجوری با این ملت بیچاره رفتار میکنن.
حمید
۴ اسفند ۱۳۹۰میگن دروغگوی بزرگ اونه که خودشم دروغ خودشو باور کنه. این خودروسازای داخلی یکی از مصادیق همین ضرب المثل هستن. فکر میکنن گوشای مردم مخملیه. اگه جرات دارین وارد بازار تجارت جهانی بشین و ببینین در سال حتی یه ماشین داخلی میتوننی بفروشین.
عليرضا
۴ اسفند ۱۳۹۰دوستان عزیز خوب دست به دست هم بدید و نخرید.
خریدن ماشین با این همه اشکال و قیمت گران و ترافیکی که نمی توانی با ماشینت جایی بری ، مگه واجبه.
تا آلان نداشتی 3 ماهم روش ، سه ماه دوام بیار نخر ببین چی میشه،
مثل اینه که میخوان بودجه مملکتی رو و هزینه بریزو بپاششون و از این صنعت در بیارن.
اهورا
۴ اسفند ۱۳۹۰ای ایرانیان من واقعا متاسفم.که صبح تا شب کارمیکنیم وهرچی پولی که در میاریم باهاش میریم ماشین قسطی میخریم ماشینهای که هیچ ارزش معنوی مادی ندارند.ماانسانهای له شده زیرچرخ دندهای روزگاریم.
مهدی
۴ اسفند ۱۳۹۰ای بابا من که از خدامه پراید بشه 50 میلیون تا مردم یکم به خودشون بیان این جماعت ایرانی ساده لوح که با چهارتا حرف بی ربط وبی اساس که هیچ منفعتی به ملت نداره تو تلوزیون میگن ومردم رو…میکنن منظورم رو میفهمین که کیا رو میگم حالا باید سودش رو ببینن ای خداتا کی باید این همه رنج ومشقت رو تحمل کنیم و صدامون درنیاد حقمون هستش هر بلایی که سرمون بیاد حقمون هستش بکشید ودم نزنیدچون خودتون خواستید اینارو؟!
sunmartin
۴ اسفند ۱۳۹۰لطفا …لطفا..توجه کنید :چرا اسم این سازمان رو حمایت از حقوق تولید کنندگان و مصرف کنندگان گذاشتن؟
چون فقط به نفع تولید کننده گان کار میکنه و اصلا کاری به حقوق مصرف کننده که از جمله کیفیت .نوآوری .و قیمت هست کاری ندارند چرا باید نام حمایت از مصرف کننده رو یدک بکشه؟؟در حالی که با این قیمت ها میشه در کشورهای دیگه ماشین های سوپر اسپرت سوار شد
حسین
۴ اسفند ۱۳۹۰بنده شخصا چهارشنبه (3 اسفند) تقریبا به 50 تا از نمایندگی های پارس خودرو زنگ زدم هیچ کدوم L90 نداشتند … چندتایی هم که ادعا میکردن واسه مشتری رو می فروشن قیمت رو بالای 18 میلیون گفتن … روزنامه همشهری خریدم به تمام مراکز فروشی که آگهی داده بودن زنگ زدم … خدا شاهده زیر 18 میلیون اصلا پیدا نمی شه … باید 18.200 میدادم واسه L90 و دعا میکردم که تا قبل از عید بهم تحویل بدن … تاسف انگیزه.
محمد
۴ اسفند ۱۳۹۰ای بابا این حرفا چیه؟ نخرید کدومه؟
همه که وضعیت زندگی یکسانی ندارن با پراید مسافرکشی نکنی با چی بکنی؟
غضنفر
۶ اسفند ۱۳۹۰سلام امیدوارم منظور شما مساور کشتن باشه نه جابه جا کردن آدما
سا
۵ اسفند ۱۳۹۰شب که میشینی پای تلویزیون طرف با نامحسوس می افته دنبال ملت مثلا اعمال قانون میکنه (جریمه میکنه میره تو جیب خودشون) اخه شما که جاده ای نمیسازین ماشین هایی هم که تولیدم میکنین که اشغال حداقل بیاین واردات و ازاد کنین تا مردم به جای پراید یه ماشین ایربگ و abs دار سوار شن اونوقت نگین سالی فلان قدر کشته دادیم از تصادفات اگه مردین نیاین بگین فلان قدر سالانه کشته دادیم بگین بیشترین ماشین هایی که کشته میدن جه ماشین هایی هستن
مهدی
۵ اسفند ۱۳۹۰والا همینو بگو
بعد میگن جریمه ها رو زیاد کردیم که تخلف کم شه در نتیجه تلفات …
آخه … اگه دلتون واسه ملت میسوخت جاده ها + ماشیناتونو استاندارد میکردید …
اونوقت 200تا هم که بری هیچ اتفاقی نمیوفته
سعید سام
۵ اسفند ۱۳۹۰کسی که ماشین داره میگه گرون بشه بهتره , کسی که نداره میگه ارزون بشه… ایرانی جماعت به فکر گلیم خودشه… کل صحبت ها رو خواندم , اما کسی نگفته بود نسبت حقوق ما به این قیمت ها چقدره؟ من اگر ماهی 50.000.000 تومان حقوق بگیرم پراید 50.000.000 هم بود اشکالی نداره , میخرم … اما نه اینکه ماهی 150 دلار حقوق بگیرم , ماشین2000 دلاری رو هم 7000 دلار بخرم… این یعنی هیچی (هیــــــــــــچی!!!)
رضا
۵ اسفند ۱۳۹۰ما خانه بدوشان غم سیلاب نداریم
جواد
۵ اسفند ۱۳۹۰ای بابا کی تو این مملکت به فکر جون مردمه؟
خودرو سازها فقط به فکر منافع خودشونن…
ميلاد
۵ اسفند ۱۳۹۰90% فروش ماشین توسط کارخونه ها سوده… کی گفته دارن ضرر میدن . .. بله تو تقسیم سودشون دارن ضرر میدن
امیر
۵ اسفند ۱۳۹۰عجب . عجب . چیزی نمیتونم بگم . فقط واقعا متاسفم …
رویا
۵ اسفند ۱۳۹۰به خدا نمیوونم چی بگم
ولی شما رو به خدا ساده نباشید
اخه واسه چی باید پول مفت بدیم برای ماشین بیکیفیت
ن خرید ن خرید
اگه همه این کارو بکنن ماشیناشون رو دستشون میمونه خاک میخوره بعد اونوقت مجبورن که قیمت بیارن پایین
علي ابدي
۶ اسفند ۱۳۹۰خیلی متاسفم […] که خودمون با دست خودمون پیشرفت کنیم ولی 180 درجه برعکس شده انگار هروز داریم پس میریم که؟مثلا فورد موستانگ قیمت جهانیش 18000-21000$.ولی توایران با18000$میشه مثلا 207 خرید فرقش زمینه تا اسمون هفتم.دولت فقط حرف … میزنه.نه؟
جك بلك
۷ اسفند ۱۳۹۰حرف دل ملت زدی دمت گرم خوشم میاد باحالی.
علی عسگری زاده
۶ اسفند ۱۳۹۰+++ از ماست که بر ماست +++
مقوله ماشین بازم قابل تحمله… !!!
hamid
۶ اسفند ۱۳۹۰mashin 1 darsad az moshkelatemonam nemishe darim roz be roz badbakhtar mishim
samir
۶ اسفند ۱۳۹۰به این میگن یک نوع رانت اقتصادی دوستان.
تا زمانی که ما مردم بی تفاوت به مسایل روزمرمون
باشیم از اینم بد تر میشه.بیاید تو زندگیمون سعی
کنیم نسبت به کوچکترین مسایل بی تفاوت نباشیم.
ببین این کشور نازنینو به چه روزی انداختن.ادم گریش
میگیره واقعا
علی
۶ اسفند ۱۳۹۰نخرید فقط سه ماه همت کنید لطفا
saniyo
۶ اسفند ۱۳۹۰خسته نباشید میگیم به همه ی مسئولین.یه گندی زدید که تا100 سال هم کسی نمیتونه جمعش کنه…ماشاا..
جك بلك
۷ اسفند ۱۳۹۰باز اگه خودروها بروز بود اینقدر نمی سوخت که تکنولوژی مثلا 405 برای دهه 70 ولی الان دهه 90 هستیم ولی قیمتش از تویوتای کمری در دبی بیشتره.کل دغدغه دولت شده انژی هسته ای بقیه کالاها انگار نه انگار و از نظر دولت اهمیتی نداره.نه؟درصورتی که در دهه 50 جزو کشورهای جهان اول بودیم نه مثل الان که جهان سومی هستیم.لطفا نظرات را سانسور نکنید با آرزوی برگشت به دهه 40-50.
یاشار
۷ اسفند ۱۳۹۰باسلام
بیشتر دوستان نظرات خوبی داده بودند.
اینکه نخریم تا ارزون بشه…
اینکه …
ولی باید اینم در نظر بگیرم وقتی گمرکی رو برا ماشین های خارجی بردارن اون موقع دیگه کسی نمیره پراید و امثال پراید رو بخره…دیگه کسی نمیره
+ 206(207)بخره…
اون موقع هست که من جوون ایرانی با پولی که میخوام بدم پراید بخرم میتونم سوار یه خودرو با کیفیت،خارجی بشم.
اون موقع هست که منافعی که(الهی از گلوشن پایین نره) شرکت های خودرو سازی میبرن ازشون گرفته میشه!
ولی ماهم تا زمانی که قانون همینه به نظرتون میتونیم کاری کنیم…؟!