نزدیک به دو هفته است که از جلسه شورای رقابت در ارتباط با بازنگری در قیمت محصولات تولید شده در خطوط تولید خودروسازان میگذرد، این در شرایطی است که خروجی آن جلسه تنها ارسال نامهای به بانک مرکزی برای دریافت تورم نهادههای تولید و همچنین تورم بخشی خودرو برای تعیین قیمتهای جدید بود. دراینبین هرچند تولیدکنندگان و بازار از مدتها پیش خواستار تعیین تکلیف قیمتی محصولات زیر ۴۵ میلیون تومان توسط این شورا بودند، اما رئیس و اعضای شورای رقابت تا به امروز در قبال التهابات بازار سکوت اختیار کردهاند، این در شرایطی است که عملکرد شورای مذکور میتواند در آرامش بازار هیجانزده خودرو بسیار مؤثر باشد.
به گزارش دنیای اقتصاد، حال با توجه به شرایط حاکم بر تولید و بازار خودرو، این سؤال مطرح میشود که انفعال شورای رقابت بعدازآنکه رضا شیوا، رئیس این شورا، در یک برنامه تلویزیونی خبر از بازنگری قیمت محصولات خودروسازان داد، چه تبعاتی برای طرف عرضه و تقاضا میتواند به دنبال داشته باشد؟
در حال حاضر بلاتکلیفی میتواند واژه مناسبی برای توصیف وضعیت تولیدکننده و مصرفکننده به دلیل اقدامات انفعالی شورای رقابت باشد.
در این شرایط که فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار در برخی محصولات نزدیک به دو برابر شده است، تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینههای تولید، چشمانتظار افزایش قیمتها از سوی این شورا هستند. همین چشمانتظاری سبب شده تا عرضه محصولات از سوی خودروسازان کاهش یابد. استدلال خودروسازان این است که با توجه به افزایش قیمت نهادههای تولید، عرضه خودرو با قیمتهای کنونی تأمینکننده منافع این دست از تولیدکنندگان نخواهد بود.
از طرف دیگر مصرفکنندگان نیز با توجه به بلاتکلیفی تولیدکنندگان و کاهش شدید عرضه و بهتبع آن افزایش قیمتها مجبور هستند خودروی خود را از واسطهها بخرند یا اینکه با توجه به عدم توانایی در خرید خودرو با قیمتهای نجومی، تقاضای خود را به امید نزولی شدن نمودار قیمتها به تأخیر بیندازند؛ بنابراین میتوان گفت که بلاتکلیفی خودروساز به مصرفکننده نیز بهنوعی منتقل میشود.
برخی کارشناسان این بلاتکلیفی را عاملی در راستای شکلگیری بیاعتمادی در جامعه میخوانند و تأکید میکنند که بیاعتمادی به شرایط حاکم بر بازار خودرو این قابلیت را دارد تا به یک بیاعتمادی عمومی در سطح جامعه منجر شود. به این ترتیب کارشناسان نسبت به تبعات اجتماعی این بیاعتمادی هشدار میدهند.
درحالیکه برخی کارشناسان تبعات تأخیر در اعلام قیمت از سوی شورای رقابت را منجر به ایجاد تبعات اجتماعی گسترده میدانند، برخی دیگر معتقدند انفعال شورای رقابت در اعلام نظر خود در ارتباط با قیمتهای جدید، با توجه به رویه گذشته این نهاد در افزایش اندک قیمتها، هیچ تبعات خاصی ندارد و همچنان سمت عرضه و تقاضا در بلاتکلیفی به سر خواهند برد. آنها میگویند تنها در صورتی تصمیم شورای رقابت میتواند سبب از میان رفتن التهابات شود که قیمت خودرو آزاد شود.
با توجه به اینکه تاکنون سیگنال مثبتی از سوی شورای رقابت در ارتباط با آزادسازی قیمت خودرو مشاهده نشده است، میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که هر چه قیمت اعلام شده از سوی این شورا به قیمت بازار نزدیکتر باشد، بیشتر سبب کاهشی شدن نمودار التهابات بازار خواهد شد و چنانچه قیمتهای جدید فاصله بیشتری از قیمتها در حاشیه بازار داشته باشند، به همان میزان سبب تشدید التهابات بازار خواهد شد. در این شرایط به نظر میرسد شورای رقابت میتواند با اقدامات بهموقع و مؤثر خود سبب کاهش التهابات بازار شود، حالآنکه تأخیر این شورا در اعلام قیمتهای وعده داده شده توسط رئیس آن، بازار خودرو را بیشازپیش بلاتکلیف کرده است. در این بین خودروسازان نیز بیکار ننشستهاند و با کاهش تولید خودروهای پرتیراژ و زیر ۴۵ میلیون تومان و همچنین افزایش تیراژ محصولات بالای ۴۵ میلیونی بهنوعی به جبران ضرر و زیان خود از این ناحیه پرداختهاند. در این بین تنها مصرفکننده است که مجبور به خرید محصول موردنظر خود با زیان ناشی از اقدامات انفعالی شورای رقابت است.
- انفعال شورا؛ بیاعتمادی عمومی
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، شورای رقابت در این روزها که دامنه نوسانات قیمتی در بازار هر روز افزایش مییابد، نیازمند چابکی و تحرک بیشتر است چراکه این شورا میتواند در کاهش التهابات بازار بسیار مؤثر واقع شود.
در این ارتباط حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو، در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» میگوید: افسارگسیختگی قیمتی که این روزها در بازار خودرو وجود دارد، بیشتر ناشی از اختلال در روند عرضه محصولات به بازار است.
در حالی این کارشناس خودرو، افزایش و نابسامانی بازار را با مشکلات تولیدکنندگان در یک راستا میداند که این مسئله، یعنی کاهش عرضه از سوی خودروسازان دلایل گوناگونی دارد. افزایش هزینههای تولید و عدم تناسب قیمت کارخانه با قیمت محصولات در بازار را میتوان از اصلیترین دلایل کاهش عرضه از سوی خودروسازان عنوان کرد.
کریمی سنجری اعلام نظر سریع از سوی شورای رقابت و اعلام قیمتهای بازنگری شده از سوی این شورا را راهکار خروج بازار از این شرایط میداند و تأکید میکند در شرایط فعلی بازار در بلاتکلیفی به سر میبرد. این بلاتکلیفی از دو سمت عرضه و تقاضا وجود دارد؛ بنابراین باید تلاش کرد تا خودروساز و بازار هر چه سریعتر از این بلاتکلیفی خارج شوند.
این کارشناس خودرو، در حالی راهکار کاهش التهابات را از میان بردن بلاتکلیفی میداند که باید گفت کلید حل این مسئله در دستان شورای رقابت است.
شورای رقابت چنانچه بتواند بهصورت چابک و مؤثر به وظایف محوله خود عمل کند، سبب از میان رفتن بلاتکلیفی میشود، درحالیکه در شرایط حاضر شاهد هستیم که این شورا به جای چابکی، انفعال را در دستور کار قرار داده است و در روزهایی که التهاب بازار را فرا گرفته به جای گرفتن تصمیمات آنی و مؤثر، بیشازپیش در لاک خود فرو میرود.
کریمی سنجری این انفعال شورای رقابت که منجر به بلاتکلیفی دو سوی بازار، یعنی خودروساز و خریدار میشود را دارای تبعات وسیعتری میداند. بیاعتمادی، بزرگترین آفتی است که از ناحیه انفعال شورای رقابت دامنگیر جامعه میشود. در حالی کریمی سنجری به بیاعتمادی بهعنوان سوغات انفعال شورای رقابت در اعلام قیمتها اشاره میکند که این بیاعتمادی سبب سرخوردگی عمومی شده است.
وی دلیل گستردگی تبعات اجتماعی ایجاد شده در بازار خودرو را اهمیت خودرو در سبد خانوار میداند.
این کارشناس معتقد است خودرو جزو کالاهای پرنفوذ است و همین نفوذ سبب میشود در زمانی که بازار تلاطم دارد، بیاعتمادی به تصمیمات دولت شیوع بیشتر پیدا کند.
کریمی سنجری میگوید عبور از این بحران و کاهش تبعات اجتماعی آن تنها از طریق چابکی شورای رقابت امکانپذیر خواهد بود.
- افزایش اندک فرقی با اعلام نکردن قیمتها ندارد
در شرایطی که کریمی سنجری معتقد است انفعال و سکوت شورای رقابت باعث به وجود آمدن سرخوردگی و بیاعتمادی اجتماعی میشود، فربد زاوه، کارشناس خودرو به «دنیایاقتصاد» میگوید: چه شورای رقابت منفعل باشد و چه قیمتهای جدید را با توجه به رویه گذشته خود و با فاصله زیاد از قیمت حاشیه بازار اعلام کند، چندان فرقی برای خودروساز و مصرفکننده ندارد و آنها در هر دو صورت در بلاتکلیفی و التهاب به سر میبرند. وی معتقد است اعلام قیمتهایی که با قیمت بازار فاصله زیادی دارند، نهتنها باعث کاهش التهابات بازار نمیشود؛ بلکه بر دامنه این التهابات خواهد افزود.
در حال حاضر خودروسازان به دلیل بلاتکلیفی در ارتباط با اعلام نظر شورای رقابت در تولید و عرضه محصولات زیر ۴۵ میلیون تومانی اهمال میکنند، این در شرایطی است که آنها دلایلی از قبیل کمبود مواد اولیه و قطعات را بهعنوان دلیل کاهش عرضه محصولات به بازار مطرح میکنند.
این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه تنها راه از میان رفتن نوسانات بازار، آزادسازی قیمت است، تأکید میکند در شرایطی که آزادسازی چندان با تفکرات اعضای شورای رقابت همسو نیست، باید به سمتی برویم که خروجی قیمتی شورای رقابت، هر چه بیشتر به قیمتها در حاشیه بازار نزدیک شود. این فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار، هر چه کمتر باشد، در کاهش التهابات مؤثرتر خواهد بود.
به این ترتیب در شرایطی که شورای رقابت در اعلام نظر قیمتی خودرو منفعل عمل میکند، در مقابل شاهد هستیم که خودروسازان تلاش میکنند با کاهش تولید محصولاتی که در حیطه قیمتگذاری این شورا قرار دارد در مقابل افزایش تیراژ محصولات بالای ۴۵ میلیون تومانی تا حدودی خود را از زیر بار بلاتکلیفی تحمیل شده از سوی این نهاد برهانند که با این وضعیت تنها مصرفکننده با ضرر و زیان روبهرو خواهد بود.
NAVID۰۰۹۸
۲ مهر ۱۳۹۷خودشونو مسخره کردن .
خودشونو زدن به خواب و مردم هم دارند زَجر میکشند .
sevlan
۲ مهر ۱۳۹۷یکبار و برای همیشه ایمان بیاریم که وضعیت حال حاضر بازار خودرو با آگاهی دولت و هم دستیشون با مافیای خودرو و به صورت تعمدی بوجود اومده و هدف ایجاد های و هوی و باصطلاح هوچی گری و نتیجتاً ودر آخر افزایش ۱۰۰٪قیمت و قالب کردن اون به ملت همیشه در صحنه ست ، دولت خوب شناخته ملت ایران رو و با تزریق قطره چکانی خودرو به بازار و تحریک مردم واسه ثبت نام معدودی خودرو و فروختن به دو برابر در بازار ، داره دون میپاشه و قیمت های حال حاصر هم در حال تثبیت شدن ، واقعیتی هست که همه حوادث اقتصادی حال حاشر با همدستی نهادهای تصمیم گیر در اقتصاد بوجود اومده و فقط حاصل تحریم نیست ، دولت با افزایش قیمت ارز ، کسری بودجه نهادهای آقابالاسر رو نه تنها از جیب مردم تامین کرد ، بلکه این وسط کلی هم به جیب زد ، منفعل بودن دولت در تموم زمینه ها واسه مردم مسجل شده دوستان ، تا بوده همین بوده ، مردم واسه اینا در ته هرم بوده همیشه !!!
emad1990
۲ مهر ۱۳۹۷با نظرت موافقم.اینکه میگم گمرگ اجازه ترخیص قطعه به قطعه سازان رو نمیده یه سناریو برای دور کردن ذهن مردم از مساله اصلیه.
اینا منتظرن ببینن نتیجه اجلاس ابان چی میشه و با توجه به اون قیمت های جدید خودشون رو مهندسی کنن
این یه حقیقته که مردم تامین کننده پول مورد نیاز جهت دور زدن تحریم هستن.( یا از طریق تحریک تقاضا برای خرید دلار یا خودرو یا……)
Vahid
۲ مهر ۱۳۹۷این کارشناسان خودرو رو باید بندازی تو دیگ آب جوش
اخه لامصب قیمت خودرو ازاد شد خب فکر قدرت خرید مردم نیستی ؟
این وسط کسی که حقوقش 1.5 در ماه هست چقدر پس انداز کنه تا ی پراید 40 میلیونی بخره ؟