ایستگاه خبر

در حاشیه شو تلویزیونی درباره وضعیت کنونی صنعت خودرو

شب گذشته در برنامه زنده گفتگوی شبکه خبر مناظره‌ای برگزار شد که به موضوع جذاب “قیمت‌گذاری در صنعت خودرو” می‌پرداخت. در این گفتگوی زنده که با حضور رضا شیوا رییس شورای رقابت و میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران برگزار شد، دو طرف ضمن بررسی وضعیت کنونی حاکم بر صنعت خودروسازی و بازار خودروی ایران، درباره چشم‌اندازهای آینده خودرو به بحث و گفتگو پرداختند. لب کلام رضا شیوا به‌عنوان رییس شورای رقابت یک جمله بود و آن “تأکید ویژه به خودروسازان جهت پرهیز از افزایش قیمت خودروهای تولید داخل” بود و همه آنچه میرخانی رشتی برای آن زمین و زمان را به هم دوخت درخواست اعجاب‌انگیز” افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت محصولات بی‌کیفیت خودروسازان داخلی” بود. ازآنجاکه بحث قیمت خودرو، رکود بی‌سابقه حاکم بر بازار خودرو و کمپین‌های ملی “نه به خودروی صفر” به موضوعی جذاب و مهم در سطوح مختلف اجتماعی تبدیل شده مناظره مذکور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. کاملاً مشخص بود که این کمپین‌ها کار خود را به‌درستی انجام داده است، یعنی هم به‌درستی افکار عمومی را برعلیه عملکرد ظالمانه خودروسازان داخلی در بسیج نموده و هم خودروسازان را نسبت به آینده‌شان با مخاطره روبرو ساخته است. جالب اما شو تلویزیونی بود که دو طرف دعوا اجرا نمودند.

شو تلویزیونی رضا شیوا و میرخانی رشتی درباره وضعیت کنونی صنعت خودرو
شو تلویزیونی رضا شیوا و میرخانی رشتی درباره وضعیت کنونی صنعت خودرو
از یک‌سو رییس شورای رقابت در مقام یک اقتصاددان و به‌عنوان تعیین‌کننده خط‌مشی قیمت‌گذاری در بازار خودرو سعی داشت تا ضمن حفظ وضعیت موجود اندکی از عیوب خودروهای تولید داخل را بازگو کند و از این راه، میانبری به قیمت‌های کنونی و یا اندکی پایین‌تر برای خودروهای داخلی بزند و استراتژی نخ نمای “نه سیخ بسوزد و نه کباب” را از نو برای ایرانیان به اجرا درآورد که با دیوار دفاعی میرخانی رشتی روبرو شد. از دیگر سو این گارد بسته میرخانی رشتی بود که نه بزرگی به رضا شیوا تحویل داد. میرخانی که گویا در فضایی غیرواقعی و فاقد هرگونه استدلال منطقی سیر می‌نمود یکسره ره به خطا برد و ضمن تکرار ادعاهای عجیب در مورد کمپین‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی کاهش قیمت‌های داخلی را یکسره مردود دانست. کاملاً واضح بود که دو طرف پشت ظاهر تقابل در یک وحدت رویه هماهنگ شده قصه‌ای دراماتیک را برای بینندگان مشتاق روایت می‌کنند.

شیوا
به‌عنوان یک اقتصادخوانده انتظار داشتم دکتر رضا شیوا مواضع دقیق و علمی مبتنی بر دانش اقتصاد را فدای توجیهاتی همچون قصه تکراری تولید ملی و بیکاری کارگران ایرانی در صورت کاهش قیمت‌ها ننماید اما گویا درب همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و علاقه بیش از حد ایرانی‌ها به میز و صندلی ریاست مانع از حق‌طلبی و مبارزه در جهت رفع فرایندهایی که در تضاد مستقیم با منافع مردم است می‌شود. همه می‌دانیم که طومار اقتصادهای ملی در دهه نود پیچیده شد و امروز ه روز دیگر نمی‌توان کشوری در جهان یافت که صنعتی توسعه یافته و اهل صادرات داشته باشد و از سودای تولیدات ملی برای جهانیان قصه ببافد. بااین‌حال شبکه خبر دیشب از قول دو فعال حوزه خودرو ماجرایی تعریف نمود که در فضایی پیش از دهه نود سیر می‌کردند.
رضا شیوا هرجا که خواست از منافع مردم در مقابل خودروهای بی‌کیفیت و بسیار گران تولیدکنندگان داخلی دفاع کند با استراتژی “بهترین دفاع حمله است” میرخانی روبرو می‌شد و قافیه خود و مردم را به‌سادگی هرچه تمام‌تر به حرف‌های در ظاهر ترسناک رشتی می‌باخت که ای وای، اگر در بازار خودرو رقابت ایجاد شود کارگران اخراج می‌شوند و اقتصاد مقاومتی فلان می‌شود. مثلاً شیوا در جایی از مرگ بیست هزار ایرانی در جاده‌ها گفت و این قضیه غم‌انگیز را بهترین دلیل برای بی‌کیفیت بودن تولیدکنندگان داخلی قلمداد کرد اما بازهم حریف را نیمه‌جان رها کرد و با پرهیز از بازگو نمودن همه حقایق اجازه داد میرخانی قصه شبانه‌اش را تکرار کند. میرخانی که می‌دید شیوا در مبارزه چندان پیگیر نیست با توسل به مظلوم‌نمایی، قضیه بیکار شدن صد هزار نفر از کارگران ایرانی در اثر روی آوردن تولیدکنندگان داخلی به رقابت و قیمت‌گذاری مناسب را پیش می‌کشید غافل از اینکه نخستین فایده رقابتی شدن بازار، تولید خودروهای باکیفیت و گسترش مدل‌های متنوع در عین قیمت‌های متناسب است. میرخانی یک‌طرفه به قاضی رفت و با فراموش کردن یک نکته اساسی، با پایمال نمودن منافع ۸۰ میلیون ایرانی به دفاع از حق صد هزار نفر از کارگرانی پرداخت که خود بزرگ‌ترین قربانیان صنعت خودروسازی هستند.

شورای رقابت، اسلحه مخفی خودروسازان
شورای رقابت، اسلحه مخفی خودروسازان
این رویه که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود استراتژی نخ نمای بی‌توجهی به اقتضائات بازار و سندی بی‌بدیل برای محققان حوزه توسعه صنعتی در ایران بود. اتحاد ناپیدای دولت و صنعتگران انحصارگر داخلی به‌خوبی مشخص بود و خود را بهترین شکل ممکن در جمله پایانی رضا شیوا بروز داد که خودروسازان قیمت را گران نکنند. این در حالی است که پس از گشایش هسته‌ای و باز شدن درهای جهان به روی تولیدکنندگان و صنعتگران بهانه‌های واهی خودروسازان برای نبود قطعه و تحریم‌های صنعتی رنگ‌باخته و مردم به صورتی کاملاً طبیعی و عادی منتظرند تا همان‌گونه که قیمت خودرو پیش از تحریم‌های غرب به یک‌باره و در اثر چند قطعنامه و کاغذپاره! سه برابر شد، یک‌سوم گردد و لااقل اگر یک‌سوم نمی‌شود، شرایط به‌گونه‌ای توسط دولت ترتیب داده شود که ضمن افزایش کیفیت و تنوع، خودروسازان کاهشی متناسب با شرایط حاضر را در قیمت‌ها پدید آورند.
مانده‌ام که درباره چنین برنامهٔ جذابی چه بنویسم. بیش از این هیچ نمی‌گویم و تنها توجه مردم را به پاسخ میرخانی هاشمی درباره خواست عمومی برای کاهش قیمت‌ها جلب می‌نمایم. گفته میرخانی که خود از مدیران سابق ایران‌خودرو در دهه شصت و از مدافعان صنعت خودروی داخلی است دراین‌باره جالب است. این فعال صنعتی در اقدامی خلاف اخلاق، با توهمی خواندن انتظار مردم برای کاهش قیمت گفت:

هرکس که انتظار دارد قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد متوهم است. این توقع بی‌جایی است که ما قیمت خودروها را کاهش دهیم چراکه با توجه به ضرر و زیان کنونی، در صورت کاهش قیمت بیشتر متضرر می‌شویم.

گویا تعریف توهم به‌تازگی عوض شده است. کسانی که با پول مردم و از ماحصل ۳۵ سال اخذ یارانه صنعتی قرار بود موجبات افتخار ملی و آسایش عمومی باشند در عین همه کم‌کاری‌ها، گران‌فروشی‌ها و کم‌فروشی، خواست واقع‌گرایانه مردم را توهمی می‌دانند. اما به‌راستی متوهم کیست؟ ما مردم پرایدسوار یا جماعت پراید ساز؟ ما متوهمیم یا ایشان؟
گویا دوستان آیات وحی را فراموش کرده‌اند که می‌گوید:

وای بر کم‌فروشان

دانلود گفتگو (۴۲ دقیقه)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. یحیی

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (215 ديدگاه)

    من که چشمم به هیچ چی آب نمیخوره ، تا ابدالدهر هم اگه خرید خودروی صفر رو تحریم کنیم ، بازم پول نفت و حق مردم هست که خرج خودروسازا بشه تا از ورشکستگی نجات پیدا کنن …

    1. مهمان

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      تا وقتی از لگن سازان حمایت میشه که برای دولت سودآور باشن
      اگر یکی دوسال هیچ خریدی از این لگن سازان نشه و زیان ده باشن
      دولت هم مجبور میشه در مورد سیاست های خودرویی تجدید نظر کنه
      و یا اونها رو مجبور به تولید محصولات باکیفیت کنه یا تعطیلش کنه

      1. اریک

        ۳ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (103 ديدگاه)

        باید در جواب این آغا .. چند تا از تکست های آب دار 50Cent رو که جد و آبادشو مورد عنایت قرار میده بیان کرد تا به هویت تولد خودش پی ببره، ببین اختلال ژنتیکی چی کار می کنه!

      2. ارش

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (27 ديدگاه)

        فقط چند ماهه دیگه تحریم نخریدن ادامه داشته باشه وضعیت بخودیه خود درست میشه و ماجرا از دست دولت درمیاد ……. پس ادامه بدین و نخرین

    2. ژاپنی اصیل

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      منم این نمایش مضحکه دیدم من بجای اون اقا که اصلا دلم نمیخواد اسمشو بیارم از تمام مردم ایران عذرخواهی میکنم به خاطر توهین های زیادی به مردم بزرگوار و نجیب ایران کرد

    3. amin

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (46 ديدگاه)

      اگه بخوایم کار کمپین نه به خودرو داخلی عملی بشه باید اونو تا چند ماه انجام بدیم چون تو 1 یا دو هفته این دلالا ماشین می خرن و بعدش به اسم بازار ازاد می فروشند از طرفی ما هم باید تو شبکه های اجتمایی اینو پخش کنیم که دیگه تا 1 یا دو ماه کسی ماشین صفر نخره

    4. محمد

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      پول نفت ایران خرج خودروسازی میشه؟؟؟
      منظورت برای مردم ایران بود یا مردم مظلوم عراق سوریه فلسطین لبنان یمن بحرین ونزوئلا و …؟

    5. حسین

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگر که برای دولت سودآور نباشه از طرف دولت حمایت نمیشه…

  2. Mm

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این آقایی که کسی نبوده ادب بهش یاد بده وامثال همین آقا هستند که به خاطر جیبای سوراخشون این مملکتو تو منجلاب عقب موندگی نگه داشتن
    افرادی که بهترین ماشینارو سوار میشن و از ارابه های تولید داخل حمایت میکنن.
    کاش دولت هایی که خودشونو نماینده مردم میدونن واقعا کاری برای حمایت از مردم انجام میدادن، افسوس…

  3. AHMADREZA

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    ما حرف زیاد شنیدیم عمل کنید تا بفهمیم کی یه آدم درستیه

  4. محمد

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان عزیز من طلا فروش هستم یه سری از اجناسو که رو دستمون باد میکنه فروش نمیره با ترفندای خاصی میفروشیم مثالا اون جنسو یه جای خاصی قرار میدم به مشتری میگم اینو سفار شی اوردم و فروختم (به مثلا فلان دکتر ) مشتری بیشتر مشتاق میشه که بخره اونوقت تمایلی به فروشش نشون نمیدم باز اون مشتاق تر میشه ……
    اینجوری گرونتر هم فروش میره
    دارن همین کارو باهامون میکنن

  5. ماهان

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الان خودرو سازها إعلام کردند نه تنها کاهش قیمّت ندارند بلکه افزایش هم دارن در علم روانشناسی به أین فرار به جلو گفته می شود در روانشناسی فروش در بازار به آن ایجاد عطش خرید گفته می شود یعنی :با إیجاد ترس إز گرانی مردم رأ ترغیب به خرید کالایی می کنند که مشتری ندارد،فقط چند ماه مقاومت کافیه تا أین گروه شکست بخوره ،کمی همت می خواد

    1. solat

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      احسنت / حرفات قشنگ بود افرین

  6. hdkaka

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    یعنی میخوان پرایدو گرون کنن باز
    20 درصد یعنی قیمت میشه حداقل 20 21 نمایندگی یه درصد فکر کن بزارن مردم عادی از نماینگی بخرن.
    که به لطف دلالان میشه حدود 25 26
    خیلی دیگه…..

  7. farshad

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    میدونید رابطه‌ی شورای رقابت با انجمن خودروسازی چیه؟؟؟
    ***
    حالا متوجه شدید.

  8. م.ش

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    این صحبت ها همش شو , سازمان حمایت از مصرف کننده اصلا معنی نداره
    من ال نود پارس خودرویی خریدم به داخل صندوق عقب اب نفوذ میکنه ,رفتم شکایت مشتری میگن از موادی که استفاده کردن ,گفتم خوب من چیکار کنم از مواد. بهتر استفاده می کردید
    میگه باید از سازنده مواد شکایت کنی .از شرکت هنکل
    الان دو ماه من و دارن سر می دونن
    لطفا راهنمایی کنید .

    1. navidRR

      ۲ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (47 ديدگاه)

      یه توصیه ی برادرانه بهت دارم
      بهتره دیگه دنباله ی اون قضیرو نگیری چون جز اینکه از کارو زندگیت بمونی چیزی عایدت نمیشه
      یادت باشه اینجا ایرانه و انتظار نداشته باش که مدیرعامل پارس خودرو مثل مدیرعامل تویوتا بیاد جلوت زانو بزنه و بگه عذرمیخوام و سریع مشکلو برطرف کنن
      خودت که دیگه باید اینارو بهتر بدونی عزیز

  9. S@M@N

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سلام دوستان
    اگه خاطرتون باشه قرار بود ال 90 هم جایگزین پیکان بشه اما به محض ورود نه تنها جایگزین پیکان نشد بلکه قیمتش از همه محصولات دیگر هم بالا تر بود.
    به هر حال باز به خاطر برندش و کیفیتش رفتیم خریدیم.
    من اخیرا یه مدل فول ال نود رو از شرکت‌ پارس خودرو گرفتم اما پس از تحویل برای سرویس اولیه اقدام کردم و بطور اتفاقی رفتم زیر ماشین ودیدم از سر شاسی گرفته تا کف بدنه همش ترک خورده و این اصلا برام خوشایند نبود از نمایندگی محل پیگیر شدم اما گفتند مواد عایقی که زیر این بدنه ها بکار گرفته شده از نوع نامرغوبش بوده. اگه کسی با این مشکل روبه رو شده لطفا منو راهنمایی کنه. ممنون از سایت خوب پدال

  10. محمد

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همه دست به دست هم بدهیم تا بعد از 20 – 30 سال دیگه به این گردن کلفت های خودروساز نشون بدیم که تا هر جا که دوست دارن نمی تونن از این ملت بچاپن !

    بهترین کمپین سال : ” نه به خودروی صفر “

    1. سهراب

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دوستان کمی صبر سحر نزدیک است این همه داد و غال از ترسشون دیگه نفسای اخرشون افرین به این کمپا وهمت مردم که نشون دادن این غولم میشه زمین زد این دوا زرگریام دیگه قدیمی شده

  11. navidRR

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ممنون از جناب شاوردی برای این مطالب خوبشون
    دوستمون که در کامنت بالایی گفتن افزایش قیمت در علم روانشناسی فرار به جلو گفته میشه کاملا قبول دارم واین جزو موضوعات علمیه که دارن از اون علیه مردم استفاده میکنن
    هر نظریه ای که در مورد آینده ی خودروی ایران بدن هیچکدوم عملی نیست
    تنها پیشنهاد تایید شده که مدیر فروش و مدیر بازار یابی ایران خودرو و سایپا دارن به شورای رقابت فشار وارد میکنن پیشنهاد افزایش قیمت خودروهای داخلیه که همین الان هم تو جلسات دارن روش پافشاری میکنن
    و شک نکنید که دیر یاز زود به مهر تایید به دستور افزایش قیمت رو میدن
    این جمله که *هرکس که انتظار دارد قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد متوهم است* خیلی بچگانست
    بی کیفیت بودن و عقب ماندگی صنعت خودروسازیمون رو لابد مردم باعثش هستن و اینکه مردم خودروی بی کیفیت نمیخرن تقصیر مردمه و مسئولان خودروسازی کاملا بی گناه و پاک هستن
    واقعا که…
    اینجا همه چیزو نمیشه گفت متاسفانه

  12. حمید.ش

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوست عزیز s@m@n
    چند وقت پیش یکی از اشنایان ما یه ال نود پارس خودرویی گرفت که مشکل شما رو داشت .پس از کلی دوندگی و شکایت مشتری ,,بهش جواب دادن مشکل از موادی که تو زیربدنه استفاده می شه و باید شکایت از شرکت سازنده که شرکت هنکل می باشد و این مواد تامین میکنه داشته باشی
    خلاصه فعلا که جوابی نگرفته
    ان شاالله که مشکل ایشان و شما حل شود

  13. سارا

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (217 ديدگاه)

    “با توسل به مظلوم‌نمایی” دقیقآ ! این خودروساز ها هم مثل اسرائیل دائم مظلوم نمایی میکنن و هر کاری رو که انجام میدن توجیه میکنن هیچکسی هم جرات حرف زدن نداره

  14. علی خشمگین

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بهترین راه همین هست که مردم اصلا اقدام به خرید نکنند تا خودشون از ترس مشکلات نگهداری و ضرر و زیانشون هم که شده یا قیمت رو بیارن پایین یا کیفیت رو ببرن بالا

  15. فقیر

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (168 ديدگاه)

    دوستان توجه کنید از فامیلای نزدیک ما از کارکنان ارشد کارخانه مرکزی ایرانخودرو هستش دیشب که باهاش صحبت میکردم میشد اضطراب و ورشکست شدن این دو نهاد رو تو صحبتهاش کامل حس کرد…میگفت مدیران این نهاد به طرز وحشتناکی به خاطر کمپین بدخلق شده اند…مطمئن باشید با مقاومت مردم و نخریدن ماشین ظرف یکسال اینده بساط این ظلم جمع میشه…یاحق

    1. مهمان

      ۳ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      به نظر من آخرین حرکت خودروسازا افزایش قیمت هست.
      و این کار رو دیر یا زود انجام میدن، شاید بیشتر از همیشه. شاید تا 15 یا 20 درصد
      مهمترین نکته اینه که مردم بعد از این افزایش قیمت هم اتحادشونو حفظ کنن و این آشغال ها رو نخرن.
      حتی اگر قیمت ها یک سوم بشه هم این آشغال ها ارزش خرید ندارن
      کیفیت اون 206 که سال 84 تولید میشدکجا، کیفیت آشغال های سال 94 کجا.
      ضمن اینکه همه ی تولیدات لگن سازان با این ایمنی پایین به نوعی تابوت خریدار هم محسوب میشن

  16. علی

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    یادمه یک زمانی جلوی فروش وانت ایرانخودروی تبریز رو برای مشکلات عدیده اش و نداشتن حداقل استانداردهای لازم گرفته شد . که بلافاصله با آه و ناله ها و نمایشهای سریالی و بقول دوستمون نخ نمای ایرانخودرو مبنی بر بیکار شدن کارگران مظلوم این شرکت و … ، دوباره بعداز مدتی بدون حتی کوچکترین رفع ایراد کارخانه وانت باردو راه اندازی شد!!! حالا منظورم از این یادآوری اینه که مدیران شرکت های خودرو سازی سایپا و ایرانخودرو کاروشون رو خوب بلد هستند . یعنی تا می تونن از حسن نیت مردم سوءاستفاده کنند و تا می تونن کالا و خدمات بی کیفیتشون رو با {منت به ملت} میفروشن ، و تا میتونن جولان می دهند ، حال اگر یکجا مسئولی یا نهادی پیدا بشه و جلوشون رو با سند مدرک بگیره و نذاره کارشون رو بکنن و تقاضای رفع مشکل ورعایت حقوق مصرف کننده رو بکنه ، بجای حل مسئله بلافاصله صورت مسئله رو پاک میکنن و با سپر کردن چندکارگر مظلوم و تو بوق کردن بیکار شدن شون و ضرر و زیان و … دوباره و بعد از مدت کوتاهی با همون خودرو داغون از روی ملت و مسئول رد میشن .
    ودر آخر به این نکته اشاره بکنم که: تا امروز منکه به شخصه با پیگیری مداوم اخبار خودرو ، از شورای رقابت چه در دولت قبل و چه در دولت کنونی خیری ندیدم و فکر میکنم یک نهاد نمادین باشه برای آسان تر کردن فشار رقابتی خودرو سازان بر مردم ناچار. (ببخشید اگر زیاده گویی کردم چون دلم پرهست و دنبال گوش شنوا میگردم)

  17. سعيد

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    احسنت به این مقاله. افرین به نویسنده با این هوشیارى و جسارت در این مقاله. واقعا درسته و واقعا متاسفم از داشتن چنین هموطنان ***اى که فقط به فکر منافع خودشون هستن. امیدوارم مردم به اتحادشون در نخریدن خودرو هاى ملى ادامه بدن تا این افراد گوشه اى از قدرت همین مردم “متوهم” را بچشن.

  18. dasa

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان. این آقایون عمراً قیمت رو بیارن پایین. حالا قیمت رو که نمیارن پایین، به جای بالا بردن کیفیت، روز به روز کیفیت ماشینها رو هم میارن پایین.
    نمونش رو تو چند ماه گذشته خودم دیدم. مثلاً یکی از همکارام بعد از 6 ماه تاخیر در تحویل تندر از سوی پارس خودرو(خودرو ساز با کیفیت وطنی مثلاً) بالاخره 2 هفته پیش رفت و تندرش رو از پارس خودرو گرفت و وقتی آورد جلو مغازه من، دیدم ماشینش از لحاظ رنگی کلی ایراد داره و چند جای بدنه رو به طرز ماهرانه ای لکه گیری کردن. ماده زیر بدنش هم کلی جاهاش ترک خورده بود. وقتی هم سوار ماشین شدم، نسبت به مدلهای قبلی صدای بیشتری داشت. پسره از بس کفری شد، که ماشین رو همونجور فروخت و رفت ماشین چینی خرید. واقعاً محشر بود.

  19. توحید

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    مردم عزیز قدرت خرید شما یه نوع برگ برنده است بطور مثال روسیه اروپا رو چطوری تحریم کرد فقط گفت آقا من محصولات کشاورزی رو از اروپا نمیخرم انوقت تمام کشاورزای اروپا متزرزر شدن
    مردم باید با نخریدن خودرو این کارخانه جات مونتاژ خودرو را ورشکست کنند فقط دو سه ماه نخرین ببینین این خودروهای تو پارکینک مونده زیر بارون برف و تگرگ چه شکلی میشه

  20. جواد بسطامی

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دمت گرم حسین دوست خوبم ،مطلبت عالی بود
    بدون هیچ گونه تردیدی اگه مردم فهیممون چند ماه دیگه دندون رو جگر بزارنو تحریم کنن خرید این لگنارو .به نتیجه میرسیم ان شاءالله
    قانون اقتصاد میگه تقاضا قیمتو تعیین میکنه .تقاضا نباشه یا قیمت پایین میاد یا باید برن کنار این حلبی سازا؟؟؟ البته اگه دولت شرایط انحصاری الانو یه کم رقابتی کنه؟؟
    شک ندارم که اگه مردم احترام به خودشون بزارنو خرید نکنن به هدفمون میرسیم به امید خدا
    از ما که گذشت ،لااقل کاری کنیم که نسل های بعد ما یه رحمت واسمون بفرستن بعد مرگمون

    1. محمدحسین شاوردی

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (109 ديدگاه)

      اقتصاد رو باید با دید اقتصادی نگاه کرد… حضرات دولتی در ظاهر ژست اقتصاددان میگیرن اما واقعا به اقتصاد اتقاد زیادی ندارن… امیدوارم حرفت درست باشه جواد جان و دولت اندکی به مفهوم بازار رقابت بها بده… این امر مستلزم دوری از سودهای شخصی و اقتدارگراییه

  21. Amirhosein golmohammadi

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرتون خودرو های خارجی ارزان میشوند لطفا راهنمایی کنید ممنون

  22. عبدالله

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    به نظر من دو شرکت ایران خودرو و سایپا مایه ننگ و سرشکستدگی ایران و ایرانی و فرهنگ و تاریخ وقدمت و تمدن چند هزار ساله اش می باشد.

  23. محمدجواد

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام بر همه دوستان
    این قضیه نشون میده که نمی توان هیچ انتظاری از این آقایان داشت چون همه دستشان توی یک کاسه هست . و بار دیگه این واقعیت رو مشخص می کنه که تنها راه تغییر این وضعیت همان همکاری همه مردم و ادامه کمپین تحریم خودروی داخلی است. ….

  24. عبدالله

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    دوستان عزیز به ادعای جالب و خنده دار مدیر عامل ایران خودرو توجه کنید و متن زیر را بخوانید که چگونه برای خودشان بازار گرمی می کنند.

    http://www.isna.ir/fa/news/94060804927/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF

  25. فرزاد

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اون از متوهم خوندن مردم و اینم از وزیر که گفت هرکس میگه خودرو ایرانی نخرید خاین و ضد انقلابه . به نظرتون دفعه بعد چه انگی و تهمتی به مردم نجیب ایران میزنن. من که از فکر کردن در باره اش میترسم .
    نخرید که صبح صادق نزدیک است .

  26. جعفر

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنظر من مشکل مردم این نیست که خودروسازان قیمت ماشین را بالا گرفته اند و یا کمی کیفیت ماشین های تولیدی این دو شرکت پایین است ، مشکل مردم ایران این است که یک عده شارلاتان و حقه باز ادای تولید کننده خودرو را در می آورند و در واقع آنان هیچ تخصصی در ساخت ماشین ندارند و فقط دارند ملت را با این روش سرکیسه می کنند.

  27. امید

    ۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هموطنان عزیز.امام حسین علیه السلام در مقابل زور و ظلم ایستادگی کردند.پس نگزارید خودرو سازان با زور و نیرنگ خودروهای بیکیفیت و بی کیفیتشون رو به ما قالب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا