آمارهای منتشر شده از گمرک ایران برای دو ماهه نخست سال ۹۱ نشان می دهد که طی این مدت ۵,۶۷۰ دستگاه خودروی ایرانی صادر و ۴,۵۰۷ دستگاه خودرو هم وارد کشور شده اند. بررسی این آمار نشان می دهد که صادرات خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۱,۵۴۸ دستگاه بوده است. ارزش این تعداد خودروی صادراتی ۳۲ میلیون دلار می باشد که چهار برابر مدت مشابه سال گذشته است. بنابراین با تقسیم این ارزش به تعداد خودروهای صادراتی، قیمت متوسط هر خودروی صادراتی ۵,۶۴۳ دلار محاسبه می شود. از آنجا که صادر کننده می تواند ارز حاصل از فروش خود را در بازارهای آزاد بفروش برساند و با توجه به قیمت متوسط ۱۸۰۰ تومانی دلار در دو ماهه نخست سال،هر خودروی صادراتی بطور متوسط ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان صادر شده است.
مقصد ۹۹ درصد خودروهای صادراتی، کشور عراق بوده که پیش از این هم بزرگترین مشتری خودروهای ایرانی بوده است. یک درصد هم به افغانستان صادر شده است. چند خودروی انگشت شمار هم به سایر کشورها فرستاده شده اند.
در نقطه مقابل واردات خودرو با ۴۰ دستگاه افزایش، از نظر وزن و ارزش روند کاهشی را نشان می دهد. این یعنی سهم خودروهای سنگین، بزرگ، شاسی بلند و گران قیمت کاهش یافته و خودروهای کوچکتر و ارزانتر وارد شده اند. تویوتا، هیوندای، بنز و کیا سردمداران صادرات خودرو به ایران در این مدت بودند. ۴۲ درصد از خودروهای وارداتی از طریق کشور امارات تعدادی از طریق کویت و باقی از طریق کشورهای سازنده به ایران فرستاده شده اند.
بر اساس آمار گمرک، متوسط قیمت خودروهای وارداتی، ۲۰,۷۲۶ دلار (۲۵ میلیون تومان با ارز دولتی و ۳۷ میلیون تومان با ارز آزاد) بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش را نشان می دهد.
yashar
۳۱ خرداد ۱۳۹۱اکثر خودرو های وارداتی بنز و پورشه و خودرو های لوکسه با این همه قیمت متوسطشون حدود بیست هزار دلار شده یعنی 36 میلیون!!
ولی تو بازار نزدیک 10 برابره…!
نوید
۲۰ تیر ۱۳۹۱بابا اصلا همین شرکتای داخلی قیمت خودرو های وارداتی رو افزایش میدن تا مردم بیان از ماشین های اشغال خودشون بخرن…………..
شاهین
۳۱ خرداد ۱۳۹۱این شعار مرسدس بنز است
:-D یا بهترین یا هیچ چیز :-D
این شعار ایران خودرو است
:-D یا افزایش مجدد قیمتها یا افزایش مجدد قیمتها :-D
محمد رضا
۳۱ خرداد ۱۳۹۱نتیجه اخلاقی این آمار بیانگر این موضوع است که:
یه ماشین یا باید خیلی کیفیت بالائی داشته باشه که کسی بخره یا قیمت فوق العاده پائینی یعنی یه جورائی مفت باشه کوفت باشه از لحاظ کیفیت که خیالمون راحته ماشینای گاری سازهای داخلی شدیدا با کیفیت هستند(با کیفیت هستند استعاره از آشغال هستند)پس یعنی دارند مفت به برادران عراقی می دند که اونام می خرند
محمد
۱ تیر ۱۳۹۱مرگ بر برادر، صدام یزید کافر!
MATIN
۳۱ خرداد ۱۳۹۱من احتمال میدم شرکتای خودرو سازی اصلا نمیدونن چی تولید میکنن یا اصلا تو باغ نیستن یا خودشونو زدن به کوچه علی چپ !!!
با قیمت 2 تا پورشه پانامرا میشه 70 تا سمند گرفت 110تا پراید این حساب و کی کرده ؟ چرا واسه مردم جک تعریف میکنید ؟ البته اینم بگم بعید نیست که این کارو کرده باشن : همینجور که این شرکتا(ایران خودرو و سایپا) به هم وطنیاشون رحم نمیکنن و با قیمت فضایی ماشیناشونو میفروشن به اونام ماشیناشونو با قیمت کهکشونی میفروشن …یعنی سمند و اونجا 100 میلیون میفروشید …(از شما بعید نیست)اخه وقتی به همین راحتی سر مردم خودمون این بلا رو میارید چه بسا به همین راحتی سر اونام این بلا رو بیارید …
MATIN
۱ تیر ۱۳۹۱دوستان من میدنم قیمت ماشینای ایران تو کشورای دیگه پایینه .. ولی اخه خداییش نگاه کنین به اماری که دادن..
خواستم بگم اینا که ما سر ما بلا میارن حتما جور دیگه ی سر اونا بلا میارن !!!
سعید
۲۳ تیر ۱۳۹۱کدوم .. منفی داده پایینتره دیگه.راستی سر اونا جرات ندارن بلا بیارن.قطعات خودروهای صادراتی در مواردی همچین با کیفیت تره. و صد البته کنترل نهایی بهتری هم روشون صورت میگیره. یعنی اونجا یکی پژو پارس یا .. میگیره یهو چراخ سقفش نمیوفته بیرون یا فرمونش نمیاد تو دستش..!
مهران
۱ تیر ۱۳۹۱اولا قیمت ماشینای ایرانی تو اونجا یک سوم ایرانه(فامیل ما سال پیش یه pars elx از ترکمنستان گرفت 7 میلیون).دوما کیفیت ماشینای صادراتی نسبت به ماشینایی که داخل ایران عرضه میشه خیلی خیلی بالاتره.این یعنی این که ماشینای خودمونو با سه برابر قیمت و با کیفیت خیلی پایین تر به خودمون میفروشن.برین تو عمق بدبختی ما ایرانی ها
:)
۱۹ تیر ۱۳۹۱آخه مهران جان ، خوب اگه پارسو مثلا 17 میلیون بفروشن که کسی نمی خره ، برادرای ترکمنستانی مگه مغز خر خوردن آخه !!!
به جای اینکه بگیم چرا قیمت ماشین 7 میلیونی تو داخل کشور 17 میلیونه … هی میایم می گیم جرا ماشینا رو ارزونتر می فروشن
احمد.ف
۱ تیر ۱۳۹۱مقایسه ی خودروهای صادراتی و وارداتی کاملا غلط است زیرا هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند، چه به لحاظ قیمت چه به لحاظ مدل و زیبایی و … و کلا کیفیت.
تنها از نظر میزان درآمد گمرک و سود بازرگانی و از این چیزای اقتصادی در یک رنج قرار میگیرند.
مهدی
۱ تیر ۱۳۹۱دقیقا
همه چیز که به کمیت نیست
همون یه ماشین وارداتی میارزه به کل ماشینای صادراتی
amir
۱ تیر ۱۳۹۱زمانی که تولید خودرو در 2 ماهه 91 کاهش داشته(که گفته شده 32.6 بوده که رقم واقعی رو فقط خدا میدونه)وشرکت های وابسطه به ایران خودرو و سایپا کارگرها و مهندسینشون رو اخراج کردند و …. و با وجود تحریم ها و افزایش قیمت دلار و مشکل باز کردن و صاف کردن السی سال 90 برای قطعه سازها و …. چطور صادرات افزایش پیدا کرده و این آمار و ارقام از کجا اومده جای تعجب داره;البته مردم ایران به امار و ارقام متناقض و عجیب و غریب عادت کردند
amir
۲ تیر ۱۳۹۱سمندef7 هم از اشغال پیشی گرفت البته 206و تندر های جدید هم دست کمی از اون ندارن
حسین
۲ تیر ۱۳۹۱دوستان فقط خودروی داخلی، اگه ما از سایپا وایرانخودرو حمایت نکنیم کی میخواد اینکارو انجام بده به هر حال درسته یه سری اشکالات جزیی توی این خودروها وجود داره ولی خوب خوبیش اینه که خودمون تولید کردیم
احمد.ف
۳ تیر ۱۳۹۱اشکالات جزئی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
محمد رضا
۳ تیر ۱۳۹۱فکر کنم تو عمرت اصلا ماشین سوار نشدی که میگی اشکالات جزئی
بله منم موافقم که تولید داخلمون پیشرفت داشته باشه اگه راست میگی وارداتو آزاد کنند بعد مردم با توجه به کیفیت و بقیه پارامتر ها انتخاب می کنند اونقت شما برو ماشین داخلی بخر که اشکالاتش جزئی باشه
Mahan
۲۲ تیر ۱۳۹۱من چند بار زندگی میکنم که عمرم پای حمایت از این گاری و آشغال ها بزارم
سعید
۲۳ تیر ۱۳۹۱خودمون نه شما تولید میکنید.حسین جان شما آقازاده آقایون تشریف دارید.. تو حمایت میکنی که 17 تا خودروی خارجی با ارز دولتی و.. تو خونت پارکه نه ..!
رضا
۸ تیر ۱۳۹۱با سلام
با روندی که خودرو سازهای ایرانی در پیش گرفتند (قیمت +کیفیت )به امید حق تعالی چند صبا دیگر عراق هم به ایران خودرو صادر میکند زیاد حالشو نبرید .
شهرام
۱۴ تیر ۱۳۹۱این دروغو که گفتی راسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
شهرام
۱۴ تیر ۱۳۹۱دروغه
pooyan
۲۵ تیر ۱۳۹۱tanha rahesh ine ke,hichki nabayad kharid kone az in guruhaye khodrosaziye bartare iran.shayad kheyli az dustanam ba nazare man movafegh bashan.ama rahesh kheli sakhte va hamahang kardane mellate azize iran.faghat kafiye be modate 2mah kasi az in sherkatha khodroe nakhare.motmainan ba vaziyate behtari ruberu mishim.be omide an ruz dustan :)
mjk
۲ مرداد ۱۳۹۱شما فکر میکنین اگر قیمت ماشین وارداتی روبه همین دلار ۲۰۰۰ تومنی بدن و همه هم پول خرید حد اقل یه آشغال فلزی خارجی رو که دارن( فعلا) چند دلار باید بدیم تا آون اشغالای کره ای رو سوار بشیم. اون موقع باید نونون بخری دونه ۲۰۰۰۰ تومن اونام که اخراج شدن برن بمیرن. چی فکر کردید؟ آشغالای خارجی رو هم باید بعدا با دلار ۲۰۰۰۰۰ تومنی بو کنیم
قبول دارم مدیرانمون بی لیاقتند وسیاست باز ولی چه میشه کرد.
siavash
۳ مرداد ۱۳۹۱به احتمال قوی این آمار دروغه اما اگر هم راست باشه به قول دوستان باید دید با این گمرک چه ماشین هایی وارد و چه ماشین هایی خارج شدن تازه اونم وقتی این ماشین ها رو تو خارج به قیمت 3 تا1 میلیون میدن تازه باید اون جا یه چیزهایی روش باشه که این جا نیست، در عراق حتی هزینه پلاک کردن خودرو ها هم با خوشونه تا ماشین هاشون رو فروش ببرن.
علی
۶ آذر ۱۳۹۱چرا میبینم بعضی ها میگن تنها راهش اینه که ماشین ایرانی نخریم؟ دوست من مگه میشه همچین چیزی؟ زندگی کردن بدون ماشین واسه خیلیا غیر ممکنه. اکثرشونم مجبورن ماشین ایرانی بخرن چون توان مالی غیر از اینو ندارن. در نهایت هیج راه حل کوتاه مدتی برای این مشکل نیست. سایپا و ایرانخودرو بهتر از هر کس دیگه میدونن چطور جیب من و شما رو مدیریت کنن. توی آمریکا به ازای هر 10 نفر 9 ماشین وجود داره ولی تو ایران این مقدار کمتر از 2 نفره. میتونین تصور کنین بازار خودروی ایران چقدر بازار بزرگیه و چطور ایران خودرو و سایپا استثمار کردن مارو؟ فیلم بیو وولف رو دیدید؟ اونجا که اژدهایی که داره شهرو به آتیش میکشه به بیووولف میگه: سینس آف د فادرز، سینس آف د فادرز.. معنیش اینه که: گناهان پدران…