ایستگاه خبر

خاطره بازی با رنو؛ این کوچک فرانسوی

رپورتاژ: یکی از خودروهایی که سال‌هاست بین افراد در کشورهای مختلف دست به دست می‌شود و هواخواهان زیادی دارد، خودروهای تولیدی کارخانه رنوست.

رنو 5
گذشته از اینکه ما به رنوهای مدل ۵۰ و ۶۰ شمسی خاطرات زیادی داریم این روزها هم مردم از خرید و فروش رنو غافل نیستند و همچنان مدل‌های متنوع این کارخانه مثل رنو کپچر، رنو داستر، رنو مگان و … در بازار جهانی حرفی برای گفتن دارند.

 

رنو زاده شد

Renault 5
Renault 5
شرکت خودروسازی رنو (Renault) سال ۱۸۹۹ میلادی توسط لوئی رنو، کارآفرین و صنعتگر فرانسوی به همراه برادرانش مارسل و فرناند تاسیس شد. اولین اتومبیل ساخت این شرکت رنو تیپ ای نام داشت. این سه برادر با سرمایه اندکی کار خود را آغاز کردند اما سال‌های بعد به پیشرفت‌های فوق العاده‌ای رسیدند و خرید رنو باب طبع بسیاری از افراد قرار گرفت.

در اوایل دهه نخست قرن بیستم رنو جعبه دنده رانش مستقیم که به انگلیسی DirectDrive نامیده می‌شود را ابداع کرد و با توسعه کار خود توانست فروش سالانه خود را افزایش دهد. سال ۱۹۰۵ این شرکت توانست سفارش تولید ۲۵۰ دستگاه تاکسی را کسب کند و از کارخانه‌ای کوچک به کارخانه‌ای با تولید انبوه تبدیل شود دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۰۷ میلادی نیمی از تاکسی‌های شهر لندن تولید کارخانه خودروسازی رنو بودند و بدین ترتیب رنو به تدریج به بازار جهانی رخنه کرد و توانست سال‌های زیادی تا به امروز ماندگار شود.

 

رنو ۵

رنو ۵ را می‌توانیم به جرات محبوب‌ترین و خاطره انگیزترین مدل رنو در ایران بدانیم که سال‌های زیادی افراد بسیاری با این مدل خودرو در خیابان‌های شهرهای ایران تردد می‌کردند. این خودرو با ابعاد کوچک زمانی بین خانم‌ها و مردان و زنان جوان محبوبیت خاصی داشت بطوریکه در رنگ‌های سبز، زرد، سفید، مشکی و قرمز علاقمندان خاص خود را داشت و هنوز هم در سایت دیوار افراد علاقمند به داشتن یکی از این مدل‌های رنو هستند تا با اسپرت کردن آن بتوانند در سطح شهرها تردد کنند. رنو ۵ با موتور ۴ سیلندر، حجم موتور ۱۱۰۰ سی سی و توان تولید ۴۹ اسب بخار قدرت روانه بازار مصرف شد. این خودرو گیربکس ۴ دنده به جلو و ۱ دنده به عقب داشت و بیشترین سرعتی که می‌شود با آن راند ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است. ترمزهای رنو ۵ در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است.

در ایران سال‌ها شرکت خودروسازی سایپا مونتاژکننده رنو ۵ بود و بعد در سال ۱۹۹۷ میلادی آن را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و نامش را به سپند تغییر داد. سال‌ها بعد سپند ۲ و سپند جوانان با تغییرات جزئی تولید شدند اما کیفیت رنوهای ۵ اولیه را نداشتند. چنانکه افراد زیادی داشتن رنو ۵ دست دوم را به داشتن سپندهای جدید ترجیح می‌دادند. چندی بعد تولید سپند متوقف شد و جایش را به تولید پی کی داد که البته آن هم خودروی موفقی از آب در نیامد.

Renault pk
Renault pk
پی کی که مخفف حروف اول پارس خودروست (Pars Khodro) اواخر سال ۱۳۸۰ شمسی به عنوان خودروی ویژه افرادیکه توانایی خرید ضعیفی داشتند، وارد بازار ایران شد. تولید این خودروی کم مصرف تا سال ۱۳۸۶ ادامه داشت و بعد از آن مدل جدیدش به نام نیو پی کی روان بازار شد. به طور کلی خودروهای پی کی به دلیل قیمت مناسب (سال‌ها با قیمت حدود ۴ میلیون تومان فروخته می‌شد) و البته کمی مصرف سوخت بین افراد رواج داشتند.
Renault new pk
Renault new pk
اما به دلایلی مانند کمبود جای کافی در اتاق، بی‌کیفیت بودن اتاق خودرو، طراحی بدنه ضعیف، سبکی وزن بطوریکه خودرو در جاده‌ها در سرعت بالاتر تعادلش را از دست می‌داد، آن طور که باید نتوانست تولیدکننده خود را سرافراز کند.

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا