ایستگاه خبر

قراردادهای پیش‌فروش سؤال‌برانگیز خودرو در ایران

احتمالاً شما نیز با دقت بیشتر در متن قراردادهای خرید خودرو از واردکنندگان یا تولیدکنندگان خودرو در ایران، شاهد مواردی یک‌سویه و یک‌جانبه به نفع فروشنده بوده‌اید که معمولاً با هدف بازگذاشتن دست آن‌ها برای اعمال قیمت‌های بالاتر در زمان تحویل گنجانده شده‌اند.

تبلیغ فروش ویتارا، اما سود برای کیست؟
تبلیغ فروش ویتارا، اما سود برای کیست؟
این روندی است که متأسفانه در بسیاری از قراردادهای فروش در ایران حتی در بخش دولتی نیز مشاهده می‌شود. در بازار خودرو، این موضوع تبدیل به یک معضل شده است. بسیاری از خریداران آن‌قدر مشمول تأخیر در تحویل خودرو می‌شوند تا با قیمت‌های جدید و بالاتر از آن‌ها پذیرایی گردد. گاهی قیمت خودروی تحویلی به مشتری حتی از قیمت بازار آزاد نیز گران‌تر است در حالی که مدت طولانی انتظار و مزایای قابل‌انتظار پیش‌خرید معمولاً نادیده انگاشته می‌شوند. فروشندگان با طیب خاطر با سرمایه خریداران به ساخت یا واردات خودرو می‌پردازند و تحویل را نیز به تعویق می‌اندازند تا سود بیشتری حاصل نمایند.
تاخیر در تحویل و دریافت اضافه برای خودروهای قدیمی که با اسم مدل جدید پیش فروش شدند
تاخیر در تحویل و دریافت اضافه برای خودروهای قدیمی که با اسم مدل جدید پیش فروش شدند
این موضوع در کنار تفاوت بالای سود کسب‌وکار و بانکی در برابر جریمه تأخیر باعث می‌گردد که حتی دلالی پول مشتریان با ساده‌ترین روش‌ها نیز، سودآور باشد. در این بین نبود نظارت کافی و قوانین سخت‌گیرانه‌تر باعث می‌گردد تا مشتریان و خریداران، متضرران واقعی این روند سودجویانه باشند.
تاخیر در تحویل و افزایش قیمت از عمده ترین مشکلات بین فروشندگان و خریداران
تاخیر در تحویل و افزایش قیمت از عمده ترین مشکلات بین فروشندگان و خریداران
متن قراردادهای فروش محصولات برخی شرکت‌ها ی واردکننده خودرو به‌گونه‌ای است که شرکت فروشنده می‌تواند تا لحظه تحویل خودرو، قیمت آن را افزایش داده و پول بیشتری از خریداران اخذ کند. متن قرارداد فروش برخی شرکت‌های واردکننده خودرو به‌صورت یک طرفه به ضرر خریداران بوده و مشتری حتی با واریز وجه مربوط به قیمت خودرو مطمئن نیست که آیا با قیمت اعلامی موفق به دریافت خودروی خریداری شده خواهد شد یا خیر. در این زمینه نگاهی به موارد قید شده در قرارداد فروش محصولات یکی از شرکت‌های واردکننده قید شده است:

تأثیر موارد و حوادث پیش‌بینی نشده یا فورس ماژور و همچنین تغییرات و تاخیرات ناشی از تغییر قوانین و مقررات و ضوابط و شرایط توسط ارگان‌های ذی‌ربط دولتی به‌خصوص منع واردات خودرو و عدم امکان ترخیص خودرو از گمرکات کشور و تغییر در نرخ ارز رسمی یا آزاد تا تاریخ تحویل خودرو که در قیمت تمام شده خودروی مربوطه تأثیر داشته است و همچنین اسناد شماره‌گذاری آن مورد قبول این‌جانب است!

به این ترتیب با گنجاندن این بند در قراردادهای فروش محصولات این شرکت، با وجود آنکه قیمت فروش یا پیش‌فروش خودرو در قراردادها و اسناد رسمی تحویلی به خریدار ذکر شده، اما فروشنده با استفاده از این بند می‌تواند برخلاف قیمت قید شده در قرارداد، قیمت نهایی خودروی فروخته شده را مجدداً افزایش داده و پول بیشتری از خریدار اخذ کند؛ خریداری که با امضای قراردادهای یک طرفه، حق هرگونه اعتراض به چنین اقداماتی را از خود سلب کرده است. در ماده ۱۵ قرارداد فروش محصولات این شرکت نیز با صراحت بیشتری قید شده است:

با توجه به اینکه تمام هزینه‌های محاسبه شده در قیمت خودرو اعم از ارز ریالی خودروی وارداتی و هزینه‌های حقوق و عوارض گمرکی و دیون دولتی، هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث، به‌خصوص نرخ ارز و سایر هزینه‌های متعلقه، در تاریخ این درخواست پیش‌خرید می‌باشد، بدیهی است که هرگونه تغییر در هزینه‌های مورد اشاره در تاریخ تحویل خودرو نسبت به تاریخ این درخواست پیش‌خرید، بنا به تشخیص و اعلام شرکت که مطالبه خواهد شد، به عهده این‌جانب و مورد قبول می‌باشد.

آنچه که رونمایی و پیش فروش می شود چرا با خودروی تحویلی اینقدر متفاوت است؟
آنچه که رونمایی و پیش فروش می شود چرا با خودروی تحویلی اینقدر متفاوت است؟
اما نکته قابل‌توجه آن است که علاوه بر وجود امکان افزایش قیمت، شرکت یادشده بر اساس یکی دیگر از بندهای قید شده در قراردادهای فروش محصولات خود می‌تواند قرارداد منعقده برای پیش‌فروش خودرو را به‌صورت یک طرفه لغو و از تحویل خودرو به خریدار خودداری کند. در این زمینه در تبصره ۴ ماده ۲ این قرارداد ذکر شده است:

چنانچه شرکت ظرف مهلت تعیین‌شده در ماده ۲ این فرم درخواست (۱۲۰ روز کاری و با زودتر)، یا بعد از آن به هر دلیلی قادر به تحویل خودرو به این‌جانب (خریدار) نباشد، شرکت می‌تواند این درخواست پیش‌خرید را یک طرفه کان لم یکن تلقی و از درجه اعتبار ساقط نماید و این‌جانب صرفاً حق مطالبه اصل وجوه واریز شده به حساب شرکت به همراه چک‌های اقساطی احتمالی تحویلی خود به شرکت … به انضمام وجه خسارت ناشی از ابطال یک طرفه درخواست پیش‌خرید از سوی شرکت به میزان روزانه مبلغ ۸۵ ریال در ازای هر ۱۰ هزار تومان سپرده نقدی این‌جانب نزد شرکت را خواهم داشت.

علاوه بر درج موارد یک طرفه برخلاف مصالح مصرف‌کنندگان در این قرارداد، خریداران این محصولات از تأخیر در تحویل خودروهای فروخته شده نیز ناراضی هستند. تغییر امکانات و آپشنها به‌دلخواه شرکت، عدم پاسخگویی صحیح و شفاف، نداشتن تعهد واقعی در برابر خدمات پس از فروش، مشکلات شماره‌گذاری و تحویل و بسیاری دیگر از مشکلات خرید خودرو در ایران باید هرچه سریع‌تر مورد بررسی دقیق نهادهای قانونگذار برای رفع موانع و احقاق حقوق مصرف‌کننده قرار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۱ دیدگاه‌ها

  1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    الهی همشون برن ته جهنم بفهمن کجاها سود بیشتر هست!

    1. علی

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (255 ديدگاه)

      واقعا راست میگی رضا جان ماشین تیانا منو بعد ۴ماه تاخیر دادن و وقتی روز تحویل بهشون گفتم طرف در اومده میگه خوب سودشو میگیری و این که ۲۰ تومن زیر قیمت بازار گیرت اومده و….. خواستم همونجا بگیرم بزنمش مردیکرو خوب بگو داخل این چهار ماه تاخیر اعصاب من ده برابر این قیمت نابود شده که.
      واقعا براشون متاسفم نیستم چون ارزششو ندارن که براشون تاسف بخورم.
      مثلا همین دنا که قرار بود مرداد بهشون تحویل بدن چی شد!؟

      1. رضا.2272

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (186 ديدگاه)

        خدایا بهمون رحم کن
        مگه چه گناهی کردیم که باید از همه طرف بخوریم
        اینا دارن خون مردم رو میمکن
        نه راه فرار داریم نه طاقت موندن

        به امید روزی که هممون شاد باشیم

        1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          به امید آنروز…البته اگه اون دنیا نباشه تازه به شرطی که نبرنمون جهنم!!!

          «The Best Or Nothing»

        2. raali

          ۱۶ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (37 ديدگاه)

          یه شهروند ایرانی میمیره باخودش میگه من که بارگناهام زیاده خودم برم جهنم بهتره تا منو کشون کشون ببرن
          تو راه رفتن خدا میگه کجا داداش
          میگه دارم میرم جهنم
          میگه از کجا اومدی خودت داری میری
          میگه از ایران اومدم
          میگه بیا برو بهشت ، فک کردی تا حالا کجا بودی

      2. matin

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (233 ديدگاه)

        می خواستم ببینم این عکس های داستر و لنسر رو منظوری داشتید گذاشتید یا نه
        در آخر یک دقیقه سکوت بخاطر خودروسازان

      3. *MAK MISEL*

        ۱۶ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2706 ديدگاه)

        دنا رو تا اسفند بدن هنر کردن!
        وقتی ماشینی اعتبار به فروش زودش نباشه مثل همین دنا،شرکت خودروساز باید جواب مردم رو بده که هیچوقت هم نمیده..

    2. حمید سیمرغ

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      خودرو سازی در ایران کاملا دولتی هست وبخش بزرگی از درامد دولت از این راه بدست میاد و خدا رو شکر ما دو خودرو ساز قدر در ایران داریم که هیچ تحریم و روکود اقتصادی بهشون کار گر نیست وهرچه تحریم ورکود اقتصادی بیشتر باشه این عزیزان پا برجاتر میشن به به از این اقتدار بزن دست قشنگه رو.وحالا میبینیم که همین دولت عزیز درجهت حفظ منافع این دو خودرو ساز به وارد کننده ها تا جایی اجازه مانور میده که مصرف کننده بدبخت (خودم رو میگم نه شما خواننده عزیز) با دیدن چنین قراردادی وچنین قیمت هایی خودش بگه این چه غلطی که من بخام بکنم میرم چرخ اقتصاد مملکت رو میچرخونم یکی از همین تابوت های متحرک رو میخرم مثلما هم به بهشت میرم . نظر نویسنده = مثلما برای فروش تابوتهای داخلی این همه اختیارات برای وارد کننده در نظر میگیرند تا جونیور ها هستند مردگی باید کرد

      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (6526 ديدگاه)

        درود .

        همش تقصیر خودروساز ها و دولت نیست . ما فقط بایک حرکت ( نخریدن )

        میتونیم اونهارو کیش و مات کنیم . اما اگر مثل روز قدس و 22 بهمن

        اتحاد داشته باشیم . حتی ظاهری و از پیش تعیین شده .

        1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          میلاد جان مشکل اینجاست اکثر مردم فک میکنن همه دنیا مث ایرانه و همه اینطور ماشینایی سوار میشن و تویوتا و هوندا و بنز و … همشون مال خرپولاس

          «The Best Or Nothing»

        2. Ahmad..F12

          ۱۷ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2542 ديدگاه)

          موافقم شدید

          سزای گران فروش نخریدنه آقا تمام.

    3. امیر

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (255 ديدگاه)

      نه خیر تقصیر ما داریم که با خریدمان از آن ها حمایت می کنیم.

      1. ASTON MARTin

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        امیر جوری میگی باخرید مقصر هستیم انگار حق انتخاب داریم !

        1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          استون جان حق انتخاب نداریم ولی به خدا اگه مردم 6 ماه دیرتر ماشین دار بشن نمیمیرن…

          «The Best Or Nothing»

        2. ASTON MARTin

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          خب مگ شیش ماه دیگه قراره چی بشه؟
          حالا ازین گذشته میدونی من یه تئوری دارم اونم این که ماشین دست دوم بخرید! اینطوری نه پول کلانی میدیم به اینها نه دیگه ازشون به اونصورت حمایت میکنیم!من خودم خیلیا رو دیدم دست دوم گرفتن از جهت فنی بد هم نبوده!
          من اگه میلیاردها تومن هم داشته باشم حاضرنیستم یه نو داخلی بگیرم

        3. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۱۶ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          اگه مردم 6 ماه تا یکسال ماشین نخرن میوفتن رو ضرر کردن و ورشکسته شدن اونموقع حساب کار دستشون میاد…….

        4. من

          ۱۶ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (249 ديدگاه)

          در جواب اینکه میگین ماشین دست دو بخرید ،
          خوب شما دست دو رو وقتی میخری طرفت یا میره یه دست دو دیگه میخره ولی شاید در بیش از نصف موارد میره نو میخره یعنی این مثل یک چرخه هست که شما دست دو میخری و یکی دیگه جای خالی ماشینشو با نو پر میکنه وقتی تعداد بالا بره برای خودرو ساز فرقی ایجاد نمیشه!

        5. Mahyar

          ۱۹ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (39 ديدگاه)

          آقا با نخریدن مشکل ما حل نمیشه درضمن خب وقتی احتیاج هست چیکار کنیم درضمن خب همون ماشینای دست دوم هم که شما میگی خب یه زمانی نو بوده همه ی مردم که نمیتونن دست دوم بخرن،مشکل با این چیزا حل نمیشه باید یه کار حساب شده انجام بشه که متاسفانه تا وقتی پای منافع یه عده درمیونه این اتفاق هیچ وقت نمیوفته

    4. ASTON MARTin

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      تا عقاید عربی به کشور جم داریم/از داشتنی های جهان غم داریم
      بله دوستان من، راه حل این مملکت فقط همینه!وگرنه هییییچ کار دیگه ای نمیتونیم بکنیم جز خروج و فرار

    5. DRAGONBORN

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      من که از ایران خودرو راضی نیستم خون همه رو تو شیشه میکنه

    6. interceptor

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (108 ديدگاه)

      این که نشد همه چی رو به اون دنیا محول کنیم.

  2. یه پسر

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1134 ديدگاه)

    باید رو عکس ویتارا می نوشت

    خیلی جا ها سود هست

    اما اینجا بیشتر زور هست

    حیف فحش واسه…

    من که اینا رو اصلا تو بازار دیگه حساب نمی کنم

    بخدا ماشینای ایرانی خنده دارن

    اقا پول نداری چینی بخر

    اشغال درجه سه سی سال پیش کشورای اروپایی رو که دیگه نخر

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (6526 ديدگاه)

      درود .

      من در ماشین های ایرانی فقط ال90 و سمند ال ایکس با موتور ملی رو قبول

      دارم . تمام .

      1. علی

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (255 ديدگاه)

        سلام میلاد کجایی کم پیدایی؟
        چرا کم سر بهمون میزنی؟
        میلاد با نظرت موافقم لی فقط با سمندش چون واقعا نسبت به اپشن هاش قیمتش خوبه نه مثل این ال نود که داره ۱۰_۱۲میلیون سر برندش از مردم پول میکنن.(الیته به ال نود سوار ها و…. جسارت نباشه ها)
        میلاد یه سوال ازت داشتم نظرت در مورد معاوضه تیانا دو هفته تحویل گرفته با رنو لتیتود۲۰۱۲چیه به نظرت خوبه یا نه.!؟
        از نظر مالی صود میکنم ولی میخوام از نظر بازار فروش و دوام و….. نظرتو بدونم.

        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (6526 ديدگاه)

          درود .

          نه رضا جان اینکارو نکن . رنو هم خدمات خوبی مثل تیانا

          نداره و بازار فروش خوبی . اما از نظر طراحی من رنو رو

          بیشتر میپسندم . دوام هم که رنو خوبه . رنو خیلی روی

          این مدل سرمایه گذاری کرد .

  3. احسان 1

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    میدونم ربطی نداره ولی این دنا رو دیدم داغم تازه شد رفتم نمایشگاه خودرو مشهد این دنا رو اورده بودن دراشو قفل کرده بودن یک حصاری هم دورش کشیده بودن نری نزدیکش سالن قبلش نماینگی سیاسی kia محصولاتشو اورده بود میرفتی تو ماشین استارت میزدی و …. خلاصه از دور که دنا رو نگاه میکردم زیر بندی دنا همون پژو یه جلو بندیش همونه داشبوردش شکلش شکل عکسای روی سایت ایرانخودرو نیست ولی قشنگه بازم به خاطر قفل بودن درها کیفیتش معلوم نبود ولی داخلش از پژو کوچک تره مخصوصا واسه سرنشینای عقب درب کاپوتم بسته بود نشد داخل موتورو ببینم ولی موتورشم به نظرم همون موتور ef7 سمنده

    1. علی

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (255 ديدگاه)

      احسان خان نمایشگاه شیراز با در های باز و…. گذاشته بودنش واقعا صندلی های عقبش کوچیک در سطح ۲۰۶ و با موتور EF7من چون رفته بودم یکم اطلاعات در مورد فوتون پیکاپ بگیرم دیدم دور یه ماشین شلوغه رفتم جلو دیدم ملت سر سوار شدن و نشستن پشت این دنا دارن با هم بحث میکنند ولی شاید باورت نشه تا این رفتار مردم رو سر یه اشغال ایرانی دیدم سرع سوار ماشینم شدم و بر گشتم خونه.واقعا ما ایرانی ها هر چی سرمون بیاد حقمون است ولی خیلی ببخشیدا وقتی یه ال نود که به نظر من در سطح یه سمند EF7است و تفاوت قیمت حدود ۱۰میلیونی با هم دارن و…. و یا حتی همین پارس که مال ۱۵سال پیش رو میبینم که قیمتش انقدر گران است واقعا دوست دارم به حال مردم گریه کنم.
      در پایان عذر میخوام که در مورد ال نود و پارس و.. این طور صحبت کردم من تجربه این ما شینا رو نداشتم چون ماشین زیر ۶۰میلیونی نداشتم ولی دارمتو این جامه زدگی میکنم و دارم میبینم که ما ملت داریم چهاشغال هایی سوار میشیم.

      1. Alpha

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (544 ديدگاه)

        وقتی تجربه نداشتی لطفا قضاوت نکن ! تندر اصلا در سطح سمند نیست ! و زمین تا آسمون تفاوت دارن !

        1. علی

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (255 ديدگاه)

          من عذر خواهی کردم در مطلبم ولی باشه من نظر نمیدم شما ها هم برید با این جان بداری های الکی و پوچ و….تون حال کنید.
          همین شما هستید که سنگ ال نود رو به سینه میزنید که الارغم تحریم های که میگن صنعت خودرو شده هنوز که هنوز است یک روز هم صنعت تولید ال نود خوابیده نشده.
          میدونید چرا چون به اسم تحریم و کیفیت و برند دارن ۱۰_۱۲میلیون پول بیشتر از مردم میگیرند .
          اره شما درست میگید من خدا رو شکر دارم یک ماشین خوب و با کلاس سوار میشم و مشکلات مردم هم به درک.
          من میخواستم چشم دوستان اگاه رو بیشتر باز کنم ولی خوب شما بگید تا ما آگاه بشیم چون من بی تجربه هستم در سیاست تحریم ایران خودرو و سایپا.
          من باید برم دلم به حال خودم بسوزه که چرا ورود خودرو های بالای۲۵۰۰ccرو ممنوع کردن.
          اره شما درست میگید.
          در پایان معذرت میخوام که نوشته طولانی شد.
          ولی فقط ۱۰دقیقه کنید و بعد ببینید دارید از چی و چه چیزی حمایت میکنید.

        2. یه پسر

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (1134 ديدگاه)

          قبل از هر چیز
          علی اقا منم با اینکه حجم موتور ماشین فقط 800 سی سی هس با شما که هم اسمم هم هستی همدردی می کنم بابت توقیف واردات خودرو های بالای 2نیم لیتر

          هه

          اما ای کاش با اطلاعاتمون دیگران رو قانع کنیم تا با وضعیت مالی مون بخوایم…

          بیخیال

          جدا از شوخی منم موافقم

          یه زمانی ال نود ارزون بود ارزش داشت پول بهش بدی فقط هم بخاطر اینکه خراب نمیشه و کم هزینه اس

          اما الان اگه کسی چهل میلیون پول به یه شتر گاو پلنگی مث ال 90 بده که انتخاب های لوکس تر و بهتری کنارش هست

          من بشخصه واسه سلامتیش دعا می کنم

      2. مصطفی

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        درود
        آره والا منم رفتم نمایشگاه ماشین شیراز …
        واااای تو سالن سایبان مردم با یه لذتی مردم سوار تیبا میشدن و به به و چه چه میکردن که واقعا دوس داشتم به قول نقی دست کنم دهنه منه جر بدم…
        ماشینای برادرای چینیشونم گذاشته بودن رو یه سکو مردم میرفتن پاشون ذوق میکردن منم دیگه واقعا نتونستم جلو خودمو بگیرم بلند جوری که خیلیا شنیدن گفتم نگا دلشون خوشه ماشین ساختن …
        ببخشید طولانی شد

  4. صادق

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    بد بختی یقه ی ملت رو گرفته و ول کن نیست

    تاخیراشون به کنار، من موندم چرا کیفیت ماشیناشون به مرور کم میشه؟؟!؟!؟!

    ال90 که دیگه مث قدیما نیست
    SLX مث قبلیاش نیست
    و…

    یکی نیست بگه اینهمه گرون کردید به جاش چیکار کردید؟؟

    واقعا شورشو دراوردن

  5. صادق

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    بچه ها این قضیه رو بخونید، واقعیه
    شاید برای خودتون یا اطرافیانتون هم اتفاق افتاده باشه

    یکی رو میشناختم یه پژو صفر از نمایندگی گرفته بود، زمانی که ماشینو گرفته بود بلافاصله برده بود بنگاه بفروشه، یارو اومد به ماشین نگاه انداخت گفت ماشین رنگه!!!!!!!!!

    صاحب ماشین با عصبانیت درومده گفته چرا چرت و پرت میگی، من ماشینو صفر هم الان از نمایندگی آوردم، یعنی چه رنگ داره؟؟!

    خلاصه ورمیدارن میرن پیش صافکار، صافکار هم تایید میکنه که ماشین رنگ داره

    صاحب میره نمایندگی و شکایت و این حرفا، بلاخره نمایندگی هم تایید کرد که ماشین مشکل داره و گفتن که یکی دیگه میدن

    من از یکی بچه ها پرسیدم، که باباش توی نمایندگی ایرانخودرو کار میکرد، گفت آره؛ خیلی از این اتفاقا میفته

    یکی از بارزترین اتفاق ها هم اینه که بعضی وقتا یه سری کارمندای جزء که اصلا معلوم نیست گواهینامه دارن یا نه، ماشینا را جابه جا میکنن یا سوار کامیون میکنن که تو همین حال خیلیاشون میزنن اینور و اونور!!!

    سریع هم ماشینو میبرند کارگاه و درستش میکنن!!!!

    بعدشم میندازنشون به مردم بدبخت!

    1. M Power///

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (415 ديدگاه)

      این اتفاقات در ایران طبیعی شده. مثال همین ۲ ماه پیش یکی از آشنایان رفت نمایندگی و ۴۰۵ صفر خرید و بعد بلافاصله برد پیش دوستش که از ماشین سر در میاره. دوستش به محض روشن کردن موتور متوجه مشکل در موتور شد. خلاصه با هزار یک بدبختی ماشین رو به نمایندگی پس داد و با اضافه کردن یک مقدار پول یه ال 90 خرید که تا الان مشکل خاصی نداشته.

    2. علی

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (255 ديدگاه)

      صادق بچه کجایی که نتونستی slxسفید پیدا کنی!؟

      1. صادق

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        علی نه که SLX نباشه ها!

        SLX سفید مدل 90-91 نیست، یا بهتر بگم، ما پیدا نکردیم.

        آخه ما هم تازه سپردیم که پیدا کنن، احتمالش هست تا یه مدت دیگه پیدا بشه

        راستش من شهرکرد زندگی میکنم

        1. علی

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (255 ديدگاه)

          میدونم منظورت چیه ولی مشکل شما این است که به نسبت داخل یه شهر کم جمعیت هستی مثلا اگر شیراز بودی یه روزه برات ماشین میخردم و اگر تهران یک ساعت.
          راستی شما که شهرکرد هستید من جاده های اونجارو دیدم حتما هون پژو رو بگیر چون MVM530کار رو برات یکم سخت میکنه.
          در پایین هم ادرس یه اگهی است برات میزارم اگر خواستی برو ببین.
          http://www.bama.ir/car/details-2-1777659/1389-peugeot-pars-elx-for-sale

        2. علی

          ۱۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (255 ديدگاه)

          صادق شهر کم جمعیت بدیش همین هست هم فروشنده کم است هم خریدار اگر شیراز بودی یک روزه برات میخردم و اگر تهران سر یکی دو ساعت ماشین مورد علاقت رو پیدا میکردی حالا من داخل سایت باما یه اگهی پژو پارس ELXدییم زده بود ۲۷تومن مدل ۸۹ وکاپوتش رنگ بود به نظر من مورد خوبی بود اگر خواستی برو ببین من ادرسو گذاشتم ولی نظرم رو تایید نکردن.

    3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (6526 ديدگاه)

      درود .

      صادق جان تا جاییکه من اطلاع دارم ، اون ماشین هارو ایرانخودرو در یک روز

      معین در هر ماه ، یک مزایده میذاره و زودی هم تموم میشه . اما خب امکان

      داره که این اتفاقات بیفته . ازینا هیچ چیز بعید نیست .

      حال یروز دوستم دقیقا در چهارشنبه سوری سال 89 یدونه پراید تحویل گرفت ،

      ما هرچی گاز میدادیم ، زیاد راه نمیرفت . جون نداشت . خلاصه بعد از چند

      ماه فهمیدیم ماشینی که تازه ار کمپانی تحویل گرفتیم ، سوپاپ ترسونده

      بوده !!!!!!!!!!!

  6. فواد

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    آقا این دنا که پلتفرم سمند رو داره به در هاش نگا کنین.

    1. Ahmad..F12

      ۱۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (2542 ديدگاه)

      از اول هم همین قرار بوده باشه دیگه :)

      مگه پلتفرم دیگه ای هم غیر از 405 و 206 و سمند داره اصن!!!!!!!!

  7. مرتضی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    هیچ میدونستین فقط هزینه اینترنت چند تا از رده های بالای ایران خودرو بیش از نیم میلیارد شده؟؟؟!!! چرا؟؟ چون ماهواره ای بوده به دلار میپرداختند!! با ای پی ناشناس!! حالا ببینین چقدر باید […] شه که خرج های دیگشون دربیاد نیم میلیارد رو میتونستند …….. گرونترین اینترنت ایران چقدره؟؟؟

  8. علی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بچه ها الان داخل نمایشگاه دوستم بودم یه داستانی رو که دو هفته پیش براش اتفاق افتاده بود رو داشت برام تعریف میکرد از خندگی مردم.
    اقا میگفت دو هفته پیش پارس داشبورد جدید رو که تحویل گرفته بود رو اومد و گذاشته بود داخل نمایشگاه پشت شیشه که اصلا این کارا رو تا حالا نمیکرد چون ماشین بالای ۱۰۰رو مزاره فقط پشت شیشه میگفت اقا فرداش اومدیم نمایشگاه رو باز کردم و رفتم عقب تا به نمای کلی نمایشگاه یه نگاهی بندازم میگفت اقا دیدم پارسه کم کج و یا خوابیده میگفت پیش خودم گفتم شاید لاستیگاه پنچر شده یا کم باده میگفت اقا دو سه رو گذشت تا یکی از مشتری ها در اومده بهش گفته چرا یکی از لاستیکاش مال سمند است چون رینگ های پژو ۱۴است و مال سمند ۱۵میگفت اقا تا فهمیدم رفتم با ماشین نمایندگی میگفت از قضی یه پار دیگه هم اومده بود و این مشکل براش پیش اومده بود و باهاش۳۰۰۰تا رفته بود و میگفت باعث شده جلو بندیش بریزه به هم و براش خرج اورده بود و میگفت چون صاحب نمایندگی برادر خانموش بود هم لاستیک من و هم اون بنده خدا رو درست کرد البته با هماهنگی با تهران ولی میگفت مشکل جلو بندی رو گفتن باید ماشینو بزاری بری تا درستش کنیم.
    حالا دوستانی که پارس جدید دارند حتما یه نگاهی به لاستیکای ماشینشون بندازن.

    1. e36

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (917 ديدگاه)

      چند بار گفتی میگفت ؟!

      1. علی

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (255 ديدگاه)

        حالا شما به بزرگی خودتون ببخشید.ولی فکر کنم زیاد شده.

      2. Alpha

        ۱۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (544 ديدگاه)

        کلاس زبان فارسی نیست که !

  9. محمد شریعت

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اونها این برخورد رو دارن و ما ایرانی ها هم بجای اینکه با عدم خرید بهشون اعتراض کنیم، بد تر از قبل با خرید بیشتر و مشتاقانه به همایتشون میپردازیم. عزیزان، فوقش یکسال بدون ماشین باشین، اما بعد از یکسال چیزی رو که میخوایید سوار میشید! با همون قیمت اصلی
    منم جای مدیران عزیز ایرانی بودم همینکارو میکردم!!!
    میگفتم بابا من که گرون میفروشم، آشغال میفروشم، هرجور که دوست دارم میفروشم، اینها هم که میخرن، پس کی غمشه؟؟؟ بذار هرکاری عشقم میکشه بکنم!
    ته تهش هم با 1 میلیارد سیبیل خیلیارو چرب میکنم کسی صداش درنیاد!
    از خودمون باس شروع کنیم، با عدم خرید

  10. حامد

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اینجا جا داره بگم که فقط خودروسازیمون اینطوری نیست بلکه در تمام زمینه ها این دقل بازی ها هست .

  11. ahmad

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    عملاً ما مردم شدیم بازیچه دست اونا. جای اینکه برای دادن خدمات بیشتر به مردم با همدیگه رقابت کنن عملاً رقابتشون سر اینه که بیشتر از مردم دزدی کنن و سر مردم رو کلاه بزارن!

  12. امید

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    فقط تو ایرانه که چنین چیزایی امکانش هست قانون وجود داره؟!!!!!!!!!!

  13. روح الله

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    حیفه به کاخونه های مونتاژکار داخلی بگی خودرو ساز….اینا باحمایت دولت میان سرمردم کلاه میزارن وکسی هم نیست که به دادمردم برسه…ایرن شهر دلیران ایران همیشه جاویدان

    1. وحید

      ۱۶ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      موافقم
      واقعا مونتاژ کارن
      اون از سمند که موتور پژو پارس زیر کاپوتشه
      رانا هم که کپی برداری ناشیانه از 206
      تیبا هم که معلوم نیس از کجاشون دراوردن

  14. amir ali

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    شاید قبلا هم این سوال را پرسیده باشم ولی هنوز جوابی براش نیافتم :
    عده ای با این فرض که واردات خودرو باعث بیکار شدن N میلیون نفر که در صنعت خودرو کار می کنن می شود با واردات خودرو مخالفت می کردند .(یه نمونه همون اقای با ادبی که در مناظره ها هم شرکت میکند). الان که این شرکت ها خودشون روی اوردن به واردات مشکلی برای N میلیون نفر پیش نمیاد؟ به نظرتون جالب نیست ! فقط مردم نباید سود کنند و خودشون خودرو وارد کنند.
    ایا این شرکت ها هم به ازای واردات خودرو هزینه چهار خودروی فرسوده را می پردازند ؟ ایا انها هم تعرفه گمرک و … را می پردازند یا فقط با ادعای پرداخت این هزینه ها از مردم پول بیشتری می گیرند؟ به نظر شما این دلالی نیست ؟ چگونه این شرکت ها که به ادعای خودشان با زیان ده هستند توان خرید خودرو از شرکت های خارجی را دارند؟ ایا وام های کلانی که از بانکها گرفته اند ، صرف بهبود محصولات خودشان می شود و یا صرف واردات ؟ چرا مردم عادی نباید مستقیما چنین وام هایی جهت واردات خودرو دریافت کنند و بدون واسطه خودرو ( حتی خودروهای چینی که سایپا و … وارد می کنند) را بخرند؟
    مردم ایران بسیار هوشیار ، فهیم و صبور هستند . چیزی که مردم را ناراحت می کند ابله انگاشتن انها است .

  15. sunmartin

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    از موضوع تاپیک منحرف نشیم
    قرار دادهای یکطرفه و به سود مونتاژکاران ویران خودرو و سایه بان به سود فامیل گرامی ها ( وارد کننده هیوندا و کیا ؛ آسان موتور و اطلس خودرو ) و حدادزاده ها ایرتوبا و و ..به سود هولدینگ کرمان موتور و اقمارش این روند شبه دولتی نیست 100% دولتی است و منافع دولت توسط نعمت بخش تامین میشود

    1. DRAGONBORN

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      آبرومونو برد این چوپان خودرو

  16. Alpha

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (544 ديدگاه)

    تا وقتی تقاضا هست ! عرضه هم هست ! تقاضا رو کم کنیم خودشون میان دنبالمون

  17. mahdi

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    درود به همه دوستان
    همگی حق مطلب رو ادا کردند و مسائل رو خیلی واضح و روشن بیان کردند
    تقریبا میشه گفت چندتا عامل هست که باعث این مسائل میشه
    1 […](دولت)
    2 خودروسازان (مونتاژ کاران)
    3 دلالها (که زیر نظر دولت و خودروسازان کار میکنند)
    4 عواملی که بر قیمت تمام شده تاثیر میذارند (تورم و نرخ ارز) که همش بهانست
    5 ((((((((((((((((((((((((( مردم ))))))))))))))))))))))))))

    قبلا گفتم وقتی ما نمیدونیم که چرا وضعیت عرضه خودرو به این ترتیب و روش هست قطعا میریم سراغ 4 گزینه اول
    اما وقتی روی این 4 گزینه خوب فکر میکنیم می بینیم که یه عامل مهم و کلیدی باید باشه که بتونه اثر بخش باشه یعنی کسی که این فرایند رو تکمیل کنه که میرسیم به مورد پنجم یعنی مردم
    توی این چند سال گذشته شاهد این بودیم که خودروسازان روز به روز کیفیت رو کاهش دادند و قیمت رو افزایش دادند و هیچ کسی نتونسته کاری بکنه
    من به این نتیجه رسیدم که اگر خودرو سازان دوباره پیکان (سواری) رو بطور رسمی دوباره شروع به تولید کنند و بیان پیش فروش کنند مردم میرند میخرند کما اینکه همین الان وانت پیکان تولید میکنن و مردم براش سرودست میشکونند و پرایدی که وانت شد
    مشکل و درد اصلی این نیست که چرا سمند رو میدن 35 میلیون یا 206 رو میدن چهل و ….. میلیون و 50 میلیون
    مشکل اینه که چرا مردم اینطوری رفتار میکنند
    […]
    ایکاش مشکل این بود که ماشین انقدر میلیون هست و این بابا فلان ماشین رو سوار میشه و ایکاش من هم میتونستم فلان ماشینی که اون عرب و ….. سوار میشه داشته باشم
    در نهایت باید بگم
    از ماست که بر ماست
    سپاسگزارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    1. DRAGONBORN

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      بیچاره مردم ایران

  18. jalal

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    این حرفی که پدال زد اکثرا ای داستان را می دانستند . از این آشغال خودروهاهیچ توقعی نداشته باشید . به نظر من تعرفه ی گمرک را تا حد واندازه ی معینی آزاد کنند تا حدودی مشکل حل می شود . دلیلش آن است که کیفیت خودرو های خارجی از این آشغال خودرو ها خیلی بهتر است . در نتیجه مردم از خودرو های خارجی استقبال بیشتری میکنند و فروش این آشغال خودرو ها بسیار کم می شود و در آخر آن ها مجبور می شوند که کیفیت خودرو های خود را بالا ببرند و قیمت هایشان نیز کاهش دهند تا خودرو هایشان به فروش برسد . ( البته ای کار باقیمت واقعی یا با سود کم خودرو های خارجی امکان پذیر است . نه مثل الآن که خودرو های خارجی را با قیمت وحشتناکی می فروشند . ) بازار خودروی ایران باید یک بازار رقابتی متعادل باشد نه یک بازار انحصاری یک طرفه .

  19. jalal

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    البته منظورم از خودرو های خارجی خودرو های چینی و نظیر آن نیست. منظورم از خودروهای خارجی خودرو های اروپایی و آمریکایی و نظیر آنهاست .

  20. jalal

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    منظورم از خودرو های خارجی . خودرو های نظیر خودرو های اروپایی یا آمریکایی یا نظیر آنهاست .

    1. DRAGONBORN

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      ناامید کننده هست

  21. datsun

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    تا دولت از خودروساز ها حمایت وپشتیبانی میکنه اوضاع به همین منوال پیش میره خودروسازها با این پولها بازی میکنن و بعد از چند ما نگه داشتن پول مردم سود کلانی به جیب میزنن خودروسازها وامهای کلانی به بهانه های مختلف از بانک ها میگرن و برای بازگرداندن پول قیمت خودرو رو افزایش میدن

    1. alireza

      ۱۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      دقیقا با شما موافقم. تا حمایت بی حد و حصر دولت نباشد و اینها خیالشون راحت نباشد از این کارها نمی کنند.

  22. ناصر ساتیا

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    انشاالله همگی به زمین میخورن

  23. sunmartin

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    افراد مغرض و دارای خوددرگیری رفتاری باین اوضاع خوب کنار میان و با کامنت من مخالفت میکنند ،دلالانی که در بیرون از شرکت های مونتاژکاری به رتق و فتق امور محوله مشغول هستند با تبادل تجربیات موفق خودروسازان و یادگیری شیوه ها و آمیزه های کلاه برداری قانونی وارد عرصه تجارت پرسود خودرو میشن دولت با ایجاد شعبه های متعدد رانت خواری و آزاد نگاه داشتن دست دلالان با تصویب قوانین ضد مشتری و دلال محور به این جو ایجاد شده دامن میزنه نمونه اش همین قانون تبصره 13 که عملا دلالان باهوش و مایه دار دارن نهایت بهره ازین فرصت ایجاد شده میبرن و با خرید خودروهای فرسوده سود ملیونی کسب میکنند ، قراز دادهای فروش مدت دار در چندین مورد برخلاف عرف شرعی و عملا غش در معامله هستند متاسفانه تا بحال به انها توجهی نشده بعنوان مثال در بند های قرارداد قیمت نهایی خودرو مشخص نشده و همه چیز به روز تحویل و یا تکمیل وجه واگذار شده ، در بند های دیگه با ساده انگاشته شدن حقوق مشتری شرکت فروشنده خودرو هرگونه حق اعتراضی در صورت دیرکرد ویا اصلا تحویل ندادن خودرو از مشتری صلب میکنه و میگه من با توجه به مفاد قانونی این قرار داد متعهد میشوم که در صورت دیر کرد و تحویل نگرفتن خودرو در موعد مقرر ویا هر مورد دیگری که منتهی به فسخ یکطرفه قرار داد فروش باشد معترض نباشم ،در بند های دیگه قرار داد یکطرفه افزایش نرخ خودرو بر اثر وضع قوانین و لوایح افزایش قیمت نرخ ارز و حوادث غیر مترقبه هم گنجانده شده جالب اینجاست که تمامی این کمبود ها و کاستی ها باید از جیب مشتری جبران بشه و شرکت های غول آسا با در آمد ملیارد دلاری یک ریال هم ضرر و زیانی تقبل نمیکنند

  24. Ali

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تا وقتی که انحصار هست همین هست (همش هم چرند میگن صرفه جویی کنید بعدش خودشان ماشین پر مصرف می دهند دست ملت، حالا ایمنی و آلودگی هوا هم به کنار)

  25. Ali

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تاره کجاش را دیدید مدیر فلان شرکت مونتاژ کننده میاد با خوشحالی میگه ما امسال چندین میلیون در خط تولید … خودرو صرفه جویی داشتیم
    بعدش که خودرو میاد بیرون می بینیم یکی دو تا از چیزهاش را کم کردن در واقع دزدین بعدش هم پوزش را می دهند
    تنها راه حل : اجازه ورود خودروهای کارکرده مثلا تا 3 سال هست
    که هم قیمت پائینی دارد و هم کمرگ کمی شامل اون بشود مثل تمام دنیا.
    حالا نماینده پیزوری(بی عرضه) میاد میگه شان ما بالاتر از این حرف هاش !!!
    پدر … شان شما این هست که سوار پراید بشوی بعدش هم ان شاءالله یا قطع نخاع بشی یا بمیری ولی یک موقع سوار بنز، بنتلی و … نشی

  26. alireza

    ۱۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم متاسفم به حال مملکتی که حرف همه مردمش (حق دارند) این باشه که فلان ماشینو فقط از 4 سال به قبل ترش رو بخر که بهتره. و بهمان ماشین از سال 90 دیگه آشغال شده… گو اینکه قبلشم چیزی نبودن.
    واقعا کجای دنیا کیفیت ماشینها سال به سال افت داره؟ و کجای دنیا مردم حاضرند( و مجبورند) پای ماشینی با تکنولوژی 20 -30 سال پیش همچنان پول بدهند؟؟!!
    نکته بعدی در مورد ماشینهای خارجی حتی الامکان باید وارداتی خرید. شرکتیها بابت هیچ!! میلیونها اضافه میگیرند با این قراردادهای ظالمانه و یکطرفه ای که میبینید.

  27. محمد

    ۱۶ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    به نام خدا ” اینجا ایران است” خدا نگهدار!

  28. علی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    دوستان به اس ام اسی که همکنون به دستم رسید گوش کنید.
    محصولی جدید و متفاوت از سایپا

    پیش فرش سراتو۱۶۰۰با قیمت قطعی و باور نکردنی ۷۰میلیون تحولی ۶۰روزه کاری.

    خواستم در جواب اس بنویسم حتما دنده دستی و دو ایربک وبدون سانروف وABSو رینگ.
    واقعا اینا چی فکر کردن یه دونه سراتو اورده بودن نمایشگاه شیراز نه دنده پشت فرمان داست نه سانروف دیگه بقیه چیزارو خبر ندارم واقعا خسته نباید داره.
    واقعا به قول استاد موسی خسته ه ه نباشید.

  29. BMW

    ۱۶ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    من خودم یه پرشیا دارم 6 سال پیش از فامیلمون خریدم الان ماشینم گاری شده پول ندارم برم خارجی بخرم ولی بمیرم هم از اشغال های ایران خودرو و سایپا نمیخرم

  30. علیرضا

    ۱۶ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (165 ديدگاه)

    در ظالم بودن مونتاژ کارای ایرانی که شکی نیست. اما به نظر من بیشتر تقصیر خودمونه. هر ماشینی با هر کیفیتی با هر نحوه فروش و پیش فروشی عرضه میکنن ما همه صف میکشیم برای خریدش.

    چرا باید ماشینهای تمام چینی 60 تا 100 میلیون تومان عرضه بشن و بعد برای 5 میلیون ارزونتر مردم صف بکشن و ثبت نام کنن و بعد همین ماشینای چینی رو با تاخیر چند ماهه بدن و تازه بیان بگن این مدلی که تو نوشتی رو نمیدیم و “باید” تبدیلش کنی؟ و بعد سرمونو بندازیم پایین و تبدیل کنیم و هرچی گفتن بگیم چشم…

    چرا باید داستری که میدونیم مدلش مال الان نیست و تجربه این دروغ رو داریم بازم نام نویسی کنیم برای خرید؟

    و …

    از این چراها زیاده. دوستان از ماست که بر ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا