رئیس امور بازرسی اصناف گفت: هماکنون حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود. علیرضا نیک آیین با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است افزود: این افراد قطعات تقلبی بیکیفیت را در بستهبندیهای قطعات اصلی و با نشانهای معروف به بازار عرضه میکنند؛ بهنحویکه این قطعات حتی برای تعمیرکاران خودرو قابلتشخیص نیست.
وی با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاههای خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد، گفت: این موضوع باعث طرح شکایات بسیار زیادی از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیههای مربوطه شده است. رئیس امور بازرسی اصناف افزود: این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که بهدلیل نداشتن استانداردهای لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز میتواند بسیار خطرناک باشد. نیک آیین با اشاره به اینکه آمادگی لازم برای همکاری با سازمانهای ذیصلاح به منظور مقابله با سودجویان را داریم ادامه داد: در بین این قطعات، فیلترهای تقلبی هم سبب ایجاد خسارت بسیار شدید برای مصرفکنندگان میشود؛ زیرا همین فیلتر میتواند موتور خودرو را از بین ببرد.
وی با بیان اینکه بخشی از این قطعات در کشور تولید و بخشی نیز وارد میشود گفت: توان تولید شرکتهای قطعهساز داخلی به اندازه حجم تولید خودرو نیست؛ بنابراین این بخش نیاز به واردات قطعات دارد که همین روند زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است. رئیس امور بازرسی اصناف افزود: نبود خدمات پس از فروش قطعه یکی از معضلات این بخش است به همین دلیل تعمیرکاران خودرو بهدلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارات زیادی میشوند؛ زیرا امکان تشخیص قطعه تقلبی از اصلی وجود ندارد. نیک آیین گفت: ورود قطعه اصلی به کشور بهدلیل روند تعیین شده در دریافت ارز نیمایی و شکل واردات به سختی انجام میشود و این در حالی است که ما با نزدیک شدن به شب عید و نیاز خودروها به آمادهسازی برای مسافرت، با کمبود قطعات مواجه هستیم. وی خرید از قطعهسازان اصلی را راهکار مقابله با قطعات تقلبی در بازار دانست و افزود: قطعه در گمرک وجود دارد، اما ورود آن به کشور بسیار سخت و در حجم بسیار کم انجام میشود. رئیس امور بازرسی اصناف با اشاره به نیاز ماشینهای راهسازی، مسافربری و کامیونها به قطعات با کیفیت ادامه داد: با نزدیک شدن به پایان سال و شروع سفرهای نوروزی خودروهای مسافربری نیاز به برخی آمادهسازیها و تعویض قطعه دارند که حتما باید برای این بخش برنامهریزی مناسبی انجام شود.
- اصلاح قیمت قطعات کلید خورد
با تغییر سیاست قیمتگذاری خودرو از «دستوری» به «حاشیه بازار»، پروژه اصلاح قیمت قطعات نیز کلید خورد.
در جلسهای که دوشنبه شب میان مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل خودروسازی و قطعهسازان برگزار شده، گویا توافقاتی بر سر اصلاح قیمت قطعات حاصل شده است. به گفته یک منبع آگاه، در این جلسه، رضا رحمانی وزیر صمت از خودروسازان خواسته با توجه به اعمال سیاست قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار، نسبت به اصلاح قیمت قطعات و بهروز کردن قرارداد میان آنها و قطعهسازان اقدام کنند. در واکنش به این خواسته وزیر صمت، مدیرعامل ایران خودرو نسبت به تعدیل قیمت قطعات اعلام آمادگی کرده است. به گفته این منبع آگاه، هاشم یکهزارع به قطعهسازان قول داده ظرف دو هفته قراردادهای ایران خودرو با قطعهسازان را اصلاح و قیمت قطعات را بهروز کند. در این جلسه البته مدیرعامل جدید سایپا نیز حضور داشته، با این حال گویا تاریخ دقیقی برای اصلاح قیمت قطعات ارائه نکرده و زمان خواسته است.
پروژه اصلاح قیمت قطعات از آن جهت کلید خورده که دولت در نهایت سیاست سرکوب قیمت را لغو و قیمتگذاری در حاشیه بازار را جایگزین آن کرد. تا پیش از این، خودروسازان با استناد به واقعی نبودن قیمت محصولاتشان، وقعی به تعدیل قیمت قطعات نمیگذاشتند؛ اما حالا که سیاست قیمتگذاری در حاشیه بازار اعمال شده، تعدیل قیمت قطعات نیز در دستور کار قرار گرفته است. انتظار میرود با بهروز شدن قیمت قطعات و تزریق نقدینگی به زنجیره خودروسازی، تیراژ تا حدی افزایش یافته عرضه خودرو به بازار تسریع شود.
سامان اذری
۴ بهمن ۱۳۹۷من میتونم به صورت عمده قطعات اصلی تندر 90 و مگان صفر تا صدش رو اوکی کنم از ترکیه تو ایران هم تحویل بدم
Mohammad
۴ بهمن ۱۳۹۷سامان جان متاسفانه جوری شده که نمیصرفه حتی لباس از گمرک ترخیص کنی چه برسه قطعات ماشین
تازه قیمت قطعات یدکی ماشین هم میدونی که تو ترکیه هم گرون شده
ارز هم که دیگه نگم
خروجی گمرک هم دست همه رو بسته
گمرک های بزرگی مثل بازرگان از عید امسال تقریبا تعطیل بوده
نمیدونم اخرش قرار چی بشه
نمیدونم اخرش قرار چه بلایی سر ملت بیارن
NAVID۰۰۹۸
۴ بهمن ۱۳۹۷محمد جان ، داداش .
به احتمال زیاد آخرش میشیم سوریه ، و آواره کشورهای همسایه .
آخرش همینه ، زیاد به چیزی دل نبند ، اما اُمیدوار بمون شاید معجزه ای پیش بیاد .
دقیقاً کشور افغانستان رو ببین ، چند روز پیش ۱۳۰ نفر از مردم و سربازهاشون یکجا کشته شدن ، اما چون کشور بدبختیه ، هیچکس یادش نبود ، در صورتی که اگر یک نفر در این حادثه کشته میشد مثلاً تو فرانسه ، همه جای دنیا براش خَتم و یادبود میگرفتن ، چرا؟
چون دیپلماسی قَوی ای داره و از کشور های مَطرح دنیا به حساب میاد .
کاری با این کشور و ملت کردن ، که دیگه ایرانی نمیتونه سربلند کنه توی هیچ کشوری از بد نامی و جوونای تحصیل کردمون به دلیل نرفتن به خدمت سربازی و آینده نامعلوم پا به محاجرت میگذارند از طُرُق غیرقانونی و چه بلاهایی جسمی و روحی داخل این کمپها در کنار آفریقائیها و عربها سرشون نمیاد ، و اگر هم کار محاجرتشون درست شد بعد از سالها رنج کشیدن ، به چشم یک محاجر به حساب میان و دقیقا همون نگاهی را با این بنده خداها دارند که ما به برادران افغانیمون داریم .
حرف از نژادپرستی هم نزنید ، که من خودم از نزدیک دیدم که اروپائیها خیلی هم نژادپرستن ، بخصوص آلمانیها و فرانسویها .
اما مربوط به بحث قطعه :
کلاً در این یکسالی که همه چیز گرون شده ، اگر به جنسی که ارزونتر از حَدِ واقعیش بود ، شک کنید و نخرید ، چه بَسا همون جنس باعث ضرروزیان بیشتری به شما میشه که بعداً باعث پشیمونیتون میشه که چرا جنس گرونتر و اصلی را نخریدین .
سامان اذری
۴ بهمن ۱۳۹۷محمد جان اگه بخوای یه چیزی رو گمرکی بیاری ایران باس دو سه برابر ارزش اون جنس رو بدی به اینا
مزدا
۴ بهمن ۱۳۹۷واقعا ایران جزو معدود کشورهای هست که جنس های تقلبی در هر زمینه ای بیداد میکنه.
متاسفانه هم اون شرکت سازنده و هم اون وارد کننده نامرد وطنی کمترین اهمیت رو به ایرانیا نمیده .چون تو دنیا کشورمون رو یه کشور بی ارزش نشون دادن و داره ادامه هم پیدا میکنخ
Mohammad
۴ بهمن ۱۳۹۷خیر اصلا این شکلی نیست
وارد کننده جنس درجه یک رو هم وارد میکنه در کنار اون جنس فیک هم وارد میکنه
ولی چون سطح درامد مردم ایران پایین همیشه جنس فیک بیشتر تو بازار
همون جور که آیفون ۱۸ میلیونی هم هست ولی اکثریت تو بازار دنبال گوشی ۱ میلیون به پایین میگردن
ایلیا
۴ بهمن ۱۳۹۷فقط قطعات تقلبی؟
شما برو لباس بخر
کفش بخر
کالای دیجیتال بخر
عطر و ادکلن بخر
تماااام کشور فیکه، تمام کشور
مردم نشستن تو مغازه ها با قسم و قران سر همدیگه کلاه میذارن
من وقتی میرم تو بازار حالم بدمیشه
اصلا نمیپرسم جنست خوبه یا بد اصله یا غیر اصل چون مطمئنم قراره سرم کلاه بره، دیگه مقاومت نمیکنم، پول رو میدم میام بیرون.
حمید
۴ بهمن ۱۳۹۷علت اینه از گمرکات چیزی خارج نمیشه.نه صنعت داریم و نه اقتصاد و نه مدیریت.
Archi KHAN
۴ بهمن ۱۳۹۷ولله در این جولان پررنگ قطعات تقلبی در بازار هم ، دست خوده مسئولین در کاره …